Suurperheen isä

Teinin äiti

Tänne kai kirjoittavat enimmäkseen suurperheiden äidit. Mielessä pyörii monta asiaa joista olisin utelias kuulemaan itse suurperheen lapsena tässä myöhemmin. Näin aamuyön tunteina lueskelin näitä perhe-forumeita ja huomasin aika merkittävän eron isien ja äitien jutuissa.

Äidit hehkuttavat lapsiaan ja jutut liikkuvat lasten tekemisten ja arkihyörinöiden ympärillä. Niin täälläkin, Satu 50 ja kumppanit. Teillä on päivä täynnä pelkästään lasten asioita ja rutiineista selviämistä ja viimeiset 25 vuotta vähintään.

Kun taas katsoo mitä isät juttelevat, puhe on heillä vaimon läskiperseen kauhisteluna, pettämishaaveilla, strippibaarikokemusten jakamisessa ja vaimon vaginan väljyyden pelkona ja vaimon vaihtamisesta aasialaiseen seksiorjaan heti kun vaimo antaa itsensä lihoa - yleensä kaikki jutut pyörivät vain seksiasioissa. Tuntuu että isät ja äidit ja heidän mielenkiintonsa kohteet tulevat aivan eri planeetoilta.

Mietin vain, että jonkun aviomiehiähän ne nuokin ovat mutteivat ilmeisesti pysty kotonaan näistä jutuista puhumaan. Mitäpä jos oma mies kirjoittelee tuonne? Onko käynyt ikinä mielessä, että oma mies kyllästyy rupsahtaneeseen vaimoon, jatkuvaan meteliin, seksin puutteeseen ja paikkojen väljyyteen tai mitä ikinä tuolla puhutaankin? Ja ottaa tilalle siis nuoremman silikonitissisen seksikaunottaren ja jättää suurperheen hoitaman itse itsensä. Miesten on helppo lähteä suhteesta kuin suhteesta ja jättää suurikin perhe. Näemmä. Ja on kokemusta tuttavapiirissäkin. Miten semmosesta selviää?

Muutenkin tuntuu, että isien rooli suurperheessä on rajoittunut ainoastaan siittämiseen ja pakkoelättämiseen, ainakaan tuonne ei isät kirjoittele mistään perheonnesta, omalla forumillaan lähinnä haaveilevat seksijutuista ja valittelevat kohtaloaan. Täällä ei kukaan puhu seksistä ja miesten ulkonäöstä mitään, ikään kuin mikään sukupuolten välinen kanssakayminen ei kuuluisi enää naisen elämään ja miehet eivät taas mistään muusta puhukaan kuin naisen tavaran laadusta.

13

623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinulla on hyviä pohdintoja ja varmasti täälläkin käy paljon sellaisia, joita ne koskettavat, jos kohta myönnän, että minun itseni on vaikea niihin samaistua.
      Vastaankin nyt vain omalta osaltani (ja jossain määrin puolisoni) tietoisena siitä että elämäntarinoita on monenlaisia ja joillakin voi todellakin arkea koskettaa sinunkin esittelemäsi skenaariot.
      Minä en oikeastaan koe, että minun elämäni olisi täynnä vain lasten asioita ja arjen rutiineista selviämistä vaikka olen kyllä tietoisesti, omasta halustani valinnut nekin isoksi osaksi elämääni. Suurperheellisyys siis oli elämäntapa johon jo lapsena toivoin aikuisena ”pääseväni” ja siksi olen elämänvalinnoissani tietoisesti kulkenut siihen suuntaan.
      Pelkkä vanhempana olo sisältää kuitenkin mielestäni riskin, jota en ole halukas ottamaan – eli mahdollisuuden siihen ettei kykenekään luomaan avointa kotia ja toisaalta takertuu lapsiinsa. (HUOM! tiedän paljon vanhempia jotka pystyvät keskittämään elämänsä pääosin vanhemmuuteen tietyksi ajaksi ja siitä huolimatta ”päästämään irti” kun sen aika tulee. Puhunkin siis tässä vain riskistä jonka kokisin itselleni todelliseksi, jos itse sillä intensiteetillä millä mielelläni elämääni elän, keskittyisin vain ja ainoastaan ”äitelöintiin”.)
      Siksi minulle onkin aina ollut tärkeää, että elämääni sisältyy perheen ohella myös aktiivinen satsaus parisuhteeseen (lukuun ottamatta vuosiani leskenä, jolloin sitä parisuhdetta ei ollut), opiskelu, omat harrastukset, yhteydenpito ystäviin, oma työ, matkustelu myös ilman lapsia ja niin edelleen.
      Suurperhe-palstalle en kuitenkaan useinkaan kirjoittele esim. lukupiiriin, vapaaehtoistyöhön, harrasteisiin työhön, seksiin tms liittyviä asioita, koska perusoletus on, että täällä halutaan otsikon mukana keskustella nimenomaan suuren perheen arkeen liittyvistä elämän ominaispiirteistä . (Tosin omalta osaltani koen olevani aika tolerantti otsikon ohittaviinkin aiheisiin liittyen ja mielelläni luen nimenomaan monitasoisia asioita todellisista arjista)

      Tuo ajatus, että suurperheen isä olisi pelkkä elättäjä ja siittäjä on myös minulle aika absurdi. Elän toisessa liitossani ja kummassakin kumppanini on halunnut hoitaa lapsia ja kotia vähintään puoleksi ja esim. työskennellyt väliin pitkiäkin jaksoja joko osa-aikaisesti tai kotoa käsin voidakseen viettää enemmän aikaa lasten kanssa. Samoin kummassakin liitossani lasten syntyminen on ollut yhteinen toive, ei vain minun.
      Nykymaailmassa on vaikea kuvitella miestä joka olisi vain ”elättäjä ja siittäjä”, ainakaan ilman että mies itse tietoisesti haluaisi siihen elämäntilanteeseen. Eiköhän jokainen aikuinen osaa itse valita kumppaninsa sen mukaan millaisen elämän haluaa elää? Ja jos ei oikeasti osaa, niin silloin vastuuttomasta valinnasta on vastuussa itse, ei kumppani?

      Mitä tulee niihin rupsahteluihin, väljyyksiin ja silikonitisseihin sun muihin niin en oikein usko sitäkään, että sellaisista huolehtivissa/haaveilevissa olisi juurikaan suurperheellisiä isiä. Luulen, että ihmiset, joille esim. vaimon antirupsahtelu on kovin oleellista arjen onnen kannalta, ei hanki suurta perhettä ja vaali siihen liittyvää elämäntapaa. En tarkoita, että pitäisin keskimäärin suurten perheiden äitejä erityisen kuluneina tai huonosti hoidettuina – eiköhän heihin päde sama variaatio kuin muihinkin – vaan sitä, että ihmisillä, jotka elävät monella tasolla rikasta elämää, yksikään elämänalueista (tässä yhteydessä ulkonäkö tai pinnallinen seksuaalisuus) ei ylenpalttisesti dominoi muiden ylitse.

      • Teinin äiti

        Olet jaksanut lukea aamutuimaan tämän tyrmistyneen vertailuni, kiitos siitä, Satu! Mietin sitä, että mahtavatko noiden isä-forumin kirjoittelijoiden vaimot tietää, mitä miehet ja isät oikeasti naisistaan ajattelevat. Vaginan väljyys näyttää olevan isä- forumin keskeisintä problematiikkaa. :(

        Vaikka osa kirjoituksista on varmaan trolleja, en kuitenkaan löydä tältä suurperhe-forumilta lainkaan kirjoituksia isien kokemuksesta ja arjesta suurperheen isänä. Siksi mietin, mihin he niitä tuntojaan kirjoittelevat vai kirjoittelevatko kokemuksistaan lainkaan ja ajattelevatko isät todella noin vaimoistaan.

        Kokevatko he olevansa perheenisiä vai ikuisia poikamiehiä, joka asuu "mamman" luona ja joilla jatkuvasti "haku" tai sivusuhde päällä ja perheen ongelmat ja arki on äidin työ, elämäntehtävä ja harrastus - isällä vain harrastus. Monesti mm. vaalimainoksissa isät kertovat harrastuksensa olevan perhe. Harrastus on kuitenkin, jotain mitä tehdään vapaaehtoisena virkistyksenä silloin kun huvittaa, näin käsitän. Mutta että se on joillekin miehille ilmeisesti todellisuutta.

        Perhettä ja suurperhettä (ennen kaikkea uskovaista) varsinkin esitellään jotenkin pyhänä instituutiona, jossa parisuhdeongelmat loistavat poissaolollaan, mutta isien kertomukset tuolla forumilla puhuvat toista - sitä mitä miehen pään sisällä liikkuu pyhästä perheestä huolimatta. Lapsiakin hankitaankin joskus lisää ja lisää paikkaamaan huonoa parisuhdetta ettei äidin ainakaan tarvisi eikä olisi voimia keskittyä muun inhimillisen elämän puolien kuten mahdollisen oman pahan olon ja halujen/haluttomuuden tarkasteluun. Kaikki ikävät asiat lakaistaan maton alle, ja pidetään arki pienten lasten avulla kiireisenä, ettei tarvi ajatella muuta. Kun lapset ovat lähteneet pois, huomataankin, ettei voi sietää toista osapuolta.

        Kantavatko isät vastuun koko parisuhteen seksistä? Äitien väsymyksen, hormonimylläkän ja uupumuksen itsekin äitinä ymmärtäen se ei isien haluja kuitenkaan vie mihinkään? Eli jos äidistä ei seksi ole mikään oleellinen seikka perhe-elämässä, niin voiko isä vakuuttaa tosiaan samoin? Isä-forumia lukiessa ei voi tällaiseen johtopäätökseen ainakaan tulla.


      • satu50
        Teinin äiti kirjoitti:

        Olet jaksanut lukea aamutuimaan tämän tyrmistyneen vertailuni, kiitos siitä, Satu! Mietin sitä, että mahtavatko noiden isä-forumin kirjoittelijoiden vaimot tietää, mitä miehet ja isät oikeasti naisistaan ajattelevat. Vaginan väljyys näyttää olevan isä- forumin keskeisintä problematiikkaa. :(

        Vaikka osa kirjoituksista on varmaan trolleja, en kuitenkaan löydä tältä suurperhe-forumilta lainkaan kirjoituksia isien kokemuksesta ja arjesta suurperheen isänä. Siksi mietin, mihin he niitä tuntojaan kirjoittelevat vai kirjoittelevatko kokemuksistaan lainkaan ja ajattelevatko isät todella noin vaimoistaan.

        Kokevatko he olevansa perheenisiä vai ikuisia poikamiehiä, joka asuu "mamman" luona ja joilla jatkuvasti "haku" tai sivusuhde päällä ja perheen ongelmat ja arki on äidin työ, elämäntehtävä ja harrastus - isällä vain harrastus. Monesti mm. vaalimainoksissa isät kertovat harrastuksensa olevan perhe. Harrastus on kuitenkin, jotain mitä tehdään vapaaehtoisena virkistyksenä silloin kun huvittaa, näin käsitän. Mutta että se on joillekin miehille ilmeisesti todellisuutta.

        Perhettä ja suurperhettä (ennen kaikkea uskovaista) varsinkin esitellään jotenkin pyhänä instituutiona, jossa parisuhdeongelmat loistavat poissaolollaan, mutta isien kertomukset tuolla forumilla puhuvat toista - sitä mitä miehen pään sisällä liikkuu pyhästä perheestä huolimatta. Lapsiakin hankitaankin joskus lisää ja lisää paikkaamaan huonoa parisuhdetta ettei äidin ainakaan tarvisi eikä olisi voimia keskittyä muun inhimillisen elämän puolien kuten mahdollisen oman pahan olon ja halujen/haluttomuuden tarkasteluun. Kaikki ikävät asiat lakaistaan maton alle, ja pidetään arki pienten lasten avulla kiireisenä, ettei tarvi ajatella muuta. Kun lapset ovat lähteneet pois, huomataankin, ettei voi sietää toista osapuolta.

        Kantavatko isät vastuun koko parisuhteen seksistä? Äitien väsymyksen, hormonimylläkän ja uupumuksen itsekin äitinä ymmärtäen se ei isien haluja kuitenkaan vie mihinkään? Eli jos äidistä ei seksi ole mikään oleellinen seikka perhe-elämässä, niin voiko isä vakuuttaa tosiaan samoin? Isä-forumia lukiessa ei voi tällaiseen johtopäätökseen ainakaan tulla.

        ja kun kävin kurkkaamassa sitä isäforumia niin eipä oikein kiinnostanut.

        Luulen kuitenkin, että seksin määrä parisuhteessa saatikka seksuaalinen tyytyväisyys ei korreloi lapsiluvun kanssa. Siltä osin lie ihan sama onko lapseton, yksilapsinen tai useampilapsinen.

        Sen sijaan pohdintasi siitä missä määrin perhettä pidetään pyhänä instituutiona ovat mielenkiintoisia. Luulen, että itse kuulun niihin jotka arvostavat toimivan perheen varsin korkealle, jos kohta en koe että mahdollinen uskonnollisuus tai perheen koko mitenkään automaattisesti vaikuttaisivat tuohon.

        Ylipäätään se, mikä tekee jostain yksiköstä perheen ja toisesta ei, on mielestäni kiehtova aihe. Miten perhe pohjimmiltaan määritellään ja mikä se on, mikä tekee jostain perheestä funktionaalisen ja vastaavasti toisesta ei-toimivan?

        Itse uskon, että perusluonteeni tai persoonallisuuteni vuoksi minusta olisi tullut suurperheellinen vaikka en olisi koskaan saanut yhtään biologista lasta. Perheen koostumus vain olisi silloin ollut osittain erilainen.

        Sekavia ajatuksia näin aamutuimaan, mutta ehkä joku löytää niistäkin jotain millä keskustelua viedä eteenpäin.


      • ;) ;)
        Teinin äiti kirjoitti:

        Olet jaksanut lukea aamutuimaan tämän tyrmistyneen vertailuni, kiitos siitä, Satu! Mietin sitä, että mahtavatko noiden isä-forumin kirjoittelijoiden vaimot tietää, mitä miehet ja isät oikeasti naisistaan ajattelevat. Vaginan väljyys näyttää olevan isä- forumin keskeisintä problematiikkaa. :(

        Vaikka osa kirjoituksista on varmaan trolleja, en kuitenkaan löydä tältä suurperhe-forumilta lainkaan kirjoituksia isien kokemuksesta ja arjesta suurperheen isänä. Siksi mietin, mihin he niitä tuntojaan kirjoittelevat vai kirjoittelevatko kokemuksistaan lainkaan ja ajattelevatko isät todella noin vaimoistaan.

        Kokevatko he olevansa perheenisiä vai ikuisia poikamiehiä, joka asuu "mamman" luona ja joilla jatkuvasti "haku" tai sivusuhde päällä ja perheen ongelmat ja arki on äidin työ, elämäntehtävä ja harrastus - isällä vain harrastus. Monesti mm. vaalimainoksissa isät kertovat harrastuksensa olevan perhe. Harrastus on kuitenkin, jotain mitä tehdään vapaaehtoisena virkistyksenä silloin kun huvittaa, näin käsitän. Mutta että se on joillekin miehille ilmeisesti todellisuutta.

        Perhettä ja suurperhettä (ennen kaikkea uskovaista) varsinkin esitellään jotenkin pyhänä instituutiona, jossa parisuhdeongelmat loistavat poissaolollaan, mutta isien kertomukset tuolla forumilla puhuvat toista - sitä mitä miehen pään sisällä liikkuu pyhästä perheestä huolimatta. Lapsiakin hankitaankin joskus lisää ja lisää paikkaamaan huonoa parisuhdetta ettei äidin ainakaan tarvisi eikä olisi voimia keskittyä muun inhimillisen elämän puolien kuten mahdollisen oman pahan olon ja halujen/haluttomuuden tarkasteluun. Kaikki ikävät asiat lakaistaan maton alle, ja pidetään arki pienten lasten avulla kiireisenä, ettei tarvi ajatella muuta. Kun lapset ovat lähteneet pois, huomataankin, ettei voi sietää toista osapuolta.

        Kantavatko isät vastuun koko parisuhteen seksistä? Äitien väsymyksen, hormonimylläkän ja uupumuksen itsekin äitinä ymmärtäen se ei isien haluja kuitenkaan vie mihinkään? Eli jos äidistä ei seksi ole mikään oleellinen seikka perhe-elämässä, niin voiko isä vakuuttaa tosiaan samoin? Isä-forumia lukiessa ei voi tällaiseen johtopäätökseen ainakaan tulla.

        No siis jaa-a, pitää sanoa koko asialle.
        Mielestäni mies, joka miettii moisia asioita ei ole kyllä kasvanut vanhemmuuteensa oli sitten 1 tai useamman lapsen isä. Anteeksi nyt vaan.
        Meillä toki odotellaan "vasta" neljättä, mutta ei ei meidän parisuhteessa ainakaan seksi ole loppunut ;) Onhan ne lapsetkin saatu aikaan.
        Meitä äitejä ja isiä ja hormonimylläköitä kun on joka lähtöön :D Oma hormonimylläkkäni käy näin odotusaikaan ainakin sellaisilla kierroksilla, että mies tuskin haaveilee aasialaisesta seksiorjasta ;) Koittaa kai keksiä millä tekosyyllä saisi jonkun hetken olla itsekseen ja rauhassa :)
        Toki en itse ymmärrä parisuhdetta joka muka toimii ilman seksiä. itselläni ei toimisi. Se on se juttu, joka loppuu viimeisenä, meni kuinka huonosti tahansa.
        Ja meillä myös taloudellinen vastuu jaetaan.
        joskus herää kysymys pikemminkin siitä, onko perheen perustaminen näille ihmisille ollut yhteinen juttu, vai pikemminkin naisen asettama tavoite. Sellaisiakin pariskuntia valitettavan paljon on tullut tavattua.
        Ei lapsiperheen arki poissulje parisuhteen plussia ;) Eihän siihen toki ole tuntikausia aikaa tuhlata, mutta ihan mukavasti sen saa hoidettua senkin puolen. Halailla ja suukotellahan kun voi lastenkin nähden


      • on!!!!
        Teinin äiti kirjoitti:

        Olet jaksanut lukea aamutuimaan tämän tyrmistyneen vertailuni, kiitos siitä, Satu! Mietin sitä, että mahtavatko noiden isä-forumin kirjoittelijoiden vaimot tietää, mitä miehet ja isät oikeasti naisistaan ajattelevat. Vaginan väljyys näyttää olevan isä- forumin keskeisintä problematiikkaa. :(

        Vaikka osa kirjoituksista on varmaan trolleja, en kuitenkaan löydä tältä suurperhe-forumilta lainkaan kirjoituksia isien kokemuksesta ja arjesta suurperheen isänä. Siksi mietin, mihin he niitä tuntojaan kirjoittelevat vai kirjoittelevatko kokemuksistaan lainkaan ja ajattelevatko isät todella noin vaimoistaan.

        Kokevatko he olevansa perheenisiä vai ikuisia poikamiehiä, joka asuu "mamman" luona ja joilla jatkuvasti "haku" tai sivusuhde päällä ja perheen ongelmat ja arki on äidin työ, elämäntehtävä ja harrastus - isällä vain harrastus. Monesti mm. vaalimainoksissa isät kertovat harrastuksensa olevan perhe. Harrastus on kuitenkin, jotain mitä tehdään vapaaehtoisena virkistyksenä silloin kun huvittaa, näin käsitän. Mutta että se on joillekin miehille ilmeisesti todellisuutta.

        Perhettä ja suurperhettä (ennen kaikkea uskovaista) varsinkin esitellään jotenkin pyhänä instituutiona, jossa parisuhdeongelmat loistavat poissaolollaan, mutta isien kertomukset tuolla forumilla puhuvat toista - sitä mitä miehen pään sisällä liikkuu pyhästä perheestä huolimatta. Lapsiakin hankitaankin joskus lisää ja lisää paikkaamaan huonoa parisuhdetta ettei äidin ainakaan tarvisi eikä olisi voimia keskittyä muun inhimillisen elämän puolien kuten mahdollisen oman pahan olon ja halujen/haluttomuuden tarkasteluun. Kaikki ikävät asiat lakaistaan maton alle, ja pidetään arki pienten lasten avulla kiireisenä, ettei tarvi ajatella muuta. Kun lapset ovat lähteneet pois, huomataankin, ettei voi sietää toista osapuolta.

        Kantavatko isät vastuun koko parisuhteen seksistä? Äitien väsymyksen, hormonimylläkän ja uupumuksen itsekin äitinä ymmärtäen se ei isien haluja kuitenkaan vie mihinkään? Eli jos äidistä ei seksi ole mikään oleellinen seikka perhe-elämässä, niin voiko isä vakuuttaa tosiaan samoin? Isä-forumia lukiessa ei voi tällaiseen johtopäätökseen ainakaan tulla.

        kun muija lisääntyy joka vuosi, ei siinä oikein kiinteältä tai haluttavalta neljänkään muksun jälkeen enää näytä.
        En ihmettele, että isät puhuu niin, että olisi kiva vetää jotain nuorta tyttöä, kun kotona oleva kummitus painaa tuhat kiloa, tississä roikkuu koko ajan vauva, on pestäviä likaisia pyllyjä jne.
        Kyllä siinä seksihalut häviää.


      • Teinin äiti
        satu50 kirjoitti:

        ja kun kävin kurkkaamassa sitä isäforumia niin eipä oikein kiinnostanut.

        Luulen kuitenkin, että seksin määrä parisuhteessa saatikka seksuaalinen tyytyväisyys ei korreloi lapsiluvun kanssa. Siltä osin lie ihan sama onko lapseton, yksilapsinen tai useampilapsinen.

        Sen sijaan pohdintasi siitä missä määrin perhettä pidetään pyhänä instituutiona ovat mielenkiintoisia. Luulen, että itse kuulun niihin jotka arvostavat toimivan perheen varsin korkealle, jos kohta en koe että mahdollinen uskonnollisuus tai perheen koko mitenkään automaattisesti vaikuttaisivat tuohon.

        Ylipäätään se, mikä tekee jostain yksiköstä perheen ja toisesta ei, on mielestäni kiehtova aihe. Miten perhe pohjimmiltaan määritellään ja mikä se on, mikä tekee jostain perheestä funktionaalisen ja vastaavasti toisesta ei-toimivan?

        Itse uskon, että perusluonteeni tai persoonallisuuteni vuoksi minusta olisi tullut suurperheellinen vaikka en olisi koskaan saanut yhtään biologista lasta. Perheen koostumus vain olisi silloin ollut osittain erilainen.

        Sekavia ajatuksia näin aamutuimaan, mutta ehkä joku löytää niistäkin jotain millä keskustelua viedä eteenpäin.

        Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia."

        Näin sanoo mm. Tilastokeskus.

        Määritelmien sijaan olen henk.koht. kyllä kiinnostunut enempi perheen isän ja äidin järkyttävän erilaisista tuntemuksista perhe- ja parisuhdeelämästä. Suurperhe-forumille kirjoitan tästä siksi, että suurperhe kiistattomasti on suurempi rasite ja haukkaa kaikille samanpituisista vuorokausista enemmän kuin pienperhe, tiedän sen itse seitsenlapsisen perheen jäsenenä. Vaikka äiti ei sitä myöntäisikään, ei arki ole herttaista puuhastelua kuin josstain Stepfordin naisissa. Eikä varsinkaan jos äiti vielä käy töissäkin. Olisi mielenkiintoista kuulla isien arvoita näistä kaikista mainitsemistani asioista - jotka loistavat poissaolollaan.

        "Luulen kuitenkin, että seksin määrä parisuhteessa saatikka seksuaalinen tyytyväisyys ei korreloi lapsiluvun kanssa. Siltä osin lie ihan sama onko lapseton, yksilapsinen tai useampilapsinen."

        Tästä olisin tosiaan halunut kuulla juuri miesten mielipiteen, omakohtaisen tuntemuksen täällä. Tämä oma näkemyksesi vähän sivuuttaa henkilökohtaisen kokemuksesi tason eikä kerro siitä miehen näkemyksestä mitään. Olen eri mieltä vielä tuosta seksin määrästä/laadusta suhteessa lapsilukuun. Mielestäni seksin määrä ja laatu korreloi väsymyksen ja rasituksen kanssa, ja suurperheessä sitä on monin verroin enemmän kuin yksilapsisessa tai lapsettomassa perheessä. Myöskin tuo isä-forumin toinen keskeinen teema eli vaginan väljyys luulisi olevan suurempi ongelma suurperheessä kuin lapsettomalle pariskunnalle. Mutta täällä ei ilmeisesti kukaan mies kehtaa asiasta kertoa.

        En kyllä suostu uskomaan, että suurperheenkään isä kaipaisi tai ajattelisi seksiä vain silloin kun pitää laittaa uutta siementä itämään. Ihan samanlaisia miehiähän he ovat oli lapsia tai ei, kun ei raskaus ja synnytys edes mitenkään vaikuta rasittavasti miesten fysiologiaan ja sitä kautta haluihin.

        Katkelma eräästä vuodatuksesta:
        (….)nainen lopetti antamasta noin vuosi sitten, ehkä yritän liikaa, en vinkkaa että voisi mennä punkan puolelle, kun siitä ei ole ollut apua. Iän mukana tulleet hormonit vetää pään kireälle kokoajan. Siis voiko olla totta että olen tossun alla ja pahasti ja kaikki johtuu siitä.” Niin että tätäkö se on...? (mies,24)


      • jos itse
        Teinin äiti kirjoitti:

        Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia."

        Näin sanoo mm. Tilastokeskus.

        Määritelmien sijaan olen henk.koht. kyllä kiinnostunut enempi perheen isän ja äidin järkyttävän erilaisista tuntemuksista perhe- ja parisuhdeelämästä. Suurperhe-forumille kirjoitan tästä siksi, että suurperhe kiistattomasti on suurempi rasite ja haukkaa kaikille samanpituisista vuorokausista enemmän kuin pienperhe, tiedän sen itse seitsenlapsisen perheen jäsenenä. Vaikka äiti ei sitä myöntäisikään, ei arki ole herttaista puuhastelua kuin josstain Stepfordin naisissa. Eikä varsinkaan jos äiti vielä käy töissäkin. Olisi mielenkiintoista kuulla isien arvoita näistä kaikista mainitsemistani asioista - jotka loistavat poissaolollaan.

        "Luulen kuitenkin, että seksin määrä parisuhteessa saatikka seksuaalinen tyytyväisyys ei korreloi lapsiluvun kanssa. Siltä osin lie ihan sama onko lapseton, yksilapsinen tai useampilapsinen."

        Tästä olisin tosiaan halunut kuulla juuri miesten mielipiteen, omakohtaisen tuntemuksen täällä. Tämä oma näkemyksesi vähän sivuuttaa henkilökohtaisen kokemuksesi tason eikä kerro siitä miehen näkemyksestä mitään. Olen eri mieltä vielä tuosta seksin määrästä/laadusta suhteessa lapsilukuun. Mielestäni seksin määrä ja laatu korreloi väsymyksen ja rasituksen kanssa, ja suurperheessä sitä on monin verroin enemmän kuin yksilapsisessa tai lapsettomassa perheessä. Myöskin tuo isä-forumin toinen keskeinen teema eli vaginan väljyys luulisi olevan suurempi ongelma suurperheessä kuin lapsettomalle pariskunnalle. Mutta täällä ei ilmeisesti kukaan mies kehtaa asiasta kertoa.

        En kyllä suostu uskomaan, että suurperheenkään isä kaipaisi tai ajattelisi seksiä vain silloin kun pitää laittaa uutta siementä itämään. Ihan samanlaisia miehiähän he ovat oli lapsia tai ei, kun ei raskaus ja synnytys edes mitenkään vaikuta rasittavasti miesten fysiologiaan ja sitä kautta haluihin.

        Katkelma eräästä vuodatuksesta:
        (….)nainen lopetti antamasta noin vuosi sitten, ehkä yritän liikaa, en vinkkaa että voisi mennä punkan puolelle, kun siitä ei ole ollut apua. Iän mukana tulleet hormonit vetää pään kireälle kokoajan. Siis voiko olla totta että olen tossun alla ja pahasti ja kaikki johtuu siitä.” Niin että tätäkö se on...? (mies,24)

        ajattelet seksiä vain silloin kun pitää laittaa uutta siementä itämään.
        Ei ihme, ettei sun kanssasi mies halunnut perhettä perustaa saati kanssasi elää.


      • Teinin äiti kirjoitti:

        Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia."

        Näin sanoo mm. Tilastokeskus.

        Määritelmien sijaan olen henk.koht. kyllä kiinnostunut enempi perheen isän ja äidin järkyttävän erilaisista tuntemuksista perhe- ja parisuhdeelämästä. Suurperhe-forumille kirjoitan tästä siksi, että suurperhe kiistattomasti on suurempi rasite ja haukkaa kaikille samanpituisista vuorokausista enemmän kuin pienperhe, tiedän sen itse seitsenlapsisen perheen jäsenenä. Vaikka äiti ei sitä myöntäisikään, ei arki ole herttaista puuhastelua kuin josstain Stepfordin naisissa. Eikä varsinkaan jos äiti vielä käy töissäkin. Olisi mielenkiintoista kuulla isien arvoita näistä kaikista mainitsemistani asioista - jotka loistavat poissaolollaan.

        "Luulen kuitenkin, että seksin määrä parisuhteessa saatikka seksuaalinen tyytyväisyys ei korreloi lapsiluvun kanssa. Siltä osin lie ihan sama onko lapseton, yksilapsinen tai useampilapsinen."

        Tästä olisin tosiaan halunut kuulla juuri miesten mielipiteen, omakohtaisen tuntemuksen täällä. Tämä oma näkemyksesi vähän sivuuttaa henkilökohtaisen kokemuksesi tason eikä kerro siitä miehen näkemyksestä mitään. Olen eri mieltä vielä tuosta seksin määrästä/laadusta suhteessa lapsilukuun. Mielestäni seksin määrä ja laatu korreloi väsymyksen ja rasituksen kanssa, ja suurperheessä sitä on monin verroin enemmän kuin yksilapsisessa tai lapsettomassa perheessä. Myöskin tuo isä-forumin toinen keskeinen teema eli vaginan väljyys luulisi olevan suurempi ongelma suurperheessä kuin lapsettomalle pariskunnalle. Mutta täällä ei ilmeisesti kukaan mies kehtaa asiasta kertoa.

        En kyllä suostu uskomaan, että suurperheenkään isä kaipaisi tai ajattelisi seksiä vain silloin kun pitää laittaa uutta siementä itämään. Ihan samanlaisia miehiähän he ovat oli lapsia tai ei, kun ei raskaus ja synnytys edes mitenkään vaikuta rasittavasti miesten fysiologiaan ja sitä kautta haluihin.

        Katkelma eräästä vuodatuksesta:
        (….)nainen lopetti antamasta noin vuosi sitten, ehkä yritän liikaa, en vinkkaa että voisi mennä punkan puolelle, kun siitä ei ole ollut apua. Iän mukana tulleet hormonit vetää pään kireälle kokoajan. Siis voiko olla totta että olen tossun alla ja pahasti ja kaikki johtuu siitä.” Niin että tätäkö se on...? (mies,24)

        Olet näemmä saanut ekat trollit kimppuusi. Ja yhden kantaasi puolustamaankin.
        Olen pahoillani moisesta, mutta ne taitavat kuulua suomi24:n "ominaislaatuun."

        Itseäni olisi kiinnostanut enemmän toi "pyhä perhe"-juttu, noista muista esille ottamistasi ei ole omakohtaista eikä lähipiirin kokemuksia enkä ole koskaan kokenut aitoa tarvetta niitä pohtiakaan.
        Toivottavasti löydät jonkun asiasta kiinnostuneen isän kommentoimaan.


      • Teinin äiti
        ;) ;) kirjoitti:

        No siis jaa-a, pitää sanoa koko asialle.
        Mielestäni mies, joka miettii moisia asioita ei ole kyllä kasvanut vanhemmuuteensa oli sitten 1 tai useamman lapsen isä. Anteeksi nyt vaan.
        Meillä toki odotellaan "vasta" neljättä, mutta ei ei meidän parisuhteessa ainakaan seksi ole loppunut ;) Onhan ne lapsetkin saatu aikaan.
        Meitä äitejä ja isiä ja hormonimylläköitä kun on joka lähtöön :D Oma hormonimylläkkäni käy näin odotusaikaan ainakin sellaisilla kierroksilla, että mies tuskin haaveilee aasialaisesta seksiorjasta ;) Koittaa kai keksiä millä tekosyyllä saisi jonkun hetken olla itsekseen ja rauhassa :)
        Toki en itse ymmärrä parisuhdetta joka muka toimii ilman seksiä. itselläni ei toimisi. Se on se juttu, joka loppuu viimeisenä, meni kuinka huonosti tahansa.
        Ja meillä myös taloudellinen vastuu jaetaan.
        joskus herää kysymys pikemminkin siitä, onko perheen perustaminen näille ihmisille ollut yhteinen juttu, vai pikemminkin naisen asettama tavoite. Sellaisiakin pariskuntia valitettavan paljon on tullut tavattua.
        Ei lapsiperheen arki poissulje parisuhteen plussia ;) Eihän siihen toki ole tuntikausia aikaa tuhlata, mutta ihan mukavasti sen saa hoidettua senkin puolen. Halailla ja suukotellahan kun voi lastenkin nähden

        Sanot vastineessasi kaksi asiaa, joidenka jäljet johtavat sylttytehtaalle:

        "Mielestäni mies, joka miettii moisia asioita ei ole kyllä kasvanut vanhemmuuteensa oli sitten 1 tai useamman lapsen isä.(...)"

        "Joskus herää kysymys pikemminkin siitä, onko perheen perustaminen näille ihmisille ollut yhteinen juttu, vai pikemminkin naisen asettama tavoite. Sellaisiakin pariskuntia valitettavan paljon on tullut tavattua."

        Vaikka juuri mies ei olisikaan kasvanut vanhemmuuteen, hänellä saattaa olla suurperhekin. Eihän välttämättä ole pakko, kun on nainen joka hoitaa kaikki. Ja onko toinen lainaus sitten se syy edelliseen eli perhe ja varsinkin iso perhe on vain äidin projekti, jossa mies ei ole kasvanut vanhemmuuteen tai jää toissijaiseksi ja jaksaa arkea vain sillä, että käy omilla retkillään - jolta vaimo mahdollisesti sulkee silmät.

        Sen verran olen maailmaa nähnyt, ettei suurikaan perhe estä miehiä elämästä kuten ennen vastuuta lapsista, kuten isä-forkalta saa lukea. Lisäksi luulisi, että nämä koskevat vain nuoria miehiä, vaan mies on mies keski-iässäkin. Milloinkahan saisi tänne jonkun perheenisän ajatuksia näistä jutuista?


      • Teinin äiti
        on!!!! kirjoitti:

        kun muija lisääntyy joka vuosi, ei siinä oikein kiinteältä tai haluttavalta neljänkään muksun jälkeen enää näytä.
        En ihmettele, että isät puhuu niin, että olisi kiva vetää jotain nuorta tyttöä, kun kotona oleva kummitus painaa tuhat kiloa, tississä roikkuu koko ajan vauva, on pestäviä likaisia pyllyjä jne.
        Kyllä siinä seksihalut häviää.

        montakohan lasta sinulla on?


      • ;) ;)
        Teinin äiti kirjoitti:

        Sanot vastineessasi kaksi asiaa, joidenka jäljet johtavat sylttytehtaalle:

        "Mielestäni mies, joka miettii moisia asioita ei ole kyllä kasvanut vanhemmuuteensa oli sitten 1 tai useamman lapsen isä.(...)"

        "Joskus herää kysymys pikemminkin siitä, onko perheen perustaminen näille ihmisille ollut yhteinen juttu, vai pikemminkin naisen asettama tavoite. Sellaisiakin pariskuntia valitettavan paljon on tullut tavattua."

        Vaikka juuri mies ei olisikaan kasvanut vanhemmuuteen, hänellä saattaa olla suurperhekin. Eihän välttämättä ole pakko, kun on nainen joka hoitaa kaikki. Ja onko toinen lainaus sitten se syy edelliseen eli perhe ja varsinkin iso perhe on vain äidin projekti, jossa mies ei ole kasvanut vanhemmuuteen tai jää toissijaiseksi ja jaksaa arkea vain sillä, että käy omilla retkillään - jolta vaimo mahdollisesti sulkee silmät.

        Sen verran olen maailmaa nähnyt, ettei suurikaan perhe estä miehiä elämästä kuten ennen vastuuta lapsista, kuten isä-forkalta saa lukea. Lisäksi luulisi, että nämä koskevat vain nuoria miehiä, vaan mies on mies keski-iässäkin. Milloinkahan saisi tänne jonkun perheenisän ajatuksia näistä jutuista?

        Se on kyllä naisen tyhmyyttä, jos sellaista miestä katselee. Meillä ainakin on jo suhteen alussa luotu selvät sävelet ja molemmat tietää millä mielellä tässä parisuhteessa pelataan.
        Ja siltikin olen sitä mieltä, että vaikka seksi ei se elämän tärkein asia olekaan, on se sen verran iso juttu, että halujen ja mielitekojen tulee kohdata. Jos toinen on aktiivinen ja toista vähät kiinnostaa onhan se selvä, että ongelmia tulee.
        Olen kai minäkin tämän yhteiselon aikana sen 7 kertaa sanonut, että nyt just ei pysty. Mutta yleensä mun pään saa aika helposti käännettyä (jos esim tulee alle metrin läheisyyteen ihosta ;) ) Se pitää aina muistaa, että ei ne perustarpeet mihinkään katoa vaikka lapsia tulee.
        Kyllä se niin on, että peiliin saa katsoa, jos ei yhteiselämä molempia kiinnosta. Kumpikin siis. Ja en puhu nyt ulkoisesta habituksesta ;) Kyllä se paksumpikin vaimo kiinnostaa, jos sitä vaimoa vaan kiinnostaa ;)


      • Teinin äiti
        jos itse kirjoitti:

        ajattelet seksiä vain silloin kun pitää laittaa uutta siementä itämään.
        Ei ihme, ettei sun kanssasi mies halunnut perhettä perustaa saati kanssasi elää.

        En ole kertonut missään, mitä minä itse siementämisestä tai seksistä parisuhteessa ajattelen. Enkä sitäkään, millainen oma elämäntilanteeni on. :D


      • Teinin äiti
        satu50 kirjoitti:

        Olet näemmä saanut ekat trollit kimppuusi. Ja yhden kantaasi puolustamaankin.
        Olen pahoillani moisesta, mutta ne taitavat kuulua suomi24:n "ominaislaatuun."

        Itseäni olisi kiinnostanut enemmän toi "pyhä perhe"-juttu, noista muista esille ottamistasi ei ole omakohtaista eikä lähipiirin kokemuksia enkä ole koskaan kokenut aitoa tarvetta niitä pohtiakaan.
        Toivottavasti löydät jonkun asiasta kiinnostuneen isän kommentoimaan.

        Sinä kuitenkin jaksat vastailla, kiitos! Olisi tosiaan vain mukava kuulla isien juttuja. Pyhällä perheellä tarkoitan sitä, että perhettä instituutiona pidetään koskemattomana, pyhänä. Yksinhuoltaja on profaani ja yh- perhettä pidetään silmällä sosiaalisen kontrollin avulla vaikkei ongelmia olisikaan. Yh:n perhe-elämään puututaan herkästi.

        Tämä on vähän omaa teoriaa tutkitun pohjalta. Yh:ta kytätään ja esim. päihdetapauksissa asiat tulevat nopeasti muiden tietoon. Ydinperheen (isä, äiti lapset) asioita pidetään jotenkin koskemattomina ja suljettuna, yleensä jotain kauheaa tapahtuu, ennen kuin jonkun perhetilanne ja esim, tuo päihdeongelma tulee muiden tietoon. Lapset erimerkiksi isona vasta uskaltavat kertoa perheen ongelmista ja sairaista kuvioista, jos sittenkään. Sairastuvat vain itse ehkä.

        Telkkarissa on näitä Punaisia Lankoja jne joissa ihmiset vasta keski-ikäisenä kertovat suljetun perheen vinotumista ja tragedioista joista kukaan ei tiennyt mitään. Julkisivut pidetään siistinä, ettei mene maine, pysyy perheen kuva kirkkaana muiden silmissä, vaikka perhe-elämä olisi joillekin jäsenille uuvuttavaa helvettiä. Kukaan ulkopuolinen ei saa vihiä mitenkään, ja esim. naapuritkin kertovat että perheen isä oli "mukava, sosiaalinen ja hiljainen mies" tai äiti "kaikkien kanssa toimeen tuleva". Siis jos juttu on päätynyt jo otsikoihin. Kaikki sanovat että "ei olisi päällepäin uskonut" tai "kukaan ei uskaltanut puuttua perheen asioihin". Jotain tällaista tarkoitin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3269
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2278
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1504
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1345
    Aihe