Takakontin luukku vm -06

zafira2006

Onko kellään jäänyt takakontin luukku kiinni,? ei meinaa aukea omastani.
Jos on mikä oli vialla?

11

1450

    Vastaukset

    • Joudut vaihtamaan avainpesän. Noin kävi minullakin vuosi sitten.

    • Koska omalla kohdalla ajankohtainen, niin vastailen vastaisuuden varalle. Itse purin juuri koko takaluukun (verhoilulevy pois, että saa kahvan irti) kun ei kytkin toiminut. Mikrokytykimen "kotelo", eli se kumiläpyskällä peitetty kolo, jossa nivelletty levy, joka painaa kytkintä, on sen verran huonosti eristetty, että sinne menee skeidaa ja kosteutta.

      Omassa Z:ssa tämä mudostui ongelmaksi vasta talvisen pesun jälkeen, kun kosteus tuolla jäätyi sillä seurauksella, että toiminta muuttui ensin satunnaiseksi ja sitten loppui. Vaikka mikrokytkimen kanssa samassa tilassa oli siis melko lailla kosteutta ja rapaaa, ei kytkimessä itsessään ollut mitään vikaa, vaan jäisen mekanismin runnominen oli ainoastaan työntänyt kytkintä sen verran ylöspäin kotelossaan, ettei levy enää ylettynyt painamaan sitä.

      Ratkaisu oli siis tässä tapauksessa niin yksinkertainen, että painallus kytkimen johdotuksen päästä niin, että tuttu napsaus kuuluu ja kamat paikalleen. On kai noita kytkimiä hapettunutkin (tai sitten niitä vaihdetaan testaamatta), mutta on ilmeisesti sen verran kallis, ettei kannata summassa vaihtaa. Luukun purkamiseen ei tarvii kun torxin ja olikohansenyt 9mm lenkin.

      • eivät toimi Zafiroissa tai pystyperä-Astroissa juuri siitä syystä , että sen takaluukun lukon suunnittelija on joku aivoton idiootti joka pitäisi pistää holhouksen alaiseksi ja apukouluun opiskelemaan yksikertaista fysiikkaa: Sen kumilätkän alla oleva tila täyttyy Suomen olosuhteissa vedellä ja kuralla ja pakkasella se jäätyy jääklöntiksi joten se mikrokytkin ei voi toimia. Mulla oli 2006-Astra ja sen kytkintä korjattiin kerran ja vaihdettiin kerran jo takuuaikana. Nykyinen samaa vuosimallia oleva Zafira toimi samalla tavalla. Sulatin, puhdistin ja kuivasin sen lukkosysteemin ja kotelon itse ja asensin takaisin paikalleen käyttäen kunnollista tiivistysliimaa. Hommaan meni tunti, kun jututin välillä uteliasta naapuria ja kävin sisällä kahvilla. Sen jälkeen lukko on säilynyt kuivana/sulana.
        Älä vie Zafiraasi ainakaan Opel-huoltoon takaluukun lukon oikuttelun vuoksi jos sen takuu on loppunut.
        Käsijarrun vaijeri on toinen verenpainetta nostava juttu Zafirassa:Kesällä se toimii mutta talvella se jäätyy koska vesi pääsee kuoren sisälle. Loistavaa saksalaissuunnittelua! Vettä ei tietenkään saa kuoren ja vaijerin välistä pois joten koko roska on vaihdettava.


      • Ouppelisti kirjoitti:

        eivät toimi Zafiroissa tai pystyperä-Astroissa juuri siitä syystä , että sen takaluukun lukon suunnittelija on joku aivoton idiootti joka pitäisi pistää holhouksen alaiseksi ja apukouluun opiskelemaan yksikertaista fysiikkaa: Sen kumilätkän alla oleva tila täyttyy Suomen olosuhteissa vedellä ja kuralla ja pakkasella se jäätyy jääklöntiksi joten se mikrokytkin ei voi toimia. Mulla oli 2006-Astra ja sen kytkintä korjattiin kerran ja vaihdettiin kerran jo takuuaikana. Nykyinen samaa vuosimallia oleva Zafira toimi samalla tavalla. Sulatin, puhdistin ja kuivasin sen lukkosysteemin ja kotelon itse ja asensin takaisin paikalleen käyttäen kunnollista tiivistysliimaa. Hommaan meni tunti, kun jututin välillä uteliasta naapuria ja kävin sisällä kahvilla. Sen jälkeen lukko on säilynyt kuivana/sulana.
        Älä vie Zafiraasi ainakaan Opel-huoltoon takaluukun lukon oikuttelun vuoksi jos sen takuu on loppunut.
        Käsijarrun vaijeri on toinen verenpainetta nostava juttu Zafirassa:Kesällä se toimii mutta talvella se jäätyy koska vesi pääsee kuoren sisälle. Loistavaa saksalaissuunnittelua! Vettä ei tietenkään saa kuoren ja vaijerin välistä pois joten koko roska on vaihdettava.

        Maksoi muistaakseni n.100e tuo mikrokytkin 1h töitä.


      • Ouppelisti kirjoitti:

        eivät toimi Zafiroissa tai pystyperä-Astroissa juuri siitä syystä , että sen takaluukun lukon suunnittelija on joku aivoton idiootti joka pitäisi pistää holhouksen alaiseksi ja apukouluun opiskelemaan yksikertaista fysiikkaa: Sen kumilätkän alla oleva tila täyttyy Suomen olosuhteissa vedellä ja kuralla ja pakkasella se jäätyy jääklöntiksi joten se mikrokytkin ei voi toimia. Mulla oli 2006-Astra ja sen kytkintä korjattiin kerran ja vaihdettiin kerran jo takuuaikana. Nykyinen samaa vuosimallia oleva Zafira toimi samalla tavalla. Sulatin, puhdistin ja kuivasin sen lukkosysteemin ja kotelon itse ja asensin takaisin paikalleen käyttäen kunnollista tiivistysliimaa. Hommaan meni tunti, kun jututin välillä uteliasta naapuria ja kävin sisällä kahvilla. Sen jälkeen lukko on säilynyt kuivana/sulana.
        Älä vie Zafiraasi ainakaan Opel-huoltoon takaluukun lukon oikuttelun vuoksi jos sen takuu on loppunut.
        Käsijarrun vaijeri on toinen verenpainetta nostava juttu Zafirassa:Kesällä se toimii mutta talvella se jäätyy koska vesi pääsee kuoren sisälle. Loistavaa saksalaissuunnittelua! Vettä ei tietenkään saa kuoren ja vaijerin välistä pois joten koko roska on vaihdettava.

        "Käsijarrun vaijeri on toinen verenpainetta nostava juttu Zafirassa:Kesällä se toimii mutta talvella se jäätyy koska vesi pääsee kuoren sisälle." No ei täällä ainakaan ole moista ongelmaa ollut, 4 talvea jo takana. Jos se on rikki niin jäätyyhän se, Hondassa oli aikaan tuota vikaa. Vai onko sekin Japanialaisten insinöörien vika?


      • kskdsio kirjoitti:

        "Käsijarrun vaijeri on toinen verenpainetta nostava juttu Zafirassa:Kesällä se toimii mutta talvella se jäätyy koska vesi pääsee kuoren sisälle." No ei täällä ainakaan ole moista ongelmaa ollut, 4 talvea jo takana. Jos se on rikki niin jäätyyhän se, Hondassa oli aikaan tuota vikaa. Vai onko sekin Japanialaisten insinöörien vika?

        Mistä hitosta noita huonojen suunnittelijoiden kehujia riittää??


      • kskdsio kirjoitti:

        "Käsijarrun vaijeri on toinen verenpainetta nostava juttu Zafirassa:Kesällä se toimii mutta talvella se jäätyy koska vesi pääsee kuoren sisälle." No ei täällä ainakaan ole moista ongelmaa ollut, 4 talvea jo takana. Jos se on rikki niin jäätyyhän se, Hondassa oli aikaan tuota vikaa. Vai onko sekin Japanialaisten insinöörien vika?

        Ei ole Japanilaisen insinöörin vika vaan edelleenkin Saksalaisen, kun nään japanin inssit kopio kaikki sakasalaisilta.... vikoineen päivineen ;)


    • itsellä on vectra 06 farkku ja takuluukun sähköinen lukko lakkasi toimimasta ,miten sen voisi korjata tai keinoa millä saa auki , keskuslukon kun aukaisee niin avautuu puoliksi mutta ei kokonaan vaikka renkkaa sähköisestä kahvasta ,kukahan osaisi neuvoa ?

    • no joo, voi olla ettei yo. ohje ole hyvä enää 2006 autoille...

    • Samahomma oli.. Takakontin kuljettajan puoleisella seinällä on joku sähkökeskus tms, jossa on sellainen iso kahvasta käännettävä johtoliitin. Näissä oleva hapettuma aiheutti sen että takaovi ei auennut. Liitintä muutaman kerran heiluttamalla auki ja kiinni toimii taas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsin linja ihmetyttää maailmalla

      "– Tämä on hullu kokeilu 10 miljoonalla ihmisellä. Kertokaa edes, miksi teemme tämän. Minusta tuntuu tällä hetkellä, että meitä johdetaan kuin lammasl
      Maailman menoa
      405
      11924
    2. Suomalaisten eristäytyminen näkyy jo koronatartuntatilastossa

      Hyvä juttu. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/be78bc0b-4a82-4fd2-a82b-15ffa09761da
      Maailman menoa
      204
      8793
    3. Hesburgerin omistaja vaatii valtiota korvaamaan

      kaikki liiketappionsa koronavirustilanteessa eli riihikuivaa rahaa heti. https://www.iltalehti.fi/talous/a/ca6b4409-671c-4de2-b1d0-ad8d511d043c
      Maailman menoa
      478
      4793