Keskitie

Jokerslaugh

Haluaisiko joku selittää minulle vähän tarkemmin että mikä se kultainen keskitie oikein on ja kuinka sen löytää.

15

4516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Jokerslaugh

        linkistä


    • hutikka & lutikka

      Se tarkoittaa vain sitä, että harjoittaa kohtuutta kaikessa.

      Saa siis juoda, syödä, levätä, naida, harrastaa, tehdä työtä ja ihan kaikkea muutakin, kunhan muistaa pysyä kohtuudessa.

      Silloin elämä tuntuu aina sopivan "tuoreelta": ei kyllästy mihinkään, eikä masennu mistään.

      Eikä tarvita mitään uskontoja sanelemaan mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä: kun on oikein oivaltanut "kultaisen keskitien". :)

      • Jokerslaugh

        Tuossa on kyllä perää. Olen kiinnostunut buddhismista ja löytänyt kaikki muut uskonnot tyhjääkin tyhjemmiksi. Onko mitään kirjoja mitä voisitte ehdottaa, jotka koskis buddhalaisuutta ja meditaatiotekniikoita?


      • buddhalaiseksi!
        Jokerslaugh kirjoitti:

        Tuossa on kyllä perää. Olen kiinnostunut buddhismista ja löytänyt kaikki muut uskonnot tyhjääkin tyhjemmiksi. Onko mitään kirjoja mitä voisitte ehdottaa, jotka koskis buddhalaisuutta ja meditaatiotekniikoita?

        Jos syntyy tänne Suomeen niin sillä on kai oma tarkoituksensa?

        Buddhalaisuuden ydin on käsittääkseni siinä, että ei usko uskontoihin. Buddhakaan ei ollut buddhalainen. Buddha neuvoi epäilemään uskontoja ja kaikkea mikä väittää tietävänsä totuuden.

        Pelkällä maalaisjärjellä pääsee paljon pidemmälle kuin mihin yksikään uskonto voi meidät johdattaa. Buddhan ja Jeesuksenkin jutut oli puhdasta maalaisjärkeä. Ei mitään sen kummempaa.


      • Jokerslaugh
        buddhalaiseksi! kirjoitti:

        Jos syntyy tänne Suomeen niin sillä on kai oma tarkoituksensa?

        Buddhalaisuuden ydin on käsittääkseni siinä, että ei usko uskontoihin. Buddhakaan ei ollut buddhalainen. Buddha neuvoi epäilemään uskontoja ja kaikkea mikä väittää tietävänsä totuuden.

        Pelkällä maalaisjärjellä pääsee paljon pidemmälle kuin mihin yksikään uskonto voi meidät johdattaa. Buddhan ja Jeesuksenkin jutut oli puhdasta maalaisjärkeä. Ei mitään sen kummempaa.

        ''Jos syntyy tänne Suomeen niin sillä on kai oma tarkoituksensa?''

        Minä kun osaan väittää että se on vain sattumaa. Eikä ole mitään sielua joka tungetaan johonkin ruumiiseen. Sinun ruumisi on yhtä paljon sinä kuin sinun persoonasi eikä mikään erillinen osa.

        ''Buddhalaisuuden ydin on käsittääkseni siinä, että ei usko uskontoihin. Buddhakaan ei ollut buddhalainen. Buddha neuvoi epäilemään uskontoja ja kaikkea mikä väittää tietävänsä totuuden.''

        Minun näkemykseni mukaan buddhalaisuus on syvemmin ajateltuna filosofia eikä uskonto. En seuraa missään nimessä kyseenalaistamatta mitään tiettyä uskontoa.

        Mielestäni buddhalainen ajatusmaailma vain näyttää tien ja ihmisen itse täytyy kulkea sitä.

        ''Pelkällä maalaisjärjellä pääsee paljon pidemmälle kuin mihin yksikään uskonto voi meidät johdattaa. Buddhan ja Jeesuksenkin jutut oli puhdasta maalaisjärkeä. Ei mitään sen kummempaa.''

        Se pitää aivan paikkaansa ja minusta on törkeää yrittää oikeuttaa tekemäänsä murhaa selittämällä että hän kuoli paikatakseen meidän kaikkien synnit.
        Mielestäni Jeesus kuoli vaan niiden fanaattisten fariseuspellejen takia.


      • satumaassa
        Jokerslaugh kirjoitti:

        ''Jos syntyy tänne Suomeen niin sillä on kai oma tarkoituksensa?''

        Minä kun osaan väittää että se on vain sattumaa. Eikä ole mitään sielua joka tungetaan johonkin ruumiiseen. Sinun ruumisi on yhtä paljon sinä kuin sinun persoonasi eikä mikään erillinen osa.

        ''Buddhalaisuuden ydin on käsittääkseni siinä, että ei usko uskontoihin. Buddhakaan ei ollut buddhalainen. Buddha neuvoi epäilemään uskontoja ja kaikkea mikä väittää tietävänsä totuuden.''

        Minun näkemykseni mukaan buddhalaisuus on syvemmin ajateltuna filosofia eikä uskonto. En seuraa missään nimessä kyseenalaistamatta mitään tiettyä uskontoa.

        Mielestäni buddhalainen ajatusmaailma vain näyttää tien ja ihmisen itse täytyy kulkea sitä.

        ''Pelkällä maalaisjärjellä pääsee paljon pidemmälle kuin mihin yksikään uskonto voi meidät johdattaa. Buddhan ja Jeesuksenkin jutut oli puhdasta maalaisjärkeä. Ei mitään sen kummempaa.''

        Se pitää aivan paikkaansa ja minusta on törkeää yrittää oikeuttaa tekemäänsä murhaa selittämällä että hän kuoli paikatakseen meidän kaikkien synnit.
        Mielestäni Jeesus kuoli vaan niiden fanaattisten fariseuspellejen takia.

        Kyllä koko maailmankaikkeuskin seuraa "yhtä suurta kosmista suunnitelmaa" jossa olemme kaikki osallisina.

        Karman ja jälleensyntymisen oppitunnit. Niitä olemme täällä toteuttamassa.

        Sielumme evoluutio.

        Ihmiset korottivat Jeesuksen jumalakseen, vaikka hän itse kielsi olevansa Jumala. Samoin kävi Buddhallekin. Ihmiset ovat välillä todella lapsellisia. Uskonnot ovat lapsellisten ihmisten lapsellisia luomuksia. Tyhjinä kolisevia tynnyreitä.


      • Jokerslaugh
        satumaassa kirjoitti:

        Kyllä koko maailmankaikkeuskin seuraa "yhtä suurta kosmista suunnitelmaa" jossa olemme kaikki osallisina.

        Karman ja jälleensyntymisen oppitunnit. Niitä olemme täällä toteuttamassa.

        Sielumme evoluutio.

        Ihmiset korottivat Jeesuksen jumalakseen, vaikka hän itse kielsi olevansa Jumala. Samoin kävi Buddhallekin. Ihmiset ovat välillä todella lapsellisia. Uskonnot ovat lapsellisten ihmisten lapsellisia luomuksia. Tyhjinä kolisevia tynnyreitä.

        totta, mutta miten sen kertoo fanaattisille kiihkouskovaisille


      • että se on
        Jokerslaugh kirjoitti:

        totta, mutta miten sen kertoo fanaattisille kiihkouskovaisille

        tyhmä.

        Fundamentalistille on hyvin vaikeaa puhua järkeä. Niin on umpiluuta sellasen kallo.

        Täytyy vaan odotella ja toivoa, että hän herää harhastaan...


      • osittain oikeassa
        Jokerslaugh kirjoitti:

        ''Jos syntyy tänne Suomeen niin sillä on kai oma tarkoituksensa?''

        Minä kun osaan väittää että se on vain sattumaa. Eikä ole mitään sielua joka tungetaan johonkin ruumiiseen. Sinun ruumisi on yhtä paljon sinä kuin sinun persoonasi eikä mikään erillinen osa.

        ''Buddhalaisuuden ydin on käsittääkseni siinä, että ei usko uskontoihin. Buddhakaan ei ollut buddhalainen. Buddha neuvoi epäilemään uskontoja ja kaikkea mikä väittää tietävänsä totuuden.''

        Minun näkemykseni mukaan buddhalaisuus on syvemmin ajateltuna filosofia eikä uskonto. En seuraa missään nimessä kyseenalaistamatta mitään tiettyä uskontoa.

        Mielestäni buddhalainen ajatusmaailma vain näyttää tien ja ihmisen itse täytyy kulkea sitä.

        ''Pelkällä maalaisjärjellä pääsee paljon pidemmälle kuin mihin yksikään uskonto voi meidät johdattaa. Buddhan ja Jeesuksenkin jutut oli puhdasta maalaisjärkeä. Ei mitään sen kummempaa.''

        Se pitää aivan paikkaansa ja minusta on törkeää yrittää oikeuttaa tekemäänsä murhaa selittämällä että hän kuoli paikatakseen meidän kaikkien synnit.
        Mielestäni Jeesus kuoli vaan niiden fanaattisten fariseuspellejen takia.

        mutta persoona ei ole tosi itse. Ei myöskään fyysinen ruumis ole tosi itse. Persoona ei ole pysyvä, tosi itse on sitä paitsi eri kuin negatiiviset tunteet. Se on pelkkää tiedostamista ja rakkautta.


    • on

      kuin kitarankielen viritys. jos kieli on liian löysällä, se ei soi, jos se on liian kireällä, se napsahtaa poikki.

      tasapaino löytyy mielestäni oppimisen ja erehdyksen kautta, kun pikkuhiljaa tulee tietoisemmaksi käyttäytymismalleistaan.

    • pikku-buddha

      Buddhahan eli nuoruutensa palatsissa ylellisyydessä. Hän sai varmasti kaiken haluamansa eikä palatsissa tarinan mukaan saanut puhua mistään kärsimyksestä. Buddha kyllästyi tähän.
      Etsiessään valaistumista Buddha kokeili myös toista ääripäätä: äärimmäistä itsekidutusta ja asketismia. Hän esim. söi mahdollisimman vähän tuona aikana. No, arvaahan sen mihin tämä oli johtaa...
      Ennen valaistumistaan hän tajusi välttää näitä ääripäitä ja kulkea keskitietä. Kohtuus kaikessa, ei hedonismiä eikä itsekidutusta.
      Ääripäitä tulee välttää vähän kaikessa. Keskitie on kohtuutta ja järjenkäyttöä... Yleensä on muitakin vaihtoehtoja kuin ne mustavalkoiset kaksi äärimmäistä.

      • Jokerslaugh

        on harvinaisen totta


    • Anonyymi

      moi mitä kuuluu

    • Anonyymi

      Buddha eli liian kireästi askeettina, ja ei myöskään havainnut löysää elämää, asennetta, oikeana. Sen oivallettuaan, aterioi, ja seuraajansa hylkäsivät hänet, kun olivat askeetteja. Oppi pitämään itsensä "keskemmällä" ja siten myös pitämään itsestänsä huolen. Paras musiikki tuli keskellä, jossa kaikki toimi parhaiten.
      Hän tosin veteli lopun ikänsä lonkkaa.
      Se oli vain yksi hänen keskeisistä havainoistaan, eikä sitä tulisi yleistää liikaa, siis esim. KAIKKEA kohtuudella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2870
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1860
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1300
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1198
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      256
      1133
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      920
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe