Kuinka paljon liikuntaa mudit vaativat? Pärjääkö kerrostalossa?
Etsin harrastuskaveria tokoon tai agilityyn. Mudin rotumääritelmiä olen lukenut, mutta olisi kiva kuulla mudi omistajien kokemuksia.
Mudi
13
7843
Vastaukset
- Hukka-Musti
Täällä ei välttämättä montaa mudin omistajaa ole, koska rotu on niin harvinainen Suomessa. Mutta sen verran minä tiedän, että mudi on temperamenttinen koostaan huolimatta sekä erittäin energinen ja aktiivinen. Se kertoo jo jotain, että mudit ovat pitäneet suuria lammaslaumoja kasassa pitkin päiviä. Haukkuherkkä saattaa olla, mutta olen kuullut mudeja asustelevan kerrostaloissakin, joten kyllä sen saa olemaan turhia haukkumatta, kun oikein kouluttaa. Ja yleensäkin koirista kasvaa kerrostaloissa hiljaisempia kuin maalla ja omakotitaloissa.
- 2mudia
Suosittelen alkuperäistä ottamaan osaa cypermudin keskustelupalstalle http://cybermudi.net/forum/index.php. Siltä löytyy jos jonkinmoista tarinaa siitä millaista arki mudin kanssa voi kaikkine kommelluksineen olla. Samalla sivustolla voi tutustua kasvattajiinkin lähemmin. Yhteisiin koiratapaamisiin pääsee varmasti kaikki rodusta kiinnostuneet mukaan, joten rohkeasti vain esittäytymään ja kyselemään milloin, mitä ja missä! :)
Terhin ylläpitämään sivustoon kannattaa myös tutustua: http://personal.inet.fi/koti/mudi/ Linkit kohdasta löytyy harrastajien kotisivuja/ blogeja luettavaksi.
Itse olen aivan myyty rotuun. Jokainen koira on oma yksilö ja persoona, niin ulkoisesti kuin sisäisiltä ominaisuuksiltaan! Näiden kanssa on hienoa touhuta, sillä energiaa riittää. Tosin mudi osaa myös rauhoittua kun mitään ihmeellistä ei tapahdu (mm. kotioloissa, mutta myös kylässä ja ulkona). Ääntä lähtee kyllä, mutta sen käyttökin on hallittavissa. Usein haukku liittyy voimakkaasti oman lauman ja reviirin puolustukseen sekä suojeluun. Kerrostalon ääniin ei reagoida, omakotitalossa sitten sitäkin enemmän. ;)
En vaihtaisi rotua enää mistään hinnasta!
Nimim. omansa löytänyt - mudiko minulle
2mudia kirjoitti:
Suosittelen alkuperäistä ottamaan osaa cypermudin keskustelupalstalle http://cybermudi.net/forum/index.php. Siltä löytyy jos jonkinmoista tarinaa siitä millaista arki mudin kanssa voi kaikkine kommelluksineen olla. Samalla sivustolla voi tutustua kasvattajiinkin lähemmin. Yhteisiin koiratapaamisiin pääsee varmasti kaikki rodusta kiinnostuneet mukaan, joten rohkeasti vain esittäytymään ja kyselemään milloin, mitä ja missä! :)
Terhin ylläpitämään sivustoon kannattaa myös tutustua: http://personal.inet.fi/koti/mudi/ Linkit kohdasta löytyy harrastajien kotisivuja/ blogeja luettavaksi.
Itse olen aivan myyty rotuun. Jokainen koira on oma yksilö ja persoona, niin ulkoisesti kuin sisäisiltä ominaisuuksiltaan! Näiden kanssa on hienoa touhuta, sillä energiaa riittää. Tosin mudi osaa myös rauhoittua kun mitään ihmeellistä ei tapahdu (mm. kotioloissa, mutta myös kylässä ja ulkona). Ääntä lähtee kyllä, mutta sen käyttökin on hallittavissa. Usein haukku liittyy voimakkaasti oman lauman ja reviirin puolustukseen sekä suojeluun. Kerrostalon ääniin ei reagoida, omakotitalossa sitten sitäkin enemmän. ;)
En vaihtaisi rotua enää mistään hinnasta!
Nimim. omansa löytänytHei sinä 2mudia!
Suosittelit menemään cybermudi keskustelupalstalle, mutta tämä sivusto on kiinni. Onko osoite vaihtunut tai olisiko joku toinen vastaava paikka?
- Mudin
pentu maksaa?
- Hukka-Musti
Koiran hinta on täysin kasvattajan päätettävissä. Kasvattajat myyvät koiranpentuja oman järjen mukaisella hinnalla.
- Mudin omistaja
Mudin pentu blue merle voi maksaa jopa kaksituhatta euroa!Muuten mudi on yleensä samanhintainen kuin muutkin koirat.Hinta on kuitenkin eniten kasvattajan päätös.
- karoliina.
Mudin omistaja kirjoitti:
Mudin pentu blue merle voi maksaa jopa kaksituhatta euroa!Muuten mudi on yleensä samanhintainen kuin muutkin koirat.Hinta on kuitenkin eniten kasvattajan päätös.
mulla on blue merle mudi :D.Se maksoi vain 500euroa!Se varmaan johtuu siitä että pentuja oli 15 ja ne piti saada viikon sisällä uusin koteihin.Kaiken lisäksi sitä ei ollut sosiaalistettu.
- okokok
Löysin pentuja 600 eurolla. Ne on jossain Nurmeksessa.Mudeja.
- mudikas
Mudi on ihan mahtava pieni pippurinen rotu! Suosittelen, me asumme mudin kanssa kerrostalossa. EI mitään haukkuherkkyyttä ole havaittavissa, tarvitsee liikuntaa ja virikkeitä!
- karoliina.
mulla on puolivuotias mudi uros.Asumme omakoti talossa ja harrastan sen kanssa tokoa ja lenkkeilyä.Aloitan agilityn heti kun sää sallii.Mudi on sopiva agilityyn ja tokoon (Huom. mudi tarvitsee koulutusta että ei se ihan heti kotiinsa tullessa oo toko mestari!) .Jos haluat viedä mudisi kisoihin muista tarkistaa kasvattajalta että mudi on rekisteröity muuten se (käsittääkseni) lasketaan sekarotuisiksi.En tiedä sopiiko mudi kerrostaloon.jos sopii se tarvitsee silti virikkeitä.Muista urheilla sen kanssa säännöllisin väliajoin.Mudin pitäisi olla välinpitämätön tai avoin vieraita kohtaan.Silti jos kasvattaja ei ole näyttänyt pennulle ihmisiä tai se on kasvanut häkissä (pätee minun koiraani) se voi hiukan aristella ihmisiä.Mutta jos kuljetat pentua kun se on nuori erillaisissa tapahtumissa ja kylillä\kaupungilla se tottuu.Huom.Olen melko nuori mutta minusta viestissäni on oikeaa asiaa...
- 1mudi
Mudi tarvitsee johdonmukaisen koulutuksen ja paljon aktiviteetteja pienestä koostaan huolimatta. Mudi ei ole laiskan ihmisen koira. Hyvin koulutettuna mudista on vaikka mihin harrastukseen, mutta kouluttamaton koira voi olla todella hankala. Nämä mudit ovat yleensä kodinvaihtajia, kun omistaja ei jaksa vääntää joka päivä arkisista asioista. Tämä rotu pyrkii pomon paikalle, jos siihen annetaan mahdollisuus.
Mudin koulutus pitää aloittaa heti pennusta lähtien. Koulutetusta mudista saa ihanan toimivan koiran, joka oppii helposti ja on innokas työskentelemään ja tekemään tarvittaessa paljon toistoja. Mudi leimautuu voimakkaasti omistajaansa ja haluaa olla kaikessa mukana.
Mudin kohdalla pitää muistaa, että se on paimen, jolla on voimakkaat paimenen vaistot. Kaikki mikä liikkuu kiinnostaa, oli se sitten auto, polkupyörä, juokseva lapsi tai kärpänen. Koiran pitää olla siis hallinnassa, ettei tapahdu vahinkoja.
Haukkuherkkyyden puolesta rodussa on kahta linjaa: haukkuvia ja hiljaisempia yksilöitä. Haukkuvat koirat ovat olleet paimenille mieluisia, hiljaiset taas kulkivat karavaanien mukana. Näiden työnä oli ilmoittaa tulijoista. Yhä edelleen nämä kaksi suuntaa näkyy eri linjoissa. Haukkuherkkyyteen pystyy vaikuttamaan koulutuksella. Koiralle on heti pentuna kerrottava mikä toiminta on sallittua ja mikä ei. Jos tätä työtä ei jaksa tehdä, tulee mudista helposti räkyttävä. Oman kokemukseni mukaan kerrostalossa mudit ovat hiljaisempia, kuin esim. omakotitalossa. Kerrostalossa koira kuulee paljon, mutta ei nää samalla tavalla kuin matalammassa rakennuksessa. Koira myös tottuu oman talon ääniin. Tai sitten kerrostalossa asuvien mudien omistajat ovat keskittyneet hiljaisuuskoulutukseen enemmän kuin muut.
Mudi on monipuolinen, valloittava, eloisa ja nopea. Siihen joko ihastuu tai vihastuu. Itse olen siihen ihastunut, vaikka jotkut yksilöt eivät viehätäkään. - kouira
1mudi kirjoitti:
Mudi tarvitsee johdonmukaisen koulutuksen ja paljon aktiviteetteja pienestä koostaan huolimatta. Mudi ei ole laiskan ihmisen koira. Hyvin koulutettuna mudista on vaikka mihin harrastukseen, mutta kouluttamaton koira voi olla todella hankala. Nämä mudit ovat yleensä kodinvaihtajia, kun omistaja ei jaksa vääntää joka päivä arkisista asioista. Tämä rotu pyrkii pomon paikalle, jos siihen annetaan mahdollisuus.
Mudin koulutus pitää aloittaa heti pennusta lähtien. Koulutetusta mudista saa ihanan toimivan koiran, joka oppii helposti ja on innokas työskentelemään ja tekemään tarvittaessa paljon toistoja. Mudi leimautuu voimakkaasti omistajaansa ja haluaa olla kaikessa mukana.
Mudin kohdalla pitää muistaa, että se on paimen, jolla on voimakkaat paimenen vaistot. Kaikki mikä liikkuu kiinnostaa, oli se sitten auto, polkupyörä, juokseva lapsi tai kärpänen. Koiran pitää olla siis hallinnassa, ettei tapahdu vahinkoja.
Haukkuherkkyyden puolesta rodussa on kahta linjaa: haukkuvia ja hiljaisempia yksilöitä. Haukkuvat koirat ovat olleet paimenille mieluisia, hiljaiset taas kulkivat karavaanien mukana. Näiden työnä oli ilmoittaa tulijoista. Yhä edelleen nämä kaksi suuntaa näkyy eri linjoissa. Haukkuherkkyyteen pystyy vaikuttamaan koulutuksella. Koiralle on heti pentuna kerrottava mikä toiminta on sallittua ja mikä ei. Jos tätä työtä ei jaksa tehdä, tulee mudista helposti räkyttävä. Oman kokemukseni mukaan kerrostalossa mudit ovat hiljaisempia, kuin esim. omakotitalossa. Kerrostalossa koira kuulee paljon, mutta ei nää samalla tavalla kuin matalammassa rakennuksessa. Koira myös tottuu oman talon ääniin. Tai sitten kerrostalossa asuvien mudien omistajat ovat keskittyneet hiljaisuuskoulutukseen enemmän kuin muut.
Mudi on monipuolinen, valloittava, eloisa ja nopea. Siihen joko ihastuu tai vihastuu. Itse olen siihen ihastunut, vaikka jotkut yksilöt eivät viehätäkään.Apulassa oli mudi, jonka saa hakupalkalla.
Tosin EJ rekisterissä, mitä se sitten merkitseekin. - tyyppi jol oli mudi
1mudi kirjoitti:
Mudi on monipuolinen, valloittava, eloisa ja nopea. Siihen joko ihastuu tai vihastuu. Itse olen siihen ihastunut, vaikka jotkut yksilöt eivät viehätäkään.Asiaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619444Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492970Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja402736- 572591
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1972005- 981892
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241856Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501399Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101254- 281231