Voiko alkoholi vanhentua? ja kun se on vanhentunut niin uskaltaako sitä juoda? voiko se olla vaarallista?
alkoholin vanheneminen
11
15561
Vastaukset
- ...
että sinä vanhenet ennenaikaisesti juodessasi alkoholia.
Empiirisen tutkimukseni perusteella totean, että kiljupullo (2 litran Vaarinkaljapullo, josta on poistettu 2 dl nestettä ja lisätty juomalasillinen sokeria ja 5 pennin hiiva) voi räjähtää kusiaispesässä jo neljässä päivässä. Sen juominen sieltä on mahdotonta.
- ----
Tarkemmin, alkoholin joukossa oleva muu neste.
Hiippailin erään kerran krapulasta tärisevänä naapuriin, kun hänellä oli varsin usein votkaa, ja luulin avun löytyvän. Votkaa ei ollut, mutta jatkoin tivaamista ja ruikuttamista, niin löysi kaapistaan ison pullon, ja kysyin, että mitä se on? Vastasi, että viiniä siinä oli.
Meikä vetäisi kunnon tujaukset laakista, mutta ei maistunut miltään alkoholijuomalta, vaan oli todella oksettavaa.
Avatussa pullossa viini oli muuttunut pelkäksi etikaksi. - pitää bileet
kavereille, ainakin viinien takia. Ne kun saattavat ajan kuluessa muuttua. Viina-viinojen kanssa voi kai olla vaikka vuosikymmeniä, etteivät mee miksikään.
Mulle kun on nyt sattuneesta syystä kertynyt ulkomaan tuliaisina puteleita vuosien varrelta. "Entisen vallan" aikaan join ihan kaiken ja melko nopeaan. Aamusella etsin puoliksi juotuja kaljapullon lämpimiä jämiä (hyi helevetti!) koko kämpän ympäri ja mökillä kaikki pihat ja saunat, josko jotain olisi jäänyt. Useimmiten ostin niin runsaan lastin, ettei näin pääsisi käymään, mutta joskus kävi.
Voi noita aikoja, enpä kaipaa yhtään. - mutta...
Alkomahooli itsessään ei vanhene, lähinnä saattaa haihtua ilmaan. Oluet ja siiderit ovat tuoretavaraa, niitten maku menee kaameaksi vanhemmiten. Alkoholia niissä toki voi olla kuten ennenkin. Viinejä taas kypsytellään vuositolkulla viinikellareissa. Ja väärin säilytetty viini menee pilalle. Alkoholi jatkaa sokerin loputtua käymistä etikkahappokäymisenä ja tuloksena on lopulta viinietikkaa. Noissa vuosikerta viskeissä ja konjakeissa arvo vaan nousee ajan oloon. Niin kyllä vuosikerta viineissäkin. Ne ovat sijoituskohteita, aika harvoin niitä maistellaan. Ja kun on tarpeeksi kallista, se väkiselläkin on harvinaislaatuisen hyvää :DDD
- Sami_Andy_78
Ei alkoholi voi vanhentua koska alkoholi itsessään on säilöntäaine! Kaikki alkoholi, vanhakin, on siis turvallista juoda. Makumuutokset tosin ovat asia sinänsä...
- ånnimanni
"Ei alkoholi voi vanhentua koska alkoholi itsessään on säilöntäaine! "
Puhut pirtusta, se ei todellakaan vanhene. Laimeat alkoholit vanhenevat tai maku muuttuu. Yli 30% juomat kestävät aikaa varsin hyvin.
- .
.
- Epäjaloviina.
Viina itessään ei vanhene, ehkä laimenee.
Paitsi viinit voi mennä pilalle alkoholinkin osalta. viini voi käydä etikaksi, elikkäs viinietikaksi, etikka ei tee hyvää liikaa kitattuna, tosin ei viinikään.
Plandatuissa juomissa, viineissä on riskinsä, väärin säilytettyinä ne menee pilalle ajanoloon. Ja olut on sinällään tuoretuote, niissä on viimeinen käyttöpäiväkin. Samaten siiderit jne tuoretvara. Tutuin kai lie sahti, se on elävää ja kun se tarpeekseen elää, se on jotain muuta kuin alkoholia.
Haittoja kaikesta pilaantuneesta tulee aina. En nyt tiedä, mitä seuraa jos juo pari litraa viinietikkaa. Ainakin paha olo. Parista litrasta viiniä ei tule pahaa oloa, siitä kai voi jotain päätellä.
Ai niin. Siis kun liemi jatkaa käymistä, tulee siitä etikkaa. Mutta myös sekä etanolia, että metanolia... Metanoli on sitten myrkkyä.
Mulla ikinä päässyt mikään alkoholipitoinen vanhenemaan :DDD - Ei mullakaan
"Mulla ikinä päässyt mikään alkoholipitoinen vanhenemaan :DDD"
:D :D - kullinaama69
ei viinietikkaakaan kai paljoa tarvitse kitata että kuolee, mutta oksennus siinä tapauksessa tulee kyllä nopeammin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531449- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231208- 1401034
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten337831Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602