Merkkailu

Kindare

Meillä on kohta vuoden ikäinen uroskissa (sisäkissa). Kastrointi tehty puoli vuotiaana. Joku "fiksu" sanoi, että kissan kivekset pitää olla laskeutuneet, ettei sitä saisi kastroida.. Joka tapauksessa katti merkkaa edelleen, vaikka hiekkalaatikko on puhdas (puhdistetaan päivittäin). Muita kissoja tai eläimiä ei taloudessamme ole.

18

4271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi johtua siitä

että se kissa tekee sitä kapinoidakseen tai saadakseen huomiota. vaikka kuulostaakin raalta, mutta sitten kun se on pissanut jonnekin laita sen nenä siihen ja toru sitä ja vie hiekkalaatikolle. kun on muutaman kissan turpa haissut kuselle, niin kyllä se oppii että hiekkalaatikkoon kustaan, ja jos se kusee samoihin paikkoihin usein, niin se voi johtua siitä että siinä haisee vielä kusi. osta sellast ainetta mikä karkottaa kissoi ja laita sitä yleisimpiin kusipaikkoihin. meillä on ainakin toiminu hyvin:)

• on provo

Eli juuri noin EI SAA tehdä kun tossa yllä ehdotetaan. Se on provo. Kissa ei noin opi mitään, eikä se tosiaankaan merkkaile kapinoidakseen, ei kissa sellaista ymmärrä. Voisi olla aiheellista tutkia virtsanäyte eläinlääkärillä.

• ihan tyhmä
        on provo kirjoitti:

Eli juuri noin EI SAA tehdä kun tossa yllä ehdotetaan. Se on provo. Kissa ei noin opi mitään, eikä se tosiaankaan merkkaile kapinoidakseen, ei kissa sellaista ymmärrä. Voisi olla aiheellista tutkia virtsanäyte eläinlääkärillä.

tai sitte ittelläs ei oo yhtää kissoi ja oot joku kaupunkilaishintti, joka vaan hyssyttelee kissoille jos vaikka ne repii tapettei. meillä on 12 kissaa ja ne on opetettu ihan samalla tavalla ja ne rakastaa meitä todella paljon ja ei haise kuule yhtään missään pissa. että että. ja kissa voi kapinoida jotta saa huomiota, ainaki meidän kissat teki niin, ehkä sun kissat ei oo vaan niin fiksuja.

• huhhuhhuh
        on provo kirjoitti:

olisi kiva tietaa milta oma asuntosi haisee tai miten itse hoitelet merkkaamiset tai jos itsellasi ei ole edes kissoja niin ehka ei kannattaisi puhua mitaan asiasta. Ei siina kissassa mitaan vikaa ole. oma 3-vuotias vauvamme meni ja merkkasi ystavani laukun koska emme paastaneet hanta illalla enaa ulos.

• Milene_

Painotan minäkin, että kissat eivät osoita mieltään merkkaillessaan/tehdessään tarpeensa muualle kuin laatikkoon. Joskus on itselläkin ollut usko tässä asiassa vähissä, mutta aina olen lopulta ratkaisun löytänyt. Ja syy ongelmaan on aina ollut jokin muu, kuin mielenosoitus. Vaatii vaan järkeilyä, että se syy löytyy, hätäisimmät päätyvät juuri tuohon mielenosoitus -selitykseen.

Mutta, mutta...tuo, että kissa on kerennyt aloittamaan merkkailun jo ennen leikkausta ja jatkaa sitä sen jälkeen, on ymmärrettävästi ikävä ongelma, eikä yleensä johdu hiekkalaatikon kunnosta. Kissahan ei varsinaisesti pissaa mihinkään muualle vaan merkkailee? Käyttää kuitenkin laatikkoa muuten? Kannattaa ostaa kunnon pesuaine (esimerkiksi eläinkaupasta saa nimenomaan kissanpissan hajun hajottamiseen tarkoitettua ainetta) ja pestä pinnat huolella. Ehkä myös feromonisuihke noihin merkkauskohtiin auttaisi? Tai apteekissa myytävät valmisteet, jotka on nimenomaan tarkoitettu merkkailevien kissojen "hoitoon" (pillereitä, jotka murennetaan ruokaan).

Monesti suositellaan kissan merkkauspaikkojen eristämistä, eli kissan oleskelualueen kutistamista sellaiseen, missä se ei koe halua merkkailla ja siitä sitä pikkuhiljaa taas laajennetaan asteittain. Täten kissa oppii ikäänkuin uudestaan sisäsiistiksi. Itselläni kissa pissasi välillä jonnekin muualle, kuin laatikkoon ja sain asian ratkaistua rajaamalla kissan oleskelun yhteen huoneeseen, josta poistin kaiken sellaisen materiaalin, jolle kissa yleensä pissasi (kun laatikko ei kelvannut). Puhdistin pinnat muualta hyvin, laitoin feromonisuihketta päivittäin ja johonkin suosittuun kohtaan siirsin kissan hiekkalaatikon (josta otin kannen pois, jos se vaikka olisi mieluisampi). Lopulta päästin kissan taas liikkumaan vapaasti asunnossa ja ongelma on nyt täysin korjattu. Pidän tosin edelleen toisen laatikoista täysin avonaisena kaiken varalta.

• jatkuu kastroinnista

huolimatta,on eläinlääkäriltä jäänyt kastroinnin yhteydessä huomaamatta ns. kolma kives. Ja näin ollen leikkaus on mennyt pilalle ja merkkailu tulee jatkumaan. Siihen ei liity millään tavalla onko talossa muita eläimiä.

Ja mitä tuohon torumiseen tulee niin oletteko esim. tutkituttaneet kissan virtsan ettei ole tulehdusta? Aika ikävää silloin toruskella eläintä jos toisella on OIKEASTI joku hätänä. Kissa aina ilmoittaa erilaisella käytöksellään mahdolliset sairaudet yns. Toki kissa myös osaa sairautensa piilottaa.

Mutta esim. oma leikattu kollini alkoi yhtäkkiä merkkailemaan. Ei kun kissa lääkäriin ja todettiin tulehdus. Antibioottikuuri viikoksi ja vot...pissiminen loppu.

Ota selvää mikä on kissan merkkailun syynä!

Ei ole normaalia että kastroitu kolli merkkailee! Silloin on aina joku "vikana!"

• pongo pesonen

Kertokaapas ratkaisu seuraavaan ongelmaan: 2-vuotias leikattu uroskissa pissii hiekkalaatikkoon mutta kakkii ihan muualle, yleensä hiekkalaatikon viereen tai lähistölle muuten, joskus alakertaan. Yleensä samoille alueille.
        Aikaisemmin auttoi kun vein kissan laatikolle kun se alkoi kaapia lattioita. Olen kokeillut hajuja, hiekkoja, eri laatikoita, torumista, kehumista, laatikon paikan vaihtelua, ruokavaliota...mitä vain mieleen tulee. Kakkimisesta on tullut todellinen ongelma- se kun toistuu päivittäin! Eläinlääkäri ei osannut tehdä / sanoa muuta kun että päässä viiraa kissalla, se osoittaa mieltään. Kissa on hyvin tunteellinen ja ihmisrakas. Minulla on ollut narttukissoja, jotka ovat olleet itsenäisiä ja kulkeneet omia teitään, tämä jätkä on toista maata! Se joutuu olemaan yksin n. 5 - 7 tuntia päivässä, mikä ei ymmärtääkseni ole kissoille paha juttu. Käytän sen päivittäin ulkona. Auttakaa joku, kissa on meille rakas ja luonteeltaan täysin ainutlaatuinen, en haluaisi pitovaikeuksien vuoksi lopettaa sitä ( ei kai kukaan halua ei-sisäsiistiä mutta mukavaa kissaa..?). Kiitos etukäteen :)

• virtsanäyte tutkittu
        pongo pesonen kirjoitti:

Kertokaapas ratkaisu seuraavaan ongelmaan: 2-vuotias leikattu uroskissa pissii hiekkalaatikkoon mutta kakkii ihan muualle, yleensä hiekkalaatikon viereen tai lähistölle muuten, joskus alakertaan. Yleensä samoille alueille.
        Aikaisemmin auttoi kun vein kissan laatikolle kun se alkoi kaapia lattioita. Olen kokeillut hajuja, hiekkoja, eri laatikoita, torumista, kehumista, laatikon paikan vaihtelua, ruokavaliota...mitä vain mieleen tulee. Kakkimisesta on tullut todellinen ongelma- se kun toistuu päivittäin! Eläinlääkäri ei osannut tehdä / sanoa muuta kun että päässä viiraa kissalla, se osoittaa mieltään. Kissa on hyvin tunteellinen ja ihmisrakas. Minulla on ollut narttukissoja, jotka ovat olleet itsenäisiä ja kulkeneet omia teitään, tämä jätkä on toista maata! Se joutuu olemaan yksin n. 5 - 7 tuntia päivässä, mikä ei ymmärtääkseni ole kissoille paha juttu. Käytän sen päivittäin ulkona. Auttakaa joku, kissa on meille rakas ja luonteeltaan täysin ainutlaatuinen, en haluaisi pitovaikeuksien vuoksi lopettaa sitä ( ei kai kukaan halua ei-sisäsiistiä mutta mukavaa kissaa..?). Kiitos etukäteen :)

vai sanoiko lääkäri noin vain kysyessäsi asiaa.

Ulostaminen muualle voi olla ainut merkki myöskin pissavaivoista vaikka pissat menisivätkin oikeaan osoitteeseen. Se selviää vain ja ainoastaan tutkimalla pissanäyte huolella. Siitä pitää viljelyssä katsoa bakteerit (ei pikatestillä vaan yön yli viljlelyllä) sekä kivien mahdollisuus (selviää parhaiten ultraamalla tai rtg:llä) ja pissan ominaispaino. Ikävä kyllä moni lääkäri antaa tuon mielenosoitus-selityksen kun eivät osaa hoitaa työtään kunnolla.

Kakkimiseen kuten myöskin pissaamiseen väärään paikkaan löytyy yleensä syy jostakin. Aina ensin kunnolliset tutkimukset ja vasta sitten miettimään muita syitä. Lopettaminen ei ole vaihtoehto kuin vasta kun kissan terveys on kunnolla tutkittu. Sittenkin on syytä miettiä uuden kodin etsimistä jos selitys löytyykin korvienvälistä ja kissa ei syystä tai toisesta nykyisessä kodissaan viihdy.

Kakkiminen muualle ei edes ole mitenkään suuri verrattuna siihen, että kissa pissailee väärään paikkaan. Sen siivoaminen on niin paljon helpompaa, eihän kissa sitä tee muutenkaan niin usein kuin pissailemista.

• APUA TARVITSEVA

olen 11 vuotias tyttö mulla on oma kissa joka on 2 kuukautta ja kolme viikkoa se pissaa joka paikkaan äidin sängylle, minun sängylle, ennen se pissasi sohvalle ja kerran se pissasi minun laukkuun.en tiedä mitä pitäisi tehdä kissani on ollut minulla vain vähän aikaa (noin pari viikkoa) epäilen että sen merkkailu johtuu minusta koska nyt on kesä loma ja minä käyn usein yö kylässä ja kissani on vasta niin pieni että se kaipaa huomiota niin minun äiti sanoo, minun pitää olla paljon sisällä kissani kanssa kaipaisin neuvoja ja pian koska en oikeasti tiädä mitä pitäisi tehdä. kissallani on kannellinen hiekka laatikko johon kuuluu myös ''ovi'' mutta sitä ei ole vielä laitettu, kissani tekee kyllä kakat laatikolle mutta pissat se tekee minne huvittaa joten oikeasti tarviin apua.

• sassuli85
        APUA TARVITSEVA kirjoitti:

olen 11 vuotias tyttö mulla on oma kissa joka on 2 kuukautta ja kolme viikkoa se pissaa joka paikkaan äidin sängylle, minun sängylle, ennen se pissasi sohvalle ja kerran se pissasi minun laukkuun.en tiedä mitä pitäisi tehdä kissani on ollut minulla vain vähän aikaa (noin pari viikkoa) epäilen että sen merkkailu johtuu minusta koska nyt on kesä loma ja minä käyn usein yö kylässä ja kissani on vasta niin pieni että se kaipaa huomiota niin minun äiti sanoo, minun pitää olla paljon sisällä kissani kanssa kaipaisin neuvoja ja pian koska en oikeasti tiädä mitä pitäisi tehdä. kissallani on kannellinen hiekka laatikko johon kuuluu myös ''ovi'' mutta sitä ei ole vielä laitettu, kissani tekee kyllä kakat laatikolle mutta pissat se tekee minne huvittaa joten oikeasti tarviin apua.

Kissasi on vielä lapsi, onko kukaan opettanut sille että pissat tehdään myös laatikkoon? Pieni kissa ei sitä välttämättä heti itse tajua. Kun näet että alkaa pissaamaan väärään paikkaan, vie laatikolle. Meidän kissa kun tuli 8-viikkoisena meille, oli myös vanhassa paikassa opetettu mihin kakataan, mutta pissaaminen tuotti vaikeuksia. Mutta kun vaan kuljettelimme laatikolle, niin reilun viikon päästä oli täysin siisti.
        Onko muuten äitisi kissasi seurassa kun menet kavereiden luo? Noin nuori kissa nimittäin kaipaa huomiota ja leikkikaveria, eihän me ihmisetkään lapsena viihdytä kovin kauan yksin. Jos kissa joutuu kovin paljon olemaan yksin päivittäin, suosittelen että hankitte sille kaverin.

• pongo pesonen
        virtsanäyte tutkittu kirjoitti:

vai sanoiko lääkäri noin vain kysyessäsi asiaa.

Ulostaminen muualle voi olla ainut merkki myöskin pissavaivoista vaikka pissat menisivätkin oikeaan osoitteeseen. Se selviää vain ja ainoastaan tutkimalla pissanäyte huolella. Siitä pitää viljelyssä katsoa bakteerit (ei pikatestillä vaan yön yli viljlelyllä) sekä kivien mahdollisuus (selviää parhaiten ultraamalla tai rtg:llä) ja pissan ominaispaino. Ikävä kyllä moni lääkäri antaa tuon mielenosoitus-selityksen kun eivät osaa hoitaa työtään kunnolla.

Kakkimiseen kuten myöskin pissaamiseen väärään paikkaan löytyy yleensä syy jostakin. Aina ensin kunnolliset tutkimukset ja vasta sitten miettimään muita syitä. Lopettaminen ei ole vaihtoehto kuin vasta kun kissan terveys on kunnolla tutkittu. Sittenkin on syytä miettiä uuden kodin etsimistä jos selitys löytyykin korvienvälistä ja kissa ei syystä tai toisesta nykyisessä kodissaan viihdy.

Kakkiminen muualle ei edes ole mitenkään suuri verrattuna siihen, että kissa pissailee väärään paikkaan. Sen siivoaminen on niin paljon helpompaa, eihän kissa sitä tee muutenkaan niin usein kuin pissailemista.

juu eihän se kakkiminen KUULOSTA niin pahalta muta ikävää ja epähygieenistä se kyllä on eikä todellakaan mielestäni normaalia. Voin toki iloita siitä että kissa ei pissaa mutta joka päiväinen kakkojen siivoaminen milloin mistäkin ja jälkien desinfioiminen ja hajusuihkuttelu alkaa kyllästyttää. En ajatellut että lemmikkini saa kakkia minne vaan kun sen otin.
        Lääkäri ei edes ehdottanut tutkimuksia kun selitin käyttäytymisen ja oireet, kissahan ei näytä kokevan kipua. Ja ulostaminen on säännöllistä, päivittäistä jne. eivät olleet ottamassa tutkimuksiin tämän vuoksi. Pitäisikö minun silti viedä kissa lääkäriin? Kuinka pissanäyte kerätään?
        Voiko kissa oireilla eroahdistusta näin? Tai jos siitä on tullut tapa kissalle pentu-aikojen eroahdistuksen myötä? Kissa on aivan hulluna perääni, huutaa kun lähden ja tulen, pakkautuu syliin ja joka paikkaan mukaan, juttelee vain minulle kun puhuttelen, tottelee vain minua kunnolla..tästä syystä tykkäänkin kissastani, mutta en ole koskaan nähnyt/kuullut vastaavasti käyttäytyvästä leikatusta kollista..virtaa sillä on ja haluaisinkin sen tottelevaisuuden vuoksi harrastaa jotakin, esim . kissojen agilitya. Järjestettyjä paikkoja löytyy vain etelä-suomesta.
        En ajatellut lopettaa kissaa vaan etsiä sille kodin esim. maalta jossa se voisi turvallisesti olla ulkona. Sinne sillä selvästi on kaipuu ja olen yrittänyt opettaa sitä käymään tarpeillaan ulkona koiran tavoin kun sitä kuitenkin päivittäin ulkoilutan. Valitettavasti kotia ei ole niin helppo löytää eikä tilanne voi jatkua. Tämän täytyy selvitä jotenkin, lapsiperheessä tilanne on sietämätön, kiusallinen ja hermoja raastava.

• normaalia
        pongo pesonen kirjoitti:

juu eihän se kakkiminen KUULOSTA niin pahalta muta ikävää ja epähygieenistä se kyllä on eikä todellakaan mielestäni normaalia. Voin toki iloita siitä että kissa ei pissaa mutta joka päiväinen kakkojen siivoaminen milloin mistäkin ja jälkien desinfioiminen ja hajusuihkuttelu alkaa kyllästyttää. En ajatellut että lemmikkini saa kakkia minne vaan kun sen otin.
        Lääkäri ei edes ehdottanut tutkimuksia kun selitin käyttäytymisen ja oireet, kissahan ei näytä kokevan kipua. Ja ulostaminen on säännöllistä, päivittäistä jne. eivät olleet ottamassa tutkimuksiin tämän vuoksi. Pitäisikö minun silti viedä kissa lääkäriin? Kuinka pissanäyte kerätään?
        Voiko kissa oireilla eroahdistusta näin? Tai jos siitä on tullut tapa kissalle pentu-aikojen eroahdistuksen myötä? Kissa on aivan hulluna perääni, huutaa kun lähden ja tulen, pakkautuu syliin ja joka paikkaan mukaan, juttelee vain minulle kun puhuttelen, tottelee vain minua kunnolla..tästä syystä tykkäänkin kissastani, mutta en ole koskaan nähnyt/kuullut vastaavasti käyttäytyvästä leikatusta kollista..virtaa sillä on ja haluaisinkin sen tottelevaisuuden vuoksi harrastaa jotakin, esim . kissojen agilitya. Järjestettyjä paikkoja löytyy vain etelä-suomesta.
        En ajatellut lopettaa kissaa vaan etsiä sille kodin esim. maalta jossa se voisi turvallisesti olla ulkona. Sinne sillä selvästi on kaipuu ja olen yrittänyt opettaa sitä käymään tarpeillaan ulkona koiran tavoin kun sitä kuitenkin päivittäin ulkoilutan. Valitettavasti kotia ei ole niin helppo löytää eikä tilanne voi jatkua. Tämän täytyy selvitä jotenkin, lapsiperheessä tilanne on sietämätön, kiusallinen ja hermoja raastava.

kissan käytöstä jos pissaa tai kakkii muualle kuin astiaansa. Kissa on siisti eläin ja varsinkin kakkojen kanssa sen on saatava peittää ne kunnolla. Reviiriään merkatessaan kissa jättää kakat mahdollisimman näkyvälle paikalle, josta myöskin haju leviää parhaiten ympäristöön. Kun sinulla ei muita kissoja ole, on tuo reviirin merkkaus kakkimisella pois suljettu. Kissa ei siis merkkaa vain pissallaan. Pissanäyte voidaan ottaa joko kotona jos sen onnistuu tekemään (puhdas kauha kissan alle kun se pissaa ja pissa puhtaaseen purkkiin ja lääkärille), tai sitten se voidaan ottaa lääkärillä (punkteraamalla tai puristamalla).

Lähinnä siksi tuo kakkiminen ei ole niin paha omistajan osalta, ettei se tärvele paikkoja (ellei ole ripulia) samalla tavalla kuin pissat nestemäisenä ja varsin vahvana aineena tekee.

Mutta asiaan; monet lääkärit eivät ota riittävän todesta kissan pissailujakaan, vielä vähemmän kakkimista vika paikkaan. Hyvin helposti he diagnosoivat sen vain mielialaan liittyväksi jolle ei mitään voi tehdä. Jotkut omistajat ovat joutuneet voimallisesti vaatimaan kunnollisia tutkimuksia kun lääkäri ei usko kissalla olevan mitään elimellistä sairautta. Hyvin usein sitten sieltä onkin löytynyt joko tulehdus tai kiviä. Uskon lääkäreiden välinpitämättömyyden osittain johtuvan myöskin omistajan johdattelevasta kertomuksesta.

Kissa ei näytä kipujaan ja siksi juuri noiden oireiden pitäisi herättää sekä omistaja, että lääkäri päättelemään, että jotakin on vialla. Siinä vaiheessa kun kissasta jo näkee sillä olevan kipuja, ollaan sairaudessa varsin pitkällä ja jopa hengenvaarallisessa tilanteessa.

Vaikka ajattelisit antaa kissan muualle, et voi tehdä sitä ennenkuin sen terveys on tutkittu. Ongelman siirtäminen toiselle ei ole ratkaisu ja jos kissa on edelleen sairas, se kärsii turhaan. Miksi kissan pitäisi oppia tekemään tarpeensa ulos kuin koira? Kissahan valikoi pissapaikakseen yleensä pehmeää tavaraa jota se voi kaivaa ja peittää jätöksenä. Jos et vie sitä lasten hiekkalaatikolle tarpeitaan tekemään, ei se välttämättä suostu muuallekaan toimitustaan suorittamaan, ei vaikka kuinka sinusta se olisi helpoin ratkaisu. Agilitya voi harrastaa ilman erikseen järjestettyjä paikkojakin, itse voi tehdä hyvinkin helposti "radan" vaikka olohuoneeseen.

Itse useamman kissan omistajana, myöskin siitoskollien, en jaksa käsittää ihmisten laiskuutta ja haluttomuutta hoitaa kissalla ilmeneviä ongelmia. Kissa ei välttämättä ole helppo lemmikki jolle riittää silitys kerran päivässä ja ruokakippo nenän edessä. Liian usein kuulee ja lukee noita "annan pois" tai "vien piikille" kun kissalla on päässä vikaa ku se pissaa muualle. Osa tietysti näistä on selvääkin selvempiä provoja, mutta osa voi olla ihan vakavissaan kirjoitettuja.

Edelleen painotan kunnollista hiekkaa joka siivotaan riittävän hyvin ja usein, riittävän kokoista astiaa ja rauhallista tarpeiden tekopaikkaa. Kahden laatikon systeemillä ovat jotkut saaneet avun, mutta ensin se pissanäyte on tutkittava jotta sairauden mahdollisuus voidaan sulkea pois. Näyte on tutkittava kunnolla, ei millään pikatestillä vaan viljelyllä joka kestään vähintään yö yli. Kivien mahdollisuus samoin on tutkittava, riippuen näytteen ottotavasta ja mahdollisten kivien koosta, pelkkä pissanäyte ei välttämättä riitä vaan tarvitaan ultraus tai rtg.

• pongo pesonen
        normaalia kirjoitti:

kissan käytöstä jos pissaa tai kakkii muualle kuin astiaansa. Kissa on siisti eläin ja varsinkin kakkojen kanssa sen on saatava peittää ne kunnolla. Reviiriään merkatessaan kissa jättää kakat mahdollisimman näkyvälle paikalle, josta myöskin haju leviää parhaiten ympäristöön. Kun sinulla ei muita kissoja ole, on tuo reviirin merkkaus kakkimisella pois suljettu. Kissa ei siis merkkaa vain pissallaan. Pissanäyte voidaan ottaa joko kotona jos sen onnistuu tekemään (puhdas kauha kissan alle kun se pissaa ja pissa puhtaaseen purkkiin ja lääkärille), tai sitten se voidaan ottaa lääkärillä (punkteraamalla tai puristamalla).

Lähinnä siksi tuo kakkiminen ei ole niin paha omistajan osalta, ettei se tärvele paikkoja (ellei ole ripulia) samalla tavalla kuin pissat nestemäisenä ja varsin vahvana aineena tekee.

Mutta asiaan; monet lääkärit eivät ota riittävän todesta kissan pissailujakaan, vielä vähemmän kakkimista vika paikkaan. Hyvin helposti he diagnosoivat sen vain mielialaan liittyväksi jolle ei mitään voi tehdä. Jotkut omistajat ovat joutuneet voimallisesti vaatimaan kunnollisia tutkimuksia kun lääkäri ei usko kissalla olevan mitään elimellistä sairautta. Hyvin usein sitten sieltä onkin löytynyt joko tulehdus tai kiviä. Uskon lääkäreiden välinpitämättömyyden osittain johtuvan myöskin omistajan johdattelevasta kertomuksesta.

Kissa ei näytä kipujaan ja siksi juuri noiden oireiden pitäisi herättää sekä omistaja, että lääkäri päättelemään, että jotakin on vialla. Siinä vaiheessa kun kissasta jo näkee sillä olevan kipuja, ollaan sairaudessa varsin pitkällä ja jopa hengenvaarallisessa tilanteessa.

Vaikka ajattelisit antaa kissan muualle, et voi tehdä sitä ennenkuin sen terveys on tutkittu. Ongelman siirtäminen toiselle ei ole ratkaisu ja jos kissa on edelleen sairas, se kärsii turhaan. Miksi kissan pitäisi oppia tekemään tarpeensa ulos kuin koira? Kissahan valikoi pissapaikakseen yleensä pehmeää tavaraa jota se voi kaivaa ja peittää jätöksenä. Jos et vie sitä lasten hiekkalaatikolle tarpeitaan tekemään, ei se välttämättä suostu muuallekaan toimitustaan suorittamaan, ei vaikka kuinka sinusta se olisi helpoin ratkaisu. Agilitya voi harrastaa ilman erikseen järjestettyjä paikkojakin, itse voi tehdä hyvinkin helposti "radan" vaikka olohuoneeseen.

Itse useamman kissan omistajana, myöskin siitoskollien, en jaksa käsittää ihmisten laiskuutta ja haluttomuutta hoitaa kissalla ilmeneviä ongelmia. Kissa ei välttämättä ole helppo lemmikki jolle riittää silitys kerran päivässä ja ruokakippo nenän edessä. Liian usein kuulee ja lukee noita "annan pois" tai "vien piikille" kun kissalla on päässä vikaa ku se pissaa muualle. Osa tietysti näistä on selvääkin selvempiä provoja, mutta osa voi olla ihan vakavissaan kirjoitettuja.

Edelleen painotan kunnollista hiekkaa joka siivotaan riittävän hyvin ja usein, riittävän kokoista astiaa ja rauhallista tarpeiden tekopaikkaa. Kahden laatikon systeemillä ovat jotkut saaneet avun, mutta ensin se pissanäyte on tutkittava jotta sairauden mahdollisuus voidaan sulkea pois. Näyte on tutkittava kunnolla, ei millään pikatestillä vaan viljelyllä joka kestään vähintään yö yli. Kivien mahdollisuus samoin on tutkittava, riippuen näytteen ottotavasta ja mahdollisten kivien koosta, pelkkä pissanäyte ei välttämättä riitä vaan tarvitaan ultraus tai rtg.

Kissani on kyllä tehnyt ulos jo ihan omatoimisesti..
        Ja saanen huomauttaa, että en ole ollut laiska asiassa- muutenhan katti olisi jo muualla hiiriä jahtaamassa. Tällä hetkellä teen yhteistyötä niin lääkärin kuin eläinkouluttajan kanssa. Toivottavasti saamme asiaan ratkaisun ja neuvostasi vaadin kunnollisia tutkimuksia. Kiitos tuhannesti vastauksistasi, olet selvästi perehtynyt asiaan. Ymmärtänet kuitenkin, että hyökkäävä asenteesi ei auta todellisessa pulassa olevia. Minulla on pieniä lapsia, joten enköhän vie leikkipuiston hiekkalaatikolle ennemmin heidät! Kaikki apua hakevat eivät ehkä ole veistetty siitä samasta kierosta puusta..
        Kissahan on helppo ottaa ja "helppo" unohtaa ja antaa pois. Ja toivoisin todella että ihmiset ymmärtäisivät leikata kissansa, se on vähintä mitä eläinten eteen voi tehdä. Surullinen näky oli käyttämässämme eläinhoitilassa, kun kymmenet muutaman viikon ikäiset irtokissojen pennut odottivat kotia....että se on mielestäni laiskuutta jos mikä!
        Hyvää alkanutta syksyä kaikille onnellisille kissanomistajille ja häntä pystyyn vaikka hakaneulalla ( ei siis kirjaimellisesti, tämä on sanonta.....) :)

• jos kirjoitustyylini
        pongo pesonen kirjoitti:

Kissani on kyllä tehnyt ulos jo ihan omatoimisesti..
        Ja saanen huomauttaa, että en ole ollut laiska asiassa- muutenhan katti olisi jo muualla hiiriä jahtaamassa. Tällä hetkellä teen yhteistyötä niin lääkärin kuin eläinkouluttajan kanssa. Toivottavasti saamme asiaan ratkaisun ja neuvostasi vaadin kunnollisia tutkimuksia. Kiitos tuhannesti vastauksistasi, olet selvästi perehtynyt asiaan. Ymmärtänet kuitenkin, että hyökkäävä asenteesi ei auta todellisessa pulassa olevia. Minulla on pieniä lapsia, joten enköhän vie leikkipuiston hiekkalaatikolle ennemmin heidät! Kaikki apua hakevat eivät ehkä ole veistetty siitä samasta kierosta puusta..
        Kissahan on helppo ottaa ja "helppo" unohtaa ja antaa pois. Ja toivoisin todella että ihmiset ymmärtäisivät leikata kissansa, se on vähintä mitä eläinten eteen voi tehdä. Surullinen näky oli käyttämässämme eläinhoitilassa, kun kymmenet muutaman viikon ikäiset irtokissojen pennut odottivat kotia....että se on mielestäni laiskuutta jos mikä!
        Hyvää alkanutta syksyä kaikille onnellisille kissanomistajille ja häntä pystyyn vaikka hakaneulalla ( ei siis kirjaimellisesti, tämä on sanonta.....) :)

vaikuttaa hyökkäävältä, se ei ole suinkaan tarkoitus.

En kirjoittanut, että sinä olisit laiska vaan etten ymmärrä ihmisten laiskuutta - en sillä tarkoittanut juuri sinua vaan yleensä ihmisiä. Muuten olisin kohdistanut kirjoitukseni suoraan sinulle sanoen "en ymmärrä sinun laiskuuttasi...". Ikävä kyllä näin pitkän, jopa vuosikymmenien kokemuksen perusteella, ihmiset ovat todellakin usein laiskoja mitä tulee kissan ongelmien selvittämiseen. On paljon helpompaa viedä piikille tai luopua ongelmasta. Toinen ikävä asia on se, että kissaa pidetään niin arvottomana (varsinkin jos se ei ole maksanut mitään tai ei ole hieno rotukissa), ettei sen asialliseen lääkärinhoitoon haluta satsata rahaa. Minkä ilmaiseksi saa, se ilmaiseksi pitäisi voida hoitaa. Sen kyllä näillä palstoillakin voi nähdä kun kysellään kotihoito-ohjeita selviin lääkärinhoitoa vaativiin asioihin:(

Olen useinkin klinikalla vuoroani odotellessa kuullut miten eläin tekee yllättävän paranemisen kun vastaanottoavustaja pyytää tuomaan sen klinikalle näytille. Siis sinne soitellaan lääkepyyntöjä jne. jotta päästäisiin halvalla. Lääkäreillä ei ole lupaa antaa reseptiä eläintä näkemättä, ellei kyseessä ole saman sairauden jatkohoito. Tiedän, että tätäkin tehdään ja joskus se on ihan hyväkin jos on kiire eikä aikaa lääkärille millään saa. Mutta muussa tapauksessa kyseessä on vain omistajan haluttomuus maksaa klinikan tutkimuksista ja hoidoista tyyliin "kyllä minä itse tiedän mikä sitä vaivaa" vaikkei niin useinkaan ole.

Olen vieressä ollut todistamassa, miten koiran todella paha silmätulehdus muuttui "ei se nyt niin paha ole"-tapaukseksi, kun omistaja apteekista kysyi antibioottitippoja silmiin ja farmaseutti sanoi, että vain lääkäri voi niitä määrätä ja siihen vaaditaan resepti:(

Kirjoituksia ei kannata lukea sillä mielellä, että aina kirjoittaja haluaa osoittaa sormella ja moittia. Hyvin usein näkee lukijan vain "tahallaan" tulkitsevan tekstejä eri tavalla kuin kirjoittaja on tarkoittanut. Osa näistä on varmasti lukijan huonoa omaatuntoa ja syyllisyyden tuntemista. Mutta hyvää syksyä vain kaikille ja ei lueta kaikkea "kuin piru raamattua" kuten sanonta sanoo;)

• urosta

voi kastroida jos sen kivekset ei ole laskeutuneet. Kukaan lääkäri ei lähde nuorta urosta leikkaamaan ja etsimään palleja vaan odottavat, että ne löytyy paikoiltaan. Jos kissasi on leikattu 6 kk ikäisenä, on siellä kyllä pallit olleet olemassa, leikataanhan jo 12 viikon ikäisiäkin urospentuja ja niiltäkin ne pallukat löytyy ihan sieltä mistä kuuluukin. Piilokivekset on sitten eri asia ja niitäkin leikataan vaikka vatsaontelosta saakka jos ovat sinne piiloutuneet.

Kissalla joka pissaa muualle kuin laatikkoon, on siihen aina jokin syy. Pissanäyte pitää tutkia huolella, hiekka vaihtaa jos sen johtuu siitä, laatikon paikka ja malli mietintään jne. Ihmisen mielestä puhdas hiekka ei sitä välttämättä kissan mielestä ole. Kissalla on paljon parempi hajuaisti ja sille on suuri merkitys mitä hiekkaa käytössä on, ei hajun vuoksi välttämättä vaan jopa sillä onko hiekka oikeasti hiekkaa vai pellettejä. Kovin moni kissa inhoaa pellettejä vaikka olisi ensin niihin suostunut tekemään. Se johtaa helposti siihen, ettei kissa mielellään mene laatikolleen, alkaa pantata pissaa rakossa ja siitä aiheutuu tulehdus tai kiviä. Kissalla ei heti oireet näy päälle päin, vain pieni muutos käytöksessä voi olla merkkinä sairaudesta. Sitten kun ollaan riittävän pitkällä, alkaa tulla muita oireita - pissaminen sattuu, tulee verta, voi mennä virtsaputki tukkoon ja siitä voi seurata uremia eli virtsamyrkytys ja kuolema.

Tästä syystä kannattaa aina tutkituttaa ensin pissanäyte lääkärillä, vaikka turhankin takia ennemmin kuin antaa kissan kärsiä kun omistaja ei usko kissalla olevan mitään vikaa.

• sassuli85

Että kissa ei pissaile koskaan väärään paikkaan vain protestoidakseen, niin kyllä, myös niin saattaa kissa tehdä. Kun tuossa toisessa viestissäni sanoin, että kissamme ovat olleet pienestä asti täysin sisäsiistejä, ei tuo ihan täysin pidä paikkansa. Nimittäin muutaman kerran kun olemme olleet koko päivän kotoa pois ja tulleet illalla takaisin, poikakissa on tullut meitä eteiseen vastaan. Ja sama joka kerta, istuu, maukuu ja tuijottaa syyttävästi kun otamme kenkiä pois, ja kun varmasti katsomme, asettuu miehen työrepun päälle-ja pissaa! Ja tämä on tapahtunut melkein 10 kertaa, aina samalla tavalla samassa tilanteessa. Kyllä minä väittäisin että tuo on sitä mielenosoitusta... Kissa tietää sen olevan kiellettyä, samoin kun aamuisin sama kissa tulee ensin herättämään puskemalla naamaan ja maukumalla. Jos en nouse, hän menee television eteen istumaan, ja alkaa kynsiä ja nuolla sitä. Teki noin kun telkkari oli uusi, jännittävä esine, sittemmin opetettiin ettei saa koskea. Nyt koskee vaan aamulla kun ruokaa tekee mieli. Eli tietää millä saa huomiota.

• hakeminen
        sassuli85 kirjoitti:

Että kissa ei pissaile koskaan väärään paikkaan vain protestoidakseen, niin kyllä, myös niin saattaa kissa tehdä. Kun tuossa toisessa viestissäni sanoin, että kissamme ovat olleet pienestä asti täysin sisäsiistejä, ei tuo ihan täysin pidä paikkansa. Nimittäin muutaman kerran kun olemme olleet koko päivän kotoa pois ja tulleet illalla takaisin, poikakissa on tullut meitä eteiseen vastaan. Ja sama joka kerta, istuu, maukuu ja tuijottaa syyttävästi kun otamme kenkiä pois, ja kun varmasti katsomme, asettuu miehen työrepun päälle-ja pissaa! Ja tämä on tapahtunut melkein 10 kertaa, aina samalla tavalla samassa tilanteessa. Kyllä minä väittäisin että tuo on sitä mielenosoitusta... Kissa tietää sen olevan kiellettyä, samoin kun aamuisin sama kissa tulee ensin herättämään puskemalla naamaan ja maukumalla. Jos en nouse, hän menee television eteen istumaan, ja alkaa kynsiä ja nuolla sitä. Teki noin kun telkkari oli uusi, jännittävä esine, sittemmin opetettiin ettei saa koskea. Nyt koskee vaan aamulla kun ruokaa tekee mieli. Eli tietää millä saa huomiota.

ei ole sama asia kuin protestointi. Kissa ei ajattele loogisesti "kun teen pissat tähän, omistajaa ketuttaa". Huomion hakeminen on luonnollista sisäkissoille ja sitä tehdään monin eri tavoin. Tästä syystä ei käytetä tuossa yhteydessä protestointi-sanaa. Myös koska sillä sanalla helposti ohitetaan ongelmat joita ei haluta nähdä. Jos kissaasi ei ole koskaan tutkittu, et voi tuon perusteella sanoa, että kyse olisi pelkästään huomion hakemisesta pissaamistilateissa.

Kyseessä kun voi olla myöskin ohimenevä pissavaiva joka tulee suhteellisen helposti jos rakkoon jää muhimaan pissaa. Kun sitten kissa pissaa normaalisti, vaiva meneekin ilman suurempaa hoitoa ohi. Esimerkiksi kissa yksinollessaan ei tee juuri muuta kuin nukkuu, silloin pissaa kertyy rakkoon ja jos se siellä pidempään muhii, alkaa pissa väkevöityä ja bakteerimäärä lisääntyy. Kun omistaja tulee kotiin ja kissa aktivoituu puuhastelemaan, se bakteeripissa vaivaa mutta vaiva katoaa kun kissa saa sen rakosta pois ja muita oireita ei tule ennen seuraavaa kertaa.

Kissat kuten ihmisetkin on jotkut varsin herkkiä virtsavaivoille, se taas osin johtuu ruokavaliosta joka muuttaa mm. kissan pissan ph:n väärään suuntaan ja altistaa samalla bakteerien nopealle kasvulle jos neste ei vaihdu riittävän usein. Lihansyöjänä kissan pissan ph on hapanta ja mm. viljapitoinen ruoka muuttaa ph:ta emäksiseen suuntaan joka lisää virtsakivien riskiä.

• miiruska

Meidän 4-vuotias leikattu kolli merkkaa ainoastaan kun osoittaa mieltä.
      Tekee sen meidän nähden esim. pöydän alla istuma-asennossa lorottaa ja tapittaa silmiin ja häviää sitten kovaa vauhtia. Näissä tapauksissa ollaan oltu reissussa ja joku muu käynyt ruokkimassa/tyhjentämässä kissan astian ja pitämässä seuraa.
      Muuten käy omassa huussissa. Meillä myös 12 viikon ikäinen poikapentu joka käy laatikolla ihan hienosti:-)) Ei merkkaile eikä lorottele.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      120
      4319
    2. Pride-rautu korvaamaan kirjolohi

Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n
      Maailman menoa
      31
      2374
    3. Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin

Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj
      Maailman menoa
      95
      2234
    4. Olen parasta a-luokkaa

Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge
      Sinkut
      37
      1710
    5. Se mua jotenkin harmittaa

Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et
      Suhteet
      11
      1373
    6. 37
      1305
    7. Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä

Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk
      Tv-sarjat
      18
      1269
    8. Oot tosi epätavallinen

ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.
      Ikävä
      48
      1139
    9. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      30
      1119
    10. Shakki ja matti

Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit
      Ikävä
      80
      1044
    Aihe