Lukulasit

Lunette

Olen 41-vuotias nainen ja minulla on ollut silmälasit kauas katsomista varten viitisen vuotta. Lasit ovat vain hajataittoa korjaavat cyl -0,50 ax 030 ja cyl -0,75 ax 115 . Käytän niitä aika harvoin eli vain jos silmäni ovat todella väsyneet ja samalla tarvitsen nähdä tarkasti kauas.

Koska silmäni ovat miinuksen puolella vaikkakin sylinteriset niin auttaako se lykkäämään lukulasien tarvetta niin kuin puhtaasti likinäköisillä vai onko siitä mitään apua?

Vai onko hajataitto vielä lisäksi haitaksi lukemisessa väistämättä tulevan ikänäön kanssa?

Eli minkä ikäisenä kenties saan myös lukulasit?

4

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rillimies

      Pieni likinäköisyys siirtää lukulasien tarvetta hieman. Tämän vuoksi laserleikkauksien yhteydessä silmä jätetään lievästi likinäköiseksi. Mykiön menettäessä elastisuuttaa ilmenevät lähellekatsomisen vaikeudet jossain vaiheessa, jolloin tarvitset myös lukulasit. Sinun tapauksessasi ovat ratkaivuna joko kaksiteholasit tai nykyisin yleiset monitehot, jotka ovat ns. "rajattomia linssejä". Vaihtoehtoina ovat myös erilliset lähi- ja kaukolasit, jotka ovat käytössä aika hankalat, kun joutuu vaihtamaan laseja. Jotkut ihmiset ovat kuitenkin tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Alussa tällainen ratkaisu saattaa toimiakkin, kun on kyse noin vähäisestä kaukokorjauksesta kuin sinulla on.
      Kannattaa kuitenkin aloittaa säännölliset silmälääkärikäynnit muutaman vuoden välein, jotta mahdolliset silmäsairaudet voidaan havaita ja hoitaa ajoissa, mikäli niitä ilmenee. Kun huomaat lähinäkösi heikkenevän, niin kannattaa varata aika silmälääkärille, joka tekee perusteellisen silmätutkimuksen ja näöntarkastuksen, sekä kirjoittaa sinulle uuden lasimääräyksen.
      Hajataitteisuus vaikuttaa näköä heikentävästi kaikilla eri etäisyyksillä. Rivit hyppivät lukiessa ja kaus katsottaessa kuva vääristyy. Hajataitteisuus voi aiheuttaa myös päänsärkyä.
      Jos likinäköisyyttä on riittävästi >-2,5 ei ns. lukulaseja tulla tarvitsemaan, ellei likinäkö vähene iän myötä, niinkuin joillekkin käy. Likinäköiset huomaavat ikänäön yleensä siitä, kun lukiessa pientä tekstiä joutuu ottamaan lasit pois. Likinäköisen lukulasit ovat kaukokorjausta heikommat miinuslasit esim. Henkilöllä, jolla on molemmissa silmissä -5,00 ja adeeraus 1,50, niin häen lukulasiensa vahvuudet ovat -3,50. Tämä hoidetaan yleensä kaksiteho- tai moniteholaseilla. Tiedän vanhempia henkilöitä, jotka eivät ole koskaan hankkineet monitehoja, vaan nostavat aina lukiessa lasit pois.

      • Lunette

        Kiitos informatiivisesta vastauksesta.

        Ilmeisesti hajataitto voi siis aiheuttaa myös lähinäköongelmia. Minulla ei jostain syystä niitä ole vielä tullut.

        Se jäi kuitenkin vielä hiukan epäselväksi onko minun hajataitosta jotain apua ikänäön suhteen, koska hajataittoni on miinusta vai auttaako siihen vain taittovirheissä yleensä esiintyvä "perusmiinus" ?


      • rillimies
        Lunette kirjoitti:

        Kiitos informatiivisesta vastauksesta.

        Ilmeisesti hajataitto voi siis aiheuttaa myös lähinäköongelmia. Minulla ei jostain syystä niitä ole vielä tullut.

        Se jäi kuitenkin vielä hiukan epäselväksi onko minun hajataitosta jotain apua ikänäön suhteen, koska hajataittoni on miinusta vai auttaako siihen vain taittovirheissä yleensä esiintyvä "perusmiinus" ?

        Pelkkä hajataitto ei itsessään auta ikänäköön. Jos silmä on miinuksen puolella, niin se siirtää ikänäköongelmien alkamista. Hajataitto voi olla plus-tai miinusmerkkistä, mutta se ei vaikuta ikänäköön.


    • Anonyymi

      TK lääkäri suosittaa käytettäväksi aina lukulaseja kun ne hankkii (väsymys HilkkaTapio myynti,käynnit)
      Sulut ,piste,pulkyn käyttö matemaattiset aineet opettajat, aloittavat rikki myynin
      Opiskelu ajan lukulasit myynti,ostot jota silloin vielä aviomies käytti auton korjaus rikosouheluita varten joki ei tarvinnut lupaa kysyä saako käyttää.
      Nyt aloittanut lasten kiristyksen poliisin tavata ei sitä Soitot.
      Lukulasit kommentti PAKKO. Kärsämäki kuitit verotus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe