Minkälaista rangaistusta tulee perättömästä lausumasta viranomaismenettelyssä? Olen asianosainen ja rikoksen esitutkinnassa en tuonut esiin syytetyn kannalta edullisia seikkoja ja salasin omaa osuuttani tapahtumiin. Onko tämä perätön lausuma? Minulla ei ollut vaateita syytettyä kohtaan. Voiko esitutkintaa täydentää? Kehen otan yhteyttä?
perätön lausuma
5
865
Vastaukset
- lausuma
Tarkoittanet siis, että olet asianomistaja rikosasiassa. Asianomistajalla on negatiivinen totuudessa pysymisvelvollisuus. Tarkoittaa sitä, että kaikki mitä sanoo, on oltava totta. Itselleen vastaisia seikkoja ei tarvitse tuoda esiin eikä puolustella epäiltyä.
Mikäli kuitenkin esitutkinnassa salatut seikat saattavat johtaa epäillyn aiheettomaan rankaisemiseen, kyseeseen voi tulla perätön lausuma. - oik.tiet. opisk.
Vastasin jo toisessa ketjussa mutta laitetaan tännekin niin löydät. Lisäksi viel se, että jos sinulla ei ollut mitään vaateita, on mahdollista ettei "vastapuolellasi" ole vaateita perättömän lausuman suhteen, joten voit yrittää olla häneenkin yhteydessä.
Alkup. vastaukseni:
Esitutkinnan täydentäminen tuskin on mahdollista. Itseäsi vastaan olevia seikkoja sinun ei kuitenkaan ole esitutkinnassa tuoda esille. Rikokseen olet syyllistynyt, jos olet ikään kuin vierittänyt syyn jostain tapahtumasta toisen niskoille, liioitellut jonkun tekoja, antanut väärää tietoa tapahtumista, salannut tarkoituksella jotain tutkimuksen kannalta olennaista siten, että joku saattaa saada vakavamman syytteen kuin muuten saisi tms. Ylipäänsä jos olet sanonut jotain, mikä ei ole totta, on kyse perättömästä lausumasta.
Kaikkein parhaiten asiassa pääsee aina eteenpäin olemalla yhteydessä poliisiin ja kertomalla totuuden. Tietenkin kannattaa myös konsultoida asianajajaa, mutta ikinä ei ole liian myöhäistä puhua totta. Rangaistus on tuskin sakkoa suurempi jos asian tuo itse esille ja jos on yhteistyöhaluinen. Totuudella kun on ikävä tapa ennemmin tai myöhemmin tulla esiin. Seuraksia voi tulla vuosienkin/vuosikymmenienkin päästä, joten paras saada asia käsiteltyä heti. Tämä näin omana mielipiteenäni ilman oikeustieteiden tutkintoa (vasta opintojen alkuvaiheissa...).- ;;;;
Mitä, on näköjään vielä monta tenttiä tekemättä. Perätön lausuma viranomaismenettelyssä on virallisen syytteen alainen rikos, missä vastapuolen vaatimuksilla ei ole merkitystä. Ei hän voi vaatia esim. korvauksia siitä, että joku on valehdellut poliisille kuulustelussa.
- oiktied opisk.
;;;; kirjoitti:
Mitä, on näköjään vielä monta tenttiä tekemättä. Perätön lausuma viranomaismenettelyssä on virallisen syytteen alainen rikos, missä vastapuolen vaatimuksilla ei ole merkitystä. Ei hän voi vaatia esim. korvauksia siitä, että joku on valehdellut poliisille kuulustelussa.
Myös virallisten syytteiden alaisista rikoksista voi rikoksen uhri vaatia korvauksia syntyneistä kärsimyksistä/haitoista/taloudellisista menetyksistä. Vrt. esim. raiskausten korvausvaatimukset.
- Anonyymi
Mites sitten edetään kun perättömän lausunnon antaja on hallintopäätöksen tehnyt virkamies?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk853250Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921859Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871703- 1401533
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651458- 1621413
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671331Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur931329Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001274- 861247