Kohtuuton perintä

kuriin

Sain viimeisen kirjeen perintätoimistosta. Perintä oli päätetty lopettaa, noin kuukauden taistelun jälkeen.

Kerron seuraavan jutun sillä haluan että näkemästäni vaivasta on hyötyä muillekin.

Maksuvaikeuksia ei ole aiemmin ollut eikä perinnän kanssa ole tarvinnut asioida, mutta usein olen kuullut juttuja moraalin ja jopa lain rajamailla kulkevista perintäyhtiöistä.

Yritykseni maksaa normaalisti laskut ajallaan. Kuitenkin nyt työkomennukseni aikana yksi lasku jäi hoitamatta.

Pääoma n. 200,-, perintäsumma n. 60,- ( 20,- toimeksiantajan kuluja).
Mielestäni perintäsumma oli kohtuuton koska kyseessä oli ensimmäinen yhteydenotto perinnästä.

Lasku oli yritykselleni joten kuluttajasaatavia koskeva perintälaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990513) ei suoraan ollut sovellettavissa.

Yritin neuvotella perinnän kanssa maksun kohtuullistamisesta. Joustoa ei tullut yhtään.

Juttelin lakimiehen kanssa ja hän suositteli käyttämään ko. perintälakia kuitenkin vertailukohtana, ja maksamaan lain kymmenennessä pykälässä mainitun mukaisen enimmäismäärän 21,- (pääoma alle 250,-) ja antamaan tästä selvityksen perintätoimistolle. Mikäli tämä kohtuullinen perintämaksu ei heille riittäisi, tulisi seuraavaksi vaatia tarkka selvitys tehdystä työstä.
Lakimies painotti myös että on tärkeää toimia pikaisesti ja tehdä jotain toimenpiteitä, siis näyttää että haluaa saada asian kuntoon mutta kohtuudenmukaisella summalla.

Maksoin summan 21,- korkoa, mutta perintä ei antanut periksi vaan vaati koko summaa n. 60,-. Pyysin tarkkaa selvitystä tehdystä työstä.

Pian viestiketju oli välitetty perintätoimistossa varatuomarille asti. Joustoa ei tullut, vain ylimalkainen viittaus tehtyyn työhön. Listaus vaikutti siltä kuin pieni asia olisi yritetty jakaa useaan suurempaan osaan. Itse tapaus oli kuitenkin hyvin yksinkertainen.

Tein itse kuluarvion heidän puolestaan ja päädyin arvioimaan tehdyksi työksi max. 15 minuuttia, jolloin perinnän tuntilaskutushinta olisi n. 240,-.
Koska tämä summa on todellakin kohtuuton ottaen huomioon toimialan, (ei kallista käyttöomaisuutta, kiinteistöjä ym.) kieltäydyin maksamasta enempää.

Vetosin myös toimeksiantajan sopimusrikkeeseen. Toimeksiantaja oli käyttänyt liian lyhyttä maksuehtoa tekemäämme sopimukseen nähden. Tätä ei perintätoimistokaan ollut huomannut. He eivät siis tutki ollenkaan perinnän oikeutusta ja sopimuksen molemminpuolista noudattamista vaan lähettävät laskun tutkimatta asiaa.

Kirjasin myös asian selvittelyyn tekemäni työn ylös ja esitin siitä aiheutuneet kulut.

Näiden perustelujeni jälkeen sain tämän viimeisen kirjeen jossa sanottiin että perintätoimet on lopetettu.

Hyväksyn perintätoimistojen olemassaolon silloin kun tarkoitus on saada ihmiset vastuuseen tekemistään kaupoista ja tällöinkin perintäsummien tulee olla kohtuullisia, siis perintätoimiston tekemään työhön nähden järkeviä. Perintäsummat ovat kuitenkin suuruudeltaan rangaistusluontoisia, eikä yksityisellä sektorilla ole tähän oikeutta.

Pitäkää huoli oikeuksistanne, kaupankäynti on hienoa, mutta toiminnan tulee olla reilua ja työllä asianmukainen hinta. Myös saatavien perinnässä.

t: yrittäjä

6

880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis, tosiaan

      Tuleekin toimia, niin nopeasti, kuin mahdollista, näiden perintäyhtiöiden, "toimia",
      kohtaan. varsinkin jos huomaa joidenkin perintäkulujen nousevan, kohtuuttomuuksiin, on tosiaan olemassa laki jossa määritetään, mikä on kohtuullista ja mikä ei. Itsekkin huomasin tänään, että taidan ollakin saama-puolella, omassa takausasiassani, kannattaa selvittää tosiaan, asia perinjuurin,
      ja kaivaa kaikki paperit, jos mahdollista, sekä hankkia lisää tietoa mahdollisuuksien mukaan, kuten sanoit, "kaupankäynnin tulee olla reilua".
      Kyllä perintätoimistotkin ovat tarpeellisia tietyissä asioissa, mutta kyseessä ei saa olla mikään RAHASTUS-AUTOMAATTI ry.
      yst. terv. minä.

    • Jaksat nähdä asiassa vaivaa, niin vie tuo asia yrittäjien etujärjestöihin ym.
      Olen itse hakenut kahta laskua asiakkaalta perinnän kautta. Aktiv Kapital:sta sanottiin, että karhulasku pitää asiakkaalle ensin lähettää. Ja sitten vasta heidän asiakkaakseen ja maksuja odoteltiin reilusti yli eräpäivien.
      En ainakaan huomannut kertomuksessasi, että olisit saanut karhulaskun.
      Olen muualtakin saanut käsityksen, että perintäalalle on pesiytynyt melkeinpä rikollista tai ainakin muuten törkeää toimintaa.
      He käyttävät hyväkseen velallisen tukalaa asemaa ja hyötyvät siinä välissä - ainakin kohtuuttomissa palkkioissa - täysin ansiottomasti.
      Ymmärrän hyödyn velkojalle, hänen riskinsä ja menetyksensä siinä on kysymyksessä, ja kohtuullisen palkkion perinnän hoitajalle.

    • Anonyymi

      Lähes huvittava tapaus, mutta tuli tutustustuttua tähän perintä komentoihin.
      On ikävä kyllä sellainen viidakko johon en halua joutua . Etenkin kun on ollut systeemi kaikki maksut suoritan eräpäivän mukaisesti .OP n E laskuina.
      Tai muuten jos on paperi lasku ,/ Visalla .
      No tapaus lumme sähkö yhtiön lasku , joulukuulta 2024 , tuli esille oma lumme sivulta .
      Siinä oli asialliset tiedot ,mutta maininta siirrä erä päivää . No siirsin 17.1 päivää 2 viikoa. 31.1.25 . Oli uusi eräpäivä . No katsoin OP n E laskuja, siellä oli kuitenkin erä päivä 17.1 25 ?
      Mutta lasku rivi eräpäivän siirosta 5 euroa?
      Ajattelin en maksa tuota 5 euroa, vaan maksan heti ,eli 8.1 . 25 ja ilmoitan lumme energialle ,en käytä erä päivän siirtoa! Kun olin maksanut koko laskun pyysin, että helmikuun laskussa saan hyvityksen, jopa Sama tilanne oli ollut marraskuun laskussa . E lasku ei sisältänyt eräpäivän siirtoa? Lumme energia ilmoitti pitää ottaa yhteyttä laskuttajaan eli Ropo Capitalin
      " asiakas palveluun " ilmoitin että en ota kun tiesin ao yrityksen maineen . Ja onittelin itseäni että en ollut vähentönyt näitä minun mielestä turhia eräpäivän siirto maksuja , koska sitä ei ole tapahtunut .
      Koska jos olisin vähentänyt ,olisin joutunut Ropo Capitalin kanssa. Lumme kyllä ilmoitti, että minun pitää ottaa yhteyttä Ropo Capital asiakaspalveluun
      Ilmoitin Pikku rahat mutta jos haluatte pitää minut asiakkaana hoitakaa hyvitystä helmikuun laskussa .
      Myös ilmoitin ,että jos ette asia korjaa , harkitsen muuta sähkön toimittajaa . ! Tarjouksia jo otettu.!
      Eli Pikku juttu minulle ,mutta säälin Ropon kynsiin joutuneita , joiden kertomuksia voi täältä lukea!
      Myös aluehallinto viraston ja kuluttaja ja kilpailu viraston on tutkinut Ropo Capitalin toimintaa ,jopa antanut huomautuksia moraalittomasti toiminnasta !
      Myös Seura lehti ja YLE MOT tuoneet esille näiden perintä toimistojen epä asiallisesta toiminnasta.

    • Anonyymi

      Tuohon voi lisätä , ei Lumme yhtiön kuin Ropo yhtiön " asiakaspalvelusta " saanut selkeää vastausta miksi he veloittavat , eräpäivä siirroista a 5 euroa , vaikka todellista siirtoa ei todellakaan ole tapahtunut , tämä yhteensä 15 euroa , ylimääräistä veloitusta , ei heidän puolestaan , antanut aihetta normaaliin ja aiheelliseen vastaukseen , vaan ennen he menettivät vuosia erä päivinä maksaneen asiakkaan , oliko tehty liian edellinen sopimus ?

      • Anonyymi

        Ainakin minulla tuo Ropo ja Sallila Energia ovat toimineet hyvin. Sallilalla 2 v määräaikainen sopimus ja Ropolta lasku. Eräpäivää olen 2-3 kertaa siirtänyt netissä. Sitä saa siirtää ilman sentinkään kuluja 1 - 21 päivää eteenpäin oman valinnan mukaan. Koskaan ei ole ollut ongelmia eikä mitään kuluja. Toista oli silloin kun laskutusta hoiti Sergel, sieltä yrittivät rahastaa monta kymppiä kuluja vaikka olin sähköyhtiön aspan kanssa sopinut laskun maksusta . Moni muu oli niiden kanssa vaikeuksissa niin onneksi Sallila tajusi antaa monoa Sergelille. Tässä välissä ehdin olla tovin myös Helenin asiakas, se loppui siihen kun muuton yhteydessä niiden aspaan ei saanut millään keinolla yhteyttä mutta pistivät viimeisen laskuni kyllä perintään. En sitä alkuperäisenä saanut mistään kun niille ei saanut mitenkään tietoa uudesta osoitteesta.

        En tiedä sitten miten se vaikuttaa ropon toimintaan jos ap:n sähkö yhtiö on joku muu kuin Sallila, syy toimimattomuuden voi olla sen sähköyhtiönkin jos ne on antaneet ropolle erilaiset ohjeet kuin Sallila.


    • Anonyymi

      Perintäkorot voivat noudattaa Euribor korkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7296
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4048
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      49
      2245
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2238
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    Aihe