It-tradenomit

------

Voisiko joku it-tradenomiksi valmistunut tai alalla opiskeleva kertoa, minkälaisiin työtehtäviin tuolla koulutuksella voi päästä? Jos suuntautumisvaihtoehtona on

- verkkomultimedia
- visuaalinen käyttöliittymäsuunnittelu
- tietoverkot
- ohjelmistonkehitys?

Mitä työ käytännössä on?

18

1282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työpaikkoja vähän

Minua vähän naurattaa nuo suuntautumisvaihtoehdot.

*verkkomultimedia
      Todennäköisesti Adobe Flashillä opettelette tekemään melko kökköjä animaatioita ja jollain videon käsittely ohjelmistolla leikkaatte, käsittelle videoita, äänen käsittely.. tiedostoformaatit jne, kuvankäsittely. (Saattaa kuulostaa turhan hienolta. )

*visuaalinen käyttöliittymäsuunnittelu
      Todennäköisesti käytetään jotain kehitysympäristöä ja suunnitellaan yksinkertaisten ohjelmistojen käyttöympäristöjä?

*tietoverkot
      Perehdytään tietoverkkoihin, rautaan ja asennuksiin. Asennatte ehkä Wlanin! (LOL)

*ohjelmistonkehitys
      No miltäs tuo kuulostaa? Aika paljon selittää jo itsessään.

Todennäköisesti sieltä valmistuu paljon työttömiä. Enkä ole edes pessimisti.

Parhaimmat toki löytävät töitä mistä tahansa, mutta tuppaa olemaan, ettei ne koulun opit riitä vaan taustalla pitää olla jo harrastuneisuutta ja intohimoa alalle.

Tradenomi kuin muutkin nomit tekevät monasti koulutusta vastaamatonta työtä koko ikänsä, sen verran Suomessa on ylikoulutusta ja alan työpaikkoja vähän tarjolla. Jos sulla ei ole _mitään_ käsitystä että mitä nuo edes tarkottaa, niin suosittelen harkitsemaan uravalintaa uudelleen.

Työ voi käytännössä olla mitä tahansa. Ei sitä kukaan määrittele mitä tradenomi voi tehdä, todennäköisesti mikrotuki tai helpdesk työ on yksi mahdollisuus, mutta niitähän tekevät jo datanomit. Niitä töitä tosin on enemmän tarjolla. Periaatteessa tradenomi-tutkinto on aika laaja, mutta käytännössä ne työtehtävät ja niihin pääsy on sitten työelämässä rajallista.

Minä en itse henkilökohtaisesti lähtisi kouluttautumaan tradenomiksi tällä hetkellä.

• -...,.,

minua kiinnostaakin työ ulkomailla, ei vain Suomessa.

• Vaikeampaa
        -...,., kirjoitti:

Olemattomalla työkokemuksella vastavalmistuneena on vielä vaikeampaa sitä koulutusta vastaavaa työtä on ulkomailta löytää kuin Suomesta.

Johonkin baariin voit tiskaajaksi päästä, mutta Euroopassa ja muuallakin on noita perusosaajia työttömänä laumoittain.
        Ja yleensäkin noihin ulkomaanhommiin pitää osata muutakin kuin sitä kouluenglantia, kun maan kieltä äidinkielenäänkin puhuvia on töihin tulossa laumoittain.

• meeppäs
        -...,., kirjoitti:

Kyllä jos halua löytyy, niin ulkomailla on paljon mahdollisuuksia toki enemmän kuin Suomessa. Periaatteessa it-helpdeskejä löytyy ulkomailta pilvin pimein ja vielä sellaisia, joihin haetaan suomenkieltä osaavia. Se voi olla ihan realistinen tavoite jo nyt ilman tradenomin tutkintoa, sinne vaan hakemusta vetämään niin saat työkokemusta.

Ihan oikeasti, sitä ei välttämättä saavuta tradenomin papereilla yhtään mitään. Kovasti niitä hypetetään, mutta todellisuudessa se työnsaanti on monesta tekijästä kiinni.

• Haluaa..
        meeppäs kirjoitti:

Kyllä jos halua löytyy, niin ulkomailla on paljon mahdollisuuksia toki enemmän kuin Suomessa. Periaatteessa it-helpdeskejä löytyy ulkomailta pilvin pimein ja vielä sellaisia, joihin haetaan suomenkieltä osaavia. Se voi olla ihan realistinen tavoite jo nyt ilman tradenomin tutkintoa, sinne vaan hakemusta vetämään niin saat työkokemusta.

Ihan oikeasti, sitä ei välttämättä saavuta tradenomin papereilla yhtään mitään. Kovasti niitä hypetetään, mutta todellisuudessa se työnsaanti on monesta tekijästä kiinni.

No kyllähän ulkomailta helppareista saattaa töitä löytyä, jos haluaa minimipalkalla jossain Dublinissa kommuunissa asua.
        Kokemusta on, mutta ei tuo mitään "valkoihoisen" hommaa ole.

Oletan, että aloittaja tarkoittaa jotain "oikeata työtä".

• työelämä on mitä on
        Haluaa.. kirjoitti:

No kyllähän ulkomailta helppareista saattaa töitä löytyä, jos haluaa minimipalkalla jossain Dublinissa kommuunissa asua.
        Kokemusta on, mutta ei tuo mitään "valkoihoisen" hommaa ole.

Oletan, että aloittaja tarkoittaa jotain "oikeata työtä".

No tarkoitin kyllä lähinnä kokemuksen kannalta ulkomailla työskentely on ihan hyvä juttu.

Mikä se on sitä "oikeaa työtä"? Ongelma tulee vastaan siinä, että pelkkä koulutus yhä harvemmin tuo sitä "oikeaa työtä". Ihmisillä on nykyaikana niin outoja käsityksiä työelämästä yleensä. "Kaikki mulle heti" on aika yleinen asenne. Valitettavasti harvemmin kaikki tulee heti ja sitä joutuu asioiden eteen tekemään työtä ja kaikenlaista duunia.

Suomessa on sen verran ylikoulutusta, että jos ei omaa suhteita, niin on aika pitkälti valmistumisen jälkeen yhtä kuin työtön. Kyllä ne työnantajat toisaalta tietävät, että mikä Suomen koulutuksen taso noin yleensä on, ettei sieltä nyt umpimähkään ketätahansa tradenomia edes palkata.

Olen kuullut, että ulkomailla on työpaikan saanti jopa helpompaa kuin Suomessa. Sitä vaan pitää olla jalat maassa, eikä odottaa mahdottomia työelämältä yleensä. Toki sillä tradenomitutkinnolla voi olla arvoa ulkomailla, jos omaa siihen lisäksi jotain erityisosaamista.

Dublinin keikka voi kuule avata tien vastaaviin tehtäviin vaikka Suomessa. Ei pidä olla turhan kapeakatseinen...

• palata
        työelämä on mitä on kirjoitti:

No tarkoitin kyllä lähinnä kokemuksen kannalta ulkomailla työskentely on ihan hyvä juttu.

Mikä se on sitä "oikeaa työtä"? Ongelma tulee vastaan siinä, että pelkkä koulutus yhä harvemmin tuo sitä "oikeaa työtä". Ihmisillä on nykyaikana niin outoja käsityksiä työelämästä yleensä. "Kaikki mulle heti" on aika yleinen asenne. Valitettavasti harvemmin kaikki tulee heti ja sitä joutuu asioiden eteen tekemään työtä ja kaikenlaista duunia.

Suomessa on sen verran ylikoulutusta, että jos ei omaa suhteita, niin on aika pitkälti valmistumisen jälkeen yhtä kuin työtön. Kyllä ne työnantajat toisaalta tietävät, että mikä Suomen koulutuksen taso noin yleensä on, ettei sieltä nyt umpimähkään ketätahansa tradenomia edes palkata.

Olen kuullut, että ulkomailla on työpaikan saanti jopa helpompaa kuin Suomessa. Sitä vaan pitää olla jalat maassa, eikä odottaa mahdottomia työelämältä yleensä. Toki sillä tradenomitutkinnolla voi olla arvoa ulkomailla, jos omaa siihen lisäksi jotain erityisosaamista.

Dublinin keikka voi kuule avata tien vastaaviin tehtäviin vaikka Suomessa. Ei pidä olla turhan kapeakatseinen...

Suomeen sen jälkeen enää? Tää on niin kurjistuva valtio tulevaisuudessa, vaipuu vähitellen banaanivaltioluokkaan, että kerran ulkomaille päästyään ei takaisin kannata enää palata. Monet merkit viittaavat kurjistumiseen.

• hfdjgjfgkfkkk
        palata kirjoitti:

Suomeen sen jälkeen enää? Tää on niin kurjistuva valtio tulevaisuudessa, vaipuu vähitellen banaanivaltioluokkaan, että kerran ulkomaille päästyään ei takaisin kannata enää palata. Monet merkit viittaavat kurjistumiseen.

Aloitin juuri, mietin vaan että työlistyykö tällä oikeasti johonkin hyviin hommiin. Meinaan mun mielestä aika turhaa lukea amk tutkintoa kun pelkällä datanomi koulutuksella pääsee noihin helpdesk ja mikrotuki hommiin. Mahtaisiko tietotekniikan insinööri olla jo parempi vaihtoehto?

• ei tosiaan

Tosiaan, opettajilla ei ole itsellään kovin kummoisia taitoja, joten menestyäkseen on oltava omaa kiinnotusta ja harrastuneisuutta. Koko ajan tulee nuoria, jotka osaavat yhä enemmän omatoimisen oppimisen kautta. Joskus 15 vuotta oli ihme, kun 16-v Harri Hursti teki jotain koodinpätkää, omat lapseni osasivat vastaavaa jo kymmenvuotiaina ja enemmänkin. Meillä lapsilla on työkalut ja kirjat käytössä isänsä ammatin vuoksi ja he ovat ns. itseoppineita.

• 17 vuotta alalla
        ei tosiaan kirjoitti:

Tosiaan, opettajilla ei ole itsellään kovin kummoisia taitoja, joten menestyäkseen on oltava omaa kiinnotusta ja harrastuneisuutta. Koko ajan tulee nuoria, jotka osaavat yhä enemmän omatoimisen oppimisen kautta. Joskus 15 vuotta oli ihme, kun 16-v Harri Hursti teki jotain koodinpätkää, omat lapseni osasivat vastaavaa jo kymmenvuotiaina ja enemmänkin. Meillä lapsilla on työkalut ja kirjat käytössä isänsä ammatin vuoksi ja he ovat ns. itseoppineita.

Tuttavapiirin kuuluu joitakin perheitä,joissa on teini-ikäisiä ja täytyy kyllä sanoa, että porukoita näyttää kiinnostavan enemmän sosiaalinen media, tekstarit ja yökaudet jatkuva pelien pelaamineen. Vanhemmilla ei näytä olevan rohkeutta ohjata jälkikasvunsa tekemisiä vähemmän viihteelliseen suuntaan, vaikka itse it-alalla toimivatkin. Toki kai niitä on aktiivisiakin perheitä....

• welcome to kela
        hfdjgjfgkfkkk kirjoitti:

Aloitin juuri, mietin vaan että työlistyykö tällä oikeasti johonkin hyviin hommiin. Meinaan mun mielestä aika turhaa lukea amk tutkintoa kun pelkällä datanomi koulutuksella pääsee noihin helpdesk ja mikrotuki hommiin. Mahtaisiko tietotekniikan insinööri olla jo parempi vaihtoehto?

It-insseillä on ihan sama koulutuspöhö kuin it-tradenomeilla. Tradenomi tutkinto on hyvä lisä, mutta se ei valitettavasti takaa yhtään mitään. IT-ala tuskin minnekään häviää, se on totta.

Tradenomin tutkinto on käsittääkseni kaupallisempi ja käytännöllisempi, kuten datanomi on. Joiltain osin datanomi ja it-tradenomin koulutuksista löytyy tosi paljon yhtäläisyyksiä. Tradenomin tutkinto toki syventää tietämystä, mutta toki kaikki tieto on vapaasti saatavana, että itseään voi sivistää toki koulun ulkopuolellakin.

Työelämä voi nykyisin olla pitkälti sellasta, että tässä kuussa töitä ja ensi kuussa jo työttömänä. Kun vähän aikaa sitten oli meno "tulos tai ulos", niin nykyisin se menee "tulos JA ULOS"- tyyliin.

• game dev wannabe

Käsityksesi koulutuksesta on päin helvettiä. Ei ihme, ettet t-tradenomiksi halua. Tradenomi on muuten ihan eri asia. Tuo nimitys on perseestä.

Kirjoitin vähän tarkemman kuvauksen noista suuntautumisista. Kursseja on helvetisti ja tietoliikennepuolelta saa varmasti jo tarpeeksi eväitä töihin. mutta siinä olet oikeassa, että innostusta ja harrastuneisuutta on oltrava tai hankittava kouolutuksen aikana, että voi kehittyä. Eihän koulu voi tietoa päähän kenellekään tunkea - ei mikään koulu eikä ala, paitsi amis. Mutta se onkin koulutuksen pointti antaa se lisäsysäys opiskeluun. Jokainen opettelee ITSE.

Koulusta on muuten myös tosi hyvät mahdollisuudet lähteä ulkomaille vaihtoon tai harjoiteluun!!

• valaistuimme kaikki
        game dev wannabe kirjoitti:

Käsityksesi koulutuksesta on päin helvettiä. Ei ihme, ettet t-tradenomiksi halua. Tradenomi on muuten ihan eri asia. Tuo nimitys on perseestä.

Kirjoitin vähän tarkemman kuvauksen noista suuntautumisista. Kursseja on helvetisti ja tietoliikennepuolelta saa varmasti jo tarpeeksi eväitä töihin. mutta siinä olet oikeassa, että innostusta ja harrastuneisuutta on oltrava tai hankittava kouolutuksen aikana, että voi kehittyä. Eihän koulu voi tietoa päähän kenellekään tunkea - ei mikään koulu eikä ala, paitsi amis. Mutta se onkin koulutuksen pointti antaa se lisäsysäys opiskeluun. Jokainen opettelee ITSE.

Koulusta on muuten myös tosi hyvät mahdollisuudet lähteä ulkomaille vaihtoon tai harjoiteluun!!

Käsitykseni koulutuksesta oli täysin oikea ja tiesin melko pitkälle mitä ne tulisivat pitämään sisällään. Kirjoitin lähinnä sarkastisesti niistä. Koulutuksen sisältö vaihtelee kouluittain aika paljon ja kaikkialla ei saa yhtä laadukasta koulutusta vaikka opetusministeriö niin haluaa uskotellakin.

Yksi syy miksi en itse henkilökohtaisesti it-tradenomiksi lukisi on juuri se, että olen jo aikamoinen tekijä, että turha alkaa nokittelemaan sieltä koulunpenkiltä newbie noob. Tulet huomaamaan, että kilpailutilanne työmarkkinoilla on todella kova, kun joka maakunta pukkaa pihalle satoja it-tradenomeja ja it-insinöörejä; eikä siinä vielä kaikki yliopistolta tulee omat vuosikertansa. :) Welcome to Finland. Täällä jokaisella on jokin hattu.

Ihan oikeasti ei ole olemassa sellaista unelmaduunia, joka olisi JUURI tradenomille tehty, johon palkattaisiin vain tradenomi ja johon voisi hakea vain tradenomi. Moni tradenomi on tottunut siwan kassaan paremman työn toivossa.

Kyllähän sinä vielä työelämään pääset näkemään kaikki metsän puut. Welcome.

• V

Mahdollisuuksia on paljon, mutta ne riippuu paljolti omista taidoista.

Ikävä todeta, mutta tuolla koulutuksella nyt ei paljon auta hehkuttaa (mulla oli miltein sama), mutta työkokemus ja omat harrastukset auttaa.

Moni opiskelukaveri on päätynyt helpdeskiin tai vastaavaan. Helpdeskikään ei välttämättä huono paikka aloittaa. Etenemismahdollisuuksia on ja töitä löytyy muualtakin kuin Suomesta. Irlanti hyvänä vaihtoehtona

• not my cup of tea
        V kirjoitti:

Mahdollisuuksia on paljon, mutta ne riippuu paljolti omista taidoista.

Ikävä todeta, mutta tuolla koulutuksella nyt ei paljon auta hehkuttaa (mulla oli miltein sama), mutta työkokemus ja omat harrastukset auttaa.

Moni opiskelukaveri on päätynyt helpdeskiin tai vastaavaan. Helpdeskikään ei välttämättä huono paikka aloittaa. Etenemismahdollisuuksia on ja töitä löytyy muualtakin kuin Suomesta. Irlanti hyvänä vaihtoehtona

Irlanti on muuten ihan kiva, mutta siellä on asumiskustannukset korkeat. Siitä palkasta ei jää juurikaan säästöön, koska lähes kaikki menee elämiseen ja leijonanosa juuri asumiskustannuksiin.

Se palkka saattaa kuulostaa houkuttelevalta, mutta se ei juuri riitä samaan elintasoon mitä suomalainen odottaa; asuntolaina, pysyvämpi työpaikka, auto jne.

Toki jostain voi alottaa.

• wonderboje

9 vuotta olen tehnyt hommia IT-alalla. Aloitin ohjelmistokehityksestä, eli ihan Java-ohjelmoinnista. Se oli mielenkiintoista; ohjelmointi on puuhaa josta tykkää jos on luova ja sitä kannattaa opiskella ihan itsekin. Eli pelkkä kurssiopetus ei välttämättä mene tarpeeksi syvälle; ala on laaja mutta antoisa. Erittäin hyviä paikkoja ja mielenkiintoista työtä. Varsinkin jos pääsee tiimiin tekemään töitä, ja sattuu mukavat kollegat, niin työstä nauttii. Yksinäinen puurtaminen voi olla rasittavaa.

Verkkomultimedia ilmeisesti web-puolen suunnittelua ja toteutusta, animaatioita, videota, ns. RIA nykyään eli rich information applications. Adobe on raskaasti mukana täällä, niiden työkalut on muuttuneet ihan täysipainoisiksi kehitysalustoiksi. Adobe AIR kannattaa myös tsekata. En tiedä niin paljon näistä..

Tietoverkkoihin panostetaan myös tulevaisuudessa voimakkaasti. Cisco ennustaa että liikennemäärät tulevat kasvamaan erittäin voimakkaasti, johon uskon myös itse. Videoneuvottelu ja varmasti vielä moni tuntematon viestintätapa tulee nousemaan esille. Yritykset kutistuvat kun maailman toiselta laidalta voidaan viestiä reaaliaikaisesti, pätkimättä, hyvällä kuvanlaadulla ja äänellä tänne asti. Pikaviestimet tulevat sähköpostin rinnalle paljon. Kannattaa tutkia omin nokin erilaisia viestimiä, koulut eivät pysy aina perässä näissä.

Käyttöliittymäsuunnittelu on monitieteinen ala, jossa on psykologiaa, graafista suunnittelua, ergonomiaa, kognitiivista tiedettä ja muita ihmisen tiedonkäsittelyteorioiden alueita. Erittäin mielenkiintoinen alue, ja tärkeä. Huonot käyttöliittymät estävät ja hidastavat työntekoa; vieläkin on paljon tekemistä niissä. Kehitettävä aines ei taatusti lopu.

• vanhan liiton it-trade

"Käyttöliittymäsuunnittelu on monitieteinen ala, jossa on psykologiaa, graafista suunnittelua, ergonomiaa, kognitiivista tiedettä ja muita ihmisen tiedonkäsittelyteorioiden alueita"

AAAAAHHHHAAAAAHHHAAAAAHHHAAAAHAAHAHAHAHAHA! Ei perkele! Tuollaistako nykyään it-tradeille opetetaan koulussa?! Ja paskat sanon minä! 13v sitten it-tradekoulussa käyttöliittymien osalta ei todellakaan opetettu noin hienostuneesti käyttöliittymien tekemistä ja jos nykyään noin tapahtuu, menee homma kyllä vitun pelleilyksi. Ammattikorkeat haluavat NIIN olla yliopiston vertaisia, että pitää yksinkertaiset asiat tehdä monimutkaiseksi.

BTW: yliopistopellet koodaa sitten kaiken viimeista mutteria myöten olioluokiksi,jotka onkin sitten HELVETIN vaikea ymmärtää ja ylläpitää.

Ei siis ihme, että nykypäivän inssit, tradet ja maisterit eivät pärjää työelämässä, kun koodaamisen jalo taito on hiotti niin perkeleen monimutkaiseksi lillukanvarsien koluamiseksi.

• Old ass dev

Valmistun itse IT-tradenomiksi tässä pian ja nyt laman aikana ei töistä paljon haaveilla. Mutta ajattelin kartuttaa osaamistani ja pyrkiä kuitenkin kokoajan töihin.

Meillä 2005:llä ei ole suuntautumsivaihtoehtoja mutta käytännössä olen suuntautunut digimediaan ja opiskelin paljon ohjelmointia.

Ei sillä ole väliä, mikä suuntautumisesi on jos osaat / et osaa sitä työtä johon haet. Eli voit värkkäillä ohjelmoinnin kanssa kok okoulun, mutta olla silti harrastustesi takia super-photoshoppaaja, joka saa töitä mainosfirmasta.

- verkkomultimedia
      Flash-koodailua, web-kehitystä, sivujen tekoa, tietokantoja. Tämä on hauskaa puuhastelua.

- visuaalinen käyttöliittymäsuunnittelu
      Vaikea sanoa, paljonko käyttissuunnittelijoita palkataan, mutta jos alalla haluaa kehittyä superiksi niin mikäss siinä. Ainakin voi sanoa, että nykyään käyttöliittymät ovat ihan perseestä ja joku saisi ne suunnitella uusiksi :D

- tietoverkot
      Työllistää eniten ja on myös kuivaa. Johtojen kanssa pelattaan mutta painopiste on palvelinten, reitittimien, kytkinten ym laitteiden konffailemisissa. Eli rakennetaan loogisella tasolla tietoverkkoja eri tavoilla. Meillä oli yksi kurssi tätä pakollisena.

- ohjelmistonkehitys?
      Helppo tapa työllistyä. Ongelma on, että pitää rakastaa koodaamista ja nörttäämistä tai ainakin olla tosi hyvä koodaaja. Koodaaminen on aika no-life mutta toisaalta niin se on moni muukin hyväpalkkainben työ ja saahan tässä luoda jotain toimivaa. Koodaus on kivaa niin kauan, kun sen osaa ja kaikki sujuu ongelmitta :). Silti ohjelmoinnin ottaminen koulussa on välttämätöntä ja hyväksi, vaikka suuntautuisi web-puolellekin töissään. Ohjelmointi on valttia. Pitää harrastaa itsekin, mitä minä en tehnyt vaikka oisin voinut pelejä vääntää, ja nyt kaduttaa. Otin kaikki ohjelmointikurssit mutten ole silti tosiaan mikään koodari.

Koodaus ei ole ainoa asia. Onhan sitä ohjelmistosuunnittelua ynnä muuta. IT-tradenomin koulutukseen kuuluu myös paljon muuta pientä kivaa kuten projektihallintaa, myyntiä ja markkinointia ja sen sellaista. Itse ainakin haluaisin tulevaisuudessa olla myyntityössä aktiivisesti. Ajattelin aloittaa kuitenkin työsarkani testaajana vaikka jos ei muuta ;D.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      72
      3142
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      34
      2002
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      287
      1650
    4. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      115
      1632
    5. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      267
      1240
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      28
      1153
    7. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      91
      1130
    8. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1064
    9. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1050
    10. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      98
      1033
    Aihe