mökin vuokraaminen ulkopuolisille

epi11

Millaisia kokemuksia teillä on oman mökin vuokraamisesta ulkopuolisille?
Aion rakentaa lähitulevaisuudessa talviasuttavan mökin etelä-savoon.
Aion käyttää mökkiä tietysti itse, mutta vuokrata sitä myös ulkopuolisille.
Montako viikkoa keskimäärin vuodessa saisi vuokrattua hyvinvarustellun talviasuttavan hirsimökin, jonka koko olisi n. 80-100m2?
Mökki tulisi olemaan suurehkon järven rannalla, ja vene kuuluisi vuokrahintaan.
Minkälaista viikkovuokraa voisi mökistä pyytää sesonkiaikana ja sen ulkopuolella? Muiden vastaavia mökkejä netistä katsoessa ajattelin että sesonkiaikana voisi helposti pyytää jopa yli 700eur / viikko.
Miten olisi järkevintä suorittaa avainten luovutus kun itse asun pääkaupunkiseudulla?
Voisiko mökissä säilyttää mitään omia tavaroita ilman että vuokralaiset veisivät ne mukanaan (ruuat, juomat, vaatteet, pelit jne..). Vai olisiko järkevintä tehdä osasta säilytyskaapeista lukolliset?
Haluaisin kuulla positiivisia ja negatiivisia asioita joita mökin vuokraamiseen liittyy.

18

6587

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atlatl

...verot myös sitten aikanaan vuokratulostasi.

Pahimmillaan ensimmäinen porukka tuo kossut ja vissyt mukanaan ja sotkee paikat.
      Parhaimmillaan jää kahvipaketti kiitokseksi hyvästä lomasta...

Entäs siivous vuokraviikkojen välillä?
      Arvaa vaan,pysyykö kauan siistinä jos luotat vuokraajien lupaukseen siivota paikat.
      Voitko pyytää jotakuta paikallista hoitamaan avaimen vuokrauksen/välisiivoukset?
      Kai joku suostuisi,jos palkan siitä saisi?
      Samalla tämä joku vaihtaisi lakanat ja pesisi ne seuraavaa vuokralaisporukkaa varten.
      Muuten ei oikein onnistu,ellet vaadi tuomaan omia petivaatteita...

Joutuisit laittamaan omille tavaroille todella hyvin lukittavat tilat,jotteivat tavarat kävele tiehensä.
      Muutenkaan mökillä ei kannata säilöä hurjasti ainakaan ruokaa edes kuivana,se houkuttelee nurkkiin eläimiä.

Hintasi ovat minulle liian korkeita.
      Ei niin ihme mökkiä ole että siitä 700€ maksaisin.
      Itselleni kynnys on 300 €. Mutta olenkin työtön...

• mökin

lähistöllä asuva luotettu voisi hoitaa vuokrauksen , siivouksen ja lakanat sun muut pientä korvausta vastaan.

• kesällä muutaman viikon

Minulla tämä vuokraus toimii niin että itse otan vuokralaiset vastaan,eli sinulla täytyisi olla luottohenkilö,joka ainakin tarkistaa mökin,edellisten lähdettyä.

Siivousta joudun tekemään jokaisen lähdettyä,vaikka sovitaan että he itse siivoavat,mutta useimmin siivous on hyvin pintapuolista.

Minulla on varastossa omat henkilökohtaiset tavarat ja varasto lukossa.

Olen huomannut että jos on joku "varavarasto" mökillä kuivista elintarvikkeista,usein käy niin että ne käytetään ja tilalle ei laiteta uusia.

Hinta esim. heinäkuulta on ihan kohtuullinen mainitsemasi 700€,halvempi sitten kesä ja elokuulta jne..Juhannuksena oma hinnasto.

Positiivistä on varmaan se,että tapaa uusia ihmisiä,tutustuu heihin..
      Vuokratulo tietysti myös,vähennettynä kuluilla ja verolla.

Miinusta mielestäni se,miten jotku käyttäytyy toisen mökillä,rikotaan astioita,huonekaluja,kodinkoneita jne..näitä vuokralaisia sopii aina pari joka kesään.
      Ei välitetä mistään,viikko on maksettu,ajatellaan että ollaan "koko rahan edestä" itse miettii syksyllä vuokraanko enää?
      Mökkisi kuluu yllättävän paljon,vuodevaatteet,astioita,kodinkoneita ym. joudut vuosittain uusimaan.
      Vesilasku yllättävän iso,samoin sähkö.
      Minulla oli vene moottorilla aluksi,mutta moottori oli aina rikki,ajettu kiviin tms.
      enää on vene vain.

Se mikä taas keväällä muuttaa mielen,on ne ihanat ihmiset jotka ottavat yhteyttä voidaanko tulla taas?

ps.
      Juhannusvuokrausta kannattaa miettiä kaksi kertaa,vuokraajana saattaa olla kaksi aikuista,mutta todellisuudessa se on nuorisoporukka joka sinne tulee ja jälki on sen näköistä,näin minulle kävi.

• Mökin vuokraaja

Kyllä vuokraaminen on ihan järkevää, jos vain perusasiat ovat kunnossa.
        - luottohenkilö joka vastaa avaimista ja tarkistaa mökin
        - siivous hoidettu hyvin
        - mökille pitää tietenkin ottaa vakuutukset, että kiinteistö on turvattu.

Kun mökki on hyvin siivottu, yleisesti se myös pysyy paremmassa kunnossa, koska ihmiset ajattelevat huonosti siivotusta mökistä - ei mitään väliä - mökki on tämän jälkeen myös sen näköinen.

Pientä tavaraa menee myös aina silloin tällöin rikki, mutta tämä pitää myös huomioida mökin vuokrassa.

Lomamökin hinnastossa pitää huomioida, juhannus, heinäkuu, joulu sekä Venäjän pakkasukko (joulun jälkeen kaksi viikkoa (25.12-8.1)
        Tuolta löytyy erittäin hyvä portaali jos haluat laittaa mökkisi vuokralle.
        Mökki ja huvila - Luxury Holiday

• Mökin vuokraaja
        Mökin vuokraaja kirjoitti:

Kyllä vuokraaminen on ihan järkevää, jos vain perusasiat ovat kunnossa.
        - luottohenkilö joka vastaa avaimista ja tarkistaa mökin
        - siivous hoidettu hyvin
        - mökille pitää tietenkin ottaa vakuutukset, että kiinteistö on turvattu.

Kun mökki on hyvin siivottu, yleisesti se myös pysyy paremmassa kunnossa, koska ihmiset ajattelevat huonosti siivotusta mökistä - ei mitään väliä - mökki on tämän jälkeen myös sen näköinen.

Pientä tavaraa menee myös aina silloin tällöin rikki, mutta tämä pitää myös huomioida mökin vuokrassa.

Lomamökin hinnastossa pitää huomioida, juhannus, heinäkuu, joulu sekä Venäjän pakkasukko (joulun jälkeen kaksi viikkoa (25.12-8.1)
        Tuolta löytyy erittäin hyvä portaali jos haluat laittaa mökkisi vuokralle.
        Mökki ja huvila - Luxury Holiday

Linkki jäi: http://www.luxholiday.fi/mökki

• scanlide

Kun ilmoitat mökkisi vuokralle niin kerro totuus "huvilasta" jota vuokraat koska minä olin juuri vuokraamassa itselleni mökkiä ja onneksi menin paikan päälle katsomaan. Kuva, mikä oli netissä oli niin hyvin käsitelty että sillä ei ollut mitään tekemistä "huvilan" kanssa jota olin katsomassa. Huh huh.

• omatupa

Tätähän et kysynyt, mutta itselleni on täysin vieras ja vastenmielinen ajatus vuokrata omaa mökkiäni. Se on rakennettu itseä ja perhettä varten.
      Mutta jos kuitenkin vuokraat, kannattaa tosiaan hankkia joku luottohenkilö, joka käy aina vuokralaisten jälkeen tarkistamassa, että paikat on kunnossa ja jos loppusiivous kuuluu vuokraajille, se on kunnolla tehty. Perusteellinen siivouskin on aina aika-ajoin tehtävä joko itse tai ostopalveluna. Vuokrasoppariin kannattaa laittaa loppusiivouksesta ehto, että jos sitä ei ole tehty, vuokralaisen piikkiin siivoutetaan( tai siivotaan itse tiettyyn hintaan.)
      Omat tavarat mahdollisimman tarkkaan pois lukkojen taa.

• 7 vuoden kokemus

Vuokraan vaikuttaa moni asia, mm.sijainti, minkä järven rannalla jne. Keskikokoisen mökin vuokra liikkuu siinä 350-700euron haarukassa/viikko vuodenajasta riippuen. Ajankohdan vaikutus vuokraan on siis todella suuri.
      5 tähden ja yli sadan neliön luxushuvilasta saimaalla voi pyytää sesonkina jopa tonnia, eli tuotto on kyllä kohillaan, jos velaton mökki.
      Mutta yleisesti ottaen jos meinaat saada siitä helppoa, "tieltä löydettyä" rahaa niin unohda koko juttu. Yhdenkin mökin vuokraaminen on yllättävän sitovaa. On oltava tavoitettavissa 24/7, lisäksi vaihtopäivänä ei ole kun muutama tunti aikaa laittaa paikat järjestykseen seuraavia varten. Pelkästään yhden mökin vuokraamista en suosittele kun korkeintaan tutuille, varsinkin jos itse meinaat myös käyttää mökkiä.
      Itse lopetin juuri mökkivuokrauksen. Syitä oli tuo homman sitovuus, ja mitätön vuokra sesongin ulkopuolella. Niin sanottu rahan teko tapahtuu todella lyhyenä sesonkina, joka sitten äärimmäisen stressaavaa ja hektistä aikaa.

• kikkeliskokkelisko

Ottaen huomioon että sinulla meni 2 vuotta tuohon alkuperäiseen kysymykseen vastaamiseen, en yhtään ihmettele jos pasmasi menevät sekaisin jo yhden vuokramökin pyörittämisestä...

• karu totuus

Sehän on simppeliä hommaa. Sen kun vaan kuuntelee jonkun umpihesalaisen naputusta itikan pistoista, ja voi kauhistuksen kanahäkki, jos vastaan tulee vaikka pelottava orava! Tämmöset kaupunkilaistoopet on lisääntyneet, mitkä ei mökkiä vuokratessaan edes tajua mitä kesämökkeily on. Ennen mökki varattiin täyteen jo talvella, nykyään saattaa olla vaan muutama päivä loman alkuun. Lisäksi muutaman päivän minilomat on lisääntyneet, mikä merkitsee lisää vaihtoja, eli työtä. Tähän lisätään pääomaveron nosto ja sähkölaskun kallistuminen, niin voi vaan todeta , että jos tykkäät pilata oman kesäsi muutaman vaivaisen tonnin tähden, niin mökin vuokraus on juuri sinulle sopivaa hommaa.

• huono fiilis

Harmillista kun vuokrasimme Virroilta juhannukseksi mökin joka ei täyttänyt esitteen vaatimuksia, oli likaista paha haju wc / sauna . Ummehtunut ehkä kost johtuva haju.
      Jotain kamalaa oli kuistin aitauksessa. Verhot täynnä hyttysiä jota oli sinne tapettu
      ja verhot eivät olleet alkuperäisen esit. kuvissa. Mikro vuodelta 1 tai 2. Keittiönpöytäliina risa ja pöytä varsin kulahtanut ja vaatekaappi hajalla.
      Hinta oli juhannuksen viikolta 620,- johon nähden ei vastannut tasoa.
      3 v. sitten se maksoi 390- vk ehkä olisin nähtyäni sen voinut maksaa nytkin.
      Suosittelen jos mahdollista että katsastatte paikan ennen vuoraan sitoutumista.

• -RM-

Me vuokraamme mökkiä ( http://www.kelorenttu.fi/ ) lähinnä yrityksille. Ei ole ollut ongelmia, siivoja käy jokaisen lähdön jälkeen siivoamassa.

• Marjaana-75
      • toinen vuokraaja

Jos mökkinsä profiloi tietyn tason yrityskäyttäjille, hinnatkin pitää olla sen mukaiset.
        Hinnoittelun taito on lähes taiteenlaji. Jos hinnoittelet liian matalaksi saat ns. vääriä asiakkaita jotka sotkevat ja rikkovat paikkoja. Jos hinnoittelet liian korkeaksi, et saa asiakkaita.
        Mutta kun hinnoittelet oikean kohderyhmän mukaan ko. kohderyhmälle sopivat tilat, niin käyttöaste on korkea ja homma toimii.

• rajansa kaikella

Olen kuullut tuosta Kelorentusta niin paljon huonoja kokemuksia käyttäjiltä että se ainakin kannattaa jättää väliin. "Homerenttu", "Kulorunkku" yms ovat ensikommentit kun reissusta on palattu.
      Todella mainio esimerkki siitä kuinka nettisivuihin panostamalla voi johtaa potentiaalisia asiakkaita pahasti harhaan. Jos tuosta paikasta maksat tuollaisia hintoja, voit kuulla porojenkin nauravan !!!!!
      Kyseiseltä seudulta löytyy loistavia paikkoja huomattavasti edullisemmilla hinnoilla, kannattaa Googlata ja vertailla !!!

• rentun ruusu kuihtui

joo, surkea paikka, ei kannata mennä.

• Anonyymi

Luen vuokrauksen arvosteluja, että minkälaista on laatu ollut. Muutaman kerran ollut, että vuokratussa mökissä haisee homeiselle. Jos olen vuokraamassa, niin homeelle haisevat kierrän kaukaa. Sellainen ei haittaa, jos rakennus jo nähnyt uuden kiillon aikaa sitten. Jos home haisee, niin itiöitä on hengitysilmassa jo.

• Anonyymi

Telttamajoitus on paras ja, että alueelta liukenee autolla renkaat savuten, ettei itiöt tartu🤭

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      74
      5112
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      75
      4083
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      272
      3839
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      134
      3260
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2974
    6. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      381
      2791
    7. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2668
    8. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2276
    9. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      47
      2037
    10. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      110