Dalmatialainen ekaksi koiraksi?

dallero

Onko dalmatialainen kannattava koira ensimmäiseksi koiraksi? Olen kuullut että poika dalmatialaista ei yleensä suositella ensimmäiseksi koiraksi, onko näin? Itse olen ajatellut tyttöä. Onko niissä huomattaviakin eroja?
Mitenkä on dalmatialaisen yksinolon laita. Riehuuko ja tuhoaako paljon paikkoja? Onko siinäkin sukupuolieroja?
Mitenkäs koulutus?

Sitten kysyisin vielä dalmisten terveydestä. Miten yleistä on dalmatialaisilla esiintyvät virtsakivet, iho-ongelmat ja allergiat? Jos pennun vanhemmat on täysin terveitä, onko kuitenkin riski olemassa että pennulle voi tulla jotain noista sairauksista? Ja onko vielä muita tyypillisiä dalmisten sairauksia?

Ja viimeisenä kysymyksenä on se että onko tyttö dalmis järkevää ottaa jos sen kanssa pelkästään lenkkeilee, eikä harrastaisi agilityä tai tokoa? Koira saisi muuten kyllä liikuntaa. Pitkiä lenkkejä (myös juosten ja vapaana pitäen tietyissä paikoissa)
Mites älypelit? Tarvitseeko?

Kiitos vaan jos joku vastailee! :)

19

11726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • dallero

      • tässä neuvoja :]
        dallero kirjoitti:

        Kiitos linkeistä, oli hyödyllistä tietoa, mutta voisiko kukaan vastata juuri noihin kysymyksiin joita kysyin?

        "Mitenkä on dalmatialaisen yksinolon laita. Riehuuko ja tuhoaako paljon paikkoja? Onko siinäkin sukupuolieroja?"

        Riippuu siitä, miten olet totuttanut sen yksioloon. Kun hankitte pienen pennun, sitä ei voi heti jättää yksin. Siksi kannattaakin hankkia pentu silloin kun teillä on loma, tai sitten pidätte pienen "vauvaloman."
        Kun pentu on tottunut uuteen kotiin ja laumaansa, kannattaa sitten harjoitella sen kanssa yksin jäämistä. Suosittelenpa vaikka Tuire Kaimion kirjaa "Pennun kasvatus", jos et tiedä, miten pentu opetetaan olemaan yksin kotona.

        Ja kaikki koirat tarvitsevat "älypelejä", eli aivovoimistelua, että ne voisivat myös henkisesti hyvin.
        Varsinkin dalmatialaiset, sillä dalmatialainen on hyvin aktiivinen koirarotu, mille pitää tarjota fyysistä tekemistä sekä henkistäkin, pelkkä kävelyteillä kulkeminen ei koiran aivoja riittävästi aktivoi.
        Aivovoimisteluksi käy mm. erilaiset temput, aarteenetsintä, hakuleikki, jne.

        Dalmatialainen on sinänsä haastava rotu, joten en tiedä sopiiko se kovinkaan hyvin ensimmäiseksi koiraksi..


      • mieti vielä kerran
        tässä neuvoja :] kirjoitti:

        "Mitenkä on dalmatialaisen yksinolon laita. Riehuuko ja tuhoaako paljon paikkoja? Onko siinäkin sukupuolieroja?"

        Riippuu siitä, miten olet totuttanut sen yksioloon. Kun hankitte pienen pennun, sitä ei voi heti jättää yksin. Siksi kannattaakin hankkia pentu silloin kun teillä on loma, tai sitten pidätte pienen "vauvaloman."
        Kun pentu on tottunut uuteen kotiin ja laumaansa, kannattaa sitten harjoitella sen kanssa yksin jäämistä. Suosittelenpa vaikka Tuire Kaimion kirjaa "Pennun kasvatus", jos et tiedä, miten pentu opetetaan olemaan yksin kotona.

        Ja kaikki koirat tarvitsevat "älypelejä", eli aivovoimistelua, että ne voisivat myös henkisesti hyvin.
        Varsinkin dalmatialaiset, sillä dalmatialainen on hyvin aktiivinen koirarotu, mille pitää tarjota fyysistä tekemistä sekä henkistäkin, pelkkä kävelyteillä kulkeminen ei koiran aivoja riittävästi aktivoi.
        Aivovoimisteluksi käy mm. erilaiset temput, aarteenetsintä, hakuleikki, jne.

        Dalmatialainen on sinänsä haastava rotu, joten en tiedä sopiiko se kovinkaan hyvin ensimmäiseksi koiraksi..

        Dalmatialainen tarvitsee runsaasti liikuntaa, koska se on todella kestävä ja nopea juoksija.
        Oletko aivan varma, että pystyt tarjoamaan sen dalmatialaiselle?
        Suosittelisin myös, että harrastaisit dalmatialaisen kanssa jotain --> todella aktiivinen rotu, joka turhautuu, jos se saa vain pelkkiä kävelylenkkejä. Toko ja agility sopivat mainiosti tälle rodulle. :]
        Kuten edellä kirjoittava mainitsikin, jokainen koira tarvitsee myös aivovoimistelua, tai se masentuu ja tulee käytösongelmia.

        "Hyvästä koulutettavuudestaan huomataan koiran innostus liikuntaan ja totteluun. Ne eivät ole itsepäisiä."

        Tietysti tuo itsepäisyys on yksilöllinen asia, mutta dalmatialainen on jokseenkin helppo kouluttaa. Riippuu miten koulutat.
        Ehkä kannattaisi valita joku muu rotu, joka sopisi paremmin ekaksi koiraksi?


    • Juutti23

      Itselläni on uros dalmatialainen 8 vuotias,tuli ihan pentuna minulle.ihana koira,mahtava luonne mutta todella sairas.pienenpänä kahdesti leikattu virtsakivet,nyt loppuelämänsä lääkkeillä ja erityisruokavaliolla.sekä 3 vuotta sitten todettiin välilevynpullistuma,jolloin halvaantui takajaloistaan :) levolla sitten meni se ohi,mutta vaikeata välillä ollut kun välievy alkaa temppuilemaan :(

    • siina45

      sopii hyvin ja tosiaan hyvä että otat tytön. Rotu on erittäin aktiivinen ja tykkää lenkkeillä koirapuistoon voi olla hyvä viedä pennusta jotta oppii sosiaaliseksi. Pientä aivojumppaa on hyvä tehdä vaikkei sen enempää tokoilisikaan. Rotuyhdistykseltä saat lisätietoa sen foorumista varsinkin.

    • Dalmis93

      Urokset ovat joskus dominoivampia kuin nartut, mutta sekin riippuu ihan koiran energiatasosta ja luonteesta. Minäkin olen ajatellut tyttöä. Ei koira tuhoa paikkoja ilman syytä! Jos sen opettaa oikein ja kohtelee koirana ja eläimenä niin silloin ei ole ongelmia. Ja jos se tuhoaa paikkoja poissaollessa se vain johtuu siitä että sillä on eroahdistusta, jonka saa helposti pois totuttamalla sen olemaan yksin. Jos olet johdonmukainen sen kanssa se oppii kyllä. Ne ovat viisaita eläimiä. Koira on peili ihmisestä. Jos vihaat jotakin, se peilaa sen vihan joka sinusta välittyy. Aina kun koulutat ja torut sinun täytyy olla rauhallisen itsevarma, silloin se tottelee. Jos koira riehuu, sekin johtuu yleensä sen omistajasta ja omistajan mielentilasta. Se ymmärtää kehonkieltä ja mielentilaasi, ei huutamista. Mikä tahansa koira voi olla eka koira, kunhan täyttää sen rotukohtaiset vaatimukset ja hallitsee sitä. Minä olen huomannut sen. =)

      Tottakai voit ottaa koiran vain kaveriksi ja lenkkeilemään. Agility ja toko on vain plussaa. :)) Ps: Dalmikset ei tee tuhoja jos sillä on sisällä jotain aktiviteetteja kuten luita ja puruleluja tai älypelejä.

    • Dalmis93

      Älä missään nimessä inhimillistä sitä, silloin se menee pilalle ja käyttäytyy huonosti. Voisit vaikka katsoa koirakuiskaajaa ja lukea Cesar Millanin kirjan: Laumanjohtaja. Se on aivan loistava kirja ja mieskin on kertakaikkiaan mainio! Hänestä mallia! Minäkin uskon tuohon hommaan ja se toimii!

    • dalmis?

      Mä mietin että otanko dalmiksen ekaks koiraks? Mun isä on ollu lapsesta asti koirien kanssa joten se ainakin pystyis auttamaan jos tulis ongelmia... ja sillon ku saisin sen nii olisin 13-14v.. mä tykkään käyä lenkkeilemässä ja juoksuttamassa koiria ja vaikka satais kaatamalla nii kävisin lenkillä... ja tietenkin se sais virikkeitä joten siitä ei olis pulaa Mutta entä sitten kuinka vaikea se on kouluttaa oon lukenu tosi paljon niistä ja saanu semmosen käsityksen et aika helppoja kouluttaa mut ei sovi heikkohermoisille:D Ja sitten viel niist sairauksista eli onko niillä ihan ylivoimasen helposti tulossa koko ajan sairauksia? ja mitkä sairaudet on yleisimpiä?? ja mietin et otan nartun koska yleensähän ne on helpompi kouluttaa... toivottavasti mulle vastataan...

      • KoiraFriikki

        Mikä tahansa koira voi olla ensimmäinen koira, jos sen rodun vaatimukset täyttää. (Nimimerkillä eka oma koira oli kaukaasian paimenkoira, joka ei oo koiramaailman helpoin) Dalmatialainen on liikunnallinen, iloinen ja uskollinen koira, josa olen itsekkin unelmoinut pitkään ja opiskellut rotua pidemmän aikaa. Sun tapauksessa kun on aika nuori vielä niin isän apu olis varmaan hyväksi tarvittaessa, mutta jos sä oot jämpti ja päättäväinen koiran kanssa ja teet sille selväksi että sua kuunnellaan ja sä oot se pomo ja oot johdonmukainen opettamiesi asioiden kanssa. (Esim. Jos koiraa ei päästetä sohvalle kun on vieraita niin se ei saa tulla sohvalle koskaan muullonkaan.) Niin dalmiksen kanssa aika on mahtavaa ja siitä tulee hieno sauralainen kun se hyväksyy paikkansa koirana eikä yritä johtaa.

        Mitä liikuntaan tulee dalmatialaisen kanssa niin sohvaperunaksi se ei sovi. Oletan että olet rotua hieman tutkinutkin kun olet siitä kiinnostunut niin tiedät varmaan sen "vaunukoira" taustasta, eli se juoksi omistajiensa vaunujen vieressä pitkiä matkoja ja vartioi niiden sisältöä pysähdyksien aikana. Nykypäivänä tämän juoksuaktiviteetin voi korvata vaikkapa opettamalla dalmis juoksemaan vierellä kun pyöräilet. Tämän voi tehdä hihnassa ja vapaana. Myös rullaluistimia, skeittilautaa tai jopa autoa voi käyttää tähän tarkoitukseen. Myös normaalit lenkit ja vapaana olo (esim. Koirapuisto) mahdollisuuksien mukaan on suotavaa.

        Dalmatialaisten koulutuksesta olen kuullut kauhutarinoita, mutta näihin en itse usko. Melkeinpä kaikissa koiraroduissa narttu on yleisellä tasolla tottelevaisempi ja kuuliaisempi kun uros, mutta tämä ei ole aina mustavalkoista. Itsellä kaksi newfoundlandin koiraa, joista uros on uskollinen ja tottelee täydellisesti kun taas narttu karkailee ja on hieman epäluotettava. Joten urosten ja narttujen persoonallisuus oikeastaan määrittää että millainen koira on, eli kannattaa mennä katsomaan pentuja ja jutella kasvattajalle siitä että millaisen koiran haluaa ja jutella enemmän dalmiksista.(kasvattajalla on varmasti myös vinkkejä koulutukseen ja käytökseen eli kannattaa rohkeasti kysellä) kun pentuja menee katsomaan ei kannata valita pentua ulkonäön perusteella vaan luonteen. Suosittelen valitsemaan kohtuu rauhallisen pennun. Kaikista vilkkain pentu saattaa olla söpö, mutta pian siitä kasvaa 20-30kg painava lihaksikas koira ja siinä kohtaa ylimääräinen vilkkaus voi olla hankalaa. Ja rauhallinenkin dalmis jaksaa lenkkeillä aivan varmasti, mutta sen käsittely on vain helpompaa.

        Dalmatialainen on rakenteeltaan terve koira. Yleisempiä periytyviä sairauksia ovat kuurous ja erinäiset allergiat. Kuitenkin koiran sairaudet ovat aika yksilökohtaisia ja todella sairaitakin dalmis tapauksia on. Kohtuu pitkäikäinenkin koira on kokoonsa nähden.
        Kaikenkaikkiaan dalmis on kiva rotu ja mahtava lenkkikaveri kun se saatarpeeksi liikuntaa. Se on fiksu koira joten älä anna sen huijata itseäsi😉 Koiran hankinta on kuitenkin iso päätös ja tuletkin viettämään sen kanssa seuraavat 13.vuotta taukoamatta, joten koiraa ei hankita pelkästä hetken mielijohteesta. Vaikka koira olisikin sinun niin se on silti koko perheen sitoumus joten koko perheen täytyy olla valmis koiran tuloon ja sen tuomiin haasteisiin. Toivottavasti tästä oli edes vähän apua😂 Onnea koiran harkintaan!


    • koirafani1

      Mä mietin dalmatialaista ekaks koiraks. Oon nyt 10 vuotta ja harrastan voimistelua ja tykkään juoksusta. Sopisko se mulle ottaisin tytön.

      • Anonyymi

        No sopis mut voisit mieluummin harrastaa sen kaa agilitya kun koirien on aika hankala voimistella😂


    • leenap2

      Tyttärelläni on dalmis joka on nyt vähän yli vuoden ikäinen. Ihastuttava luonne, rakastaa omaan laumaansa kuuluvia. Tyttökoira. Tämä rotu tarvitsee tosi paljon liikuntaa ja aktiviteetteja. Liikunnan ei tarvitse olla omistajan kanssa juoksemista vaan esim. metsässä juoksemista, koirapuistossa peuhaamista jne. Mutta sitten se ongelma. Koira on vahva ja ei sovi 10 vuotiaan kanssa lenkkeilyyn. Varsinkin nuori ja jo aikuisen koiran kokoon kasvanut mutta vielä kouluttamaton koira on täysin väärissä käsissä lapsen kanssa liikkuessa. Harkitse vielä rotuvalintaa.

      • Anonyymi

        Kun sanoit että ei sovi 10 vuotiaan kanssa lenkkeilyyn nii mietin että se tais tarkotaa että se hankki koiran vähä vanhempana ja haluaa vaan kerätä tietoa siitä rodusta


    • fghgfh

      Meillä ollut dalmis ja hieno rotuhan se on ja sopii kun vain perehtyy ei niin vaikea mutta omaa oman itsenäisen luonteen eikä sinällään miellyttämishaluinen mutta tasapainoinen ja tottelee kyllä. Omaa oman tahdon ja rajat on oltava mutta siis hyvällä pehmeällä ja kunnollisella kasvatuksella. Meillä oli eka koira ja emme kouluttaneet sen kummemmin mutta hyvin meni silti..se oli siihen aikaan kun koiriin ei niin kiinnitetty huomiota. Nykyään satsataan enemmän.

      Liikunnallinen rotu.

      Ja hyvä harrastuskoirakin..perhekoira.

      Meillä dalmis oli tyttö ja melko rauhallinen kiltti..mukava luonne. Ei mitään negatiivista sanottavaa erittäin rakas oli. :)

    • DALMISFANI

      Meille tuli Dalmis-Unski n.5 vuotta sitten.Hän on nyt 12 vuotias.Ennestään meillä oli sekarotuinen (kultsin ja lapinporokoiran sekoitus) ragdoll -kissa. Edellinen omistaja kyllä nauroi että kissa kyllä saa kyytiä mutta niin ei käynytkään. Rauhallisella totuttelulla heistä tuli hyvät kaverit. Nyt Eppu -kisu on lähtenyt autuaammille hiirimaille huhtikuussa 16 vuotiaana,jota kaipaamme kaikki. Mutta Unski sitten! Eräs lapsenlapsistamme sanoi että ei ole ikinä nähnyt niin inhimillistä koiraa! Ja tuntuu että sillä on myös huumorintajua.Uskollinen se on myös ja tottelee hienosti .Niin ja saunasta ja uimisesta tykkää myös.Vuotta vanhempana kuin Topi näyttää sen joskus että hänen kuuluu mennä ensin. Talvella varsinkin on naurettu metsässä polulla kuinka Unski ohittaessaan Topin ikäänkuin pepulla pökkäisee ohi mennessään että minä ensin. Tunsin ja tiesin ennestään että Pojat,kuten heitä yhdessä kutsutaan,tulevat toimeen kun olivat tavanneet aikaisemmin.Siellä ne menivät metsässä yhdessä ja olivat irti eivätkä karanneet kun olimme eräällä mökillä kylässä samaan aikaan.Kun Unskin piti saada uusi koti en epäröinyt hetkeäkään. Ja hänestä on tullut minun koira sanan varsinaisessa merkityksessä. Voi sitä surun päivää kun lähdön hetki koittaa ...Dalmatialainen on ihana rotu,ympärivuotisesta karvanlähdöstä huolimatta!!!

    • Dalmis 94

      Voiko muuten dalmatialaisen ottaa tokaksi koiraksi??? Pikkusen epäilyttää vaan..
      Kolmanneksi ei uskalla ottaa, vaan sitten pitää siirtyä villakoiriin.

    • Anonyymi

      Dalmis ei tarvitse älypelejä ja sille riittää pitkät ja liikunnalliset lenkit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      461
      3391
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      456
      3324
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      136
      2931
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2262
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2130
    6. 192
      1487
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1377
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1242
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe