Pakkomyyntiäkö?

Piaggio - BMW

Tämä ei ole mikään provokaatio, vaan olen tosissani ajatellut (pitkien harkintojen jälkeen) ja vielä näin ikämiehenä hankkia BMW:n matkapyörän. Kävin niitä jo kaupassa katselemassakin. Olin ajatellut sitä 1200 kuutioista LT mallia, mutta ongelmaksi muodostui se, että myyjä ei olisi "halunnut" myydä sitä minulle, vaan suositteli sen sijaan 800 kuutioista bokseria. Syynä oli se, että kerroin ajelevani 250 kuution skootterilla. Oma käsitykseni on se, ettei liene kovin suurta eroa 800 ja 1200 kuutioisen pyörän välillä. On mielestäni turhaa rahan haaskausta ostaa ensin pienempi ja sitten vuoden parin päästä tuo LT. Kauppiaan näkökulmasta tällainen "kehitys" olisi luonnollisesti toivottavaa. Kauppojen määrä kun kasvaa.

Onko 1200 LT mahdoton valinta tapauksessani. Onhan se painavan tuntuinen, mutta liikkeelle lähdettyä painot häviävät jonnekin. Ei kai konekaan tehoiltaan (kiihtyvyys etc.) paljonkaan eroa 800 kuutioisesta. Mutta onko jotain näkökulmia, joita en ole osannut ottaa huomioon?

8

990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko13301

      Ei muuta kun Lotjan ostoon.

    • Sopiva laite sulle . Kun kerran skootterista on kokemusta niin siirryt vain
      LT :n ostaessasi 250 :stä skootterista 1200 kuutioisen puikkoihin. Tehoa ja
      painoa on enemmän ja matka kyllä joutuu lupsakasti !

      • kootteristi+

        Joo, skootterista autoon!!!


    • k12rs

      Olen 52 vuotias. Ajelin nuorena poikana 70-luvun alussa ensin vähän aikaa 350 Kawalla ja siirryin sitten 160 kuution Vespaan. Vespaa ei tarvinnut korjata koko aikaa. Harrastus kuitenkin hiipui olosuhteiden vuoksi moneksi vuodeksi ja lahjoitin Vespan eräälle sen myöhemmin entisöineelle kaverille.

      Tuli pitkä tauko, joka katkesi vasta viisi vuotta sitten kun ostin pojalleni opettelupyöräksi 125 kuution Yamaha Viragon. Kun poika meni armeijaan jäi Virago tyhjän pantiksi ja minä ajelin sillä työmatkoja. Kivaltahan se tuntui pitkästä aikaa pörryytellä mutta 7,5 kW tehot eivät oikein sykähdyttäneet. Moottoritielle ei ollut mitään asiaa ja oikeastaan piikki Virago sopii vain kaupunkiajoon ja mutkaisille pikkuteille kun kulöjettaja on tämmöinen isompi mies.

      Ostin reilut 2 vuotta sitten käytetyn BMW K1200RS:n. Tehoa siinä on 96 kW / 130 hv. Pyörä painaa tyhjänä 265 kg. Hyppy pyörästä toiseen oli siis paljon suurempi kuin sinä olet kaavaillut.

      Viragon jälkeen K1200RS tuntui varsinaiselta järkäleeltä ja tarvittavaan ajotekniikkaan totutellessa meni muutama viikko. Ajan aina sään salliessa työmatkani (yht 72 km / päivä) mutkaista hyvää öljysoratietä ja se on mainiota päivittäistä harjoittelua. Pyörä alkoikin nopeasti tuntua kevyemmältä ja kevyemmältä.

      Vuodessa minulla tulee mittariin pyörällä 10.000 km. Mitään pehmeää lähtöä en ottanut vaan ajoin alusta alkaen bemarilla aina kun sää salli.

      Vaihtoehtona K1200RS:lle minulla oli R850R. Onneksi päädyin suoraan tähän isompaan. Tehoa on suoraan tarpeeksi ja olisin todennäköisesti kyllästynyt 850;een hyvin pian. Tämä pyörä kiihtyy ja pysähtyy kokoisekseen tosi mukavasti, huippunopeutta löytyy tarpeeksi ja pyörä on lisäksi äärimmäisen miellyttävä ajaa.

      LT:stä olen kuullut paljon hyvää. Jos tuon tyyppinen pyörä miellyttää niin siitä vaan.

      Oma valintani tuntuu olleen minulle oikea.

    • ent. maksiskootteristi

      1200LT oli kyllä monien koeajojen jälkeen ainoa vaihtoehto maksiskootterin jälkeen, kun sellaisen ajoasennon ja tuulisuojan mukavuuteen sekä riittävään tavaratilan määrään oli päässyt tottumaan.

      Mulla oli ensin Yamahan Majesty 400 kolmisen vuotta, sitten Piaggion X9/500SL kolme vuotta ja toissakesänä vaihdoin bemariin. Tyytyväinen hyrinä senkun jatkuu, mutta ajo-ominaisuudet toki paranivat (ja matkustusmukavuus, sanoo kartanlukija). Ei siinä vaihdossa tehot tai paino tulleet vastaan, lähinnä käsiteltävyys, jos ajaa paljon taajamakeskustoissa, jossa paljon pysähdyksiä ja tosi alhaiset nopeudet. LT kun on tehty enämpi maanteille ja motarille. Myöskään tehot/kaasukahvan käsittely ei sen kummemmin vaatineet opettelua. Toki mulla ehti tulla ajokakemustakin sellaset 60 tkm noilla skoottereilla ennen vaihtamista.

      Oma bemarini on muuten nyt myynnissä tuolla torilla. Vilkaseppa sitäkin. Meni selkä keväällä sen verran paskaksi, että ajot 2-pyöräisellä on mun osalta ajettu. Ja moni muukin mieluinen homma.

    • tekisin näin

      Käy koeajoilla, niin selviää varmasti mitä haluat. Itse luulin vuosia sitten haluavani customin, mutta totuus oli toinen, eli olen nykyisin vannoutunut sport-touringilla ajeleva BMW-"ikämies".

      Vaan kyllä se kauppias osittain oikeassakin on, sillä pienemmällä pyörällä ajotuntuman opettelu on kuitenkin huomattavasti helpompaa. Onko ajo muuten hanskassa? Vastaohjaus, katsetekniikka, jarrutus jne..? Jos ei, niin LT ei ole ainakaan helpoin väline niiden opettelemiseen. Vallankin pienissä nopeuksissa aika helvatin raskas ja kankea, kuten myös huomattavasti kevyempi K 1200 RS

    • tekisin näin

      Käy koeajoilla, niin selviää varmasti mitä haluat. Itse luulin vuosia sitten haluavani customin, mutta totuus oli toinen, eli olen nykyisin vannoutunut sport-touringilla ajeleva BMW-"ikämies".

      Vaan kyllä se kauppias osittain oikeassakin on, sillä pienemmällä pyörällä ajotuntuman opettelu on kuitenkin huomattavasti helpompaa. Onko ajo muuten hanskassa? Vastaohjaus, katsetekniikka, jarrutus jne..? Jos ei, niin LT ei ole ainakaan helpoin väline niiden opettelemiseen. Vallankin pienissä nopeuksissa aika helvatin raskas ja kankea, kuten myös huomattavasti kevyempi K 1200 RS

      • 4. BMW ja 35. vuosi

        En halua tehdä haittaa kenellekään kauppiaalle mutta itse olen saanut kovin eri tasoista palvelua BMW kauppiailta. Viimeiset kymmenen vuotta asiat ovat sujuneet parhaiten Tampereella. Asiallinen myyjä antaa varmasti koeajoon vaihtoehtoiset mallit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2460
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1920
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1388
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      984
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      861
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      840
    8. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      59
      825
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      50
      802
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      745
    Aihe