Kuinka paljon 14-viikkoista rotikanpentua uskaltaa kävelyttää? Lähinnä ulkoilut ovat nyt olleet pissa ja kakka käyntejä sekä iltaisin vapaana juoksentelua hetken. Tuntuu että tuo pentu kyllä jaksaisi mutta itse en ole uskaltanu montaa metriä lenkitellä. Aina kun sisälle pääsemme alkaa pentu riehua ja juoksee pitkin asuntoa niin että ryminä käy.
Meillä on alkanut ilmaantua ongelmia pennun murinan suhteen. Aina kun nostaa syliin niin murisee, sylissä kyllä rauhoittuu mutta se nostaminen saa aikaan välillä kunnon ärinän. Toinen on kaikki mitä suuhunsa saa, irti ei päästetä. Yhtenä päivänä pentu löysi paperitupon ja yritin sitä sitten suusta ottaa niin hampaista tuli ja ärinä oli aivan kauhea. Onko nyt johtajuudessa vika vai missä? Mielelläni otan neuvoja vastaan että tilanne saataisiin paranemaan ennen kun on myöhäistä :( vieraille pentu on aivan ihana mutta kauempana kulkevat ihmiset kyllä haukkuu mistä olen sitä kieltänyt, onko oikein vai miten pitäisi toimia? Kiitokset paljon jos joku viitsii vastailla asiallisesti!
narttupentu
1
239
Vastaukset
- ----,,,,----
Itselleni aikoinaan tuli 5 kk vanha pentu huonoista,levottomista oloista. Meille tultuaan jo aloin miettimään että mihinköhän paskaan oon käteni lykännyt, koska pentu oli kauhea ja oli jo edellisessä kodissa; murisi,puri,haukkui,riehui,roikkui remmissä takapuoli pystyssä ja rähisi. Kun esim sohvalta komensi pois,näykkäsi ja ruokaansa vartioi murinalla.
1; Älä koskaan mene koiran luokse. Kutsu se luoksesi ja katso että tulee nöyrällä asenteella; häntä vispaa alhaalla muttei kuitenkaan jalkojen välissä ja korvat luimussa. Jos tulee häntä pystyssä, niin murahda kiukkuisesti.
2; Älä anna huomiota, kun koira sitä haluaa.
3; Anna huomiota enemmän ulkona mitä sisällä
4; Puutu virheisiin HETI. Jos pentu puraisee sinua, "puraise" takaisin. Mutta älä missään tapauksessa näytä heikkouttasi. Oma pentu kun puri kättäni, otin nipistysotteen huulesta ja nipistin niin kauan silmiin tuijottaen kunnes koira irroitti otteensa. Nykyään ei edes enää sillä tavalla pure kuten aluksi paitsi miestä, joka on liikaa lässyttänyt.
5; Peruskäskyt; istuta aina ennen ruuan antoa,hihnan laittoa ja tee alistava ele; eli silitä kerran pään yli.
6: jos pentu oikeen änkkyröi, murahda vaikka perkele ja polkase jalalla maata tai lehdellä pöydän kulmaa äläkä sen jälkeen edes vilkaise koiraa. Jos se tulee mielistellen oitis luoksesi, silittele hetki jotta se ymmärtää että annoit hänen mokansa, jonka tajusi, anteeksi.
7; Muista olla itserauhallisuus vaikka kuinka potuttaisi. Jos koira on esimerkiksi sängyllä, josta haluaa pois, niin ÄLÄ KOSKAAN ANNA PERIKSI SILLE. Koira on otettava sieltä pois. Itse olen ottanut vastaavissa tilanteissa pentua alaleuasta kiinni (kulmureitten takaa) ja pitänyt niin kauan kunnes on rauhoittunut.
Emo rankaisee poikasta napautamalla, ihminen voi tehdä saman niskavilloista nipistämällä samalla ärähtäen.
. Noilla opeilla pentu rauhoittui parissa päivässä ja on todella helppo koira, vaikka luupäärotua onkin, mutta nykyään kun meno menee liian villiksi, pelkkä murahdus riittää, niin koko lauma on jälleen ruodussaan
Älä koskaan ryhdy koiran kanssa vetoleikkiin. Pidän tätä ehdottoman tärkeänä, koska se ei ole koskaan koiralle leikkiä ja sinä BigBossina et saa koskaan siinä hävitä :) Itselläni on 6 koiraa, joista 4 on pk-rotuista luupäätä ja yksikään ei suostu esim keppiä vetämään kanssani.
Koira tarvitsee rinnalleen vahvan hahmon, jotta pystyy olemaan koira eikä ala vahtimaan ja suojelemaan. Tämä oma pentuni nimittäin oli täysi vahtikoira, kun meille tuli. Niin ihmiset kuin koiratkin haukuttiin pystyyn ja kun oveen koputettiin, hyökkäsi ovelle "raivona". Enää ei tee. Kävellessäkin nuuskii vaan ojan pientareita eikä kyttää vastaantulijoita.
Ja vielä yksi asia tuli mieleen; Jos pentusi pelkää jotain asiaa, on sitä rohkaistava. Älä missään tapauksessa ala suojelemaan, lässyttämään,paapomaan, koska sillä vain ruokit sen pelkoja, mikä taas sitten myöhemmässä iässä tulee esille esimerkiksi pelkopurijana.
Niin ja tämä vielä; KUN PENTU ON HIHNASSA. ÄLÄ KOSKAAN ANNA SIIHEN KENENKÄÄN ULKOPUOLISEN KOSKEA, OLI KYSE SITTEN IHMISESTÄ TAI KOIRASTA.
Koska nämä pennut ovat ihmisten lässytyskohteiden suosiossa, niin itse aina olen sanonut ettei pentuun saa koskea. Selitys sille on että kun tämä ihana pentuni aikuiseksi ja isoksi tultuaan ei ymmärrä sitä että miksei kaikkia saa edelleen hyppien ja riehuen tervehtiä elikkä tällä estetään tulevat remmirähjäykset ym.
Aarteiden vahtiminen (etenkin jos ei ole mitään vaarallista) kannattaa antaa olla vaan, jokaisella on oikeus puolustaa aarrettaan. Vaihtokauppa systeemi toimii; elikkä kun koiralla on jotain ei sallittua, niin nyrkin sisälle vaikka lihapulla, käytä koiran nenän edessä että varmasti haistaa hyvän tuoksun, käsky irti ja ihan mitä tahansa "kato mitä mulla täällä on"-lässytystä ja kun koira irroittaa otteen ei-kielletystä, niin anna makupala, mutta muista samaan aikaan ottaa ei-kielletty pois. Tämä systeemi toimii ainakin meillä; ahneuden takia koira on vaihtanut linnun raadon yhteen ainoaan kuivanappulaan ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446