"Sähköinen" tunne kropassa

Amelie50

Onko kelleen muulle tuttua sellainen omituinen sisäinen jännitys ja sähköisyyden tunne? Ihan niinkuin veressä kulkisi sähkövirtaa, joka tuntuu jännityksenä kropassa, ja lisäksi joskus myös sormenpäiden puutumisena.

Vaihdevuosissa ollaan, ja kuumista aalloista ja yöhikoilusta ja unettomuudesta kärsin.

Mutta pahin on tämä hirveä sisäinen jännitys. Kysyin lääkäriltä asiasta, ja hän vain kohautteli olkapäitään. (Mies..)

Helpottaisi kestämään ainakin henkisesti paremmin, jos tietäisin että tällaista tunnetta on muillakin, ja että se kuuluu vaihdevuosivaivoihin.

Tämä ei ole jatkuva tila, vaan sellainen joka tulee ja menee. Joskus sattaa olla kokonaisen päivänkin.

Toivottavasti joku osaisi vastata tähän jotain.

17

5429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla

      Ainakin on sellasta jännitystä ropassa,kyllä se kuuluu v.vuosiin.Pitäis vain opetella rentoutumaan.

    • ... joskus

      Taidan tunnistaa tuontapaisen. Vaikkakin minulla on ollut sitä aina silloin tällöin koko ikäni - ei siis mitenkään liity "tähän ikään".

      Olen yhdistänyt sen siihen, että on ukkosta ilmassa, kosteata ja kuumaa. Voi olla, että kyse on suolatasapainon heittämisestä yms.

      Kehossa ikään kuin menee väreitä ja voi vähän heikottaa. Tunne ei ole minulla mitenkään erityisen häiritsevä.

      • sähikäinen

        Täällä sama, aina kun on ukkosta ilmassa on sellainen sähköinen olo.


    • sinä

      sellasta lihaksien hytinää,vai mitä?

    • luonnonmukaisin keinoin?

      Mulla on samanlaisia tuntemuksia ollut jo puolitoista vuotta. Söin alkuun mietoja rauhoittavia mutta nyt jätin nekin pois. On kokeiltu monenlaista mielialalääkettä niistä tulee vaan kauheempi olo.
      Huimaa ja päässä tuntuu "repivältä ja kehossa kumma olo. Joskus tuntuu kuin syke ois korkee mutta kun mittaa se on ihan normaali. Onneksi pahoinvointi on jäänyt pois. Oisko jotain luontaista konstia näihin oireisiin?

    • minullakin on

      ollut. Voisi kuvailla kenties sillä vanhalla sanonnalla, että "joku käveli juuri hautani ylitse". Ne ovat aika tavalla inhottavia tuntemuksia ja tulevat aivan yllättäen.

      • värinää on

        ihan kummallista värinää.Minulla myös tulee tunne,kuin jalat menis alta,vaikkei menekkään.
        Onkohan tämä sitä fiilistä et "toinen jalka haudassa",mutta ei tähän lääkkeet ole auttanut,rentoutuminen ja rauhallinen yksinolo auttaa.
        Eipä sitä ihmistä ole luotu ikiliikkijaksi,vaikka kuinka puhutaan liikinnan terveydestä.
        Minun pitää levätä ja paljon,muuten tulee noita värinöitä ja jopa silmissä mustenee välillä.
        Hengenahdistusta myös,eli vaikka mitä vaivaa,mutta ei tätä ihmiset ymmärrä vaan ihmettelee,miten noin nuorena ei jaksa kun yli 80v -kin jaksaa.
        Toivon et menee ohi,mutta en usko koksa jo 10v olen kärsinyt näistä vaivoista.


    • värinää

      Kiitos tuosta textista. Olen aivan ihmeissäni itseni kanssa, kun minulla on juuri noita ihmeellisiä värinöittä ruumiissa. Joskus vain tuossa vatsan yläosassa ja sitten joskus koko kropassa. Aamulla herään värinäruumiissa. Illalla värisee. Se on aivan kamalaa. Löysin apteekista jotakin rauhoittavaa luotaislääkettä ja se on helpottanut. Levätä pitää enemmän kun voi ollenkaan käsittää. Lisäksi sydän ei myöskään pysy normaalina, vaan lyö aina kun on vähänkin rasittuneempi ihan erilailla kun ennen. Sitä vain makaa ja odottaa että eikö jo rauhoitu. Joskus rauhoittuu, joskus on taas otettava jotain mikä saa sen rauhoittumaan. Olen 51 ja taitaa olla vaihdevuosien ongelmaa...
      Otin 4 kk ajan Provera Medroxyprogesterone, hormoonia kun on ollut ongelmaa vuotojen kanssa. Tämä kamala värinä alkoi tuon hoitokuurin lopulla. En tiedämitä on kuumat aallot.

    • "Sisäinen jännitys"

      on juuri oikea ilmaisu ja lisäksi kumma jännityksen tunne kropassa. Jännitän niskojani, vaikka ei olisi pienintäkään stressiä. Stressaamisen olen yrittänyt kokonaan lopettaa, mutta ei auta.
      Tämä vaiva alkoi vaihdevuosien yhteydessä. Aikaisemminkin kyllä jännitin, mutta mielestäni siihen oli jokin syy. Samoin kestin jännittämistä ja suorastaan rakastin stressaamista. Nyt tuntuu, etten siedä jännittämistä ja hermoilua ollenkaan.
      Pueraria kyllä helpottanut minullakin!

      • akkara

        Hei! kylläpä olen onnellinen kun löysin kohtalontovereita! Kertoisitteko enemmän noiden tunteiden laadusta ja paikasta kehossanne ja mistä on ollut edes yhtään apua. Minulla on paikkana ylävartalo, ja tunne että värisee ja jotain apua olisi saatava, ainoa mitä osaan on levätä. Vaikuttaako esim. kahvi, ruoka tms. teillä oireisiin?
        Joka tapauksessa ihanaa että löysin muita joilla on tämä ihme olo. Harrastuksetkin melkein jäävät kun tämä ahdistaa.


      • mitä taas!

        mikään pueraria ei todellakaan auta vaihdevuosioireissa, pelkkää fuulaa ja rahantekoa koko tuote. Ärsyttää kun joka puun ja parkin väliin tukitaan tuota tuotetta.


    • jeq1

      moro. olen vasta 35v ja mulla alkoi tommoset sähköiset värinät noin kuukausi sen jälkeen kun aloin liikkumaan töissä kovemmin. Samoihin aikoihin aloitin kyllä sähkötupakan polttamisen nikotiininesteellä. Kroppa tuntuu olevan jännityksellä ja johtuu luultavastikkin juuri kovasta liikkumisesta vaikkakin tuo nikotiinikin voi asiaan vaikuttaa, Palautumisjuomia ja vitamiineja otettu mutteivät vaikuta ainakaan vähentävästi.

    • vaihdevuosivaivako

      Minulla alkaneet vaihdevuodet hiljattain ja muutaman päivän on ollut tunne kuin sähköä olisi elimistossä. on sydämen tykytystä ja heikkoa oloa. olen liikalihava ja alkanut lihoa enemmän. Luulin ettei tälläista oloa ole kenelläkään toisella. Olen liikkunut todella vähän, koska olen alkanut vanhanut äitini omasihoitajaksi. Stressiäkin on. Epäilin verenpainetta syyksi, mutta mittarin mansetti oli liian pieni.

    • sähköistämyös

      Juu. tätä ollut jo monta vuotta, kuten paljon muitakin ihme tuntemuksia, jotka sopii vaihdevuosioireisiin. Mulla varmaan pitkittyy, kun en halua mitään hormonihoitoja tähän ja vuodot vaan tulee (ikä 54 v.) Mulla nää sähkötuntemukset on takareisissä, alavatsassa ja hartioissa. Tulevat aaltomaisina ja näitä tulee parisen viikkoa ennen menkkoja, ja menkat tulee parinkymmenen päivän välein, joten ei ole kivaa, mutta kestän... Tykytyksiä on ja heikkoa oloa ja paljon muuta. Minulla on vain vähän ylipainoa ja olen laiska liikkumaan, vaikka tiedän että se auttaa.

    • Anonyymi

      Jos sulla on ukkosella sähköinen tukka niin Salama on sillon iskemässä johonkin sun lähelle

    • Anonyymi

      Mulla tulee tiettyinä aikoina kuukaudesta. Vain iltaisin. Koko kroppa tuntuu kuin "levottomat jalat", sävähtää ja taas ok kun vaihdan asentoa. Kun alan nukkumaan, rentoudun eikä häiritse unta.
      Mulla on vaihdevuodet. Kohtu poistettu -21 joulukuussa. Nämä sätkyt on tainneet alkaa joskus sen jälkeen kun vv alkoi. Kierto ei minulla hävinnyt mihinkään vaikka on kohtu pois ja vaikka on hormonikorvaushoito 7,5 mg/vrk. Olen pitänyt ihan kirjaa eri oireista ja ihan menee entisen n. 28 pvn kierron mukaan.

    • Anonyymi

      Minulla myös tätä samaa. Lisäksi jalat krampppaa yöllä samoja aikaja kun oire voimakkaimmillaan. Mitähän mahtaa teille kuulua nyt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe