Miksi varikset

ei välitä

huuhkajasta???
Lähdin tänään pyytämään variksia muovi huuhkajan kuvan avulla alueelta jossa varikset ovat tärvelleet maanomistajan heinäpaaleja jo liiankin edestä.
Kuvan asetin 20m päähän keskelle peltoa 5m korkean kepin latvaan. I.5h istumisen jälkeen noin 50 varren lauma lähestyi latva latvalta peltokurkkua missä olin hyvässä näkösuojassa passissa. Vaikka pöllö törrötti todella näkyvällä paikalla laskeutui osa variksista 20m päähän kuvasta maahan rauhassa syömään osan istuessa kuusten ja koivujen oksilla näkömatkan päässä kuvaan. Kaiken huipun lisäksi yritti varpushaukka viisi kertaa iskeä maassa ruokailevia variksia ja näky oli todella outo. Varis hetken aikaa räpisteli haukan kynsissä, haukka irrotti ja lensi lähi lepän oksalle istumaan ja viiden metrin lennon jälkeen varis jatkoi kaikessa rauhassa syömisiä pellolla haukan tätä edelleen tarkkaillessa. Haukka valitsi uuden varren ja sama tilanne toistui viidesti. Kyllä loksahti monttu auki että miksi varikset ei välitä iskevästä ja kiusaa tekevästä varpparista vaikka hyvän iskun saatuaan on varre varmaan haukan ruokaa ja toisekseen miksi varikset ei vähääkään välittäny huuhkajasta? Kiitos vastauksista ja neuvoista etukäteen sillä maanomistajan toiveita pitäisi toteuttaa ja tuho variksista päästä keinolla millä hyvänsä.

9

3332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aito!

      Varikset käy tarkistamassa pöllön tuoteselosteen aitousleiman ja samalla ne toteaa, että tuohan on vain feikki.
      Täällä naapurit asetti pöllönkuvia talojen katoille saadakseen naakat pysymään poissa katoilta. Mitenkäs kävi?
      Naakat nukkuu yönsä jonossa turvallisesti pöllön jalkojen juuressa.
      Ei niitä huijata, mutta joku niitä vaaniva peto voi huijaantua.

      Tiesitkös, että variksen metsästys vaatii kuusi avustajaa?
      Ensin laaditaan kyttäyspaikka ja sitten kun aiotaan metsästää kävelee seitsemän pyssynkantajaa koppiin. Hetkenkuluttua kuusi kävelee pois.
      Nyt varikset laskee poistuvia metsästäjiä, 1, 2, 3, 4, 5, 6 ja koska variksella ei ole mitään lukujärjestelmää tulee psygologinen raja 6 vastaan.
      Kuusi on nimittäin suurin luku, jonka voi laskea ilman apumenetelmiä.
      Kokeile itse. Kuinka monta varista osaat laskea yhdellä silmäyksellä alkamatta niitä numeroimaan.

      • vaan

        mielenkiinnosta kysyisin että perustuuko tuo numero 6 tietoon vai onko vaan provo?Voiko varis ajatella noin? -Tietämätön-


      • ettei totta
        vaan kirjoitti:

        mielenkiinnosta kysyisin että perustuuko tuo numero 6 tietoon vai onko vaan provo?Voiko varis ajatella noin? -Tietämätön-

        toinen puoli.
        Korppien on todettu osaavan laskea sinne neljään - kuuteen asti.
        En enää muista tarkkaan, mutta jonkinlainen matikkapää varislinnuilla on.
        Täytyisi lukea vanhat kirjat taas läpi... mutta tosiaan jutussa on jotain perää.


    • variksenampuja

      olen testannut muovihuuhkajalla ja aidolla täytetyllä huuhkajalla.Kyllä niillä on selkeä ero aidon hyväksi, se pyytää paljon paremmin.
      Muovihuuhkajaa parantaa myös kun liimaa siihen höyheniä niin että ne heiluvat tuulessa.

    • Anonyymi

      Mitähän pahaa varikset on sulle tehneet ?

    • Anonyymi

      Metsästän variksia osana ammattimaista riistanhoitoa. En valitettavasti ehdi antaa juuri käytännön neuvoja, mutta totean, että varisten älykkyys on verrannollinen noin 7 vuotiaan älykkyyteen. Huuhkaja ei ollut aidon näköinen (varmasti kimmelsi auringossa) eikä oikeaoppisella paikalla. Lisäksi sinä olit todennäköisesti paljastunut ”tiedustelijoille” jo ennen passiin pääsyäsi.
      Nyt ensin on saatava seuraavat asiat kuntoon:
      •Korpin poronhoitoalueen eteläpuoleinen rauhoitus pois.
      •Varislintujen pyyntiajat järjellisiksi.
      •Elävänäpyytävä varishäkki sekä elävän variksen käyttö houkuttimena sallituksi.
      •Variskasetin käyttö sallituksi.
      ANNAN KUITENKIN MUUTAMAN PERUSVINKIN:
      -Pyyntipaikka lentoreitin varteen ja TIIVIISSÄ ampumakojussa oltava aamulla jo ennen auringonnousua naamioituneena.
      -Huuhkajankuvalle rusakon/supinturkki. Heiluvat korvatöyhdöt, erityisen punaiset silmät ja tuulessa lepattava valkoinen kaulaparta ärsyttävät hyökkäykseen.
      -Kuollut varis tai variksenkuva huuhkajan jalkoihin.
      -Kevät parasta aikaa, silloin viha huuhkajaan suurimmillaan. Muina vuodenaikoina kuvan aitous ja ärsyttävyys korostuu entisestään!
      -Variskasetti todella tärkeä, mutta yrätäppä hakea poikkeuslupaa viherpolitisoituneelta riistakeskukselta.

      • Anonyymi

        Mitähän pahaa riistakeskus on sulle tehny ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän pahaa riistakeskus on sulle tehny ?

        Arvaa mitä Riistakeskukselle kohta tehdään😜


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvaa mitä Riistakeskukselle kohta tehdään😜

        Syödään??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe