Näöntarkastus jännittää

pitkä blondi -78

Olen hieman yli 30-vuotias opetusalalla työskentelevä nainen, ja olen varannut ensi maanantaiksi ajan optikolle näöntarkastukseen. Nyt jännittää hieman, että määrätäänkö minulle lasit vai ei.
Omasta mielestäni näköni on edelleen hyvä eivätkä silmät ole mainittavasti oirehtineet. Joskus on kyllä silmissä pientä kirvelyä ja punotusta, jos olen lukenut pitkään tai työskennellyt kauan tietokoneella.
Varasin ajan näöntarkastukseen vain siksi, koska haluan varmistaa näköni olevan kunnossa. Edellisen kerran näköni on tarkistettu kouluterkkarin toimesta lukion kolmannen luokan syksyllä, ja siitä on aikaa jo melkein 13 vuotta. Tuolloin näköni oli kyllä niin hyvä, että terkkari sanoi minulla olevan oikein kotkan silmät. Ei siis puhettakaan rilleistä. Vuosien aikana olen kuitenkin opiskellut paljon, ja näkö on joutunut kovalle koetukselle, kun olen lukenut tentteihin paksuja kirjoja ja istunut paljon tietokoneen ääressä.
Ei olisi sinänsä lainkaan kamalaa, vaikka minulle määrättäisiinkin lasit, mutta en ole huomannut näköni huonontuneen. Voiko näkö silti heikentyä salakavalasti niin, ettei itse huomaa? Onko jollekin määrätty lasit, vaikka ei olisi itse huomannut näön huonontumista? Olisi hauska kuulla toisten kokemuksista.
Perintötekijöiden puolesta näyttää todennäköiseltä, että joudun jossain vaiheessa hankkimaan lasit. Molemmat vanhempani nimittäin käyttävät nykyään jatkuvasti silmälaseja. He ovat tosin jo molemmat hieman yli 60-vuotiaita.
Isä sai ensimmäiset lasinsa joskus yli 40-vuotiaana, ja aluksi hänellä oli pitkään vain lukulasit. Äitini sen sijaan joutui hankkimaan ensimmäiset lasinsa vähän yli 30-vuotiaana, kun hänellä oli todettu jotain kaukotaitteisuutta ja piilokarsastusta. Äitikin on käyttänyt laseja aluksi vain lähityössä, mutta nyt hänellä on ollut jatkuvasti lasit varmaan jo melkein 20 vuotta. Pikkusiskollani ei ole laseja niin kuin ei minullakaan, ainakaan vielä.
Jollain tapaa minusta tuntuu, että lasien hankinta on kohdallani vain ajan kysymys. En silti haluaisi ihan vielä pokia nenälleni, mutta kai ne täytyy hankkia, jos ne kerran määrätään. Toivottavasti en kuitenkaan tarvitse laseja pitkään aikaan.

20

4049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adfjio

      Ketään ei todellakaan "määrätä" ostamaan laseja eikä pakoteta niitä käyttämään. Ei ole mitään syytä hankkia laseja, jos kerran omasta mielestäsi näet hyvin, etkä esim. kärsi jatkuvista päänsäryistä, jotka voisivat liittyä huonontuneeseen näköön.

    • laseja nenällesi

      keikkumaan niin hanki piilarit JOS sinulle lasit määrätään. Omani olen saanut 5 vuotiaana

    • pitkä blondi -78

      Kävin maanantaina optikolla, ja perusteellisen näöntarkastuksen jälkeen ystävällinen naispuolinen optikko totesi näköni olevan siinä pisteessä, että silmälasien hankinta on tullut ajankohtaiseksi. Minulla todettiin lievää kaukotaitteisuutta ja pientä hajataittoa. Silmälasieni voimakkuuksiksi määriteltiin OD 0,50 -0,50 90 ja OS 0,50 -0,25 90. Siinä ei sitten auttanut muu kuin ryhtyä optikon avustuksella sovittelemaan erilaisia pokia nenälle.
      Valitsin itselleni ns. hengettömät kehykset, jotka istuivat hyvin nenälleni ja tuntuivat mukavilta ja kevyiltä. Huomasin pokien tuovan myös uutta ilmeikkyyttä kasvoilleni. Saan mennä hakemaan lasini viimeistään ensi viikon alussa.
      Optikko suositteli minulle, että käyttäisin laseja aluksi lähityössä, mutta voin kuulemma pian tottua laseihin niin hyvin, että voin alkaa käyttämään niitä kokoaikaisesti. Saa nyt nähdä. Kai sitä pian tottuu katselemaan maailmaa lasien läpi.

      • MsTeresa

        Kerrohan joko olet lasit saanut ja mitkä on tunnelmat...


      • pitkä blondi -78
        MsTeresa kirjoitti:

        Kerrohan joko olet lasit saanut ja mitkä on tunnelmat...

        Sain eilen optikkoliikkeestä tekstiviestin, jossa ilmoitettiin lasieni tulleen. Menin sitten työpäivän jälkeen hakemaan lasejani. Optikkoliikkeessä asetin peilin edessä nenälleni nuo ihkaensimmäiset omat silmälasini ja kokeilin katsella niiden läpi eri etäisyyksille. Totesin näkeväni hieman terävämmin lähietäisyydelle, mutta kauas katsellessa ei ollut suurta eroa.
        Lasit maksettuani laitoin ne koteloon ja menin kotiin, mutta siellä otin taas rillit kotelosta ja laitoin nenälleni, koska halusin totutella niiden käyttöön. Luin, katsoin televisiota ja työskentelin tietokoneella lasit päässä, mutta en huomannut siitä olevan sen paremmin hyötyä kuin haittaakaan.
        Tänään laitoin lasit päähän aamulla töihin lähtiessäni ja pidin niitä koko työpäivän ajan. Kokemus oli aivan myönteinen. Sain pelkästään positiivista palautetta laseistani. Koska pokani ovat hengetöntä mallia, en aina päivän aikana edes muistanut, että minulla oli rillit nenällä.
        Aion käyttää lasejani pääasiassa lähityöskentelyssä, mutta voin käyttää niitä joskus kokoaikaisestikin. Joskus nuorempana kuvittelin, etteivät silmälasit sopisi minulle, mutta tämä näkemys on kyllä viimeistään nyt muuttunut. Olen huomannut, että silmälasit sopivat minulle hyvin, ja ne ovat tuoneet persoonaani uutta syvyyttä. Silmälasit saatuani olen alkanut tuntea itseni aikuiseksi naiseksi, mikä ei ole lainkaan huono asia.


      • `Mari
        pitkä blondi -78 kirjoitti:

        Sain eilen optikkoliikkeestä tekstiviestin, jossa ilmoitettiin lasieni tulleen. Menin sitten työpäivän jälkeen hakemaan lasejani. Optikkoliikkeessä asetin peilin edessä nenälleni nuo ihkaensimmäiset omat silmälasini ja kokeilin katsella niiden läpi eri etäisyyksille. Totesin näkeväni hieman terävämmin lähietäisyydelle, mutta kauas katsellessa ei ollut suurta eroa.
        Lasit maksettuani laitoin ne koteloon ja menin kotiin, mutta siellä otin taas rillit kotelosta ja laitoin nenälleni, koska halusin totutella niiden käyttöön. Luin, katsoin televisiota ja työskentelin tietokoneella lasit päässä, mutta en huomannut siitä olevan sen paremmin hyötyä kuin haittaakaan.
        Tänään laitoin lasit päähän aamulla töihin lähtiessäni ja pidin niitä koko työpäivän ajan. Kokemus oli aivan myönteinen. Sain pelkästään positiivista palautetta laseistani. Koska pokani ovat hengetöntä mallia, en aina päivän aikana edes muistanut, että minulla oli rillit nenällä.
        Aion käyttää lasejani pääasiassa lähityöskentelyssä, mutta voin käyttää niitä joskus kokoaikaisestikin. Joskus nuorempana kuvittelin, etteivät silmälasit sopisi minulle, mutta tämä näkemys on kyllä viimeistään nyt muuttunut. Olen huomannut, että silmälasit sopivat minulle hyvin, ja ne ovat tuoneet persoonaani uutta syvyyttä. Silmälasit saatuani olen alkanut tuntea itseni aikuiseksi naiseksi, mikä ei ole lainkaan huono asia.

        Saan silmälasit lähityöskentelyyn ja ikää 31v :)


      • Lukulasit
        `Mari kirjoitti:

        Saan silmälasit lähityöskentelyyn ja ikää 31v :)

        Sain lukulasit kun täytin 28v. Nyt olen jo yli viiden kymmenen ja käyttänyt kaksiteholaseja yli 15 vuotta.


      • täälläkin
        Lukulasit kirjoitti:

        Sain lukulasit kun täytin 28v. Nyt olen jo yli viiden kymmenen ja käyttänyt kaksiteholaseja yli 15 vuotta.

        Näöntarkastus varattu 2.9. ja tiedän että lasit tulee. Silti jännittää, ja jännittää myös se, miten lasien kanssa sitten tottuu ja oppii elämään... Ja mitä ympäristön ihmiset sanoo. Huh.


      • inkku38
        täälläkin kirjoitti:

        Näöntarkastus varattu 2.9. ja tiedän että lasit tulee. Silti jännittää, ja jännittää myös se, miten lasien kanssa sitten tottuu ja oppii elämään... Ja mitä ympäristön ihmiset sanoo. Huh.

        sut sai lähtemään näöntarkastukseen ja millaisia oireita sulla on?


      • inkku38
        Lukulasit kirjoitti:

        Sain lukulasit kun täytin 28v. Nyt olen jo yli viiden kymmenen ja käyttänyt kaksiteholaseja yli 15 vuotta.

        kaksitehoiset jo alle 40 v? siirryitö suoraan lukulaseista kaksitehoihin? millaiset tehot linsseissäsi nyt on?


      • inkku38
        Lukulasit kirjoitti:

        Sain lukulasit kun täytin 28v. Nyt olen jo yli viiden kymmenen ja käyttänyt kaksiteholaseja yli 15 vuotta.

        kaksitehoiset jo alle 40 v? siirryitkö suoraan lukulaseista kaksitehoihin? millaiset tehot linsseissäsi nyt on?


      • kaksitehot
        inkku38 kirjoitti:

        kaksitehoiset jo alle 40 v? siirryitkö suoraan lukulaseista kaksitehoihin? millaiset tehot linsseissäsi nyt on?

        Siiryin suoraan kaksitehoihin lukulaseista. Olin 37v. kun sain ekat kaksitehot. Vahvuudet nyt kauaksi 4,75 ja lähelle 7,00 ja ikää on 55v.


      • täälläkin
        inkku38 kirjoitti:

        sut sai lähtemään näöntarkastukseen ja millaisia oireita sulla on?

        Huomaan selvästi että vasemmassa silmässäni on näkö oikeaa huonompi. Monesti iltaisin on kovahkoa päänsärkyä, silmät tuntuu väsyneiltä. Molemmissa silmissä on myös "haamukuvia" mitkä vihjaa ilmeisesti hajataittoon...


      • inkku38
        `Mari kirjoitti:

        Saan silmälasit lähityöskentelyyn ja ikää 31v :)

        joko sait silmälasisi? olisi kiva kuulla vaikutelmia? millaisin vahvuuksin?


      • inkku38
        täälläkin kirjoitti:

        Näöntarkastus varattu 2.9. ja tiedän että lasit tulee. Silti jännittää, ja jännittää myös se, miten lasien kanssa sitten tottuu ja oppii elämään... Ja mitä ympäristön ihmiset sanoo. Huh.

        joko kävit silmälääkärillä? kerrothat tuliko lasit ja millaiset?


      • täälläkin
        inkku38 kirjoitti:

        joko sait silmälasisi? olisi kiva kuulla vaikutelmia? millaisin vahvuuksin?

        Kävin kyllä, ja lasit on tilauksessa. Vasemmassa silmässä -1,25 ja hajataittoa -0,5. Oikeassa -0,25 ja hajataittoa -0,25. Ensi viikolla pitäisi sitten aloittaa maailman katselu lasien läpi... Kyllä niillä optikon testilaseilla eron nykyiseen näköön huomasi olevan melkoinen. Sain myös eriparisuuden vuoksi ainakin suosituksen käyttää laseja koko ajan. Vähän kyllä jännittää miten niihin laseihin sitten oikein tottuukaan.


      • täälläkin lasit NYT!
        täälläkin kirjoitti:

        Kävin kyllä, ja lasit on tilauksessa. Vasemmassa silmässä -1,25 ja hajataittoa -0,5. Oikeassa -0,25 ja hajataittoa -0,25. Ensi viikolla pitäisi sitten aloittaa maailman katselu lasien läpi... Kyllä niillä optikon testilaseilla eron nykyiseen näköön huomasi olevan melkoinen. Sain myös eriparisuuden vuoksi ainakin suosituksen käyttää laseja koko ajan. Vähän kyllä jännittää miten niihin laseihin sitten oikein tottuukaan.

        Nyt olen katsellut maailmaan reilun tunnin lasien läpi. Hyvin näkyy. Erinomaisen hyvin. Portaissa kulkeminen on vielä vähän haasteellista, mutta muuten nämä lasit toimii hienosti. Vähän kyllä jännitti tulla tänne töihin nää päässä, mutta olen saanut ihan positiivisia kommentteja. Paljon tulee kyllä vertailtua laseilla ja ilman, kun lukee tai katselee eri juttuja. Onhan tämä sankojen takaa tiirailu kieltämättä hyvin erikoisen ja uuden tuntuista, mutta rohkeasti vaan eteenpäin...


      • lasipää täälläkin
        täälläkin lasit NYT! kirjoitti:

        Nyt olen katsellut maailmaan reilun tunnin lasien läpi. Hyvin näkyy. Erinomaisen hyvin. Portaissa kulkeminen on vielä vähän haasteellista, mutta muuten nämä lasit toimii hienosti. Vähän kyllä jännitti tulla tänne töihin nää päässä, mutta olen saanut ihan positiivisia kommentteja. Paljon tulee kyllä vertailtua laseilla ja ilman, kun lukee tai katselee eri juttuja. Onhan tämä sankojen takaa tiirailu kieltämättä hyvin erikoisen ja uuden tuntuista, mutta rohkeasti vaan eteenpäin...

        ilmeisesti sitten silmälasien vakikäyttäjä. Koko maanantai-illan pidin laseja. Eilen tiistaina pidin niitä yhteen putkeen reilut 15 tunitia, ja hyvältä tuntui. Maailma on kirkas ja kuva selkä. Tänään sitten ajattelin aamulla että josko jättäisin lasit kauppareissun ajaksi pöydälle. Menin ulos, ja totesin että enpähän jätäkään. Miksi haluaisin kulkea epäterävässä maailmassa kun voin terävästikin nähdä.

        Lasit on päässä tosi tukevan ja hyvän tuntuiset. Peilikuvaankin alkaa jo tottua, ja pystyy katsomaan ihmisiä silmiin. Ei voi muuta sanoa kuin että turhan kauan odottelin lasien hankkimista.


    • tanelli

      Tälläisissa tapauksissa kannattaa suoraan varata aika lasik-leikkaukseen. Ikäväähän rillejä on käytellä. Ei tosiaankaan kannata riskeerata vaan hoitaa laaserilla taas haukan katse itselleen. Voidaanhan laser-operaatio tehdä hyvin näkevällekin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe