SP-590 UZ

meiii

olisin ostamassa tuota kameraa. kenelläkään kokemusta ko. kamerasta, kommentteja?

23

3383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olumpissis

      Eipä taida olla juuri edeltäjiään kummempi. Kokemusta on sp-550 uz kolmen viikon verran, se oli kiitti mulle riitti.

      • adsfadsfasdf

        Käsitykseni mukaan tuo kamera edustanee kaikkein huonointa tarjontaa tällä hetkellä. Yksi kaveri tuon osti huolimatta siitä että kun kysyi asiassa neuvojani ei niitä kuunnellut. Suosittelin vastaavassa tarkoituksessa canonin sx 1 is kameraa mutta eipä kuunnellut. No nyt on sitten ollut ilmeisen pettynyt tuohon valintaansa ja mitä sitä itse kokeilin niin jotenkin tuossa on onnistuttu tärvelemään kaikki järkevät ominaisuudet kamerasta. Kyse ei ole siitä että kamera olisi speksien takia epäonnistunut, Käytettävyys on vain ihan surkea. Sama koskee muuten sen sisarmalleja. Omien kokemusteni perusteella nikonin ja sonyn sarjasta löytyy oivia ratkaisuja tuossa kompaktikameraluokassa. Mutta siis ensisijaisesti tarve ratkaisee. Tällä hetkellä kannattaa muistaa että hämäräkuvausominaisuudet alkavat olla aika hyviä kameroissa ja on todennäköistä että pikkukennoisissakin aletaan näkemään järkeviä hämäräkuvausmahdollisuuksia vähitellen. Mutta tosiaan tuossa luokassa sx1 is on ihan vertaansa vailla ja sillä tekee vielä jotain 5 vuoden päästäkin.


      • mielestäni
        adsfadsfasdf kirjoitti:

        Käsitykseni mukaan tuo kamera edustanee kaikkein huonointa tarjontaa tällä hetkellä. Yksi kaveri tuon osti huolimatta siitä että kun kysyi asiassa neuvojani ei niitä kuunnellut. Suosittelin vastaavassa tarkoituksessa canonin sx 1 is kameraa mutta eipä kuunnellut. No nyt on sitten ollut ilmeisen pettynyt tuohon valintaansa ja mitä sitä itse kokeilin niin jotenkin tuossa on onnistuttu tärvelemään kaikki järkevät ominaisuudet kamerasta. Kyse ei ole siitä että kamera olisi speksien takia epäonnistunut, Käytettävyys on vain ihan surkea. Sama koskee muuten sen sisarmalleja. Omien kokemusteni perusteella nikonin ja sonyn sarjasta löytyy oivia ratkaisuja tuossa kompaktikameraluokassa. Mutta siis ensisijaisesti tarve ratkaisee. Tällä hetkellä kannattaa muistaa että hämäräkuvausominaisuudet alkavat olla aika hyviä kameroissa ja on todennäköistä että pikkukennoisissakin aletaan näkemään järkeviä hämäräkuvausmahdollisuuksia vähitellen. Mutta tosiaan tuossa luokassa sx1 is on ihan vertaansa vailla ja sillä tekee vielä jotain 5 vuoden päästäkin.

        Joskus voi käydä niin, että kamera on yhtä "hyvä" kuin käyttäjänsä? Mulla ei ongelmia Olympus 590:sen kans, hyviä kuvia tulee, tosin oma aikansa piti harjoitella, että tottuu kameraan ja osaa käyttää asetuksia ja nimenomaan oikeita asetuksia. No ehkä ainut huono puoli on hidas tarkennus hämärässä. Jalustaa pitää käyttää jos meinaa saada 26x zoomilla selvän kuvan, kun ei tälläisen vanhan viinanaaman käsi ole enää niin vakaa :) .Canonin SX1 on pyöreesti 150€ kalliimpi, joten kait sillä pitää jo parempi kamera saadakin. Ite meinaan joskus tulevaisuudessa hankkia kunnon järkkärin ja siihen putken jolla onnistuu kohtuu hyvin luontokuvaus.


    • Tallustelija74

      En suosittele, sillä se on vaan rahan tuhlausta. Pari kuukautta jaksat sillä kuvailla ja pian huomaat tarkennuksen olevan ärsyttävän hidas. Sijoita rahat mieluummin järkkäriin.

      • meiii

        järkkäriä en kyllä saa... jos tuo hidas tarkennus on ainoa ongelma niin siihen olen kyllä tottunut jo.


      • voi hieman
        meiii kirjoitti:

        järkkäriä en kyllä saa... jos tuo hidas tarkennus on ainoa ongelma niin siihen olen kyllä tottunut jo.

        Odottaakkin.
        Tuosta tallustelijan neuvosta voisit ottaa opiksi ja säästää nuokin rahat tuohon järkkäriin. Hintaerokin halvimmilla järkkäri paketeilla verrattuna tuohon miettimääsi vehkeeseen ei ole järin suuri.
        Mikä tahansa järkkäri jopa noilla paljon parjatuilla kittiobjektiiveilla on paljon parempi vaihtoehto.


      • SP-590-UZ
        voi hieman kirjoitti:

        Odottaakkin.
        Tuosta tallustelijan neuvosta voisit ottaa opiksi ja säästää nuokin rahat tuohon järkkäriin. Hintaerokin halvimmilla järkkäri paketeilla verrattuna tuohon miettimääsi vehkeeseen ei ole järin suuri.
        Mikä tahansa järkkäri jopa noilla paljon parjatuilla kittiobjektiiveilla on paljon parempi vaihtoehto.

        Ostin tuollaisen viikko sitten ja ystäväni ammattikuvajaa oli kaiketi tyytyväinen kameran mahdollisuuksiin kuvaamisessa,ainoana vinkkinä antoi,ulkona muista jalusta jos alat zoomaileen kauas. Meinaan ottaa kaiken irti kamerasta ja nautti sen hyvistä ominaisuuksista, Ei mitään järkestelmä kameraa jos pienellä rahalla sai tällaisen tosi hyvän digikameran ,osta tällainen ja et tule pettyymään.


    • kismyyh

      mäkin oon miettiny et hankkisin tän (sit kun on rahat koossa tietty). järkkäriin ei oikein köyhällä tytöllä ole varaa, ja silleen kun ne on hirveen isoja ja tykkään kanniskella kameraa laukussa, mut samalla se sais olla hyvä. mitäs sanotte, mahtuisko tää käsilaukkuu ? entä osaatteko sanoo, tuleeko hyvät kuvat vaikka kuvais sisällä illalla ?

      • UZ.....

        Ostin kyseisen laitteen kuukausi sitten ja täytyy sanoa että täyttää kaikki tarpeeni kamerana. En ole vielä varsinaisesti "valokuvannut", vaan kokeillut kameran eri toimintoja ja säätöjä eri tilanteissa, sisällä ja ulkona, valossa ja hämärässä, zoomi täysillä ja zoomi pois. Maksoin 299€, joka tuntuu olevan monessa paikassa voimassa oleva hinta. Hyvä kamera, varsinkin jos tarvitsee tuota zoomia joissakin tilanteissa. Suosittelen.


    • werythm

      Itsellä kokemusta UZ-560 kamerasta. Alkuun sillä pääsee. Sisäkuvaukseen ja maisemiin.
      Mutta jos tarvetta kuvata nopeita tilanteita niin eipä onnistu.
      Kyllä se niin on että nälkä kasvaa syödessä ja näin jälkikäteen sanoisin että kannattaa kerätä hiukan lisää rahaa ja ostaa se järjestelmä kamera. Siinä on paljon enemmän mahdollisuuksia toteuttaa itseään.
      Monesti on käynyt niin että kun haluaa kuvan jostain tilanteesta niin ei se pirun uzi kerkiä kuvaa ottamaan ja se on suttuinen.
      Jos ei ole digikameraa ennen ollut niin osta pois, muuten älä, petyt.

      • kameraa

        Paljonko on "hiukan lisää rahaa" 299€:n päälle, jos ostaisin jonkun järkkärin, jossa on kuvanvakaaja ja siihen lisäksi jonkun objektiivin, joka vastaa lähelle Olympuksen 26x zoomia? Olen harkinnu järkkäriä, mutta käsittääkseni hinta pomppaa moninkertaiseksi kun nuo objektiivit on aika hintavia? Mutta kertokaa te jotka tiedätte kuvaamisesta ja kameroista enemmän mikä olis kohtuuhintainen järkkäri objektiivi? Tällä hetkellä kamerani on Canon PowerShot A710 IS, jolla tulee peruskuvaajalle ihan ok kuvia, mutta kaipaan parempaa zoomia kalastus ja metsästysreissuilleni ja ehkä sais olla aavistuksen verran parempia kuvia, eli yhtenä vaihtoehtona olis Olympus 590 UZ.


      • fgjklölfkjasdgf
        kameraa kirjoitti:

        Paljonko on "hiukan lisää rahaa" 299€:n päälle, jos ostaisin jonkun järkkärin, jossa on kuvanvakaaja ja siihen lisäksi jonkun objektiivin, joka vastaa lähelle Olympuksen 26x zoomia? Olen harkinnu järkkäriä, mutta käsittääkseni hinta pomppaa moninkertaiseksi kun nuo objektiivit on aika hintavia? Mutta kertokaa te jotka tiedätte kuvaamisesta ja kameroista enemmän mikä olis kohtuuhintainen järkkäri objektiivi? Tällä hetkellä kamerani on Canon PowerShot A710 IS, jolla tulee peruskuvaajalle ihan ok kuvia, mutta kaipaan parempaa zoomia kalastus ja metsästysreissuilleni ja ehkä sais olla aavistuksen verran parempia kuvia, eli yhtenä vaihtoehtona olis Olympus 590 UZ.

        Hyvinhän siinä objektiivin ostossa saa kulumaan 500€->ylöspäin kun tollasta 26x zoomia ettiskelee, ja sitten sen objektiivin koko vastaa suunnilleen oman käsivarren mittaa. Sitä ei sitten ihan jokapaikkaan raahata, tarviit tripodit että ei käsi väsyis niin paljoa. Yleensä sitten tulee se kittilinssi mukaan otettua kun esim ulos lähtee, eikä etsimään hienoja maisemia yms. Lähdet jonnekin esim metsästämään puolet repusta täyttyy pelkästään kamerasta, objektiiveista ja tripodeista. Epäkäytännöllinen, ei voi oikein ottaa mukaan spontaaneihin tilanteisiin kun ei saatanan minnekkään mahdu. Jos kuitenkin järkkäriä etsit tässä olisi CANON EOS 500D Objektiivi EF-S 18-55 IS. Kittilinssi on aika paska mutta alkuun pääsee. http://www.pixmania.com/fi/fi/2681221/art/canon/eos-500d-objektiivi-ef-s.html?srcid=89&Partenaire=vertaa&CodePromo=oui . Sitä linssiä saat itse käyrä metsästämään.


      • ernesti11
        kameraa kirjoitti:

        Paljonko on "hiukan lisää rahaa" 299€:n päälle, jos ostaisin jonkun järkkärin, jossa on kuvanvakaaja ja siihen lisäksi jonkun objektiivin, joka vastaa lähelle Olympuksen 26x zoomia? Olen harkinnu järkkäriä, mutta käsittääkseni hinta pomppaa moninkertaiseksi kun nuo objektiivit on aika hintavia? Mutta kertokaa te jotka tiedätte kuvaamisesta ja kameroista enemmän mikä olis kohtuuhintainen järkkäri objektiivi? Tällä hetkellä kamerani on Canon PowerShot A710 IS, jolla tulee peruskuvaajalle ihan ok kuvia, mutta kaipaan parempaa zoomia kalastus ja metsästysreissuilleni ja ehkä sais olla aavistuksen verran parempia kuvia, eli yhtenä vaihtoehtona olis Olympus 590 UZ.

        Terve ! Kameran ja objektiivien ostossa ei ole ylärajaa . Jos rahat riittää, osta ihmeessä 20000 - 30000 € yhdistelmä , silloin ne saattaa kestää kosteita ja kylmiä olosuhteita . Sulla on kamera , mutta et pysty pitämään niitä mukanasi kun lähdet kalastamaan ja metsästämään . Jalustoineen muiden härpäkkeiden kanssa paino nousee useisiin kiloihin . Painosta selviää , jos kunto kestää , mutta niiden vaatima tila on suuri , ei ne mahdu selkäreppuun . Toinen juttu , jos tulee nopea tilanne , silloin olet pahasti myöhässä . 590 on nopeasti käytössä , ilman jalustaa pitkä zoomi tärähtää 100 % varmuudella jos et pysty tukemaan vaikkapa ison kiven päälle . Jos pystyt käyttämään alle 400 ison lukemia kuviin ei tule kohinaa ja kuvan laatu on kohtuullinen .


      • Keksa 2
        ernesti11 kirjoitti:

        Terve ! Kameran ja objektiivien ostossa ei ole ylärajaa . Jos rahat riittää, osta ihmeessä 20000 - 30000 € yhdistelmä , silloin ne saattaa kestää kosteita ja kylmiä olosuhteita . Sulla on kamera , mutta et pysty pitämään niitä mukanasi kun lähdet kalastamaan ja metsästämään . Jalustoineen muiden härpäkkeiden kanssa paino nousee useisiin kiloihin . Painosta selviää , jos kunto kestää , mutta niiden vaatima tila on suuri , ei ne mahdu selkäreppuun . Toinen juttu , jos tulee nopea tilanne , silloin olet pahasti myöhässä . 590 on nopeasti käytössä , ilman jalustaa pitkä zoomi tärähtää 100 % varmuudella jos et pysty tukemaan vaikkapa ison kiven päälle . Jos pystyt käyttämään alle 400 ison lukemia kuviin ei tule kohinaa ja kuvan laatu on kohtuullinen .

        Toimiiko tämä kamera ladattavilla akuilla vai pelkästään pattereilla??


      • ernesti11
        Keksa 2 kirjoitti:

        Toimiiko tämä kamera ladattavilla akuilla vai pelkästään pattereilla??

        Tere ! Kamera tarvitsee 4 kpl AA paristoa , itse käytän ladattavia , mutta tavalliset käy . Tuossa paras puoli on siinä , että jos ladattavat paristot sippaa , ei kun kauppaan tai kioskille ja ostaa sieltä uudet .


      • veYo
        ernesti11 kirjoitti:

        Terve ! Kameran ja objektiivien ostossa ei ole ylärajaa . Jos rahat riittää, osta ihmeessä 20000 - 30000 € yhdistelmä , silloin ne saattaa kestää kosteita ja kylmiä olosuhteita . Sulla on kamera , mutta et pysty pitämään niitä mukanasi kun lähdet kalastamaan ja metsästämään . Jalustoineen muiden härpäkkeiden kanssa paino nousee useisiin kiloihin . Painosta selviää , jos kunto kestää , mutta niiden vaatima tila on suuri , ei ne mahdu selkäreppuun . Toinen juttu , jos tulee nopea tilanne , silloin olet pahasti myöhässä . 590 on nopeasti käytössä , ilman jalustaa pitkä zoomi tärähtää 100 % varmuudella jos et pysty tukemaan vaikkapa ison kiven päälle . Jos pystyt käyttämään alle 400 ison lukemia kuviin ei tule kohinaa ja kuvan laatu on kohtuullinen .

        Rahan puute se minutkin vie ostaan sp590, mielestäni todella hyvä hintalaatusuhde! Tuki pitää ottaa mukaan jos zoomia yrittää käyttää ilmat et tärähtää mutta uskon et tuo sp590 antaa mulle uuden kuvausmaailman kun siirryyn 100e digikameroista =) jossa tärähtää iha ilma zoomiaki......
        Itsekkin olen sitä meiltä että järjestelmäkameran mukaan ottaminen on hankala prosessi ja tosiaan jos retkellä oot kävelemäs ja huomaat et kappas lintu kootaampa järkkäri.. eiei, mielummi uzi kaulalta ja tuki alle jos tarvii ja napsnaps!


      • giigfari
        veYo kirjoitti:

        Rahan puute se minutkin vie ostaan sp590, mielestäni todella hyvä hintalaatusuhde! Tuki pitää ottaa mukaan jos zoomia yrittää käyttää ilmat et tärähtää mutta uskon et tuo sp590 antaa mulle uuden kuvausmaailman kun siirryyn 100e digikameroista =) jossa tärähtää iha ilma zoomiaki......
        Itsekkin olen sitä meiltä että järjestelmäkameran mukaan ottaminen on hankala prosessi ja tosiaan jos retkellä oot kävelemäs ja huomaat et kappas lintu kootaampa järkkäri.. eiei, mielummi uzi kaulalta ja tuki alle jos tarvii ja napsnaps!

        300e maksoin ja hyvin toimii näppärä mukana luonnossa tilasin vielä adapterin/telejatkeen 1,7 polttoväliksi tuli hulppeat 1149 kaukolaukaisin jalusta johan saa pitkältäkin "imaistua" kohteen lähelle lintuja kun paljon kuvailen olen kyllä polvitueltakin onnistunut näpsimään näppärä paketti kaikenkaikkiaan ei vie tilaa paljoa ja on nopeasti kuvausvalmis niin ja kuvathan ovat yleensä yhtä hyviä/huonoja kuin on kuvaaja ihan "oikeeta" kuvaamista meikä harjoittelee kodak retina IIa vm:1953 filmikameralla sillä sitä oppii perustekniikan mielestäni aika hyvin mutta yhtäkaikki suosittelen lämpimästi olympus 590 uz kameraa mulla se on ollut kohta vuoden käytössä ja tyytyväinen olen enkä ole sitä vaihtamassa mihinkään


      • bgy7
        giigfari kirjoitti:

        300e maksoin ja hyvin toimii näppärä mukana luonnossa tilasin vielä adapterin/telejatkeen 1,7 polttoväliksi tuli hulppeat 1149 kaukolaukaisin jalusta johan saa pitkältäkin "imaistua" kohteen lähelle lintuja kun paljon kuvailen olen kyllä polvitueltakin onnistunut näpsimään näppärä paketti kaikenkaikkiaan ei vie tilaa paljoa ja on nopeasti kuvausvalmis niin ja kuvathan ovat yleensä yhtä hyviä/huonoja kuin on kuvaaja ihan "oikeeta" kuvaamista meikä harjoittelee kodak retina IIa vm:1953 filmikameralla sillä sitä oppii perustekniikan mielestäni aika hyvin mutta yhtäkaikki suosittelen lämpimästi olympus 590 uz kameraa mulla se on ollut kohta vuoden käytössä ja tyytyväinen olen enkä ole sitä vaihtamassa mihinkään

        Ja se telejatke käy moniin muihinkin esim Fujin kameroihin ilman adapteria ja kaikki toimii.


      • Olympus 550 ja 590
        Keksa 2 kirjoitti:

        Toimiiko tämä kamera ladattavilla akuilla vai pelkästään pattereilla??

        Käytän itse Litium paristoja kestävät tosi kauan.


      • 4*litium
        Keksa 2 kirjoitti:

        Toimiiko tämä kamera ladattavilla akuilla vai pelkästään pattereilla??

        Käytän litium paristoja kestää huomattavasti kauemmin


    • mie ja sie

      ihan hyvä 'peruskamera'.. esim luontokuviin, vähän huonompi esim. urheilua/lintuja kuvatessa

    • Epätoivoinen..

      Millaisia kameroita teillä on? Ku olen halunnut kameraa 2v ja ei oo löytynyt oikeen mitään kameraa..
      Mitä muita merkkejä te ehdotatte kuin olympus sp-590 ?
      Haluisin et se olis sellanen joka ottaa tarkkoi kuvii, laatu hyvä, hinta alle 300..

      • hyvää joulua...

        Hyvä kuvaaja ottaa hyviä kuvia vaikka kenkälaatikolla...

        Ei kamera kuvaajaa tee...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe