Kuuluuko palovaroitin asunnon vakiovarustukseen eli kuuluuko minun hommata asuntoon sellainen kun vuokralainen niin esittää? Miten paristonvaihto velvollisuus, kenen vastuulla? Tähän asti on vuokralaiset tuoneet omansa ja vieneet pois kun muuttaneet pois ja pitäneet itse huolta paristosta ja toimivuudesta. Mutta nyt tämä sanoo että minun vastuulle kuuluu koko roska.
Joka asunnossa on palovaroitin oltava se on selvä, mutta kenen se kuuluu sinne hommata?
Palovaroitin
9
4473
Vastaukset
- vuokralainen...
No kyllä se on vuokralainen, jonka vastuulla homma on eli jatka entiseen malliin. Ja kättä pidempää löytyy tuolta, pykälä 29 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030468
- gpoekrg
Tälläisiä vuokralaisia taitaa saada riesakseen "vain tytöille" vuokrattavissa asunnoissa. Tätä tapausta sen paremmin tietämättä luulisin, että moni nuorimies ei tollaisen takia viitsi vuokranantajaa vaivata.
- arskaaa
Vuokralainen on oikeassa, huoneiston haltijan kuuluu hankkia plovaroitin.
Alla lainaus Finlexin sivuilta:
29 §
Palovaroittimet
Huoneiston haltija on velvollinen huolehtimaan siitä, että asunto varustetaan palovaroittimella tai muulla laitteella, joka mahdollisimman aikaisin havaitsee alkavan tulipalon ja hälyttää asunnossa olevat.
Palovaroittimen toiminnan tarkistus kuuluu käsittääkseni vuokralaiselle. Pariston uusiminen on hieman rajamailla, mutta eiköhän sekin kuulu haltijalle koska palovaroitin on asunnon varuste.Kyllä vuokralainen hallitsee asuntoa vuokrasopimuksen kautta, vaikka hallinta ei perustukaan omistamiseen.
- laki on selkeä
Arska puhuu hassuja. Kyseinen lainkohta kertoo nimenomaan, että huoneiston haltijan eli vuokralaisen kuuluu hankkia varoitin. Jos tarkoitettaisiin huoneiston omistajaa, se sanottaisiin niin! Joten myös toiminnan tarkistaminen kuuluu vuokralaiselle ja patterin uusiminen. Lohduttavaa vuokralaisen eli asunnon haltijan kannalta on, että poismuuttaessaan hän voi viedä varoittimen mennessään seuraavaan asuntoonsa ja uusi vuokralainen tuo oman tullessaan (joko ennestään omistamansa tai kaupasta ostamansa).
- meni...
:DDD Vuokralainen ja sinä olette siis väärässä kun postaamasi lakipykäläkin sanoo, että "Huoneiston haltija on velvollinen huolehtimaan siitä, että asunto varustetaan palovaroittimella" Huoneiston haltija ei ole huoneiston omistaja, silloin kun huoneiston haltija on vuokralainen.
"Pariston uusiminen on hieman rajamailla, mutta eiköhän sekin kuulu haltijalle koska palovaroitin on asunnon varuste."
Juu, haltijalle kuuluu, eli asukkaalle, vaikka palovaroitin ei olekaan mikään asunnon varuste.
- Piippaahan Sinulla?
Tänä vuonna on tullut voimaan säädökset, että jos asunto on yli 60 neliötä, tarvitaan enemmän kuin yksi palovaroitin. Jokaisen asuinkerroksen jokaista alkavaa 60 neliötä varten pitää olla varoitin.
Viksuinta on asentaa varoitin jokaisen makuuhuoneen kattoon ja eteiseen.
Niin varoittimen olemassaolo kuin pariston kuntokin ovat asukkaan vastuulla. Ei se palovaroitin siellä katossa killu paloviranomaisia tai vuokraisäntää varten vaan asukkaiden turvaksi =)- tietysti
Meillä on palovaroitin jokaisessa makkarissa, eteisessä ja ruokailutilassa (oli ensin keittiössä, mutta se piippasi aina kun avasi uunin). Lisäksi on vielä takan lähellä eteisessä häkävaroitin.
- Professional meininki ;)
ainakin erään palolaitoksen kotisivun mukaan asunnossa asuva eli tässä tapauksessa vuokralainen, MUTTA moni luulee, kuten itsekin luulin joskus, että se on vuokranantajan vastuulla, eli kun asian esittää tälle nimenomaiselle vuokralaiselle niin kannattaa olla ymmärtäväinen ja kertoa mistä asian voi tarkistaa, jos ei usko.
Eli esitä asiasi asiallisesti ja anna linkki vaikka osoitteeseen (viralliseen), josta vuokralainen voi varmistaa asian. Sitä paitsi sellainen pömpeli nyt maksaa vain 5€ eli itse ainakin olen heittänyt sellaisen kattoon kiinni, koska jos asunto palaa sen takia ettei vuokralainen ole sitä itse ostanut niin voi elämä sentään on nimittäin halpa sijoitus se 5€ vuokralaisen hengen ja oman asunnon takia (joka huoneeseen sitten yksi hälytin :) ).
Olen itse ollut vuokralla ja joskus otti "vähän" päähän kun vuokranantaja ei suostunut hoitamaan jotain hänelle kuuluvaa asiaa ja sitten seuraavalle vuokranantajalle valitti jostain palovaroittimisesta asiallisesti (kun ei tiennyt kenelle se kuuluu) niin tuli joku raivopuhelu "Kato v*u NETISTÄ BLAAH BLAAH!" niin olin vaan, että taidankin vaihtaa kämppää. Ei jostain 5€ pömpelistä kannata aloittaa riitaa, jos muuten homma toimii eli kaikista paras on sanoa vaikka, että ei kuulu valitettavasti minulle ja tässä todisteet, MUTTA sinun (ja asuntoni ;) ) turvallisuuden kannalta ole hyvä, maksoi 5€... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295614Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144204Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403227IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512890Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3111447Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601239
- 791159
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011151Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2221148