hevarit on massaa

oikeestion

näitä hevareiksi itseänsä kutsuvia metallia kuuntelevia, mustiin pukeutuvia ihmisiä alkaa olemaan tässäkin maassa jo niin paljon, että ne ovat jo oma massansa. Missä ikinä kuljetkin, aina jossain on hevari. Koulussa missä olen, on tämän alakulttuurin edustajia varmaan 50/500. Ja se on jo huima määrä! Verrattuna moniin muihin alakulttuureihin mitä kouluissa näkee.

Jos haluaa olla jotain persoonallista ja omaa nin hevarit eivät sitä ainakaan ole :P Vielä jokin aika sitten he olivat vielä erikoinen ilmestys, nyt se on jo niin massaa että he eivät ainakaan erotu joukosta ;) En tarkoita että kaikki etsisivät sillä itseään tai että kaikilla olisi halu erottua joukosta, mutta itse tiedän näitä tapauksia _paljon_.

Joten. oikeesti. Ette ole erikoisia :)

18

1063

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FrozenCorpse

Se on erikoista juuri tasan niin kauan kun valtaväestö sen kriminalisoi ja tuomitsee vääränä. Niin kauan, kuin YKSIKÄÄN radiokanava ei soita metallia pääasiallisena lajina, se on erikoista.

• rock soittaa

pääasiassa metallia ja rockia...

• Gottroth

Etpä ole tainut FrozenCorpse päätäsi laittaa ulos vähään aikaan? Eipä metallia nykyään enää krimanilisoida eikä tuomita vääränä, menneen talven lumia se. Ja niin, Radio Rock. (soittaa ne siellä Burzumia ja Emperoriakin ettei turha valittaa että soittavat vaan mainstream paskaa.)

• Nom

Milloin sitä olisi kriminalisoitu? Eikö se juuri osoita sitä hyväksyntää, että siitä on tehty koko kansan humppaa`ja joku Vanhanenkin näyttää pirunsarvimerkkiä?

Massaa juu ovat, niinkuin suurin osa muistankin selkeistä nuorisotyyleistä. Omaperäisempää on olla kuulumatta selkeästi mihinkään. Mistä vain kaupasta voi löytää aarteita ja lähinnä yhdistelemällä eri (ihan normaalejakin) vaatteita voi saada aikaan "massasta erottuvan" yhdistelmän.

• MassaMaailma

Juuri tänään istuin jokikanavan rannalla ja näin vastapuolella 14 teinilissukkaa. Kaikilla hiukset samalla lailla takaraivossa ponnarilla, kaikilla mustat minishortsit (yllättävää kyllä, yhdellä vaaleanpunaiset. Kahdella legginsit niiden alla) ja kaikilla topit.

Kerro siis, mikä on massaa? Olemme kaikki massaa. Toisista näkee musiikkimaun ja toisista ei. Jotkut kuuntelevat heviä, mutta eivät pukeudu "sen mukaisesti". Toiset pukeutuvat, kuten hevarit, mutta eivät kuuntele heviä.

Miten erotamme toiset? Emme mitenkään. Olemme kaikki massaa, joten turha siinä naksauttaa mitään. :)

• ...

Sellaista se on siellä yläasteella...

Kyllä siitä "massasta" varmasti osa on ns. aitoja hevareita. Sitten on niitä, jotka yhteenkuuluvuuden vuoksi pukeutuvat samalla tavalla kuin kaveriporukkansa ja kuuntelevat himassa salaa peiton alla jotain Uniklubia tms.

Omasta nuoruudesta muistuu mieleen eräskin "true-hevari", joka lukioikäisenä rupesi hipiksi uuden kaveriporukan myötä ja Iron Maiden vaihtui reggaeksi... Jätkä taitaa vieläkin kulkea vanhoissa kierrätysvaatteissa ja likaisissa rastoissa, vaikka ikä lähentelee jo kolmeakymppiä.

• FrozenCorpse

Mäkin tiedän pari tyyppiä, jotka yli yläasteel niin goottia tai hevaria, mut aikuistuessaan tyyli hävis ku pieru saharaan... Mä taasen olen niitä, jotka eivät olleet pinnalla.

• Father Picard.

.. 95% kaikista hevareista on "mustamassaa" Itse olen yli kolmekymppinen ja olen aina ollut "hevari" siinä määrin että kakarasta lähtien olen diggaillut. Itse olen niin vanha että en pätkääkään ajattele mitä ihmiset minusta ajattelevat, ja imago ei loppujen lopuksi ole ihan niin tärkeä, miten sitä teininä voi uskoa.

Tahdon kuitenkin väittää, että hevi-ihmiset joka kuuntelevat ihan jotain underground thrash/black/death/nwobhm/whatever kamaa ja vanhoja klassisia juttuja, sekä ehkä pukeutuvat enemmän ei mustiin vaatteisiin..kuten tavalliseen farkkutakkiin, "rässiliiviin", flanellipaitoihin yms erottuvat kyllä siitä valtavirta hevarimassasta. Yleensä he tuntevat enemmän bändejä ja musiikkia laidasta laitaan noin ihan yleisesti ottaen.. ja ostavat m.m. vinyylejä...sillä aikaa kun "jee, children of bodom!" valtavirta-hevarit lataa netistä uuttaa nightwishiä ja slipknotia...

Eli nykyisin on kyllä isoja eroja "hevarin" ja "hevarin" keskellä. Tämä "mustamassa-valtavirta" on ehkä minun vähän ennakkoluulon mukaan "ihan niinku muut valtavirta-ihmiset" sillä aikaa kun traditionaalisemmat hevarit ovat useammin ei niin taviksia...

Nyt joku voi alkaa ironisoida, että uskon olevani niin sanotusti "true". Ei pidä paikkansa että yrittäisin mitään sellast. Kerron vain ihan asiallisesti että eroja on "trendihevarin" ja traditionaalisen hevarin keskellä. Ovat enemmän kaks eri ryhmää ku yks ja sama "hevarit", vaikka valtavirtaväestö ei näe mitään sellasii eroja. "true" sitäpaitsi kyllä mun käsityksen mukaan liittyy 90-luvun trendikakara-bm elitismiin...

Noh nii... tässä nyt meikäläisen mielipiteitä asiasta..

• Father Picard

Meinasin vain sanoa, että tuo 95% ei mitenkään ole mikään tieteellinen numero, mutta olettaisin että se on about sitä luokka...

• wishforthenight

Luojan kiitos näin on! Omasta yläasteajastani ei ole edes kymmentä vuotta, ja olin siellä ainoa mustiinpukeutuja. Ei ollut kivaa kun porukka dissaa ja huutelee käytävillä, että älä kiroo mua. Enkä edes pukeutunut mitenkään erityisen näyttävästi, tavallisiin mustiin vaatteisiin vain. Muistan kun tein käsitöissä yksinkertaisen mustan hameen, ja sitten kun laitoin sen kouluun, ihmiset kommentoi vieressä kovaan ääneen että eiks toi nyt oo vähän liikaa. Opettajat alkoivat huolestua saatananpalvonnasta ja kuraattori haastatteli kavereitani, että "painostetaanko sua johonkin mihin et halua, vaikka saatananpalvontaan?" Ja mä kuuntelin silloin Nightwishia ym bändejä, jotka nyt kelpaa bilemusiikiksi pintabaareissa, enkä todellakaan harrastanut mitään rituaaleja!

Nyt yliopistossa saa rauhassa vihdoinkin olla sellainen kuin haluaa ja muut kunnioittavat sitä.

• Father Picard

Huomasin olevan nuorten huoneessa..mitä ihmettä mä vanha ukko täällä teen? :) Anyway, kommentoisin siitä mustasta pukeutumisesta ja "saatananpalvonta-jutusta". Minä lopetin peruskoulun v. -93, ja ihan kevätlukukaudella, siis -93 alkoi olla ilmassa jotain saatananpalvonnasta. Mutta pelkästään pari kertaa uskonnossa ja että joku hihhuli oli puhumassa meille siitä koulun radion kautta..

..silloin tuskin olis voinut aavistaa, miten koko se "saatana" homma räjähti käsistä totaalisesti pari vuotta myöhemmin..ja varsinkin 90-luvun loppupuoli on ilmeisesti ollut hyvin hysteeristä ja fanaattista aikakautta m.m. suomessa. Samaa sukua muinaisiin noitavainoihin, sanoisin jopa! Tämä wishforthenight on hyvä esimerkki siitä, ja olen kuulut että silloin vain musta paita ja rankan musan kuuntelu riitti siihen, että kuraattorit ja opettajat epäilivät saatananpalvojaksi. Yhtäkkiä oli keskiajan mentaliteetti valloilaan...

Onneksi pääsin ainakin yliksestä ennekun tuo karuselli alkoi! :D Yliksessä kukaan ei sanonut minun musiikkimaustani mitään, ja n. 93-97 pukeuduin melkein vain mustaan..sain kyllä kuulla kadulla "satan!" (englanniksi) ym, mutta ei missään nimessä ollut suurempia ongelmia. Pukeudun vieläkin joskus pelkästään mustaan jos tuntuu että tahdon. Mutta variaatiota tahdon, enkä pelkästään sitä samaa.

Ja kuraattoreista vielä.. harmittaa kun monet kuraattorit eivät tunnu ymmärtävän nuoria, eivät ole tuttavia noin henkilökohtaisesti, vaan tekevät pelkästään työtään..siis "ystävystyy" ihan kylmästi sen takia että tekevät työtään ja saavat siitä rahaa.. ja usein tuntuvat leimaavan ennakkoluuloisesti oppilaita vähän niinkun omien (ja opejen) ennakkoluulojen mukaisesti. Esimerkiksi että jos joku oppilas voi hyvin ja nauttii elämästä..sitten kuraattori tulee huolestuneella ilmeellä ja kyttää pitkään ja kysyy...no, miten oikein voit?

Niin sattui mulle ainakin pari kertaa. Yksityiskeskusteluun kuraattorin luokse for what?! Se oli sellaista: minä olen asiantuntija ja tiedän enemmän sinusta ja sun ajattelusta kun sinä itse itsestäsi tiedät!-mentaliteettia. Suunilleen: sanon: "voin hyvin" Kuraattori: Etpä! Voit hiton huonosti!! Tuo oli liiottelu, mutta siis se mentaliteetti on kyllä sama.

Tietenkin on olemassa hyviä kuraattoreita..mutta minäpä luotin omaan kuraattoriin ensiksi. Mut en sitten luottanut enää kun huomasin miten hän kyttää mun perään ku huolestunut kananemo.

Et sellast.

• metallija
        Father Picard kirjoitti:

Huomasin olevan nuorten huoneessa..mitä ihmettä mä vanha ukko täällä teen? :) Anyway, kommentoisin siitä mustasta pukeutumisesta ja "saatananpalvonta-jutusta". Minä lopetin peruskoulun v. -93, ja ihan kevätlukukaudella, siis -93 alkoi olla ilmassa jotain saatananpalvonnasta. Mutta pelkästään pari kertaa uskonnossa ja että joku hihhuli oli puhumassa meille siitä koulun radion kautta..

..silloin tuskin olis voinut aavistaa, miten koko se "saatana" homma räjähti käsistä totaalisesti pari vuotta myöhemmin..ja varsinkin 90-luvun loppupuoli on ilmeisesti ollut hyvin hysteeristä ja fanaattista aikakautta m.m. suomessa. Samaa sukua muinaisiin noitavainoihin, sanoisin jopa! Tämä wishforthenight on hyvä esimerkki siitä, ja olen kuulut että silloin vain musta paita ja rankan musan kuuntelu riitti siihen, että kuraattorit ja opettajat epäilivät saatananpalvojaksi. Yhtäkkiä oli keskiajan mentaliteetti valloilaan...

Onneksi pääsin ainakin yliksestä ennekun tuo karuselli alkoi! :D Yliksessä kukaan ei sanonut minun musiikkimaustani mitään, ja n. 93-97 pukeuduin melkein vain mustaan..sain kyllä kuulla kadulla "satan!" (englanniksi) ym, mutta ei missään nimessä ollut suurempia ongelmia. Pukeudun vieläkin joskus pelkästään mustaan jos tuntuu että tahdon. Mutta variaatiota tahdon, enkä pelkästään sitä samaa.

Ja kuraattoreista vielä.. harmittaa kun monet kuraattorit eivät tunnu ymmärtävän nuoria, eivät ole tuttavia noin henkilökohtaisesti, vaan tekevät pelkästään työtään..siis "ystävystyy" ihan kylmästi sen takia että tekevät työtään ja saavat siitä rahaa.. ja usein tuntuvat leimaavan ennakkoluuloisesti oppilaita vähän niinkun omien (ja opejen) ennakkoluulojen mukaisesti. Esimerkiksi että jos joku oppilas voi hyvin ja nauttii elämästä..sitten kuraattori tulee huolestuneella ilmeellä ja kyttää pitkään ja kysyy...no, miten oikein voit?

Niin sattui mulle ainakin pari kertaa. Yksityiskeskusteluun kuraattorin luokse for what?! Se oli sellaista: minä olen asiantuntija ja tiedän enemmän sinusta ja sun ajattelusta kun sinä itse itsestäsi tiedät!-mentaliteettia. Suunilleen: sanon: "voin hyvin" Kuraattori: Etpä! Voit hiton huonosti!! Tuo oli liiottelu, mutta siis se mentaliteetti on kyllä sama.

Tietenkin on olemassa hyviä kuraattoreita..mutta minäpä luotin omaan kuraattoriin ensiksi. Mut en sitten luottanut enää kun huomasin miten hän kyttää mun perään ku huolestunut kananemo.

Et sellast.

mä olin omalla yläasteella (toisessa koulussa n. 500 ja toisessa n. 100 oppilasta) ainoa hevari silloin suunnilleen kymmenen vuotta sitten. kuraattorit ym. ei hirveesti piitannu, mutta muut oppilaat haukku saatananpalvojaks (kun pukeuduin pelkkään mustaan), kyseli kaatelenko hautakiviä tai tapanko eläimiä. olin niin tyhmä, etten tajunnut mistään oikeista saatananpalvontajutuista mitään (kun kuuntelin vaan musiikkia), ja olin aina ihan ihmeissäni, että miks tommosia kysellään.

• LostenRocken

Olen tällä hetkellä oman kouluni ainoa rokkari, mutta muutama goottikin on. Se minua vain ärsyttää, että koska pidän nahkatakkia ja mustia vaatteita, minut leimataan hevariksi, vaikka en sitä pääasiassa kuuntelekkaan, sillä pidä enemmä 70-90 luvun rockista.

• true hevari

Minuakin harmittaa, koska hevistä on tullut massaa ja varmaan 70 prosenttia on wannabeita ja lopu tosi hevareita! itse omissa piireissä hevi elää undergound piirissä mutta nousee kylläkin koko aika massaan.. harmittaa koska en saanut elää 70'-80' luvulla jolloin hevi ja punk oli vielä massojen tavoittamattomissa..

• Fucked up.
        true hevari kirjoitti:

Minuakin harmittaa, koska hevistä on tullut massaa ja varmaan 70 prosenttia on wannabeita ja lopu tosi hevareita! itse omissa piireissä hevi elää undergound piirissä mutta nousee kylläkin koko aika massaan.. harmittaa koska en saanut elää 70'-80' luvulla jolloin hevi ja punk oli vielä massojen tavoittamattomissa..

Massaa tahtoo olla nykysin. Koulussaki on paljon niit nahkahousuihin ja saappaisiin pukeutuvii "hevareita" jotka kuuntelee kaikkee metallicaa ja bodomii ja in flamesii ja kaikkee ja sit niil on suorat pitkät letit mitkä näyttää vitun rasvasilt ja ketjut sun muut on yleisii. Pukeutuu ku stereotyyppiset hevarit. Ja punk on kans massaa ku on näit teinipunkkibändei jotka on olevinaan siis niiiiin punkkia. Ja sit viel kaikki pissikset fanittaa sekstareit ja ramonesta. Kiva kiva.
        70-luvulla oli musiikki paljon parempaa kun se kaupallinen sonta jota suuret levy-yhtiöt syytää ulos jatkuvana virtana.

• hammer-on

mun mielestä on kyllä niin päin että näitä joujou hoppareita naurettavissa säkkivaatteissa on kadut täynnä. Hevareita ei paljoakaan.

• mööhjklö

hopparit, hevarit, pissikset, emot, ernut... oi ku nykyää on ni ihana pukeutuu massan mukaan :) ja noita massatyylejä on vielä aika monta nii saa sit valita jonku niistä. itse aattelin nyt vaihtaa ernuta pissikseksi. se helpottaa elämää ku ei tarvi sillee alkaa miettimää et no millasen tyylin mä itselleni loisin ja näin.. ja ne muut omat erikoiset tyylit on nii VITUN rumia :(

• janne.
        mööhjklö kirjoitti:

hopparit, hevarit, pissikset, emot, ernut... oi ku nykyää on ni ihana pukeutuu massan mukaan :) ja noita massatyylejä on vielä aika monta nii saa sit valita jonku niistä. itse aattelin nyt vaihtaa ernuta pissikseksi. se helpottaa elämää ku ei tarvi sillee alkaa miettimää et no millasen tyylin mä itselleni loisin ja näin.. ja ne muut omat erikoiset tyylit on nii VITUN rumia :(

se joka pukeutuu aikuisenakin, aina oman musatyylinsä mukaisesti on AITO. Nuoremmat vaan esittää koska ne haluaa olla jotain.

Itse olen yli 30 vuotias aikuinen nuori mies ja pukeudun koko loppuelämäni musiikkityylini mukaisesti. ja teinit on kateellisia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe