Etu- vai takapenkille taksissa?

matkustaja123

Onko tuosta olemassa jotain vakiintunutta käytäntöä, kun on ainoana matkustajana taksissa?

67

11427

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takapenkille aina.

      • valintaa

        Takapenkille, ja jalkakäytävän puolelle. Mua on kerran pyydetty siirtymään pois kuskin selän takaa.


      • valintaa kirjoitti:

        Takapenkille, ja jalkakäytävän puolelle. Mua on kerran pyydetty siirtymään pois kuskin selän takaa.

        Matkustaja täyttää auton juuri noin: takapenkiltä oikealta. Turvallisuussyistä useat kuskit eivät edes ota ketään etupenkille.

        Koetapa ängetä etupenkille Lontoossa, New Yorkissa niin lennät kuin leppäkeihäs ulos ja saat pian poliisin perääsi. Lontoossa ei kuski tosin tulee avaamaan aina edes ovea vaan maksat matkan siitä pienestä kissanluukusta - siis niissä perinteisissä, mustissa cabeissä.

        Hyviin tapoihin kyllä kuuluu, että kuski avaa aina oven ja ojentaa matkatavarat takapoksista.


      • Lontoossa
        crudo kirjoitti:

        Matkustaja täyttää auton juuri noin: takapenkiltä oikealta. Turvallisuussyistä useat kuskit eivät edes ota ketään etupenkille.

        Koetapa ängetä etupenkille Lontoossa, New Yorkissa niin lennät kuin leppäkeihäs ulos ja saat pian poliisin perääsi. Lontoossa ei kuski tosin tulee avaamaan aina edes ovea vaan maksat matkan siitä pienestä kissanluukusta - siis niissä perinteisissä, mustissa cabeissä.

        Hyviin tapoihin kyllä kuuluu, että kuski avaa aina oven ja ojentaa matkatavarat takapoksista.

        No tulihan se selväksi, että on käyty halpamatkalla kerran ihan Londoniumissa. SUOMESSA olen matkaillu taksissa 30- vuotta, aina kuskin vieressä.


      • Lontoossa kirjoitti:

        No tulihan se selväksi, että on käyty halpamatkalla kerran ihan Londoniumissa. SUOMESSA olen matkaillu taksissa 30- vuotta, aina kuskin vieressä.

        Tiedoksi, että muutin sieltä takaisin muutama aika sitten.

        Muuten olen sitä mieltä, että kun sinä ajelet taksin etupenkillä Ruovedellä ja minä taksin takapenkillä Lontoossa, näemme saman kaistan maata - ei enempää eikä vähempää. Minun kaistaani mahtuu toki vähän enemmän näkemistä kuin sinun, mutta periaatteessa sama määrä maailmaa aukeaa edessämme.

        Joten ne oikein ymmärtänyt kommenttiasi. Siinä oli varmaan jotain suurta, yleismaailmallista syvyttä joka ei tällaiselle peräkylän pojalle aukeakaan.


      • cabmann
        Lontoossa kirjoitti:

        No tulihan se selväksi, että on käyty halpamatkalla kerran ihan Londoniumissa. SUOMESSA olen matkaillu taksissa 30- vuotta, aina kuskin vieressä.

        Asiakkaan paikka on takapenkillä. Kuskin aluetta on Etupenkki


      • Anonyymi
        Lontoossa kirjoitti:

        No tulihan se selväksi, että on käyty halpamatkalla kerran ihan Londoniumissa. SUOMESSA olen matkaillu taksissa 30- vuotta, aina kuskin vieressä.

        Väärä tapa. Aina takapenkillä . Jopa Ruotsissa se on käytäntö- Jo ihan turvallisuussyistä on näin.
        Suomalaiset ovat kuin palvelijat 1900 luvun alussa jos tunkevat itsensä etupenkille.


    • Tapa ehkä vain

      Itse menen naisihmisenä usein viereen istumaan tai sitten taakse apukuskin paikan taakse,en siis kuskin taakse. Eipä ole kukaan moittinut tai katsonut pahalla. Yleensähän maksaja muutenkin menee eteen joten miksi ei silloin kun yksinkin matkustaa.

      • Mutta viesti

        Itse viestin kuljettajalle sijoittautumisellani, olenko halukas puhelemaan niitänäitä. Mikäli olen, istun etupenkille (jolloin keskustelu on mahdollista), ja jos taas en, takapenkille (jolloin keskustelu on varsin hankalaa)

        Olen 18-vuotias mies.


      • h++++ni

        taksissa vain juntit ja maalaiset erittää ängetä eteeen!


      • h++++ni kirjoitti:

        taksissa vain juntit ja maalaiset erittää ängetä eteeen!

        Kyllä maalla asiakas otetaan mielellään eteen istumaan koska välimatkat ovat välillä pitkiäkin. Silloin keskustelu helpompaa eikä tarvi huudella takapenkiklle. (vanhoilla tuppaa tuo kuulo reistaamaan). Maalla ei tarvitse esittää mitään suurta ja mahtavaa tuppautumalla taakse.


      • Anonyymi

        Ei mene. Takapenkille. Et välitä edes turvallisuudestasi.
        Suomalaiset ovat jotenkin landelaisia, ei edes porvareita.


    • taksikuskin kaveri

      Tuttavani on helsinkiläinen taksikuski ja hän sanoi että ei etupenkille; taksikuskit kuulemma usein vetävät pelkääjän penkin niin eteen kuin mahdollista ja säätävät sen selkänojan niin eteen kuin menee, ettei asiakkaat istuisi siihen.

      Kerran kolmen hengen porukalla istuttiin kaikki takapenkillä ja minä jouduin kuskin taakse. Kuski vaan oli niin lihava että hänen penkkinsä oli säädetty taaimmaisen asentoon ja minä en meinannut mahtua siroine säärineni sinne taakse istumaan. Onneksi ei ollut kovin pitkä matka...

      • harvoin kulkeva

        Minä taas lihavana menen aina eteen, koska taakse on erittäin vaikea mennä ja vielä hankalampi nousta. Matkustan taksilla ehkä pari kertaa kymmenessä vuodessa, joten silloin saan mennä etupenkille ihan reilusti :D Ja pyydän kuskia laittamaan etupenkin niin taakse kun menee, pitkäkin kuin vielä

        että näin meillä :D


      • Triippops
        harvoin kulkeva kirjoitti:

        Minä taas lihavana menen aina eteen, koska taakse on erittäin vaikea mennä ja vielä hankalampi nousta. Matkustan taksilla ehkä pari kertaa kymmenessä vuodessa, joten silloin saan mennä etupenkille ihan reilusti :D Ja pyydän kuskia laittamaan etupenkin niin taakse kun menee, pitkäkin kuin vielä

        että näin meillä :D

        yleensä aina naisihmisenä takapenkille, jommalle kummalle sivulle. Keskustelen yleensä jopa matkan aikana joutavia kuskin kanssa ja sitten toivotellaankin illan jatkot (joskus baarista kun tulen/menen, otan taksin)

        Eipä siinä mitään sääntöä ole, jokainen oman maun mukaisesti. Kukaan ei ainakaan koskaan minun kohdallani ole sanonut etteikö eteen saisi mennä. Jotkut jopa useasti avaavat oven minulle, mutta se on melko turhaa sillä omistan itsekkin kädet. Toistaiseksi taksimatkustelu on ollut miellyttävä kokemus.


    • Taksilla pääsee

      Aina taakse ja oikealle puolelle. Aina.
      Etupenkit ovat kuskin työaluetta ja sinne istutaan vain silloin jos mihinkään muualle ei enää mahdu.
      Vain maalaiset ja muut juntit änkevät väkisin eteen.

      • ---aina...

        edessä. Eikä kyllä yksikään kuljettaja, ei mies eikä nainen, nuori tai vanhempi ole käskenyt takapenkille. Joskus saatan kysyä luvan, että saako eteen istua. Vastaus on ollut aina että saa istua. Takapenkillä en istu jos ei ole pakko. En ole maalta, enkä juntti. Mutta kohtelias olen.


      • Alalla jo oleva
        ---aina... kirjoitti:

        edessä. Eikä kyllä yksikään kuljettaja, ei mies eikä nainen, nuori tai vanhempi ole käskenyt takapenkille. Joskus saatan kysyä luvan, että saako eteen istua. Vastaus on ollut aina että saa istua. Takapenkillä en istu jos ei ole pakko. En ole maalta, enkä juntti. Mutta kohtelias olen.

        Että otsikon Ruoka ja juoma-alla on tällaista.....


      • -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

        ihme juttuja


      • -,-,-,-,-,-,-,-,-,

        Ihme juttuja


      • Terveisiä maalta

        mulle kuskit avaa aina etuoven, kun olen yksin liikenteessä...


      • huomasitko
        Alalla jo oleva kirjoitti:

        Että otsikon Ruoka ja juoma-alla on tällaista.....

        lainkaan että kyseessä on etikettipalsta? Vittuu siitä vinkumasta.


      • muutamataksireissu

        Tuo "käytäntö" on kyllä enemmän poikkeus kun sääntö. Esim, Porvoosta et yhtäkään taksia löydä jossa tällaista vaaditaan.
        Ensimmäistä kertaa kehotettiin näin tekemään tänä viikonloppuna... Aina oon kyllä edessä aikasemmin istunu ni on helpompi porista kuskin kanssa mukavia... Ja mitä *itun junttia siinä sitten on???


      • Anonyymi
        Terveisiä maalta kirjoitti:

        mulle kuskit avaa aina etuoven, kun olen yksin liikenteessä...

        niin ne maalaiset kun ei osaa etikettisääntöjä


    • tytteli tre

      riippuen tilanteesta..jos yksin niin aina repsikan puolelle mutta jos kaveri mukana niin sitten taakse eikä puolella väliä!

    • Naiskuski77777777

      ...pidän matkustajan vieressäni kuin takanani, jo pelkästään turvallisuusyystä.

      • Kuskilta....

        Aivan oikein turvallisuussyistä. Vieressä olevaa matkustajaa(humalainen, agressiivinen, huumeissa) voi seurata paremmin ajaessa, jos jotain odottamatonta olisi mahdollista tapahtua. Ja sillä naisen logiikalla, ei voimalla, rauhoittaa varmaan monta tilannetta. Mutta eihän koskaan tiedä etukäteen.


    • takana

      oikeella kun edessä vasemmalla

    • istun fiiliksen mukaa

      ei se edessä istuminen pitäis millään tavalla haitata. ja kaikki vaaratilanteet tapahtuu helpommin takaa ,jos täs nyt sitä taka-haetaan? ja mitään suojamuureja ei o tullu vastaa suomi takseis nääs takanaistuvil

      • Anonyymi

        kysymys on matkustajan turvallisuudesta joten takapenkille.


    • SuhariStadista

      Asiakas kyllä saa päättää mihin haluaa istua, mutta etu penkki on parempi olla vapaa koska kaupungissa on paljon risteyksiä jne jolloin on hyvä olla esteetön näkyvyys myös oikealle. Turvallisuuden kannaltaon parempi jos asiakas istuu hantinpuolella takana turvavyö KIINNI. Kuskin selän takana istumista en suosi kolari tai epämiellyttävän asiakaan mahdollisuuksien takia.
      Mutta terve tuloa taksiinkyllä paikan saa valita jos asiakkaalla on siihen joku syy( esim vamma, pahoinvointi autossa, totuttu tapa tms, Lapset matkustaa aina takana.

      Hyvää päivää kaikille.

    • ...

      Vain etupenkille tietenkin ja tolopalta kelepaa pohojalaiselle vain MERSU. Jos tolopalla on muita volovoja-avensikseja-pösöjä ja muita invaliitiautoja, kuten transporttereita kuten muitakin tila-autoja, niin jään suosiolla odottamaan, että saan kunnon auton. Audi on Mesen jälkeen, johonka vois mennä kyytiin ja aina etupenkille, maksajan paikalle. Minä ainakin valikoin välillä, mistä kyytistä maksan sen saman hinnan kuin melkein LADA-ajelusta ja vielä takapenkillä

      • jook

        Samaa mieltä! Vieläkö jostain sais taksiksi kauniisti pidetyn ja alkuperäiskunnossa olevan 123:n niin johan olis kyytiä kerrakseen!


      • tila autoilija

        Jos joku saa kiksejä mersun kyydissä ajelusta niin ihan vapaasti, mutta minusta mersu on kyllä vanhanaikainen eikä enää edusta sitä mikä on in ja trendikästä. Uudehkon jenkkitutkimuksen mukaan yli puolet naisista pitää seksikkäänä miestä, joka valitsee autonsa ekologisin perustein. Isojen autojen kultamaassa tämä on radikaali muutos, joka ei ole tainnut vielä pohojammaalla mennä jakeluun. Tai sitten pohjalaiset eivät edes halua olla trendikkäitä, vaan ovat ylpeitä soista ja kuokista.


    • theNuke

      Kerran tuli mieleeni kysyä taksikuskilta et mite näis pirsseissä tulis käyttäytyä, et istuako taakse vai eteen?

      Niin tän kyseisen suharin mielestä o kivempi et asiakkaat istuu takapenkillä.
      Vaan ehä mää tota ikinä muistanu sit jatkossa. Vaan kerran ku muistin, ja meinasin mennä taakse niin kuski ehti kurotella ja töytästä toisen etuoven auki joten se siitä sitten taas.

      Täs noita muita viestejä lukiessa, joku kuski sano et parempi mahdollinen uhka vieressä ku takana "piilossa". Kuullostaa järkeenkäyvältä. Joten nyt ehkä oudoksuttaa jos jotkut kuskit haluaa yksittäisetkin asiakkaat takapenkille, mut siinä varmaan sit on joku ihan muu ideologia kuin mahdollinen vaaratilanne..?

      • riippuu

        tilanteesta. Eli yleensä työmatkoilla taakse koska en halua mitään sosiaalista kanssakäymistä ja voin keskittyä omiin juttuihin.
        Vapaa-ajan matkoilla sitten on asia vähän niin ja näin. Yksi hyvä konsti tietää on mihin pitää mennä kun katsoo kumpaa ovea kuljettaja tarjoaa.
        Joitakin kertoja on käynyt että kun olen matkustellut työasisoissa riittävän monta kertaa niin sitten ihan yllättyy kun kuski avaakin etuoven!
        Ulkomailla on yleensä turha yrittää kuskin viereen ja varsinkin USA:ssa.
        Mieluisin paikka on tietysti takapenkilä ja blondi sylissä:-)


      • kovak
        riippuu kirjoitti:

        tilanteesta. Eli yleensä työmatkoilla taakse koska en halua mitään sosiaalista kanssakäymistä ja voin keskittyä omiin juttuihin.
        Vapaa-ajan matkoilla sitten on asia vähän niin ja näin. Yksi hyvä konsti tietää on mihin pitää mennä kun katsoo kumpaa ovea kuljettaja tarjoaa.
        Joitakin kertoja on käynyt että kun olen matkustellut työasisoissa riittävän monta kertaa niin sitten ihan yllättyy kun kuski avaakin etuoven!
        Ulkomailla on yleensä turha yrittää kuskin viereen ja varsinkin USA:ssa.
        Mieluisin paikka on tietysti takapenkilä ja blondi sylissä:-)

        Johtuneeko siitä että asun täällä jossain 'hieman syrjässä' enkä pk-seudulla mutta yleensä täällä taksikuski tulee avaamaan oven ja istun etupenkillä jos matkustan yksin taksilla ja yleensä taksikuskikin rupattelee hyvin tuttavallisesti.Ymmärrän tosin kyllä että jossain muualla ihmisiin ei vaan kannata eikä voi luottaa ja silloinhan se että tungetaan tien puolelle takapenkille on kuskin kannalta 'turvallisin' vaihtoehto.


    • Menen aina takapenkille apukuskin puolelle. Kuski näkee minut peilistä.
      Jos vaimon kanssa kapakasta. Menen kuskin taakse ja vaimo eteen niin voin tarkkailla miten juttu etenee...

      • on

        allerginen reaktio, niin istun edessä, että jos sattuu taju menemään niin kuski havaitsee välittömästi ja antaa ensi apua ja kutsuu ambulanssin.takseja käytetään paljon myös ensiapupoliklinikkamatkoihin


    • nuori taksari

      Taksietiketin mukaan paikat täytetään seuraavasti: 1. Taakse oikealle (ns. vippipaikka) 2. Taakse vasemmalle 3. Eteen 4. Taakse keskelle

      tuota etikettiä noudatetaan virallisemmissa kuljetuksissa mutta tavallinen kansa varsinkin öisin istuu vapaamuotoisemmin. itse olen mieskuski ja ajan taksia oulussa. olen seurannut jo muutaman vuoden asiakkaiden istumajärjestystä, ja puhun siis omista kokemuksista.

      useimmiten baarista lähtevät nuoremmat ja keski-ikäiset miehet istuvat edessä, vanhat herrat takana ja erityisesti vanhemmat naiset useimmiten takana. pariskunnat useammin istuvat yhdessä takana, mutta on melko tavallista että mies istuu eteen. Liikemiehet istuvat poikkeuksetta takana. Kaveriporukoissa maksaja tai porukan sosiaalisesti aktiivisin istuu yleensä edessä.

      useimmat eteen tulevat asiakkaat ovat puheliaita ja mikäpäs siinä, itselläkin aika kuluu poristessa nopeammin. itseä aina piristää jos oman ikäiset tai mikseipä vanhemmatkin tulevat juttelemaan eteen.

      kokemattoman taksinkäyttäjän tunnistaa nopeasti. useimmiten he ovat hieman epävarmoja, mihin istua. Myös hiljaisuus vaivaa kokemattomia käyttäjiä, mihin taas itse olen tottunut. Hiljaisuudestakaan ei kuitenkaan tarvitse vaivatua! :D

      • jalankulkija

        Jospa taksit opettelisi edes asiallisen liikennekäyttäytymisen ja tieliikennalain perusasiat ja noudattaisivat niitä.

        Mutta nouseehan se päähän siellä MB ohjaupyörän takana.

        20 % te jo osaatte


    • Jalankulkija

      Minä vaikka kävelen 20 km ennekuin menen taksilla.

      Taksiliikenne on täysin monopolisoitunutta. Vailla pienempääkään kilpailua.

      Lisäksi Taksiautojen toimita on täysin "laillisttettua rikollisuutta"

      Hehän saavat esim. PKS liikentessä toimia aivan miten haluavat.

      Taksi saa parkkeerata vaikka myymälän eteiseen!

      Jos ei taksiliitto ole muuta aikaansaanut niin onhan se ainakin onnistunut hoitamaan poliisin halluttomaksi kyvyttömäksi ja yhteistyhaluiseksi.
      Markkinointi ja suhdetoiminta on taitolaji!

    • Kuljettajalta

      Jos menen taksiin ja kuljettaja näyttää ensi näkemältä mukavalta ja uskon, että voidaan keskustella, kysyn kumpaan istun. Jos siis kuljettaja ei avaa jompaa kumpaa ovea. Nämä junttikuskit, jotka eivät nouse avaamaan, ovat pahoja kun ei asiakkaana tiedä minne istua.

      Yleensä kuski avaa taka-oven. Tähän löysinkin kerran syyn. Tyttäreni tuli kotiin taksissa ja istui etupenkillä, menin vastaan ja sanoin: "Nyt se selvisi, mulla taitaa olla se ikä jo ohitettu kun voi istua etupenkille!"

    • haappo

      junttina istun aina eteen. Näin annan ainaki kuljettajalle lähestyvämmän eleen. Tyhmät ja raukat istukoon takana.

    • suhari,,,

      No

      Totta asiakas voi päättää millä penkillä haluaa istua. Toki pelkääjän takana on normipaikka missä usein istuvat. Eteenkin pääsee pyytämällä. Kuskinkin takana saa istua. Aina voi miettiä miltä puolelta asiakas milloinkin nousee kyytiin ja miltä puolelta jää kyydistä. Kaikki variaatiot on käytössä.

      Riippuen myös siitä on yksisuuntainen katu, hotellin edusta tms. erityistilanne. Yleensä asiakas astuu autoon oikeasta takaovesta. Mutta muutkin käy. Kuskin paikka on käytössä jo, joten siihen ei kuulu istua.

      3 matkustajaa = 2 taakse ja yksi eteen vakiona.

      Mitä tuota edes kysellä. Kiitos ja hyvää matkaa.

      ps. taksikuskien ajotaitoa ei sovi yleistää, kuten ei vastailijoidenkaan. Kaikki voivat kokeilla miten se sompa kääntyy 12-15h ajovuoroilla.

    • Reissumies,

      Helsinskissä käyn taksissa taakse oikealla, Monessa kotimaan pikkukaupungissa taas etupenkille. Venäjällä samoin usein etupenkille.... Turvallisin paikka kaikkialla olisi tietysti kuljettajan selän takana :-)

    • erilaiset tavat

      Mielestäni tämä Suomessa riippu paikkakunnassa. Asun Helsingissä, olen alunperin kotoisin Imatralta ja vime keväänä käytin työkeikan takia usein Tampereella taksilla. Olen nelikymppinen mies. Tällä kokemuksella:

      Helsingissä mennään aina taakse, ja sinne pelkääjän paikan taakse. Jos kuski ajaa oven, niin tätä hän aina tarjoaa. Kaikki muut vaihtoehdot olisivat omituisia - edessä olisi liian tuttavallista ja kuskin takana istuminen vaikuttaisi varmaan ryöstön suunnittelulta.

      Imatralla istutaan aina kuskin vieressä jos ollaan yksin kyydissä. Kuski avaa aina etupaikan oven. Taaksemeno olisi epäkohteliasta, niin tekevät vain turistit, herrat ja muut jotka ovat jotain olevinaan.

      Tampereella oli molempia, ja jos kuski avasi oven, niin etu ja takapenkin tarjoajia oli suurinpiirtein yhtä paljon.

      Imatralla ja Tampereella kuski nousee paljon useammin avaamaan oven kuin Helsingissä (siis silloin kun ei ole mitään takakonttiin laitettavaa matkatavaraa).

    • JK35

      Olen aina istunut takan oikealla, koska niin se vaan menee.

      Kyllä sellaset, jotka tunkee innoissaan eteen on niitä juntteja jotka jostakin kumman syystä haluavat eteen? Onko se niin hienoa hienossa autossa istua edessä, en tiedä :D

      Kysyin tota ammattikuskiltakin niin sanoi että euton etualue on taksin työtilaa ja jos on yksin liikkeellä niin oletetaan että mennään taakse istumaan. Sen takia usein etupenkin pelkääjänpaikka vedetty säädöissä mahdollisimman pieneksi ja selkänojaakin pystyyn et juntit tajuaisivat mennä taakse.

      Ja ihan hyvin siitä pystyy keskustelemaan niitä näitä.

      Ja sitten jos olet junttikaverin kanssa liikkeellä ja teitä on vain kaksi niin juttikaveri sanoo:

      "Ja mene sinä eteen kun maksat" :D

      Ihan yhtähyvin sieltä takaata voi maksaa kun edestäkin. Ja kaverukset sitten istuvat koko matkan eri puolilla autoa jonkun lompakon kaivamisen takia.

      Yhtä junttimaista on kun joskus näkee pariskuntia illastamassa ja ne istuvat SAMALLA PUOLELLA PÖYTÄÄ aivan kuin bussissa sanomatta toisilleen sanaakaan :D

      Joillakin ihmisillä vaan ei ole minkäänlaista tilannetajua. Toisin sanoen kännykän säteily on pilannut ihmiskunnan aivokapasiteetin kokonaan.

      • taksikuskit

        taxit saa jättää sairaalan oven eteen vaik ei ota ees pokaa ja ne ite menee sinne asioille


      • maa ri
        taksikuskit kirjoitti:

        taxit saa jättää sairaalan oven eteen vaik ei ota ees pokaa ja ne ite menee sinne asioille

        Olen keski-ikäinen naishenkilö joten kuski ei varmaan pelkää minua. Menen aina eteen. Siinä on parempi istua, voi seurata paremmin matkan edistymistä ja mittaria, siinä on helpompi maksaa. Pienen kassin otan syliin mutta jos on isompi niin sen panen takakonttiin. Sen voisi panna taakse mutta tiedän että autoissa ei pitäisi olla irtotavaraa joka voi lentää päälle.


      • Ekkö tienny?

        Jenkkilässä ainakin on tapana että pariskunta istuu samalla puolella pöytää. Jos taas kaverukset menee syömään ja kaveri erehtyy istumaan viereen eikä vastapäätä niin nehän heittää heti homovitsiä.


    • Välimuoto

      On se niin surullista, että tämä(kin) asia on valjastettu erottamaan juntit tuosta ihailtavasta eliitistä.

      • manners

        Saako kuskin syliin istua ?


    • lellunen.

      Jos olen yksin taksissa niin menen aina etupenkille. Jutustelu on paljon helpompaa silloin, eikä kyllä yksikään taksikuski ole sitä pahakseen pannut. Juttelevat vain iloisesti takaisin.
      Jos meitä on useampi taksissa niin maksaja hyppää etupenkille, eikä siitä ikinä ketään ole pois käsketty. Mutta voi olla tietty eri meininki tuola isommissa kaupungeissa, itsehän asun Rovaniemellä.

    • jotain tähän

      En ole taksilla matkustanut, mutta jos pitäisi olen ajatellut tehtä seuraavasti. Jos on lyhyt matka, menen etupenkille ja perille päästyä maksan vieressä olevalle kuskille. Jos taas on pitempi matka menen taakse puhelimella pelailemaan. Tuntemattomien vieressä istuminen ei kiinnosta ollenkaan.

    • ..........

      Olen matkustanut kerran taksilla. Se oli jotenkin alokasmainen kokemus. En ole ikinä tarvinnut taksia, joten oli kiusallista, kun ei tuntenut etikettiä. Ensimmäisen mokani tein, kun taksien jonossa pyrin ensimmäiseen vieressäni olevaan taksiin. Sieltä ohjattiin jonon ensimmäiseen taksiin. Sitten nolostunena menin jonon ensimmäiseen autoon. Enhän minä edes tajunnut, että siinä on jono. Istuin etupenkille. En siinäkään ollut varma, mihin oikein pitää istua, mutta ei kukaan takapenkille ajanut.

      Huh huh, kylläpä sitä oli typerä olo, kun vihdoin pääsin perille. No, ainakin opin jotain tästä kokemuksestani. Taksin tarve tuli yllättäen, joten en osannut etukäteen varautua siihen.

    • shower

      Jos lähdet yksin taksilla niin taksikuski (jos on kohtelias) menee jo valmiiksi avaamaan sulle takapenkin, pelkääjän puoleisen oven.
      Yksin aina taakse ja siihen.
      Seurueella mentäessä kuskin vieressä on maksajan paikka...

    • En muista edes missä istun kun olen aina niin kännissä. Oksentmaisesta olen saanut laskuja.

    • ääriharvoin taksilla

      Hankala se on kortilla rueta takapenkiltä maksamaan kun maksupääte on kojetaulussa.

    • fare-

      ruoka ja juoma- palsta, ja kysellään taksista, aika hyvä.. :) no, hyvä aihe toki.

      • ptms

        Palstahan on Etiketti ja käytöstavat...


    • organic
    • Masa

      Pähkinänkuoressa: Etupenkille, paitsi jos olet Hesassa, siellä takapenkille. Tärkeilijät ja muuten paremmat ihmiset (ml. Hesalaiset) menevät takapenkille.

    • oikea käytäntö?

      Jatkokysmys tälle.
      Minne laitetaan koira taksissa.
      Judun kuljettamaan koiraa mukana ja aina tilatessa kyydin taksikeskuksesta tottakai mainitsen asiasta.

      Monenkirjavaa käytäntöä ollut. Osa kuskeista ottaa asian ihan ok, osa pakottaa sen etupenkille jalkoihin, osa taakse jalkatilaan. Maidän "vakkaritaksi" saattaa olla ajossa tai sitten joku renki ajaa, joista sitten ei tiedä kuinka suhtautuvat siihen. Pari kertaa on jääty jopa pihalle etsimään uutta kyytiä kun kuski ei kuitenkaan suostu ottamaan sitä. Sillä on oma turvavyö.

      Koira on todella hyvin koulutettu ja meidän kyydin maksaa näkövammaisten keskusliitto.

    • Teini maalta

      Itse olen AINA mennyt taksissa eteen, jos siinä ei ole muita ollut. Ja taksilla yksin kulkeminen alkoi viiden iässä (noin kerran viikossa) ja jatkuu tähän päivään ihan päivittäin.Toki se voi täällä maalla olla vähän eri; minäkin kun olen tuntenut tämän avioparin joka minua kuskaa niin kauan kuin muistan. Ja minulla on aina ollut se periaate, että kyydin maksaja saa valita paikan ensin (ja hyvä ollakkin, kun itse yleensä maksan.) Mutta tapansa kullakin, en minä siitä pahastu jos joku käskee menemään taakse (ei ole tähän mennessä käskenyt), mutta perustelut vaadin.

      Niin ja täällä tosiaan menee kaikki ette ihan ikäihmisistä pikkulapsiin.

    • Maksi-Tauno

      Useamman vuoden Helsingissä taksia ajaneena ihmetyttää toisinaan asiakkaat, jotka istuvat etepenkille ja ovat sitte osoitteen sanottuaan hipihiljaa.

      Mikään ongelma eteen yksin istuva ei toki ole. Penkkiä vaan sopivasti taaksepäin ja sanomalehti poies. Toisaalta kyllä se keskustelu sieltä takapenkiltäkin ihan hyvin kuuluu, jopa moottoritienopeuksissa.

      Vanhuksilta ja liikuntarajoitteisilta tulee luonnollisesti kysyttyä:"Haluatteko mieluummin eteen vai taakse istumaan?" Moni haluaa eteen.

      Ja palatakseni vielä alkuuun. Eilen matkustin taksissa yksin etupenkillä koko matkan hiljaa. Olin aika vahvassa humalassa.

    • tosi.harvoin.taksilla

      Taksiin tottumattomana jouduin kerran tilaamaan taksin noutaakseni autoni huollosta ja kuljettaja avasi etumatkustajan oven joten menin sitten etupenkille kyytiin ja siitähän oli tietysti kätevä maksaa se kyyti perillä. Matkan aikana juttuakin riitti autoista ja niiden huollosta sekä korjauksista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      455
      3313
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      426
      3056
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2839
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2192
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2030
    6. 177
      1399
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      80
      1199
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe