Mihin sopii

ai`ai`airis

Mihin kaikkiin metsästysmuotoihin airedalenterrieri sopisi?

12

3090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hunter...

      John Hunter (=yksi aikaan eläneitä ns. suuria valkoisia metsästäjiä) käytti koiralaumaa leijonanmetsästyksessä ja hänen mukaansa airedalenterrierit olivat parhaasta päästä.

      Jos Suomessa metsästät niin unohda koko juttu. Tai jos jo omistat sellaisen niin kokeile vaikka jäljestystä tai opeta se noutamaan.

      • ai`ai`airis

        Metsästys on harrastukseni ja airedalenterrieri ainut koirani. Hankin sen juuri viikko sitten 7-viikkoisena ja jälkikäteen olen miettinyt kouluttavani siitä metsästyskoiran. Sorsien, jänisten ja kettujen noutajan aion siitä ainakin kouluttaa. Yritän opettaa sen myös ajamaan jänistä ja kettua, saas nähdä oppiiko...


      • Hukka-Musti
        ai`ai`airis kirjoitti:

        Metsästys on harrastukseni ja airedalenterrieri ainut koirani. Hankin sen juuri viikko sitten 7-viikkoisena ja jälkikäteen olen miettinyt kouluttavani siitä metsästyskoiran. Sorsien, jänisten ja kettujen noutajan aion siitä ainakin kouluttaa. Yritän opettaa sen myös ajamaan jänistä ja kettua, saas nähdä oppiiko...

        Entisenä metsästyskoirana airedalenterrieri soveltuu varmaan mihin tahansa metsästykseen. Sitä ollaan käytetty lähes kaikissa koirien käyttömuodoissa, joten se on myös monipuolinen metsästyskoira, vaikka metsästys ei enää nykyään kiinnosta ihmisiä muun terrierin kuin saksanmetsästysterrierin avulla, paitsi ehkä jotkin luolametsästykset.


      • jälkiviisasta...
        ai`ai`airis kirjoitti:

        Metsästys on harrastukseni ja airedalenterrieri ainut koirani. Hankin sen juuri viikko sitten 7-viikkoisena ja jälkikäteen olen miettinyt kouluttavani siitä metsästyskoiran. Sorsien, jänisten ja kettujen noutajan aion siitä ainakin kouluttaa. Yritän opettaa sen myös ajamaan jänistä ja kettua, saas nähdä oppiiko...

        ...mutta ei silti malta olla kysymättä, että jos kerran harrastat metsästystä niin mikisi otit airedalenterrierin, kun ihan oikeita metsästyskoirarotujakin löytyy?

        (Siis metsästyskoiraroduksi en katso sellaista, jota joskus aikojen alussa on käytetty jonkinlaiseen metsästykseen rodun kotimaassa)


      • ai`ai`airis
        jälkiviisasta... kirjoitti:

        ...mutta ei silti malta olla kysymättä, että jos kerran harrastat metsästystä niin mikisi otit airedalenterrierin, kun ihan oikeita metsästyskoirarotujakin löytyy?

        (Siis metsästyskoiraroduksi en katso sellaista, jota joskus aikojen alussa on käytetty jonkinlaiseen metsästykseen rodun kotimaassa)

        Aluksi hankin koirani vain seuralaiseksi ja liikuntakaveriksi. En ole koskaan harrastanut metsästystä koiran kanssa, joten asia ei etukäteen oikein kiinnostanut. Mutta nyt kun minulla on sekä koira että metsästyslupa ja olen lueskellut paljon metsästyskoirista, niin tuli mieleen, että voisinkin yhdistää koirani ja metsästyksen.


      • Anonyymi
        jälkiviisasta... kirjoitti:

        ...mutta ei silti malta olla kysymättä, että jos kerran harrastat metsästystä niin mikisi otit airedalenterrierin, kun ihan oikeita metsästyskoirarotujakin löytyy?

        (Siis metsästyskoiraroduksi en katso sellaista, jota joskus aikojen alussa on käytetty jonkinlaiseen metsästykseen rodun kotimaassa)

        No Airedale on ihan oikea metsästys koira. Kommentti kertoo kirjoittajan suppeasta näkemyksestä koirista. Airedale on erittäin aktiivinen, älykäs, omatoiminen, voimakas ja rohkea. Esim Karjalan Karhukoira jää kaikessa jälkeen kuten myös monet muut rodut. Airedalea ei Suomessa vaan tunneta ja Suomi nyt ei ole mikää metsästyksen napa. Yhdysvalloissa, Kanadassa ja ympäri maailmaa käyttään Airista Karun, Saukkojen, mäyrien, villisikojen metsästyksessä juurikin ykköskoirana muut seuraavat sitä. Eipä Suomen metsästäjien koirat näy muualla kuin Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Airedale on ihan oikea metsästys koira. Kommentti kertoo kirjoittajan suppeasta näkemyksestä koirista. Airedale on erittäin aktiivinen, älykäs, omatoiminen, voimakas ja rohkea. Esim Karjalan Karhukoira jää kaikessa jälkeen kuten myös monet muut rodut. Airedalea ei Suomessa vaan tunneta ja Suomi nyt ei ole mikää metsästyksen napa. Yhdysvalloissa, Kanadassa ja ympäri maailmaa käyttään Airista Karun, Saukkojen, mäyrien, villisikojen metsästyksessä juurikin ykköskoirana muut seuraavat sitä. Eipä Suomen metsästäjien koirat näy muualla kuin Suomessa.

        Juuri noin. Airedale on erittäin monipuolinen koira niin metsästykseen kuin palvelukoiraksi. Ja nimenomaan sitä ei Suomessa tunneta koska niitä on täällä verrattain vähän. YouTube on täynnä Airish videoita joiden löytämiseen tarvitaan kyllä monia tapoja. Airedale käy jopa noutajana kuten monet kehuvat ja YouTubesta löytyy. Karhunmetseästys käy niin että Airedale on se johtaja koira ja Amerikan ajokoirat sitten laumana perässä. Näin joskus vertailun jossa Karjalan karhukoira ja Airedales verrattiin iha taulukkona metsästäjien tekemänä eikä siinä Karjalan Karhukoiran pärjännyt yhdessäkään ominaisuudessa. Muuten siinä kuuluisassa Karhuelokuvassakin harmaakarhua jahtaa juurikin johtajana Airis. Kuvaavaa vaikka elokuva että ne raaat metsämiehet eivät reagoi mitenkään kun karhu tappaa niitä koiria mutta kun Airedale kuolee muuttuu ääni kellossa - no se on elokuva tietty.


      • Anonyymi

        Airedale sopii ihan mihin vaan. Lienee yksi monipuolisimpia rotuja. Ulkomailla köytetään monissa metsästys lajeissa -Suomessa koira on melkeinpä harvinainen. Karhujen, villisian ynms metsästyksessä yleensä ns. Johtavana koirana. Suomen metsästäjät eivät tiedä mitään rodusta edes kuulleet. Suomessa tunnetaan vaan perinteiset rodut.


      • Anonyymi
        jälkiviisasta... kirjoitti:

        ...mutta ei silti malta olla kysymättä, että jos kerran harrastat metsästystä niin mikisi otit airedalenterrierin, kun ihan oikeita metsästyskoirarotujakin löytyy?

        (Siis metsästyskoiraroduksi en katso sellaista, jota joskus aikojen alussa on käytetty jonkinlaiseen metsästykseen rodun kotimaassa)

        Puhut suomesta missä on pieni populaatio metsästäjiä. Ulkomailla USA, KANADA , Eurooppa,Afrikka jne se on erittäin yleinen rotu juurikin suurpeto metsästyksessä mutta siltä onnistui mikä vaan. Karhukoira ei vertailubtesteissä pärjännyt yhdessäkään kohdassa sille. Testi oli metsästäkä tms lehdessä joskus 15v sitten.


    • Metsien Mies

      Airis sopii vain noutavaksi koiraksi, noutaa hyvin vedestäkin. Ajokoiraksi ei käy.

    • Amerikanbulldoggi

      Terrierit on tosiaan alkujaan metsästyskoiria ja saukkojahan sillä metsästettiin vesirajassa. Monesta rodusta on vaikka mihin kaikki riippuu yksilöstä ja motivaation oikein kohdistamisesta. Terrierit on hyviä siitä, et niiltä löytyy yleensä draivia. Terrieri metsästys yleensä tarkoittaa taistelua saaliin kanssa ja siihen opetettaessa, koira etsii varmasti taistelu kumppania, oli se kettu tai mäyrä.

      • vaikka mihin

        Raa-asti sanottuna kaikki koirat jotka rakenteensa puolesta soveltuvat käyttökoiraksi sopivat noutavaksi ja ylösajavaksi koiraksi. Ei koiraa tarvitte karvoihin kattoa.

        Eli muutama laji johon koirasi voisi sopia:

        - noutajana
        - ylösajavana lintukoirana
        - haavoittuneen elukan jäljestykseen
        - Jänistä pöläyttämään
        - supikoiraa pysäyttämään

        Tuo noutohomma ja supin pysäyttäminen sopinee airedaalin terrille kuin nyrkki päähän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe