Realismia matkaoppaana (oppaille!!)

lapintytto046

haluaisin oppaana olleita/olevia kertomaan työstään mahdollisimman yksityiskohtaisesti sen alkuvaiheessa ja nyt :) eli minkälaista on oppaan arki ja mihin kannattaa varautua kun aloittaa oppaana? kertokaa myös ihan elämästä kohteessa työn ulkopuolellakin.

lisäksi jos on vinkkejä mitä kanarialle kannattaa pakata mukaan puoleksi vuodeksi niin vihjatkaa. ehtiikö paljon omia vaatteita es työvaatteiden ohella käyttämään.

niin siis jos joku ei arvannut niin musta tulee opas ! :D

6

807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellinora.A

      Moikka!
      Mä en suoraan tohon sun kysymykseen osaa vastata, mutta tuli vaan mieleen, että olisitko ehkä Aurinkomatkoille lähdössä oppaaksi nyt 30. lokakuuta? Minä myös :) Olisi kiva vaihtaa yhteystietoja ni voitaisiin lyödä viisaat päämme yhteen ja miettiä käytännön asioita, ja vaikka aiheen vierestäkin :)

      • lapintytto046

        Moi!
        Olen kyllä lähdössä.
        Laita mulle meiliosoitteesi tähän alle.
        Ite en oikein voi sillä käytän samaa osoitetta ihan
        kaikkialla ja haluan säilyä anonyyminä :D


      • rapputiiviste
        lapintytto046 kirjoitti:

        Moi!
        Olen kyllä lähdössä.
        Laita mulle meiliosoitteesi tähän alle.
        Ite en oikein voi sillä käytän samaa osoitetta ihan
        kaikkialla ja haluan säilyä anonyyminä :D

        Sinne tulen minäkin :D


      • lapintytto046
        rapputiiviste kirjoitti:

        Sinne tulen minäkin :D

        Laittakaa meiliosoitteet alle jos vaan viititte arvoisat tulevat kollegat :)


      • Ellinora.A
        lapintytto046 kirjoitti:

        Laittakaa meiliosoitteet alle jos vaan viititte arvoisat tulevat kollegat :)

        Lähtöä odotellessa postia voi laittaa tulemaan osoitteeseen [email protected] :)


    • simppu85

      Hei! Olin oppaana yhteensä 6 eri kohteessa..koko kausia tai lyhyempiä pätkiä. Aina sai toivoa kohdetta mutta kertaakaan en päässyt haluamaani :D Töissä olin kahdella eri firmalla. Olen asunut Kyproksella, Egyptissä, Kreikassa, Teneriffalla ja Bulgariassa. Välillä lopetin opastelut kun olin täynna ainaista valitusta ja epätyytymättömyyttä suomalaisilta asiakkailta ja palasin Suomeen..puolen vuoden jälkeen veri veti takaisin ja jatkoin vielä 8 kuukautta. Työ on monipuolista, pitää revetä joka paikkaan samaan aikaan, syödä autossa, nukkua bussissa ennenkuin asiakkaat laskeutuu yölennolla ym. Opastiimi on kuin oma perhe, työ ja vapaa-aika vietetään yhdessä ja jaetaan kaikki asiat! Palkka on ok, koska kohteessa ei käytännössä menee rahaa kuin omiin shoppailuihin ja jos käy ulkona. Muuten saat hyvät alennukset ravintoloista ja autot, kämpät ym. maksetaan. Yleensä asutaan kimppakämpissä. Valmistaudu arvosteluihin ja hampaan puremiseen ja hymyilyyn koska sinua syytetään kaikista vioista vaikka niihin ei olisi osaa eikä arpaa! Muutaman kerran on itku päässyt, mutta ei ihan turistien silmien edessä, Joskus olet yksin ja 100 asiakasta odottaa bussia jota ei saavu, oma kännykkäsi hukkuu, kuukautiset alkaa, pomon kanssa on riitaa, korko katkeaa ja silti pitää seistä asiakkaiden syytösten sateessa että missä se bussi oikein viipyy?!!? Been there done that! Opas on todellakin suomalaisten turistien silmätikkuna, kokoajan pitää pitää hyvä imago yllä! Itse väsyin asiakkaiden tyytymättömyyteen, esim. aina kentällä kun lähtivät kysyin että kuinkas loma on menney ja 90% asiakkaista kertoi vain ne negatiiviset kohdat lomasta, ikään kuin olisi kiellettya kehua! esim. kun ei ollut pyyhekoukkuja tai hammasmukia niin se kyllä harmitti! voi jumal....suomessa ne on kotona käden ulottuvilla mutta haloo, ulkomailla hotellissa on eri kuin omassa kodissa. Päivät oli joskus tosi pitkiä, esim. Egyptissä retket kesti n. 22h, ja palkkahan on aina sama, vaikka työkaverisi ei vetäisi retkiä olleenkaan, vaan istuisi vaan hotellipäivystyksillä 5 tuntia päivässä. Eli työmäärä riippuu paljon kohteesta! Esim. Bulgariassa on paljon ongelmia hotellien tasojen kanssa ja se vie aikaa vaihdella asiakkaiden hotellia/huonetta. Jossain taas kaikki sujuu kuin rasvattu, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja omatoimisia eivätkä odota mansikoita hotellintasosta (tämän huomasin Kreikassa). Vapaa-ajalla usein syödään yhdessä oppaiden kanssa, pestään sitä pyykkiä ja itselläni on muutamassa kohteessa ollut poikaystävä jota kerkiää nähdä siestalla ja nukkua yöt yhdessä ja sitten ne vapaapäivät. Mutta monissa lomakohteissahan kaikilla siellä asuvilla on paljon töitä, eli ei sillä vastapuolellakaan paljon vapaata ole. Jokatapauksessa, opasaika on ihanaa ja sitä on aina ikävä! kovat vieroitusoireet on, tiedä vaikka vielä lähtis takaisin, olenhan vasta 23v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe