pihlajanmarjoja. Tässä hyvä resepti jota sukuni naiset ovat käyttäneet. Hämmästyksekseni se löytyi netistäkin.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/67174/Isoäidin pihlajanmarjahillo
Seuraavassa on oivia ohjeita lisää. Hyytelöä ole tehnyt ja tuota toistakin pitänee koklata.
http://www.iltalehti.fi/ruoka/200609215140725_h4.shtml
Puheista huolimatta eivät ne pihjalanmarjat aina happamia ole vaikka kettu niin totesikin;)))))
Hyvää päivänjatkoa.
Näkyy tulevan paljon
18
380
Vastaukset
- ........................
Ajattelitko ihan itse käydä keräämässä marjasi vai toriltako meinasit. Kyl sit kandeis ottaa jo kuvii niist ilman henk.koht.tuttuja et meki nähtäs.
Maalla kun on pihlajanmarjojakin siksi paljon että keräämisen jälkeen jää vielä tilhillekin syötävää.
Nyt tiedän mitä voin valmistaa eräälle herrasmiehelle "joululahjaksi".
"Täytä pullo noin 2/3 mittaan riivityillä, huuhdotuilla marjoilla. Kaada pullo täyteen noin kossunvahvuista kirkasta viinaa. Jos matkoilta on tarttunut väkevämpiä tisleitä, tasaa väkevyys vedellä. Pidä suljettua pulloa huoneenlämmössä vähintään muutama viikko. Siivilöi ja mausta uutteella kirkasta snapsiviinaa. Maistele maustaessasi, sillä uute on tuikeaa."
http://www.iltalehti.fi/ruoka/200609215140725_h4.shtml- H.m.m.m.m.
umalehtinen kirjoitti:
Maalla kun on pihlajanmarjojakin siksi paljon että keräämisen jälkeen jää vielä tilhillekin syötävää.
Nyt tiedän mitä voin valmistaa eräälle herrasmiehelle "joululahjaksi".
"Täytä pullo noin 2/3 mittaan riivityillä, huuhdotuilla marjoilla. Kaada pullo täyteen noin kossunvahvuista kirkasta viinaa. Jos matkoilta on tarttunut väkevämpiä tisleitä, tasaa väkevyys vedellä. Pidä suljettua pulloa huoneenlämmössä vähintään muutama viikko. Siivilöi ja mausta uutteella kirkasta snapsiviinaa. Maistele maustaessasi, sillä uute on tuikeaa."
http://www.iltalehti.fi/ruoka/200609215140725_h4.shtmlIhanko sinäkinkö tikapuille kiipeät ja keräät marjoja ;???
- itse,,
H.m.m.m.m. kirjoitti:
Ihanko sinäkinkö tikapuille kiipeät ja keräät marjoja ;???
marjasi keräät?
H.m.m.m.m. kirjoitti:
Ihanko sinäkinkö tikapuille kiipeät ja keräät marjoja ;???
Eipä tarvitse kiipeillä eikä kavuta. Kerää sieltä mistä yltää.
Empä kyllä vielä ole nähnyt kenenkään raahavaan tikapuita mukanaan, mennessään pihlajanmarjoja noukkimaan yleisiltä paikoilta.- AkItAkIn
umalehtinen kirjoitti:
Eipä tarvitse kiipeillä eikä kavuta. Kerää sieltä mistä yltää.
Empä kyllä vielä ole nähnyt kenenkään raahavaan tikapuita mukanaan, mennessään pihlajanmarjoja noukkimaan yleisiltä paikoilta.Kun kantaa kauniisti, toinen etupäästä ja toinen takapäästä niin jää vielä toiset kädet marjaämpäreitä varten.
Kasvaako teillä ne marjat noin alhaalla ? - että raahaaminen
AkItAkIn kirjoitti:
Kun kantaa kauniisti, toinen etupäästä ja toinen takapäästä niin jää vielä toiset kädet marjaämpäreitä varten.
Kasvaako teillä ne marjat noin alhaalla ?on tuttua kun muistaa kiuas mallisen savustus pöntön.
- arkipiru
tehtyä hilloa edes maistanut enkä taida sitä maistaa nytkään. Justiina siitä on yrittänyt joskus jotakin tehdä mutta pieleen on kai mennyt.
- Sinähän vannoit
että et palstalle palaa??? :-)))))))))
Paitsi että puskiksena olet kyllä riehunut kiitettävästi !!
Näitä nämä sinun lupauksesi on kuin ilmojen päästely paljon melua tyhjästä!!! :-))))))))))))
- linkeistä!
Totta tosiaan ovat kotipihan pihlajat marjoja väärällään, mikä sitten tietääkin vähälumista talvea eikö totta!
Toki suurimman osan marjoista säästän linnuille, mutta voisihan sitä muutamaa reseptiä kokellakin omaksi iloksi.
Joskus vuosikausia sitten tein kyllä pihlajanmarjamehua ihan tavallisella mehumaijalla, ja tuloksena oli niin pahaa mehua että juomattahan se jäi.
Taitavat helteet olla tältä erää ohi, sillä tuuli on jo aika navakka ja taivas on pilvessä. Vai enteileekö tämä vain lähestyvää ukkoskuuroa?vielä lämpimältä ja aurinko paistaa.
Joo se mehu jäi meiltäkin juomatta. Oli erittäin karvasta maultaan. Noihin ohjeisiin kantsii lisätä sokeria oman maun mukaisesti. Käytän hillosokeria. Konjakkiakin voi lorauttaa hieman reilummin kuin ohje kertoo. Ne kuitenkin ovat makuasioista, joita voi tarkistaa prosessin edetessä.- sitä
umalehtinen kirjoitti:
vielä lämpimältä ja aurinko paistaa.
Joo se mehu jäi meiltäkin juomatta. Oli erittäin karvasta maultaan. Noihin ohjeisiin kantsii lisätä sokeria oman maun mukaisesti. Käytän hillosokeria. Konjakkiakin voi lorauttaa hieman reilummin kuin ohje kertoo. Ne kuitenkin ovat makuasioista, joita voi tarkistaa prosessin edetessä.konjakkia voisi tosiaankin vähän reilummalla kädellä laittaa, sillä ainakin itse pidän sen mausta erittäin paljon. Myös juotuna :))
Mitenhän siitä mehusta saisi siedettävämpää? Ihan kamalasti ei tekisi mieli sokruakaan lisäillä, sillä toiveena olisi luonnollinen tuoremehu. Lantraisiko sitäkin konjakilla tai muulla iloliemellä?
Viiniähän pihlajanmarjoista myös tehdään, mutta se taito ei ole hyppysissä ainakaan vielä. sitä kirjoitti:
konjakkia voisi tosiaankin vähän reilummalla kädellä laittaa, sillä ainakin itse pidän sen mausta erittäin paljon. Myös juotuna :))
Mitenhän siitä mehusta saisi siedettävämpää? Ihan kamalasti ei tekisi mieli sokruakaan lisäillä, sillä toiveena olisi luonnollinen tuoremehu. Lantraisiko sitäkin konjakilla tai muulla iloliemellä?
Viiniähän pihlajanmarjoista myös tehdään, mutta se taito ei ole hyppysissä ainakaan vielä.Tuo hillo ja hyytelö saa riittää. Yritän tuota snapsia eräälle tutullemme jolla tuntuu olevan kaikkea ja on erittäin vaikeaa ostaa mitään. Pienen pullon voi antaa lahjaksi huoletta;))
Noista saa todella kivoja pieniä muistamisia kavereille jouluksi. Sinne lähtee pihlajanmarja hillo ja hyytelö sekä itse tehty konjakkisinappi mikäli sattuvat onnistumaan.
Jotkut laittavat omenaa mukaan hilloon.
pihlajanmarjamehua en sen koomin kokeillut, siksi karvas maku elää muistoissa vieläkin;))
Se oli sitä aikaa kun säilöntä oli todellista muotia ja jokainen kynnelle kykenevä halusi säilöä ja töissä reseptejä ja ideoita vaihdeltiin urakalla. Muistampa kun joku todellinen taituri oli leiponut pihlajanmarja kakkua ja toi sen töihin kahvin kera nautittavaksi. Kakkua riitti ihmeen pitkään pöydällä jossa yleensä kakut hävisivät alta aikayksikön;)) Taisimme olla ennakkoluuloista sakkia.
Seuraava kakku teki paremmin kauppansa kun siihen oli lisätty inkivääriä joukk- sen sanoit
umalehtinen kirjoitti:
Tuo hillo ja hyytelö saa riittää. Yritän tuota snapsia eräälle tutullemme jolla tuntuu olevan kaikkea ja on erittäin vaikeaa ostaa mitään. Pienen pullon voi antaa lahjaksi huoletta;))
Noista saa todella kivoja pieniä muistamisia kavereille jouluksi. Sinne lähtee pihlajanmarja hillo ja hyytelö sekä itse tehty konjakkisinappi mikäli sattuvat onnistumaan.
Jotkut laittavat omenaa mukaan hilloon.
pihlajanmarjamehua en sen koomin kokeillut, siksi karvas maku elää muistoissa vieläkin;))
Se oli sitä aikaa kun säilöntä oli todellista muotia ja jokainen kynnelle kykenevä halusi säilöä ja töissä reseptejä ja ideoita vaihdeltiin urakalla. Muistampa kun joku todellinen taituri oli leiponut pihlajanmarja kakkua ja toi sen töihin kahvin kera nautittavaksi. Kakkua riitti ihmeen pitkään pöydällä jossa yleensä kakut hävisivät alta aikayksikön;)) Taisimme olla ennakkoluuloista sakkia.
Seuraava kakku teki paremmin kauppansa kun siihen oli lisätty inkivääriä joukkeli loistavia lahjaideoita!
Meidän pihassa ja lähiympäristössäkin on niin paljon pihlajia, jotta marjoistaan saan lahjuksia koko suvulle ja kavereille, ja linnuillekin jää vielä yllin kyllin!
En ole mikään kaksinen keittiöihminen, ja nämä säilömisetkin ovat vasta mulla opettelun asteella, mutta enköhän saa jotain syötävää aikaiseksi. Ja jos paniikki tulee, niin puhelu äitimuorille :))
Kaverinikin on oppinut käyttämään äitiäni "hyväksi", sillä vanhan kansan ihmisenä hänellä on niksit ja keinot tallella olipa asia melkein mikä hyvänsä! Tärkeä apu tälläiselle uusavuttomalle..
- Myy-Pikkuinen
maistanut vispipuuroo joka oli tehty pihlajanmarjoista...en oikein tykännyt siitä mausta.
- Metsien Mies
Varsinkin tuota ylempää reseptiä. ei passaa syödä tuota hilloa jos aikoo lähteä autoilemaan. Selitä siinnä sitten jepelle kun alkometri heiluu etten minä ole ottanut muuta kuin mukillisen hilloa.
- 6+3
mistä keräät pihlajan marjat?
- kovasti tulee
niin näkyy,kovasti näyttää tulevan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista937639- 1055522
- 2664738
- 494673
- 653392
- 502768
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222408Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244