uros vai naaras? eroavaisuudet

colliekuume

olen kiinnostunut pk collien pennusta, mitä eroa on naaraalla ja uroksella. Onko esimerkiksi eroja ulkoilutarpeella? eräs koiraystäväni kerran sanoi valinneensa nartun koska sen virtsan kyvyn pidätys on parempi kuin koiraalla. Onko tässä mitään perää?

9

2842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...mutta...

      Ainakin joillakin uroksilla on taipumusta merkkailla myös sisälle. Meillä myös vanhemmiten (nyt 12 v) on alkanut muutenkin tiputtelemaan uros, eikä jaksa enää niin pitkiä ulkoiluvälejä kuin aiemmin. N. 6h on maksimi. No, sitten ne uroksen riesat, jos ei leikkuuta. Eli narttujen juoksut, niitähän piisaa. Koko ajan on jollakin taajamissa ;) No, nartullahan on juoksut, ei kovin kivaa sekään.

      No, narttu oli meillä fiksumpi, ja energisempi, luulen, että luonnekysymys tosin, eri kasvattajilta olivat, ja kuin yö ja päivä luonteiltaan. Luulen, että ei ole juurikaan sukupuolikysymys. Uros on laiskanlainen, ja unelma perhekoira. Narttu taas oli kiltti, mutta hiukan arvaamattomampi ja äkkipikaisempi. Meillä myös narttu oli se, joka tappeli, kahden nartun väliset yhteenotot voivat olla myös hurjia. Uros taas ei ole lainkaan riidanhaluinen, edes uroksille.

      Itse todennäköisesti kuitenkin ottaisin seuraavaksikin uroksen. Meillä on tälläkin hetkellä toinen narttu, collienarttu on jo kuollut, mutta toisenrotuinen. Koen ongelmalliseksi juoksut ja valeraskaudet, jolloin koiran luonne muuttuu.

    • virtsanpidätyskyvyn

      perusteella!!!

      Ja siinä EI ole mitään eroa, on sitten uros tai narttu, ovat henk.koht ominaisuuksia. Jos koiraa ei viitsi viedä tarpeeksi ulos ja kriteeri lähtee virtasnpidätyskyvystä, niin ÄLÄ OTA KOIRAA! Älä mitään rotua. Koiran elämästä tulee kaikkea muuta kuin onnellinen. Ota kissa mieluummin, fretti, akvaario, marsu, tms.

      Kaikki ominaisuudet ovat muutoinkin henk.koht kuten ihmisillä. Yleistyksiä voi olla, mutta aina viime kädessä koirakohtaisia.

      Jokaista koiraa on vietävä ulos ja paljon, varsinkin pentuaikana.

    • mimmie111

      uros on voimaksluonteisempi ja uppiniskaisempi. mutta toiminassaan myös suoraviivaisempi kuin narttukoira.
      itse olen ehdottomasti uroksen kannalla, mutta jokaisen pitää itse päättää kumman ottaa.
      myös narttu collikka voi olla kiivas luontoinen. mutta myöskin nopeammin menee ohi se uhittelu aika. ja yleensä nartulla ei ole niin paljon tuota kukkoilua :)) mukautuvaisempi kuin uros (siis vain minun mielipide, koska kohta joku kumminkin kommentoi)
      itselläni ihana, sosiaalinen, avoin, mutta myös hyvin omapäinen collikka poika :))

      • asia, kannattaa varovast

        kertoa ihmiselle, joka miettii virtsanpidätyskyvyn kautta kumpaa ottaa... Minulla uros ja ei mitenkään vaikea. Mutta tuskin oikea rotu aloittajalle. Pissalla molempien kanssa on käytävä usein, varsinkin pentuna.


      • collllieeee
        asia, kannattaa varovast kirjoitti:

        kertoa ihmiselle, joka miettii virtsanpidätyskyvyn kautta kumpaa ottaa... Minulla uros ja ei mitenkään vaikea. Mutta tuskin oikea rotu aloittajalle. Pissalla molempien kanssa on käytävä usein, varsinkin pentuna.

        nartulla on äidillinen hoivaamisen kyky, kun taas uroksella ei. sillä tavoin narttu on parempi lapsiperheeseen. narttu on pienempi kuin uros ja sirompi.


      • joo-o mutta
        collllieeee kirjoitti:

        nartulla on äidillinen hoivaamisen kyky, kun taas uroksella ei. sillä tavoin narttu on parempi lapsiperheeseen. narttu on pienempi kuin uros ja sirompi.

        Naapurialueellamme asuu molempia, jotkut nartut isoja jenkkitaustaisia ja jotkut urokset tosi hentosen näköisiä. Tunnen monta kiltin kilttiä urosta, jotka tykkäävät aina kaikista pennuista, osa nartuista itsepäisiä ja kovempia komentamaan. älkää siis uskoko yleistyksiä! pitää tustua koiraan ja sen taustoihin.


      • Omistaja ja collie
        joo-o mutta kirjoitti:

        Naapurialueellamme asuu molempia, jotkut nartut isoja jenkkitaustaisia ja jotkut urokset tosi hentosen näköisiä. Tunnen monta kiltin kilttiä urosta, jotka tykkäävät aina kaikista pennuista, osa nartuista itsepäisiä ja kovempia komentamaan. älkää siis uskoko yleistyksiä! pitää tustua koiraan ja sen taustoihin.

        kaikille yhteisesti.. itsellä on vuoden ikäinen collieuros.. siis kun puhutaan että collie on älykäs rotu jne mut toi mun taitaa olla sieltä ääripäästä eli tyhmä ku mikä.. noh.. ei saisi koiraansa haukkua koska emännässähän se vika aina on.. mutta.. siis.. urokseni kyllä on kiltti jne.. mutta koira vaatii paljon koulutusta.. esimerkiksi sivulle tuloa ollaan opeteltu pennusta lähtien eikä koira osaa vieläkään sivulle tulla muuten kuin merkistä.. noh. se on taas omistajan vika kun ei osaa kouluttaa.. meillä oli hirvee ongelma koiran helvetinmoisen vinkumisen takia mutta keksin siihen keinon jolla se poistui.. : en antanut sen enää hirveesti lenkeillä nuuskia enkä nuolla ollenkaan narttujen pissoja.. silti mietin että olisi ehkä ollut kuitenkin parasta ottaa se narttu eka koiraksi vaikka juoksut onkin.. en tiedä sitten..


      • nniiinaa
        Omistaja ja collie kirjoitti:

        kaikille yhteisesti.. itsellä on vuoden ikäinen collieuros.. siis kun puhutaan että collie on älykäs rotu jne mut toi mun taitaa olla sieltä ääripäästä eli tyhmä ku mikä.. noh.. ei saisi koiraansa haukkua koska emännässähän se vika aina on.. mutta.. siis.. urokseni kyllä on kiltti jne.. mutta koira vaatii paljon koulutusta.. esimerkiksi sivulle tuloa ollaan opeteltu pennusta lähtien eikä koira osaa vieläkään sivulle tulla muuten kuin merkistä.. noh. se on taas omistajan vika kun ei osaa kouluttaa.. meillä oli hirvee ongelma koiran helvetinmoisen vinkumisen takia mutta keksin siihen keinon jolla se poistui.. : en antanut sen enää hirveesti lenkeillä nuuskia enkä nuolla ollenkaan narttujen pissoja.. silti mietin että olisi ehkä ollut kuitenkin parasta ottaa se narttu eka koiraksi vaikka juoksut onkin.. en tiedä sitten..

        Itselläni on uros collie, ja kaverillani joka asuu tuossa naapurissa on narttu collie, colliet peuhaa joka päivä yhdessä ja siinä seuraillessa tulee havaittua eroavaisuuksia. Eli; naaras on paljon temperamenttisempi, lenkkeilyttäessä urokset jää todella usein haistelemaan kaikkia hajuja , ja PITKÄÄN! Urokset ovat usein myös kiinnostuneita vastaan tulevista narttu koirista. No uroksellahan ei ole juoksu-aikaa, joten se on siitä helpompi. Mielestäni tuossa väitteessä että uroksilla on tarve päästä useammin ulos kuin nartuilla ei pidä paikkaansa. Ulkona käyminen riippuu koiran omasta tottumuksesta. Jos koira on ollut pennusta asti pitkiä aikoja esim. yksin kotona, niin silloin se on tottunut olemaan niinn ettei sen koko ajan pidä päästä käymään pihalla. Mutta esim. koirilla joita käytetään usein pihalla, tai koira viettää päivänsä pihalla häkissä, on paljon useimmin päästävä käymään pihalla. TARVE EI TODELLAKAAN RIIPU KOIRAN SUKUPUOLESTA!!!


    • gtw

      Miettikääs ihmislapsia samassa perheessä, ovatko puusta veistettyjä? Miksi niin moni ihminen on niin tyhmä, että pitää koiria koneina, robotteina, jotka ovat samanlaisia, haluavat pissalle samaan kloaikaan joka pv läpi elämänsä jne. Kumpa kertoisitte kasvattajille itsestänne totuudenmukaisesti... Saisivat koiratkin hyvät kodit.

      Koira oppii niitä temppuja ja taitoja juuri niin hyvin kuin omistaja osaa opettaa. Jos teet naama irvessä ja selvästi odotata koiralta tuloksia liian noeasti, niin katsohan peiliin! Koirasi lukee eleitäsi, siksi teillä mättää. Suosittelen sinulle lämpimästi yhteydenottoa kasvattajaan tai menemistä koirakouluun (siellä siis opetetaan sitä ihmistä, joka ohjaa koiraa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1739
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1708
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      14
      1229
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1154
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1132
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1057
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1011
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    10. 10
      980
    Aihe