Muutaman päivän on ollut mielessäni tehdä avaus, jossa olisin tarjonnut pohdittavaksenne mielenkiintoisia ajankohtaisia asioita. Kuten esim. sitä, että onko jo laman taittumisen merkki, kun pörssikurssit ovat kääntyneet melkoiseen nousuun, niin että minäkin olen teoreettisesti nyt muutaman kymppitonnin rikkaampi kuin muutama kuukausi sitten. Toisaalta tämän päivän Hesarissa asiantuntijat sanovat, että kurssien nousulle ei ole todellista katetta, kun pörssiyhtiöiden varallisuus ja tuloskunto ei ole parantunut samassa suhteessa.
Ristiriitaahan tuossa on myös muihin talousnäkymiin nähden, sillä työministeri Sinnemäki ennustelee työttömyyden räjähtävän syksyllä suureen kasvuun ja vielä ennen vuoden loppu hänen mukaansa maassa on yli 300 000 työtöntä, eli reippaasti yli 10 % työikäisistä. Asuntoministeri Vapaavuori ”panee paremmaksi” ilmoittaessaan, että rakennusalan syvin ahdinko on vielä kokematta, ja elvytysrakentamisesta huolimatta rakentajia uhkaa suurtyöttömyys, ja rakennusliiton mukaan ensi talvena yksin rakennusalalla on 65 000 työtöntä, eli vähintään saman verran kuin 1990-alun laman aikana. Nämä tiedot eilisestä Hesarista.
Tiistain Hesarissa on pitkä artikkeli graafisen kuvaajan kanssa kertomassa, miten rajusti kunnat ovat velkaantuneet viime vuosina, ja kuntaliiton toimitusjohtaja Kietäväinen ennustaa, että kuntatalouden romahdus johtaa rajuihin veronkorotuksiin. Myöntäähän valtiovarainministeri Katainenkin, että kaikkia veroja joudutaan nostamaan vuosina 2011 ja 2012, mutta hän ei tietenkään voi kertoa, miten rajusti, sillä se tietäisi heti kokoomuksen kannatuksen laskua.
Minusta on muuten hallitukselta lähes halpamaista, että se tieten tahtoen jättää seuraajiensa maksettaviksi sen nyt tekemät syömävelat ja yli varojen elämisen sallimisen. Ihan oikein olisi, että sama hallituspohja jatkaisi tulevienkin vaalien jälkeen, ja siihen kai SDP tähtää, kun siellä jo nyt on ruvettu asettelemaan hallitukseen menolle ehtoja, jotka eivät ainakaan vielä ensi vaalien tuloksena toteutune. Eli hallitus ilman kepua ja kokoomusta. Punamultamies Tuomioja tosin olisi valmis menemään hallitukseen kepun kanssa.
Noista ja eräistä muistakin yhtä tärkeistä ja mielenkiintoisistakin aiheista olisin halunnut vielä ennen viikonloppua pohdiskelevan avauksen tehdä, mutta sitten ajattelin, että miksi minun täytyisi olla rehellinen. Pahan ilman linnun nimen siitä vain saisi. Parempi olisi täällä vain ylistää hyvää kepujohtoista hallitusta, joka on hoitanut asiamme niin, että lama ei meitä nyt pahemmin vavistele kun hallitus on tehnyt viisaalla politiikallaan taloutemme niin vahvaksi, että kansainvälinen taantumakaan ei ole päässyt meitä juuri koskettamaan. Toisin oli viimeksi, kun maan syöksyi vuosisadan lamaan, joka oli Holkerin ja Koiviston aiheuttama. Mutta nyt maassa onkin kepujohtoinen hallitus. Nuo kaikki Oivan monista ennustuksista, joita minä ja joku muukin on täällä esitellyt.
Ja samahan se, mitä olisin puhunut, sillä kepulaiset kuitenkin olisivat heti ruvenneet keskustelemaan vain minusta. Aika tavalla on keskusteltu edellisessäkin avauksessani, jota yli 500 on selannut ja toistasataa puheenvuoroa on käytetty. No. kaukanahan noilla luvuilla ollaan vielä niistä, joita sai avaukseni ”Terveiset Kepulandiasta”.
En siis tee sellaista avausta, jonka aioin, enkä minkäänlaista avausta ennen ensi viikkoa, sillä sain äsken tietää saavani jo huomenna luokseni hyvin mieluisan vieraan, tai eihän hän enää minulle vieras ole, vaan hyvinkin tuttu ja läheinen on tuo kaunis kultani, jonka kanssa aion pitkän viikonlopun viettää, enkä varmaan käy tällä saitilla, joka tuskin käy mielessänikään. Siksipä jo nyt toivottelen hyvät viikonloput, vaikka saatan vielä tänä iltana ja huomisaamuna vastailla tähän, jos asiallista vastaamisen tarvetta tulee. Tuskin tulee tällaisella avauksella, joka ei vastineita juuri ansaitsekaan.
Kun Oiva tuli tuossa esille, niin nostanpa loppukevennykseksi Oivan kanssa aikoinaan käymän sananvaihdon:
- - -
Käydään taas keskustelua ...
Kirjoittanut: oivahärkönen / 21.1.08 / klo 08:25
... 90-luvun alun laman syyllisistä ja ketkä meidät siitä nosti. Se näkyy havainnollisesti seuraavasta käyrästä. Holkerin sinipuna hallitsi 77.91 ja Ahon ja Viinasen porvarihallitus 91-95.
http://www.etla.fi/suhdanne/Gif/t02a.gif
- - -
Tärkein käyrä puuttuu!
Kirjoittanut: JormaKKorhonen / 22.1.08 / klo 10:42
Siis se käyrä, joka osoittaa jäätelönkulutuksen ja hukkumiskuolemien välisen kiistattoman korrelaation. Aivan yhtä perustellusti kuin noilla sinun tulkinnoillasi noista käyristä voidaan väittää, että jäätelönsyönti lisää hukkumistapauksia.
Voi pyhä yksinkertaisuus! Onko nämä viime päivien jyrkät pörssipudotukset ja ilmeisesti pian alkava taantuma ellei jo lama yksinomaan nykyhallituksen syytä? Et kai voine tuossa "johdonmukaisuudessasi" muuta väittää.
Viikonloppua!
41
2096
Vastaukset
- vanha-kapi
Aivan muusta asiasta pieni tiedote: Toissapäivänä sain mielenkiintoisen puhelinsoiton eräältä minua kymmenkunta vuotta nuoremmalta sinibarettitoverilta, jonka olen tuntenut kauan yhdistyksemme tiimoilta, mutta yhtä aikaa ”ulkona” emme ole olleet. Hän on mukana erään yhdistyksen toiminnoissa, ja pyysi myös minua niihin. Se yhdistys on tämä:
http://www.aluepalautus.net/fi/
Kun ihmettelin, miksi hän minua noihin toimintoihin pyytää, niin hän kertoi, että rauhanturvaajayhdistyksemme matkoilla menetettyyn Karjalaan ja sotiemme taistelupaikoille hän on kiinnittänyt huomiota minuun (jääkööt syyt mainitsematta, kun narsistin maineessa olen muutenkin), ja hänen mielestään toisin lisäpanosta yhdistyksen toimintaan. Itsestään selvänä hän piti, että isänmaallisen vakaumukseni ja oikeudentuntoni vuoksi haluaisin Karjalan palautusta.
Vähättelin muita avujani, mutta en kiistänyt vakaumustani enkä haluani Karjalan palautukseen, mutta en vielä lupautunut liittymään mukaan yhdistyksen toimintaan. Olen ollut paljon mukana yhdistystoiminnassa, mutta viime vuosina olen osallistumistani ja jäsenyyksiänikin määrätietoisesti vähentänyt. Olen ajatellut, että mieluummin haluan käyttää viimeiset vuoteni itselleni ja läheisilleni kuin muille.
Mutta kieltämättä liittyminen tuohon joukkoon hieman houkuttaa. Täytyy ottaa selvää tuon yhdistyksen ja joukon toiminnasta, ja jos se on vakavalla pohjalla eikä mitään Seppo Lehdon yhdistyksen kaltaista huu-haata, niin miksipä en voisi siihen osallistua aikani ja kuntoni sallimien rajojen puitteissa.
Ehkäpä palaan asiaan täälläkin, jos siihen tarvetta näen. Nyt en osaa sanoa muuta kuin, että varsin kummallinen punikki olen eräiden mielestä, kun tuollaiseen mukaan pyydetään. - käynyt herrasmies.
Laskuvarjojääkärikoulun käynneenä ja siltä peräti Ruk´n yliluutnanntti reserviläisenä toivottaa hyvät yöt ja kiitokset hienosta kirjoituksista. Näkyy tuo sonnimanninen/pilikalle/pappamanninen ruikkivan alempana, mutta heillä on ollut suunnaton ikävä sinua. Semper fi ja sinä varmaan tiedän mitä se tarkoittaa..
- vanha-kapi
Sanasi lämmittävät mieltäni niin, että nyt on hyvä lähteä nukkumaan – eli ensiksi kirjan kanssa vuoteeseen, kuten lähes aina silloin, kun siellä vuoteessani ei ole jotain sellaista, joka voittaa kirjankin ;) Kuten huomenillalla on luvassa!
Vähäisen espanjan taitoni perusteilla päättelin, että tuo semper fi tarkoittaa aina uskollista, sillä espnjaksi se kuuluu siempre fiel. Mutta varmuuden vuoksi kävin Wikipedian kautta tarkistamassa, ja huomaan, että oikeassa olin. Samaa se tarkoittaa latinaksi, täydellisenä semper fidelis, ja kun siellä sanottiin, että se semper fi on myös Yhdysvaltojen merijalkaväen tunnuslause, niin hävetti, etten sitä muistanut, vaikka olen toki sen kuullut.
Kiitoksia siis kiittelemisistä ja toivotuksistasi ja tuollaisilla jo tällekin avauksille ruikkineille sonnimannisille pienintäkään ajatusta uhraamatta toivottelen Sinullekin, todella arvostamani kovan koulun käynyt ja reservissäkin sotilaskykysi näyttänyt todellinen upseeri hyvät yöt! - mm. Laitisen joka
vanha-kapi kirjoitti:
Sanasi lämmittävät mieltäni niin, että nyt on hyvä lähteä nukkumaan – eli ensiksi kirjan kanssa vuoteeseen, kuten lähes aina silloin, kun siellä vuoteessani ei ole jotain sellaista, joka voittaa kirjankin ;) Kuten huomenillalla on luvassa!
Vähäisen espanjan taitoni perusteilla päättelin, että tuo semper fi tarkoittaa aina uskollista, sillä espnjaksi se kuuluu siempre fiel. Mutta varmuuden vuoksi kävin Wikipedian kautta tarkistamassa, ja huomaan, että oikeassa olin. Samaa se tarkoittaa latinaksi, täydellisenä semper fidelis, ja kun siellä sanottiin, että se semper fi on myös Yhdysvaltojen merijalkaväen tunnuslause, niin hävetti, etten sitä muistanut, vaikka olen toki sen kuullut.
Kiitoksia siis kiittelemisistä ja toivotuksistasi ja tuollaisilla jo tällekin avauksille ruikkineille sonnimannisille pienintäkään ajatusta uhraamatta toivottelen Sinullekin, todella arvostamani kovan koulun käynyt ja reservissäkin sotilaskykysi näyttänyt todellinen upseeri hyvät yöt!veti koulua ja siellä samalla legendaariset Soini, Kilpinen, Lind jotka tekivät mm laskuvarjohyppy ennätyksiä suomessa ja maailmalla. Itse olin suomen historian parhaita 14 mm-kisoissa mutta taitojaji oli toinen.
Nykyinen tehtävä on luonnollisesti vastaavien valiojoukkueiden torjuminen ja kahden viikon päästä harjotuksiin vetäjänä. Sissin tuntee sissin, tiedät varmaan sanonnan.
Ps. sinulle on varmaan turha edes mainita Holger Pitkästä, Törnin varajohtaja ja minun lapsuuden tuttu. Ukkini joutui pakenemaan maasta kaukopartio sotilaana ja kärähti asekätkennästästä.
Jatka ihmeessä kertomuksia sinun seikkailusta maailmalla ja suomessa, harmi, että ei näistä kepuloisista kukaan ymmärrä, että sinun tarinoiden kokonaisuus on tarina suomen historiasta, ei pelkästää kaurapellosta. - vanha-kapi
mm. Laitisen joka kirjoitti:
veti koulua ja siellä samalla legendaariset Soini, Kilpinen, Lind jotka tekivät mm laskuvarjohyppy ennätyksiä suomessa ja maailmalla. Itse olin suomen historian parhaita 14 mm-kisoissa mutta taitojaji oli toinen.
Nykyinen tehtävä on luonnollisesti vastaavien valiojoukkueiden torjuminen ja kahden viikon päästä harjotuksiin vetäjänä. Sissin tuntee sissin, tiedät varmaan sanonnan.
Ps. sinulle on varmaan turha edes mainita Holger Pitkästä, Törnin varajohtaja ja minun lapsuuden tuttu. Ukkini joutui pakenemaan maasta kaukopartio sotilaana ja kärähti asekätkennästästä.
Jatka ihmeessä kertomuksia sinun seikkailusta maailmalla ja suomessa, harmi, että ei näistä kepuloisista kukaan ymmärrä, että sinun tarinoiden kokonaisuus on tarina suomen historiasta, ei pelkästää kaurapellosta.Lakuvarjojääkärikoulusta tiedän melko paljon, vaikka itse en sitä käynyt, niin monet eräät entiset läheiset ammattitoverit sen kävivät, mm. entinen naapurini Valto Vainio, jolle aikoinaan luovutin Santahaminan toimiupseerikerhon puheenjohtajuuden ja joka sittemmin oli myös Toimiupseeriliiton hallituksessa.
Koulun ensimmäisen johtajan, oikeastaan kai perustajaksi häntä voitaisiin nimittää, Kaj Hagelbergin tunsin hyvin. Hän oli varusmiesaikanani yliluutnanttina aliupseerikoulumme (JP2) varapäällikkö, joka oli saanut laskuvarjojääkäri- ja myös lähitaistelukoulutuksen ulkomailla. Lähitaistelukoulutus oli ”muodissa” silloin, ja kun jäin kersantiksi jääkäripataljoonaan, meille nuoremmille henkilökuntaan kuuluville sitä annettiin paljon. Hagelberg oli pienehkö, ehkä n. 172-173 senttinen ja enintään 70 kg painava mies, ja kun itse olin samaa kokoa ja tuolloin vielä kevyempikin, niin sain olla jatkuvasti Hagelbergin ”heittopussina”, kun hän aina koulutusjakson alussa näytti, miten mikin temppu tehdään.
Kun Hagelberg lähti Uttiin perustamaan Laskuvarjojääkärikoulua, sehän tapahtui 1960-luvun alussa, häntä seurasi sinne Uudenmaan Jääkäripataljoonasta myös silloinen ylivääpeli, myöhempi sotilasmestari Kalle Hakamaa, varusmiesaikainen komppaniani vääpeli. Kalle toimi koulussa mm. laskuvarjopakkaamon esimiehenä, hyvin vastuullisessa tehtävässä siis. Tietenkin suoritti myös itse hyppykurssit.
Hannu Laitista en henkilökohtaisesti tunne, mutta tiedän hänen palvelleen Laskuvarjojääkärikoulussa ja toimineen hyppykoulutuksen johdossa. Sen sijaan tunsin pintapuolisesti Hagelbergin seuraajan koulun johtajana, Olavi Jokelan, joka Hagelbergin tavoin yleni everstiluutnantiksi ilman sotakorkeakoulua, mikä oli melko harvinaista jo silloin, nykyisin se lienee mahdotonta.
Lauri Törnin kakkosmiehestä eli komppanian varapäälliköstä Holger ”Hoge” Pitkäsestä tiedän sen, mitä olen hänestä lukenut Törniä koskevista kirjoituksista. Hänet mainitsee Törnin joukkoon kuulunut Mauno Koivistokin kirjassaan ”Koulussa ja sodassa”, ja amerikkalaisen J. Michael Cleverleyn kirjoittamassa Törnin elämäkerrassa ”Lauri Törni, syntynyt sotilaaksi” hänestä on juttua hyvin paljon. Hänhän oli vankilasta juuri vapautuneen Törnin kumppanina, kun he Torniossa pakottivat taksikuskin ajamaan Ruotsin Haaparantaan, josta alkoi Törnin tie, joka johti hänet yhdysvaltalaiseksi sotilaaksi ja upseeriksi ja sankarikuolemaan Vietnamissa. Jos et ole lukenut mainitsemaani kirjaa, niin suosittelen, siinä Törni ja hänen elämänsä kuvataan perusteellisesti, ja kyllä häntä kaikkine ristiriitoineenkin on ihailtava, oli todella mies, joka oli syntynyt sotilaaksi!
Kun ukkisi on kärähtänyt asekätkennästä, lienet perehtynyt paljon siihenkin aiheeseen. Lienetkö lukenut aikoinaan Kadettikoulun johtajanakin toimineen hyvin tuntemani eversti Matti Lukkarin kirjan ”Asekätkentä”. Myös se kirja on erinomainen, sillä aihe on kirjoittajalle läheinen, kun hänenkin isänsä oli asekätkijöitä ja joutui siitä istumaan linnassakin.
Oho! Tulipa taas juttua. Hyvää viikonloppua! - vanha-kapi
veti koulua ja siellä samalla legendaariset Soini, Kilpinen, Lind jotka tekivät mm laskuvarjohyppy ennätyksiä suomessa ja maailmalla. Itse olin suomen historian parhaita 14 mm-kisoissa mutta taitojaji oli toinen.
Jatka ihmeessä kertomuksia sinun seikkailusta maailmalla ja suomessa, harmi, että ei näistä kepuloisista kukaan ymmärrä, että sinun tarinoiden kokonaisuus on tarina suomen historiasta, ei pelkästää kaurapellosta.Innostuin tuossa muistelemaan vanhoja niin, etten huomannut onnitella Sinua omista saavutuksistasi. En tunne tuota 14 mm-lajia lainkaan, mutta vermasti siinä ei helpolla saavutuksiin päästä. Laskuvarjojääkärikouluhan on pärjännyt erinomaisesti myös erilaisissa kansainvälisissä sotilastaitokilpiluissa.
Ja menestystä vielä tärkeässä harjoituksessa, jota kohta lähdet vetämään! - puheenollen
Jatka ihmeessä kertomuksia sinun seikkailusta maailmalla ja suomessa, harmi, että ei näistä kepuloisista kukaan ymmärrä, että sinun tarinoiden kokonaisuus on tarina suomen historiasta, ei pelkästää kaurapellosta.Kumpi mahtoi olla kovempi koulu, Utin Laskovarjojääkärikoulu vai Rannikkojääkäripataljoona Porkkalan Obnäsissä? Poikani palveli Rannikkojääkäripataljoonassa ja sai siellä taistelusukeltajan koulutuksen. Hän oli varma mielestään, että on käynyt kovimman koulun mitä sotaväki voi tarjota.
Itse palvelin aikoinani Uudenmaan Jääkäripataljoonassa, kuten myös vanha-kapi, ja kovaa koulua sielläkin siihen aikaan kävimme, vaikka kateelliset muissa jääkärijoukoissa meitä asfalttijääkäreiksi nimittelivätkin.
En tarkoita tällä vähätellä laskuvarjojääkäreitä, jotka varmasti ovat priimasotilaita. Sinne pyrkijöitä oli kai aina paljon enemmän kuin hyväksyttiin. Niin oli muuten myös Rannikkojääkäreihin. - PohmRT
puheenollen kirjoitti:
Kumpi mahtoi olla kovempi koulu, Utin Laskovarjojääkärikoulu vai Rannikkojääkäripataljoona Porkkalan Obnäsissä? Poikani palveli Rannikkojääkäripataljoonassa ja sai siellä taistelusukeltajan koulutuksen. Hän oli varma mielestään, että on käynyt kovimman koulun mitä sotaväki voi tarjota.
Itse palvelin aikoinani Uudenmaan Jääkäripataljoonassa, kuten myös vanha-kapi, ja kovaa koulua sielläkin siihen aikaan kävimme, vaikka kateelliset muissa jääkärijoukoissa meitä asfalttijääkäreiksi nimittelivätkin.
En tarkoita tällä vähätellä laskuvarjojääkäreitä, jotka varmasti ovat priimasotilaita. Sinne pyrkijöitä oli kai aina paljon enemmän kuin hyväksyttiin. Niin oli muuten myös Rannikkojääkäreihin.Pohjanmaan tykistörykmentti siis. Siellä palveli sonnimies Hannes Manninen, josta tuli res.vänrikki, vaikka olikin rakennusaputyömies, myöhempi putkimies ja vielä myöhempi sonnimies. Omassa luokassaan myös kepupalstalla, kepulaisistakin.
- vanha-kapi
PohmRT kirjoitti:
Pohjanmaan tykistörykmentti siis. Siellä palveli sonnimies Hannes Manninen, josta tuli res.vänrikki, vaikka olikin rakennusaputyömies, myöhempi putkimies ja vielä myöhempi sonnimies. Omassa luokassaan myös kepupalstalla, kepulaisistakin.
…jos sen riveissä on joskus palvellut tuollainen epäkelpo yksilö kuin sonni-Manninen e.c.t. PohmTR oli hyvä joukko-osasto, jossa vallitsi ns, tykistöhenki, johon tuollaiset sonni-Mannisen kaltaiset tyypit eivät todellakaan kuulu. Olen tuntenut monia PohmTR:ssa palvelleita upseereja ja toimiupseereja, heidän joukossaan miesten parhaita niin sotilaina kuin ihmisinä muutenkin. Mieleeni tulee myönteisinä myös muutama PohmTR:ssa varusmiespalveluksensa suorittanut, joihin tutustuin YK:n rauhanturvapalveluksissani; sellainen oli myös alaisenani toimistoaliupseerina Siinailla.
Kaikkiin joukko-osastoihin tulee joka ikäluokassa myös joku mätämuna. Nykyisin sellaisista päästään nopeasti eroon, kun heidän palveluksensa keskeytetään, Mutta niinä aikoina, kun sonni-Manninen on palvellut varusmiehenä, tuollaisia pidettiin sotaväessä vaikka väkisin kai tarkoituksella tehdä heistäkin miehiä, vaikka eihän siinä juuri koskaan onnistuttu, se nähdään myös sonni-Mannisen tapauksessa.
Uudenmaan Jääkäripataljoonassakin oli niinä aikoina aina muutama, joka saattoi joutua palvelemaan pitkälti yli vuodenkin, kun oli tullut huonon käytöksen johdosta, lomilta määräajassa palaamatta jäämisestä yms. syistä ylipalvelusta aiheuttavia arestirangaistuksia. Niinpä sonni-Manninenkin saatta olla hyvinkin 11 kuukauden mies sotaväessä. Mutta RUK:uun en sentään usko hänen päässeen, eivät niin suurta mokaa ole voineet esimiehet tehdä. Kyllä se RUK sonni-Mannisen tapauksessa on sitä samanlaista tyhjää legendaa kuin hänen leuhkimisensa tekemisillään, omaisuuksillaan ja naisillaan. Vai voiko joku täyspäinen todella uskoa, että Suomen armeijassa olisi tuollainen reservin upseeri!!! - vanha-kapi
puheenollen kirjoitti:
Kumpi mahtoi olla kovempi koulu, Utin Laskovarjojääkärikoulu vai Rannikkojääkäripataljoona Porkkalan Obnäsissä? Poikani palveli Rannikkojääkäripataljoonassa ja sai siellä taistelusukeltajan koulutuksen. Hän oli varma mielestään, että on käynyt kovimman koulun mitä sotaväki voi tarjota.
En tarkoita tällä vähätellä laskuvarjojääkäreitä, jotka varmasti ovat priimasotilaita. Sinne pyrkijöitä oli kai aina paljon enemmän kuin hyväksyttiin. Niin oli muuten myös Rannikkojääkäreihin.Palvelin vakinaisessa väessä 25 vuotta, kuudessa eri joukko-osastossa ja kolmessa YK:n rauhanturvaajajoukossa. Sen jälkeisten jo kohta 30 vuoden ajan olen ollut melkoisesti mukana reserviläis-, evp- ja sinibarettitoiminnoissa. Tuona aikana olen tullut tuntemaan tuhansia eri joukko-osastoissa eri tasoilla – varusmiehistä kenraaleihin – palvelleita sotilaita. Minulla on siis jonkin verran kokemusperäistä tietoa siitä, mitä ajatellaan siitä, millainen on ”kova koulu” ja missä se on ollut.
Henkilökuntaan kuuluneet ja kuuluvat, varsinkin vanhemmat ja useissa joukoissa palvelleet, yleensä hymähtelevät väittelyille ”kovista kouluista”. Vain varusmiespalveluskokemuksiensa varassa olevat ovat varsin yleisesti sitä mieltä, että kovin koulu oli juuri heidän joukko-osastonsa. Oikeassa hekin tavallaan ovat: mikä tahansa joukko-osasto on kova koulu omalla tavallaan, varsinkin sille, joka ottaa homman – siis sotilaskoulutuksen – tosissaan ja oppiakseen hyväksi siinä, mihin häntä koulutetaan.
Palvelin varusmiesaikani JP 2:ssa Santahaminassa (myöhemmän Uudenmaan Jääkäripataljoonan edeltäjässä, ja nykyisinhän tuo Jääkäripataljoona kuuluu Kaartin Jääkärirykmenttiin). Me varusmiehet olimme varmoja siitä, että palvelemme Suomen kovimmassa joukko-osastossa ja meistä tehdään maamme kovimpia sotilaita. Samalla saarella silloin sijainneen Helsingin Ilmatorjuntarykmentin varismiehiä suorastaan halveksimme, samoin Suomenlinnassa palvelleita Helsingin Laivastoaseman matruuseja, kuten myös Isonsaaren rannikkotykkimiehiä. Kun ilmatorjuntarykmentin sotilaat joskus marssivat muodossa myös meidän kasarmiemme ohi ja lauloivat ”puskajussin fillarist on kumi puhjennut, purukumilla me paikkaamme sen”, ajattelimme, että ”katkeria, sanoi kettu pihlajanmarjoista”. Mutta myöhemmin olen tullut tietämään, että ilmatorjuntarykmentissä palvelleet olivat aidosti ylpeitä joukko-osastossaan, ja ymmärrän, että aivan aiheellisesti hekin. Kuten myös me jääkärit.
Kaikki joukko-osastot ovat tarpeellisia kokonaisuudessa, maanpuolustuksen arvokkaassa asiassa, samoin jokainen tehtävä johon miehiä on koulutettu ja jossa he ovat toimineet, eikä ole tarpeen vakavissaan keskustella siitä, mikä on ollut kovin koulu, mikä tärkein tehtävä.
Mutta jos koulutukseen kuuluvaa fyysistä rasittavuutta pidettäisiin ainoana mittarina, niin kyllä varmasti niin laskuvarjojääkärin kuin rannikkojääkärinkin – erityisesti taistelusukeltajan – koulutus nousee silloin ehdottomaan kärkeen. Mutta siihen nousee myös sissikoulutus, jota annettiin rajavartiostojen varusmieskomppanioissa ja myös jääkäripataljoonissa, joiden koulutukseen kuuluivat myös polkupyörämarssit yli sadan kilometrin päiväosuuksin, joissa täyspakkauksin varustettua pyörää mies saattoi joutua ase selässä välillä raahaamaan kilometrejä kantaen pitkin korpia. Älyllisesti rasittavampia toimintoja oli varmasti mm. ilmatorjunnassa ja laivastossa, jossa molemmat poikani, poikapuoleni ja pojanpoikanikin ovat palvelleet. - kyseeessä?
vanha-kapi kirjoitti:
Palvelin vakinaisessa väessä 25 vuotta, kuudessa eri joukko-osastossa ja kolmessa YK:n rauhanturvaajajoukossa. Sen jälkeisten jo kohta 30 vuoden ajan olen ollut melkoisesti mukana reserviläis-, evp- ja sinibarettitoiminnoissa. Tuona aikana olen tullut tuntemaan tuhansia eri joukko-osastoissa eri tasoilla – varusmiehistä kenraaleihin – palvelleita sotilaita. Minulla on siis jonkin verran kokemusperäistä tietoa siitä, mitä ajatellaan siitä, millainen on ”kova koulu” ja missä se on ollut.
Henkilökuntaan kuuluneet ja kuuluvat, varsinkin vanhemmat ja useissa joukoissa palvelleet, yleensä hymähtelevät väittelyille ”kovista kouluista”. Vain varusmiespalveluskokemuksiensa varassa olevat ovat varsin yleisesti sitä mieltä, että kovin koulu oli juuri heidän joukko-osastonsa. Oikeassa hekin tavallaan ovat: mikä tahansa joukko-osasto on kova koulu omalla tavallaan, varsinkin sille, joka ottaa homman – siis sotilaskoulutuksen – tosissaan ja oppiakseen hyväksi siinä, mihin häntä koulutetaan.
Palvelin varusmiesaikani JP 2:ssa Santahaminassa (myöhemmän Uudenmaan Jääkäripataljoonan edeltäjässä, ja nykyisinhän tuo Jääkäripataljoona kuuluu Kaartin Jääkärirykmenttiin). Me varusmiehet olimme varmoja siitä, että palvelemme Suomen kovimmassa joukko-osastossa ja meistä tehdään maamme kovimpia sotilaita. Samalla saarella silloin sijainneen Helsingin Ilmatorjuntarykmentin varismiehiä suorastaan halveksimme, samoin Suomenlinnassa palvelleita Helsingin Laivastoaseman matruuseja, kuten myös Isonsaaren rannikkotykkimiehiä. Kun ilmatorjuntarykmentin sotilaat joskus marssivat muodossa myös meidän kasarmiemme ohi ja lauloivat ”puskajussin fillarist on kumi puhjennut, purukumilla me paikkaamme sen”, ajattelimme, että ”katkeria, sanoi kettu pihlajanmarjoista”. Mutta myöhemmin olen tullut tietämään, että ilmatorjuntarykmentissä palvelleet olivat aidosti ylpeitä joukko-osastossaan, ja ymmärrän, että aivan aiheellisesti hekin. Kuten myös me jääkärit.
Kaikki joukko-osastot ovat tarpeellisia kokonaisuudessa, maanpuolustuksen arvokkaassa asiassa, samoin jokainen tehtävä johon miehiä on koulutettu ja jossa he ovat toimineet, eikä ole tarpeen vakavissaan keskustella siitä, mikä on ollut kovin koulu, mikä tärkein tehtävä.
Mutta jos koulutukseen kuuluvaa fyysistä rasittavuutta pidettäisiin ainoana mittarina, niin kyllä varmasti niin laskuvarjojääkärin kuin rannikkojääkärinkin – erityisesti taistelusukeltajan – koulutus nousee silloin ehdottomaan kärkeen. Mutta siihen nousee myös sissikoulutus, jota annettiin rajavartiostojen varusmieskomppanioissa ja myös jääkäripataljoonissa, joiden koulutukseen kuuluivat myös polkupyörämarssit yli sadan kilometrin päiväosuuksin, joissa täyspakkauksin varustettua pyörää mies saattoi joutua ase selässä välillä raahaamaan kilometrejä kantaen pitkin korpia. Älyllisesti rasittavampia toimintoja oli varmasti mm. ilmatorjunnassa ja laivastossa, jossa molemmat poikani, poikapuoleni ja pojanpoikanikin ovat palvelleet."Helsingin Ilmatorjuntarykmentin varismiehiä suorastaan halveksimme"
Variksen ampujiksihan ilmatorjuntamiehiä on joskus nimitelty.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Freudilainen_lipsahdus - ylihiihtäjä
vanha-kapi kirjoitti:
Palvelin vakinaisessa väessä 25 vuotta, kuudessa eri joukko-osastossa ja kolmessa YK:n rauhanturvaajajoukossa. Sen jälkeisten jo kohta 30 vuoden ajan olen ollut melkoisesti mukana reserviläis-, evp- ja sinibarettitoiminnoissa. Tuona aikana olen tullut tuntemaan tuhansia eri joukko-osastoissa eri tasoilla – varusmiehistä kenraaleihin – palvelleita sotilaita. Minulla on siis jonkin verran kokemusperäistä tietoa siitä, mitä ajatellaan siitä, millainen on ”kova koulu” ja missä se on ollut.
Mutta jos koulutukseen kuuluvaa fyysistä rasittavuutta pidettäisiin ainoana mittarina, niin kyllä varmasti niin laskuvarjojääkärin kuin rannikkojääkärinkin – erityisesti taistelusukeltajan – koulutus nousee silloin ehdottomaan kärkeen. Mutta siihen nousee myös sissikoulutus, jota annettiin rajavartiostojen varusmieskomppanioissa ja myös jääkäripataljoonissa, joiden koulutukseen kuuluivat myös polkupyörämarssit yli sadan kilometrin päiväosuuksin, joissa täyspakkauksin varustettua pyörää mies saattoi joutua ase selässä välillä raahaamaan kilometrejä kantaen pitkin korpia. Älyllisesti rasittavampia toimintoja oli varmasti mm. ilmatorjunnassa ja laivastossa, jossa molemmat poikani, poikapuoleni ja pojanpoikanikin ovat palvelleet.-
”…jääkäripataljoonissa, joiden koulutukseen kuuluivat myös polkupyörämarssit yli sadan kilometrin päiväosuuksin,…”
Varusmiesaikanani JP2:ssa polkaistiin armeijan fillareilla Santahaminasta Syndaleniin, Tvärminnen kylässä lähellä Hangon kaupunkia olevalle ampumaleirille. Mennessä yövyttiin Tammisaaressa Dragsvikin varuskunnassa, mutta takaisin Sandikseen ajettiin yhtenä päivänä. Arvelen sivun pituuden olleen n.130 km. Tammisaaren yöpymistä silmällä pitäen saimme ennakkovaroituksen varuskunnan äkkipikaiseksi tunnetusta ratsumestari Harjapäästä, jota piti varoa millään muotoa ärsyttämästä. :)
Myös tiettömässä Sipoon korvessa raahattiin armeijan pyörää ja taisteluvarustusta syyssateen liukastamassa kallioisessa metsämaastossa.
Kun valitetaan nykyvarusmiesten huonoa kuntoa, niin epäilen, ettei tämän kaltaisia harjoituksia enää ole. Ei kaiketi kunniakkaisiin perinteisiin kuulunutta varusteina kivääri ja kypärä juosten tapahtunutta16 km mittaista Haminan Kirkkojärven kiertävää massamarssiakaan ole aikoihin RUK:sa ollut.? Tuskin ainakaan ”vanhan hyvän ajan malliin” tapahtuneena kilpailuna. Taisi olla viimeinen kilpamarssi se jolla olin minäkin mukana. - vanha-kapi
ylihiihtäjä kirjoitti:
-
”…jääkäripataljoonissa, joiden koulutukseen kuuluivat myös polkupyörämarssit yli sadan kilometrin päiväosuuksin,…”
Varusmiesaikanani JP2:ssa polkaistiin armeijan fillareilla Santahaminasta Syndaleniin, Tvärminnen kylässä lähellä Hangon kaupunkia olevalle ampumaleirille. Mennessä yövyttiin Tammisaaressa Dragsvikin varuskunnassa, mutta takaisin Sandikseen ajettiin yhtenä päivänä. Arvelen sivun pituuden olleen n.130 km. Tammisaaren yöpymistä silmällä pitäen saimme ennakkovaroituksen varuskunnan äkkipikaiseksi tunnetusta ratsumestari Harjapäästä, jota piti varoa millään muotoa ärsyttämästä. :)
Myös tiettömässä Sipoon korvessa raahattiin armeijan pyörää ja taisteluvarustusta syyssateen liukastamassa kallioisessa metsämaastossa.
Kun valitetaan nykyvarusmiesten huonoa kuntoa, niin epäilen, ettei tämän kaltaisia harjoituksia enää ole. Ei kaiketi kunniakkaisiin perinteisiin kuulunutta varusteina kivääri ja kypärä juosten tapahtunutta16 km mittaista Haminan Kirkkojärven kiertävää massamarssiakaan ole aikoihin RUK:sa ollut.? Tuskin ainakaan ”vanhan hyvän ajan malliin” tapahtuneena kilpailuna. Taisi olla viimeinen kilpamarssi se jolla olin minäkin mukana.…tuo ”juoksuun – mars”. Monta kertaa kai itsekin noin komensin varusmieskouluttajana ollessani, siis aikana hieman jälkeen kivikauden. Jääkäripataljoonassa tosin silloin harjoitettiin paljon enemmän pyörämarsseja kuin jalkamarsseja, kuten kokemuksesta tiedät. Mutta erityisen tutuksi tuo komento tuli RUK:ssa, jonka 2.komppanian II-joukkueessa eli ”Käkelän lennostossa” kurssilla 114 (1963-64) minusta tehtiin reservin upseeri . Joukkueen lempinimi tuli joukkueen johtajan luutnantti Erkki Käkelän mukaan. Sama Käkelä oli sitten majurina ollessaan 1974-76 esimieheni Esikuntakoulussa, jossa toimin henkilöstöhallinnon opettajana, ja Käkelää saan syyttää tai kiittää siitä, että hän halusi minut tuohon tehtävään suoraan luutnanttikurssi 1:ltä.
Niin, kyllä sitä melkoisia matkoja fillarilla polkaistiin silloisessa JP 2:ssa. Olin kyllä mukana myös tuolla Syndalenin leirillä, josta kerroit. En muista, oliko myös silloin eli kesällä 1956 maakuntamarssi, mutta edellisenä kesänä, minun varusmiesaikanani hieman ennen aliupseerikoulun alkamista oli sellainen, jossa poljimme reittiä Santahamina-Vihti-Karkkila-Tammela-Loppi-Hyvinkää-Mäntsälä-Porvoo-Santahamina. Yhteensä kai yli 300 km. Ensimmäisenä päivänä Sandiksesta n. 100 km:n matka Karkkilan taakse, Liesjärven rannalle – jossa majoituimme telttoihin. Toisen päivän aikana Tammelasta Lopen kautta Hyvinkäätä sivuten Mäntsälään, taisi tulla vielä pitempi matka. Mäntsälässä leiriytyen vietimme lepopäivän, päivällä oli jumalanpalvelus Mäntsälän kirkossa – jonka aikana tosin minä seisoin kunniavartiossa sankarimuistomerkillä – ja illalla järjestimme tanssit Mäntsälän suurlavalla. Mäntsälästä Porvoota kohden vaeltaessamme meillä oli pari metsäosuutta, joilla raahasimme fillareitamme pakkauksineen pitkin korpia niin, että usein niitä jouduimme kantamaankin. Viimeisen päivän etappi Porvoosta Sandikseen, 52 km, oli suorastaan huviajelua.
Pisimmän yhtäjaksoisen pyörämarssin olen tehnyt aliupseerikoulussa ollessani syksyllä 1955 Raasin leiriltä Yläneeltä Sandikseen, reippaasti yli 200 km. Tosin pidimme yöllä muutamien tuntien lepotauon, mutta telttoja emme pystyttäneet. En muista, kävikö myös sinun ikäluokkasi Raasissa; sehän oli silloin 2.divisioonan yhteinen leirialue, ja JP 2 kuten vielä Uudenmaan Jääkäripataljoonakin monia vuosia kuului 2.divisioonaan, jonka pääpaikka oli Turussa, kauan kenraali Adolf Ehrnroothin johtamana.
Monenlaista mieleen jäänyttä ja monissa joukoissa ehdin sotaväessäkin kokea, mutta noita aikoja muistellessa hymy kyllä karehtii suupielessä ja rinnasta nousee huokaus – ”oi niitä aikoja!” - sekaisin?
vanha-kapi kirjoitti:
…tuo ”juoksuun – mars”. Monta kertaa kai itsekin noin komensin varusmieskouluttajana ollessani, siis aikana hieman jälkeen kivikauden. Jääkäripataljoonassa tosin silloin harjoitettiin paljon enemmän pyörämarsseja kuin jalkamarsseja, kuten kokemuksesta tiedät. Mutta erityisen tutuksi tuo komento tuli RUK:ssa, jonka 2.komppanian II-joukkueessa eli ”Käkelän lennostossa” kurssilla 114 (1963-64) minusta tehtiin reservin upseeri . Joukkueen lempinimi tuli joukkueen johtajan luutnantti Erkki Käkelän mukaan. Sama Käkelä oli sitten majurina ollessaan 1974-76 esimieheni Esikuntakoulussa, jossa toimin henkilöstöhallinnon opettajana, ja Käkelää saan syyttää tai kiittää siitä, että hän halusi minut tuohon tehtävään suoraan luutnanttikurssi 1:ltä.
Niin, kyllä sitä melkoisia matkoja fillarilla polkaistiin silloisessa JP 2:ssa. Olin kyllä mukana myös tuolla Syndalenin leirillä, josta kerroit. En muista, oliko myös silloin eli kesällä 1956 maakuntamarssi, mutta edellisenä kesänä, minun varusmiesaikanani hieman ennen aliupseerikoulun alkamista oli sellainen, jossa poljimme reittiä Santahamina-Vihti-Karkkila-Tammela-Loppi-Hyvinkää-Mäntsälä-Porvoo-Santahamina. Yhteensä kai yli 300 km. Ensimmäisenä päivänä Sandiksesta n. 100 km:n matka Karkkilan taakse, Liesjärven rannalle – jossa majoituimme telttoihin. Toisen päivän aikana Tammelasta Lopen kautta Hyvinkäätä sivuten Mäntsälään, taisi tulla vielä pitempi matka. Mäntsälässä leiriytyen vietimme lepopäivän, päivällä oli jumalanpalvelus Mäntsälän kirkossa – jonka aikana tosin minä seisoin kunniavartiossa sankarimuistomerkillä – ja illalla järjestimme tanssit Mäntsälän suurlavalla. Mäntsälästä Porvoota kohden vaeltaessamme meillä oli pari metsäosuutta, joilla raahasimme fillareitamme pakkauksineen pitkin korpia niin, että usein niitä jouduimme kantamaankin. Viimeisen päivän etappi Porvoosta Sandikseen, 52 km, oli suorastaan huviajelua.
Pisimmän yhtäjaksoisen pyörämarssin olen tehnyt aliupseerikoulussa ollessani syksyllä 1955 Raasin leiriltä Yläneeltä Sandikseen, reippaasti yli 200 km. Tosin pidimme yöllä muutamien tuntien lepotauon, mutta telttoja emme pystyttäneet. En muista, kävikö myös sinun ikäluokkasi Raasissa; sehän oli silloin 2.divisioonan yhteinen leirialue, ja JP 2 kuten vielä Uudenmaan Jääkäripataljoonakin monia vuosia kuului 2.divisioonaan, jonka pääpaikka oli Turussa, kauan kenraali Adolf Ehrnroothin johtamana.
Monenlaista mieleen jäänyttä ja monissa joukoissa ehdin sotaväessäkin kokea, mutta noita aikoja muistellessa hymy kyllä karehtii suupielessä ja rinnasta nousee huokaus – ”oi niitä aikoja!”Sinulla taisi mennä nuo vuosiluvut sekaisin. Aliupseerikoulussa sanot olleesi 1955 ja RUK:ssa 63-64. Eikös RUK käyty heti aliupseerikoulun jälkeen? Siis sinun kohdallasi 55-56.
Itse palvelin Kajaanissa, jossa pöyräilymatkat olivat selkeästi pidemmät. Yksikin lenkki suuntautui Nurmekseen, jonne mentiin Sotkmon kautta ja palattiin Rautavaaran kautta. Yö telttailtiin Porokylän kankailla. Rautavaaran lenkki taisi olla 150 km:n luokkaa. Mutta pohjoisessa olikin rautaiset varusmiehet, ei ollenkaan sellaisia itkijöitä kuin etelän varuskunnissa. Pojat olivat tottuneet metsässä liikkumiseen ja eräelämään, ja kaikilla oli kova kunto joka mahdollisti pitkät marssit niin jalkaisin, suksilla kuin pöyräillenkin. Yleensä, ainakin tuolloin, kaikissa armeijan yksikköjen välisissä taitokisoissa voitto meni pohjoisen varuskunnille, Hiukkavaaraan tai Kajaaniin, joskus Sodankylän pojillekin. - vanha-kapi
sekaisin? kirjoitti:
Sinulla taisi mennä nuo vuosiluvut sekaisin. Aliupseerikoulussa sanot olleesi 1955 ja RUK:ssa 63-64. Eikös RUK käyty heti aliupseerikoulun jälkeen? Siis sinun kohdallasi 55-56.
Itse palvelin Kajaanissa, jossa pöyräilymatkat olivat selkeästi pidemmät. Yksikin lenkki suuntautui Nurmekseen, jonne mentiin Sotkmon kautta ja palattiin Rautavaaran kautta. Yö telttailtiin Porokylän kankailla. Rautavaaran lenkki taisi olla 150 km:n luokkaa. Mutta pohjoisessa olikin rautaiset varusmiehet, ei ollenkaan sellaisia itkijöitä kuin etelän varuskunnissa. Pojat olivat tottuneet metsässä liikkumiseen ja eräelämään, ja kaikilla oli kova kunto joka mahdollisti pitkät marssit niin jalkaisin, suksilla kuin pöyräillenkin. Yleensä, ainakin tuolloin, kaikissa armeijan yksikköjen välisissä taitokisoissa voitto meni pohjoisen varuskunnille, Hiukkavaaraan tai Kajaaniin, joskus Sodankylän pojillekin.En käynyt RUK:ta varusmiesaikanani, tuolloin vain kansakoulupohjaisena en olisi sinne päässytkään kesäkuun ikäluokasta, jossa oli niin paljon ylioppilaita ja pitemmällekin opiskelleita, että kaikki heistäkään eivät päässeet RUK:uun, ei edes aliupseerikurssimme priimus "vain" keskikoulupohjainen tuolloin - myöhempi opettaja - Timo Purovesi. En toki sinne mielinytkään, sillä sotilasura ei tuolloin kuulunut mitenkään suunnitelmiini.
Mutta kun sitten syksyllä alkaviksi suunniteltuja opintoja odottaessani jäin komppanian päällikön pyytämänä "kesäkersantiksi", ja kun sen ensimmäisen kesän aikana tutustuin naiseen, joka rupesi odottamaan minulle lasta ja josta tuli ensimmäinen vaimoni, ei siinä enää lähdetty maksullisiin opintoihin, kun sotaväki tarjosi ilmaisen kolutuksen. Niinpä jäin silloiseksi kanta-aliupseeriksi. Kanta-aliupseerien vuoden mittaisen peruskurssin kiväärilinjan priimuksena suoritettuani ja yksityisopintojen kautta hieman lisämeriittiä hankittuani ja jo 28-vuotiaana ja ylikersantiksi ylenneenä joukko-osastoni UudJP halusi laittaa minut RUK:uun, ja mielelläni lähdin, sillä sen suorittamisesta sai yhden lisäpalkkaluokan, joka seurasi koko sotilasurani ja seuraa edelleen sotilaseläkkeessäni. Sen jälkeen vielä mestarikurssin ja luutnanttikurssin ja monia muita lyhempiä kursseja. Kurssimenestyksistäni ei tarvinne enää kertoa, aikaisemmin kertomani riittänee ylläpitämään narsistin mainettani ;)
Eiköhän tässä tullut jo tarpeeksi riittämään narsistin maineeni vahvistamiseen! ;)
En kyseenalaista, etteivätkö pohjoisen pojat olisi olleet kovempikuntoisia kuin pääosin helsinkiläisistä, muista uusmaalaisista ja Turun pohjoisen sotilaspiirin alueelta koostuvan JP2:n varusmiehet keskimäärin, tutustuin heihinkin myöhemmin mm. Topografikunnan maastotöissä ja tiedän, että niin on. Mutta itselläni oli kyllä varsin kova kunto, kun olin ollut 1,5 vuotta Lapissa ensimmäisen talven ihan tukkijätkänä, välikesän uitossa Kemojoella ja Metsähallituksen Lapin itäisen suonkuivauspiirin hommissa tarponut soita vaaitushommissa ojitussuunnitelmia varten ja syksyllä Veitsiluoto Oy:n järjestämän aputyönjohtajakurssin suoritettuani toisen talven aputyönjohtajana eli "metsänhiihtäjänä" pohjoismaiden suurimmalla savotalla Kittilän Kuolavaarassam ja keväällä vielä uitossa Ounasjoella, josta suoraan tulin sotaväkeen Santahaminaan 15.6.1955. - totta kaikki
vanha-kapi kirjoitti:
…jos sen riveissä on joskus palvellut tuollainen epäkelpo yksilö kuin sonni-Manninen e.c.t. PohmTR oli hyvä joukko-osasto, jossa vallitsi ns, tykistöhenki, johon tuollaiset sonni-Mannisen kaltaiset tyypit eivät todellakaan kuulu. Olen tuntenut monia PohmTR:ssa palvelleita upseereja ja toimiupseereja, heidän joukossaan miesten parhaita niin sotilaina kuin ihmisinä muutenkin. Mieleeni tulee myönteisinä myös muutama PohmTR:ssa varusmiespalveluksensa suorittanut, joihin tutustuin YK:n rauhanturvapalveluksissani; sellainen oli myös alaisenani toimistoaliupseerina Siinailla.
Kaikkiin joukko-osastoihin tulee joka ikäluokassa myös joku mätämuna. Nykyisin sellaisista päästään nopeasti eroon, kun heidän palveluksensa keskeytetään, Mutta niinä aikoina, kun sonni-Manninen on palvellut varusmiehenä, tuollaisia pidettiin sotaväessä vaikka väkisin kai tarkoituksella tehdä heistäkin miehiä, vaikka eihän siinä juuri koskaan onnistuttu, se nähdään myös sonni-Mannisen tapauksessa.
Uudenmaan Jääkäripataljoonassakin oli niinä aikoina aina muutama, joka saattoi joutua palvelemaan pitkälti yli vuodenkin, kun oli tullut huonon käytöksen johdosta, lomilta määräajassa palaamatta jäämisestä yms. syistä ylipalvelusta aiheuttavia arestirangaistuksia. Niinpä sonni-Manninenkin saatta olla hyvinkin 11 kuukauden mies sotaväessä. Mutta RUK:uun en sentään usko hänen päässeen, eivät niin suurta mokaa ole voineet esimiehet tehdä. Kyllä se RUK sonni-Mannisen tapauksessa on sitä samanlaista tyhjää legendaa kuin hänen leuhkimisensa tekemisillään, omaisuuksillaan ja naisillaan. Vai voiko joku täyspäinen todella uskoa, että Suomen armeijassa olisi tuollainen reservin upseeri!!!Eihän se tosiaankaan ole jonkun joukko-osaston vika, jos sinne joku hörhökin eksyy. Sonnimies olisi kyllä pitänyt raakata jo kutsunnoissa, sekopää se on varmaan ollut jo silloin.Mutta Rukkiin se ei tietenkään ole päässyt, ei Aukkiinkaan, se on varma, kyllä se on opittu jo alokasaikana tuntemaan.
Mutta kyllä siinä vähän kepunkin vikaa on, että se kerää tuollaisia kannattajikseen. Ja saitin kepulaisten vikaa, kun hyväksyy tuollaisen sanomalla vain, että onhan hän sentään kepulainen.
Joku kepulainen kyllä täällä sanoi, olisko ollut ökyisäntä, että ei sonnimies mikään kepulainen ole, kepulainen ei laita tänne niin sairasta törkyä kuin sonnimies.
Oliskohan viimeinkin ylläpito saanut saitin portteihin sellaiset salvat, ettei sonnimies saa niitä auki? Ei ole näkynyt vähiin aikoihin controlmannina, inventinena eikä kili-Kallenakaan.
Vai odottaisko vain kapin tuloa, jotta pääsisi taas oikein purkamaan paineita suolestaan. PappaMannisena se on päässyt kokoomusta häpäiseen, muka kokoomuslaisena, ja on saanut asiallisen vastineen:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8376292/39341006 - vanha-kapi
totta kaikki kirjoitti:
Eihän se tosiaankaan ole jonkun joukko-osaston vika, jos sinne joku hörhökin eksyy. Sonnimies olisi kyllä pitänyt raakata jo kutsunnoissa, sekopää se on varmaan ollut jo silloin.Mutta Rukkiin se ei tietenkään ole päässyt, ei Aukkiinkaan, se on varma, kyllä se on opittu jo alokasaikana tuntemaan.
Mutta kyllä siinä vähän kepunkin vikaa on, että se kerää tuollaisia kannattajikseen. Ja saitin kepulaisten vikaa, kun hyväksyy tuollaisen sanomalla vain, että onhan hän sentään kepulainen.
Joku kepulainen kyllä täällä sanoi, olisko ollut ökyisäntä, että ei sonnimies mikään kepulainen ole, kepulainen ei laita tänne niin sairasta törkyä kuin sonnimies.
Oliskohan viimeinkin ylläpito saanut saitin portteihin sellaiset salvat, ettei sonnimies saa niitä auki? Ei ole näkynyt vähiin aikoihin controlmannina, inventinena eikä kili-Kallenakaan.
Vai odottaisko vain kapin tuloa, jotta pääsisi taas oikein purkamaan paineita suolestaan. PappaMannisena se on päässyt kokoomusta häpäiseen, muka kokoomuslaisena, ja on saanut asiallisen vastineen:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8376292/39341006Sonni”miehen” sotaväessä saavuttamastaan kuten hänen muistakin ”saavutuksistaan” (tekemisistään, omaisuuksistaan, naisistaan) kertomansa voidaan jättää omaan arvoonsa. Eli arvottomuuteensa, oikeammin sanottuna.
Se oli kepulainen Pystyyn_Kuollut, joka sanoi sonni”miehestä” näin:
>> Sääli ettei sinulla ole keskustalaista katsomusta
Kirjoittanut: Pystyyn_Kuollut.. 1.8.2008 klo 21.57
Keskustalainen ihminen ei tunge sellaista mielisairasta törkyä palstalle niin kuin sinä teet. > Viimeinen vaihtoehto on oikein
Kirjoittanut: Ökyisäntä. 31.7.2008 klo 23.04
Sonnimies on hyvin hyvin tyhmä ihminen. - Osmium76
vanha-kapi kirjoitti:
Sonni”miehen” sotaväessä saavuttamastaan kuten hänen muistakin ”saavutuksistaan” (tekemisistään, omaisuuksistaan, naisistaan) kertomansa voidaan jättää omaan arvoonsa. Eli arvottomuuteensa, oikeammin sanottuna.
Se oli kepulainen Pystyyn_Kuollut, joka sanoi sonni”miehestä” näin:
>> Sääli ettei sinulla ole keskustalaista katsomusta
Kirjoittanut: Pystyyn_Kuollut.. 1.8.2008 klo 21.57
Keskustalainen ihminen ei tunge sellaista mielisairasta törkyä palstalle niin kuin sinä teet. > Viimeinen vaihtoehto on oikein
Kirjoittanut: Ökyisäntä. 31.7.2008 klo 23.04
Sonnimies on hyvin hyvin tyhmä ihminen.Kahta samanlaista dilleä ei voi olla. Tuossa lausuit totuuden sanoja, siksi oletkin aina jäänyt kiinni kun puskista ruikit.
- Osmium76
totta kaikki kirjoitti:
Eihän se tosiaankaan ole jonkun joukko-osaston vika, jos sinne joku hörhökin eksyy. Sonnimies olisi kyllä pitänyt raakata jo kutsunnoissa, sekopää se on varmaan ollut jo silloin.Mutta Rukkiin se ei tietenkään ole päässyt, ei Aukkiinkaan, se on varma, kyllä se on opittu jo alokasaikana tuntemaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8376292/39341006Et voi tosissasi puhua tuosta ylläpidon toiminnasta. Jos tuo olisi totta niin miten ernesto pystyy kuukausitolkulla heittämään ripulipaskojaan tänne vaikka on bannattu. No on tietenkin yksi vaihtoehto että ernesto itse kuuluu tuohon ylläpitoon, muita vaihtoehtoja ei sitten paljon olekkaan. Jos tämä jälkimmäinen on totta niin täytyy sanoa että ei turhaan suomi24:ää pidetä maamme ala-arvoisimpana foorumina. Tämä ala-arvoisuus todistunee myös sillä että tällaiset korhosen kaltaiset kirjoittajat ovat pesiytyneet tänne, muuallta heidät olisi naurettu ulos alle viikon.
- nyt on Osmo
Osmium76 kirjoitti:
Et voi tosissasi puhua tuosta ylläpidon toiminnasta. Jos tuo olisi totta niin miten ernesto pystyy kuukausitolkulla heittämään ripulipaskojaan tänne vaikka on bannattu. No on tietenkin yksi vaihtoehto että ernesto itse kuuluu tuohon ylläpitoon, muita vaihtoehtoja ei sitten paljon olekkaan. Jos tämä jälkimmäinen on totta niin täytyy sanoa että ei turhaan suomi24:ää pidetä maamme ala-arvoisimpana foorumina. Tämä ala-arvoisuus todistunee myös sillä että tällaiset korhosen kaltaiset kirjoittajat ovat pesiytyneet tänne, muuallta heidät olisi naurettu ulos alle viikon.
siirtynyt asialinjalle. Pakko sanoa.
Samaa olen itsekkin ihmetetellyt, mikä ero on sonnarin, ernestin ja kapin ripuleilla? Käsittäkseni ei mitään eroa. Samaa vihanlietsontaa kaikki. - Samaa sontaa
nyt on Osmo kirjoitti:
siirtynyt asialinjalle. Pakko sanoa.
Samaa olen itsekkin ihmetetellyt, mikä ero on sonnarin, ernestin ja kapin ripuleilla? Käsittäkseni ei mitään eroa. Samaa vihanlietsontaa kaikki.Juu, Kapi ja Sonnimies ovat saman paskan kaksi puolta. Melkoisia ulostuksia molemmilta. Ja ernesti ynnä känä sun muut samaa sakkia. On siinä Kapi seuransa valinnut.
- Railion reissut
vanha-kapi kirjoitti:
Lakuvarjojääkärikoulusta tiedän melko paljon, vaikka itse en sitä käynyt, niin monet eräät entiset läheiset ammattitoverit sen kävivät, mm. entinen naapurini Valto Vainio, jolle aikoinaan luovutin Santahaminan toimiupseerikerhon puheenjohtajuuden ja joka sittemmin oli myös Toimiupseeriliiton hallituksessa.
Koulun ensimmäisen johtajan, oikeastaan kai perustajaksi häntä voitaisiin nimittää, Kaj Hagelbergin tunsin hyvin. Hän oli varusmiesaikanani yliluutnanttina aliupseerikoulumme (JP2) varapäällikkö, joka oli saanut laskuvarjojääkäri- ja myös lähitaistelukoulutuksen ulkomailla. Lähitaistelukoulutus oli ”muodissa” silloin, ja kun jäin kersantiksi jääkäripataljoonaan, meille nuoremmille henkilökuntaan kuuluville sitä annettiin paljon. Hagelberg oli pienehkö, ehkä n. 172-173 senttinen ja enintään 70 kg painava mies, ja kun itse olin samaa kokoa ja tuolloin vielä kevyempikin, niin sain olla jatkuvasti Hagelbergin ”heittopussina”, kun hän aina koulutusjakson alussa näytti, miten mikin temppu tehdään.
Kun Hagelberg lähti Uttiin perustamaan Laskuvarjojääkärikoulua, sehän tapahtui 1960-luvun alussa, häntä seurasi sinne Uudenmaan Jääkäripataljoonasta myös silloinen ylivääpeli, myöhempi sotilasmestari Kalle Hakamaa, varusmiesaikainen komppaniani vääpeli. Kalle toimi koulussa mm. laskuvarjopakkaamon esimiehenä, hyvin vastuullisessa tehtävässä siis. Tietenkin suoritti myös itse hyppykurssit.
Hannu Laitista en henkilökohtaisesti tunne, mutta tiedän hänen palvelleen Laskuvarjojääkärikoulussa ja toimineen hyppykoulutuksen johdossa. Sen sijaan tunsin pintapuolisesti Hagelbergin seuraajan koulun johtajana, Olavi Jokelan, joka Hagelbergin tavoin yleni everstiluutnantiksi ilman sotakorkeakoulua, mikä oli melko harvinaista jo silloin, nykyisin se lienee mahdotonta.
Lauri Törnin kakkosmiehestä eli komppanian varapäälliköstä Holger ”Hoge” Pitkäsestä tiedän sen, mitä olen hänestä lukenut Törniä koskevista kirjoituksista. Hänet mainitsee Törnin joukkoon kuulunut Mauno Koivistokin kirjassaan ”Koulussa ja sodassa”, ja amerikkalaisen J. Michael Cleverleyn kirjoittamassa Törnin elämäkerrassa ”Lauri Törni, syntynyt sotilaaksi” hänestä on juttua hyvin paljon. Hänhän oli vankilasta juuri vapautuneen Törnin kumppanina, kun he Torniossa pakottivat taksikuskin ajamaan Ruotsin Haaparantaan, josta alkoi Törnin tie, joka johti hänet yhdysvaltalaiseksi sotilaaksi ja upseeriksi ja sankarikuolemaan Vietnamissa. Jos et ole lukenut mainitsemaani kirjaa, niin suosittelen, siinä Törni ja hänen elämänsä kuvataan perusteellisesti, ja kyllä häntä kaikkine ristiriitoineenkin on ihailtava, oli todella mies, joka oli syntynyt sotilaaksi!
Kun ukkisi on kärähtänyt asekätkennästä, lienet perehtynyt paljon siihenkin aiheeseen. Lienetkö lukenut aikoinaan Kadettikoulun johtajanakin toimineen hyvin tuntemani eversti Matti Lukkarin kirjan ”Asekätkentä”. Myös se kirja on erinomainen, sillä aihe on kirjoittajalle läheinen, kun hänenkin isänsä oli asekätkijöitä ja joutui siitä istumaan linnassakin.
Oho! Tulipa taas juttua. Hyvää viikonloppua!Mauno Koiviston kirjoittamassa ja hänen omista sotavaiheista kertovassa kirjassa on tuo alla olevasta linkistä löytyvä samainen kuva rajaamattomana.
Koivisto Mauno Koulussa ja sodassa, Kirjayhtymä, 1998, 223 s.
Kuvatekstissä, sivujen 192-193 olevassa kuvaliitteessä, lukee "Kapteeni Railio, luutnantti Lauri Törni ja luutnantti Holger Pitkänen Tolvajärven taistelujen aikana 27.7.1944"
1. henkilö (vasemmalta) eli kapteeni Railio, on puolittain selin.
Kuva on siis tämä sama kuin täälläkin:
http://www.warlinks.com/pages/images/uffz.jpg
Railion loikkauksesta on kerrottu useammassakin kirjassa
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6160389/flat
Tästä kapteeni Railion loikkauksesta on kerrottu useammassakin kirjassa, mutta tässä nimenomaisessa siitä kerrotaan eniten sivuilla 57 ja 302-306.
Niilo Lappalainen Vaarallisilla teillä. Viimeiset suomalaiset SS-miehet, WSOY1998 ISBN 951-0-22665-3
Kyseessä on suomalaiskapteenin loikkaus saksalaisten puolelle Lapin sodan aikana. Loikkaussyyksi Railio kertoi kostonpelon. Hän oli kirjan kertomuksen mukaan ampunut vetäytymistaiteluiden aikana kaksi omaa sotilasta ja pelkäsi kavereiden kostoa. Tuo kerrotaan sivulla 302.
Kapteeni Railion sotapetoksesta enemmän täällä:
Ylimaan taistelu Lapin sodassa
Kirjoittanut: 1944 9.8.2008 klo 20.54
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000037114293&view_mode=flat - on hyvä
Samaa sontaa kirjoitti:
Juu, Kapi ja Sonnimies ovat saman paskan kaksi puolta. Melkoisia ulostuksia molemmilta. Ja ernesti ynnä känä sun muut samaa sakkia. On siinä Kapi seuransa valinnut.
tarina. Juttusi on verrattavissa siihen
- Anonyymi
vanha-kapi kirjoitti:
Innostuin tuossa muistelemaan vanhoja niin, etten huomannut onnitella Sinua omista saavutuksistasi. En tunne tuota 14 mm-lajia lainkaan, mutta vermasti siinä ei helpolla saavutuksiin päästä. Laskuvarjojääkärikouluhan on pärjännyt erinomaisesti myös erilaisissa kansainvälisissä sotilastaitokilpiluissa.
Ja menestystä vielä tärkeässä harjoituksessa, jota kohta lähdet vetämään!Aika vanhaa.
- stadissa
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Madonna nousi Jätkäsaaren lavalle/1135248270095
Miksi et ole siellä , kun siellä on lähes 100 000 ihmistä , vaan tällä kepusaitilla vain luuraat. Jos meillä jollakin paikkakunnalla esiintyy Paula Koivuniemi, tai Katri-Helena, niin kaikki me mennään sitä katsomaan ja kuulemaan. Me ollaan niin kulttuuri ihmisiä, se kuuluu kepulaasuuteen.- vanha-kapi
Sillä onhan tämä Stadi! En tuntenut vähääkään kiinnostusta mennä sinne vellovan yleisömassan sekaan, sillä en ole Madonna-fani, hädintuskin tunnistan hänet kun jostain kuulen hänen laulujaan. Itselläni ei ole yhtään Madonnan levyäkään varmaan parin sadan CD-levyn ja velä useamman vanhan savikiekon joukossa.
Mutta onhan tapahtuma ollut upea, luin siitä jo aamun lehdestä. Suurin pohjoismaissa koskaan järjestetty konserttitapahtuma. Yleisöä enemmän kuin Kuopiossa asukkaita. Melko rauhallisesti on sujunut poliisin mukaan, muutamia juopuneita on jouduttu pois korjaamaan, mutta paljon vähemmän kuin esim. Ruisrockista. Taskuvarkauksia, viime aikojen vitsausta, siellä on esiintynyt melkoisesti.
Ei, en minä tuollaisista Madonnoista, vaikka kyllä hän alallaan ja eräiltä tekemisiltään muutenkin on aivan arvostettava mimmi, ja melko näpsäkän näköinenkin, vaikka ei mikään tyttönen enää, jo 50-vuotias. Muistuttaa sinä suhteessa ja ulkoisesti hieman muutenkin "omaa madonnaani", jonka saan taas tänään luokseni viikonlopuksi!
- c.c.c.p.
Vanha-kapi aloittaa avauksensa: "Muutaman päivän on ollut mielessäni tehdä avaus, jossa olisin tarjonnut pohdittavaksenne mielenkiintoisia ajankohtaisia asioita."
No miksi hän ei sitten tee sellaista avausta?- vanha-kapi
...olisit lukenut avaustani pitemmälle, niin olisit saanut ´vastauksen kysymykseesi. Tässä sen toistan:
>> Noista ja eräistä muistakin yhtä tärkeistä ja mielenkiintoisistakin aiheista olisin halunnut vielä ennen viikonloppua pohdiskelevan avauksen tehdä, mutta sitten ajattelin, että miksi minun täytyisi olla rehellinen. Pahan ilman linnun nimen siitä vain saisi. Parempi olisi täällä vain ylistää hyvää kepujohtoista hallitusta, joka on hoitanut asiamme niin, että lama ei meitä nyt pahemmin vavistele kun hallitus on tehnyt viisaalla politiikallaan taloutemme niin vahvaksi, että kansainvälinen taantumakaan ei ole päässyt meitä juuri koskettamaan. Toisin oli viimeksi, kun maan syöksyi vuosisadan lamaan, joka oli Holkerin ja Koiviston aiheuttama. Mutta nyt maassa onkin kepujohtoinen hallitus. Nuo kaikki Oivan monista ennustuksista, joita minä ja joku muukin on täällä esitellyt.
Ja samahan se, mitä olisin puhunut, sillä kepulaiset kuitenkin olisivat heti ruvenneet keskustelemaan vain minusta. - c.c.c.p.
vanha-kapi kirjoitti:
...olisit lukenut avaustani pitemmälle, niin olisit saanut ´vastauksen kysymykseesi. Tässä sen toistan:
>> Noista ja eräistä muistakin yhtä tärkeistä ja mielenkiintoisistakin aiheista olisin halunnut vielä ennen viikonloppua pohdiskelevan avauksen tehdä, mutta sitten ajattelin, että miksi minun täytyisi olla rehellinen. Pahan ilman linnun nimen siitä vain saisi. Parempi olisi täällä vain ylistää hyvää kepujohtoista hallitusta, joka on hoitanut asiamme niin, että lama ei meitä nyt pahemmin vavistele kun hallitus on tehnyt viisaalla politiikallaan taloutemme niin vahvaksi, että kansainvälinen taantumakaan ei ole päässyt meitä juuri koskettamaan. Toisin oli viimeksi, kun maan syöksyi vuosisadan lamaan, joka oli Holkerin ja Koiviston aiheuttama. Mutta nyt maassa onkin kepujohtoinen hallitus. Nuo kaikki Oivan monista ennustuksista, joita minä ja joku muukin on täällä esitellyt.
Ja samahan se, mitä olisin puhunut, sillä kepulaiset kuitenkin olisivat heti ruvenneet keskustelemaan vain minusta.Et tainnut ymmärtää vitsiä, siksipä toistan sen.
Vanha-kapi aloittaa avauksensa: "Muutaman päivän on ollut mielessäni tehdä avaus, jossa olisin tarjonnut pohdittavaksenne mielenkiintoisia ajankohtaisia asioita."
No miksi hän ei sitten tee sellaista avausta? - vanha-kapi
c.c.c.p. kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää vitsiä, siksipä toistan sen.
No miksi hän ei sitten tee sellaista avausta?...vastaukseni lienee ollut edelleen liian pitkä luettavaksesi. Typistän sen nyt mahdollisimman lyhyeksi:
>> ajattelin, että miksi minun täytyisi olla rehellinen. Pahan ilman linnun nimen siitä vain saisi. Ja samahan se, mitä olisin puhunut, sillä kepulaiset kuitenkin olisivat heti ruvenneet keskustelemaan vain minusta. - maksan noin
vanha-kapi kirjoitti:
...vastaukseni lienee ollut edelleen liian pitkä luettavaksesi. Typistän sen nyt mahdollisimman lyhyeksi:
>> ajattelin, että miksi minun täytyisi olla rehellinen. Pahan ilman linnun nimen siitä vain saisi. Ja samahan se, mitä olisin puhunut, sillä kepulaiset kuitenkin olisivat heti ruvenneet keskustelemaan vain minusta.10 000 ekee?
- vanha-kapi
Siis ensi viikkoon asti. Kun on taas mennyt keskusteluksi vain minusta, tai oikeammin vääriksi oletukseksi minusta sammakkoprinsseineen ja muine kurnutuksineen ja sotilasarvonikin vääristelyineen. Tuollaiset olen kyllä jo kauan pyrkinyt jättämään huomiotta, mutta sen verran suutahdin tuolle saitin vastenmielisimmälle iljetykselle siitä, että hän harhoissaan jälleen kerran tuomitsi ihan viattoman ihmisen kapiksi, niin poikkeuksellisesti vastasin hänelle ja siitä innostuen samaan syssyyn vastasi eräälle toisellekin ilkeilijälle. Mutta nyt saa riittää.
Enkä enää ehdikään täällä päivystää, sillä kultani tulee tänne tuotapikaa, polkee fillarilla 9 km:n päästä kotoaan. Sitten lähdemme yhdessä vielä vähän pitemmälle pyörälenkille, ja vasta sen jälkeen alamme laittaa lounasta ja rupeamme nauttimaan viikonlopun ihanasta ilmasta täällä Suomen eteläisellä palmurannikolla, enimmäkseen tuossa minun länsipihani patiolla vaikkapa helmeilevää Mateus Roséta nautiskellen.
Tietysti ohjelmassamme on paljon muutakin, mutta mitäpä siitä kertomaan, sillä kun itselläni on niin hyvä mieli, niin en halua kiduttaa henkisesti enempää noitakaan paria tyyppiä, joille olen vastaillut, niin ällöttäviä kuin he ovatkin.
Siis hyvän viikonlopun toivotukset vain kaikille! Maailmanlaajuisesta lamasta huolimatta Suomella on kerrottu menneen hyvin. Nyt kun tiedetään, että maailman tapahtumat vaikuttavat Suomessa viiveellä, niin voi kysyä, onko lamaa Suomessa edes vielä koettu. Tähänastinen on saattanut olla vain niin sanottua esimakua.
Viimeaikaisten tietojen perusteella kotitalouksilla näkyy olevan käsittämättömiä velkamääriä, mikä pahasti näyttää siltä kuin itse laman keskuksessa USA:ssa, jossa koko romahdus lähti nimenomaan kotitalouksien veloista liikkeelle.
Nyt sitten jäämme odottelemaan, koska valtio ottaa pankit haltuunsa ja kuinka moni pankki ja vakuutuslaitos pyllähtää. Työttömyys varmaan ylittää asukasluvun, mikä puolestaan vaikuttaa työvoiman saatavuuteen, eli työvoimapula pahenee.
Onneksi Sampo, vai mikä hankmo se nyt oli, pysyy pinnalla. Kas, se kun on kaukokatseisesti osannut tukea Suomen köyhiä poliittisen toiminnan rahoittamisen muodossa.- oikein pysähtyy
miettimään mihinkä mittaan ja määrään ihmisen typeryys ja kaunaisuus voikaan ulottua.
You havn't seen anything yet - on joku jenkki joskus lausahtanut. Ja niin kai se on. Joka aikakaudella on olleet omat maailmanlopun ennustelijansa, joiden kauhuskenaarioista aikalaiset ovat saaneet kyseenalaisen nautinnon.
Toki työttömyys tulee edelleen kasvamaan, se ei liene kenellekkään ajattelevalle ihmiselle epäselvää. Mutta mitä Sampoon tulee, niin hieno yhtiö. Maaliskuussa sai ostaa Sampoa 11 eken hintaan ja nyt sama tavara maksaa 16 ekua. Se tekee 5000 ekkeriä tuhannelta ja eihän niitä tarvi olla montakaan tuhatta, kun saa jo kohtalaisen tilin.
Kapitalismi on hieno aate! Suosittelen lämpimästi kaikille järkeville. oikein pysähtyy kirjoitti:
miettimään mihinkä mittaan ja määrään ihmisen typeryys ja kaunaisuus voikaan ulottua.
You havn't seen anything yet - on joku jenkki joskus lausahtanut. Ja niin kai se on. Joka aikakaudella on olleet omat maailmanlopun ennustelijansa, joiden kauhuskenaarioista aikalaiset ovat saaneet kyseenalaisen nautinnon.
Toki työttömyys tulee edelleen kasvamaan, se ei liene kenellekkään ajattelevalle ihmiselle epäselvää. Mutta mitä Sampoon tulee, niin hieno yhtiö. Maaliskuussa sai ostaa Sampoa 11 eken hintaan ja nyt sama tavara maksaa 16 ekua. Se tekee 5000 ekkeriä tuhannelta ja eihän niitä tarvi olla montakaan tuhatta, kun saa jo kohtalaisen tilin.
Kapitalismi on hieno aate! Suosittelen lämpimästi kaikille järkeville.Miksi kapitalistia kiinnostaa rahan haaliminen ellei siitä syystä, ettei hän ole tyytyväinen elämäänsä? Tuommoista asennetta jos mitä voi kutsua silkaksi kaunaksi. Ei haluta tyytyä siihen, mitä on, vaan keinoja kaihtamatta ja kavereita polkemalla pyritäään maailman kuninkaaksi.
Järki ja kapitalismi eivät myöskään yleensä asusta samassa päässä.- on tosiaan sitä,
Seppo_Ilmarinen kirjoitti:
Miksi kapitalistia kiinnostaa rahan haaliminen ellei siitä syystä, ettei hän ole tyytyväinen elämäänsä? Tuommoista asennetta jos mitä voi kutsua silkaksi kaunaksi. Ei haluta tyytyä siihen, mitä on, vaan keinoja kaihtamatta ja kavereita polkemalla pyritäään maailman kuninkaaksi.
Järki ja kapitalismi eivät myöskään yleensä asusta samassa päässä.mitä sinä sepposeni edustat, en todellakaan halua olla missään tekemisissä sen kanssa.
Ihmiskunnan selviytymistarina on sentään kymmeniä tuhansia vuosia vanha ja keskeisenä lähtökohtana on aina ollut itsensä ja perheensä elättäminen omalla työllään ja osaamisellaan.
Ei valittamisessa ja vaatimisessa. on tosiaan sitä, kirjoitti:
mitä sinä sepposeni edustat, en todellakaan halua olla missään tekemisissä sen kanssa.
Ihmiskunnan selviytymistarina on sentään kymmeniä tuhansia vuosia vanha ja keskeisenä lähtökohtana on aina ollut itsensä ja perheensä elättäminen omalla työllään ja osaamisellaan.
Ei valittamisessa ja vaatimisessa.Kiitos samoin! Onneksi emme elä enää fyysisesti apina-ajalla, vaikka henkinen sfääri, kapitalismi, sieltä mitä ilmeisimmin juontaakin juurensa. Siksi alkukantaisille pyrkimyksille kapitalismin perustavat ajatuskulut pohjaavat.
Työnjakoon perustuva yhteiskunta pitää nähdä yhteiseksi ponnistukseksi kansalaisten elinehtojen järjestämiseksi, ei minään yksilölliseen ahneuteen, ihmisen riistoon, perustuvaksi kilpa-areenanaksi.
Kaikki polleat ja itseään täynnä olevat aivokääpiöt voivat hakata toisiaan vaikka kehässä, jos muita tapoja päteä ei tunnu löytyvän.
- vanha-kapi
...tämä avaukseni oli tarkoitettu vain viime viikonlopun toivotuksiksi, mutta se on kantanut harvakseltaan satoa tänne asti, vaikka näköjään jonkin verran tästä on myös poistettu, ilmeisesti törkeimpiä.
Ei ole tarkoitukseni, että tämä pysyisi iät ajat etusivun yläreunassa, joten en aio enää tähän kenellekään vastaillakaan, ellei ihan välttämätöntä tarvetta ole. Laitan taas uutta sitten, kun siihen aihetta on. Nyt ei tuo kepupolitiikkakaan tarjoa mitään uutta ja mielenkiintoista, vaalirahajupakat ja muut tyypilliset kepulaiset kähmimiset alkavat jo kyllästyttää puheenaiheena.
Enkä nyt välittömästi viitsi tarttua tulevaisuuden näkymiinkään, kun niistä ei olisi mitään hyvää sanottavana. Antaa nyt Oivan tai muiden kepulaisten kertoa, miten hyvin meneekään, kun maata johtaa kepujohtoinen hallitus, onhan sellainen paljon hauskempaa luettavaa kuin ikävät tosiasiat. - vanha-kapi
…vaikka koko saittikin näytti kovin hiljaiselta, niin ei tarvittu muuta, kuin hiukan hämmentää omaa avaustaan, niin sille oikein ryöpsähti sitä, mitä täällä niin paljon on nähty. Varmaan se on sitä aidointa kepulaisuutta, sillä hyvin lähellä se on koostumukseltaan sitä, mitä kepuisännät keväisin pelloilleen ajavat; tuoksunkin melkein tuntee nenässään.
Olinkohan liian kauan poissa saitilta, kun tuollainen patouma on joillekin tullut? Toivottavasti heitä nyt helpotti; se suotakoon heille, vaikka näky ei olekaan mieltä ylentävä. Mutta minun ei tarvitse jäädä sitä kauemmin katselemaan ja haistelemaan, kiehukoot keskenään liemessään – joka sekin on varmaan koostumukseltaan aitoa kepulaista.- ihan välttämätöntä
tarvetta ole."
No nyt sitten tuli välttämätöntä tarvetta? - Anonyymi
Ethän Sinä ole pois saitilta lainkaan.
HUIPULTA
Ketjusta on poistettu 40 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.316376- 394082
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833373- 143080
- 302355
- 122337
- 1621936
- 251862
- 281604
- 1051392