Pinnallinen syntikäsitys

Eufor

Tiivistelmä:

Monen ihmisen pelastusnäkemys vääristyy sen tähden, ettei hän ymmärrä oikein ihmisen syntisyyttä ja perisyntiä. Vain perisynnin ja ihmisen syntisyyden näkeminen avaa ihmisen ymmärryksen käsittämään evankeliumin.

Jeesus on asettanut Raamatussa pelastukselle kaksi edellytystä / ehtoa. Ne ovat kaste ja usko (Mk 16:16).

Kumpikaan näistä ei ole mikään ehdonvallan asia, josta voidaan puhua tai olla puhumatta, jos mielii neuvoa taivastien oikein.

Mainitut kaksi pelastuksen ehtoa, kaste ja usko, ovat sitä paitsi kaikille samat, sekä lapsille että aikuisille.
Jos näin ei olisi, se olisi Raamatussa meille ilmoitettu.

Ne, jotka kieltävät lapsikasteen, lukevat Jeesuksen lähetyskäskyä ikään kuin kasteen kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä Jeesuksen sana ei koske lapsia.

Vastaavasti ne, jotka kieltävät pienen lapsen uskon, lukevat ikään kuin uskon kohdalla olisi alaviite, jossa sanottaisiin, että tämä sana koskee vain aikuisia.


Virheellisen pelastus- eli kaste- ja uskokäsityksen neljä lähtökohtaa siellä täällä kirkossamme ja sen hengellisissä liikkeissä ovat:

1. Pinnallinen syntikäsitys, joka estää evankeliumin ymmärtämisen.

1. Uudestisyntymisen teologian rakentaminen Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärä raamatuntulkinta.

1. Pienen lapsen uskon kieltäminen eli rationalismi ja liberaaliteologia.

1. Elävän Pyhän Hengen synnyttämän uskon korvaaminen ihmisen luontaisella uskonnollisuudella eli muotojumalisuudella.

Evankelioiminen ei ole mahdollista puhumatta mitään kasteesta ja uskosta.

Kasteen ja uskon ymmärtämisellä on myös erittäin syvät sielunhoidolliset seuraukset.

Jumala on luvannut "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16). - Jumalaan voi luottaa. Hän pitää lupauksensa. Ylistetty olkoon Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!

5

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eufor

      Kysymys on sellaisesta käsityksestä jonka mukaan ihminen tulisi syntiseksi vasta sen jälkeen, kun hän on tietoisesti taikka tiedostamatta tehnyt teon taikka tekoja, jotka ovat Jumalan sanan mukaan syntiä.

      PERISYNTI

      Tässä meidän täytyy tunnustaa, että, niinkuin pyhä Paavali Roomalaiskirjeen 5. luvussa sanoo, synti on tullut yhden ainoan ihmisen, Aadamin kautta, ja kaikki ihmiset tämän tottelemattomuuden kautta ovat joutuneet syntisiksi, kuoleman ja perkeleen alaisiksi. Tätä sanotaan perisynniksi eli pääsynniksi.

      Tämän synnin hedelminä ovat sitten ne pahat teot, jotka Kymmenessä käskyssä ovat kielletyt, esimerkiksi epäusko, väärä usko, epäjumalisuus, jumalanpelon puuttuminen, ylimielisyys, epätoivo, sokeus, kaiken kaikkiaan se, ettei tunneta Jumalaa eikä hänestä välitetä; edelleen valhetteleminen, Jumalan nimen turhaan lausuminen, rukouksen ja avuksihuutamisen laiminlyöminen, Jumalan sanan halveksiminen, tottelemattomuus vanhempia kohtaan, murha, epäsiveellisyys, varkaus, petos jne.

      Perisynti on niin äärettömän syvä ja vaikea luonnossamme oleva turmelus, ettei mikään järki pysty sitä tuntemaan; se täytyy uskoa Raamatun ilmoituksen perusteella: Ps. 50; Room. 5; 2. Moos. 33; 1. Moos. 3. WA 50, 221.

      Sillä kukaan ei ole ollut niin pyhä, että hän ei olisi tuntenut itsessään pahoja haluja, erittäinkin milloin on ollut olemassa jokin niihin kiihottava syy. Sillä perisynti on meissä synnynnäinen, ja sitä tosin voi lannistaa, mutta se ei kokonaan häviä ennen kuin ruumiillisessa kuolemassa, joka siitä syystä onkin hyödyllinen ja toivottava. — Jumala meitä auttakoon, Amen. WA 6, 276.

    • esikoinen,

      Sanat uskoo ja Kasteaan ovat kumpikin ,aoristissa aika muodossa , ja sana
      pelastuu futurissa , Tarkempi käännos on : JOKA EI OLE TULLUT USKOON JA
      SAANUT KASTEEN ON PELASTUVA , MUTTA JOKA EI OLE TULLUT USKOON , SE
      TULLAAN TUOMITSEMAAN KADOTUKSEEN , Jeesus ei tässä säädä uskoon tulemisen ja kasteen aikajärjestystä , sillä Joh. 3:5 .järjestys on päinvastainen
      " Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä (saa kastetta ja tule Pyhän Hengen vaikuttamaan uskoon ) ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan "
      Rakaisevaa ei ole näiden kahden aikajärjestys, vaan se, että henkilö on kastettu
      ja tullut uskoon ; tullut uskoon ja kastettu .

      • esikoinen,

        on alkuperaiset osat olleet kateissa , Mark. 16:9. -20 . kateissa 325-359.
        vaiheilla jäljennetyistä käsikirjoituksista , mutta siitä kristtittyin kirjailijain
        teoksista lainaiauksia n. vv. 150-190. (justinus Marttyyri , Tatianoksen
        Diatessaron , Irenaeus.) eli ajalta n. 140-180 vuotta ennen mainittuja käsikirjoitusten laatimista . Tämä osoittaa sen kuuluneen Markuksen
        evankeliumiin ainakin 2. vuosisadan alkupuolelta asti .


      • Eufor
        esikoinen, kirjoitti:

        on alkuperaiset osat olleet kateissa , Mark. 16:9. -20 . kateissa 325-359.
        vaiheilla jäljennetyistä käsikirjoituksista , mutta siitä kristtittyin kirjailijain
        teoksista lainaiauksia n. vv. 150-190. (justinus Marttyyri , Tatianoksen
        Diatessaron , Irenaeus.) eli ajalta n. 140-180 vuotta ennen mainittuja käsikirjoitusten laatimista . Tämä osoittaa sen kuuluneen Markuksen
        evankeliumiin ainakin 2. vuosisadan alkupuolelta asti .

        Ei siis Markuksen evankeliumista.


      • Eufor kirjoitti:

        Ei siis Markuksen evankeliumista.

        oli kuitenkin rakennettu Mark 16. varaan, joten sen kohdan analysointi ei liene väärin.

        Synnin palkka on kuolema ja synnin seuraus iankaikkinen ero jumalasta.
        Minusta siinä on riittävä ymmärrys synnistä. Ei liene pinnallista olla ikuisesti erossa Jumalasta.

        Jeesus on vastaus syntiongelmaan:
        2.kor 5:14. Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä,
        15. Että me sen niin pidämme, että jos yksi on kuollut kaikkein edestä, niin he kaikki ovat kuolleet, ja hän on sentähden kaikkein edestä kuollut, että ne, jotka elävät, ei nyt enään eläisi itsellensä, vaan hänelle, joka heidän edestänsä kuollut ja noussut on ylös.

        Hänelle eläminen on ilmeisesti eri tutkinnon aihe. emme kuitenkaan saa enää harjoittaa itsekästä elämistä, jos uskomme perusta on ylösnoussut Vapahtaja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      141
      1940
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      79
      1817
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1373
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      70
      1178
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      959
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      855
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      48
      821
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      11
      812
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      775
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      757
    Aihe