Ratsastustapaturmani 21.8.09!

HennaPontinen

Tiistai 21.7.09
Menos hevosen selkää ilman satulaa iltapäivällä.Ja tipuin selästä alas betonilattialle.Käden päälle tietty vielä.Ambulanssi mut haki ja ne epäili murtumaa.Matkan Hyvinkäälle Hirvensalmelta ensihoitaja oli niin ihana ja kyseli vointia useasti.Sain maksimiannostuksen särkylääkettä matkalla,jotta pystyisi oleen käden kanssa.Syy käden kipuun selvis olkavarren luun murtuma.
Harmittaa kun ratsastusleiri jäi kesken.

Onnekseni mulla oli turvaliivi oli päällä nimittäin pelasti ainakin mut vakavammalta loukkaantumiselta ensihoitajien mukaan!Nostaessaan mua paareilta sairaalasänkyyn nostivat mut tosi hellävaroen ja se tosiaan oli tosi varovaista.Oli todella hyvää hoitoa ja huomaavaista koko matkan aikana.onneksi kättä ei ainakaan vielä leikata vaan se on kantositeessä ainakin kuusi viikkoa.Sit se kuvataan joka viikko kuuden viikon ajan.Krääk,ei mukavaa.

Harrastuksena ratsastus on ihanaa paitsi ajoittain vaarallista niinkuin tänää nähtiin.MUT EN IKINÄ KYLLÄ LUOVU HEVOSHARRASTUKSESTANI!
Saamari,että olkavarren murtuma tekee kipeää.Ei pysty oleen kunnolla mitenkäänpäin tän käden kanssa.Ja särkylääkkeet auttaa vaan pienen hetken.
Harmittaa suuresti,että leiri keskeyty mulla ja sekin harmittaa,että ekan kerran elämässäni jouduin ambulanssiin.Toivottavasti en ikinä enää joudu.Ensihoitajat oli kuitenkin tosi mukavia ja ihania mulle.Aion laittaa heille palolaitokselle asti kiitoksen hoidostani,kun pitivät mun olon koko matkan niin hyvänä kuin mahdollista.

Mä ihmettelen itseänikin vielä kun ratsastustapaturma sattu niin aluksi mä vaan nauroin ja meinasin noustakin ylös. Vaikka näin käden olevan kun kumia ja olevan muodoton niin jatkoin vaan nauramista.Totesin vaan välissä,ette pysty kättä liikuttamaan ollenkaan.Ja sit kävelin tajuttoman kivun kera aittaan ratsastusleirikaverin avustamana,joka vielä auttoi multa vielä turvaliivin pois.Kantoi myös mun tavarat aittaan ja toi sitten mulle vettä.Aitassakin mua vaan nauratti kunnes sain tiedon,että ambulanssi on tulossa mulle.Muut vaan ihmetteli miten kestän itkemättä,mutta mä olin niin sokissa.Aluehälytyskeskus sanoi heti,että on normaalia mennä sokkiin tuollaisen tippumisen jälkeen ja jotkut nauraa silloin.Kun ambulanssi tuli pihalle niin sit mä rauhoituin nauramiseltani.Ja ensihoitaja koski tosi varovasti mun käteeni sanottuaan ensin,että käsi on muodottoman näköinen ja näyttää murtuneelta.
Varovasti kättäni kokeili ,ei kovin kauaa kun teki saatanan kipeää.Avustuksella varovasti kävelin ambulanssille.Sain valita makuu-tai istuma-asennon.Valitsin makuuasennon kun huippas niin saamarin paljon.Autettuaan paareille ja tuettuaan käden hyvään asentoon nostivat autoon ja matka sairaalaan alkoi.Ambulanssissa mua ei enää pahemmin naurattanut yhtään.Ambulanssissas laitto vamma-alueen kohdalle jääpussin ja tipan kyynärtaipeeseen.Mittas verenpaineen ja laitto pahoinvointilääkettä sekä särkylääkettä kanyylin kautta.Koko ajan piti huolta mun olostani ja vaikka itkukin pääsi multa niin ensihoitaja vaan rauhoitteli mua.Ja matka sairaalaan suju todella niin hyvin kuin vain voi sujua murtuneen käden kanssa.Ja hoitaessaan mua ensihoitaja kerto mulle kaiken mitä teki ja kyseli vointiani useasti.Oli todella ihanat ja mukavat ensihoitajat.Tuki kädeltä luiskahti hiljalleen pois,oten hoitaja korjas sen tyynyllä paremmaksi.Sairaalassa nostivat sängyl varoe. Verenpaine heitteli mulla aikasta paljon kuulemma matkan aikana sairaalaan johtuen kivusta ja säikähdyksestä.Toivottavasti en toiste tarvitse ambulanssia!

Sairaalassa jouduin odottamaan 2tuntia,johonkin seitsemään asti tuloni jälkeen niin lääkkeeni saamista.Ja kaksi hoitajaa kävi kysymässä,että särkeekö ja tarviinko särkylääkettä.Mutta eivät tuoneet vaan jouduin pitkään odottamaan lääkettä.Mitään tukea eivät myöskään laittaneet siihen.Puol kasin aikaan käsi kuvattiin ja se sattu ihan tajuttomasti.Nostamisesta ei tullut mitään kun oli niin liikkumaton.Pääsin illalla 21.00 aikoihin kotiin.

5

1798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HennaPontinen

      Torstai 23.7.09
      Kivut on tuhottoman kovat eikä lääke auta.Hyvinkäälle soitin eikä ne suostuneet auttamaan mua vaan olivat lähettämässä mua terveyskeskukseen.käden kanssa ei pysty olemaan.
      Kivut vaan kovenee eikä kantoside tue kättä yhtään kunnolla.Tuntuu vääntyvän väärään asentoo sekä rutisee ja......itkettää ihan tän käden kanssa.en pärjää tän kantositeen kanssa! Syytän itseäni suuresti tästä olkavarren murtumisesta,vaik taisi olla vaan huonoa onnea.kipu on vaan niin tajuton ja lääkkeet ei sitä helpota.Mut enpä aio valittaa kun se ei kipua poista.

      Tänään pääsenkin Hyvinkään sairaalaan hoidettavaksi ja lääkärin juttusille.Aion kyllä olla kovana ja vaatia kunnon hoidon kädelle.Haluan kyetä olemaantän käden kanssa rauhassa toipumassa ilman,että tarvii pelätä mitä sattuu.On todella kauheaa olla tän kanssa ja varoa,ettei satu mitään.Saa nähdä kauanko saa odottaa päivystyksessä käden kanssa ja mitä tekevät.=(
      Harmillisia tietoja tuli Hyvinkäältä.Mulla on olkavarren luu poikki sittekin.Se on nyt nelisen viikkoa ranteesta olkapäähän asti kipsissä,jonka jälkeen tulee lyhyempi kipsi.Jos ei kuuden viikon kuluttua ole luutunut niin sit joudutaan leikkaamaan.Kahden viikon kuluttua kontrolliröntgeniin,et nähdään mikä on käden tilanne.Viistosti luu poikki.Ratsastamaan saan mennä vasta tammikuussa 2010!

      • HennaPontinen

        Keskiviikko 5.8.09
        Nyyh,nyt tuli ikäviä uutisia lääkäriltä.Kuvien mukaan olkavarren luun päät ei ole lähellä toisiaa vaan todella kaukana.Ei ole yhtään edes luutunut eikä kuulemma tuu itse parantumaan.Maanantaina sit leikattavaksi.Käteen laitetaan levy!Perjantaina saan sit soiton asiasta!
        Toivottavasti leikkaus vaan onnistuu.Ehkä tää kipu sit tästä helpottaa.Onneksi pääty nyt leikkaukseen hoitona,koska on ikävää olla ku kivut niin kovat. Lääkäri ei pitänyt hyvänä asiana sitä,että mun kättä roikotettiin puoltoista vuorokautta pelkäs kantositeessä tapaturman jälkee.Mulle tulee leikkaukseen kaksi lääkäri,tää mua tänää katsonut ja kirurgi.heidän lisäkseen tulee anestesialääkäri ja kaksi hoitajaa.Aika paljon siis porukkaa,jos ymmärsin oikein!

        Lääkäri piti mun kipsiäni liian löysänä nyt.Vaikka perjantaina kävin sitä kiristyttämässä niin se varmaan on löystynyt.Perhana,et on huono säkä tän käden kanssa.sitten piti ihmeellisenä sitä,että tätä kättä roikotettiin eikä kipsattu heti,se on voinut ehkä vaikuttaa luun asentoon huonosti.Mua oikeasti harmittaa koko ratsastustapaturma ja tää,et käsi joudutaan leikkaa.Toivottavasti ees tulee kuntoon!

        Jeps,toivon suuresti,et leikkaus auttaa.Kiitos ihanista sanoistasi ja halistasi.Kauheaa odotella leikkausta! Äsken,kuulu aika mahtava rusahdus mun kädestäni ja se vielä taipu kipsin sisällä "ihanasti".Nyt tietty sattuu vietävästi.Toivottavasti ei tuu mitää yllättävää,et leikkaus peruuntus,et vaikkapa lääkäri sairastus tai omat veriarvot ois päin vittua.Se ois aika ikävää jos leikkaus peruuntus.


      • voisihan
        HennaPontinen kirjoitti:

        Keskiviikko 5.8.09
        Nyyh,nyt tuli ikäviä uutisia lääkäriltä.Kuvien mukaan olkavarren luun päät ei ole lähellä toisiaa vaan todella kaukana.Ei ole yhtään edes luutunut eikä kuulemma tuu itse parantumaan.Maanantaina sit leikattavaksi.Käteen laitetaan levy!Perjantaina saan sit soiton asiasta!
        Toivottavasti leikkaus vaan onnistuu.Ehkä tää kipu sit tästä helpottaa.Onneksi pääty nyt leikkaukseen hoitona,koska on ikävää olla ku kivut niin kovat. Lääkäri ei pitänyt hyvänä asiana sitä,että mun kättä roikotettiin puoltoista vuorokautta pelkäs kantositeessä tapaturman jälkee.Mulle tulee leikkaukseen kaksi lääkäri,tää mua tänää katsonut ja kirurgi.heidän lisäkseen tulee anestesialääkäri ja kaksi hoitajaa.Aika paljon siis porukkaa,jos ymmärsin oikein!

        Lääkäri piti mun kipsiäni liian löysänä nyt.Vaikka perjantaina kävin sitä kiristyttämässä niin se varmaan on löystynyt.Perhana,et on huono säkä tän käden kanssa.sitten piti ihmeellisenä sitä,että tätä kättä roikotettiin eikä kipsattu heti,se on voinut ehkä vaikuttaa luun asentoon huonosti.Mua oikeasti harmittaa koko ratsastustapaturma ja tää,et käsi joudutaan leikkaa.Toivottavasti ees tulee kuntoon!

        Jeps,toivon suuresti,et leikkaus auttaa.Kiitos ihanista sanoistasi ja halistasi.Kauheaa odotella leikkausta! Äsken,kuulu aika mahtava rusahdus mun kädestäni ja se vielä taipu kipsin sisällä "ihanasti".Nyt tietty sattuu vietävästi.Toivottavasti ei tuu mitää yllättävää,et leikkaus peruuntus,et vaikkapa lääkäri sairastus tai omat veriarvot ois päin vittua.Se ois aika ikävää jos leikkaus peruuntus.

        olkavarreta löytyä kasvain, kun noin helposti napsahti poikki.

        "Toivottavasti ei tuu mitää yllättävää,et leikkaus peruuntus,"


      • skimbaaja81
        HennaPontinen kirjoitti:

        Keskiviikko 5.8.09
        Nyyh,nyt tuli ikäviä uutisia lääkäriltä.Kuvien mukaan olkavarren luun päät ei ole lähellä toisiaa vaan todella kaukana.Ei ole yhtään edes luutunut eikä kuulemma tuu itse parantumaan.Maanantaina sit leikattavaksi.Käteen laitetaan levy!Perjantaina saan sit soiton asiasta!
        Toivottavasti leikkaus vaan onnistuu.Ehkä tää kipu sit tästä helpottaa.Onneksi pääty nyt leikkaukseen hoitona,koska on ikävää olla ku kivut niin kovat. Lääkäri ei pitänyt hyvänä asiana sitä,että mun kättä roikotettiin puoltoista vuorokautta pelkäs kantositeessä tapaturman jälkee.Mulle tulee leikkaukseen kaksi lääkäri,tää mua tänää katsonut ja kirurgi.heidän lisäkseen tulee anestesialääkäri ja kaksi hoitajaa.Aika paljon siis porukkaa,jos ymmärsin oikein!

        Lääkäri piti mun kipsiäni liian löysänä nyt.Vaikka perjantaina kävin sitä kiristyttämässä niin se varmaan on löystynyt.Perhana,et on huono säkä tän käden kanssa.sitten piti ihmeellisenä sitä,että tätä kättä roikotettiin eikä kipsattu heti,se on voinut ehkä vaikuttaa luun asentoon huonosti.Mua oikeasti harmittaa koko ratsastustapaturma ja tää,et käsi joudutaan leikkaa.Toivottavasti ees tulee kuntoon!

        Jeps,toivon suuresti,et leikkaus auttaa.Kiitos ihanista sanoistasi ja halistasi.Kauheaa odotella leikkausta! Äsken,kuulu aika mahtava rusahdus mun kädestäni ja se vielä taipu kipsin sisällä "ihanasti".Nyt tietty sattuu vietävästi.Toivottavasti ei tuu mitää yllättävää,et leikkaus peruuntus,et vaikkapa lääkäri sairastus tai omat veriarvot ois päin vittua.Se ois aika ikävää jos leikkaus peruuntus.

        Saman kokeneena voin todeta, että olkavarsi menee suhteellisen helposti poikki, mikäli asento vain sattuu "sopivaksi". Itselläni käsi jäi selän alle kaatuessa ja siinä olkavarsi katkesi. Aluksi kättä tosiaan hoidettiin vain kantositeellä ja luun päät tuntuivat heiluvan miten sattuu. Sitä jotenkin luottaa noihin lääkäreihin... Kontrollissa sitten paljastui hoidon heikohko taso ja lopulta käsi sitten kipsattiin siten, että kipsin paino vetäisi luut oikeaan asentoon. Leikkaamaan eivät jostain syystä alkaneet, joten luun päät on hieman limittäin kuvissa. Mitään pysyvämpää ei tästä episoodista jäänyt oikeastaan muistoksi, että eiköhän se käsi siitä kuntoudu kun vaan malttaa... Pikaista toipumista!


      • hennapöntinen
        voisihan kirjoitti:

        olkavarreta löytyä kasvain, kun noin helposti napsahti poikki.

        "Toivottavasti ei tuu mitää yllättävää,et leikkaus peruuntus,"

        Kasvain,hahhah.Ei kyllä mitenkään helposti napsahtanut poikki.Satuin tippuu betonilattialle käden päälle koko painollani.Ja käsi jäi sopivaan asentoon alle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe