Puutavara-autonkuljettajat

Nyyrönen

onko käymässä niin että puutavaran ajoon sopivat kuskit alkavat olla katoava luonnonvara.
Kurssejakin järjestetään, mutta yleensä sieltä tulijat hakeutuu muihin ajohommiin. Muutama urhoollinen uskaltautuu tähän rekkamiesten F1 ammattiin.
Totta on että kyllä se leipä muualta ehkä helpommin löytyy, mutta jos alan opettelee, niin kortiston ovi ei kyllä tutuksi tule.

97

23861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön

      On katoava luonnonvara.
      Koska vaikka olisit kokenut yhdistelmä-ajoneuvon kuljettaja vaikka millä pelillä, niin aina palvelukseen halutaan vain kokenut puutavara-autonkuljettaja.
      Ei viitsitä opastaa puutavarapuolelle tulevia.
      Kokemusta on.

    • työasuni

      puuhomma ei oo hyvä kun siellä ei voi elvistellä nahkaliivissä ja puukengissä. kyl mää muuton!

    • 15 egee/h

      Kyllä varmaan löytyy kuskeja, jos saadaan liksat kohdalleen. Mua kiinnostais tosi paljon, mut nykyinen palkka näkyy nikissä. Eli varmaan vähiin käy pöllikuskit Suomessa.

      • Autoilija

        Kyllähän se tötta on että se osaaminen mikä vaaditaan pöllikuskilta, niin palkka on kylla aika pieni. Mutta kun tuolla 15 egelläkään ei meinaa saada kokenutta miestä/naista mistään. Kokemattomalle taas ei voi paljon maksaa, sillä tienat ja leivät lyö silloin vastakkain.

        Hassu juttu muuten että puutavara-autonkuljettaja kyllä kelpaa kokemattomana monille työnantajille. esim metsäkoneenkuljettajaksi, kaivurikuskiksi, useimmille autoalan töille jne


      • Jamppu
        Autoilija kirjoitti:

        Kyllähän se tötta on että se osaaminen mikä vaaditaan pöllikuskilta, niin palkka on kylla aika pieni. Mutta kun tuolla 15 egelläkään ei meinaa saada kokenutta miestä/naista mistään. Kokemattomalle taas ei voi paljon maksaa, sillä tienat ja leivät lyö silloin vastakkain.

        Hassu juttu muuten että puutavara-autonkuljettaja kyllä kelpaa kokemattomana monille työnantajille. esim metsäkoneenkuljettajaksi, kaivurikuskiksi, useimmille autoalan töille jne

        Miksiköhän se kokenut puutavarakuski lähtisi sieltä kokemuksen antaneesta työpaikasta minnekään?


      • Fh 12
        Autoilija kirjoitti:

        Kyllähän se tötta on että se osaaminen mikä vaaditaan pöllikuskilta, niin palkka on kylla aika pieni. Mutta kun tuolla 15 egelläkään ei meinaa saada kokenutta miestä/naista mistään. Kokemattomalle taas ei voi paljon maksaa, sillä tienat ja leivät lyö silloin vastakkain.

        Hassu juttu muuten että puutavara-autonkuljettaja kyllä kelpaa kokemattomana monille työnantajille. esim metsäkoneenkuljettajaksi, kaivurikuskiksi, useimmille autoalan töille jne

        Jos tukki-jullille maksetaan 15€ tunti.Niin minkä mittasta päivää ne tekee????V.88 ajoin tukki-autoa,nyt ajan kontteja.Nukun autossa,kai tukki hommissa yöks kotio pääsee?? (suurimmax osax)
        mieli takaisin nosturin-pukille.


      • 15 egee/h
        Autoilija kirjoitti:

        Kyllähän se tötta on että se osaaminen mikä vaaditaan pöllikuskilta, niin palkka on kylla aika pieni. Mutta kun tuolla 15 egelläkään ei meinaa saada kokenutta miestä/naista mistään. Kokemattomalle taas ei voi paljon maksaa, sillä tienat ja leivät lyö silloin vastakkain.

        Hassu juttu muuten että puutavara-autonkuljettaja kyllä kelpaa kokemattomana monille työnantajille. esim metsäkoneenkuljettajaksi, kaivurikuskiksi, useimmille autoalan töille jne

        Tuskin säkään oot valmis maksamaan 15 egee tunnissa, vaikka saisit millaisen kuskin tahansa. Vai meinaatko tosiaan maksaa palkkaa joka ylittää kaikki TES:n suositukset. Varmaan alkaa olla tunkua sulle töihin jos lupaat tollasta palkkaa ja vielä pidät puheesi.Laita mailisi tänne niin varmaan tulee hakemuksia, niin että sulta loppuu autot, ennen kuin halukkaat kuskit.


      • kuzki
        15 egee/h kirjoitti:

        Tuskin säkään oot valmis maksamaan 15 egee tunnissa, vaikka saisit millaisen kuskin tahansa. Vai meinaatko tosiaan maksaa palkkaa joka ylittää kaikki TES:n suositukset. Varmaan alkaa olla tunkua sulle töihin jos lupaat tollasta palkkaa ja vielä pidät puheesi.Laita mailisi tänne niin varmaan tulee hakemuksia, niin että sulta loppuu autot, ennen kuin halukkaat kuskit.

        puutavara-autoilu on maaseutu yrittäjyyttä siksi siell ei ole palkat homman vaativuutta vastaavalla tasolla


      • puukuski -78
        kuzki kirjoitti:

        puutavara-autoilu on maaseutu yrittäjyyttä siksi siell ei ole palkat homman vaativuutta vastaavalla tasolla

        Kyllä mä oon sitä mieltä että jos mies on vaikkakin kokematon puukuski niin töitä saa varmasti jos oot muuten hyvä jätkä esim. huolellinen ja muuten tohon hyvinkin oma aloitteeseen ammattiin sopiva kyllä ne isännät näkee melkein kenkien asennosta että kestä tähän hommaan on. Minä alotin sellai että ajoin soraa päivällä eri firmassa ja kävin iltahommina tekee kuormia esim. yöllä metässä ja isäntä katto sitten että mikä on pojan kehityskaari noin 1kk ja sit isäntä sano että tuu vaa hommiin. Nyt oon parivuotta ajanu ja opiskelu jatkuu päivittäin mielenkiintosia päiviä jokaikinen ja palkka on n. 12 eurossa tunti. Mä oon ton palkan ajatellu niin että sit ku mä oikeesti osaan tän työn ja isäntä itse sen huomaa mahdollisesti vaikka 10 vuoden päästä ni kyllä ne sitte siitä venymisistä ja tunnollisuudesta varmasti maksaakin.


      • EXOILMAN
        puukuski -78 kirjoitti:

        Kyllä mä oon sitä mieltä että jos mies on vaikkakin kokematon puukuski niin töitä saa varmasti jos oot muuten hyvä jätkä esim. huolellinen ja muuten tohon hyvinkin oma aloitteeseen ammattiin sopiva kyllä ne isännät näkee melkein kenkien asennosta että kestä tähän hommaan on. Minä alotin sellai että ajoin soraa päivällä eri firmassa ja kävin iltahommina tekee kuormia esim. yöllä metässä ja isäntä katto sitten että mikä on pojan kehityskaari noin 1kk ja sit isäntä sano että tuu vaa hommiin. Nyt oon parivuotta ajanu ja opiskelu jatkuu päivittäin mielenkiintosia päiviä jokaikinen ja palkka on n. 12 eurossa tunti. Mä oon ton palkan ajatellu niin että sit ku mä oikeesti osaan tän työn ja isäntä itse sen huomaa mahdollisesti vaikka 10 vuoden päästä ni kyllä ne sitte siitä venymisistä ja tunnollisuudesta varmasti maksaakin.

        Kyllä noita Urpoja riittää!Luuletko tosiaan että isäntä palkitsee sinut jälkikäteen kun ensin ajat 10 vuotta talkoilla?Häh!Kylläpä kyllä!


      • puukuski-78
        EXOILMAN kirjoitti:

        Kyllä noita Urpoja riittää!Luuletko tosiaan että isäntä palkitsee sinut jälkikäteen kun ensin ajat 10 vuotta talkoilla?Häh!Kylläpä kyllä!

        Ei palkitse. Lopetin hommat jo viisi vuotta sitten. Kirjoitukseni on vielä vuoden kauempaa eli kuuden vuoden takaa!!


      • iuiuuiuiiu
        Jamppu kirjoitti:

        Miksiköhän se kokenut puutavarakuski lähtisi sieltä kokemuksen antaneesta työpaikasta minnekään?

        kun on paska palkka...


      • jeppe2
        15 egee/h kirjoitti:

        Tuskin säkään oot valmis maksamaan 15 egee tunnissa, vaikka saisit millaisen kuskin tahansa. Vai meinaatko tosiaan maksaa palkkaa joka ylittää kaikki TES:n suositukset. Varmaan alkaa olla tunkua sulle töihin jos lupaat tollasta palkkaa ja vielä pidät puheesi.Laita mailisi tänne niin varmaan tulee hakemuksia, niin että sulta loppuu autot, ennen kuin halukkaat kuskit.

        Tes ei suosittele mitään vaan palkkauksessa on minimi liksa. Ylärajaa ei ole. Hyvälle kuljettajalle voi maksaa vaikka kuinka paljon.


      • yrittäjä11
        jeppe2 kirjoitti:

        Tes ei suosittele mitään vaan palkkauksessa on minimi liksa. Ylärajaa ei ole. Hyvälle kuljettajalle voi maksaa vaikka kuinka paljon.

        ei varmasti kukaan maksa vaikkka kuinka paljon kuskille tosiasia on, että yrittäjät koittaa saaha mahollisimman halvlla töihin


      • helevekko

        Ala on vaan niin kova ja kilpailtu että ei siinä kovin suurella palkalla ajella, vaikka olis kuinka ammattimies. itsekin 12 vuotta puuta ajaneena ja sittemmin koulutusta vastaavaan työhön päässeenä tiedän että nykyään sähköjä asentamalla saan saman 8 tunnin päivässä kun ennen sai painaa 12-13 tuntia tukkispedenä.


      • Venu

        Kyllä se vaan on niin että toisista on tuohon tukin ajoon ja toiset sitte ajelee puukengät jaloissa asfattia pitkin... Se on sellainen kutsumus ammatti. Ei siihen pysty kuka tahansa ja eikä sitä todellakaan tehdä vain rahan takia.


    • moro

      kyllä se puunajo on vaativaa hommaa, mutta jos on ajanu jotain kuorma-autoo vaikka 5 vuotta niin kyllä siitä on ihan hyvä lähtee opettamaan sitä. Mutta ei kaikista saa tekemälläkkään. toisista on tähän hommaan toisista ei

    • 15v alalla

      Tuleville puukuskeille tiedoksi. Auto kannattaa kääntää tyhjänä,ettei tarvii kuorman kanssa vekslailla ,se nimittäin ei yleensä onnistu ainakaan nyky yhdistelmillä. Ja mitä palkkoihin tulee niin ei täälläpäin aja kukaan ammattimies alta15euroo tunti, ja siihen nosturilisät ja puolipäiväraha,ja ylityöt prosennttitunneilla. Tunteja tulee ja veroa menee mutta kyllä jää näppiinkin euroja. Pöllikuskin hankkeisiin saa puukenkämiehet ajaa paljon enemmän tunteja.

    • Kiusa

      Jatkuvasti puhutaan tästä että puunajo on autoalan kuninkuuslaji,en sinänsä kiistä etteikö näin olisi usein,mutta tahdon tuoda nyt esille muutaman ajatuksen.
      Itse olen tehnyt molempia ajanut puuta ja rahtia.Sanoisin että Puunajoakin on kahdenlaista,mäkisten alueiden ajo ja tasaisten alueiden ajo(puhun nyt vaan niistä jossa itse tehdään kuormat,eli kannolta tehtaalle).Ensimmäiseksi mainituissa olosuhteissa puunajon voi hyvinkin rinnastaa kuninkuuslajiksi,jälkimmäisessä ei ehkä niinkään.
      Rahtipuolella työtähän löytyy senkin tuhannenlaista,helposta vaativaan.Itse olen siellä ollessani ajanut melkeinpä aina autoa,joka on varustettu nosturilla.Olen kuskannut pää-asiassa rakennustarvikkeita omakotitalo,kesämökkityömaille ja maatalousajoa kuten lannoitteita.
      Oman kokemuksen noljalla sanoisin,että varmasti olen lukemattomat kerrat ollut enempi "kusisessa"paikassa rahti-autolla kuin puu-autolla.
      Ensinnäkin rahti-autolla joutuu aina menemään täydellä kuormalla ennestään tuntemattomille sensseille.Puu-autolla kuorman hakuun mennessä saa reitin ajaa ensin tyhjällä autolla.Yleensä mettässä ei tarvitse varoa pensasaitoja¨nurmikoiden reunoja,postilaatikoita,rakennusten räystäitä ym.ym.
      Puu_auton lastia käsitellessä ei tarvitse pelätä sen rikkoontuvan,teeppä esim talopakettia purkaessa pienikin virhe,niin jo rahtikijan varauma lokero on täynnä textiä.
      Yhteenvetona sanoisin,että mikäli autonkäsittely vaadetta pidetään yhtenä kriteerinä "kuninkuus"luokalle,niin en nostaisi puu-autoa kaikkien yläpuolelle.
      Se on kyllä totta,että pölli-auton kanssa liikuttaessa kaatumisriski on suurempi,kuin rahti puolella.
      Rahti-auton lastaaminenkin on usein monin verroin työläämpi prosessi,kuin puukuorman teko.Kun kuorma on viimein päällä sido senkin tuhannen sidontaliinaa ja jos on avo-auto,niin pressuta kuorma.
      Puukuorman teossa istutaan nosturissa'kuunnellaan radiota,mikäli on hyttikone,heitetään nosturilla ketjut tai liinat kuorman yli,kiinnitetään koukkuihin,painetaan nappia ja paineilmakiristimet hoitavat lopun.
      Toki tämä kirjoitukseni saa puunajon kuulostamaan liian helpolta,mitä se missään nimessä ei ole,mutta vain näin vain vertailun vuoksi halusin muutaman näkökulman tuoda esille.
      En sitten tiedä mistä johtunee,mutta omalla kotiseudullani tuntuu olevan puu-autonkuljettajista lievä ylitarjonta,rahtipuolella taas ehkä vähän vajausta pätevistä kuljettajista.
      Palkasta vielä.Ainakin minulle on maksettu kilpailukykyinen palkka rahti-auto hommistakin.

    • puolensa molemmissa

      Aivan.
      Ja puhumattakaan että onhan puuautot paljon parempikulkusia huonoissa olosuhteissa mitä rahtivehkeet ja lyhyempiä.
      Ei ole helppoa tietyissä hommissa rahtipuolellakaan talvella liukkaalla räntäsateessa etsiä purkupaikkaa jossain mäkisessä keskustassa ruuhka aikaan ja peruuttaa 25.25 metristä johonkin vitun ahtaaseen sokkeloon työmaalle kun joka puolella on taloa, tolppaa, katosta ja mitä milloinkin ja ruuhka sen kuin kehittyy ympärille ja auto on vähän väliä jumissa.

      Puuhommissa toki joutuu oikeasti huonoilla teillä ajamaan mihin ei rahtiautoilla ole mitään asiaa ja nosturin kanssa kikkailu on kyllä oma taiteenlajinsa eli hattua täytyy puumiehille nostaa.

      • onko järkee vai ei

        Jep, asiaa tuli.Myös rahtivehkeisiin on kulun helpottamiseksi aivan samat lääkkeet,ensin kunnolliset talvirenkaat alle, esim, bridgestone 990, telinnostorajoitin pois ja vetopyöriin sopivat piikkiketjut mukaan Auttaa myös jos terminaaleissa kontteja ja kärryjä lastaavalla porukalla olis edes vähän järkeä päässä, veturln konttiin 3000 kg tavaraa ja kärryyn 22000 kg, ja sekin vielä sinne taka-akseleiden päälle.


      • Nemo
        onko järkee vai ei kirjoitti:

        Jep, asiaa tuli.Myös rahtivehkeisiin on kulun helpottamiseksi aivan samat lääkkeet,ensin kunnolliset talvirenkaat alle, esim, bridgestone 990, telinnostorajoitin pois ja vetopyöriin sopivat piikkiketjut mukaan Auttaa myös jos terminaaleissa kontteja ja kärryjä lastaavalla porukalla olis edes vähän järkeä päässä, veturln konttiin 3000 kg tavaraa ja kärryyn 22000 kg, ja sekin vielä sinne taka-akseleiden päälle.

        Rahtiautoissa on usein lavarakenne mataluuden saavuttamisen vuoksi tehty niin matalaksi ettei edes ykköspyörän ketjuja voi laittaa,kolmiaisoista puhumattakaan.Kaikistellen ei onnistu vaikka irrottaa lokasuojat,lisäksi useat rahtipuolen isännistä tuntuvat suhtautuvan kovin nihkeästi ketjuihin.
        On ollut joskus melkoinen käden vääntö isännän kanssa,kun olen vaatinut ketjut autoon.
        Kyse on ollut rakennus ja maatalouskuljetuksista,joissa ketjuille on kyllä tilausta.Tosin tiedän kuljettajiakin,jotka eivät osaa laitta ketjuja päälle saatikka edes halua oppia niitä laittamaan.Sanovat,että jääköön kuorma viemättä jos ei ilman ketjuja pääse.
        No,jokainen tekee tyylillään.


      • Totta. Puolensa molemmissa, niin etu- kuin takapuolet. Puuautoilla kolutaan varmaan se kaikista huonoin tieverkko, mutta valtaosa puuautoista on kyllä tehtykin sitä varten. Ja alueelliset erot ovat suuret. Taasen just nämä esim. kesämökkipakettien jakajat ei-alemmalle tieverkolle tehdyllä kalustolla ovat varmasti erilaisten haasteiden kanssa tekemisissä. Tai esim. talvikeleissä kärrin kanssa kaupunkien keskustoissa pyörivät. Tai ne työmaa-ajot. Toki kummassakin kalustossa on varmasti niitä vähän hankalampiin paikkoihin hyvin soveltuvia kuin myös niitä huonosti soveltuvia. Ja renkaat tekevät kyllä paljon muut mahdolliset aputarvikkeet ketjut, hiekoittimet ym.


    • 474

      Täältä loppuu kohta kaikki kuljettajat kun koittaa vuosi 2014 astuu voimaan direktiivi koulutukset=rahastukset eli ei tarvi oppia, vaan käydä kurssilla. Kun katsoo liikennettä joko kuljettajat ei ole käyneet kursseja tai sitten ei ole opittu mitään? Moottoritiellä painetaan rajotinta vasten ohittaen vasemmalla kaistalla tai sitten diisseli on vielä halpaa?

    • BECE-kortillinen

      kertokaas jos tiedätte onko järkee käydä Puutavara-auton kuljettajan koulutus/kurssi yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinnon lisäksi (kappalaetavara), onko töitä? itsellä suuri kiinnostus ruveta ajaa puutavararekka.

    • Sampo

      Riippuu vähän siitä,että missä päin Suomea asut?Täällä Pohjois-Pohjanmaan Etelä osissa vaikuttaa ainakin olevan vaikea päästä puuauto hommiin.Minullakin on kiinnostusta alan työhön ja on aikaisemmilta vuosilta kokemustakin jonkin verran,vaikka olenkin päätöikseni ajanut rahtiautoa,kylläkin nosturilla varustettua.
      Kuorman teko onnistuu yhtälailla,sekä neli,että kaksivipuisilla,mutta kun ei vain ole auki paikkoja yhdessäkään ns.kunnollisessa yrityksessä,jotka suorittavat puunkuljetusta.
      Puukuskien vaihtuvuus on näissä taloissa täysin olematonta,jos joku tarvitsee kuljettajaa,niin tulijoita vaikuttaa olevan jonoksi asti.
      Voi olla jos asut vaikka Itä-Suomessa,niin sinun kannattaa noi mainitsemasi kurssit käydä?

      • sieltä itsekkin

        Kova lupaus, että kuormanteko käy yhtälailla kaksi/nelivipuisella.
        Mikä on kunnollinen yritys sinun mielestäsi?
        Pohjois-Pohjanmaan Etelä osissa ei todellakaan ole minun tietääkseni tunkua, jos eivät jostain syystä karta jotain tiettyä henkilöä, jonoa tuskin pääsee kertymään kenenkään kuljetus-yrittäjän ovelle.


      • Sampo
        sieltä itsekkin kirjoitti:

        Kova lupaus, että kuormanteko käy yhtälailla kaksi/nelivipuisella.
        Mikä on kunnollinen yritys sinun mielestäsi?
        Pohjois-Pohjanmaan Etelä osissa ei todellakaan ole minun tietääkseni tunkua, jos eivät jostain syystä karta jotain tiettyä henkilöä, jonoa tuskin pääsee kertymään kenenkään kuljetus-yrittäjän ovelle.

        Kunnollinen yritys on sellainen,jossa kalusto pidetään kunnossa ja palkat on ainakin kohtuullisella tasolla.Lisäksi,myöskin sellainen,jossa lasketaan isompi paino-arvo sille,että tuo kaluston ehjänä mettästä kohtuu ajassa,kuin se,että täytyy mättää kuorma varttituntiin ja mennä jatkuvasti tuli hännän alla.
        Olen luonut molemmilla,sekä kaks,että nelivipuisella.En tosiaan kykene sanomaan kumpi on parempi.
        Ainakin minun kotialueella ei ole puuautokuskin paikkoja tarjolla.Olen joskus kulkenut kauempana,mutta kyllä jos työmatka sivu alkaa olla noin 100km luokkaa,niin mieluummin ajan kyllä rahtiautoa,siinä kun ei tartte joka päivä hypätä kodin ja työpaikan väliä.


      • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
        Sampo kirjoitti:

        Kunnollinen yritys on sellainen,jossa kalusto pidetään kunnossa ja palkat on ainakin kohtuullisella tasolla.Lisäksi,myöskin sellainen,jossa lasketaan isompi paino-arvo sille,että tuo kaluston ehjänä mettästä kohtuu ajassa,kuin se,että täytyy mättää kuorma varttituntiin ja mennä jatkuvasti tuli hännän alla.
        Olen luonut molemmilla,sekä kaks,että nelivipuisella.En tosiaan kykene sanomaan kumpi on parempi.
        Ainakin minun kotialueella ei ole puuautokuskin paikkoja tarjolla.Olen joskus kulkenut kauempana,mutta kyllä jos työmatka sivu alkaa olla noin 100km luokkaa,niin mieluummin ajan kyllä rahtiautoa,siinä kun ei tartte joka päivä hypätä kodin ja työpaikan väliä.

        Melko harvassa on ne jotka tekevät kuorman varttituntiin jos se on kriteerin niin kuskit on todellakin vähissä, mutta kyllä sieltä pinolta pitäisi siihen puoleen tuntiin irtaantua ja kalusto ehjänä jos siihen kykenee niin on töitä siitä ei tartte murehtia. Jos siellä pinolla menee taas tunti niin tahtoo isännät kysellä että oliko ongelmia


      • Sampo
        zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

        Melko harvassa on ne jotka tekevät kuorman varttituntiin jos se on kriteerin niin kuskit on todellakin vähissä, mutta kyllä sieltä pinolta pitäisi siihen puoleen tuntiin irtaantua ja kalusto ehjänä jos siihen kykenee niin on töitä siitä ei tartte murehtia. Jos siellä pinolla menee taas tunti niin tahtoo isännät kysellä että oliko ongelmia

        Kerroppa mulle hyvä veli,että kuinka sinä irtaannut pinolta puolessa tunnissa jos pino on esim kolmoskoivua,jonkin hätäsen konemiehen hutasema pino,jolloin joudut joka ikisen kouran tasaamaan?
        Vieläpä jos kyseessä on pidempi kuljetusmatka,eli teet vetäjään molemmat täydet niput.
        Sidotko sinä sen kuorman vielä siihen puoleen tuntiin?Tuo on kyllä totta,että varmasti on isäntiä jotka odottaa sitä,että kuorma tehdään pinosta,kuin pinosta puoleen tuntiin ja allekkin.


      • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
        Sampo kirjoitti:

        Kerroppa mulle hyvä veli,että kuinka sinä irtaannut pinolta puolessa tunnissa jos pino on esim kolmoskoivua,jonkin hätäsen konemiehen hutasema pino,jolloin joudut joka ikisen kouran tasaamaan?
        Vieläpä jos kyseessä on pidempi kuljetusmatka,eli teet vetäjään molemmat täydet niput.
        Sidotko sinä sen kuorman vielä siihen puoleen tuntiin?Tuo on kyllä totta,että varmasti on isäntiä jotka odottaa sitä,että kuorma tehdään pinosta,kuin pinosta puoleen tuntiin ja allekkin.

        Kerroppas kuomaseni miten saat määrämitta pikkutukissa menemään puoltatuntia. Nojoo on pinoissa ja puissa eroja mutta normi puulla ja normipinosta on kyse ja kuorma sidotaan esim invakuokkuilla samalla kuin nippivalmistuu ei sidontaan mene ylimääräistä aikaa, eikä se kolmoskuorman tekokaan mitään avaruustiedettä ole puut pankolle ja menoksi ei siinä muutatarvita ja sen tekkee kyllä alle tuntiin vaikka jokakouran tasaakin. Eikä kuljetus matka vaikuta kuorman tekoaikaan mitenkään sama määrä siihen pannaan oli matka 10km tai 300km vain se vaikuttaa puun määrään ajetaanko konepäälä vai ei


      • Sampo
        zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

        Kerroppas kuomaseni miten saat määrämitta pikkutukissa menemään puoltatuntia. Nojoo on pinoissa ja puissa eroja mutta normi puulla ja normipinosta on kyse ja kuorma sidotaan esim invakuokkuilla samalla kuin nippivalmistuu ei sidontaan mene ylimääräistä aikaa, eikä se kolmoskuorman tekokaan mitään avaruustiedettä ole puut pankolle ja menoksi ei siinä muutatarvita ja sen tekkee kyllä alle tuntiin vaikka jokakouran tasaakin. Eikä kuljetus matka vaikuta kuorman tekoaikaan mitenkään sama määrä siihen pannaan oli matka 10km tai 300km vain se vaikuttaa puun määrään ajetaanko konepäälä vai ei

        No tuosta kuljetusmatkasta puheen ollen.Käytäntöjä on varmaan yhtä monta,kun on tekijääkin.Itse olen lyhyellä kuljetumatkalla,esim junaan ajaessa hankalan pinon ollessa kyseessä tehnyt kolmosesta vetoautoon vain yhden nipun.Näin isäntäkin on menetellyt.
        Kyseisellä isännällä oli ns.mekaaniset kiristimet,joten vaikka nosturilla liinat nostikin kuorman yli,niin toki nyt muutama minuutti meni kiristämiseen.
        Tällä hetkellä saisin varmaan hyvinkin menemään puoli tuntia ja enemmänkin määrämitta pikkutukin kuorman tekoon,koska alkaa olla 1,5 vuotta edellisestä pöllikuorman teosta.
        Kuten olen aiemmissa kirjoituksissa maininnut olen suurimman osan ajanut työvuosistani rahtiautoa.Olen pää-asiassa talvisin rahtipuolen ollessa hiljasimmillaan ollut puunajossa muutamina vuosina muutaman kuukauden.Kerran olisi ollut mahdollisuus pitempi aikaiseen duuniin alalla,mutta keväällä homma hiljeni niin totaalisesti,että ajauduin takaisin rahtipuolen hommiin.
        En tarkoita kelirikkoa,vaan koko kesä oli totaalisen hiljainen kyseisen yrityksen ajojen suhteen.


      • lwkfllsFNL
        Sampo kirjoitti:

        No tuosta kuljetusmatkasta puheen ollen.Käytäntöjä on varmaan yhtä monta,kun on tekijääkin.Itse olen lyhyellä kuljetumatkalla,esim junaan ajaessa hankalan pinon ollessa kyseessä tehnyt kolmosesta vetoautoon vain yhden nipun.Näin isäntäkin on menetellyt.
        Kyseisellä isännällä oli ns.mekaaniset kiristimet,joten vaikka nosturilla liinat nostikin kuorman yli,niin toki nyt muutama minuutti meni kiristämiseen.
        Tällä hetkellä saisin varmaan hyvinkin menemään puoli tuntia ja enemmänkin määrämitta pikkutukin kuorman tekoon,koska alkaa olla 1,5 vuotta edellisestä pöllikuorman teosta.
        Kuten olen aiemmissa kirjoituksissa maininnut olen suurimman osan ajanut työvuosistani rahtiautoa.Olen pää-asiassa talvisin rahtipuolen ollessa hiljasimmillaan ollut puunajossa muutamina vuosina muutaman kuukauden.Kerran olisi ollut mahdollisuus pitempi aikaiseen duuniin alalla,mutta keväällä homma hiljeni niin totaalisesti,että ajauduin takaisin rahtipuolen hommiin.
        En tarkoita kelirikkoa,vaan koko kesä oli totaalisen hiljainen kyseisen yrityksen ajojen suhteen.

        meilläpäin sitä ihan mielellään tasaillaan kolmoskoivun kourat ja veturiin tapit täys. vajuuttaa sitten kärryyn paremmilla apajilla. on se niin paljon mukavampaa noita vuoria kiivetä kesälläkin kun on veturissa painoa. jos hyvä paikka niin sitten on vähän pinosta kiinni miten niitä ladotaan kyytiin. vaan eipä siinäkään tarvii montaa kouraa tasailla jos veturiin kahteen pinoon laittaa kun tuota pilkkiä aika paljon mukana raahataan.


      • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

        Kerroppas kuomaseni miten saat määrämitta pikkutukissa menemään puoltatuntia. Nojoo on pinoissa ja puissa eroja mutta normi puulla ja normipinosta on kyse ja kuorma sidotaan esim invakuokkuilla samalla kuin nippivalmistuu ei sidontaan mene ylimääräistä aikaa, eikä se kolmoskuorman tekokaan mitään avaruustiedettä ole puut pankolle ja menoksi ei siinä muutatarvita ja sen tekkee kyllä alle tuntiin vaikka jokakouran tasaakin. Eikä kuljetus matka vaikuta kuorman tekoaikaan mitenkään sama määrä siihen pannaan oli matka 10km tai 300km vain se vaikuttaa puun määrään ajetaanko konepäälä vai ei

        Kyllähän siihen mättöaikaan vaikuttaa kuokan hitauskin. Tehokas kone on tehokas, ja verkkaisempi on verkkaisempi. 5 nipun kolmoskuorman tekokin on vähän niin ja näin, kyllä sen (täydetkin tapit) alle tuntiin tekee ja sitookin ok pinosta ok läheisyydeltä, mutta onpa tuota joskus mennyt melkein 2h tehessä. Sen verta mielenkiintoinen oli se kolmospin... eiku kasa.

        Liikaa on muuttujia tässä lajissa, että voisin rehellisesti sanoa jotain tarkahkojakin mättöaikoja. Mutta tämä on vain meikäläisen mielipide. Tai että kehtaisin sanoa aina olevan saman verran puita pankolla. Ei nimittäin ole. Mulla ainakaan. Tapoja on monia, kuten Sampokin oli tuuminut.

        Mut mitä aikoja olen saanut menemään, niin parhaimmillaan, huom. parhaimmillaan kolmosella kopista koppiin 4min/nippu, rangalla noin sama, ehkä kuitenkin lähempänä 4,5min/nippu, tukilla 2 nippua noin 7min. Melko pitkät tukinretaleet oli vielä lumen alla. Mut nää on näitä "olisipa aina niin", nosturi sellainen millainen haluaa, ja niin edelleen jooh....


    • 87k

      Kyllä nyt on, ja vielä monta vuotta tulee olemaan niin, että kuljettajia on paaaljon enemmän kuin avoimia paikkoja, eli mitään kuskipulaa ei ole, eikä ole vielä vähään aikaan tulossakaan

      • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

        Oletko sinä 87k ajanut puuautoakin ja oikein kunnolla perehtynyt suoritealaan?


      • 78k
        zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

        Oletko sinä 87k ajanut puuautoakin ja oikein kunnolla perehtynyt suoritealaan?

        87k tietää neljän vuoden pullakuskiuran kaiken mitä tulee kuljetusalaan! On kyse sitten palkoista,työpaikkojen määrästä,taloudellisesta ajamisesta,poliisien sakottamiskäytännöistä,rajoitinta vasten ajamisesta,kuorma-auton muuttamisesta henkilöautoksi ja päinvastoin ja kaikesta muustakin mitä vain liittyy autoiluun! Tuolla iällä ja AJOKOKEMUKSELLA sen kyllä ymmärtää!!! 87k:n kaltaiset mestarit pelastavat ammattikuntamme ja koko kuljetusalan!! ; )


      • Liikaa kuskeja

        Kuskipulaa ei välttämättä tule mutta ne kuskit jotka vähistä paikoista joutuvat taistelemaan joutuvat kyllä polkemaan palkkaansa että edes teoriassa olisi mahdollista saada jotain duunia. Silloin on työnantajien juhlat kun saa palkkoja polkea ihan reilusti. Sinunkin tasoinen paskapalkka tulee olemaan muutaman vuoden päästä kenenkään uuden kuljettajan tavoittamattomissa. Työnantajan ovea ei kannata edes koputtaa jos kymppiä tunnissa kuvittelee saavansa!


    • 4-vipu

      Kyllä puumiehet alkaa aika harmaa päistä kansaa olemaa paljon on sitä 55 vuotiaasta ylöspäin olevaa kuljettajaa...Mutta ainakin tässä omilla nurkilla loppujen lopuksi paljon on silti jo 2-3 vuotta ajaneita jolla alkaa jo homma käymää ja on sitä omaa järkee miten kuormia kannattaa ajella sekä jo vakiintuneita kuskeja 30-40 vuoden välis olevia. Ja karkeesti laskettuna puolella yrityksistä on joko jatkaja tai vetäjät muuten viä n.40 vuotiaita tai alle.

      Tuntuu että niissä yrityksissä joissa yrittämisen vetovastuu on siirtyny nuoremmille löytyy kuskeja helpommin kun ollaan itsekin nuorempia ja uskalletaan alkaa opettamaa "mopomiehiä ja mutterimiehiä", kun taas vanhat jäärät meinaa, että täytyy löytyy se kaiken nähny ammattilainen eikä maltetaa opettamaa.

      • Fiskarssi

        No, eipä noita pölliautojakaan ole varmaan enää kuin kolmasosa siitä, mitä niitä oli 80 90-lukujen taitteessa. Omassa kotikaupungissani oli tuolloin 6 puutavara-autoilijaa, joilla oli yhteensä 8 pölliautoa. Enään ei ole ensimmäistäkään.
        Eli, jos on kuskien saatavuus heikentynyt, niin on myös tarvekkin.


    • tukkirekka

      Jees, söör, mikä halvattu, kun siirryin työnantajasta työntekijäksi, niin käsitys muuttui täysin.
      Ennen 14eh oli kovaakin kovempi tuntiliksa, mutta nykyään tarjotaan 16e/h ja lisät päälle, niin tuntuu aika mauttomalta.
      Mä ilmootan liittoon kaikki, jotka ei maksa, mitä mä haluun.

      • Pölli-isäntä

        Varmaan juuri tuosta syystä sulla on aikaa täällä palstalla notkuakin,kun ei kukaan enää huoli töihin.Oot liian kallis ja vaarallinen työntekijä firmalle.


      • 87k

        Kyllä 12,49 Euroa tunnissa on TODELLA HYVÄ liksa kuorma-autonkuljettajalle. Meillä pullakuskeilla on noin HYVÄ TUNTIPALKKA!!


      • 87k
        87k kirjoitti:

        Kyllä 12,49 Euroa tunnissa on TODELLA HYVÄ liksa kuorma-autonkuljettajalle. Meillä pullakuskeilla on noin HYVÄ TUNTIPALKKA!!

        Katos kaima!

        Nyt meni vähän pieleen

        Puuta ajetaan usein täysiperävaunulla, jolloin peruspalkka on 13,29€/h ja usein kuljettaja joutuu käyttämään myös erikseen nosturia puiden lastaamiseen jolloin tulee 5% lisä jolloin saadan tunnilta 13,95€

        Ja kahteen viikkoon tulee sitten perustunneilla 1116€

        Ihan tuolta työehtosopimuksesta löytyy peruspalkat ja lisät

        Sitten tietenkin voi tulla yölisää, ylityötä jne mutta ei välttämättä.

        Mutta kuten sanottu, kuskipulaa ei ole, ainakaan vielä.


    • kulkuri

      voisitko nimimerkki 87k lopettaa tarinat vaikka 5:si vuodeksi? hommaa kokemusta ja näkemystä pikkusen enemmän tänä aikana .

    • VOLVO fh16

      koulut päätökseen kun sais niin lähtis F1 ura kuljetus alalla eli puun aju

    • Sälli

      Nöyrää asennetta sit vaan sinne, jos vanhempi jotain neuvoo niin kantsii kuunnella. Eka vuosi menee kyl ihan harjottelun merkeissä.

      • kantonen

        Lähe mieluummin kantoja ajeleen mun yks tuttu ajaa kantorekkaa ja on sanonut että puunajo on helppoa hommaa kunnon risunajoon verrattuna siinä mies pistetään ihan oikeesti testiin kun ajetaan kukkukuormalla metsässä ja joskus kuulemma perävaunukin mukana ainaskin jossain lähellä.


      • Esa Nahka
        kantonen kirjoitti:

        Lähe mieluummin kantoja ajeleen mun yks tuttu ajaa kantorekkaa ja on sanonut että puunajo on helppoa hommaa kunnon risunajoon verrattuna siinä mies pistetään ihan oikeesti testiin kun ajetaan kukkukuormalla metsässä ja joskus kuulemma perävaunukin mukana ainaskin jossain lähellä.

        Siis puuautoillako ei ajeta kukkukuormilla ja perävaunu perässä metsissä? Mitähän minä olen viimeiset viisi vuotta tehnyt, kun on ollut kukkukuormat ja kärry perässä metsäteillä?


      • juujuu
        Esa Nahka kirjoitti:

        Siis puuautoillako ei ajeta kukkukuormilla ja perävaunu perässä metsissä? Mitähän minä olen viimeiset viisi vuotta tehnyt, kun on ollut kukkukuormat ja kärry perässä metsäteillä?

        Jos sä oot tollai kerran 5 vuotta noin tehny ni onhan se sitten uskottava


    • kärry

      Totta helvetissä puutavara-autoilla ajetaan metsässä kärry peräs ja täysillä painoilla ja vähän yliki!! Ei kai niitä kaikkia puita sieltä nupilla telota ensin pikitien varteen!!

    • hölmöjen elvistelyä

      Kuka hölmö tonne mehtää lähtee letkuja vaihtaa ja ketjuja repimään kahessa vuorossa kyttäämään puhelinta ja ajamaa pakulla vaihdolle ku saman rahan saa maantiellä ajelemalla.

    • puukuski3

      Ennemmin sitä kyttää vaihtoa puhelimenpäässä tai mitään kyttää kun etukäteen yleensä jo tietää että se osuu melkein tunnilleen silloin kun on sovittu ja kun on tiedossa mitä tehdään.Saa nukkua kotona ja olla perheen seurassa paljon parempaa elämää kuin asua autonkopissa huoltoasemien parkkipaikoilla viikot.
      Nyt 3 vuotta ollut puunajossa eikä yhtää yötä oo pitäny tienpäällä nukkua ja sitä paitsi se on haastetta elämään se metsässäkäynti ja homman suola.Toisaalta rentouttavaa hommaa liikkua luonnossa

    • pölläri

      Kyllä osaavalle kuskille alalla töitä on ja hyvälle maksetaankin. Ennemmin sen maksaa kuskille, kun kamppeet tulee ehjänä takaisin ja niillä on tehty tulosta. Aika pian ainakin itse entisenä alan yrittäjänä näen, onko ukossa ainesta vai pitääkö sen kutoa sukkia. Meillä Keski - Suomessa on aika haastavat maastot ja ammattimies saa auton tienaamaan. Sama kuinka iso scania on, jos ukko tuhruaa tai ei pärjää.

    • MulleMaksetaan

      Useassa yrityksessä työskennelleenä (nyt hyvässä talossa), sanoisin että jokunen yrittäjä saisi harrastaa mieluummin sitä sukkien kutomista kuin kuljetusyrittämistä.
      Joillekin se vain on helvetin vaikeaa laskea itseään kusettamatta todellista tuottoa ja hankintojen kannattavuutta. Sitten yritetään säästää ihan väärissä paikoissa.
      Ja kuskit saa kuulla että tiukilla ollaan ja vittuillaan turhista.

      Toinen seikka, että varsinkaan vanhempi polvi ei aina tunnu ymmärtävän että työ on työ ja harrastukset erikseen. Ei työntekijöiltään voi vaatia samaa kuin itseltään yrittäjänä noin niinkuin ajankäytön suhteen.
      Kenenkään ei tarvitse vuorokauden ympäri repiä päivästä ja viikosta toiseen, sota-ajat ovat menneet ohitse jo kauan sitten.

    • AKKlainen

      No, tuota - tulijoita on. Kurssit käyty. Kortisto on kohtalo.

      • Hessu

        Niin, kun soittelee yrittäjille, niin ei siellä mitään kuskipulaa ole.


      • Hessu

        Niin, kun soittelee yrittäjille, niin ei siellä mitään kuskipulaa ole.


    • mäntykuitu

      Toisaalla taitaa olla kuskipula, toisaalla taas kuskeja liikaa? Mikä lienee se reitti puuauton rattiin , jos kiinnostusta olisi?

      • ex pöllijulli.

        Ei puuauto puolella ole kuskipulaa vaan maksajapula. Ja paras reitti on käydä puuautokurssi niin yrittäjillä on ainakin tieto että olet ainakin joskus nähnyt puutavaranosturin. Toisaalta minkä takia mennä alalle missä palkka ja vaativuus eivät kohtaa, saman palkan saa ihan oikeistakin töistäkin, niin mikä järki on lähtä töihin klo.01.00 repimään riimuja renkaisiin ja kuuntelemaan mittamiesten vittuilut ja vielä paska palkalla.


      • reittapitkin

        isännän tyttären iskeminen. Ja hyvänä pitäminen


      • Pöllipöljäke
        ex pöllijulli. kirjoitti:

        Ei puuauto puolella ole kuskipulaa vaan maksajapula. Ja paras reitti on käydä puuautokurssi niin yrittäjillä on ainakin tieto että olet ainakin joskus nähnyt puutavaranosturin. Toisaalta minkä takia mennä alalle missä palkka ja vaativuus eivät kohtaa, saman palkan saa ihan oikeistakin töistäkin, niin mikä järki on lähtä töihin klo.01.00 repimään riimuja renkaisiin ja kuuntelemaan mittamiesten vittuilut ja vielä paska palkalla.

        Yhdyn täysin ex pöllijullin kommenttiin.Kyllä töitä saa ainakin meillä päin tehdä jos ei vaadi kuin max 14.5e/t.Viimeisin työsuhteeni kesti puunajossa n.1.5v.Ajelin yrityksessä ensiksi satunnaisesti(on aikaisempaa kokemusta pöllinajosta muutama vuosi).Työnantaja innostui laittamaan mulle oman ajokin.
        Nyt se kuitenkin möi sen jo pois,ei kuulema kannata.Mulle maksettiin yli 12v alalla olleen tuntiliksa,ilta,yö,nosturi lisät,sekä päivärahoja ja lomat..Ei kuulema jää viivan alle juuri mitään.
        No,tästä joku voi päätellä,et huono kuski?Vaikea itseä arvioida,mutta en rikkonu mitään,en kait mä nyt mielestäni hidaskaan ole,ainakin mitä toisiin olen verrannut.
        Lisäksi tein huollot ja rasvaukset itse ja pidin kaluston puhtaana ja muutenkin kunnossa.En tiedä mikä hommassa mättää,mut taas "potkiskellaan kiviä"ja ootellaan talvea,et josko joku tartteisi kiire apua talvikuukausina.Kyseinen isäntä muuten ajaa ihan suurelle metsäyhtiölle suorilla sopimuksilla.Niin ja kalusto ei ollut uutta,vaan hyväkuntoista käytettyä.
        Tiedän kavereita,jotka ajaa rapiat 14e/t pölliautoa ja siinä on kaikki! Heillä kyllä tuntuu töitä riittävän.Joten onko tämä duuni aivan oikeastikin menny näin huonoksi taksoiltaan?
        Vai eikö kaikilla ole samanlaiset taksat edes saman yhtiön ajoissa?Nimittäin jotkut isännät laittavat pakasta vedetyt vehkeet,vieraat kuskit pyörittää autoa tessin palkalla näin ainakin väittävät ja homma pyörii.On vielä vara laitellakin kalustoa,siis ylimääräistä rekvisiittaa tuhansien ekujen edestä!


    • kunniottava

      kyllä pöllikuskin homma on semmonen taiteenlaji,ettei pulla,tai maitoautokuskista ole siihen.Aina on tiet aurattu ja hiekotettu ja valastu.Pöllikuski hakee sen kuorman kokemuksella,eikä käjestä pitäen.

      • luvattatottakai

        Taas tänään yksi paukapää veti yksityistietä tolppia myöten.
        Ei tullut mieleen isännällekään jokamiesoikeudet, tai yhtiölle, myyjälle.
        Komee on historia weppisivuilla, käytös nulikan.


    • Kuski72

      Täytyy kyllä sanoa, ku kaikki puuautokuskit pitää itteää nii päälliköinä ja lajimestareina... ni huh huh.. ite oon ajanu kantoautoa ja puuautoo, ni kyllä se oli ku ois kesäloma alkanu ku hyppäs puuauton rattii kantoauton jälkee... ei ollu ku tapit pystyssä, ni näki hyvin ja paljon kevyempi tyhjäpaino ja paljon lyhyempi vekotin muutenki...

    • Puuautot

      Ite en löydä millän avointa puutava auton paikkaa

    • turhaakirjoiteluaenään

      huomasitko palsta on jo vuoden vanha.

    • apupoikakuljettaja

      talvella on hommia säännöllisesti, syksy- ja kevätaikaan vähän huonommin.

    • Töitävailla

      Jos jostain Satakunnasta, etelä-pohjanmaalta, tai pirkanmaalta löytyy vapaa puutavara-auton paikka niin ilmoittamaan niistä kiitos 😀

    • Kunhankysyin

      Mistä niitä avoimia puutavara-autonkuljettajan paikkoja löytyy?

      • risukiito

        Kolppi 05.10.2016 soita Pietarsaari TE-keskus (9066...). Suomen AINOA vapaa paikka. Novia:n kautta tulee kuskeja. Oksat jää tielle, elävät puut lommolla ei kuitenkaan irtipoikki.
        Ei niitä duuneja ole. Työkokemusta pitää olla 5-10vuotta ennen ensimmäistä keikkaa. Ponsse ja deere-valmistamot ainoat hyötyjät puutyöstä. Ja tieten ulkom. vuokrakuskit.
        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kuskipula-koettelee-kuljetuksia-1.101047
        http://www.skal.fi/tietoa_meista/erikoisjarjestot/metsaalan/ota_yhteytta


    • Rahtiakka

      Sain hyvän tukkiauto työn ja sen osa omistuksen loppu elämäksi sänkyni kautta.

      • Kattoos

        Hyvä niin Maija pohjank......


    • Kunhankysyin

      Erikoista kyllä että kuskeja halutaan mutta uudet ei kelpaa vaan täytyy olla 30:nen vuoden kokemus alalta ennenkuin edes harkitaan ottamista palkkalistoille 😒 😎

    • Raketsu

      Kova halu alalle myös satakunnan alueella..

    • tien.tukkona

      Miks te tukkijullit tukitte aina kaikki metsätiet. Olin mökillä ja joku tukkirekka oli 40 minuuttia edessä. Kyllä jurppi ihan penteleesti. Oli kiire kylille ostoksille ja syömään. Siinä odotettiin kuin tatti. Kuormasi vaan eikä pätkään välittänyt että tie oli poikki. Oli juuri aloittanut tuhotyönsä. Siitä ei menis edes ambulanssi ohi. Eikö teille puupäille ole mitään tapoja opetettu, puupäitä kun nostelette kuormaan.Tien poikkaisu pitää ilmoittaa etukäteen ja saada siihen lupa. Te terrorisoitte poikkasemalla teitä. Linnaan vaan tuollaiset suharit. Kaveri latoi jumalattoman ylikuorman ja lähti löntystellen ajamaan pikkutietä eteenpäin. Jatkossa soitan aina poliisit paikalle ja menen soittamaan suuta ajurille. Videokuvaan myös tilanteen.

    • puupäälastaaja

      Soita vaikka Kiinankeisarille... Poliisit nauraa tuommoisille ilmoituksille. Kuvata toki saat.

    • ylikuormasta.sakot

      Hytissä istuvat latvalahot tukkii kaikki metsätiet. Ei kyllä naurata kun kiinankeisarit pinoaa niitä pöllejään ylisuuriin kuormiin laiskasti läntystellen. Käräytän kaikki ylipainoiset, ylikuormanneet juntit heti matkalla.

    • jokuroti.oltava

      Sama homma täällä. Kyrsii sivuteiden tulppaajat. Puuauton ratissa istuu puupäät. Kuorman lastauksessa ei suljeta tietä. Menikö jo kalloon. Tie on kulkemista varten ei puuautojen parkkipaikka.

    • juntitjumis

      Robotti rekka tulee seuraavaksi, ilman kuskia! Jota ohjataan avaruudesta satelliitilla!

    • avaruusjullit

      Tuntuu kuin jo nyt puukuskit olis avaruudesta tulleita humanoideja. Niin kummallista niiden tahmastelu on. Tulppana joka paikassa. Vaarallisia kuormia vaan kasataan, hyvä että autot kuormineen pysyvät pystyssä tiellä. Näyttää näiden robottirekkojen käyttöjärjestelmät olevan ihan sekaisin. Ennen auto ajettiin pinon viereen ja jätettiin tiet vapaaksi. Nyt niitä näköjään ohjataan avaruudesta ja tietoliikenneyhteys on kokonaan poikki tai pätkii. Ja tukkiauto jätetään keskelle tietä, perkule. Täytyy ottaa ensikerralla retkivarusteet, dvd-elokuvat, lämpöiset turkit ja evästä mukaan kun odotellaan ajojullien robottihommaa. On se vaan hienoa käskyttää nostokauhaa ja asetella tukkeja peräkärryyn. Sitten syödään vanukasta ja ajetaan löntystellen tehtaalle.

    • nöfnöff

      Suuri ilo katsella ja haistella vihreän kullan lastausta!

    • röhröhröh

      Ja kauhan varresta ohjaamoon löntysteleviä haisevia sikoja!

    • Hhjkjjhb

      15e tunti,ei saa pitää pekkasia,paljo läpitunnin liksaa, ja vetelet ketjua pitkin talvee......ei kiinnosta,ajan lastua vaikka mielummin

    • Aloisio

      Minun nimeni on Mrs Aloisio Mariana. Asun Portugalissa ja olen tänään erittäin onnellinen nainen? Kerroin itselleni, että mikä tahansa lainanantaja, joka voisi muuttaa elämäni ja perheeni, viittaan kaikkiin henkilöihin, jotka etsivät lainaa heille. He antoivat minulle ja perheelleni onnellisuutta, tarvitsin 150 000,00 dollarin lainan Aloittaa elämäni koko leskenä 3 lapsen kanssa tarkoitin tätä rehellistä ja Jumalan pelkäävää lainaa tarjoavaa yritystä, joka auttoi minua lainaa 150 000,00 euroa. He ovat todellakin JUMALA pelkää ihmisiä, hyvämaineinen lainayhtiö.

      Olen erittäin iloinen, että sain lainani niiltä viime viikolla. Jos tarvitset lainaa ja olet 100% varma maksaa laina takaisin, ota yhteyttä heihin ja kerro heille, että Aloisio Mariana ohjasi heidät. Ota yhteyttä E_mailin kautta: [email protected]

      Aloisio Mariana

      Todistusta siitä, miten saan lain

    • Puutavarakoulunkäynyt

      Palkka melkeen sama nosturilisä raha tekee vaan duunista palkitsevampaa

      Mutta olen ite käynyt koulun ja voin sanoo että ajan ennemmin rahtia uin tuolla metsän keskellä peruuttaessa ojaan ja sellasta rankkaa hommaa se o

      Palkan ku tuplais ni eikuolis ala palkka on 1500e 2 viikossa alottelijalle

    • Jkklhg

      Jaa miksikö?

      "Renkien" pitäisi tehdä vapaaehtoistyötä viikonloppuisin, että autolla voi taas ensviikolla tehdä töitä. Eli renkaita vaihtaa, nosturin rasvaus ja letkujen vaihtoja, muutakin huoltoa mitä vain itse osaa.

      Tästä ei makseta palkkaa, koska eihän autokaan silloin tuota, niin ei työntekijäkään tuota. Tämä todettuna 3 eri firmasta, jotka ajavat pelkästään puuta. Saman rahan saa helpommalla ja vähemmällä työllä. Harvemmin noissa puunajoista maksetaan sopimuksien mukaan palkkaakaan.

    • KiitoReino

      Tikku-kiito on aivan perseestä

    • Pulaaika
      • Tikku_Kiito

    • ikuinen_lapsi

      Hyvin on hommat hanskassa kuskeilla. Youtubesta olen nähnyt miten metsäautotiellä yhdistelmä kääntyy intiaanikäännökseen ja leuka loksahtaa auki.

    • Anonyymi

      Saako puuautokuskit jonkin sortin nosturilisää ja jos saa niin minkälaisista euroista puhutaan ??

      • Anonyymi

        Kaikki lisäthän on kerrottu työehtosopimuksessa eli nosturilisä on 5%.


    • Anonyymi

      Enimmäkseen on noita leukapartoja jotka liimattu eri keeperillä ,kun ei parta kasva puukengällä suossa ei pääse pitkälle.

    • Anonyymi

      Mielenkiintoista oli lukea aikasempien vuosien kokemuksia puukuskeista. Meidän tikkuautot huristelevat kovastikin ja kuskit ovat kullanarvoista ainesta. Ollaan ihan itte koulutettukin muutama ja hyvä porukka on kasassa. Yritetään olla olematta tukkona teillä, kun meille jopa silloin tällöin ilmoitetaan aikataulut kuormausajoista. Laitetaan jopa kolmio kauemmas, jossa on kuskin puh.numero. Muistettakoon, että ei puukuski voi mitään sille, jos puukasa on mettäkonemiesten toimesta lykätty tienkulkijoita ajatellen viheliäiseen paikkaan. Onhan nuo pojat välillä aikas paskasia, kun hydrauliöljyt tulee päälle, rämpivät kärrin alla, kun jarrut jumittaa ja kaikkee kivaa. Joillakin näkkyy roikkuvan just leukaparta eikä se ole miestä huonontanut. Kyllä kuitenkin sanoisin, että hemmetimoisia ammattimiehiä he ovat ja pitkää pinnaa kysyy rämpiä jossain kapeilla syrjäteillä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe