KELAN PÄÄTÖKSET!!!

en jaksa

Olen ollut Huhtikuun puolivälistä asti sairaslomalla ja sitä ennen työttömänä!
Elokuun alusta piti jatkua sairasloma johon olin toimittanut B-lausunnon! Mutta tänään sain kirjeen Kelalta että sairaspäiväraha-hakemus on HYLÄTTY!!!
En ole työkykyinen,ensikuussa on leikkaukseen meno mutta Kelan lääkäri on sitten toista mieltä!

En jaksa ruveta tappelemaan "tuulimyllyjä" vastaan.

Miten siellä voidaan tehdä päätökset näkemättä edes ihmistä onko hän työkykyinen vai ei???

52

4187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta...

      Kannattaa pyytä perustelut päätökselle...
      Ja ole sen jälkeen yhteydessä hoitavaan lääkäriin.

      • ei kelpaa

        Lääkärin todistus työkyvyttömyydestä???

        Miten muuten voi " todistaa" olevansa sairas?

        Nyt olen sitten sairaslomalla ilman rahaa,enhän voi eikä kannata ilmoittautua työkkäriin koska EN pysty töihin ja päätökset venyy taas monta kuukautta!!!
        Kuitenkin minua ei ole poistettu työkkärin kirjoilta!


      • aloitan?
        ei kelpaa kirjoitti:

        Lääkärin todistus työkyvyttömyydestä???

        Miten muuten voi " todistaa" olevansa sairas?

        Nyt olen sitten sairaslomalla ilman rahaa,enhän voi eikä kannata ilmoittautua työkkäriin koska EN pysty töihin ja päätökset venyy taas monta kuukautta!!!
        Kuitenkin minua ei ole poistettu työkkärin kirjoilta!

        Kerjäämisen Kelan edessä! Auttaisko asiaa?


      • Eläkeläinen....
        ei kelpaa kirjoitti:

        Lääkärin todistus työkyvyttömyydestä???

        Miten muuten voi " todistaa" olevansa sairas?

        Nyt olen sitten sairaslomalla ilman rahaa,enhän voi eikä kannata ilmoittautua työkkäriin koska EN pysty töihin ja päätökset venyy taas monta kuukautta!!!
        Kuitenkin minua ei ole poistettu työkkärin kirjoilta!

        Minä kun aikanaan olin ollut jo lähemmäs vuoden työttömänä, niin jouduin jäämään sairauslomalle joka kesti vuoden, sen jälkeen olin kuntoutustuella toisen vuoden.
        Koko tämän ajan olin työvoimatoimiston kirjoilla ja kiikutin työkkäriin päätöksiä niin sairauslomastani, kuin myös kuntoutustukipäätökset.
        Vasta siinä vaiheessa kun tuli päätös, että minulle oli myönnetty työkyvyttömyyseläke pääsin irtautumaan työvoimatoimistosta. Silloinkin vein vielä työkkäriin tämän kyseisen paperin.

        Muistaakseni työvomatoimiston kirjoilla olo perusteltiin sillä, että jos jostain syystä sairauslomani/kuntoutustukeni katkeaa, niin alan heti saamaan työttömyyskorvausta, eli ei jää mitään katkoksia rahan saannille.


      • Mary:
        ei kelpaa kirjoitti:

        Lääkärin todistus työkyvyttömyydestä???

        Miten muuten voi " todistaa" olevansa sairas?

        Nyt olen sitten sairaslomalla ilman rahaa,enhän voi eikä kannata ilmoittautua työkkäriin koska EN pysty töihin ja päätökset venyy taas monta kuukautta!!!
        Kuitenkin minua ei ole poistettu työkkärin kirjoilta!

        Sä voit olla työnhakijana työvoimatoimistossa lääkärin B-Lausunnolla.
        Olet silloin sellaisena työnhakijana, joka ei voi ottaa töitä vastaan. Ja saat päivärahaa! Pian homma pyörimään, ettet joudu olemaan tyhjänpäällä!
        Mulla on ihan sama juttu. Sairaspäivärahani on hylätty ja olen työnhakijana, joka ei voi ottaa työtä vastaan sairauden takia.
        Kela on sellainen laitos, että siellä on ihan aivottomia ihmisiä lääkäreinä.Ne pystyy kumoamaan toisten lääkärien lausunnot näkemättä potilasta.
        Olen vienyt oman asiani niin pitkälle kun pystyy. Vaikka Kela on yrittänyt lannistaa minut kaikin keinoin ja sehän juuri on heidän tarkoituksensa. Heikot putoavat pois tai kuolevat sinä aikana, kun heidän asiaansa käsitellään.
        Aina kannattaa tehdä valitus muutoksenhakulautakunnalle. Ja ei pidä luovuttaa! Silloin se mafia vain jatkaa sairaitten ihmisten litsimistä. Pahempi kuin Italian mafioosot!
        Koita kestää, et ole yksin!


      • tiistaina
        Mary: kirjoitti:

        Sä voit olla työnhakijana työvoimatoimistossa lääkärin B-Lausunnolla.
        Olet silloin sellaisena työnhakijana, joka ei voi ottaa töitä vastaan. Ja saat päivärahaa! Pian homma pyörimään, ettet joudu olemaan tyhjänpäällä!
        Mulla on ihan sama juttu. Sairaspäivärahani on hylätty ja olen työnhakijana, joka ei voi ottaa työtä vastaan sairauden takia.
        Kela on sellainen laitos, että siellä on ihan aivottomia ihmisiä lääkäreinä.Ne pystyy kumoamaan toisten lääkärien lausunnot näkemättä potilasta.
        Olen vienyt oman asiani niin pitkälle kun pystyy. Vaikka Kela on yrittänyt lannistaa minut kaikin keinoin ja sehän juuri on heidän tarkoituksensa. Heikot putoavat pois tai kuolevat sinä aikana, kun heidän asiaansa käsitellään.
        Aina kannattaa tehdä valitus muutoksenhakulautakunnalle. Ja ei pidä luovuttaa! Silloin se mafia vain jatkaa sairaitten ihmisten litsimistä. Pahempi kuin Italian mafioosot!
        Koita kestää, et ole yksin!

        Kävin lääkärissä ja hän kirjoitti uuden B-lausunnon! Itse kirjoitin valitus-kirjeen,tekstiä tuli paperin tausta puolikin täyteen!
        Mutta se työkkäri juttu! Kun minä saisin vain työmarkkinatukea johon vaikuttaa puolison tulot ja joka kerta Kelalla on "kaivettu" kaikkein suurimmat tulot jotta minulle ei tarvitse monta euroa kuussa maksaa vaikka mieheni tulot vaihtelevat suuresti niin sitä ei ole koskaan otettu huomioon!

        Tänään kävin Kelalla mutta lääkärin lausunto ei ollut vielä tullut sinne ja sama henkilö käsittelee taas tämän valituksen joka teki sen hylkäys-päätöksen!

        Kiitos sinulle:)


    • saa valehdella
      • osaa:(

        Valehdella! Mutta väärin tässä minulle tehtiin...


      • SalliK
        osaa:( kirjoitti:

        Valehdella! Mutta väärin tässä minulle tehtiin...

        Ymmärrän, että sairaana ei varmaankaan ole kauheasti ylimääräisiä voimia taistella. Olisiko sinulla joku läheinen, joka voisi taistella puolestasi? Eihän Suomi ole oikeusvaltio, kun tällaista tapahtuu.


      • hakemassa
        SalliK kirjoitti:

        Ymmärrän, että sairaana ei varmaankaan ole kauheasti ylimääräisiä voimia taistella. Olisiko sinulla joku läheinen, joka voisi taistella puolestasi? Eihän Suomi ole oikeusvaltio, kun tällaista tapahtuu.

        Valitus-kaavakkeen! Kysyin samalla millä nyt elän,neuvottiin ilmoittautumaan työkkäriin tai sosiaalitoimistoon!


      • hakemassa kirjoitti:

        Valitus-kaavakkeen! Kysyin samalla millä nyt elän,neuvottiin ilmoittautumaan työkkäriin tai sosiaalitoimistoon!

        tosiaan paikka, josta muita toimeentuloetuuksia turhaan hakenut ihminen saa - harkinnan mukaan - välttämättömän minimitoimeentulon. Ilmeisesti työvoimatoimistoonkin pitää - byrokratialle pokatniiaten - ilmoittautua. En tiedä, miten hanakasti sieltä ylipäänsä osoiteltaisiin työpaikkoja eläkehakuiselle ihmiselle, jolla on esittää lääkärinlausunto työkyvystään...
        Olen kuullut, että työvoimatoimiston tietokannoissa on lukuisia todellisuudessa työkyvyttömiä työnhakijoita. He vain eivät kohtuu- saati suurtyöttömyyden aikana erotu siitä työttömien työnhakijoitten massasta, johon kuuluvat eivät vallan helposti työllisty.


      • minun
        piruitte kirjoitti:

        tosiaan paikka, josta muita toimeentuloetuuksia turhaan hakenut ihminen saa - harkinnan mukaan - välttämättömän minimitoimeentulon. Ilmeisesti työvoimatoimistoonkin pitää - byrokratialle pokatniiaten - ilmoittautua. En tiedä, miten hanakasti sieltä ylipäänsä osoiteltaisiin työpaikkoja eläkehakuiselle ihmiselle, jolla on esittää lääkärinlausunto työkyvystään...
        Olen kuullut, että työvoimatoimiston tietokannoissa on lukuisia todellisuudessa työkyvyttömiä työnhakijoita. He vain eivät kohtuu- saati suurtyöttömyyden aikana erotu siitä työttömien työnhakijoitten massasta, johon kuuluvat eivät vallan helposti työllisty.

        Ilmoittaa työkkäriin että olen sairaslomalla mutta en saa rahaa...ja ilmottautua työhakijaksi josta ei ole töihin,muuten tulee karenssia!
        Ahtaalle laitetaan ihmiset...


      • pitää ...
        minun kirjoitti:

        Ilmoittaa työkkäriin että olen sairaslomalla mutta en saa rahaa...ja ilmottautua työhakijaksi josta ei ole töihin,muuten tulee karenssia!
        Ahtaalle laitetaan ihmiset...

        sinne työkkäriin ilmoittautua, niin se menee niin oudolta kuin se kuulostaakin. Olet sitten vajaakuntoinen työnhakija siellä


      • eioohelppooooo
        pitää ... kirjoitti:

        sinne työkkäriin ilmoittautua, niin se menee niin oudolta kuin se kuulostaakin. Olet sitten vajaakuntoinen työnhakija siellä

        Minäkin ilmoittauduin helmikuussa työkkäriin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi. Tarinani on täällä keskusteluissa otsakkeella: vajaakuntoinen työnhakija. Että semmosta.


      • tuli
        eioohelppooooo kirjoitti:

        Minäkin ilmoittauduin helmikuussa työkkäriin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi. Tarinani on täällä keskusteluissa otsakkeella: vajaakuntoinen työnhakija. Että semmosta.

        Leikkaus aika joka on ensi kuussa,enkä tosiaan käsitä hylkäys päätöstä!

        Jos haen työkkärin rahaa niin en kerkiä saada edes siitä päätöstä kun makaan sairaalassa!


      • tutuksi käynyt
        tuli kirjoitti:

        Leikkaus aika joka on ensi kuussa,enkä tosiaan käsitä hylkäys päätöstä!

        Jos haen työkkärin rahaa niin en kerkiä saada edes siitä päätöstä kun makaan sairaalassa!

        niin ne sen on laskeneetkin että kaikki mahdollisuudet valittaa olisivat olemattomat kipujen jne vuoksi. vakiintuneen käytännön taakse tungetaan kaikki mikä vähänkään liippaa laittoman puolelle. huuhtanen itse kertoi järjestelmän olevan sen verran mätä että lakia voi jokainen tulkita niinkuin mieli tekee. Kannattaa toivoa ettei kohdallesi satu lukihäiriöinen käsittelijä, sellaisen kanssa asioiminen vie suojatyöntekijöiltä lopunkin uskottavuuden


      • lääkäriin
        tutuksi käynyt kirjoitti:

        niin ne sen on laskeneetkin että kaikki mahdollisuudet valittaa olisivat olemattomat kipujen jne vuoksi. vakiintuneen käytännön taakse tungetaan kaikki mikä vähänkään liippaa laittoman puolelle. huuhtanen itse kertoi järjestelmän olevan sen verran mätä että lakia voi jokainen tulkita niinkuin mieli tekee. Kannattaa toivoa ettei kohdallesi satu lukihäiriöinen käsittelijä, sellaisen kanssa asioiminen vie suojatyöntekijöiltä lopunkin uskottavuuden

        Aika! Lääkäri yrittää uudestaan sitä B-lausuntoa kirjoittaa. Miten minun tulee valmistautua "todistamaan työkyvyttömyyteni"? Eihän se ole mikään työhönotto haastattelu.
        Itse joudun tekemään sen valituksen Kelalle (kumpa osaisin)!

        Mitä jos tämäkin lausunto hylätään???

        Ainakin nyt tulee jo henk.koht.konkurssi,laskupino kasvaa ja ei tietoakaan rahasta pitkään aikaan...
        Hakemusten käsittely-aika on liian pitkä!!!


      • hulluksi
        lääkäriin kirjoitti:

        Aika! Lääkäri yrittää uudestaan sitä B-lausuntoa kirjoittaa. Miten minun tulee valmistautua "todistamaan työkyvyttömyyteni"? Eihän se ole mikään työhönotto haastattelu.
        Itse joudun tekemään sen valituksen Kelalle (kumpa osaisin)!

        Mitä jos tämäkin lausunto hylätään???

        Ainakin nyt tulee jo henk.koht.konkurssi,laskupino kasvaa ja ei tietoakaan rahasta pitkään aikaan...
        Hakemusten käsittely-aika on liian pitkä!!!

        Tämän asian kanssa! En pysty ajattelelemaan enää mitään muuta kuin että vihaan Kelaa! Eikä se auta yhtään mitään,eihän Kela tiedä eikä tunne mitään,sitä ei voi satuttaa...

        Mitä minä teen?????


      • Mä vaan
        hulluksi kirjoitti:

        Tämän asian kanssa! En pysty ajattelelemaan enää mitään muuta kuin että vihaan Kelaa! Eikä se auta yhtään mitään,eihän Kela tiedä eikä tunne mitään,sitä ei voi satuttaa...

        Mitä minä teen?????

        Hei,
        en tekisi valitusta, koska se on aivan turhaa. Tälläkin hetkellä minulla on 1.4.08 tehty valitus Somlassa, jota ei ole käsitelty "vielä", 1,5 vuoden jälkeenkään. Kyse ei ole onneksi ole kovin isosta rahamäärästä mutta jos se sattuisi 0,01 % todennäköisyydellä menemään läpi, saisin ehkä noin muutaman satasen takautuvasti plus korot.

        Sinuna keskittyisin siihen lääkärin todistukseen ja omaan kertomukseen tilastasi, koska yleensä joka paperissa kysellään omaa kertomusta muutamalla rivillä.
        Kokemuksesta kerron, että oma paperi on paras. Plussaa on, kun pyydät puolisoa/sukulainen/hyvä ystävä, lukemaan sen ja toimimaan avustajana. Avustajan nimi kannattaa ilmoittaa hakemuksessa, vaikka hän on vain lukenut tekstisi läpi.

        Ohjeita ja esimerkkejä: http://www.kvtl.fi/sivu/hoitotuen_valitusmalli

        Kaava valitusasiassa yleensä:
        1- Kela miettii, voiko nillä tiedoilla, jotka on, päätöstä muuttaa. Kestää noin kuukauden
        2 - lähettää paperit somlaan.
        3 - somlassa muutama vuosi käsittelyssä.

        Sen aikana, kun prosessi on valituksessa, jokaisessa Kelan paperissa tulee olemaan tieto, että päätös on väliaikainen, koska valitusprosessi on kesken.

        Siksi paras tapa on tehdä vain uusi hakemus ja pyytää lääkäriä kirjoittamaan niin pitkä ja perusteellinen c-todistus kuin mahdollista. Mieluiten niin, että hän kirjoittaa sen, ja lähettää sen sinulle tarkastettavaksi ja kun olet sen lukenut, jos jotain lisättävää on, pyydät korjauksen ja sen jälkeen vasta lähetät sen eteenpäin itse.

        ** Kela tekee kaiken niin, miten laissa lukee. Jos jotain epäselvyyttä on, kannattaa varata aika Kelan kuntoutus/eläkekäsittelijälle erikseen ja jossa voitte keskustella epäselvistä asioista. Esim. olen ollut pari tuntia paikallisen kelan päällikön kanssa palaverissa ihan myönteisissä merkeissä. Kelan käsittelypaperit kannattaa muutenkin pyytää itselle, jotta saa selville, mitä siellä asiastasi ajatellaan. (käsittelijä- lääkäri). Jos sinulta puuttuu vaikka jokin tutkimus tai et ole hoitanut itseäsi Käypä hoito-suosituksen mukaan, asiasi on puutteellinen.

        ** Virkamiehet ovat lain mukaan auttamisvelvollisia, joten kaikki jotka saavat kunnalta tai valtiolta rahaa, heitä koskee sama Hallintolaki. Heidän pitää toimia myös keskenään asiaasi selvittäessä.

        Tsemppiä!


      • tyhymä
        Mä vaan kirjoitti:

        Hei,
        en tekisi valitusta, koska se on aivan turhaa. Tälläkin hetkellä minulla on 1.4.08 tehty valitus Somlassa, jota ei ole käsitelty "vielä", 1,5 vuoden jälkeenkään. Kyse ei ole onneksi ole kovin isosta rahamäärästä mutta jos se sattuisi 0,01 % todennäköisyydellä menemään läpi, saisin ehkä noin muutaman satasen takautuvasti plus korot.

        Sinuna keskittyisin siihen lääkärin todistukseen ja omaan kertomukseen tilastasi, koska yleensä joka paperissa kysellään omaa kertomusta muutamalla rivillä.
        Kokemuksesta kerron, että oma paperi on paras. Plussaa on, kun pyydät puolisoa/sukulainen/hyvä ystävä, lukemaan sen ja toimimaan avustajana. Avustajan nimi kannattaa ilmoittaa hakemuksessa, vaikka hän on vain lukenut tekstisi läpi.

        Ohjeita ja esimerkkejä: http://www.kvtl.fi/sivu/hoitotuen_valitusmalli

        Kaava valitusasiassa yleensä:
        1- Kela miettii, voiko nillä tiedoilla, jotka on, päätöstä muuttaa. Kestää noin kuukauden
        2 - lähettää paperit somlaan.
        3 - somlassa muutama vuosi käsittelyssä.

        Sen aikana, kun prosessi on valituksessa, jokaisessa Kelan paperissa tulee olemaan tieto, että päätös on väliaikainen, koska valitusprosessi on kesken.

        Siksi paras tapa on tehdä vain uusi hakemus ja pyytää lääkäriä kirjoittamaan niin pitkä ja perusteellinen c-todistus kuin mahdollista. Mieluiten niin, että hän kirjoittaa sen, ja lähettää sen sinulle tarkastettavaksi ja kun olet sen lukenut, jos jotain lisättävää on, pyydät korjauksen ja sen jälkeen vasta lähetät sen eteenpäin itse.

        ** Kela tekee kaiken niin, miten laissa lukee. Jos jotain epäselvyyttä on, kannattaa varata aika Kelan kuntoutus/eläkekäsittelijälle erikseen ja jossa voitte keskustella epäselvistä asioista. Esim. olen ollut pari tuntia paikallisen kelan päällikön kanssa palaverissa ihan myönteisissä merkeissä. Kelan käsittelypaperit kannattaa muutenkin pyytää itselle, jotta saa selville, mitä siellä asiastasi ajatellaan. (käsittelijä- lääkäri). Jos sinulta puuttuu vaikka jokin tutkimus tai et ole hoitanut itseäsi Käypä hoito-suosituksen mukaan, asiasi on puutteellinen.

        ** Virkamiehet ovat lain mukaan auttamisvelvollisia, joten kaikki jotka saavat kunnalta tai valtiolta rahaa, heitä koskee sama Hallintolaki. Heidän pitää toimia myös keskenään asiaasi selvittäessä.

        Tsemppiä!

        Mutta mikä on Somla?


      • Yksi uutinen

      • kirjoitti

      • 18 kuukautta
        kirjoitti kirjoitti:

        Tänään uuden B-lausunnon joka menee suoraan Kelalle. Nyt pitäisi ruveta väsäämään sitä valitusta... Saa nähdä kauanko pysyn järjissäni!

        Kovin pitkät jonot on siellä laitoksessa valituksia!

        Odottaakohan ne että valittajat kuolevat jonossa?

        Niin minäkin ajattelin .... kuolevat pois jonossa ...muuten se muutoksenhakulautakunta on eduskunnan alainen laitos... mutta hampaaton sellainen...sano yks' kansanedustaja itsekkin.....syöpää sairastanut....


      • alainen
        18 kuukautta kirjoitti:

        Niin minäkin ajattelin .... kuolevat pois jonossa ...muuten se muutoksenhakulautakunta on eduskunnan alainen laitos... mutta hampaaton sellainen...sano yks' kansanedustaja itsekkin.....syöpää sairastanut....

        Siis. Eikö heidän kuuluisi pitää kansalaisten puolta eikä olla heitä vastaan?
        Ei tuommoisella laitoksella ole mitään virkaa olla olemassa jos se ei toimi tai toimii kuin yksinvaltias välittämättä ihmisistä!

        En halua mennä "rukoilemaan" sossuun!

        Mitä voin tehdä?


      • jäljiltä
        alainen kirjoitti:

        Siis. Eikö heidän kuuluisi pitää kansalaisten puolta eikä olla heitä vastaan?
        Ei tuommoisella laitoksella ole mitään virkaa olla olemassa jos se ei toimi tai toimii kuin yksinvaltias välittämättä ihmisistä!

        En halua mennä "rukoilemaan" sossuun!

        Mitä voin tehdä?

        vihdoin joutunut/päässyt työttömyysjonoon. Eläkehakemus hylättiin kahteen otteeseen vaikken ole työkykyinen. Tästä on useita lausuntoja.
        Tapeltu on lääkäreiden ja vaikka minkä kanssa jo 5v. Välillä yritin tehdä töitä mutta eihän siitä mitään tullut.

        Ei se mitään. Saan huomattavasti parempaa tuloa pelkästään olemalla työtön työnhakija kuin olemalla eläkkeellä nelikymppisenä. Työkkärissä asioitani hoitaa "vajaakuntoisten" työnhakijoiden hoitaja.
        Eli emme edes yritä löytää mitään huipputyötä, ei pitkää päivää jne. Kun en voi tehdä istumatyötä, en kumarrella, en seistä pitkään, en kantaa mitään, muisti on heikko aivovammasta johtuen...mitäs tässä riehumaan.
        En tiedä sitten katkeaako tuo työttömyyspäiväraha jossain vaiheessa. Kai se siitä selviää.


      • älytöntä
        jäljiltä kirjoitti:

        vihdoin joutunut/päässyt työttömyysjonoon. Eläkehakemus hylättiin kahteen otteeseen vaikken ole työkykyinen. Tästä on useita lausuntoja.
        Tapeltu on lääkäreiden ja vaikka minkä kanssa jo 5v. Välillä yritin tehdä töitä mutta eihän siitä mitään tullut.

        Ei se mitään. Saan huomattavasti parempaa tuloa pelkästään olemalla työtön työnhakija kuin olemalla eläkkeellä nelikymppisenä. Työkkärissä asioitani hoitaa "vajaakuntoisten" työnhakijoiden hoitaja.
        Eli emme edes yritä löytää mitään huipputyötä, ei pitkää päivää jne. Kun en voi tehdä istumatyötä, en kumarrella, en seistä pitkään, en kantaa mitään, muisti on heikko aivovammasta johtuen...mitäs tässä riehumaan.
        En tiedä sitten katkeaako tuo työttömyyspäiväraha jossain vaiheessa. Kai se siitä selviää.

        Uskottava on ettei eläkkeelle niin vaan mennäkkään! Sinun kohtalo tuntuu pahalta.
        Saatko mitään muuta rahaa kuin pelkän työttömyyspäivärahan?
        Jossakin vaiheessa se raha katkeaa jollei välillä ole töissä! Onhan nykyään mahdollista olla vaikka 4 tuntia päivässä töissä ja siihen saa lisäksi ylläpitokorvauksen 8€/päivä verottomana eli 160€/kk!

        Kelako päätti että olet "työkykyinen" etkä tarvitse eläkettä?


      • Mutta asiat toisin
        jäljiltä kirjoitti:

        vihdoin joutunut/päässyt työttömyysjonoon. Eläkehakemus hylättiin kahteen otteeseen vaikken ole työkykyinen. Tästä on useita lausuntoja.
        Tapeltu on lääkäreiden ja vaikka minkä kanssa jo 5v. Välillä yritin tehdä töitä mutta eihän siitä mitään tullut.

        Ei se mitään. Saan huomattavasti parempaa tuloa pelkästään olemalla työtön työnhakija kuin olemalla eläkkeellä nelikymppisenä. Työkkärissä asioitani hoitaa "vajaakuntoisten" työnhakijoiden hoitaja.
        Eli emme edes yritä löytää mitään huipputyötä, ei pitkää päivää jne. Kun en voi tehdä istumatyötä, en kumarrella, en seistä pitkään, en kantaa mitään, muisti on heikko aivovammasta johtuen...mitäs tässä riehumaan.
        En tiedä sitten katkeaako tuo työttömyyspäiväraha jossain vaiheessa. Kai se siitä selviää.

        Hei,
        minullakin on 5 vuotta onnettomuudesta ja aivovamma myös ja nelikymppinen.
        Oletko ottanut yhteyttä hippokampus.net:in porukoihin? Sieltä saa vertaistuki-ohjeita, miten toimia aivovammaisena yhteiskunnassa.

        Mun hommat sikäli hyvässä mallissa, että saan pysyvää työkyvyttömyyseläkettä (kuin mistä tahansa muusta sairaudesta), vaikka pitäisi saada liikenneonnettomuuden mukaiset korvaukset. Joten tuota työkkäri-röykyytystä en tiedä ollenkaan.

        Asianmukaiset kuntoutukset ja tutkimukset ovat a ja o, joten kannattaa selvittää asiaa hippokampuksesta sekä tutkia käypä hoito-suosituksia sekä soitella vaikka aivovammaliittoon (=hampaaton ja turhanpäiväinen liitto, mutta henkilökunta on hyvä). Lakimies-suositukset saat myös hippokampuksesta ja koska olet työtön, myöskään oikeusapu ei paljon maksa, voit jopa saada ilmaiseksi aivovammoihin ja korvauksiin perehtyneen lakimiehen. Kun jaksat, ala selvittelemään tätä :)

        Tsemppiä!!


      • Toinen vajaakuntoinen
        jäljiltä kirjoitti:

        vihdoin joutunut/päässyt työttömyysjonoon. Eläkehakemus hylättiin kahteen otteeseen vaikken ole työkykyinen. Tästä on useita lausuntoja.
        Tapeltu on lääkäreiden ja vaikka minkä kanssa jo 5v. Välillä yritin tehdä töitä mutta eihän siitä mitään tullut.

        Ei se mitään. Saan huomattavasti parempaa tuloa pelkästään olemalla työtön työnhakija kuin olemalla eläkkeellä nelikymppisenä. Työkkärissä asioitani hoitaa "vajaakuntoisten" työnhakijoiden hoitaja.
        Eli emme edes yritä löytää mitään huipputyötä, ei pitkää päivää jne. Kun en voi tehdä istumatyötä, en kumarrella, en seistä pitkään, en kantaa mitään, muisti on heikko aivovammasta johtuen...mitäs tässä riehumaan.
        En tiedä sitten katkeaako tuo työttömyyspäiväraha jossain vaiheessa. Kai se siitä selviää.

        Muuten samat rajoitukset,mutta pystyn tekemään istumistyötä, en muuta. Meitä on monia, enkä kyllä vielä halua edes eläkkeelle.


      • Toinen vajaakuntoinen
        älytöntä kirjoitti:

        Uskottava on ettei eläkkeelle niin vaan mennäkkään! Sinun kohtalo tuntuu pahalta.
        Saatko mitään muuta rahaa kuin pelkän työttömyyspäivärahan?
        Jossakin vaiheessa se raha katkeaa jollei välillä ole töissä! Onhan nykyään mahdollista olla vaikka 4 tuntia päivässä töissä ja siihen saa lisäksi ylläpitokorvauksen 8€/päivä verottomana eli 160€/kk!

        Kelako päätti että olet "työkykyinen" etkä tarvitse eläkettä?

        Kuinka niin, työttömyyspäiväraha katkeaa, no ei katkea, vaikket olisi töissä lainkaan, ansiosidonnaisen päivärahan jälkeen tulee työmarkkinatuki, joka on kestoltaan rajoittamaton, ehkä ennen oli rajoitettu, mutta ei enää lakiuudistuksen jälkeen. Vajaakuntoinenkin tarvitsee toimeentulon, parempi olla työkkärin listoilla, kuin ilman tuloja.


      • paperia piisaa
        Toinen vajaakuntoinen kirjoitti:

        Muuten samat rajoitukset,mutta pystyn tekemään istumistyötä, en muuta. Meitä on monia, enkä kyllä vielä halua edes eläkkeelle.

        Lääkärini kehoitti hakemaan sitä määräaikaista eläkettä, oliskohan se jotain kuntoutushommaa tai jotain.
        Olen erittäin pessimistinen, täällä kun näitä lukee niin joutuu vielä pahempiin syövereihin kuin työkkärissä.
        Saas nähdä mitä tapahtuu.
        Elääkkelle tahtoisin, hermot on ihan kaput ja ikääkin on jo 53v.
        Jalat ihan mäsänä myös.


      • korjauksesta
        Toinen vajaakuntoinen kirjoitti:

        Muuten samat rajoitukset,mutta pystyn tekemään istumistyötä, en muuta. Meitä on monia, enkä kyllä vielä halua edes eläkkeelle.

        Olen luullut että työttömyysraha katkeaa kun määrätyt päivät täyttyvät mutta se sitten muuttukin vaan eri nimikkeelle!
        Minä taistelen siitä sairaspäivärahasta! Kun olen s.lomalla ilman rahaa. Eilen jätin valituksen mutta päätöstä saan odottaa kauan.Jos se tehdään paikallisesti muutoksena aikaa menee 1-2kk tai sitten se lähtee "jonnekin" ja kestää vuoden!
        Ei ole ruusuinen tulevaisuus! Paitsi että leikkauksen jälkeen minulle tulee "päällekäinen" s.loma! Silloinhan on pakko saada rahaakin!

        Kela on omituinen laitos!!!


      • ....ongelma.....
        korjauksesta kirjoitti:

        Olen luullut että työttömyysraha katkeaa kun määrätyt päivät täyttyvät mutta se sitten muuttukin vaan eri nimikkeelle!
        Minä taistelen siitä sairaspäivärahasta! Kun olen s.lomalla ilman rahaa. Eilen jätin valituksen mutta päätöstä saan odottaa kauan.Jos se tehdään paikallisesti muutoksena aikaa menee 1-2kk tai sitten se lähtee "jonnekin" ja kestää vuoden!
        Ei ole ruusuinen tulevaisuus! Paitsi että leikkauksen jälkeen minulle tulee "päällekäinen" s.loma! Silloinhan on pakko saada rahaakin!

        Kela on omituinen laitos!!!

        sillä minullakin on ollut koko tämän vuoden päällekkäin todistuksia.
        Työnantajaparka! Joko nauraa tai luulee minun kettuilevan niillä.

        Mutta kun asian ydin on siinä ettei tahdo saada sairaalasta sopivaa lääkäriä juuri siihen kohtaan että matsais se todistus.

        Minäkin sain odotella kauan sairauspäivärahaa, piti viedä milloin mitäkin todistusta.
        Se saaminen kesti yhteensä kaksi kuukautta.
        Alimman sitten sai, juu kiitos vaan herra Katainen.


      • tummaan
        paperia piisaa kirjoitti:

        Lääkärini kehoitti hakemaan sitä määräaikaista eläkettä, oliskohan se jotain kuntoutushommaa tai jotain.
        Olen erittäin pessimistinen, täällä kun näitä lukee niin joutuu vielä pahempiin syövereihin kuin työkkärissä.
        Saas nähdä mitä tapahtuu.
        Elääkkelle tahtoisin, hermot on ihan kaput ja ikääkin on jo 53v.
        Jalat ihan mäsänä myös.

        Niistähän ei ota selvää erkkikään Kelan kiemuroista!

        Itse olen jo niin ahdistunut ettei tosikaan kun ei niitä vastaan auta mikään.


      • Toinen vajaakuntoinen
        korjauksesta kirjoitti:

        Olen luullut että työttömyysraha katkeaa kun määrätyt päivät täyttyvät mutta se sitten muuttukin vaan eri nimikkeelle!
        Minä taistelen siitä sairaspäivärahasta! Kun olen s.lomalla ilman rahaa. Eilen jätin valituksen mutta päätöstä saan odottaa kauan.Jos se tehdään paikallisesti muutoksena aikaa menee 1-2kk tai sitten se lähtee "jonnekin" ja kestää vuoden!
        Ei ole ruusuinen tulevaisuus! Paitsi että leikkauksen jälkeen minulle tulee "päällekäinen" s.loma! Silloinhan on pakko saada rahaakin!

        Kela on omituinen laitos!!!

        Ihmettelen tuota sairauspäivärahapäätöstä, toivotaan että se korjataan paikallisesti eli Kelan toimistossa. Ellei saa sairauspäivärahaa saa ainakin työttömyyskorvausta, vajaakuntoisena, järjestelmä on kieltämättä outo.


      • Tuli mieleen
        korjauksesta kirjoitti:

        Olen luullut että työttömyysraha katkeaa kun määrätyt päivät täyttyvät mutta se sitten muuttukin vaan eri nimikkeelle!
        Minä taistelen siitä sairaspäivärahasta! Kun olen s.lomalla ilman rahaa. Eilen jätin valituksen mutta päätöstä saan odottaa kauan.Jos se tehdään paikallisesti muutoksena aikaa menee 1-2kk tai sitten se lähtee "jonnekin" ja kestää vuoden!
        Ei ole ruusuinen tulevaisuus! Paitsi että leikkauksen jälkeen minulle tulee "päällekäinen" s.loma! Silloinhan on pakko saada rahaakin!

        Kela on omituinen laitos!!!

        Tuli mieleen, että Kelalla on 200 päivän sääntö/päivien laskenta.

        Mulle se tarkoitti käytännössä sitä, että ilmoittivat sen olevan täynnä ja sen jälkeen sain eläkeläisen lapsikorotusta ja eläkeläisen hoitotukea. Jos olisin tajunnut, olisin saanut vammaistukea joka taas olisi ollut suurempi.

        Kelalla 60 päivää sairaslomaa --> kuntoutussuunnitelma on oltava tehtynä tai ainakin vireillä. Kela kai ilmoittaa siitä tai sitten olettaa, että homma etenee..

        200 päivää --> jotain taas tapahtuu. Olikohan termi ensisijaisuus-sairaslomapäivän katto???

        Jos nyt asiasi kuitenkin menee Somlaan (Kela päättää, ettei se oikaise päätöstään) ja teit sen valituksen, kannattaa aina välillä soitella Somlaan ja kysellä, milloin se on rekisteröity ja jossain välissä (1 - 1,5 vuoden kuluttua) kysellä, onko siihen tehty lisäyksi.
        Jos tulet katumapäälle, jos kyllästyt Kelan päätöksiin, että asiasi odottaa Somlan päätöstä, kannattaa valitus vetää pois. Somlan sivuilla on myös ratkaisuja, josta voi päätellä, miten oman valituksen kanssa käy.

        Todennäköisesti, kun menet sairaalaan, Kela myöntää sinulle takautuvasti sairaslomarahat. Munkin kaverille on myönnetty kolmen vuoden takautuvat rahat, jotka tosin jaettiin sossun ja työvoimatoimiston kesken :) En muista, tuliko kolikkoakaan hänelle loppujen lopuksi.


      • ihmeellistä
        Tuli mieleen kirjoitti:

        Tuli mieleen, että Kelalla on 200 päivän sääntö/päivien laskenta.

        Mulle se tarkoitti käytännössä sitä, että ilmoittivat sen olevan täynnä ja sen jälkeen sain eläkeläisen lapsikorotusta ja eläkeläisen hoitotukea. Jos olisin tajunnut, olisin saanut vammaistukea joka taas olisi ollut suurempi.

        Kelalla 60 päivää sairaslomaa --> kuntoutussuunnitelma on oltava tehtynä tai ainakin vireillä. Kela kai ilmoittaa siitä tai sitten olettaa, että homma etenee..

        200 päivää --> jotain taas tapahtuu. Olikohan termi ensisijaisuus-sairaslomapäivän katto???

        Jos nyt asiasi kuitenkin menee Somlaan (Kela päättää, ettei se oikaise päätöstään) ja teit sen valituksen, kannattaa aina välillä soitella Somlaan ja kysellä, milloin se on rekisteröity ja jossain välissä (1 - 1,5 vuoden kuluttua) kysellä, onko siihen tehty lisäyksi.
        Jos tulet katumapäälle, jos kyllästyt Kelan päätöksiin, että asiasi odottaa Somlan päätöstä, kannattaa valitus vetää pois. Somlan sivuilla on myös ratkaisuja, josta voi päätellä, miten oman valituksen kanssa käy.

        Todennäköisesti, kun menet sairaalaan, Kela myöntää sinulle takautuvasti sairaslomarahat. Munkin kaverille on myönnetty kolmen vuoden takautuvat rahat, jotka tosin jaettiin sossun ja työvoimatoimiston kesken :) En muista, tuliko kolikkoakaan hänelle loppujen lopuksi.

        Asiaa se hämmästyttää,kummastuttaa pientä kulkijaa....

        Tuli vaan tuo laulu väkisin mieleen! Eikö Kelan tehtävä olisi neuvoa asioista kun eihän noista voi tietää tavallinen ihminen mitään:( Huokaus...


      • sossuun!
        ihmeellistä kirjoitti:

        Asiaa se hämmästyttää,kummastuttaa pientä kulkijaa....

        Tuli vaan tuo laulu väkisin mieleen! Eikö Kelan tehtävä olisi neuvoa asioista kun eihän noista voi tietää tavallinen ihminen mitään:( Huokaus...

        En olisi halunnut mutta en pärjää rahattomana! Laskut odottaa ja pakko on syödäkin. Toivottavasti siellä auttavat ja ymmärtävät tilanteeni!


      • tullut
        sossuun! kirjoitti:

        En olisi halunnut mutta en pärjää rahattomana! Laskut odottaa ja pakko on syödäkin. Toivottavasti siellä auttavat ja ymmärtävät tilanteeni!

        Sossusta apua:(

        Myötätuntoa sain vain paljon osakseni!


      • hyvähyvähyvä
        tullut kirjoitti:

        Sossusta apua:(

        Myötätuntoa sain vain paljon osakseni!

        Tänään otsikoissa Kelan päätökset ja niiden pitkät käsittelyajat. Hyvä!


      • näe:(
        hyvähyvähyvä kirjoitti:

        Tänään otsikoissa Kelan päätökset ja niiden pitkät käsittelyajat. Hyvä!

        Tässä mitään hyvään!


      • hyvähyvähyvä
        näe:( kirjoitti:

        Tässä mitään hyvään!

        Tarkoitinkin, että on hyvä, että edes laitetaan otsikoihin näitä asioita. Noi 1,5 vuoden käsittelyajat on vaan niin hemmetin pitkiä. Tuon ajan kun odottelee päätöstään esim. eläkevalitusasioissaan ja tulee vieläkin hylkäys niin pää sekoaa entisestään. Josko päättäjät ottaisivat tämän asian esille ja asiat vauhdittuisivat. Sitä tarkoitin.


      • ymmärrän:)
        hyvähyvähyvä kirjoitti:

        Tarkoitinkin, että on hyvä, että edes laitetaan otsikoihin näitä asioita. Noi 1,5 vuoden käsittelyajat on vaan niin hemmetin pitkiä. Tuon ajan kun odottelee päätöstään esim. eläkevalitusasioissaan ja tulee vieläkin hylkäys niin pää sekoaa entisestään. Josko päättäjät ottaisivat tämän asian esille ja asiat vauhdittuisivat. Sitä tarkoitin.

        Se on totta että pää sekoaa ennen pitkään kun ei näy valoa tunnelin päässä!


      • viikolla!
        ymmärrän:) kirjoitti:

        Se on totta että pää sekoaa ennen pitkään kun ei näy valoa tunnelin päässä!

        Saan kirjeen jossa selviää käsitelläänkä valitus paikallisessa toimistossa vai lähteekö se pitkälle reissulle Valitustuomioistuimeen! Odotus vie hermot ja olen masentunut! Jos se taas tulee hylkynä takaisin niin mitä sen jälkeen voi vielä tehdä?


      • masentunut!
        viikolla! kirjoitti:

        Saan kirjeen jossa selviää käsitelläänkä valitus paikallisessa toimistossa vai lähteekö se pitkälle reissulle Valitustuomioistuimeen! Odotus vie hermot ja olen masentunut! Jos se taas tulee hylkynä takaisin niin mitä sen jälkeen voi vielä tehdä?

        Lääkäri oli kirjoittanut että minulla on lisäksi keskivaikea masennus! Nitä se sitten tarkoittaakaan? Mutta elämän halu on mennyt!


      • saakkaan..
        masentunut! kirjoitti:

        Lääkäri oli kirjoittanut että minulla on lisäksi keskivaikea masennus! Nitä se sitten tarkoittaakaan? Mutta elämän halu on mennyt!

        Vieä mitään tietoa tällä viikolla,kävin taas kysymässä Kelalla niin se minun "kohtaloni" paperi on jossain lääkärin pöydällä odottamassa,mitä tämä henkilö nyt sitten päättääkin!


      • soittamaan?
        saakkaan.. kirjoitti:

        Vieä mitään tietoa tällä viikolla,kävin taas kysymässä Kelalla niin se minun "kohtaloni" paperi on jossain lääkärin pöydällä odottamassa,mitä tämä henkilö nyt sitten päättääkin!

        Vaikka sille lääkärille joka tekee lausunnon? Jos vaan löydän sille puhelihnumeron.

        Auttaisiko se asiaa vai oisko enemmän haittaa?


      • Ja lääkäri voi olla kuka
        soittamaan? kirjoitti:

        Vaikka sille lääkärille joka tekee lausunnon? Jos vaan löydän sille puhelihnumeron.

        Auttaisiko se asiaa vai oisko enemmän haittaa?

        En tiedä, kannattaa vaan ehkä odotella vastausta.

        Sen verran voit, että pyydät Kelan tilkiltä omaan asiaasi liittyviä
        muistiota (lääkäri - virkailija).

        Hoputusmerkintää voit myös pyytää asiaasi.


      • virkailija,
        Ja lääkäri voi olla kuka kirjoitti:

        En tiedä, kannattaa vaan ehkä odotella vastausta.

        Sen verran voit, että pyydät Kelan tilkiltä omaan asiaasi liittyviä
        muistiota (lääkäri - virkailija).

        Hoputusmerkintää voit myös pyytää asiaasi.

        Seuraa mielenkiinnolla,miten minun käy!
        Hän kertoi sen lääkärin nimen joka on ihan muualta tietysti ja tuntematon. Mutta varmaan riippuu minkälaisen kannanoton hän tekee asiaan!

        Minkä muistion???


      • mitään
        virkailija, kirjoitti:

        Seuraa mielenkiinnolla,miten minun käy!
        Hän kertoi sen lääkärin nimen joka on ihan muualta tietysti ja tuntematon. Mutta varmaan riippuu minkälaisen kannanoton hän tekee asiaan!

        Minkä muistion???

        Siellä se jossakin lojuu Kelan kätköissä mutta hoputus merkintöjä laitettiin ainakin kaksi kertaa!

        Selkä remppaa ja lentsu päällä,sain antibioottikuurin,toivottavasti se tehoaa!


      • nyt?
        mitään kirjoitti:

        Siellä se jossakin lojuu Kelan kätköissä mutta hoputus merkintöjä laitettiin ainakin kaksi kertaa!

        Selkä remppaa ja lentsu päällä,sain antibioottikuurin,toivottavasti se tehoaa!

        Tänään soitettiin entisestä työ paikasta. Olisi ollut yhden päivän työpäivä tiedossa mutta sanoin olevani sairauslomalla. Mutta Kela ei vain saa sitä päätöstä tehtyä!!!
        Aaaarrrgggghhh....


      • Kelalta:)
        nyt? kirjoitti:

        Tänään soitettiin entisestä työ paikasta. Olisi ollut yhden päivän työpäivä tiedossa mutta sanoin olevani sairauslomalla. Mutta Kela ei vain saa sitä päätöstä tehtyä!!!
        Aaaarrrgggghhh....

        Minun valitus on mennyt läpi ja asia oikaistu edukseni!
        Kyllä helpotti mutta kannatti valittaa ja pitää kiinni oikeuksistaan ja onneksi ei tarvinnut taistella pitemmälle.

        Nyt sitten saan sairauspäivärahaa ja olo on helpottunut,oikeus voitti tällä kertaa.

        Kiitos kaikille minulle vastanneille ystäville!!! :)


    • noutajaaodottaen

      Miksi kelan touhua ei nosteta julkisuuteen ja käsitellä asiaa avoimesti ? Itsellä tulee tunne että ilmeisesti ajavat sairaiden eutanasiaa kunt kyttäävät ostamiasi lääkkeitä vuosikymmeniä jos et syö tuhottomasti näitä myrkkyjä ei tipu sairaslomarahaa , eläkkeellekään ei pääse vaikka viisi lääkäriä todennut työkyvyttömäksi ja ikääkin jo lähes eläkeikä , eläkettä tuskin näkee koskaan
      kun jo kuolee noihin lääkkeisiin. näin täällä ns, hyvinvointi yhteiskunnassa , ihmetellään kun
      tulottomien määrä kasvaa vaikka tietävät taustat tasan tarkkaan....

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe