Kissanluukku ulko-oveen

kolmenkissankaa

Millaisia ratkaisuja ja kokemuksia on kissanluukuista esimerkiksi ulko-ovessa. Miksei seinässäkin, mutta sen rakentaminen lienee hankalampaa kuin oveen laitto. Ikunaa ei oikein voi pitää auki ainakaan talvella..

Olemme itse asiassa ajatelleet tilata jostain uuden oven paritalon lämpimään ulkovarastoon (josta on yhteys sisätiloihin) siten, että puuseppä tekisi sekä luukun että oven valmiiksi ennen asennusta.

75

10854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluat

      ulko-oveen luukun kissalle? Eikö se mahdu ulos jos ulko-oven vain aukaisee?

      • se ei osaa

        Kissa ei osaa aukaista ulko-ovea, jos se on kunnolla kiinni, eikä varsinkaan sulkea. Kolmella kissalla on hieman eri aikaan pyrkimystä ulos ja sisään. Näin varsinkin öisin. Ulkona ne naukuvat sisälle niin, että kuuluu, ja samoin myös sisällä halutessaan ulos...

        Kissanluukun tulisi siis olla sellainen, että kissa pääsisi itsenäisesti ulos ja sisään ilman, että pakkanen tulee sisälle... Portsarina olo on ihan mukavaa välillä, mutta pikkuisen tulee vähitellen hieman liikaa häiriötä yöuniin...


      • mutta,
        se ei osaa kirjoitti:

        Kissa ei osaa aukaista ulko-ovea, jos se on kunnolla kiinni, eikä varsinkaan sulkea. Kolmella kissalla on hieman eri aikaan pyrkimystä ulos ja sisään. Näin varsinkin öisin. Ulkona ne naukuvat sisälle niin, että kuuluu, ja samoin myös sisällä halutessaan ulos...

        Kissanluukun tulisi siis olla sellainen, että kissa pääsisi itsenäisesti ulos ja sisään ilman, että pakkanen tulee sisälle... Portsarina olo on ihan mukavaa välillä, mutta pikkuisen tulee vähitellen hieman liikaa häiriötä yöuniin...

        eihän se ole fiksua laskea kissoja yksin ulos, varsinkaan yönselkään. Mene itse samalla ovenavauksella mukaan ulos ja valvo kissojasi.
        Näin minä teen :)


      • vaan luukkukokemuksia
        mutta, kirjoitti:

        eihän se ole fiksua laskea kissoja yksin ulos, varsinkaan yönselkään. Mene itse samalla ovenavauksella mukaan ulos ja valvo kissojasi.
        Näin minä teen :)

        Kissamme ulkoilevat nyt ja jatkossa myös itsekseen viereisessä metsässä, ja sillä siisti. Yksi kissoista tosin kyllä tekee mielellään kilometrin parin lenkin lähimetsässä kanssamme, ilman mitään valjaita siis, kun sopivasti yhteen sattuu..


      • 2kissaa
        vaan luukkukokemuksia kirjoitti:

        Kissamme ulkoilevat nyt ja jatkossa myös itsekseen viereisessä metsässä, ja sillä siisti. Yksi kissoista tosin kyllä tekee mielellään kilometrin parin lenkin lähimetsässä kanssamme, ilman mitään valjaita siis, kun sopivasti yhteen sattuu..

        Meillä ulkoillaan luukun kautta päivisin. Luukun saa laitettua niin, että pääsee sisään muttei enää takaisin ulos( laitan näin illalla joten kissat pääsevät sisään ja seuraavaksi päästän takaisin ulos aamulla, kun haluavat). Luukku on meillä toiminut erittäin hyvin ja ollesamme poissa kotoa kissat pääsevät sisälle esim. sateen tms. yllättäessä. Suosittelen ehdottomasti ulkoileville kissoille.


      • ei?
        vaan luukkukokemuksia kirjoitti:

        Kissamme ulkoilevat nyt ja jatkossa myös itsekseen viereisessä metsässä, ja sillä siisti. Yksi kissoista tosin kyllä tekee mielellään kilometrin parin lenkin lähimetsässä kanssamme, ilman mitään valjaita siis, kun sopivasti yhteen sattuu..

        Onko se parempi että vaietaan kuoliaaksi se tosiseikka että iso osa kissanomistajista jättävät kissansa oman onnensa nojaan eli ulkoilemaan yksin?
        Ei vaan mulla onnistuis, mutta mä rakastankin kissojani ja kannan niistä vastuun, ja siihen kuuluu päivittäiset YHTEISET ulkoilut.
        Mutta kukin tavallaan.


      • kissa ja luukku
        ei? kirjoitti:

        Onko se parempi että vaietaan kuoliaaksi se tosiseikka että iso osa kissanomistajista jättävät kissansa oman onnensa nojaan eli ulkoilemaan yksin?
        Ei vaan mulla onnistuis, mutta mä rakastankin kissojani ja kannan niistä vastuun, ja siihen kuuluu päivittäiset YHTEISET ulkoilut.
        Mutta kukin tavallaan.

        täällä juttua kissanluusta
        http://kissanluukku.blogspot.com/


      • 66+666666
        kissa ja luukku kirjoitti:

        täällä juttua kissanluusta
        http://kissanluukku.blogspot.com/

        sitten taas yli vuoden vanhaan keskusteluun. Mikä vimma sulla on nostaa iänikuisia keskusteluja? Koeta keksiä jotain uutta ja omaa!


      • 7+4
        66+666666 kirjoitti:

        sitten taas yli vuoden vanhaan keskusteluun. Mikä vimma sulla on nostaa iänikuisia keskusteluja? Koeta keksiä jotain uutta ja omaa!

        Vaikka keskustelu onkin vanha, ei itse aihe ole lainkaan vanhentunut ja siksi on hyvä tuoda tietoutta käsiteltävään asiaan. Miksi se sinua haittaa?


      • dr3dg3
        7+4 kirjoitti:

        Vaikka keskustelu onkin vanha, ei itse aihe ole lainkaan vanhentunut ja siksi on hyvä tuoda tietoutta käsiteltävään asiaan. Miksi se sinua haittaa?

        Siitä vain on tullut jossain vaiheessa "nettipoliisi" tyyppisille pätijöille yksi aihe lisää näpäytellä netikettiä tuntemattomia käyttäjiä.

        Huono keino sinänsä koska vanhoihin ketjuihin vastaamisessa ei ole MITÄÄN vikaa. Monikaan aihe ei tule koskaan valmiiksi -aina voi jollain olla jotain uutta ja valaisevaa sanottavaa asiaan kuin asiaan.

        Joillain, varsinkin IT-aiheisilla forumeilla ketjuja jopa lukitaan niin että kun joku moderaattori on omassa korkeassa ylhäisyydessään päättänyt että aihe on "valmis" niin kukaan ei voi siihen enää kirjoittaa -ei vaikka hyväksytty vastaus paljastuisi vääräksi.
        Ketjun voisi todennäköisesti avata mutta aika harva jos kukaan ikinä jaksaa sitä pyytää. Se että se edes johtaisi mihinkään olisi hyvin epätodennäköistä.

        Se että ketjuja lukitaan on just näiden nettipoliisien (saman ihmistyypin edustajat olivat ennen news-poliiseja kun newssejä ts. uutisryhmiä vielä käytettiin yleisesti).

        Eiköhän niitäkin vielä kumminkin voi käyttää -vaikka todennäköisesti siellä on nyt ne news-poliisit keskenään nipottamassa netikettivirheistä.

        Kuuluisin näistä on the Korpela jolla on ollut kattava sivustokin aiheesta. Siellä tosin oli ihan aiheellistakin settiä, niin että älä korpela loukkaannu jos näet tämän. ;)


      • Yhdessäöisinkin
        ei? kirjoitti:

        Onko se parempi että vaietaan kuoliaaksi se tosiseikka että iso osa kissanomistajista jättävät kissansa oman onnensa nojaan eli ulkoilemaan yksin?
        Ei vaan mulla onnistuis, mutta mä rakastankin kissojani ja kannan niistä vastuun, ja siihen kuuluu päivittäiset YHTEISET ulkoilut.
        Mutta kukin tavallaan.

        Kun kissanne haluavat öisin ulos, niin onko ulkoilut silloinkin yhteisiä. Jokaisen täytyy kuitenkin olla pirteänä työpaikalla ja tehdä työnsä hyvin.


    • kissat ulos

      Onko muilla kokemuksia kissanluukuista, asennuksesta oveen ja lämmönhukasta talvella? Suomalaiset ulko-ovethan ovat paksuja. Pahin pelko on, että oveen saadaan reikä mutta luukku ei sovi siihen...

      • kissat valvontaan

        Kissojen ulkoilua on lain mukaan valvottava jotta ne eivät olisi heitteillä, joten miksi ihmeessä tarvitsisit kissanluukkua? Etkö osaa avata ovea?


      • löytyy luukku

        Meillä oli tuttu rakennusalan ammattimies, joka muun remontin yhteydessä rakensi kissoille luukun. Toimii hyvin.Lämpöhukkaa ei erityisemmin tule. Jos oikein kylmä on, niin kissatkaan eivät ulos halua ja silloin laitamme jotain tavaraa luukun eteen lämpöhukan estämiseksi.

        No, onneksi kevät on tulossa pian ja sitten luukku saa kyytiä kun kissat ottavat ilon irti kevään riemuista.


      • kissat ulos
        löytyy luukku kirjoitti:

        Meillä oli tuttu rakennusalan ammattimies, joka muun remontin yhteydessä rakensi kissoille luukun. Toimii hyvin.Lämpöhukkaa ei erityisemmin tule. Jos oikein kylmä on, niin kissatkaan eivät ulos halua ja silloin laitamme jotain tavaraa luukun eteen lämpöhukan estämiseksi.

        No, onneksi kevät on tulossa pian ja sitten luukku saa kyytiä kun kissat ottavat ilon irti kevään riemuista.

        Haittaako ulko-oven paksuus luukun asennusta, eli sopiiko luukku kaikkiin oviin? Meillä kissat käyvät ulkona kovillakin pakkasilla ja juuri sitä varten tarvitaan luukku - että pääsevät myös sisään.


      • kissat ulos
        kissat valvontaan kirjoitti:

        Kissojen ulkoilua on lain mukaan valvottava jotta ne eivät olisi heitteillä, joten miksi ihmeessä tarvitsisit kissanluukkua? Etkö osaa avata ovea?

        Kuule, meidän tiluksilla saavat kaikki meidän perheen jäsenet ulkoilla ihan vapaasti - Sinä olet lainsuojaton meidän pihalla, joten VARO kiSSAA!.


      • SeOnKylläHyvä

        Tiedoksi asiattomille komenteille: Kissat saavat maaseudulla ja taajaman ulkopuolella ulkoilla omin nokkineen (ja on jopa suositeltavaa) ihan kunnan järjestyssäännön turvin kunhan ne vain pidetään pois uimarannoilta ja lasten leikkipaikoilta.


      • omistajillaopittavaa
        SeOnKylläHyvä kirjoitti:

        Tiedoksi asiattomille komenteille: Kissat saavat maaseudulla ja taajaman ulkopuolella ulkoilla omin nokkineen (ja on jopa suositeltavaa) ihan kunnan järjestyssäännön turvin kunhan ne vain pidetään pois uimarannoilta ja lasten leikkipaikoilta.

        Tiedoksi tietämättömälle.
        Kissa saa toki ulkoilla vapaana, mutta kissan on oltava aina omistajansa valvonnassa. Joten, omistajan on oltava mukana vahtimassa kissan kulkua.Kissa ei saa poistua omistajansa pihapiiristä.
        Omistajan on kaikin keinoin estettävä kissansa karkaaminen.
        Jos kissa ylittää omistajansa tontin rajan, kissa on silloin heitteillä.Kissan "heitteillejöttö", on suomessa rikos.

        Kissa on siis pidettävä siellä omalla pihalla, kissalle on myös tarjottava turvallinen elinympäristö.Sitä ei ole tiet, ja vieraiden pihat.
        Jos ei kykene tarjoamaan kissalleen turvallista elinympäristöä, ei voi kissaa pitää lemmikkinä.

        Jos näet kissan yksinään, vieraalla pihalla, tiellä, pellolla, tai metsässä.Se on lain vastaisesti "heitteillejätetty", ja sen omistaja on syyllistynyt eläinsuojelurikokseen.

        Netistä on löydettävissä tietoa, kissojen ja koirien pidosta.Kannattaa jokaisen lemmikin omistajan lukea, jos ei asioista ole jo tietoinen.On lemmikkien parhaaksi, että omistajat tietävät miten niitä on kohdeltava.

        – Järjestyslaki
        – Eläinsuojelulaki
        – Metsästyslaki

        "Laki kieltää kissan hylkäämisen tai jättämisen heitteille. Tässä suhteessa suomalaisilla on vielä opittavaa!"

        http://www.sll.fi/keski-suomi/luonto/lajit/muut-lajit/poliisi_kissojen_vapaanapidosta

        http://kissatieto.fi/sey-ja-kissa/kissa-ja-laki


      • nytneuvottarpeeseeen
        SeOnKylläHyvä kirjoitti:

        Tiedoksi asiattomille komenteille: Kissat saavat maaseudulla ja taajaman ulkopuolella ulkoilla omin nokkineen (ja on jopa suositeltavaa) ihan kunnan järjestyssäännön turvin kunhan ne vain pidetään pois uimarannoilta ja lasten leikkipaikoilta.

        Väität siis tosiaan että ihimien joka hylkää kissan ulos yksin vahtimatta.
        Estää jotenkin sen menon uimarannalle, tai vieraan pihan hiekkalaatikolle/lastenleikkipaikalle,( jossa koko alue turvahiekkaa).Kerroppa miten hän sen tekee, niinku käytännössä?

        Sulla varmaan kokemusta.Kerroppa miten itse estät kissasi menon vieraaseen pihaan, jossa on tuo leikkipaikka?
        Pihoja on muuten useampia, ja erinlaisia, kukkapenkkeineen, kasvimaineen jne.
        Haja-asutus alue, mutta melkeinpä joka pihassa , lasten leikkipaikat.
        Eli olis hienoa, että kertoisit miten muut kissan omistajat sen tekee vastuullisesti, ja niin ettei kissasta ja sen ulosteista enää olisi häiriötä muille.
        Voisin heti alkaa toteuttaa, kun valituksia tuppaa tulemaan.


      • Hyvinisokissa

        Koiranomistajat täällä veuhkaamssa selvästi. Eikö pitäisi viedä rakit ulos, eikä istua netin ääressä kitisemässä? Muistakaakin pitää koiranne kytkettynä - sillä kissaa ja koiraa koskevat eri lait! HÄ-HÄÄ!


      • vahdittavamolemmat
        Hyvinisokissa kirjoitti:

        Koiranomistajat täällä veuhkaamssa selvästi. Eikö pitäisi viedä rakit ulos, eikä istua netin ääressä kitisemässä? Muistakaakin pitää koiranne kytkettynä - sillä kissaa ja koiraa koskevat eri lait! HÄ-HÄÄ!

        Hupsis...lue lakipykälän kohta, järjestyslaki koira...... "koskee myös kissaa"....eli taaskin väärin meni, molemmat on oltava hallinnassa.Kissatkin .


      • rakitvittuun

        Kannattaa lukea koko Järjestyslaki läpi niin huomaat (jos pieneen päähäsi mahtuu) mikä "koskee myös kissaa". Ei suinkaan koko Järjestyslaki koiria koskevine pykälineen. Koirat on pidettävä kytkettynä -> ei koske kissaa.

        Kerrataan vielä: KISSA EI OLE KOIRA. KISSA EI OLE KOIRA. KISSA EI OLE KOIRA.

        Rakinomistajat, vaikka niin mielellään nauttivat kissojen raateluttamisesta koirillaan, ovat väärällä palstalla ja väärillä tiedoilla.


      • lukilukiwone
        rakitvittuun kirjoitti:

        Kannattaa lukea koko Järjestyslaki läpi niin huomaat (jos pieneen päähäsi mahtuu) mikä "koskee myös kissaa". Ei suinkaan koko Järjestyslaki koiria koskevine pykälineen. Koirat on pidettävä kytkettynä -> ei koske kissaa.

        Kerrataan vielä: KISSA EI OLE KOIRA. KISSA EI OLE KOIRA. KISSA EI OLE KOIRA.

        Rakinomistajat, vaikka niin mielellään nauttivat kissojen raateluttamisesta koirillaan, ovat väärällä palstalla ja väärillä tiedoilla.

        Kissaa ei saa hylätä eikä jättää heitteille, ota selkoa mitä nuo tarkoittaa.
        Menikö jakeluuun?

        Ps.Keksi alapäälles jotain muuta, ällöttäää


      • Heka22
        kissat valvontaan kirjoitti:

        Kissojen ulkoilua on lain mukaan valvottava jotta ne eivät olisi heitteillä, joten miksi ihmeessä tarvitsisit kissanluukkua? Etkö osaa avata ovea?

        Yritän sulatella tätä tekstiä. Okei, jos kissa menee yksin luukusta ulos, on rikottu lakia, mutta jos minä raotan ovea jotta se pääsee ulos, on laki hallussa.


      • kissatarhaanluukusta
        Heka22 kirjoitti:

        Yritän sulatella tätä tekstiä. Okei, jos kissa menee yksin luukusta ulos, on rikottu lakia, mutta jos minä raotan ovea jotta se pääsee ulos, on laki hallussa.

        Etkö oikeasti tiedä???
        Kissaa ei saa ulkoiluttaa ilman valvontaa, siis ihan omistajan itse oltava katsomassa/valvomassa kissan kulkua.Kissa, ei saa mennä vieraisiin pihoihin, ei leikkipaikoille,rannoille jne.Kissa,saa olla vain omalla pihallanne, ja sinun on ihan itse vahdittava,että se pysyy siellä.Ja estettävä sen kulku vieraalle pihalle.
        Vieraalla pihalla, se pihan/maanomistajalla on oikeus ottaa kiinni maalleen tullut irtokissa.Sitä ei kukaan voi tietää mitä vaaroja siellä naapureissa kissalle on.

        Kissaa ei lain mukaan saa jättää heitteille, kissa on heitteillä jos se ylittää pihapiirisi rajan.
        Jos valvot kissasi ulkoilut, laki on hallussa.
        Jos se liikuskelee ulkona yksin, rikot lakia.
        En oikein tajua,miksi otetaan eläin, kuljeksimaan ja sotkemaan vieraihin pihoihin?
        Ilkeyttä, tyhmyyttä, vai tietämättömyyttä ja valinpitämättömyyttä kissan turvallisuudesta?

        Eiköhän kaikilla ole jo omiakin lemmikkejä, ja ottavat varmaan jos haluavat.Eikä ketkään niitä irtokissoja tai irtokoiria nurkkiinsa halua.Mä tiedän et jotkut niitä ottaa kiinni,ja vie löytölään kun omistajaa ei missään näy, ei kuulu.

        Luukku ovessa, on ihan hyvä ratkaisu, jos siitä luukusta pääsee suoraan katettuun ja kissalle turvalliseen aitaukseen.Aitauksen koon, sisustuksen, omistaja sisustaa mieleiseksi kissalleen.
        Jos siitä luukusta pääsee vaaroihin, heitteille, se on vaaraksi kissalle,ja lainvastaistakin.Silloin kannattaa luukku jättää laittamatta, ja antaa kissa turvallisempaan kotiin.


      • tyhmäom
        rakitvittuun kirjoitti:

        Kannattaa lukea koko Järjestyslaki läpi niin huomaat (jos pieneen päähäsi mahtuu) mikä "koskee myös kissaa". Ei suinkaan koko Järjestyslaki koiria koskevine pykälineen. Koirat on pidettävä kytkettynä -> ei koske kissaa.

        Kerrataan vielä: KISSA EI OLE KOIRA. KISSA EI OLE KOIRA. KISSA EI OLE KOIRA.

        Rakinomistajat, vaikka niin mielellään nauttivat kissojen raateluttamisesta koirillaan, ovat väärällä palstalla ja väärillä tiedoilla.

        Aika typerä on kissan omistaja, jos hän päästää tarkoituksella kissansa kulkemaan vieraalle pihalle, jossa on metsästysintoinen koiria.Hänen pitäs kyllä tajuta, että se on vaarallista kissalle.Kissat ei vaaraa tajua, ei ennen kun on myöhästä jo.Jotkut kissat menee yhä vaan uudelleen kokeilemaan onneaan, vaikka koira karvoista napsiskin.Omistajat ei vaan irtokissoista välitä, se on ainut selitys tuohon.


      • luukunkaakivaa
        kissat valvontaan kirjoitti:

        Kissojen ulkoilua on lain mukaan valvottava jotta ne eivät olisi heitteillä, joten miksi ihmeessä tarvitsisit kissanluukkua? Etkö osaa avata ovea?

        Voihan sen luukun laittaa TARHAAN menevään oveen. Sitten ehtii tehdä muutakin kuin aukoa ovea kissalle, ja kissä pääsee työpäiväkin aikana ulos ja sisölle mielensä mukaan


    • pienetonongelmat

      Älkää välittäkö noista höpöttäjistä! Olen kysynyt asiaa poliisilta, joka sanoi, että kissa saa ulkoilla, uimarannoilla ne tuskin viihtyy ja leikkipaikoilta ne voi ajaa pois. Olen jopa poliisi kanssa etsinyt kadonnutta kissaani, joka oli erehdyksessä jäänyt naapurin varastoon, hänen huomaamattaan. Poliisi ei sanonut sanallakaan, että kissa ei saa liikkua ulkona! Tämä naapuri oli juuri se poliisi, jolla itsellään on kaksi ulkoilevaa kissaa! Eipä hypi meillä eikä heillä hiiret silmille!Mites muuten varisten, harakoitten ja känniläisten sotkut pihoilla? Pidetään nekin kaikki sisällä, lukkojen takana!

      • kulkukissalöysikodin

        Varikset, hei ne kuuluu luontoon.Niinkun hiiretkin, nehän on hiirihaukkojen, kettujen, ja muiden luonnonelukoiden ruokaa.
        Känniläisistä voi ilmoittaa poliisille, jos niitä omalle pihalle ilmestyy.
        Kissa, kuuluu omistajalleen, sinne omaan pihaansa.Kaikkihan sen tietää, ettei vieraista kissoista seuraa mitään hyvää, tauteja/ulosteita/loisia pihalle vaan.
        Meillä koira lähtee heti sata lasissa perään jos kissan haistaa.Metsästyskoira, minkä se vieteilleen voi, kaiken ottaa kiinni minkä saa.
        Kerran jäi jo kissan karvoja suuhun, onneksi kerkesin pelastaa sen kissan.Vein sen löytöeläin taloon.Sillä ei ollut omistajaa, ei kukaan hakenut löytöeläintalolta.Niin nätti kissa oli, vähän laiha, ja takkuturkkinen, mutta kyllä sillekkin hyvä koti löytyi.Niin kertoivat kun asiaa myöhemmin tiedustelin :)


    • kysynpähänvai

      Ja minkähän takia rakkisi oli irrallaan, paskomassa toisten pihoihin ja kusemassa postilaatikoihin??

      • lakipykäläinen

        Mun rotukoira ei ainakaan koskaan oo irrallaan vieraissa pihoissa, vaan omassa, ja metsästettäessä vaan omalla maalla, ja sellaisella johon on metsästyslupakin ;)

        Se on jonkun seropi siellä postiluukussasi, tuskin sulla pihaa on, ei oo mun ongelma XD


      • neekerirotukoira

        Aijumankekka, kyllä oot retee jätkä! Oikein rotukoira ja asut avovaimon mökillä! JU-HUU! Vie laput Kelaan, tänään on tukien maksupäivä.


      • jahevosellapääseekanssa

        Vaikka itse elelet kelan tuilla, niin minulla ei ainakaan oo tarvetta moiseen, joten en tule jaolle.
        Rahaa itellä on, ja ommaa maata ;)


      • janostasakkia
        neekerirotukoira kirjoitti:

        Aijumankekka, kyllä oot retee jätkä! Oikein rotukoira ja asut avovaimon mökillä! JU-HUU! Vie laput Kelaan, tänään on tukien maksupäivä.

        En usko, että antavat sun laittaa vuokra kerrostaloloosiin sitä oviluukkua.
        Se on hunokin, jos se teidän naapurin luihupoika taas alkaa tupata kylään ku siltä ölppöset loppuu.Milläs sen sitten estät ku luukusta itekseen tuppaa tulemaan jääkaapille ja petihin asti?


    • eryuiokjgfenyour

      Kissanloukku ulkoovella varmasti ihan hyvä ratkaisu,monilla varmaan sellainen on.Varsinkin nyt hyvä ajankohta, ku pesintäaika käsillä.Kannattaa muistaa,että se on tarkistettava sitten ihan päivittäin.Aika vaativaa hommaa.Antaisin mielummin jopa ammattilaisten hoidettavaksi sen.Tai jonkun kokeneen.

    • Seku46

      Hullua porukkaa! Minä aion asennuttaa kissanluukun, jos vai saisin kunnollisen vastauksen sen toimivuudesta.Asumme rivitalossa ja meidän kissa saa liikkua ulkona halutessaan ja hänen on myös päästävä sisälle halutessaan.

      • vapauskissanonni

        Pari hullua ja useimmat kissanvangitsijat ovat pelkkiä trolleja. Ei niistä kannata välittää. Kokemuksesta voin kertoa kissanluukun olevan loistava ratkaisu kissoille, Toimii hyvin ja kissa saa mennä ja tulla halunsa mukaan.


    • yhdistyksetloukuttelee

      Loukku toimii niin että kissa menee haistelemaan ja maistelemaan syöttiä,ja sitten se loukku laukeaa,ja loukun ovi menee kiinni.Kissaa se ei satuta,eikä vahingoita.Kissa itse,voi hermostua,tai raapia siellä.Mutta se kuulemma rauhoittuu,kun sen vie eläinsuojaa,joissa siitä pidetään hyvää huolta.Toimii siis ,ja niin pääsee eroon irtokissoista omalla pihalla, suosittelen niille joilla ongelmaa on sotkevista kissoista.

    • Ehkämyöskoirille

      Voikohan koirakin käyttää luukkua, kun ei osaa pidättää 6 tuntia. Piha jo aidattu, mutta joskus näkee supikoiria ja jopa kettu on nähty. Saa miettimään että onko hyvä idea (pienet koirat 3kg ja 8kg).

      • 34567876543

        No,itse en jättäis koiria,jollei piha ole täysin turvallinen niille.Etteivät kauvaudu ali,tai huuhkaja nappaa yms.
        Ketut ja supit liikkuu yleensä hämärissä,ja yöllä,muytta siltikin vähän tuo mitetityttäisi,en uskaltas jättää.

        Loukku hiukan eriasia, sillä voi napata karkurin, tai irturin ;)


      • råppönä

        On just tilattu koiranluukulla varustettu ovi, siis luukku tuli jo ja puuseppä kävi hakemassa sen, ja tekee ikkunan tilalle oven, jotta koirat pääsevät tarhaan työpäivän aikana , kun naapurin mummu on köynyt huonoksi eikä jaksa enää päivällä käydä aukomassa ikkunaa.


    • haisevat_kissat

      Kissanluukun asennus kävi itselläkin mielessä, kun viisi leikattua kissaamme täällä maalla ravaavat sisälle ja ulos. Lähti luukun asennusinto, kun ensimmäisen lapsen synnyttyä alkoivat raahaamaan avoimesta ikkunasta rottia ja myyriä sisälle elävinä.
      Sitten ne rotat juoksivat pitkin asuntoa mennen piiloon mihin pääsivät ja koiratkin alkoivat jahtaamaan niitä saamatta kuitenkaan kukaan niitä kiinni. Kissoistamme on tullut niin laiskoja paskoja, etteivät enää juuri rottia muuten pyydystäneet vaan syövät purkkiruokia ja tulevat jopa oltuaan päivän ulkona kuselle ja paskalle sisälle hiekkalaatikkoon ja asunto haisee kauhealle.
      Avoimille ikkunoille tuli syksyllä loppu, kun kissat ovat olleet täynnä punkkeja ja toivat sisälle elävän ison rotan, mikä oli täynnä turvonneita punkkeja. Rotasta ei näkynyt juurikaan turkkia, kun punkkeja oli yli sata ja niitä putoili lattioille.
      En helposti voi pahoin, mutta siinä vaiheessa meinasi lentää yrjö pitkälle.
      Hantavirusta ja pukkeja levittäviä rottia ei asunnossamme kaivata. Nyt kissojen turkit tutkitaan aika ulkoa tulon jälkeen.

    • On_toiminut_hyvin
    • todettutoimivaksi

      "suosittelen" harkinnan mukaan kissalle ehkä tapaus kohtaisesti koiralle ok taloon matalalle noin 40 senttiin asennettua pir-tunnistinta. Paremman laitteen äänet säädettävissä. Takuu toimivuus tunnistemella 15 metriä oveen asti. Sisälle vastaan ottimelle jopa 30 metriin (paristot ?). Ikkuna paikka paras pir vastaanotimelle. Patterit ei tule kohtuuttoman kalliiksi käyttää. Kissalta jää turha ulko-ovella odottelu pois mikä altistaa houkutuksiin lähteä luurailemaan teille tietämättömille.

      • kissapihassa

        Pysyykö kissa tommosen pir tunnistimen avulla poissa naapurista?
        Meillä on pieni 1000 neliön kokoinen avoin piha.Kissa ei siinä montaa minuttia pysy, niin sitten on jo jossain lähinaapureissa, ja valituksia on aika paljon jo tullut.Kurjaa jos joku vie kissamme löytöeläintalolle, siihen loppuisi sitten kissan ulkoilut kokonaan.Ja kissa on tottunut nyt ulkona käymään, niin ei sitä voisi sitten pitää pelkästään sisälläkään.Luopumistakin on ajateltu, kun muut keinot on vähissä.Niin mietin, olisko tommosesta pir tunnistimesta apua meidän tapauksessa?


    • AnnePenttilä

      panta kaulaan ja siihen omistajan puh nro, niin ei ole mitään syytä viedä löytöeläin taloon, kuten ei muutenkaan koska kissata näkee että se ei ole hylätty ja villiintynyt.

      • auttakaakissoja

        Jos kissalle laittaa pannan, ja muut sen näkee, ja olettas siitä että kissalla on sitten koti jossain.Niin se voisi koitua kissan kohteluksi, kun pannan vuoksi, sitä ei hädässäkään autettaisi.Monesti kissat kuitenkin karkaa/katoaa, ja panta ei auta kissaa sen enempää kuin pannattomuuskaan.Panta ei ruoki, ei vie tarvittaessa hoitoihin, ei lämmitä pakkasilla yms.
        Joten kyllä se kissa, joka vieraaseen pihaan apua tarvitsee.Ja helpointa on kuskata se apua nurkissa norkoava kissa löytöeläintalolle, siellä hoitavat sitten soittelut ja selvittelyt.Jos ei kotia löydy, hoitavat kissan,ja etsivät uuden.Ja omistaja saa sieltä omansa takaisin, jos haluja on.Samalla antavat omistajalle neuvot kunnolliseen kissanpitoon.Kissaahan ei saa suomessa heitteillejättää, se on laissa kielettyä.Jos pihalle ilmestyy vieras kissa, se on heitteillejätetty, ja se kannattaa kuljettaa löytöeläintalolle.Kissahan ei suomen luontoon kuulu, vaan on siellä haitallinen vieraslaji.Eniten heitteilläkuljeskelusta on haittaa kissalle itselleen, monet kissat katoavat, jäävät autojen ruhjomaksi, ja päätyvät petojen ilvesten ja huuhkajienkin ruokalistalle.
        Meidän pihalle tuli kissa, oleskeli siellä useamman viikon, päivittäin se nähtiin.Kun ilmat kylmeni, vietiin löytöeläintalolle.Omistajalta se oli kadonnut vuosi ennen sitä.OLipa hän onnessaan,sai kisun takaisin :)
        Huolehtikaamme siis ottamistamme lemmikeistä suomen lakien mukaan, se on lemmikin parhaaksi!


    • Anonyymi

      Turhilta näyttävät nämä 24 keskustelut, jos neuvoa haluaa kysyä. Keskustelu ei pääse kunnolla alkuunkaan, kun jo joku häirikkö siirtää aiheen kauaksi alkuperäisestä. Ja yleensä vihasävyisesti. Mikä näitä ihmisiä vaivaa!? Miksi pitää pilata toisten vilpittömät pyynnöt saada neuvoja kokeneemmilta. Kissaluukkuasiaan ei lopulta tullut juurikaan tietoa.

      • Anonyymi

        Minulla on kissanluukku, kissa käy hyvillä keleillä itsenäisesti ulkotarhassaan.Toimii, ja on hyvä.

        Ei tuo mainittu loukkukaan huono ole,sillä otettiin kiinni vieraan kadonnut kissa pihasta.Ja nyt se on lainassa ,kun tutulla on joku kissaongelma.Ja sitä on jo pyydelleet monet muutkin,joko omien tai vieraiden karkurie kiinniottoon.Sekin siis toimii.
        Eli suosittelen ihan molempia.Kyllä molemmille on selkeästikkin tarvetta,ja käyttäjiä riittää.
        Harmi kun en loukulle asettanut lainahintaa,olis jo maksellut itsensä takaisin ;D


      • Anonyymi

        Mä kans mietin,et mikä ihmisiä vaivaa kun otetaan eläin ja pidetään sitä lakien vastasesti?
        Luukku on hyvä kun sen ulkopuolella on tarhattu kissa turvallinen alue.Mut jos sitä ei viitsi tehdä,kannattaa jättää kissat ottamatta.Se on kissan etu, et sille järjestetään turvallinen ulkoilualue.Ja omistajan vastuulla on se järjestää.
        Nykyään saa ostaakkin elementtejä joita voi käyttää.Eikä se tarhan tekeminen muutenkaan ole vaikeaa.Tolppia,tolpanjalkoja,verkkoa.Kstossa erilaista,kevyempää.Ja ite laiton sokkelin maanalle kaivamalla harkoista,niin ei ihan heti pedotkaan pääse kaivautumaan.Pohjan voi osittain laatottaa,hiekka on myös hyvä.Nurmialueet pysyy trimmerillä siistinä.Mutta erillinen hiekka astia tietysti katoksella helpompi siivota.Haapaa tai omenapuusta saa kivoja suuria runkoja kiipeilyyn,ja niihin voi laittaa tasoja ja koppeja myös.Pensaita istuteltiin toiseen päähän,mut pitää olla suhteessa aitauksen kokoon.Meillä on tosi suuri aitaus,suurempi kun naapireiden koirilla yhteensä.Eikä nekään oo mitään pieniä.Sitä aitausta on kiva sisustaa, ja muutella välillä.Ihana ja viihtyisä viidakko.Ja kyllä viihtyvät,hiiriäkin ovat muutaman sieltä saaneet.Vaikka se nyt ei ollu tarkoitus,lähinnä ällöttävä vahinko.Yksi lintu myös pelastettiin sieltä ,onneksi ajoissa.Ja siellä on paljon leluja ja virikkeitä kyllä ihan jo muutenkin.Talvella ei juurikaan käyttöä ole,mutta nyt on ilmat viellä hyvät ulkoiluun.Luukku,mahdollistaa kissan kulun halujensa mukaan.Suosittelen.


      • Anonyymi

        "Miksi pitää pilata toisten vilpittömät pyynnöt saada neuvoja kokeneemmilta. Kissaluukkuasiaan ei lopulta tullut juurikaan tietoa."

        Pyyntö ei tainnut aivan vilpitön olla koska pyydettiin neuvoa laittomuuden helpottamiseksi.


    • Anonyymi

      Loukkun voi laittaa ulko oven luo, taikka vaikka syrjemmälle.Se on hyvä olla näköetäidyydellä, niin on helppo nähdä koska loukussa ollaan.Sateensuojassa ehkä paras,ettei kissa kastu.Tonnikala on kissan herkku, maistuu vaikka ei niin nälkä olisikaan.Yksin vaaroissa kulkevat kissat on hyvä ottaa talteen .Loukkulla se on helppoa, ja siistiä.Ja loukku todella toimii, myös vähän aremmalla kissalla.

    • Anonyymi

      "Millaisia ratkaisuja ja kokemuksia on kissanluukuista esimerkiksi ulko-ovessa. Miksei seinässäkin, mutta sen rakentaminen lienee hankalampaa kuin oveen laitto. Ikunaa ei oikein voi pitää auki ainakaan talvella"

      Ei kai sen luukun rakentaminen ole homma eikä mikään siihen verrattuna että luukun myötä joudutte rakentamaan kissan pitävän aidan pihallenne. Vaikka kissa pääsee luukusta ulos, se ei saa päästä pihapiiriä kauemmaksi.

      • Anonyymi

        Aitaus on jelppo toteuttaa.Joko koiran tarhaelementeustä,tai runko puusta tai metallista johon nippusiteillä pingoittaa verkon.Kun laittaa tarhan pohjan,ja vähän ylikin lahjoitettavista tai halvoista kakkosluokan betonilaatoista ei kissa ainakaan ali karkaa.Eikä kettu tai koirakaan tarhaan kaivaudu.Tarhan katoksi käy kevyempi verkko, joka ns.ommellaan kiinni rautalangalla seinäverkkoihin.Kannattaa heti tehdä iso tarha,jossa pensaitakin ,ja laittaa suuren puun rungon,saa kissi kiipeillä.Kannattaa laittaa myös katosta,sadesuojaa.Vanha lasten leikkimökki on ollut hyvä.Siellä on varjoa, ja kissi viihtyy kun sinne saa tehtyä nukkumapaikankin ,juoma ja ruokakuppeineen.Niin kissa voi ulkoilla turvallisesti.Kun tekee hyvän tarhan,siellä kissa saa päivisin käydä itsekseen ulkoilemassa halujensa mukaan,tietysti luukusta😉


    • Anonyymi

      Meillä maalla kissat kulkee vapaasti se on eläin rääkkäystä pitää kissoja narun nokassa.

      • Anonyymi

        "Meillä maalla kissat kulkee vapaasti se on eläin rääkkäystä pitää kissoja narun nokassa."

        Heitteille jättö on yleisen syytteen alainen rikos, josta tulee vähintään sakkoja. Kuka tahansa voi tehdä rikosilmoituksen ja poliisin velvollisuus on silloin tutkia.

        Ilmeisesti ilmoituksia kumminkin tehdään käytännössä harvoin, siihen olisi hyvä tulla muutos. Jos siis saatte heitteille jätetyn kissan kiinni niin kissa tietysti löytöeläinpaikkaan mutta sen lisäksi ilmoitus poliisille.

        http://www.dewi.info/2018/01/16/kissan-ulkoilu-ja-laki/


      • Anonyymi

        Mistä moisen väitteen keksit?
        Hylkääminen ja heitteillejättö on eläinrääkkäystä.
        Valjaissa kissaa saa taluttaa, mutta paikoilleen kytketyksi ei saa jättää ilman valvontaa.
        HYvä ja turvallinen aitaus on tietysti se paras vaihtoehto kissan ulkoiluttamiseen.


    • Anonyymi

      Meillä on kakasi kissaa, toinen 15vee ja toinen 2vee. Asumme maalla, ja kissat saavat viettää onnellista kissan elämää ulkona. Pienempi, leikattu tyttö, ei ole lähtenyt pihasta juuri kauemmaksi, vanhemmalla on oma laajempi reviirinsä. Koska nuori kissa kuitenkin haikailee vanhemman perään, asensin oveen luukun, joka toimii oikein hyvin. Pienempi kuitenkin usein jää vain puoliväliin tarkkailemaan pihan tapahtumia. Pakkohan asutusalueilla on kissa sisällä pitää, jos se on sinne otettu. Aivan varma on, että kissa pitkästyy ja kärsii sisäkissana, sitä on turha kieltää omaatuntoa rauhoittaakseen!!

      • Anonyymi

        Se on omaongelma jos kissa pitkästyy.Sille pitää järjestää tekemistä,ja aitaus pihaan jos tilaa on.Ei sitä vieraiden ongelmaksi saa päästää,sehän on laissa kiellettyä.Ja monesti uutisissa ollut et on kissat loukanneet vieraalla alueella.Koirat ottaneet kiinni,nuolia osunut,ja autojen alle jääneet.Kyllä se itse pitää hoitaa,ja sille virikettä ja tekemistä järjestää jos lemmikin ottaa.


    • Anonyymi

      Laittakaa metallinen luukku jotta ainoastaan gps pannalla varustettu kisuli pääsee sisään.

      • Anonyymi

        Luukku, ja naapurit vissiin näki sen.Loukun laittovat pihalleen,se on näkyvässä paikassa.Et nyt luukku suljettu ettei kissat mene loukkuun.Eikä voi kissoja ilman valjaita nyt ulos päästää.
        Et nyt ongelma,miten saa kissan pysymään poissa naapurin pihalta ja loukulta?
        Ne on ilmeisesti käyneet naapurin pihalla,vaikka yleensä ovat omalla pihalla.En viitsi mennä asiasta puhumaan.Alue on heidän,en voi vaatia poistamaan loukkuakaan.Heille on matkaa meiltä jotain satametriä .Eikä ole mikään asutusalue, vaan maaseutua.


    • Anonyymi

      Myös meillä on paskamoinen naapuri, joka aikansa kuluksi kyttää ulkoilevia kissoja. Meillä ei enää niitä ole, ja huvitti, kun samainen naapuri valitti nyt, miten myyrät on tehneet tuhoja hänen kasvimaallaan, ja hiiret paskoo varastoihin! Näin ei ollut silloin, kun meillä oli näitä ulkoilevia, onnellisia kissoja!

      • Anonyymi

        No,eiköhän se naapuri itse selviä jyrsijäongelmistaan.Niin ne yleensä,loukut ja torjunta aineet on helpompia, kun naapuruston kissojen paskojen siivoilu milloin mistäkin.
        Miksi naapuri on heti mielestäsi,paskamoinen?
        Millaisena luulet muiden pitävän sinua,jos kissasi on sotkenut aikoinaan muiden pihoilla?

        Meilläpäin ei irtokissan omistajia myöskään arvosteta, on niistä niin kissoista paljon haittaa muille.
        Kyse ei ole kissavihasta.Kyllä täällä valjastelevaa jättikokoista rotukissaa kaikki ohimennen rapsuttaa,ja siitä pidetään.SE käy kävelyllä kuin koira, ja näkyy ulkoilevan myös aitauksessaan.Ero onkin siinä,ettei se käy muiden pihoja sotkemassa.Omistajansa on tarkka omastaan, eikä päästä muiden alueilla.

        Kannattaa tosiaan ne omat tontin rajat katsoa,ja niiden sisäpuolella asua lemmikkeineen.
        Se tuo sopua, ja molemmin puolista arvostusta, kun ei tupata rajonen yli ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No,eiköhän se naapuri itse selviä jyrsijäongelmistaan.Niin ne yleensä,loukut ja torjunta aineet on helpompia, kun naapuruston kissojen paskojen siivoilu milloin mistäkin.
        Miksi naapuri on heti mielestäsi,paskamoinen?
        Millaisena luulet muiden pitävän sinua,jos kissasi on sotkenut aikoinaan muiden pihoilla?

        Meilläpäin ei irtokissan omistajia myöskään arvosteta, on niistä niin kissoista paljon haittaa muille.
        Kyse ei ole kissavihasta.Kyllä täällä valjastelevaa jättikokoista rotukissaa kaikki ohimennen rapsuttaa,ja siitä pidetään.SE käy kävelyllä kuin koira, ja näkyy ulkoilevan myös aitauksessaan.Ero onkin siinä,ettei se käy muiden pihoja sotkemassa.Omistajansa on tarkka omastaan, eikä päästä muiden alueilla.

        Kannattaa tosiaan ne omat tontin rajat katsoa,ja niiden sisäpuolella asua lemmikkeineen.
        Se tuo sopua, ja molemmin puolista arvostusta, kun ei tupata rajonen yli ;)

        juu, nuo torjunta-aineet tosi hyviä, mä oon levittäny rotan myrkkyä talon viereen hiekalle kun hiiret meinaa aina syksyisin mennä yläpohjaan mellastamaan, ei ole näkynyt nyt pariin vuoteen, se siitä jyrsijä ongelmasta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        juu, nuo torjunta-aineet tosi hyviä, mä oon levittäny rotan myrkkyä talon viereen hiekalle kun hiiret meinaa aina syksyisin mennä yläpohjaan mellastamaan, ei ole näkynyt nyt pariin vuoteen, se siitä jyrsijä ongelmasta...

        Kun pitää ympäristönsä siistinä, huolehtii ettei roska-astioihin, kompostiin eikä karjan ym. ruokavarastoihin siimahännät pääse mellestämään, niin jyrsijäongelmaa ei ole. Ei ole ainakaan meillä, vaikka kissamme eivät vapaana ulkoile eikä meillä myrkkyjäkään käytetä.
        Jokunen metsämyyrä on joskus liiterissä vilahtanut, mutta ei riesaksi saakka. Luonnon omat petoeläimet pitävät kyllä huolen, ettei jyrsijäkanta liikaa lisäänny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pitää ympäristönsä siistinä, huolehtii ettei roska-astioihin, kompostiin eikä karjan ym. ruokavarastoihin siimahännät pääse mellestämään, niin jyrsijäongelmaa ei ole. Ei ole ainakaan meillä, vaikka kissamme eivät vapaana ulkoile eikä meillä myrkkyjäkään käytetä.
        Jokunen metsämyyrä on joskus liiterissä vilahtanut, mutta ei riesaksi saakka. Luonnon omat petoeläimet pitävät kyllä huolen, ettei jyrsijäkanta liikaa lisäänny.

        Mä haravoin pihaa kooran kanssa tänään.Siirrellessä lehtikasoja löyty hiiri, jonka terri nappas ennenkun edes tsjusin mitä tapahtuu.Nuori koira, mutta nyt on innokas hiirestäjä.Ite ollaan ulkona paljon, niin saa hiirestää.Kyllä vähän pelottaa, et jos vieras kissi pihaan tulee, niin kyllä koira senkin haistaa ja huomaa heti.Mutta koirani vapaus omalla pihallani on oma valinta.Jos kissojen jälkiä alkaa näkyä lumien tultua, laitan loukun.
        Yks tuttu aikoinaan laittoi kissalleen sellasen luukun, että saa kulkea.Silti laitto kissaa ulos ovesta kun oltiin kylässä, ettei kissa tekis asioitaan sisällä.Mutta ei niillä ole sitä kissaa, kun se katos kuulemma johonkin.Uuden ovenkin hommasivat, en tiedä mitä teki luukku ovelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pitää ympäristönsä siistinä, huolehtii ettei roska-astioihin, kompostiin eikä karjan ym. ruokavarastoihin siimahännät pääse mellestämään, niin jyrsijäongelmaa ei ole. Ei ole ainakaan meillä, vaikka kissamme eivät vapaana ulkoile eikä meillä myrkkyjäkään käytetä.
        Jokunen metsämyyrä on joskus liiterissä vilahtanut, mutta ei riesaksi saakka. Luonnon omat petoeläimet pitävät kyllä huolen, ettei jyrsijäkanta liikaa lisäänny.

        Helsingissä jyrsijäongelma on suuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä jyrsijäongelma on suuri.

        Ei jyrsijöitä jos niille ei ole ravintoa. Ongelma on siis jätehuollossa, kompostoinnissa ja lintujen ruokinnassa jos jyviä ym. pääsee putomaan maahan.
        Sisätiloihin jyrsijöitä ei tule jos pienetkin aukot tukitaan verkolla.
        Ihmisen toimet aiheuttaa ja ylläpitää jyrsijäongelmaa, ei irtokissojen puute.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jyrsijöitä jos niille ei ole ravintoa. Ongelma on siis jätehuollossa, kompostoinnissa ja lintujen ruokinnassa jos jyviä ym. pääsee putomaan maahan.
        Sisätiloihin jyrsijöitä ei tule jos pienetkin aukot tukitaan verkolla.
        Ihmisen toimet aiheuttaa ja ylläpitää jyrsijäongelmaa, ei irtokissojen puute.

        Et näytä tietävän, että se ruoka kasvaa maassa. Käy taajaman ulkopuolella katsomassa. Siellä on juureksia tuhansin hehtaarein. Koskaan ei ole ollut tehokkaampaa loukkua, kun kissa. Eikä tule edes olemaan.
        Et tunnu tietävän edes jyrsijöistä mitään. Esim. myyrä suunnistaa lämpöä kohden, jota kaikki lämpimänä pidetyt rakennukset heijastavat. Ne menevät ullakolle, koska lämpöhävikki on siellä suurinta. Rotat sitten kykenee menemään läpi navetan betonisokkelistakin. Että ei niitä jyrsijöitä muilla ihmisen toimilla pois saada, kun lopettaa sitten ruuan kasvatus kokonaan ja myrkyttää koko planeetta elinkelvottomaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä jyrsijäongelma on suuri.

        Ongelmaa, kun ruokitaan vanhoilla leivillä lintuja, myös rottakanta kasvaa.
        Kaupunki hoitaa ongelman, ja jokainen omalle maalleen voi loukun laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näytä tietävän, että se ruoka kasvaa maassa. Käy taajaman ulkopuolella katsomassa. Siellä on juureksia tuhansin hehtaarein. Koskaan ei ole ollut tehokkaampaa loukkua, kun kissa. Eikä tule edes olemaan.
        Et tunnu tietävän edes jyrsijöistä mitään. Esim. myyrä suunnistaa lämpöä kohden, jota kaikki lämpimänä pidetyt rakennukset heijastavat. Ne menevät ullakolle, koska lämpöhävikki on siellä suurinta. Rotat sitten kykenee menemään läpi navetan betonisokkelistakin. Että ei niitä jyrsijöitä muilla ihmisen toimilla pois saada, kun lopettaa sitten ruuan kasvatus kokonaan ja myrkyttää koko planeetta elinkelvottomaksi.

        Ostettiin vanha rintamamies talo, navettoinern,saunoineen.Ei ole kissoja ollut kahteenkymmeneen vuoteen tilalla.
        Ei ainuttakaan reikää sokkeleissa, miten on mahdollista?
        Meillä käytetään loukkuja ja myrkkyjä.Ne on helppoja, ja tehokkaita.Lisäksi koirat napsii pellon reunalta myyriä, mutta myyräthäm asuvat pellolla.
        Mitään tuhoja ei jyrsijöistä ole.Ne jotka tulee, syö myrkyn tai jää loukkuun.Ja koirat etsii niitä lähistöltä pellonpientareilta.
        Sukulainen tyrkyttää kissanpentujaan, mutta ei meillä ole tarvetta.Eikä ne koirien, metsästys sellaisten pihaan sovi.
        Se on outoa, että sukulaisella jolla on kissoja, on kuulemma myös jyrsijöitä talon vintillä.
        Liekö kissanruuat houkutelleet.Mutta vaikuttaa että enemmän on sitä hiiriongelmaa kissallisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näytä tietävän, että se ruoka kasvaa maassa. Käy taajaman ulkopuolella katsomassa. Siellä on juureksia tuhansin hehtaarein. Koskaan ei ole ollut tehokkaampaa loukkua, kun kissa. Eikä tule edes olemaan.
        Et tunnu tietävän edes jyrsijöistä mitään. Esim. myyrä suunnistaa lämpöä kohden, jota kaikki lämpimänä pidetyt rakennukset heijastavat. Ne menevät ullakolle, koska lämpöhävikki on siellä suurinta. Rotat sitten kykenee menemään läpi navetan betonisokkelistakin. Että ei niitä jyrsijöitä muilla ihmisen toimilla pois saada, kun lopettaa sitten ruuan kasvatus kokonaan ja myrkyttää koko planeetta elinkelvottomaksi.

        Ei rottia eikä muitakaan jyrsijöitä tarvitse kokonaan hävittää, mutta niiden suurimuotoinen ihmisasutukseen leviäminen voidaan estää.
        Taajamissa on jätehuollosta huolehdittava niin, ettei jyrsijöille ole ruokaa eivätkä ne pääse rakenteisiin.
        Maaseudulla luonnon omat petoeläimet pitävät jyrsijäkantaa kurissa.
        Maatiloilla voidaan jyrsijöiden leviämistä estää monenlaisin keinoin esim. "tiivistämällä ovien reunat, jätesäiliöiden raot, kompostit, siilojen pohjat ym. kohteet estetään rottien pääsy niihin. Putkien, kaapeleiden ja viemäriputkien sisääntulopaikat on hyvä tarkistaa" Lainauksen lähde: Maatilan Pellervo.
        Kaupungeissa ei jyrsijöisen ruokaa ei maassa juurikaan kasva, vaan ne saavat ravintonsa ihmisten toimien ansioista. Maaseudulla jyrsijät ovat normaaleja luontoon kuuluvia eläimiä joista ei ole haittaa ellei eletä kuin siat tunkiolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näytä tietävän, että se ruoka kasvaa maassa. Käy taajaman ulkopuolella katsomassa. Siellä on juureksia tuhansin hehtaarein. Koskaan ei ole ollut tehokkaampaa loukkua, kun kissa. Eikä tule edes olemaan.
        Et tunnu tietävän edes jyrsijöistä mitään. Esim. myyrä suunnistaa lämpöä kohden, jota kaikki lämpimänä pidetyt rakennukset heijastavat. Ne menevät ullakolle, koska lämpöhävikki on siellä suurinta. Rotat sitten kykenee menemään läpi navetan betonisokkelistakin. Että ei niitä jyrsijöitä muilla ihmisen toimilla pois saada, kun lopettaa sitten ruuan kasvatus kokonaan ja myrkyttää koko planeetta elinkelvottomaksi.

        "Et näytä tietävän, että se ruoka kasvaa maassa"
        Kommentoin Helsingin rottaongelmaa. Stadin juurikaspellot ovat tuskin rottaongelman syy.

        "Käy taajaman ulkopuolella katsomassa"
        Asun maaseudulla.

        "Et tunnu tietävän edes jyrsijöistä mitään"
        Lemmikkinäni on ollut jyrsijöitä ja luonnosa sekä joskus pihapiirissä olen niiden villejä "serkkuja" tavannut mm. hiiriä, myyriä, sopuleita, oravia, piisameja ja päästäisiä.

        " Että ei niitä jyrsijöitä muilla ihmisen toimilla pois saada"
        Ylisuuria kantoja voidaan vähentää jopa ihmisten toimilla, sekä estää niiden pääsy rakennuksiin.

        Yksikään kissoistani ei ole koskaan vapaana jyrsijöitä metsästänyt, mutta silti ei meillä minkäänlaista jyrsijäongelmaa ole. Koiristani ainoastaan yksi (RIP) saattoi silloin tällöin jonkun jyrsijän lahdata, mutta se nyt olisi halunnut lahdata lähestulkoon kaiken liikkuvan.


    • Anonyymi

      Kissaa ei saa päästää vapaasti ulkoilemaan. Ulkotarhan voi tehdä, mutta toki kissoja sielläkin valvottava.

      • Anonyymi

        Ei tarvitse valvoa, jos tarha on kissanpitävä.Eihän koiranomistajatkaan päivystä 24/7 koiratarhansa vierellä,eihän?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe