Sain 5 päivää sitten esikoiseni ja maidontuotanto ei ole vielä oikein käynnistynyt. Vauva kyllästyi imemään rintaa huvikseen (saa kunnon raivarit kun ei tule mitään) eli ottaa kaiken nyt sitten pullosta. Miten saan ylläpidettyä maidonnousua/tuotannon käynnistymistä? Auttaako pumpulla pumppaus vaikka mitään ei tule mutta rinnanpää saa ärsytystä? Puristaen saan muutaman pisaran mutta pumpulla en lainkaan (pumpuissa ei ole vikaa). Maitoa on tullut alusta asti todella vähän, eräänkin kerran jotain 12 ml kun imetin tunnin (toimin vauvan huvituttina siis lähinnä ja vauva punnittiin jotta saatiin selville maitomääräni) ja tuntuu ettei nyt tule sitäkään. Siskollani maidontulon alku on kestänyt kauan joten ehkä se vielä alkaa minullakin.
maidontuotannon käynnistys
6
334
Vastaukset
- ilalei
Imetä silti vauvaasi vaikka maitoa ei vielä tulisikaan. Ensin rintaa ja päälle korviketta. Kun maito on noussut niin pikkuhiljaa jätät korvikkeen annon kokonaan.
Ihokontakti ja pesiminen auttaa maidonerityksen kanssa :)
Vauva siis vaippasilteen ja itse riisut paidan pois ja eikun peiton alle pesimään!- uusi_äiti
...siis siinä se ongelma on ettei vauvalle enää kelpaa rinta edes huvitutiksi kun ei sieltä meinaa tulla mitään.
- tukiäiti
uusi_äiti kirjoitti:
...siis siinä se ongelma on ettei vauvalle enää kelpaa rinta edes huvitutiksi kun ei sieltä meinaa tulla mitään.
On hyvin mahdollista, että vauvasi on jo tottunut pulloon, josta maidon saa nopeammin kuin rinnasta (ns. nännihämmennys). Se, miten helposti saat vauvan totutettua takaisin rinnalle riippuu pitkälti vauvasi temperamentista sekä siitä, minkälaisia keinoja sinulla on käytettävissä ja miten ja kuinka pitkään itse jaksat asiaan paneutua. Kukaan ei jaksa kaikkea ainakaan kovin pitkää aikaa. Lisäksi olisi hyvä, jos pohtisit perusteellisesti, mitä itse haluat: Mikä on toiveesi imetyksen suhteen ja mitä olet valmis tekemään sen hyväksi?
Ymmärsin, että kaikki vauvan saama maito tulee nyt pullosta.
Minkälaiseen tahtiin olet tarjonnut vauvalle rintaa? Minkälaisia aikoja hän on kanssasi ihokontaktissa? Minkälaisia nälän ensimerkkejä hänessä huomaat?
Olisiko sinun mahdollista siirtyä käyttämään sellaisia pulloja, joista maito tulee erittäin hitaasti ulos? Tai luopua pulloista kokonaan ja antaa tarvittava maito muuten (esim. imetysapulaitteella)?
Kerroit aikaisemmassa viestissäsi, että maidontulo ei ole vielä kunnolla käynnistynyt. Ei ole ollenkaan harvinaista, että maidon nousussa kestää viikkokin, mutta jos mitään ei pian ala tapahtua, voisi olla aiheellista tutkia, mistä maidon nousemattomuus johtuu. Yksi syy voisi olla se, että pieni pala istukkaa tai kalvoja on jäänyt kohtuusi. Tämä selviää ultrauksella.
Minkälaisia muutoksia huomasit rinnoissasi raskauden aikana?
Vielä tässä vaiheessa hormoneilla on erittäin suuri osuus maidon muodostamisessa. Nännien stimuloimisella (esim. pumppaamalla) on merkitystä näin alkuvaiheessa. Parin viikon kuluttua merkittävämpää on poistuvan maidon määrä. Myös ihokontakti on suuressa osassa maidon muodostumisessa. Mitä enemmän vauva saa olla iholla, sitä enemmän hän käyttää vaistojaan ja sitä enemmän äidillä erittyy oksitosiini- ja prolaktiinihormoneja, jotka molemmat ovat ensiarvoisessa asemassa maidontuloon liittyen.
Mitä luulet, olisiko sinun mahdollista jättää kaikki ylimääräinen tekemättä (tai pyytää joku toinen tekemään ne) ja keskittyä vauvan kanssa olemiseen?
Halutessasi voit soittaa Imetystukipuhelimeen (041 528 5582) ja jutella asiasta lisää koulutetun tukiäidin kanssa. Päivystystä on joka päivä, tarkat päivystysajat ovat sivulla www.imetys.fi/imetystukipuhelin
Tsemppiä! - uusi_äiti
tukiäiti kirjoitti:
On hyvin mahdollista, että vauvasi on jo tottunut pulloon, josta maidon saa nopeammin kuin rinnasta (ns. nännihämmennys). Se, miten helposti saat vauvan totutettua takaisin rinnalle riippuu pitkälti vauvasi temperamentista sekä siitä, minkälaisia keinoja sinulla on käytettävissä ja miten ja kuinka pitkään itse jaksat asiaan paneutua. Kukaan ei jaksa kaikkea ainakaan kovin pitkää aikaa. Lisäksi olisi hyvä, jos pohtisit perusteellisesti, mitä itse haluat: Mikä on toiveesi imetyksen suhteen ja mitä olet valmis tekemään sen hyväksi?
Ymmärsin, että kaikki vauvan saama maito tulee nyt pullosta.
Minkälaiseen tahtiin olet tarjonnut vauvalle rintaa? Minkälaisia aikoja hän on kanssasi ihokontaktissa? Minkälaisia nälän ensimerkkejä hänessä huomaat?
Olisiko sinun mahdollista siirtyä käyttämään sellaisia pulloja, joista maito tulee erittäin hitaasti ulos? Tai luopua pulloista kokonaan ja antaa tarvittava maito muuten (esim. imetysapulaitteella)?
Kerroit aikaisemmassa viestissäsi, että maidontulo ei ole vielä kunnolla käynnistynyt. Ei ole ollenkaan harvinaista, että maidon nousussa kestää viikkokin, mutta jos mitään ei pian ala tapahtua, voisi olla aiheellista tutkia, mistä maidon nousemattomuus johtuu. Yksi syy voisi olla se, että pieni pala istukkaa tai kalvoja on jäänyt kohtuusi. Tämä selviää ultrauksella.
Minkälaisia muutoksia huomasit rinnoissasi raskauden aikana?
Vielä tässä vaiheessa hormoneilla on erittäin suuri osuus maidon muodostamisessa. Nännien stimuloimisella (esim. pumppaamalla) on merkitystä näin alkuvaiheessa. Parin viikon kuluttua merkittävämpää on poistuvan maidon määrä. Myös ihokontakti on suuressa osassa maidon muodostumisessa. Mitä enemmän vauva saa olla iholla, sitä enemmän hän käyttää vaistojaan ja sitä enemmän äidillä erittyy oksitosiini- ja prolaktiinihormoneja, jotka molemmat ovat ensiarvoisessa asemassa maidontuloon liittyen.
Mitä luulet, olisiko sinun mahdollista jättää kaikki ylimääräinen tekemättä (tai pyytää joku toinen tekemään ne) ja keskittyä vauvan kanssa olemiseen?
Halutessasi voit soittaa Imetystukipuhelimeen (041 528 5582) ja jutella asiasta lisää koulutetun tukiäidin kanssa. Päivystystä on joka päivä, tarkat päivystysajat ovat sivulla www.imetys.fi/imetystukipuhelin
Tsemppiä!Kiitokset viestistäsi. Kun aamulla heräsin, rinnat tuntuivat turvonneilta, pinkeiltä ja kuumilta joten tuotanto lie käynnistymässä. Pumpuilla en saa sieltä edelleenkään mitään, mutta puristamalla tulee tippa (onko turvotus vain turvotusta vai maitoa??). Vauva suostui imemään aamulla n. 15 min kummastakin rinnasta, joten ehkä sieltä tulee jotain tai ainakin tuo auttaa maidontuotannon käynnistymiseen. Pitelen kyllä vauvaa paljon lähellä ja rinnan päällä (nukahtaa siihen helpommin). Minulle tehtiin sektio eli istukkaa ei ole kohdussa. Kipujen vuoksi olen joutunut ottamaan paljon särkylääkkeitä ja stressihormoonejakin lienee paljon kropassa eli ehkä ne ovat vaikuttaneet tuohon maitojuttuun.
Kun vauva herää, sille tulee heti melkoinen nälkä (aukoo suuta ja maiskuttaa hetken, sitten saa hirveän itkuraivarin, etenkin jos tarjoaa rintaa). On lyhytpinnainen ja kovin tempperamenttinen. Paremmin imee rintaa jos antaa sitä jälkiruuaksi. Sitten pitelen vauvaa lähellä, nukahtaa siihen. Tuo tissin kelpaamattomuus huoletti kovin mutta nyt siis imi taas ja ehkä tämä tästä. Tarkoitus olisi imettää ihan kokoimetyksellä ja ainakin sen puoli vuotta. - uusi_äiti
uusi_äiti kirjoitti:
Kiitokset viestistäsi. Kun aamulla heräsin, rinnat tuntuivat turvonneilta, pinkeiltä ja kuumilta joten tuotanto lie käynnistymässä. Pumpuilla en saa sieltä edelleenkään mitään, mutta puristamalla tulee tippa (onko turvotus vain turvotusta vai maitoa??). Vauva suostui imemään aamulla n. 15 min kummastakin rinnasta, joten ehkä sieltä tulee jotain tai ainakin tuo auttaa maidontuotannon käynnistymiseen. Pitelen kyllä vauvaa paljon lähellä ja rinnan päällä (nukahtaa siihen helpommin). Minulle tehtiin sektio eli istukkaa ei ole kohdussa. Kipujen vuoksi olen joutunut ottamaan paljon särkylääkkeitä ja stressihormoonejakin lienee paljon kropassa eli ehkä ne ovat vaikuttaneet tuohon maitojuttuun.
Kun vauva herää, sille tulee heti melkoinen nälkä (aukoo suuta ja maiskuttaa hetken, sitten saa hirveän itkuraivarin, etenkin jos tarjoaa rintaa). On lyhytpinnainen ja kovin tempperamenttinen. Paremmin imee rintaa jos antaa sitä jälkiruuaksi. Sitten pitelen vauvaa lähellä, nukahtaa siihen. Tuo tissin kelpaamattomuus huoletti kovin mutta nyt siis imi taas ja ehkä tämä tästä. Tarkoitus olisi imettää ihan kokoimetyksellä ja ainakin sen puoli vuotta.Vauva juo korviketta (NAN:ia) 60-80 ml kerrallaan eli ilmeisesti aika isoja määriä, n. 2-4 tunnin välein. Viime yönä otti kolme kertaa tunnin välein tuon 60 ml ennenkuin rauhoittui nukkumaan pidemmäksi aikaa. Vauva on nelikiloinen ja minulla oli raskausajan diabetes (ruokavaliohoito) mutta vauvan sokerit olivat erinomaiset kun niitä seurattiin ensimmäiset elinpäivät. Käytän tuttipulloina aventin hidasvirtauksisia vastasyntyneille tarkoitettuja. Ja on pari muutakin pulloa joiden merkkiä en muista.
- kokemuksia-.,nkjl
uusi_äiti kirjoitti:
Vauva juo korviketta (NAN:ia) 60-80 ml kerrallaan eli ilmeisesti aika isoja määriä, n. 2-4 tunnin välein. Viime yönä otti kolme kertaa tunnin välein tuon 60 ml ennenkuin rauhoittui nukkumaan pidemmäksi aikaa. Vauva on nelikiloinen ja minulla oli raskausajan diabetes (ruokavaliohoito) mutta vauvan sokerit olivat erinomaiset kun niitä seurattiin ensimmäiset elinpäivät. Käytän tuttipulloina aventin hidasvirtauksisia vastasyntyneille tarkoitettuja. Ja on pari muutakin pulloa joiden merkkiä en muista.
Meillä kans maidontulon kanssa on ollut alusta asti ongelmaa. Minä istuin ja imetin hampaati irvessäja itku silmässä, huutava lapsi sylissä ensimmäiset 2 viikkoa. Sitten päätin kokeilla sitä NAN:ia ihan säännöllisesti (aiemmin vain ihan jättiraivariin annoin). Tyttö alkoi syödä rinnallakin paremmin ja itse "rentouduin" niin kappas, maitoa alkoi tulla paljon paremmin. Ja nyt 2kk iässä yhä otetaan NAN:ia illalla pikkuisen, mutta pääasiassa neiti syö rintaa ja ollaan tyytyväisiä. Älä kokonaan lopeta imettämistä vaan tarjoa rintaa aina kun voit. Ja päälle sitten korviketta jos hermostuu. Tai jos heti alkaa tappelu niin anna aluksi ihan vähän korviketta ja törkkää tissi sitten tilalle. Kannattaa aina kuitenkin yrittää, mutta jos ei homma pelitä niin pullosta saa ihan yhtä hyvin evästä lapsoselle. Ja lypsämällä et välttämättä saa maitoa irtoamaan niin hyvin, kuin mitä vauva saisi, joten se ei aina ole luotettava mittari.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886