Multi-Pover .Onko riski ostos ?

Mulli-Pokeri

Olen noita Massikoita kattellut, vanhempia 175, 185 jne mutta
toiset varoittelee ostamasta Multi-Pover mallia.Sanovat että on
vikaherkkä ja hankala ja kallis korjata.Mites on multi-poverin omistajat tai käyttäjät, kestääkö se?

40

8486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut talossa

      vuodesta -71 lähtien ,tällä hetkellä 165 mp ja 265mp , eikä kummassakaan ole ollut mp:ssä ongelmia.Kesto lienee kinni käyttäjästä ja huollosta kiinni.Aika erikoinen ajettava on kun kilpikonna puolella moottorijarrus ei toimi . Itse etsisin massikkaa jossa ei ole mp:tä ,on nimittäin mukavampi ajettava.

      • Taasen

        Jänispuolella on mäkipidätin mikä on taas eri mukava laite, ei tarvi tehottomien jarrujen pääl seisoskella.


    • mf...

      riskiostos - huonolla tuurilla menee rahaan menee korjauksiin tuplasti siihen nähden mitä ovat maksaneet ostaessa .

      100 -sarjan ikäiset vehkeet jätän suosiolla masiinistien kiusattavaksi .

      Katselisin mieluinten -80-90 luvun malleja .

      • Äksonmän

        Vanhalla 165 fergulla kuormattiin etukuormaajalla sonnat 17 vuotta ja tehtiin rehut .Edelleen ei mittän ongelmia,kunhan vaan vaihtelee öljyt ajoissa ja vähän huoltelee.Tosin jo vuosia ollut jo pihakoneena ja konehallin ahtaajana.


      • Mulli-Power
        Äksonmän kirjoitti:

        Vanhalla 165 fergulla kuormattiin etukuormaajalla sonnat 17 vuotta ja tehtiin rehut .Edelleen ei mittän ongelmia,kunhan vaan vaihtelee öljyt ajoissa ja vähän huoltelee.Tosin jo vuosia ollut jo pihakoneena ja konehallin ahtaajana.

        Vaikuttaako multi-poweri nopeuteen?


      • mf..
        Mulli-Power kirjoitti:

        Vaikuttaako multi-poweri nopeuteen?

        vertaa perusvaihteistoon .

        Etuna lähinnä laajempi käyttöalue .
        http://www.konedata.net/Traktorit/MF165.htm

        Kun vielä ruuvaa kierrokset täyteen pääsee suurimpan sallittuun 40km/h nopeuteen myös vanhemmilla traktoreilla .
        Aikoinaan noilla sallittiin aikoinaan vain 30km/h .


      • öljykäpälä
        mf.. kirjoitti:

        vertaa perusvaihteistoon .

        Etuna lähinnä laajempi käyttöalue .
        http://www.konedata.net/Traktorit/MF165.htm

        Kun vielä ruuvaa kierrokset täyteen pääsee suurimpan sallittuun 40km/h nopeuteen myös vanhemmilla traktoreilla .
        Aikoinaan noilla sallittiin aikoinaan vain 30km/h .

        Mikä niissä multi-povereissa sitten hajoaa ?


      • 50v.massikoita
        öljykäpälä kirjoitti:

        Mikä niissä multi-povereissa sitten hajoaa ?

        hajoa,pumppu saattaa kulua,eikä anna painetta riittävästi jolloin levypakka alkaa luistaa.


      • monien kokemus
        50v.massikoita kirjoitti:

        hajoa,pumppu saattaa kulua,eikä anna painetta riittävästi jolloin levypakka alkaa luistaa.

        Kuitenkin monet pelkää tätä multi-poveria.Eräskin kaveri joka oli myymässä 175 multi-poweria kertoi ihan avoimesti että näitä pelätään.Kyseinen kone oli kuitenkin ehjä, mutta kansan keskuudessa on tällainen käsitys.Jostainhan sen on täytynyt tulla ?


      • ....
        Mulli-Power kirjoitti:

        Vaikuttaako multi-poweri nopeuteen?

        Nostaa nopeutta perusvaihteistoon nähden noin 30% eli jos perusvaihteella kulkee 30 km/h niin high-asennossa kulkee sellaset lähes 40 km/h


      • mf-165 multipower
        .... kirjoitti:

        Nostaa nopeutta perusvaihteistoon nähden noin 30% eli jos perusvaihteella kulkee 30 km/h niin high-asennossa kulkee sellaset lähes 40 km/h

        Nettikoneessa myydään (ID 758922 ) Mf 165 multipoweria,käyttötunnit 1700 h.
        Myyjä mainitsee erikseen että myös multi-power toimii ?
        Eikä tämä ole ainoa kone missä erikseen mainitaa multi-poverin toimivuus.
        Eräs myi massikkaa mainiten että multi-pover ei toimi,muuten kunnossa.
        Ostoilmoituksissa näkee ,halutaan ostaa mf , ei multi-pover.Mutta mikä on se multi-poverin heikko kohta mikä sieltä hajoaa ?


      • alkaa luistaa
        mf-165 multipower kirjoitti:

        Nettikoneessa myydään (ID 758922 ) Mf 165 multipoweria,käyttötunnit 1700 h.
        Myyjä mainitsee erikseen että myös multi-power toimii ?
        Eikä tämä ole ainoa kone missä erikseen mainitaa multi-poverin toimivuus.
        Eräs myi massikkaa mainiten että multi-pover ei toimi,muuten kunnossa.
        Ostoilmoituksissa näkee ,halutaan ostaa mf , ei multi-pover.Mutta mikä on se multi-poverin heikko kohta mikä sieltä hajoaa ?

        Ei siinä juuri muuta vikaa ole. Kytkinremontin kokoinen homma korjata. Ei mahdoton.


      • kuin MF?
        alkaa luistaa kirjoitti:

        Ei siinä juuri muuta vikaa ole. Kytkinremontin kokoinen homma korjata. Ei mahdoton.

        Onko jotain syytä pysyä 175- ym. MF:ssä? Toki MF:t olivat hyviä vehkeitä, mutta 1970-luvulla Valmetit olivat aivan eri luokkaa (esim 702): Tehdasvalmisteinen sen ajan mittapuun mukaan hiljainen ja todella ergonominen tasalattiainen ohjaamo, vaihdevivut sivulla, vipuihin ylettyi helposti, huolto- ja korjauskohteet akusta, suuttimista ja kytkimestä lähtien helposti aukeavien peltien alla, rivipumpullinen moottori, synkronoitu vaihteisto, kulkee reilut 30 km/h, sileä pohja ja hyvä maavara, järeä nostolaite (verovarret, nostovarret). Pikavaihdetta ei tosin ollut, 703:ssa kylläkin kytkimen pikapolkaisun vaativa puolittajavaihde (yht. 16 eteen, 4 taakse). 4-vedoissa ero vielä selvempi maavarassa ja pohjan siisteydessä Valmetin hyväksi.


      • Pienet valmistuserät
        kuin MF? kirjoitti:

        Onko jotain syytä pysyä 175- ym. MF:ssä? Toki MF:t olivat hyviä vehkeitä, mutta 1970-luvulla Valmetit olivat aivan eri luokkaa (esim 702): Tehdasvalmisteinen sen ajan mittapuun mukaan hiljainen ja todella ergonominen tasalattiainen ohjaamo, vaihdevivut sivulla, vipuihin ylettyi helposti, huolto- ja korjauskohteet akusta, suuttimista ja kytkimestä lähtien helposti aukeavien peltien alla, rivipumpullinen moottori, synkronoitu vaihteisto, kulkee reilut 30 km/h, sileä pohja ja hyvä maavara, järeä nostolaite (verovarret, nostovarret). Pikavaihdetta ei tosin ollut, 703:ssa kylläkin kytkimen pikapolkaisun vaativa puolittajavaihde (yht. 16 eteen, 4 taakse). 4-vedoissa ero vielä selvempi maavarassa ja pohjan siisteydessä Valmetin hyväksi.

        Kyllä on syytä pysyä massikassa koska niiden valmistusmäärät ovat aivan eri mittakaavassa verrattuna pinen Suomen Valmettiin.Monia osia ei enään saa.
        Massikoita on pitkin maailmaa.


      • fergut kaukaa

        nykyään , varsinkin kun kesko niiden varaosat "hoitaa"
        osia ei tahdo löytyä jos loytyy niin vääriä. Ainut mikä pelaa
        on laskutus ylihinnoitellusti. Otan osaa jotka keskon kanssa
        joutuu asioida, eikähän siinä anneta edes osaa syntejä anteeksi.


    • maanviljeleljiä

      MultiPower -malleja on ollut talossa 1970-luvun alusta lähtien, 165, 168, 575, 135, 165S, 185 eikä ainakaan minun tietääkseni ole koskaan ollut multipowerin kanssa mitään ongelmaa, vaikka varsinkin 575 on ajettu soraa, vedetty 3 metrin kylvökonetta yms ja 165S on muuten kokenut kovia metsätöissä.

      Multipowerin pakan kai voi saada rikki jos pikavaihdetta ei käytä "koskaan", ja mahdollisesti jos rullaa alamäkiä kuorman kanssa low-asennossa ja lykkää kovassa vauhdissa high-asentoon.

      Noitahan oli useammallakin valmistajalla vaihtelevalla menestyksellä, mm Fordin DualPower, saattavat vaikuttaa käsityksiin toimivuudesta, vaikka ymmärtääkseni MF:n toteutus oli noista toimivin ja kestävin.

      Koneiden ikäluokka ja tuntimäärät vaan alkaa olemaan sellaisia että itsestäänselvyydet kuten vaikka MP:n tai nostolaitteiden toimivuuden voi myynti-ilmoituksessa mainita erikseen.

      Jos traktorille olisi tarvetta, en itse ostaisi massikkaa ilman multipoweria.

      • kyselyn aloittaja

        En kyllä käsitä mistä joillekin on tämä Multi-Power pelko on tullut.Itse olen katsellut näitä 100 sarjan massikoita pihakoneeksi.Valmetteja myös,tosin yksi viljelijä varoitti
        että vanhojen Valmettien osien saatavuus alkaa joskus vaikeaa.


      • tuntia
        kyselyn aloittaja kirjoitti:

        En kyllä käsitä mistä joillekin on tämä Multi-Power pelko on tullut.Itse olen katsellut näitä 100 sarjan massikoita pihakoneeksi.Valmetteja myös,tosin yksi viljelijä varoitti
        että vanhojen Valmettien osien saatavuus alkaa joskus vaikeaa.

        eikä multipowerissa mitään ongelmaa, pari kytkinremonttia ja koneremontti.
        En ostaisi massikkaa ilman multipoweria. Laitteen voi testata ajamalla se
        tosijyrkkään ylämäkeen. Suurin vaihde ja multipower päälle,kytkin pohjaan,
        jos kone pysyy paikoillaan, niin kunnossa on , eli ei luista.


      • kyselyn aloittaja
        tuntia kirjoitti:

        eikä multipowerissa mitään ongelmaa, pari kytkinremonttia ja koneremontti.
        En ostaisi massikkaa ilman multipoweria. Laitteen voi testata ajamalla se
        tosijyrkkään ylämäkeen. Suurin vaihde ja multipower päälle,kytkin pohjaan,
        jos kone pysyy paikoillaan, niin kunnossa on , eli ei luista.

        Mikä massikka on kyseessä ?


      • MF 165 -77
        kyselyn aloittaja kirjoitti:

        Mikä massikka on kyseessä ?

        viime vuosituhannella


      • massikoissa hyvin,
        kyselyn aloittaja kirjoitti:

        En kyllä käsitä mistä joillekin on tämä Multi-Power pelko on tullut.Itse olen katsellut näitä 100 sarjan massikoita pihakoneeksi.Valmetteja myös,tosin yksi viljelijä varoitti
        että vanhojen Valmettien osien saatavuus alkaa joskus vaikeaa.

        ei kannata uskoa kaikkia huhuja esson baarissa.


      • miten toimii
        massikoissa hyvin, kirjoitti:

        ei kannata uskoa kaikkia huhuja esson baarissa.

        Mulla ei ole ollut koskaan Multi-Poweria,vanhemmilla kun olen ajellut, miten se käytännössä toimii ?


      • näin ajaessa
        miten toimii kirjoitti:

        Mulla ei ole ollut koskaan Multi-Poweria,vanhemmilla kun olen ajellut, miten se käytännössä toimii ?

        MP ei päällä: Ajat kuin millä tahansa muulla traktorilla, paitsi silloin ei ole moottorijarrutusta.

        Mp vivusta päälle ilman kytkintä. Lisää nopeutta muistaakseni 30 %, moottorijarrutus toimii. Kun pysäytät, niin harvoin saa vaihdekeppiä liikutettua, ellei vivusta ota MP:a pois päältä, tai paina kytkintä lattiaan asti. Huom. kaksoiskytkin.

        Eli sen minkä vaivassa säästää kun saa pikavaihdettua ilman kytkintä, niin sen ajatustyössä häviää em. lieveilmiöiden takia.
        Mutta kun tottumuksesta kaikki on refleksinä selkäytimessä, niin eihän se nyt niin vaikeaa ole.
        Toiset tykkää, toiset ei.


    • MF 168

      Itselläni on ollut mf 168 vm.74 20 vuotta ja multipoweri lakkasi toimimasta 15 vuoden jälkeen. Katkasuhoitoa tarjottiin lääkkeksi, mutta noin vanhaa ei mielestäni kannattanut ruveta remontoimaan. Massikka kun toimii täysin, vaikka multipoweri onkin hajalla, mutta moottorijarrutusta ei ole. No löytyihän se vika kun seurasin käyttövivun tankovälityksiä, oli vuosien varrella "luistanut" kiinnityksestä. Ei tarvinnut katkaista konetta ja multipoweri toimii taas hyvin. Huolloksi riittää, että muistaa käyttää multipoweria ja että vaihteisto/peräöljyt on ok ja oikean laatuista.

      • lisää vaurioita

        Eikö se rikkinäinen Multi-Power tee sitten lisää vaurioita muualle ? Entä nopeus, sehän alenee.?


      • MF 168
        lisää vaurioita kirjoitti:

        Eikö se rikkinäinen Multi-Power tee sitten lisää vaurioita muualle ? Entä nopeus, sehän alenee.?

        Kyseisessä tapauksessa rikkinäinen multipoweri ei tehnyt vaurioita moottoriin, vaihteistoon, nostolaitteisiin, kytkimeen eikä mihinkään muuallekkaan. Kokemusta on, koska multipoweri oli mykkä 3 vuotta ja ajettu on koko ajan. Ajonopeuteen se vaikuttaa alentavasti, koska multipoweri on hydraulinen kertoja.


      • että se
        MF 168 kirjoitti:

        Kyseisessä tapauksessa rikkinäinen multipoweri ei tehnyt vaurioita moottoriin, vaihteistoon, nostolaitteisiin, kytkimeen eikä mihinkään muuallekkaan. Kokemusta on, koska multipoweri oli mykkä 3 vuotta ja ajettu on koko ajan. Ajonopeuteen se vaikuttaa alentavasti, koska multipoweri on hydraulinen kertoja.

        vaikuttaa ajonopeuteen ylentävästi.
        Ei tosiaan riko paikkoja rikkinäisenäkään.
        Se on sellainen 5" monilevypakka, johon ohjataan hydr. pieni paine. Silloin hitaampi vakiovaihde antaa räikällä periksi nopeammalle rattalle lootassa.
        Ja toisinpäin, eli pois käytössä ollessaan se hitaampi ratas vetää ja mp-pakka huilaa ilman levyjen yhteenpuristumista.
        Ei ihan tarkka selostus, mutta sinnepäin.


      • vastaus oli edelliselle
        että se kirjoitti:

        vaikuttaa ajonopeuteen ylentävästi.
        Ei tosiaan riko paikkoja rikkinäisenäkään.
        Se on sellainen 5" monilevypakka, johon ohjataan hydr. pieni paine. Silloin hitaampi vakiovaihde antaa räikällä periksi nopeammalle rattalle lootassa.
        Ja toisinpäin, eli pois käytössä ollessaan se hitaampi ratas vetää ja mp-pakka huilaa ilman levyjen yhteenpuristumista.
        Ei ihan tarkka selostus, mutta sinnepäin.

        On totta, että multipoweri vaikuttaa ajonopeuteen ylentävästi, mutta vastaukseni oli edelliselle viestiketjussa, jossa kyse oli rikkinäisestä multipowerista.


    • MF165

      Kyllä kestää ja eihän sitä ole pakko käyttää koko ajan.
      Lisää nopeutta ja moottorijarrutus pelaa.

    • 165mp

      Mun 165 massikal on jo ajettu yli 1000tuntia eikä mitään vikaa multi-powerissa.

    • 135 verkku

      mp ferkulla kannattaa ajaa normaalisti multipower päällä asennossa silloin se kestää. ohjekirjassakin lukee että multipower pois päältä tulee käyttää vain väli aikaisesti kun halutaan parempaa veto kykyä ja jos kuitenki joudutaan low asentoa käyttämään pidempään on vipua sirettävä välillä high asentoon.

    • 165mp

      Mut eiks se rasita enemmäm pumppua ja moottori isommalla puolella raskaassa vedossa esim jos kyntää tai äestää.

    • ferku3

      175mp vuotaa öljyä vaihdelaatikon pohjasta lämpimänä ihan norona

    • fergumakej

      kyllä kestää multi poweri.30 vuotta käytin etukuormaajassa.ilman remonttia mentiin.se vipu joskus kojetaulun alla piti kiristää,ei muuta.on nopeampi ajaa ja kun tottuu,on mukavakin.saa sopivan tehon lisäyksen.vipua vetämällä.pitää muistaa käyttää välillä nopealla pulella,jotta voitelu pelaa.huhut on huhuja,kokemuksesta tiedän suositella.kyseessä oli 188 mp.

    • fergumakej

      Tuohon lisäisin vielä,Kaikki hyvät kokemukset fergusta on ajalta jolloin se oli Hankkijan edustuksessa.Tämä nykyinen edustaja ei vakuuta.tuntuu kuin se loistaa laina valolla.MF ja pellervolainen Hankkija kuuluivat yhteen.

    • remppamie5

      se on semmonen et se pitää olla sen takia aina joskus päällä et se voitelee niitä tiivisteitä ja pumppua .Jus yks kaveri teki tonne sen tiivisteremontin ja oli kuulemma kovahomma ja kalliit tiivisteet (ja tämä remonttimies ei sano turhaan et olis kovahomma)ja oli viä käyny niin et ne tiivisteet ei ollukkaa ruvennu pitämään ja sama remontti tulos uusista ,kone pitää katkaista tämän jutun takia .lukee massikan käyttöohjekirjassakin että sitä pitää käyttää välillä.:(

    • Anonyymi

      Multi Power vehkeissä piti olla tarkkana varsinkin maantiellä ajaessa MP vaihde aina päällä, muuten oo moottorijarrutusta. Alamäissä ei missään tapauksessa saannu olla vaihde päällä ja MP vipu "pois päältä". Moni särki vaihdelaatikon. Itsellä vieläkin vm -78 165MP . ajettu yli 10000h . Tosin viimevuodet jo perunantekovehkeenä. Hydrauiikkapaineet viel kohillaa. Moottorille ei oo tehty mitää remonttia, muuta kuin huollot ja suuttimien tarkastukset. Kerran powerin" pakka" piti uusia, samalla vaihdettiin kytkinlevyt varmuuden vuoksi. Sit vielä tuohon pikavaihteeseen. Vakiolaatikolla oleva kulki vaa pirun hitaasti. 2x8. MP varustettuna vaihteita 12 x4 Kulki jo lähes neljääkymppiä

      • Anonyymi

        Kumpi niistä on päällä ja kumpi pois? Aina siellä on joku päällä. Nopeus on multipowerilla kiva. Neljässä kympissä juoksee kuin ajokoira laidasta laitaan leveälläkin maantiellä. Vaikka olisi holkitettu etuakseli.


    • Anonyymi

      No jos ei ole Multi-Poweria, niin rikkikään se ei voi mennä, mikä tahansa voi mennä traktorista rikki koska tahansa. Multi-Powereita korjataan ihan siinä kuin muitakin osia. Ei se ole niitä vikaherkimpiä osia kuitenkaan.

    • Anonyymi

      Mikä vikana multipowerissa kun ei aina toimi. Välillä hyppää päälle ja pois. Kun menee päälle niin myös pitää eikä luista. Voiko vipumekanismissa olla väljää. Vaihdettu muutama vuosi sitten suurtehopumppu mp punpun tilalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2300
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1781
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1402
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1398
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1271
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      136
      1133
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1083
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe