Sopivaa koiraa etsimässä

rush__

Jatketaanhan samalla linjalla, että mikä koira sopisi minulle?
Aiemmin minulla on ollut kääpiöpinseri, josta jouduin luopumaan muuttaessani vanhempieni luo ja sekarotuinen, jonka tarpeeseen minulla ei ollut riittävästi aikaa, eikä se sopeutunut kaupungissa eloon.
Nyt siis tarkoituksena hankkia koira, kun aikaakin reilummin. :)

Rotuja, joista olen miettinyt olisi kääpiöpinseri, kiinanharjakoira, collie/sheltti, corgi. Olisiko näistä joku minulle sopiva, vai jokin muu?

Koska minulla ei tällä hetkellä ole töitä tms., koira joutuisi olemaan vain satunnaisesti yksin. Koiran koolla ei ole niin väliä, mutta isolle koiralle minulla ei ole kovin paljon tilaa, eikä koiran tulisi olla kamalan herkkähaukkuinen.

Koiran tulisi olla myös oppimisen haluinen ja suht helppo koulutettava, sosiaalinen ja muiden eläinten kanssa toimeentuleva.

12

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla...

      Olet jo luopunut kahdesta koirasta elämäsi aikana. Miten käy tälle? Saat töitä eikä taas ole aikaa tälle uudellekaan?

      Ota mieluummin joku muu lemmikki, joka ei tarvitse niin paljon aikaasi ja huomiotasi.

    • Suosittelen villakoiraa. Miksi?

      1. Löytyy paljon eri kokovaihtoehtoja: toy, kääpiö, keskikokoinen, iso.
      2. Suhteellisen helppohoitoinen: karvaa voi pitää pitkänä; harjailla, tehdä kampauksia, trimmatta... tai karvan voi pitää lyhyeenä, jolloin se on huomattavasti helppohoitoisempi. Ei karvanlähtöä.
      3. Erittäin helppo kouluttaa; oppii kaiken melkein itsestään. On aavistuksen helppohaukkuinen, mutta jos pennusta lähtien opettaa, niin aikuisena ei taatustikaan kovasti hauku.
      4. Sympaattinen, energinen, kiintyy perheeseen nopeasti; nukkuu, touhuaa, syö mieluiten perheen kanssa, miellyttämishaluinen; paras kehu on perheen ilo.
      5. Mukautuu elämäntilanteeseen: sopii kaikenlaiseen asuntoon, lapsirakas, tulee toimeen muiden eläinten kanssa.

      Miinuksia:

      1. Puhdasrotuinen koira on vain yksivärinen eli ne hauskat kuviot luetellaan virheeksi.
      2. Vaatii trimmaamista; trimmaamattomana kärsii. Myös lyhyttä karvaa on aika ajoin pestävä ja harjattava.
      3. Oppii kaikki huonotkin tavat nopeasti, joten vaatii tarkkaa koulutusta, jossa porsaanreiät pyritään minimoimaan.
      4. Välillä on liiankin hellyydenkipeä; loukkaantuu helposti, jos tulee torjutuksi. Vaatii paljon liikuntaa ja touhuamista kotona, sillä energia ei tunu loppuvan ikinä.
      5. Olen monta tapausta nähnyt, kun koira on ottanut toisen lemmikin vauvakseen ja siihen lemmikkiin ei ole ollut muilla lupaa koskea.

      • Ja lisäys viellä edelliseen.

        Jos olet työtön, niin mistä hankit rahat koiraan ja sen pitoon? Koiraan uppoaa äkkiä monta sataa ellei pari-kolme tuhattakin euroa.

        Toinen juttu on, miksi uutta koiraa olet hankkimassa, jos kahdesta edellisestä jouduit luopumaan? Koiralle on kauhea stressi, kun se joutuu muuttamaan paikasta toiseen. Entäs kun taas saat töitä ja aikaa ei koiralle enää riitä? Kehottaisin sinua tutustumaan lukuisiin netissä oleviin juttuihin, jotka kertovat kiertokoirien kohtalosta. Noista kovasydämmiselläkin tippa linssiin menee.


    • rotua suosittelen

      kolmanneksi koiraksi. Mutta nyt kyllä taitaa olla aivan pakko:

      Rotu: Pehmokoira
      Saatavuus: Kaupoista kautta maan
      Mitat ja paino: Vaihtelee, kaikki variaatiot sallittuja
      Oppimiskyky: Sisäsiisti syntyessään, helppo kouluttaa vaikka vaikea saada tottelemaan.
      Luonne: Sosiaalinen ja avoin, tai takakireä ja sulkeutunut. Ei aggressiivinen milloinkaan. Tulee toimeen muiden eläinten kanssa. Ei hauku.

      Syy miksi suosittelen juuri kyseistä rotua: Jos kaksi koiraa ollut ja molemmista luopunut, ei oikein osoita merkkejä sitoutumiskyvyistään. Luonne ailahteleva.

      Toivoakseni päädyt tähän ehdotukseen ;)

      • hyvä koira ;)

        Minäkin kallistuisin suosittelemaan tuota pehmokoiraa aloittelijalle. ;) Mikään muu koira ei taida hänelle sopia?


      • rush__
        hyvä koira ;) kirjoitti:

        Minäkin kallistuisin suosittelemaan tuota pehmokoiraa aloittelijalle. ;) Mikään muu koira ei taida hänelle sopia?

        Kahdesta edellisestä koirasta olen joutunut silloisen elämän tilanteen vuoksi luopumaan ja siitä jo on pitkä aika. Ja kyllä, olen lukenut "kiertokoira tarinoita", mutta molemmilla kerroilla, kun uuden kodin koiralle etsin, olen varmistanut, että koti tulee olemaan pysyvä ja pidän edelleen molempien koirien koteihin yhteyttä ja käyn katsomassa.
        Ja minulla ei ole ollut tapana "kokeilemalla" katsoa, mikä koira sopii minulle, vaan selvittää etukäteen, ettei tulisi niitä tilanteita, että koira joutuu kokoajan uuteen paikkaan.

        Minut on todettu työkyvyttömäksi, joten ei ole töitä tulossa, niin en näe mitään syytä, miksi aikani ei riittäisi koiralle? Eikä rahakaan tule olemaan ongelma, koska minulle kuitenkin on säännölliset tulot, työttömyydestä huolimatta.


      • eläintenystävä
        rush__ kirjoitti:

        Kahdesta edellisestä koirasta olen joutunut silloisen elämän tilanteen vuoksi luopumaan ja siitä jo on pitkä aika. Ja kyllä, olen lukenut "kiertokoira tarinoita", mutta molemmilla kerroilla, kun uuden kodin koiralle etsin, olen varmistanut, että koti tulee olemaan pysyvä ja pidän edelleen molempien koirien koteihin yhteyttä ja käyn katsomassa.
        Ja minulla ei ole ollut tapana "kokeilemalla" katsoa, mikä koira sopii minulle, vaan selvittää etukäteen, ettei tulisi niitä tilanteita, että koira joutuu kokoajan uuteen paikkaan.

        Minut on todettu työkyvyttömäksi, joten ei ole töitä tulossa, niin en näe mitään syytä, miksi aikani ei riittäisi koiralle? Eikä rahakaan tule olemaan ongelma, koska minulle kuitenkin on säännölliset tulot, työttömyydestä huolimatta.

        ei luovu koirastaan noilla perusteilla joilla sinä olet luopunut! Olet luopunut kääpiöpinseristä koska muutit vanhempiesi luokse??? Itse muuttaisin ennemmin vaikka telttaan metsään asumaan kuin luopuisin koiristani! Koiran hankinta tarkoittaa 10-15 vuoden täydellistä sitoutumista, eikä niin että koira "heitetään" pois heti tilaisuuden tullen! Suosittelen sinulle edellisten tavoin lelukoiraa!


    • Hukka-Musti

      >>Koska minulla ei tällä hetkellä ole töitä tms., koira joutuisi olemaan vain satunnaisesti yksin.>>?
      -Meinaatko, ettei sinulla koko koirasi elämän aikana ole enää töitä tms? Sillä jos vielä tulevaisuudessa on, niin sinun tulee ehdottomasti totuttaa koira yksinoloon heti sen hankittuasi. Jos koira on tottunut olemaan aina omistajansa luona/mukana, niin omistajan työelämän vastaan tuleminen ei ole koiralle hyväksi, ellei koiraa kuljeteta töissä mukana.

      • rush__

        Ottanut kaikki seikat huomioon, ei tässä nyt ihan ensi kertalaisia olla.
        En tullut tänne puhumaan omasta elämän tilanteestani, vaan siitä, mikä koira minulle sopii. Olen harkinnut tätä pidemmän aikaa, enkä vai hetken mielijohteesta ole koiraa ottamassa.


      • kertaalleen historiaa
        rush__ kirjoitti:

        Ottanut kaikki seikat huomioon, ei tässä nyt ihan ensi kertalaisia olla.
        En tullut tänne puhumaan omasta elämän tilanteestani, vaan siitä, mikä koira minulle sopii. Olen harkinnut tätä pidemmän aikaa, enkä vai hetken mielijohteesta ole koiraa ottamassa.

        ennenkuin aletaan eläviä koiria suosittelemaan. Kaksi koiraa jo ollut, joten et todellakaan ole ensi kertaa asialla. Totta. Mutta kumpikin koirista ei ollut luonasi kuin muutaman vuoden, sitäkään? Kun jo muuttui elämäntilanne ja piti muuttaa kotiin vanhempien helmoihin. Miksi koiraa ei voinut sinne viedä? Kyllä kai ne nyt yhtä koiraa olisi siinä ruokkinut kuin sinuakin. Tilapäisesti.

        Nyt siis olet sairauseläkkeellä, vuosia edessä ehkä montakin. Hyvä. Mutta entäpä jos sairautesi pahenee ja joudut taas palaamaan kotiin? Kenties holhottavaksi. Tai joudut sairaalaan. Mikä silloin takaa että ei taas kerran koira lähde kierrätykseen? Sairaus taas helpottuu ja pääset muuttamaan taas omillesi. Uusi koira ja pahetessa taas kiertoon?

        Kyllä menneen historiasi valossa taitaa olla edelleen tuo pehmonalle paras rotu sinulle.


      • Hukka-Musti
        rush__ kirjoitti:

        Ottanut kaikki seikat huomioon, ei tässä nyt ihan ensi kertalaisia olla.
        En tullut tänne puhumaan omasta elämän tilanteestani, vaan siitä, mikä koira minulle sopii. Olen harkinnut tätä pidemmän aikaa, enkä vai hetken mielijohteesta ole koiraa ottamassa.

        >>Ottanut kaikki seikat huomioon, ei tässä nyt ihan ensi kertalaisia olla.>>?:-)

        -Kuis aiempien koiries kaa, niistähän ette pystyny ottaan riittävää vastuuta? Taidatte
        kumminkin olla kolmannen kerran ensikertalaisia, heh heh!


      • hyvä rotu minulta
        Hukka-Musti kirjoitti:

        >>Ottanut kaikki seikat huomioon, ei tässä nyt ihan ensi kertalaisia olla.>>?:-)

        -Kuis aiempien koiries kaa, niistähän ette pystyny ottaan riittävää vastuuta? Taidatte
        kumminkin olla kolmannen kerran ensikertalaisia, heh heh!

        Valitseppa vaikka pehmonalle/siili/koira/kissa/ankka/pupu. Monenlaisia eri vaihtoehtoja ja kokoja. Käyvät parhaiten sinulle, sitten kun niihin kyllästyy, voi heittää roskakoriin, toisin kuin elävän koiran. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe