Hämäläiset ovat sisäänlämpiävää porukkaa

muualta muuttanut joskus

Kyllä asia on mun mielestä niin, että Häme ja Hämeenlinna on ihan kiva paikka asua,mutta uusien ystävien tai tuttavien saaminen on kyllä kiven alla. Hämäläisiltä puuttuu täysin lupsakkuus, joka on esimerkiksi savolaisilla. Ei hämeessä haastella sil tappaa ihmisten kanssa kuin esimerkiksi Itäisessä Suomessa. Hämäläiset ovat vähän jäykkää porukkaa, uusia ihmisiä otetaan pieniin sisäänpäin lämpiäviin porukoihin vastentahtoisesti. Ok, on Hämeessä varmaan letkeämpi porukka kuin esim. Helsingissä, mutta kuivaa porukkaa hämäläiset vähän ovat. Eivät tietenkään kaikki. Yli kaksikymmentä vuotta Hämeessä asuneena sanoisin, että tuttavia ja ystäviä ei ole hirveesti kertynyt. Parempi olisi muuttaa muualle, mutta minkäs teet töiden ja muiden asioiden suhteen.

Ei tietenkään mikään paikka täydellinen asua ole, mutta tämän seikan halusin hämäläisistä kertoa, johon olisi parannettavaa. Jos juttelet itäsuomalaiseen tyyliin, niin sinua pidetään ehkä vähän outona.

70

6175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20 vuotta myös takana!

      Hämeessä on äärimmäisen tärkeä, että juuresi ovat täällä ja mieluummin 4-5 polvessa ja sukunimikin on jokin paikallinen kylä tai notko. Jos näin ei ole, olet out kuvioista. Itse tulen paikkakunnalta, jonne on yli puolet väestä tullut 50-70-luvulla muuttovoittona. En tiedä pystyisinkö enää asumaan kotipaikkakunnallani 20 vuoden jälkeen. Minua varmaan pidettäisiin jossain määrin kummajaisena kun on jo tarttunut tämä "ei saa puhua tuntemattomille, ettei hulluksi luulla"-tyyli. Jos Hämeenlinnassa on joku tapahtuma ja sitä mainostetaan, unohdetaan usein osoite kun "kaikki" tuntevat jonku "sinisen laguunin" tms.

      Työpaikalta olen saanut sellaisia ystäviä/kavereita, joita moikkailen kaupungilla. Töissä heitetään kivaa läppää ja kerrotaan paljonkin omia asioita. He eivät kuitenkaan vapaa-ajalla ole kiinnostuneita mihinkään. Silloin ollaan lähinnä sukulaisten kanssa. Olen yrittänyt myös harrastusten kautta löytää ystäviä, mutta siellä ei pääse edes siihen läheisyyteen, mitä töissä. En muuten saa vielä 20 vuoden jälkeenkään ulkopaikkakuntalaisena kommentoida töissä esim. jotain liikennejärjestelyä tms. Kai mun lapsenlapset sitten joskus tuntevat itsensä (ehkä) paikkakuntalaiseksi itsensä!!

      • samat

        kokemukset n.10 vuoden ajalta. Tuttavat on pinnallisesti ystävällisiä,mutta "piireihin" ei pääse,kun ei ole täältä syntyisin. Aivan kuin "varjeltaisiin" jotain -omaa "pyhää" hämäläisyyttä?- eikä haluta olla läheisemmin tekemisissä,vaikka tunnetaan jo vuosien ajalta. Kylään tai muihin tapaamisiin ei kutsuta,hämeenlinnalaiset haluavat olla vain omiensa kanssa. Ettei vain saisi tartuntaa jostain erilaisesta.. vaikka avoimuudesta ja lupsakkuudesta:) En tätä sisäänpäinlämpiävyyttä ole koskaan ymmärtänyt,enkä siihen koskaan tottunut.
        Sitten se,miten paikalliset esim. tuolla kaupungilla tiiraavat ja töllistelevät. No,onhan täällä varmaan varsinkin kesäisin hämeenlinnalaisilla paljon ihmeteltävää ja katseltavaa,kun matkailijoita liikkuu paljonkin. Toi vilkkaiden kerho vois ollakin ihan jees idea;tosin itse olen jo niin tympiintynyt ja väsynyt tähän paikkaan,että muutan pois,avarampiin ympyröihin.


      • Anonyymi

        Juuri näin


    • ******

      Kyllä täällä pitkään katotaan, jos alkaa juttelemaan ja ei entuudestaan tunneta. Olen asunut täällä melkein koko ikäni ja vissiin suvulta tullut perittyä se sosiaalinen- ja suulaspuoli :D.. Harmi vain, että täällä ei osata olla ehkä ns. avoimin mielin ?!.. Kaupunki sensijaan itsessään on mukava..

    • itsekin hämäläinen

      Olen tässä lähellä syntynyt, isä umpihämäläinen, äidin puolelta onneksi jotakin pohjalaista/itäsuomalaista perimää.
      Samaa asiaa olen harmitellut, että on niin vaikea jutella vieraille. Äkkiä aletaan hulluna pitää, jos sattuu hyväntuulisena sanomaan ylimääräisiä sanoja.
      Kaikki vähänkin avoimemmat ovat jostakin muualta tulleita, itä-suomalaisia, tai luovutetusta Karjalasta tulleiden jälkeläisiä.
      Yöelämä on sitten toinen lukunsa. Kännissä hämäläiset onkin ihan ylituttavallisia.
      Mutta kun olisi jotenkin terveempää, että voisi 'haastella' ihan päiväsaikaankin ja selväpäisten kanssa.
      Se hyvä puoli tässä paikassa on, että hyvät kulkuyhteydet ja pääsee äkkiä pois, jos alkaa liikaa ahdistamaan. Vilkkaampien ihmisten seuraan. Ja onhan tämä mielettömän kaunis kaupunki.
      Perustetaan vilkkaiden hämäläisten kerho:)

      • ******

        tuohan voisi olla hyväkin idea..:)))


      • menkää

        sinne mistä olette tulleetkin,tarvitseeko Häme olla kuin Savo,häme on hämettä ja jotain hyväähän täällä on kun olette tulleet tänne rutisemaan,vai eikö siellä Itäsuomessa ollut hyvä olla, Häh,....


      • ketjun aloittaja
        menkää kirjoitti:

        sinne mistä olette tulleetkin,tarvitseeko Häme olla kuin Savo,häme on hämettä ja jotain hyväähän täällä on kun olette tulleet tänne rutisemaan,vai eikö siellä Itäsuomessa ollut hyvä olla, Häh,....

        (en minä) tarkoitti.
        Vastauksessasi tiivistettynä lyhyesti ja ytimekkäästi Kanta-Hämäläinen ystävällisyys ja vieraanvaraisuus.


      • Junttila Hämeenlinna
        menkää kirjoitti:

        sinne mistä olette tulleetkin,tarvitseeko Häme olla kuin Savo,häme on hämettä ja jotain hyväähän täällä on kun olette tulleet tänne rutisemaan,vai eikö siellä Itäsuomessa ollut hyvä olla, Häh,....

        muualta tänne tulleista on moni jo lähtenytkin, ja niin aion itsekin tehdä. Onneksi tänne ei ole pakko jäädä. Kaunis kaupunki,mutta siihen ne hyvät puolet sitten jäävätkin.


      • Anonyymi
        menkää kirjoitti:

        sinne mistä olette tulleetkin,tarvitseeko Häme olla kuin Savo,häme on hämettä ja jotain hyväähän täällä on kun olette tulleet tänne rutisemaan,vai eikö siellä Itäsuomessa ollut hyvä olla, Häh,....

        Se nyt vaan on näin ja tämä asia on totista totta. Hämeenlinnalaiset on Suomen urpointa porukkaa


      • Anonyymi
        menkää kirjoitti:

        sinne mistä olette tulleetkin,tarvitseeko Häme olla kuin Savo,häme on hämettä ja jotain hyväähän täällä on kun olette tulleet tänne rutisemaan,vai eikö siellä Itäsuomessa ollut hyvä olla, Häh,....

        00T oikein hämäläis moukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        00T oikein hämäläis moukka.

        Tre ja H:linna urpoja täynnä.


    • että hämeessä

      käytetään enemmän mielialalääkeitä ja psyykelääkkeitä kuin Suomessa keskimäärin. Johtuisiko osittain hämäläisestä luonteesta?

      • faktaako?

        Olisi kiva lukea, jos löydät linkin.
        Voisi hyvin kuvitella hämäläisen luonteen olevan sellainen, että alkaa ahdistaa.
        Mutta kaiken kaikkiaan, suomalaiset kansakuntana, ovat aika synkkämielisiä.
        Asuttiin sitten missä päin maata tahansa.


      • hämäläisistä
        faktaako? kirjoitti:

        Olisi kiva lukea, jos löydät linkin.
        Voisi hyvin kuvitella hämäläisen luonteen olevan sellainen, että alkaa ahdistaa.
        Mutta kaiken kaikkiaan, suomalaiset kansakuntana, ovat aika synkkämielisiä.
        Asuttiin sitten missä päin maata tahansa.

        ääntä lähtee ihan samalla tavalla kuin muistakin, kun niitä pieksää, juottaa tai panee. Agraarilegendaa koko juttu.


      • rautalapiotapio
        hämäläisistä kirjoitti:

        ääntä lähtee ihan samalla tavalla kuin muistakin, kun niitä pieksää, juottaa tai panee. Agraarilegendaa koko juttu.

        Kyllä sitä nykyään on turha puhua, että hämäliset olisivat jotenkin sisäänlämpiiviä. Täällä assuu nykyään nimpaljo muualta tullutta väkiä, ettei sitä varmasti kaikista voi ennää sannoo onk se hämäläinen vai mikä.
        Mulla ittelläni on äiteenpuolelt juuret Kalvolassa ja mukavampaa väkiä ku Kalvolalaiset saapi hakia.
        Turha ompi haukkua umpimielisiksi. Asun itte nykyään Janakkalassa ja olen kyllä tullut paikallisten kanssa hiton hyvin toimeen, syntyjäni olen pohjois-pohjanmaalta.
        Kyl jos tarvii väittää sissäänlämpiivyyttä, kannattaa siihe peiliin vilasta pikkuusen kauvemmin...siehe kohtaan mikeiole halaki.


      • murrerunkkari
        rautalapiotapio kirjoitti:

        Kyllä sitä nykyään on turha puhua, että hämäliset olisivat jotenkin sisäänlämpiiviä. Täällä assuu nykyään nimpaljo muualta tullutta väkiä, ettei sitä varmasti kaikista voi ennää sannoo onk se hämäläinen vai mikä.
        Mulla ittelläni on äiteenpuolelt juuret Kalvolassa ja mukavampaa väkiä ku Kalvolalaiset saapi hakia.
        Turha ompi haukkua umpimielisiksi. Asun itte nykyään Janakkalassa ja olen kyllä tullut paikallisten kanssa hiton hyvin toimeen, syntyjäni olen pohjois-pohjanmaalta.
        Kyl jos tarvii väittää sissäänlämpiivyyttä, kannattaa siihe peiliin vilasta pikkuusen kauvemmin...siehe kohtaan mikeiole halaki.

        puhu normaalisti, jos sulla edes mitään asiaa on.


      • savolainen nainen
        faktaako? kirjoitti:

        Olisi kiva lukea, jos löydät linkin.
        Voisi hyvin kuvitella hämäläisen luonteen olevan sellainen, että alkaa ahdistaa.
        Mutta kaiken kaikkiaan, suomalaiset kansakuntana, ovat aika synkkämielisiä.
        Asuttiin sitten missä päin maata tahansa.

        kasvaa täällä suuriin mittoihin,johtuen juuri hämäläisten sisäänpäinlämpiävyydestä ja jäykkyydestä. Tämä on sisämaan pikkukaupunki,omine outouksineen,joihin on vaikea tottua.


      • Anonyymi

        Lapissa ja pohjois-karjalassa on suomen eniten masentuneita, ja varmaan juuri noita lääkkeitä vedetään siellä hämettä enemmän. Että se siitä itä-suomen/savon iloisuudesta. Joensuussa ollaan lupsakoita mutta ahdasmielisiä. Asuin siellä ja ymmärrän täysin sen masentuneisuuden. Muutin pois koska ahdisti.
        Kaikessa puolensa.
        Kai kaikkiin pikku paikkakuntiin liittyy jäykkyyttä, muuten eivät olisi pysyneet pikku paikkakuntina, vaan avoimina uusille ideoille oltaisiin kehitytty enemmän? On se pohjanmaakin jäykkää


      • Anonyymi

        Ei tehrä tästä numeroo..Sinikka Nopolan kirjoissa tulee parodisesti esille hämäläinen mentaliteetti. Patoutunut ja patouttava.


      • Anonyymi

        Lääkitystä usealla KYLLÄ


      • Anonyymi
        rautalapiotapio kirjoitti:

        Kyllä sitä nykyään on turha puhua, että hämäliset olisivat jotenkin sisäänlämpiiviä. Täällä assuu nykyään nimpaljo muualta tullutta väkiä, ettei sitä varmasti kaikista voi ennää sannoo onk se hämäläinen vai mikä.
        Mulla ittelläni on äiteenpuolelt juuret Kalvolassa ja mukavampaa väkiä ku Kalvolalaiset saapi hakia.
        Turha ompi haukkua umpimielisiksi. Asun itte nykyään Janakkalassa ja olen kyllä tullut paikallisten kanssa hiton hyvin toimeen, syntyjäni olen pohjois-pohjanmaalta.
        Kyl jos tarvii väittää sissäänlämpiivyyttä, kannattaa siihe peiliin vilasta pikkuusen kauvemmin...siehe kohtaan mikeiole halaki.

        Mää ooon Tampereeelta ja moukka kuin mikä.


      • Anonyymi
        savolainen nainen kirjoitti:

        kasvaa täällä suuriin mittoihin,johtuen juuri hämäläisten sisäänpäinlämpiävyydestä ja jäykkyydestä. Tämä on sisämaan pikkukaupunki,omine outouksineen,joihin on vaikea tottua.

        Outoja noi Hämäläiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tehrä tästä numeroo..Sinikka Nopolan kirjoissa tulee parodisesti esille hämäläinen mentaliteetti. Patoutunut ja patouttava.

        Samaa mieltä ksnssasi!


    • hämäläistyttö vaan

      Hämäläisenä ja savossa joitakin vuosia asuneena voin kertoa, että kyllä myös ne savolaiset on muualta tulevia kohtaan melko sisäänpäin kääntyneitä ja varautuneita. Niin ja mua kiehtoo että mitä se lupsakkuus on? Minä hämeestä tulleena, mun kainuulainen ystävä ja Lahdesta kotoisin oleva ystävä ollaan tätä mietitty. Luulin ennen, että se ois jonkin sortin rentoutta elämänasenteessa, mutta rentoutta en savossa asuessani kohdannut missään muodossa. Vieraalta tuntui myös se itsensä ja savolaisuuden ainainen korostaminen. Vaatimattomuudella ette ainakaan ole pilattu. ;)

      Niin ja Kuopiossa liikkeessä töissä olleena voin kertoa, että pidettiin outona kun juttelin hämäläiseen tyyliin. Se hymy hyyty vastapuolelta usein siihen, kun ei ollutkaan aeto savolaisneito palvelemassa.

      Kaippa se sitten niin on, että erilaiset tavat tuntuvat vierailta ja sitä kaipaa kotiin omiensa joukkoon aina, jos asuu riittävän pitkään muualla kuin kotiseudulla. :)

    • Matti Viikate

      Hämeenlinnassa on kuitenkin upeat liikenne yhteydet, Ahvenisto ja Aulanko sekä muutenkin mukavaa maisemaa ja muuta sekä Vanaja. Myös kaikkia kauppoja ja muita on kaupungissa ihan mukavasti, ja harrastaakin voi riittävän paljon verrattuna vielä pienempiin paikkoihin. Enkä ole itse ainakaan ulkopuolisia syrjinyt, tai muutoinkaan usko että tilanne muualla olisi sen kummempi. Taitaa olla enemmän huhu puhetta tuollainen että Hämeenlinnassa olisi mitään sen kummempaa. http://mattiviikate.newsvine.com/

      • <<<<

        itse menossa 11.8 hämeenlinnaan opiskelemaan ja Mulla taas paikasta Täysin positiivinen käsitys verrattuna esim Johonkin Muuhun


      • onnilund
        <<<< kirjoitti:

        itse menossa 11.8 hämeenlinnaan opiskelemaan ja Mulla taas paikasta Täysin positiivinen käsitys verrattuna esim Johonkin Muuhun

        olisi aikanaan upeaa tutustua johonkin hämäläistyttöön ja seurustella.olla kihloissa.jopa naimisissa tämän kanssa


      • TÄRäytti vitsillä
        onnilund kirjoitti:

        olisi aikanaan upeaa tutustua johonkin hämäläistyttöön ja seurustella.olla kihloissa.jopa naimisissa tämän kanssa

        älä kuule muuta sano! ja vois kai sitä sitte vielä jotain muutakin jos haluais.


      • <<<<
        TÄRäytti vitsillä kirjoitti:

        älä kuule muuta sano! ja vois kai sitä sitte vielä jotain muutakin jos haluais.

        Olisi aikanaan upeaa asua Hämeenlinnassa < Hattula


      • uus-muuttaja
        <<<< kirjoitti:

        Olisi aikanaan upeaa asua Hämeenlinnassa < Hattula

        Näin muualta muuttaneena ja parisen vuotta asuneena Hämeenlinna on kyllä erikoinen vastakohtaisuuksien paikka, ja nimenomaan siis suhteessa asukkaisiin: olen pannut sen merkille ainakin omassa ikäluokassani (alle 30v). Erikoisin vastakohtaisuus on se, että

        1) Hämeenlinnassa vaikuttaa siltä että kaikki tuntevat kaikki, ainakin minun ikäluokassani. Olin ensimmäistä kertaa aikanaan baarissa Hlinnassa, enkä tuntenut ketään koko kaupungista. Menin sitten Lumo-klubi nimiseen paikkaan (nyk. Iskelmä), ja siellä alakerran diskossa KAIKKI JOTKA PAIKALLA OLIVAT istuivat samassa pöydässä.. todellakin KAIKKI!! Seisoin siellä sitten itse tuopin kanssa sivussa ihan hölmönä. Pari kaveria tuli lisää alakertaan, ja hekin menivät samaan pöytään missä kaikki muut olivat.. silloin häivyin..

        Mutta silti tästä piirteestä huolimatta..

        2) Kukaan ei ole kotoisin Hämeenlinnasta. Olen jutellut paljon oman ikäluokkani edustajien kanssa, ja käytännössä kaikki ovat muuttaneet Hlinnaan jostain muualta.. missä ovat kaikki syntyperäiset hämeenlinnalaiset?? Entistä oudompaa on se, että kaikki kuitenkin tuntevat kaikki vaikka kukaan ei ole hämeenlinnalainen.. ok, varmasti kaupunki houkuttelee muuttajia sijainnillaan yms. mutta silti

        Älkääkä käsittäkö väärin, nyt kun näihin erikoispiirteisiin on tottunut niin viihdyn kyllä Hlinnassa.


      • ekupaattenio
        uus-muuttaja kirjoitti:

        Näin muualta muuttaneena ja parisen vuotta asuneena Hämeenlinna on kyllä erikoinen vastakohtaisuuksien paikka, ja nimenomaan siis suhteessa asukkaisiin: olen pannut sen merkille ainakin omassa ikäluokassani (alle 30v). Erikoisin vastakohtaisuus on se, että

        1) Hämeenlinnassa vaikuttaa siltä että kaikki tuntevat kaikki, ainakin minun ikäluokassani. Olin ensimmäistä kertaa aikanaan baarissa Hlinnassa, enkä tuntenut ketään koko kaupungista. Menin sitten Lumo-klubi nimiseen paikkaan (nyk. Iskelmä), ja siellä alakerran diskossa KAIKKI JOTKA PAIKALLA OLIVAT istuivat samassa pöydässä.. todellakin KAIKKI!! Seisoin siellä sitten itse tuopin kanssa sivussa ihan hölmönä. Pari kaveria tuli lisää alakertaan, ja hekin menivät samaan pöytään missä kaikki muut olivat.. silloin häivyin..

        Mutta silti tästä piirteestä huolimatta..

        2) Kukaan ei ole kotoisin Hämeenlinnasta. Olen jutellut paljon oman ikäluokkani edustajien kanssa, ja käytännössä kaikki ovat muuttaneet Hlinnaan jostain muualta.. missä ovat kaikki syntyperäiset hämeenlinnalaiset?? Entistä oudompaa on se, että kaikki kuitenkin tuntevat kaikki vaikka kukaan ei ole hämeenlinnalainen.. ok, varmasti kaupunki houkuttelee muuttajia sijainnillaan yms. mutta silti

        Älkääkä käsittäkö väärin, nyt kun näihin erikoispiirteisiin on tottunut niin viihdyn kyllä Hlinnassa.

        Itselläni on samanlaisia kokemuksia kuin kahdella ensimmäisellä kirjoittajalla, tekstit voisivat olla jopa itseni kirjoittamia, niin tutuilta ne kuullostivat.

        Tuohon voi vielä lisätä hämäläisten taipumuksen vierastaa kaikkea uutta ja "tavallisuudesta" poikkeavaa. Esimerkiksi jos haluaisin perustaa itämaisen kaupan, olisi Hämeenlinna viimeinen paikka Suomessa, johon se kannattaisi perustaa :)

        Sinänsä kauhea sääli, sillä kaupunki on kaunis ja sopivan kokoinen, sijaintikin on ihanteellinen. Siinä vilkkaiden hämäläisten yhdistyksessä voisi todellakin olla ideaa.....


    • Alk.per. Hämisläinen

      ....kaupunkina viedään Hämistä nykyään eteenpäin, en kyllä ymmärrä miksi, koska muualta muuttaneet eivät pääse sisäpiiriin. Ja tätä en ymmärrä, Hämeenlinna Suomen vanhin sisämaankaupunki, mutta ei yliopistokaupunki, mitä taas huomattavasti nuoremmat kaupungit kuten Tampere ja Jyväskylä ovat. No se johtui tuosta em. syystä jo aiemmin. Esim. omat vanhempani muuttivat aikoinaan Hämeenlinnaan n. 50 vuotta sitten ja silloin heille sanottiin, että "mitä tulitte syömään meidän leipää", vaikka tulivat töihin tänne. Eihän täällä olisi edes Rautaruukkia, jos Leo Kohtala (ent. kaupunginjohtaja) ei olisi väkisin sitä tänne halunnut. Ja olen samaa mieltä, siitä, että Savossa ja Karjalassa ihmiset ovat paljon ystävällisempiä ja avoimempia.

    • <<<

      EN OO HÄMEENLINNALAINEN < MUTTA KOULUSSA SIELLÄ. HÄMEENLINNAN KAUPUNKI EI VAIVAUDU TEKEMÄÄN EDES JUNIORIJALKAPALLON PUOLESTA MITÄÄN. JOS MÄ OLISIN ITE HÄMEENLINNALAINEN MÄ SAATTASIN TOTTUA SIIHEN

    • NÄIN ON!

      Ymmärtäkää nyt näitä Hämeenlinnalaisia....kaikki lähes sukua toisilleen, joten ei kai voi odottaakaan mitään järkevää toimintaa tai ulkopuolisten hyväksyntää, kun keskenään lisääntyvätkin!
      Sisäsiittoisuus täällä Suomen huippua, toisin kuin Helsingissä tai Tampereella!

      • Tylsä mesta

        totta!

        Ja nyt rakensivat vielä suojamuurin ja -katteen tuohon motarin päälle, joten ei puutu kuin ajokielto rampeista ylös kaupunkiin, niin alkaa näiden hämäläisten heimokunta elää ilman ulkopuolisten tuomaa vireyttä, toimintaa ja edistystä.
        Nämähän hämpyläiset kokevat nuo äskeiset lähinnä terroriuhkana ja häiritsemisenä.


      • anonyyyyyyymi
        Tylsä mesta kirjoitti:

        totta!

        Ja nyt rakensivat vielä suojamuurin ja -katteen tuohon motarin päälle, joten ei puutu kuin ajokielto rampeista ylös kaupunkiin, niin alkaa näiden hämäläisten heimokunta elää ilman ulkopuolisten tuomaa vireyttä, toimintaa ja edistystä.
        Nämähän hämpyläiset kokevat nuo äskeiset lähinnä terroriuhkana ja häiritsemisenä.

        Meininki kohta kuin Pohjois-Koreassa.


    • nainen myllymäestä

      Minusta hämeenlinnalaiset kyllä puhuu, kunhan itse ensin aloittaa. Se riski pitää ottaa, että joku pitää pöljänä mutta minua se ei haittaa.

      Näin 50 naisen näkökulmasta täältä puuttuu meikäläisen ikäiselle tanssipaikat. On kyllä teatteria ja leffaa ja kerran vuodessa tomaatit. Kun tänne tulee muista kaupungeista kavereita kylään, on noloa ettei voi viedä heitä mihinkään viihteelle. Johonkin Birgeriin sitten istumaan - sinänsä ihan mukava paikka mutta...

      Lisäksi täällä saisi olla avantouinti/sauna muuallakin kuin täpötäydessä Apparan saunassa. Oli pakko liittyä erääseen seuraan että pääsee sinne saunaan ja avantoon - avantoon toki pääsee ilman saunaakin mutta joskus kiva saunoakin. Olen sitten käynyt Tampereella Kaukajärvellä saunassa ja Ylöjärvellä savusaunassa mutta vähän on pitkä saunareissu.Miksei joku uimaseura tekisi bisnestä vaikka Loimalahdessa tai Tervaniemessä lämmittämällä lauantaisin saunan ja rahastamalla vaikka 5 e/nuppi saunasta ja avannosta. Voisivat myydä samalla makkaraa ja kahvia. Näin se Tampereella toimii ja saunat on täynnä.

      Lisäksi (eikä vähäisimpänä) ottaa aivoon tämän kaupungin päättäjien hiekkalaatikkoleikit.

      Olen asunut täällä 47 vuotta mutta nyt suunnitelmissa muuttaa syksyllä Tampereelle, joka tuntuu ihan oikealta kaupungilta. Kyllä sen 70 km työmatkan suuntaansa motaria ajelee.

      • Anonyymi

        Puhutaan mutta hidas temperamentti ja ajattelu ei lennokasta..
        vähäeleisyys keskeinen piirre. Kännissä voidaan meluta mutta jutut tylsiä.
        Ehkä suomalainen perusihminen on myös yhä enemmän " perussuomalainen" kaikkine
        huonoineen piirteineen..
        hakea saa henkevää älykkyyttä ja omaehtoisuutta. Laumassa tyhmyys voi tiivistyä.
        Täällä selviää jos kykenee elämään aivan vain omaa elämäänsä ja omanlaista sisäistä elämää, edes mielen vapaus, odottamatta mitään.


    • Anton10000

      Ihan on kiva paikka mutta ei siellä kyllä paikallisista uusia tuttavia saa. Jos saakin niin ei edes vuosien jälkeen saa mitään irti ihmisestä. Muista kyllä puhutaan mutta itsestä ei mitään. Meneehän se mutta ei siinä mitään syvää ystävyyttä rakenneta. On siinä puolensakin mutta kovin on sisäänpäinlämpeävää touhua. Pahemmin lämpeää sisään vain Satakunnassa ja Turussa.

    • birger.jaarlin.perintö

      Kyseessä lienee jäänne Birger Jaarlin ajoilta peräisin oleva linnanherrojen ja -rouvien kerho, johon toki pääsee sisään olemalla nöyrä ja ehdottomasti ryhmämentaliteettiin sitoutunut sosiaalidemokraattinen tai kokoomuslainen.

      Hämtown on Birger Jaarlin luomus, joka on kouluttanut paikallisia tänäänkin pyöriviin valtapeleihin ja -leikkeihin.

      Ilmeisesti suunnilleen tuon näköinen on ollut: https://fi.wikipedia.org/wiki/Birger-jaarli#/media/File:Portrait_of_Birger_Jarl.jpg

    • tarvitaan.paavintarkastu

      Olen harkinnut kutsuvani Paavin puolueettomalle tarkastuskäynnille Hämtowniin selvittämään vehkeileekö täällä joku Kristinuskoa vastaan. Yleensä työttömyys, syntyvyyden lasku, pahennusta herättävä kielenkäyttö keskustelupalstoilla ja tulevaisuudennäkymien heikentyminen viittaa erään tietyn tahon eli sielun vihollisen juonitteluun.

      Josta voi pahimmillaan seurauksena olla taantuminen pimeille vuosisadoille.

    • Anonyymi

      Ovatko Tampereen seudun eläjät laskettavissa hämäläisiksi, heimoltaan?

      • Anonyymi

        Siis joo. Kyllähän hauhon ja pälkäneen murre on pitkälti samaa. Kaupunkilaiset ei puhu niin vetelää mutta HML ja Tampere kaupunkimurre melki liki. Irwini veti kyllä melkitamperetta. Miksi kysyt? Ihmeellisiä kiinnostuksen kohteita sulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis joo. Kyllähän hauhon ja pälkäneen murre on pitkälti samaa. Kaupunkilaiset ei puhu niin vetelää mutta HML ja Tampere kaupunkimurre melki liki. Irwini veti kyllä melkitamperetta. Miksi kysyt? Ihmeellisiä kiinnostuksen kohteita sulla?

        1918 VAPAUSSODASSA Häme oli sosialistis-bolshevistinen punaruton pahiten saastuttaa seutu. Hämeeseen tuli itsenäisyys ja vapaus, vasta sitten kun Eteläpohjalaiset VAPAUSSOTURIT , karkoittivat Hämeestä venäläiset miehittäjäsotilaat sekä kukistivat punakaartinaiset maanpetturiterroristit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1918 VAPAUSSODASSA Häme oli sosialistis-bolshevistinen punaruton pahiten saastuttaa seutu. Hämeeseen tuli itsenäisyys ja vapaus, vasta sitten kun Eteläpohjalaiset VAPAUSSOTURIT , karkoittivat Hämeestä venäläiset miehittäjäsotilaat sekä kukistivat punakaartinaiset maanpetturiterroristit.

        Punatauti hoiti loput Linnan vankileirillä. Sitä saa mitä tilaa. Ja punikkia pistettiin kylmäksi Apparan monttuun niin että hiki tuli. Mannerheiminkin mielestä näin tuli tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Punatauti hoiti loput Linnan vankileirillä. Sitä saa mitä tilaa. Ja punikkia pistettiin kylmäksi Apparan monttuun niin että hiki tuli. Mannerheiminkin mielestä näin tuli tehdä.

        Kenen mielestä sitten ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1918 VAPAUSSODASSA Häme oli sosialistis-bolshevistinen punaruton pahiten saastuttaa seutu. Hämeeseen tuli itsenäisyys ja vapaus, vasta sitten kun Eteläpohjalaiset VAPAUSSOTURIT , karkoittivat Hämeestä venäläiset miehittäjäsotilaat sekä kukistivat punakaartinaiset maanpetturiterroristit.

        Nyt äärioikeistolla on taas VAPAUS kyykyttää köyhiä. Eläköön vapaus!


    • Anonyymi

      Minäkin olen uudisasukas Hämeessä ja olen täysin eri mieltä. Muutin tänne muutama vuosi sitten tuntematta ketään. Vasta viime viikolla ihmettelin kun lähdin koirani kanssa ulos illalla ja jokainen vastaantulija (muutama vaan siihen aikaan) pysähtyi juttelemaan. Olivat jo niin tuttuja. Kannattaa varmaan katsoa peiliin, jos ei saa hämäläisistä mitään irti. Minä saan kyllä.

      • Anonyymi

        ps. en huomannut, että aloitus on ikivanha. No, ei se asiaa muuta.


      • Anonyymi

        Koirat voi yhdistää... entä jokin muu?


    • Anonyymi

      Olen täysin samaa mieltä, muualta muuttaneena. Täällä saa asua vuosikymmenet ja ei synny yhteyttä edes saman talon ihmisiin vaikka olisi asunut kaksikymmentä vuotta.
      On kuppikuntia ja omia pikkupiirejään ja muita jätetään ulos. Saa olla rauhassa todella vaikka samaan aikaan vahditaan ja juorutaan. Ei ole mitään kiinnostusta uusiin ihmisiin.
      Ennakkoluuloja sitäkin enemmän. Kukin suojaa omaa reviiriään ja perhepiiriään, vaikuttaa suorastaan vainoharhaiselle. Jos lähestyy jotakuta hän olettaa olevan vain jotain taka-ajatuksia. Smalltalk saattaa tervanjuontina toimia parilla sanalla hitaasti mutta välittömyys, spontaanisuus ja aito syvähenkinen dialogi on mahdottomuus kokemukseni mukaan. Kun menee minne vain muualle Suomessa matkoille, voi todeta valtavan eroavuuden Hämeeseen ilmapiirissä. Kun asuu kauan täällä tulee itse tahtomattaankin varovaisen etäiseksi itsekin vaikka olisi miten hauska ja räiskyvä persoona, valitettavasti todettava tämä. Kuppikuntaisuus ilmenee myös kulttuuripiireissä joissa kuvittelisi ihmisten olevan erilaisia. Voidaan istua erilaisissa lautakunnissa ja kerätä meriittejä ulkonaisesti mutta sielunelämä on pikkuvirkamiehen ja insinöörin...

    • Anonyymi

      Kylmät muurit linnassa nääs.

    • Anonyymi

      Muutin tänne kauan sitten provinssista isommasta kaupungista. Olin mennyt aina vain junalla ohitse Helsinkiin, en kiinnittänyt mitään huomioa tähän paikkaan.
      Muutin asumistarjousten takia tuntemattomaan. Täällä ei ole omaisia eikä mitään juuria. Ystävät ovat muualla pitkin Suomea. Ehkä olen joistain syistä lopulta tahtonut olla rauhassa, neutraali paikka, mutta ilman kaunista luontoa olisin lähtenyt pian. Se on ainoa syy että olen täällä. Ihmisiin ei liity yhtään mitään. Merkittäviä suhteita on syntynyt hyvin vähän. Onneksi pääsen matkoille jos tahdon ja olenkin matkustellut kohtuullisen paljon.Jossain on oltava. Olen aina tuntenut itseni ulkopuoliseksi mitä ihmisiin täällä tulee. Onneksi en ole ulkoaohjautuva persoona vaan elän omaa elämääni hyvin itsenäisesti.

    • Anonyymi

      Ja jatkan.. en koskaan ajatellut päätyväni tänne. Yhdistin Hämeenlinnan armeijaan ja militaariseen. Pikavuoron ikkunasta katsoin kasarmeja aiemmin matkalla etelään.
      Ilman luontosuhdetta ja iloa jonka siitä saan - suhteellisen rauhallista, vehmasta, lehtomaista, metsät ja puistometsät, en olisi missään tapauksessa jäänyt tänne.
      Olemiselleni ei ole mitään syitä liittyen sosiaaliseen ja ihmisiin. Sosiaalinen verkostoni on pitkin siellä ja täällä, suurin osa muualla. Olen yksin viihtyvää tyyppiä.

    • Anonyymi

      Et näe pikavuoron ikkunasta ainuttakaan kasarmia mutta muuten okei stoori.

    • Anonyymi

      Muistan kyllä että bussi ajoi Turuntietä kasarmien ohi, oli eri reitti kuin nyt
      jostain syystä... siitä on jo kauan.

      • Anonyymi

        Varmaan joo mutta ei ollut pikavuoro.


    • Anonyymi

      Jos haluaa olla rauhassa, voi muuttaa tänne. Mutta jos on vaikkapa luova taiteilija,
      ja haluaisi saada palautetta, kannustusta, turha odottaa täällä. Kukaan ei ole täällä profeetta omalla maallaan paitsi väärät profeetat, keskinkertaiset virkamiehet ja muut asemiin tunkeneet ja sisäpiireihin kuuluvat. Ollaan sokeita kaikelle ulkopuolella olevalle.
      Tiedän monia lahjakkaita luovien alojen ihmisiä jotka elää täällä täydellisessä sivullisuudessa,ehkä myös haluavat sitä. Jos odottaa Hämeenlinnalta jotain, se on turhaa. Täytyy olla hyvin itsenäinen ja omaehtoinen.
      Muualla aiemmin asuneena voin sanoa että jossain muualla syntyy vaikka torilla spontaanimpi ja avoimempi keskustelu hetkessä kuin täällä vuosikymmeniin.
      Läheisimmät kaverini täällä ovat jokainen kotoisin muualta kuin Hämeestä.

    • Forssa paras kaupunki

    • Anonyymi

      Samaa mieltä kanssasi. Kuivinta sakkia mitä tiedän. Treella asuneena tullut koettua. Lisäksi vielä todella saitoja. Pula ajan porukkaa.

    • Anonyymi

      Vähän on omituista ollut asenne kun luin tämän ketjun. Tietynlainen hillitty ja vaatimaton ulosanti sekä se että ihmiset jotka haluavat olla rauhassa jätetään rauhaan kyllä kuvastaa hämäläisiä. Kovasti on myös sosiaalisia kunhan tutustuu. Kehua myös kannattaa paikallisia. Ensin esittävät vaatimatonta sitten heti perään hymyilevät kuin salaa niin että tyytyväisyys paistaa läpi hymyn seasta. Itse meinaan kesyttää jonkun heistä ja ottaa omakseni. Minut kun risteyttää hämäläiseen saadaan varmasti aikaiseksi paranneltu versio minusta. Voi olla että uusi super Suomalainen pannaan aluilleen jos löytyy ideasta innostuva hämäläinen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hämäläiset ovat parhaimmillaan kun on vähän kevättä rinnassa. Saisivat löytää armaan ennen helluntaita. Hitaus pois ja hellua tilalle.

      • Anonyymi

        Lisääntynyt valon määrä ei ole sinulle lainkaan hyväksi.

        T: Lääkärisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisääntynyt valon määrä ei ole sinulle lainkaan hyväksi.

        T: Lääkärisi

        Huomattu myös täkäläisten itaruus. Se on huvittavalla tasolla. Jos lainaat vaikka lumilapiota sen kulumisesta on maksettava lasku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisääntynyt valon määrä ei ole sinulle lainkaan hyväksi.

        T: Lääkärisi

        Jos on mania täytyy olla mania.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on mania täytyy olla mania.

        Einsteinin mukaan kaikki on suhteellista, ja niin on myös hitauden kohdalla, Ahveniston mäellä onkin oma osasto karjalaisille, jotka hämäläisten silmissä vaikuttavat kroonisesti maanisilta, kun taas, Einsteinin havainnon mukaisesti, hämäläiset vaikuttavat karjaisten silmissä auttamattoman depressiivisiltä.


    • Anonyymi

      Onko kyse ylipäänsä suomalaisten umpimielisyydestä?
      Moni ulkomaalainen kokee niin..
      ei saa kontaktia, yksinäisyyden kulttuuri..

      • Anonyymi

        Tuollahan kirjoitti aiemmin tuo kevään hurmaama lisääntymishaluinen ja joku helluntai heilaa kaipasi. Siinä sinulle oiva niin ei tarvitse olla yksinäinen. Tuon supersuomalaisen minäkin haluaisin nähdä. Voisitte hyvin saada perheen lisäystä ensi keväänä. Kirmatkaa yhdessä kesäyöhön.....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2762
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      93
      2069
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe