..päässyt kalastusalukselle Espadaa pyytämään? Liekö edes mahdollista/ tarpeellista/ järkevää ;) ; D
Mielenkiintoista ainakin?
Onko kukaan Madeiranmatkaaja..
9
1512
Vastaukset
- Barbeito
Kaikkea tuota mitä mainitsit. Itse kun olen "Yäk - matoja" -henkilö niin omakohtaista kokemusta ei ole. Veljellä on ja ihan kivaa oli kuulemma.
- Oscari
Kuinka veljesi pääsi Espadavesille, mitä maksoi jne....
Kalahullu kun olen niin tuollaiset extremet kiinnostaa penteleesti!! - Barbeito
Oscari kirjoitti:
Kalahullu kun olen niin tuollaiset extremet kiinnostaa penteleesti!!niitä kalastusretkiä tarjoavia puljuja oli. Tuosta happeningista on jo melkoisesti aikaa, joten en muista hintaa eikä se enää ihan ajantasaista tietoa olisikaan. Jos oikein muistan, ei lysti kuitenkaan mitään ihan halpaa ollut, mutta mikäpä Madeiralla varsinkaan nykyään sellaista olisi. Ei muuta kuin sinne paikanpäälle ihmettelemään ja kyselemään.
Oscari kirjoitti:
Kalahullu kun olen niin tuollaiset extremet kiinnostaa penteleesti!!Avomerelle suunnatut kalastusretket (big game fishing) on ensijaisesti suunniteltu urheilukalastajille, jotka tavoittelevat sinistä marliinia (blue marlin, espadim azul). Sivusaaliina voi tulla vaikkapa pienempi valkomarliini.
Peixe de espada preton eli mustahuotrakalan kalastaminen on ammattikalastajan puuhaa. Internethaku ei minulla tuottanut tulosta mustahuotrakalan kalastusretkien osalta. Ymmärtääkseni tätä kalaa pyydetään yöllä pohjasiimalla (http://fi.wikipedia.org/wiki/Mustahuotrakala).
Mustahuotrakalan ja muiden kalalajien merkityksestä Madeiran taloudelle voi lukea mm. näiltä EU:n sivuilta: http://ec.europa.eu/fisheries/publications/outermost_regions_madeira_fi.htm
Kalastusretkiä tekeviä yrityksiä lienee Madeiralla riittävästi. Ongelma lienee, miten löytää niiden joukosta ammattitaitoinen, sillä retkille viejissä on eroa.
- raskasmetallit
Paikat jossa on enemmän kalastusta ovat tietenkin parempia mikäli kalastusreissulle haluaa ts. Cãmara de Lobos ja Canical voisivat olla otollisimmat paikat, eri asia antaako tuo pitkäsiimalla onkiminen sitä jotain.
Netissä näyttää olevan artikkeleita, joissa kerrotaan näissä "Black Scabbard/Espada" kaloissa olevan jonkin verran raskasmetalleja, tuskin turistin annoksilla yliannosta saa, mutta huomioksi kuitenkin ja ainakin jos täällä kotona jo syö haukea yms. paljon.Raskasmetallien kertymiseen vaikuttaa ratkaisevasti paitsi elinympäristön laatu myös kalan ikä. Nopea Internet-tutkimus ei paljastanut, kuinka vanhaksi musta huotrakala maksimisaan elää. Vanhimmat kalat Madeiran ja Azorien vesissä elävät lähes 90-vuotiaaksi.
Musta huotrakalaa kalastetaan paitsi Portugalin mantereen vesissä myös Azoreilla.
Suomen vesien kaloihin verrattuna Madeiran ja Azorien vedet ovat puhtaita.- kohtuudella...
masseur kirjoitti:
Raskasmetallien kertymiseen vaikuttaa ratkaisevasti paitsi elinympäristön laatu myös kalan ikä. Nopea Internet-tutkimus ei paljastanut, kuinka vanhaksi musta huotrakala maksimisaan elää. Vanhimmat kalat Madeiran ja Azorien vesissä elävät lähes 90-vuotiaaksi.
Musta huotrakalaa kalastetaan paitsi Portugalin mantereen vesissä myös Azoreilla.
Suomen vesien kaloihin verrattuna Madeiran ja Azorien vedet ovat puhtaita.Espada on ravintoketjun huipulla ennen ihmistä, siinä se pääsyy lienee...
http://www.marlab.ac.uk/FRS.Web/Uploads/Documents/INT1200.pdf
"Some Mediterranean fishing communities have high levels of methylmercury exposure, especially the Italian coast of the Tyrrhenian Sea. In the Azores, very high concentrations (up to 26ppm) have been found in a tasty fish called white sea bream.
Madeira is also a hot spot, with black scabbard (called espada in Portuguese) containing more than 0.5ppm. Some species of tuna also contain more than 0.5ppm."
http://www.eurocbc.org/page553.html
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6R-4JHMJTY-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=978582285&_rerunOrigin=google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=3b8e74eb54b98d1562bda22292698d6b - Oscari
kohtuudella... kirjoitti:
Espada on ravintoketjun huipulla ennen ihmistä, siinä se pääsyy lienee...
http://www.marlab.ac.uk/FRS.Web/Uploads/Documents/INT1200.pdf
"Some Mediterranean fishing communities have high levels of methylmercury exposure, especially the Italian coast of the Tyrrhenian Sea. In the Azores, very high concentrations (up to 26ppm) have been found in a tasty fish called white sea bream.
Madeira is also a hot spot, with black scabbard (called espada in Portuguese) containing more than 0.5ppm. Some species of tuna also contain more than 0.5ppm."
http://www.eurocbc.org/page553.html
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6R-4JHMJTY-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=978582285&_rerunOrigin=google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=3b8e74eb54b98d1562bda22292698d6b..mielenkiintoista keskustelua avaamani ketju saikin aikaan.. Noista raskasmetalleista en ollut lainkaan tietoinen.
Minua kiinnostaa itse kala( musta huotrakala, espada, scabbardfish), olen syönyt sitä madeiralla käydessäni ja olisi mielenkiintoista nähdä kuinka sitä pyydetään. Minua ei nuo Marliinit ja Tonnikalat niinkään vedä. Enkä todellakaan aio maksaa itseäni kipeäksi kalastusretkistä. Niinpä taitaa Espadan kalastus jäädä mielikuvituksen varaan, onneksi sitä riittää ;) Oscari kirjoitti:
..mielenkiintoista keskustelua avaamani ketju saikin aikaan.. Noista raskasmetalleista en ollut lainkaan tietoinen.
Minua kiinnostaa itse kala( musta huotrakala, espada, scabbardfish), olen syönyt sitä madeiralla käydessäni ja olisi mielenkiintoista nähdä kuinka sitä pyydetään. Minua ei nuo Marliinit ja Tonnikalat niinkään vedä. Enkä todellakaan aio maksaa itseäni kipeäksi kalastusretkistä. Niinpä taitaa Espadan kalastus jäädä mielikuvituksen varaan, onneksi sitä riittää ;)Koskaan ei tiedä, millaisia rönsyjä keskustelu saa. Silmäilin yllä olevan viestin linkkejä. Näistä yhden mukaan:
"According to the permissible WHO and FAO levels, these results, suggest that this species (black scabbard fish) does not represent a risk for human consumption if the liver is excluded and the edible part consumed with moderation."
Toisen mukaan:
"Black scabbard must be considered with care for human consumption."
Kolmatta lähdettä en pidä luotettavana, sillä teksti vaikuttaa tarkoitushakuiselta.
"Black scabbard livers are of commercial interest in Portugal,
particularly in the Madeiran and Azorian islands, where black scabbard constitutes the main component of the diet of many communities, and liver is a particularly appreciated delicacy."
Tämä tutkijoiden teksti on Azorien osalta täysin virheellinen ja pelkäänpä pahoin, että se ei tänä päivänä pidä paikkaansa myöskään Madeiran osalta eikä pitänyt enää silloinkaan kun tutkimus vuosituhannen alussa julkaistiin. Mustahuotrakalan syönti ei ole ollut perinne Azoreilla. Kalaa myydään nykyään jonkun verran, mutta jo pelkkä kilohinta (8-9 e) perinteen puuttumisen lisäksi pitää huolen siitä, että tätä herkkua ei joka pöydässä nähdä. Kalaa myydään paistovalmiina "pätkinä" (posta, steak).
Mustahuotrakala elää noin kahdeksan vuotiaaksi. Korkeita pitoisuuksia Madeiran vesissä mitattiin vanhemmissa naaraskaloissa.
Tarkoitushakuisessa tekstissä mainitaan, että myös kalasta white seabream, sargo , oli löydetty korkeita määriä raskasmetalleja. Kala on arvostettu Azoreilla, mutta kulutettu määrä on varsin pieni. Sargon kilohinta saariryhmässämme samaa luokkaa kuin mustahuotrakalan.
On kaksi eri asiaa tehdä mittauksia ja arvioida niiden merkitystä ravinnon terveellisyyden kannalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179