Mistä kirjasta olisi hyvä aloittaa taru sormusten herrasta tarinan, jos meinaa saada mahdollisimman tarkan käsityksen J.R.R. Tolkienin maailmasta? Silmarillion varmaan paras vaihtoehto tässä tapauksessa, entä miten jatko ? Ajatuksena on lukea kaikki "oikeassa" järjestyksessä. Kiitos jo etukäteen.
Vastaukset 7
- sumppiliina
Keski-Maahan sijoittuvaa tolkienin kirjallisuutta?
Aloitin itse hobitista ja sen jälkeen luin taru sormustenherrasta. Näiden jälkeen vasta silmarillionin ja muut. Julkaisuvuoden perusteella siis. Wikipediassa on lista keski-maahan sijoittuvasta kirjallisuudesta ja muusta tuotannosta. Myös lista tolkienin suomentamattomia teoksia, joiden joukossa on aarteita. :)- S.I.M.I
Tuo järjestys on varmaan se kaikkein loogisin, suosittelen myös. Tosin Silmarillionin laskin lopullisesti käsistäni muutaman sivun jälkeen, kaikki meni turhan sekavasti. En oikein pitänyt siitä, vuorosanoja ei juurikaan ollut vaan selostusta keski-maan historiasta... Monimutkaista luettavaa...
- nimetön.
"Silmarillion varmaan paras vaihtoehto tässä tapauksessa, entä miten jatko ?"
Silmarillion on mahdollisimman huono lähtökohta.
Parhain ehkä aloittaa joko Hobitista tai Taru Sormusten herrasta. Lapsille suositteltavaa on lukea Hobitti ensin.
Nämä kaksi voidaan kuitenkin lukea missä järjestyksessä tahansa. Eli Taru Sormusten Herrasta lukeminen ei vaadi että lukee Silmarillionin tai Hobitin.
Hobitin lukeminen ei vaadi että lukee Taru Sormusten Herrasta.
Mielestäni paras lukujärjestys aikuiselle on
Taru Sormusten Herrasta
Hobitti
Silmarillion
Húrinin lasten tarina tai Keskeneräisten tarujen kirja
Sen jälkeen kaikki muu (History of Middle Earth 1-12)
Lapsille paras aloituskohta on Hobitti, koska se nimenomaan on kirjoitettu lapsille.Hobitti on kronologisesti selkeästi ennen lorua ja tulisi siten ennen sitä lukeakin. Toki vain lukunautinnon kannalta ajateltuna.
Lapsille suosittelen muuten vanhaa suomennosta: Lohikäärmevuori. Voi olla hankala löytää, mutta hoppelit ovat niin vekkuleita. Varsinkin Kalpa Kassinen... :)
Hurinin muksujen stooria en ole vielä lukenut, mutta sen pitäisi kronologisesti sijoittua esihobitilliseen aikaan. Toisaalta epäilen sen spoilaavan Tarua...
Silmarillion alkaa maailman luomisesta ja jatkuu siitä muistaakseni kolmannen ajan loppuun. Spoilaa totaalisesti ja paljon LotR:iä. En lukisi ennen...
Suosittelen:
Hobitti
Taru
Silmarillion
(Hurin?)
Keskeneräisten tarujen kirja 1-2
Taru
Taru on listalla kahteen kertaan. Tarkoituksella.
- SeYksiSormusLöytääHe
Samaa mieltä edellisten kanssa. Silmarillion on sen verran vaikeaa tekstiä, että saattaa lupoua Tolkienin koko tuotannosta, jos siitä aloittaa.
Kannattaa katsoa elokuvatkin ;) - Anonyymi
Nuorena yritin aloittaa Silmarillionista, mutta ei siitä mitään tullut. Sitten vähän myöhemmin luin Tarun sormusten herrasta, ja sen jälkeen kaikki muut siihen asti (suomeksi) ilmestyneet kirjat, en edes muista missä järjestyksessä. Se on mielestäni oikein hyvä järjestys. Kun aloittaa TSH:sta joka on se kiinnostavin kirja, sen jälkeen jaksaa kiinnostua niistä muistakin. Toisin päin ei ehkä niinkään.
- Anonyymi
Hobitti on paras lähtökohta, selkeä mutta silti eeppinen tarina. Ja jää sellainen lisätarinan himo, mihin TSH vastaa loistavasti. Silmarillion.... nätisti sanottuna, ei oikein iske. Liian raskasta ja luettelon oloista kertomusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa611346Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää911028- 164937
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105874Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30863Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as25808Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201772Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks46760Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93707- 27704
Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu126703Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.166625VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa43616- 61602
Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12585- 85548
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo187511sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75497- 55497