Kannattaako lampaat

suokurikka

Mites on, minkä verran kannattaisi ottaa lampaita. Paljonko ne tarvitsee laidunta kesäaikaan ja rehua muuna vuodenaikana. Kannattaako villantuotanto, vai pitäskö ihan lihapuolella pysyä?
Voisko vanhasta sikalasta (ritilälattia) tehdä lampolaa?

29

5285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ceeemies

      Tottakai kannattaa, jos on riittävästi tukikelpoisia peltoja hallussa.
      Sanoisin, että 5-10 lammasta hehtaaria kohden, on laiduntarve kesän aikana.
      Lihapuoli ehdottomasti, villan kanssa näpertely on erikoishommaa, jossa pitäisi myydä lopputuotteita jos palkan haluaa.

    • kokemusta on

      Olen kokeillut lampaiden kasvatusta 20 vuotta päätoimisesti. Tämä on ala jossa mikään ei pelaa. Suurin ongelma on markkinointi.Teuraaksi myyminen on jatkuva ongelma. Teurastamot lopettavat toinen toisensa jälkeen ostamisen mitään ilmoittamatta. Liha on syötävä itse ja sen vuoksi ei voi pitää montaa lammasta.Pienteurastamoiden taksat ovat älyttömän kovat, n 2e/kg. Lihasta ei saa juuri mitään. Vain karitsat kelpaa joskus ja uuhet jää käteen. Suomenlammasta moititaan kilvan Lammasyhdistystä myöten. Evira estää MMM:n kanssa lihan myynnin ostajille. Lampaita ei saa enää myydä maattomille.Kuluttajien lihankäyttö on näin estetty tehokkaasti. Villa täytyy ostaa kehräämöstä takaisin,sekin kai pitäisi syödä? Jos joku kehuu tätä touhua kannattavaksi niin takuulla valehtelee. Tukien osuus tuloista on 70-90%. Millään lihantuotannon alalla näin huonosti ei ole. EU-säädökset ovat syynä katastrofiin ja tietysti suomalaiset virkaheitot joita hurmoshenkiset lahkolaiset tukevat.Lampureiden oma toiminta lienee suurin syy ongelmiin. Samat Pro-Agria-tyypit ovat homman jarruna,eikä muutoksia tapahdu. Valta pitäisi ensinnä saada lampureiden käsiin,jotta myönteinen kehitys voisi lähteä liikkeelle.Huvittavuuden huippu oli Lammasyhdistyksen pakkokaritsointivaatimus uuhille. EU ei tällaisia vaadi,joten kummaa on touhu. Muslimit ovat suurin kuluttajaryhmä.Heidän lihanosto on tehty hoopojen uskovaisten taholta mahdottomaksi Eviran määräyksin.Mätä porukka harjoittaa sietämätöntän ilkivaltaa lammastaloudelle,ainoana päämääränä tuhota oloihimme sopiva suomenlammaskanta.

      • pitkä<

        valhelista..Teuraaksi myymisessä ongelma on lähinnä se kun joutuu myymään eioota,uuhista ei mitään ongelmia aina kelpaa,Lemin särä kuluttaa sellaiset määrät uuhta ettei suomesta riitä.
        Pienteurastamojen hinnat pyörii keskimäärin 3,00-3,40€:n tienoilla,uuhista ei tietenkään paljon makseta..
        Lampaita saa nyt nimenomaan myydä maattomille kunhan liittyy lammasrekisteriin joka ei sinänsä maksa mitään..
        Lammaspuolella tukien osuus on jokseenkin mitätön!
        Eu-säädökset ei ole syynä katastrofiin vaan umpiluupäiset ja muutoshaluttomat lampurit..
        Tuo pakkokaritsointi vaatimus oli todella tervetullut siksi että uuhipalkkioita metsästävät "lampaidenpitäjät" putoaa pelistä pois ja ahkerat lampaankasvattajat ja jalostajat saa jalansijaa.
        Mitä tulee noihin muslimeihin niin ne säädökset on ihan oikein,mun lampailta ainakaan ei vedetä kurkkua auki ennen tainnutusta.


      • tai kepulainen
        pitkä< kirjoitti:

        valhelista..Teuraaksi myymisessä ongelma on lähinnä se kun joutuu myymään eioota,uuhista ei mitään ongelmia aina kelpaa,Lemin särä kuluttaa sellaiset määrät uuhta ettei suomesta riitä.
        Pienteurastamojen hinnat pyörii keskimäärin 3,00-3,40€:n tienoilla,uuhista ei tietenkään paljon makseta..
        Lampaita saa nyt nimenomaan myydä maattomille kunhan liittyy lammasrekisteriin joka ei sinänsä maksa mitään..
        Lammaspuolella tukien osuus on jokseenkin mitätön!
        Eu-säädökset ei ole syynä katastrofiin vaan umpiluupäiset ja muutoshaluttomat lampurit..
        Tuo pakkokaritsointi vaatimus oli todella tervetullut siksi että uuhipalkkioita metsästävät "lampaidenpitäjät" putoaa pelistä pois ja ahkerat lampaankasvattajat ja jalostajat saa jalansijaa.
        Mitä tulee noihin muslimeihin niin ne säädökset on ihan oikein,mun lampailta ainakaan ei vedetä kurkkua auki ennen tainnutusta.

        Et tiedä asiosta tippaakaan,mutta kirjoitat perättömiä.Juuri tällaisten vuoksi asiat ovat rempallaan.


      • kertoa<
        tai kepulainen kirjoitti:

        Et tiedä asiosta tippaakaan,mutta kirjoitat perättömiä.Juuri tällaisten vuoksi asiat ovat rempallaan.

        että tiedän kun elantoni sillä hankin..Ölvökit saa olla mun puolesta mitä mieltä haluaa.


      • ceeemies
        kertoa< kirjoitti:

        että tiedän kun elantoni sillä hankin..Ölvökit saa olla mun puolesta mitä mieltä haluaa.

        Itse en usko tuohon myyntikieltoon, miksi lampaita ei saisi myydä kelle haluaa jos kerran nautojakin saa myydä ????


      • niin näet
        ceeemies kirjoitti:

        Itse en usko tuohon myyntikieltoon, miksi lampaita ei saisi myydä kelle haluaa jos kerran nautojakin saa myydä ????

        Kokemus tuo tietoa.Myös noille kepulaisille vasta-alkajille.


      • ville ja pelle
        ceeemies kirjoitti:

        Itse en usko tuohon myyntikieltoon, miksi lampaita ei saisi myydä kelle haluaa jos kerran nautojakin saa myydä ????

        Saa lampaita myydä ihan kelle tahansa joka on rekisteröitynyt lampaiden pitäjäksi, ei tarvitse olla peltoa ollenkaan. Rekisteröityminen on ilmaista ja ihan helppo juttu.


      • ihmepelle?
        niin näet kirjoitti:

        Kokemus tuo tietoa.Myös noille kepulaisille vasta-alkajille.

        Kokemusta löytyy 25v kyseiseltä ajalta,joten turha alkaa..Taitaa ölvökin kokemukset lampaista perustua niiden laskemiseen nukkumaan mennessä.


      • ceeemies
        ville ja pelle kirjoitti:

        Saa lampaita myydä ihan kelle tahansa joka on rekisteröitynyt lampaiden pitäjäksi, ei tarvitse olla peltoa ollenkaan. Rekisteröityminen on ilmaista ja ihan helppo juttu.

        Mikäli lampaita ei saa myydä muille kuin rekistenöityneille pitäjille, niin miten niitä sitten voi ostaa kuka tahansa.
        Vai onko lampailla eri lait kuin lehmillä.
        Itse ostin lehmiä ja sonneja pakkohuutokaupasta, enkä ollut rekisteröitnyt minkäänlaisiin tilastoihin, rekistereihin tai muihin systeemeihin, ei ollut tilatunnuksia eikä karjatunnuksia, mutta ostin kun oli myytävänä.


      • nautojakaan
        ceeemies kirjoitti:

        Mikäli lampaita ei saa myydä muille kuin rekistenöityneille pitäjille, niin miten niitä sitten voi ostaa kuka tahansa.
        Vai onko lampailla eri lait kuin lehmillä.
        Itse ostin lehmiä ja sonneja pakkohuutokaupasta, enkä ollut rekisteröitnyt minkäänlaisiin tilastoihin, rekistereihin tai muihin systeemeihin, ei ollut tilatunnuksia eikä karjatunnuksia, mutta ostin kun oli myytävänä.

        http://www.evira.fi/attachments/elaimet_ja_terveys/merkitseminen/nautaopas20080807.pdf


      • ceeemies
        nautojakaan kirjoitti:

        http://www.evira.fi/attachments/elaimet_ja_terveys/merkitseminen/nautaopas20080807.pdf

        Vain niin, ompas se kumma juttu, kun viranomaisten ei tarvitse itse noudattaa säätämiään lakeja, eli ne voi myydä eläimiä kelle haluaa kyselemättä mitään taustoista, mutta tavalliset ihmiset ei saa myydä.

        Luulen että sekoitatte kaksi asiaa, nimittäin tukien edellytykset ja eläinkaupan.

        Kauppaahan voi käydä kuka tahansa, ei sitä mikään laki estä, ei missään ole sanottu ettet voi olla eläimen omistaja, mutta eläimen pitäminen ja hoitaminen, sekä tukien hakeminen on eri juttuja, joihin on tiettyjä sääntöjä, ne vaatii rekisteröitymistä.

        Itse kun ostin nautoja, niin ainoa asia mikä kysyttiin ja tarkistettiin oli se, että rahat löytyivät, se oli käteiskauppa ja ulosottomies sanoi että huutajan rahat tarkistetaan, eli eläimet piti maksaa samalla kertaa käsiraha ja loput kuukauden kuluttua, muuta ne ei missään vaiheessa tarkistaneet ja kun eläimet oli maksettu omistus siirtyi silä samalla hetkellä, mihinkään ei tarvinnut rekisteröityä.


      • ville ja pelle
        ceeemies kirjoitti:

        Vain niin, ompas se kumma juttu, kun viranomaisten ei tarvitse itse noudattaa säätämiään lakeja, eli ne voi myydä eläimiä kelle haluaa kyselemättä mitään taustoista, mutta tavalliset ihmiset ei saa myydä.

        Luulen että sekoitatte kaksi asiaa, nimittäin tukien edellytykset ja eläinkaupan.

        Kauppaahan voi käydä kuka tahansa, ei sitä mikään laki estä, ei missään ole sanottu ettet voi olla eläimen omistaja, mutta eläimen pitäminen ja hoitaminen, sekä tukien hakeminen on eri juttuja, joihin on tiettyjä sääntöjä, ne vaatii rekisteröitymistä.

        Itse kun ostin nautoja, niin ainoa asia mikä kysyttiin ja tarkistettiin oli se, että rahat löytyivät, se oli käteiskauppa ja ulosottomies sanoi että huutajan rahat tarkistetaan, eli eläimet piti maksaa samalla kertaa käsiraha ja loput kuukauden kuluttua, muuta ne ei missään vaiheessa tarkistaneet ja kun eläimet oli maksettu omistus siirtyi silä samalla hetkellä, mihinkään ei tarvinnut rekisteröityä.

        en sekoita tukien edellytyksiä ja eläinkauppaa. Tuilla ei ole tässä mitään tekemistä. Nykylain mukaan kaikki lampaat ja naudat ON ilmoitettava lammas- tai nautarekisteriin, mutta kuten sanoit, sitä ei viranomainen valvo joka tilanteessa. Eläintenpitäjän on ITSE liityttävä rekisteriin ja ilmoitettava eläimensä sinne. Ja tämä on tehty tartuntatautien seurannan ja ehkäisyn takia, jotta päästään seuraamaan lampaiden/nautojen myyntiliikennettä jos jossain ilmenee vakava tautitapaus. On ehdottoman typerää jättää eläimensä rekisterin ulkopuolelle, vaikka kukaan viranomainen ei tulisikaan sinua hihasta nykimään ja tarkastamaan rekisteripapereita. Ilmoita itse elukkasi, niin teet palveluksen kaikille karjanpitäjille ja myös itsellesi.


      • ville ja pelle
        ceeemies kirjoitti:

        Vain niin, ompas se kumma juttu, kun viranomaisten ei tarvitse itse noudattaa säätämiään lakeja, eli ne voi myydä eläimiä kelle haluaa kyselemättä mitään taustoista, mutta tavalliset ihmiset ei saa myydä.

        Luulen että sekoitatte kaksi asiaa, nimittäin tukien edellytykset ja eläinkaupan.

        Kauppaahan voi käydä kuka tahansa, ei sitä mikään laki estä, ei missään ole sanottu ettet voi olla eläimen omistaja, mutta eläimen pitäminen ja hoitaminen, sekä tukien hakeminen on eri juttuja, joihin on tiettyjä sääntöjä, ne vaatii rekisteröitymistä.

        Itse kun ostin nautoja, niin ainoa asia mikä kysyttiin ja tarkistettiin oli se, että rahat löytyivät, se oli käteiskauppa ja ulosottomies sanoi että huutajan rahat tarkistetaan, eli eläimet piti maksaa samalla kertaa käsiraha ja loput kuukauden kuluttua, muuta ne ei missään vaiheessa tarkistaneet ja kun eläimet oli maksettu omistus siirtyi silä samalla hetkellä, mihinkään ei tarvinnut rekisteröityä.

        että sinulle tulee ongelmia jos haluat myydä eläimesi eteenpäin eloon tai teurastamoon koska kukaan ei halua rekisteröimättömiä eläimiä kontolleen ja mikään laillinen teurastamo tässä maassa ei saa ottaa vastaan rekisteröimätömiä. Eli elukat jää sinulle käsiin etkä saa mitään tietä niitä myytyä.


      • ceeemies
        ville ja pelle kirjoitti:

        että sinulle tulee ongelmia jos haluat myydä eläimesi eteenpäin eloon tai teurastamoon koska kukaan ei halua rekisteröimättömiä eläimiä kontolleen ja mikään laillinen teurastamo tässä maassa ei saa ottaa vastaan rekisteröimätömiä. Eli elukat jää sinulle käsiin etkä saa mitään tietä niitä myytyä.

        Jooo, nämä on tietenkin tosiasioita, et saa tukia, et voi teurastaa virallisessa teurastamossa rekisteröimättömiä eläimiä, mutta sekoitat silti kaksi asiaa.
        Eläinten myymisen ja omistamisen, rekistöröitymiseen, kyllä sinä voit myydä eläimesi kelle haluat, se on ostajan asia rekistörtöityä, eikä myyjän tarvitse tehdä viranomisten töitä ja tarkistaa näitä rekisteritietoja.

        Sinä voit olla esim. sijoittaja, joka sijoittaa johonkin karjaan tietyn summan ja rekisteröitymisen jne... jutut hoitaa se, jonka tilalla eläimet on ja joka saa myös niistä kaikki tuet.
        Sinä voit ihan vapaasti myydä tälläiselle sijoittajalle, se on sitten sen asia hoitaa jutut lailliselle ja sääntöjen mukaiselle tolalle.


      • onnistuu<
        ceeemies kirjoitti:

        Jooo, nämä on tietenkin tosiasioita, et saa tukia, et voi teurastaa virallisessa teurastamossa rekisteröimättömiä eläimiä, mutta sekoitat silti kaksi asiaa.
        Eläinten myymisen ja omistamisen, rekistöröitymiseen, kyllä sinä voit myydä eläimesi kelle haluat, se on ostajan asia rekistörtöityä, eikä myyjän tarvitse tehdä viranomisten töitä ja tarkistaa näitä rekisteritietoja.

        Sinä voit olla esim. sijoittaja, joka sijoittaa johonkin karjaan tietyn summan ja rekisteröitymisen jne... jutut hoitaa se, jonka tilalla eläimet on ja joka saa myös niistä kaikki tuet.
        Sinä voit ihan vapaasti myydä tälläiselle sijoittajalle, se on sitten sen asia hoitaa jutut lailliselle ja sääntöjen mukaiselle tolalle.

        niin kauan kun rekisteröitymiseen siirtyminen on kesken,mutta nyt alkaa olla ne ajat ettei se enää onnistu..Ei kukaan enää halua kajota rekisteröimättömiin eläimiin,niistä tulee vain ongelmia.


      • ceeemies
        onnistuu< kirjoitti:

        niin kauan kun rekisteröitymiseen siirtyminen on kesken,mutta nyt alkaa olla ne ajat ettei se enää onnistu..Ei kukaan enää halua kajota rekisteröimättömiin eläimiin,niistä tulee vain ongelmia.

        Enhän minä tätä väitä vastaan, totesin vaan ettei se ole myyjän ongelma jos ei ostaja hakeudu rekistereihin, miksi sinä otat ongelmia muiden puolesta ja yrität hoitaa muiden hommia kun ei sulle niistä edes makseta mitään.

        Itse olen rekisterissä nyt, kun minulla on nuo eläimet, mutta jos joku tulee niitä ostamaan, niin ei minua kiinosta se onko ostaja rekisterissä vai ei, mitä se oikeastaan mulle kuuluu ????
        Minua kiinnostaa vain se, että se maksaa ostamansa eläimet, sen jälkeen se voi tehdä niille ihan mitä haluaa ....


      • <nimenomaan
        ceeemies kirjoitti:

        Enhän minä tätä väitä vastaan, totesin vaan ettei se ole myyjän ongelma jos ei ostaja hakeudu rekistereihin, miksi sinä otat ongelmia muiden puolesta ja yrität hoitaa muiden hommia kun ei sulle niistä edes makseta mitään.

        Itse olen rekisterissä nyt, kun minulla on nuo eläimet, mutta jos joku tulee niitä ostamaan, niin ei minua kiinosta se onko ostaja rekisterissä vai ei, mitä se oikeastaan mulle kuuluu ????
        Minua kiinnostaa vain se, että se maksaa ostamansa eläimet, sen jälkeen se voi tehdä niille ihan mitä haluaa ....

        jää myyjän ongelmaksi kun eläimiä ei pysty rekisteristä poistamaan vaan ne jää pyörimään tiedostoihin..Jos ei ole ostajalla rekisterinumeroa ei niitä voi poistaa omasta rekisteristä..Jos jotain ongelmia tulee myöhemmin on ne elukat tietojen perusteella vielä myyjän hallinnassa ja niistä sitten vastaat..


      • ceeemies
        <nimenomaan kirjoitti:

        jää myyjän ongelmaksi kun eläimiä ei pysty rekisteristä poistamaan vaan ne jää pyörimään tiedostoihin..Jos ei ole ostajalla rekisterinumeroa ei niitä voi poistaa omasta rekisteristä..Jos jotain ongelmia tulee myöhemmin on ne elukat tietojen perusteella vielä myyjän hallinnassa ja niistä sitten vastaat..

        No kyllä minä olen ilmoittanut myymäni eläimet myydyiksi, vaikken ostajan tietoja tiedäkkään ....
        Kaipa ne sieltä on poistuneet kun ei papereissa enää näy, eikä tuet enää juokse.


      • poistamaan
        ceeemies kirjoitti:

        No kyllä minä olen ilmoittanut myymäni eläimet myydyiksi, vaikken ostajan tietoja tiedäkkään ....
        Kaipa ne sieltä on poistuneet kun ei papereissa enää näy, eikä tuet enää juokse.

        jollei tiedossa ole mihin/kenelle eläin menee. Jos näin on tapahtunut, niin kyseessä on poikkeustapaus, ei normaali käytäntö.

        http://www.evira.fi/attachments/elaimet_ja_terveys/lomakkeet/nr_b.pdf

        Eläinten rekisteröinnillä ja merkitsemisellä ei ole mitään tekemistä tukien saamisen kanssa vaan eläintautien vastustamisen kanssa.


      • ville ja pelle
        ceeemies kirjoitti:

        No kyllä minä olen ilmoittanut myymäni eläimet myydyiksi, vaikken ostajan tietoja tiedäkkään ....
        Kaipa ne sieltä on poistuneet kun ei papereissa enää näy, eikä tuet enää juokse.

        Miten ilmoitit ne myydyiksi? Eikös nautarekisterissäkin pidä ilmoittaa ostajan tunnukset. Miten on mahdollista että sait ne ilmoitetuksi?


      • ceeemies
        ville ja pelle kirjoitti:

        Miten ilmoitit ne myydyiksi? Eikös nautarekisterissäkin pidä ilmoittaa ostajan tunnukset. Miten on mahdollista että sait ne ilmoitetuksi?

        En nyt muista, tein kaupat heti pakkohuutokaupan jälkeen, eli kun olin saanut karjan nimiini ....


      • hullua touhua
        poistamaan kirjoitti:

        jollei tiedossa ole mihin/kenelle eläin menee. Jos näin on tapahtunut, niin kyseessä on poikkeustapaus, ei normaali käytäntö.

        http://www.evira.fi/attachments/elaimet_ja_terveys/lomakkeet/nr_b.pdf

        Eläinten rekisteröinnillä ja merkitsemisellä ei ole mitään tekemistä tukien saamisen kanssa vaan eläintautien vastustamisen kanssa.

        Joku tuolla alussa väitti että lampaita voi myydä vapaasti. Ei siis voi myydä maattomille,koska heillä ei ole oikeutta rekisteröityä eläintenpitäjäksi. Näin onkin estetty totaalisesti entinen käytäntö myydä lampaita naapureille teurastettavaksi ja myös puutarhan hoitoon. Jos myyt rekisteröimättömälle niin et voi poistaa niitä rekisteristäsi ja joudut maksamaan sakkoja tuista. Tuolla joku hölmö lampuri väitti toista. Näitä kepulaisia ei pidä kuunnella. Ne ovat itse tehneet nämä temput omien etujensa vuoksi. Muut kärsivät kovasti niiden tempuista. Itsekin lopetan nyt lampaiden kasvatuksen kepulaisten kapuloinnin takia. Kukaan normaali ei voi tätä pilailua sietää.


      • varmari
        hullua touhua kirjoitti:

        Joku tuolla alussa väitti että lampaita voi myydä vapaasti. Ei siis voi myydä maattomille,koska heillä ei ole oikeutta rekisteröityä eläintenpitäjäksi. Näin onkin estetty totaalisesti entinen käytäntö myydä lampaita naapureille teurastettavaksi ja myös puutarhan hoitoon. Jos myyt rekisteröimättömälle niin et voi poistaa niitä rekisteristäsi ja joudut maksamaan sakkoja tuista. Tuolla joku hölmö lampuri väitti toista. Näitä kepulaisia ei pidä kuunnella. Ne ovat itse tehneet nämä temput omien etujensa vuoksi. Muut kärsivät kovasti niiden tempuista. Itsekin lopetan nyt lampaiden kasvatuksen kepulaisten kapuloinnin takia. Kukaan normaali ei voi tätä pilailua sietää.

        Eläinten pitäminen ja omistaminen on eri juttuja ja on pidettävä erillään, jos joku ei ymmärrä näiden käsitteiden eroa, niin kannattaa kysyä esim. kunnan maataloussihteeriltä.

        Omistaa voi, pitää ei.


      • voi<
        hullua touhua kirjoitti:

        Joku tuolla alussa väitti että lampaita voi myydä vapaasti. Ei siis voi myydä maattomille,koska heillä ei ole oikeutta rekisteröityä eläintenpitäjäksi. Näin onkin estetty totaalisesti entinen käytäntö myydä lampaita naapureille teurastettavaksi ja myös puutarhan hoitoon. Jos myyt rekisteröimättömälle niin et voi poistaa niitä rekisteristäsi ja joudut maksamaan sakkoja tuista. Tuolla joku hölmö lampuri väitti toista. Näitä kepulaisia ei pidä kuunnella. Ne ovat itse tehneet nämä temput omien etujensa vuoksi. Muut kärsivät kovasti niiden tempuista. Itsekin lopetan nyt lampaiden kasvatuksen kepulaisten kapuloinnin takia. Kukaan normaali ei voi tätä pilailua sietää.

        periaatteessa myydä maattomalle jos on osoittaa paikka missä niitä kasvattaa ja pitää..Rekisteröitymisellä nyt ei muutenkaan ole mitään tekemistä tukien kanssa vaan se on mahdollisten eläintautien varalta..Sitä paitsi lampaista nyt ei muutenkaan juuri mitään tukia saa..
        Kepulaisuus taas ei liity asiaan mitenkään.


    • centtiventti

      Maaseudun tulevaisuudessa oli juttu, jossa vanha tyhjä sikala oli muutettu lampolaksi.
      Lammashomma perustuu pieniin kuluihin.

      • lopettava lampuri

        Ja pieniin tuloihin. Lisäksi pitää pystyä syömään paljon lampaanlihaa,koska kukaan ei osta lihaa,eikä ostajille saa myydä Eviran takia. Hullun touhua.


    • systres

      Mitä kuuluu lammasrintamalle nykyään, onko kullan vuolentaa..

      • Anonyymi

        On, lampaiden pitäminen on aivan saakelin rahaksta hommaa nykyää kun maahanmuutajat syövät lammasta. Rajat vaaa auki ja päästetään ne makeleilla sotkeneet sankarit tänne puremaan meidän lampaat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2032
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1755
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1644
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1567
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    10. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      71
      1173
    Aihe