Kohtuuton perintä

kuriin

Sain viimeisen kirjeen perintätoimistosta. Perintä oli päätetty lopettaa, noin kuukauden taistelun jälkeen.

Kerron seuraavan jutun sillä haluan että näkemästäni vaivasta on hyötyä muillekin.

Maksuvaikeuksia ei ole aiemmin ollut eikä perinnän kanssa ole tarvinnut asioida, mutta usein olen kuullut juttuja moraalin ja jopa lain rajamailla kulkevista perintäyhtiöistä.

Yritykseni maksaa normaalisti laskut ajallaan. Kuitenkin nyt työkomennukseni aikana yksi lasku jäi hoitamatta.

Pääoma n. 200,-, perintäsumma n. 60,- ( 20,- toimeksiantajan kuluja).
Mielestäni perintäsumma oli kohtuuton koska kyseessä oli ensimmäinen yhteydenotto perinnästä.

Lasku oli yritykselleni joten kuluttajasaatavia koskeva perintälaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990513) ei suoraan ollut sovellettavissa.

Yritin neuvotella perinnän kanssa maksun kohtuullistamisesta. Joustoa ei tullut yhtään.

Juttelin lakimiehen kanssa ja hän suositteli käyttämään ko. perintälakia kuitenkin vertailukohtana, ja maksamaan lain kymmenennessä pykälässä mainitun mukaisen enimmäismäärän 21,- (pääoma alle 250,-) ja antamaan tästä selvityksen perintätoimistolle. Mikäli tämä kohtuullinen perintämaksu ei heille riittäisi, tulisi seuraavaksi vaatia tarkka selvitys tehdystä työstä.
Lakimies painotti myös että on tärkeää toimia pikaisesti ja tehdä jotain toimenpiteitä, siis näyttää että haluaa saada asian kuntoon mutta kohtuudenmukaisella summalla.

Maksoin summan 21,- korkoa, mutta perintä ei antanut periksi vaan vaati koko summaa n. 60,-. Pyysin tarkkaa selvitystä tehdystä työstä.

Pian viestiketju oli välitetty perintätoimistossa varatuomarille asti. Joustoa ei tullut, vain ylimalkainen viittaus tehtyyn työhön. Listaus vaikutti siltä kuin pieni asia olisi yritetty jakaa useaan suurempaan osaan. Itse tapaus oli kuitenkin hyvin yksinkertainen.

Tein itse kuluarvion heidän puolestaan ja päädyin arvioimaan tehdyksi työksi max. 15 minuuttia, jolloin perinnän tuntilaskutushinta olisi n. 240,-.
Koska tämä summa on todellakin kohtuuton ottaen huomioon toimialan, (ei kallista käyttöomaisuutta, kiinteistöjä ym.) kieltäydyin maksamasta enempää.

Vetosin myös toimeksiantajan sopimusrikkeeseen. Toimeksiantaja oli käyttänyt liian lyhyttä maksuehtoa tekemäämme sopimukseen nähden. Tätä ei perintätoimistokaan ollut huomannut. He eivät siis tutki ollenkaan perinnän oikeutusta ja sopimuksen molemminpuolista noudattamista vaan lähettävät laskun tutkimatta asiaa.

Kirjasin myös asian selvittelyyn tekemäni työn ylös ja esitin siitä aiheutuneet kulut.

Näiden perustelujeni jälkeen sain tämän viimeisen kirjeen jossa sanottiin että perintätoimet on lopetettu.

Hyväksyn perintätoimistojen olemassaolon silloin kun tarkoitus on saada ihmiset vastuuseen tekemistään kaupoista ja tällöinkin perintäsummien tulee olla kohtuullisia, siis perintätoimiston tekemään työhön nähden järkeviä. Perintäsummat ovat kuitenkin suuruudeltaan rangaistusluontoisia, eikä yksityisellä sektorilla ole tähän oikeutta.

Pitäkää huoli oikeuksistanne, kaupankäynti on hienoa, mutta toiminnan tulee olla reilua ja työllä asianmukainen hinta. Myös saatavien perinnässä.

t: yrittäjä

3

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis, tosiaan

      Tuleekin toimia, niin nopeasti, kuin mahdollista, näiden perintäyhtiöiden, "toimia",
      kohtaan. varsinkin jos huomaa joidenkin perintäkulujen nousevan, kohtuuttomuuksiin, on tosiaan olemassa laki jossa määritetään, mikä on kohtuullista ja mikä ei. Itsekkin huomasin tänään, että taidan ollakin saama-puolella, omassa takausasiassani, kannattaa selvittää tosiaan, asia perinjuurin,
      ja kaivaa kaikki paperit, jos mahdollista, sekä hankkia lisää tietoa mahdollisuuksien mukaan, kuten sanoit, "kaupankäynnin tulee olla reilua".
      Kyllä perintätoimistotkin ovat tarpeellisia tietyissä asioissa, mutta kyseessä ei saa olla mikään RAHASTUS-AUTOMAATTI ry.
      yst. terv. minä.

    • Jaksat nähdä asiassa vaivaa, niin vie tuo asia yrittäjien etujärjestöihin ym.
      Olen itse hakenut kahta laskua asiakkaalta perinnän kautta. Aktiv Kapital:sta sanottiin, että karhulasku pitää asiakkaalle ensin lähettää. Ja sitten vasta heidän asiakkaakseen ja maksuja odoteltiin reilusti yli eräpäivien.
      En ainakaan huomannut kertomuksessasi, että olisit saanut karhulaskun.
      Olen muualtakin saanut käsityksen, että perintäalalle on pesiytynyt melkeinpä rikollista tai ainakin muuten törkeää toimintaa.
      He käyttävät hyväkseen velallisen tukalaa asemaa ja hyötyvät siinä välissä - ainakin kohtuuttomissa palkkioissa - täysin ansiottomasti.
      Ymmärrän hyödyn velkojalle, hänen riskinsä ja menetyksensä siinä on kysymyksessä, ja kohtuullisen palkkion perinnän hoitajalle.

    • Anonyymi

      Lähes huvittava tapaus, mutta tuli tutustustuttua tähän perintä komentoihin.
      On ikävä kyllä sellainen viidakko johon en halua joutua . Etenkin kun on ollut systeemi kaikki maksut suoritan eräpäivän mukaisesti .OP n E laskuina.
      Tai muuten jos on paperi lasku ,/ Visalla .
      No tapaus lumme sähkö yhtiön lasku , joulukuulta 2024 , tuli esille oma lumme sivulta .
      Siinä oli asialliset tiedot ,mutta maininta siirrä erä päivää . No siirsin 17.1 päivää 2 viikoa. 31.1.25 . Oli uusi eräpäivä . No katsoin OP n E laskuja, siellä oli kuitenkin erä päivä 17.1 25 ?
      Mutta lasku rivi eräpäivän siirosta 5 euroa?
      Ajattelin en maksa tuota 5 euroa, vaan maksan heti ,eli 8.1 . 25 ja ilmoitan lumme energialle ,en käytä erä päivän siirtoa! Kun olin maksanut koko laskun pyysin, että helmikuun laskussa saan hyvityksen, jopa Sama tilanne oli ollut marraskuun laskussa . E lasku ei sisältänyt eräpäivän siirtoa? Lumme energia ilmoitti pitää ottaa yhteyttä laskuttajaan eli Ropo Capitalin
      " asiakas palveluun " ilmoitin että en ota kun tiesin ao yrityksen maineen . Ja onittelin itseäni että en ollut vähentönyt näitä minun mielestä turhia eräpäivän siirto maksuja , koska sitä ei ole tapahtunut .
      Koska jos olisin vähentänyt ,olisin joutunut Ropo Capitalin kanssa. Lumme kyllä ilmoitti, että minun pitää ottaa yhteyttä Ropo Capital asiakaspalveluun
      Ilmoitin Pikku rahat mutta jos haluatte pitää minut asiakkaana hoitakaa hyvitystä helmikuun laskussa .
      Myös ilmoitin ,että jos ette asia korjaa , harkitsen muuta sähkön toimittajaa . ! Tarjouksia jo otettu.!
      Eli Pikku juttu minulle ,mutta säälin Ropon kynsiin joutuneita , joiden kertomuksia voi täältä lukea!
      Myös aluehallinto viraston ja kuluttaja ja kilpailu viraston on tutkinut Ropo Capitalin toimintaa ,jopa antanut huomautuksia moraalittomasti toiminnasta !
      Myös Seura lehti ja YLE MOT tuoneet esille näiden perintä toimistojen epä asiallisesta toiminnasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. J-mies mustassa

      Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      63
      4916
    2. Mikä sinussa on

      Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      73
      3992
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

      No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      256
      3626
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      118
      3148
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2954
    6. Rakkauteni

      Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2618
    7. Ero 68-vuotiaana

      Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      279
      2322
    8. Haluaisin niin paljon että

      Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2246
    9. Pussataanko rakas keväällä

      Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      38
      1953
    10. Mistä olet eniten

      Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108
      1902
    Aihe