Hei kysymys teille!

nainen 24v

kirjoitan tähän kategoriaan koska haluan tietää teidän ikäisten mielipiteen. Minkä ikäinen on teistä aikuinen ihminen?
Kun juridisesti annetaan ymmärtää että 18 v on se aikuisuuden raja... mutta itse en henkilökohtaisesti ole samaa mieltä.
Missä iässä teidän mielestänne voi ihmistä kutsua aikuiseksi kaikilla tavoin?

8

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hra-47

      ...on kovin yksilökohtainen olotila,ei voi sanoa tyhjentävästi.....
      Itse täytin seitsemän viidettä vuotta juuri,mutta aikuiseksi en rupia;)
      ei oo mitään kiirettä vielä siihen:)

    • 40+ nainen

      Oma poikani on 19v ja välillä mietin, että onkohan tuo vielä edes aikuinen, mutta tosi seikka se on, että teoreettisesti 18 on aikuinen, vaikka se ei siltä tunnukkaan.

      Meille opetettiin, että 18 on täys'ikäinen ja 21 on aikuinen, jaa, mistä moinen.

    • ...Minusta 18 vuotias voi olla aikuinen ajatella järkevästi...
      tosin ilman iän tuomaa kokemusta.
      Jotkut ei aikuistu koskaan,
      hölmöilevät koko elämänsä.
      Ikääntymällä arvokkaasti unohtamatta nuoren likan mieltä
      eikö se aika jees...=)

    • hän saa

      lapsia.

      Lapsettomana minusta tuskin koskaan tulee aikuista, täysin ja kokonaan. ;)
      Nyt puhunkin, vain itsestäni.

      • ikiteinin 26-v tytär

        Milläs sitten selität miksi mä omistan äidin joka on synnyttänyt 4 lasta ja kolme niistä ovat jo aikuisia ja tämä äiti on edelleen todella teinin oloinen.
        Haukkuu kaikki naapurit lehmiksi. Joutuu muuttamaan aina uuteen asuntoon koska saa häädön tai riitaantuu kaikkien naapurien kanssa. On impulsiivinen, mustasukkainen, vihainen ja katkera 24h/7? Hän on 50v jo ja lapsia on kolmen eri miehen kanssa. Miehiään on pettänyt kaikkia. Kadulla jos joku nainen tuojottaa häntä vähän pitenpään niin äiti haukkuu sen huoraksi, lehmäksi ja läskikasaksi.
        Ja tämä on joka päiväistä toimintaa. Töitä hän ei ole tehnyt yli 20vuoteen, vaikka olisi ollut kykenevä tekemään. Hän on vältellyt työntekoa ja elänyt toimeentulotuen varassa tämän koko 20vuoden ajan. Tuhlaa kaikki rahansa turhuuksiin kuten ennustajalle tai astrologille ja sitten pummii rahaa ystäviltään ja vanhemmiltaan.. eikä maksa takaisin. Lapsista on tehty lastensuojelu ilmoituksia naapurien toimesta muutama..Vanhemmat ostaa tälle meidän äidille ruokaa edelleen ja silti äitini ei arvosta apua mitä saa vaan haukkuu jopa auttajiaan.

        Itse olen äitini toimintaa hieman kypsynyt, olen väleissä mutta pidän etäisyyden äitiini. Kun mun käsketään kuvailemaan äitiäni niin sanon että "iki teini" kuvaa häntä parhaiten. Lapset ei siis ole häntä kasvattaneet aikuiseksi, joten saanen epäillä tuota väittämääsi. Sun kohdalla se varmaan pitää paikkansa mutta kaikkiin se ei päde.


      • kun saa
        ikiteinin 26-v tytär kirjoitti:

        Milläs sitten selität miksi mä omistan äidin joka on synnyttänyt 4 lasta ja kolme niistä ovat jo aikuisia ja tämä äiti on edelleen todella teinin oloinen.
        Haukkuu kaikki naapurit lehmiksi. Joutuu muuttamaan aina uuteen asuntoon koska saa häädön tai riitaantuu kaikkien naapurien kanssa. On impulsiivinen, mustasukkainen, vihainen ja katkera 24h/7? Hän on 50v jo ja lapsia on kolmen eri miehen kanssa. Miehiään on pettänyt kaikkia. Kadulla jos joku nainen tuojottaa häntä vähän pitenpään niin äiti haukkuu sen huoraksi, lehmäksi ja läskikasaksi.
        Ja tämä on joka päiväistä toimintaa. Töitä hän ei ole tehnyt yli 20vuoteen, vaikka olisi ollut kykenevä tekemään. Hän on vältellyt työntekoa ja elänyt toimeentulotuen varassa tämän koko 20vuoden ajan. Tuhlaa kaikki rahansa turhuuksiin kuten ennustajalle tai astrologille ja sitten pummii rahaa ystäviltään ja vanhemmiltaan.. eikä maksa takaisin. Lapsista on tehty lastensuojelu ilmoituksia naapurien toimesta muutama..Vanhemmat ostaa tälle meidän äidille ruokaa edelleen ja silti äitini ei arvosta apua mitä saa vaan haukkuu jopa auttajiaan.

        Itse olen äitini toimintaa hieman kypsynyt, olen väleissä mutta pidän etäisyyden äitiini. Kun mun käsketään kuvailemaan äitiäni niin sanon että "iki teini" kuvaa häntä parhaiten. Lapset ei siis ole häntä kasvattaneet aikuiseksi, joten saanen epäillä tuota väittämääsi. Sun kohdalla se varmaan pitää paikkansa mutta kaikkiin se ei päde.

        tuo oli vähän hatusta otettu veto minulta.
        Kyllä munkin on ollut aikuistuttava, vaikkapa vanhemmat kuolivat jo kauan aikaa sitten. Heistä oli huolehdittava vuosikaudet, ainoa lapsikin kun satun olemaan.

        Kuin totesit, eiköhän tuo luonne ole se, joka tämänkin asian selittää. Jotkut syntyvät aikuisina, joistakin ei tule "oikeaa aikuista" koskaan.

        Ehkäpä lisäksi minä tarkoitin sisäistä lasta, lapsenomaista uteliaisuutta elämään, ja sen kaikkia arvoituksia kohtaan.
        En missään tapauksessa lapsellisuutta, olla ottamatta vastuuta elämästään, ja läheisistään.

        Oli mullakin mummo, joka haukkui toiset lapsenlapsensa edesssä ja takana, vain siksi, että vihasi miniäänsä, lasten äitiä.
        Ei ihme, että lapset pelkäsivät häntä. Isoisäkin kävi lapsia katsomassa salaa vaimoltaan. :(


    • Juuso-64

      Aikuinen on ihminen, joka ongelman tullessa vastaan, ryhtyy pohtimaan, kuinka ratkaista se. Ei-aikuinen sen sijaan ryhtyy etsimään aikuista ihmistä, joka voisi ratkaista ko ongelman hänen puolestaan.

      Valitettavasti ihan pienet lapsetkin joutuvat olemaan aikuisia.

    • .

      Jostain olen lukenut (en muista lähdettä), että ihminen olisi psyykkisesti täysi-ikäinen noin 24-vuotiaana, ja omat kokemukseni tukevat tätä.

      Kaksvitosten kanssa jo yleensä voi jutella "kuin aikuisten kanssa". Nuorempien kohdalla on selkeä "ikäpolvien kuilu" olemassa. Itsestäni koen myös, että tuohon ikään asti henkinen kehitys meni vauhdilla eteenpäin. Sen jälkeen en ole enää juurikaan muuttunut, mitä nyt elämänkokemusta on tullut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe