Minne vanhemmat, kun eivät enää pärjää...

Tarkoitan siis sitä hetkeä, kun vanhemmat eivät enää pystykkään asumaan omassa asunnossa. Olisiko kotiin tarjottavat palvelut se pelastus, vai kenties palvelutalo tai muu konsepti.
Entä kustannukset?

8

442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauliska

      ..on mielestäni vanhukselle se paras hoitopaikka. Nykyisin laitospaikoista pyritään luopumaan ja tulevaisuus näyttää siltä, että huonokuntoiset vanhukset sijoitetaan tehostetun palveluasumisen piiriin. Palveluasunnossa maksat "joka ripsauksesta". Koska kuitenkin kunta haluaa rahasi, mikset sitten asuisi omassa kodissasi ja maksaisit "joka ripsauksesta" sinne tehostettujen palvelujen muodossa. Oma elinympäristö antaa vanhukselle kuitenkin enemmän määräysvaltaa oman itsensä suhteen kuin palveluasumisen rutiinien mukaan eläminen.

      • -nainen-

        Heh.. eihän se palvelutalo mikään *vankila* ole. Jos vanhus ei ENÄÄ KYKENE YKSIN ASUMAAN OMASSA KOTONA, niin kyllä se palvelutalo on tosi hyvä ratkaisu, sen jälkeen. Ja ei ne palvelut ole sinne omaan kotiinkaan ilmaisia, siinäkin maksetaan joka *ripsauksesta*.

        Tiedän monia vanhuksia, jotka ovat tosi tyytyväisiä palvelutalossa asumiseen. Ennen kaikkea tietoisuus siitä, että apu on aina lähellä tarvittaissa. On heille todella tärkeää.


    • RIMMIR

      Täytyisi keskustella vanhempiensa kanssa minkälaista asumismuotoa he haluavat. Nykyään on paljon apuvälineitä jotka voidaan asentaa sinne omaan kotiin jotta pystytään selviytymään omassa kodissa niin kauan kuin mahdollista.

      Kuten edellinenkin sanoi niin se itsenäisyys häipyy kun joudut palvelutaloon.
      Mutta jos vanhus on niin dementoitunut ettei edes tiedä missä hän on, niin palvelutalo antaa erilaisen turvan tälle henkilölle.

      Kustannuksethan otetaan vanhuksen omaisuudesta ja eläkkeestä joka tapauksessa oli asumismuoto mikä tahansa.

      • eikä mene!

        "Kuten edellinenkin sanoi niin se itsenäisyys häipyy kun joudut palvelutaloon."

        Isä asui kolme viimeistä vuottaan palvelutalos, osti sairaanhoitajan käynnin, ja ruuan, eikä muuta. Kävi ruokalas syömässä ja vkl se tuotiin kotiin. Hoiti itse pikku kauppa-asiat ja apteekkiasiat, pankit, postit,pyykit...sun muut.
        Ihan itse sen kaiken teki. Ja ikää oli rapiat yli seitsemänkymmentä vuotta oliko peräti viisi!


      • palvelutalo

        ole mikään sairaala, vaan talo, jossa on itsellisiä asuntoja. Palveluja voi halutessaan, ja tarvitessaan erikseen ostaa.
        Nykyisinhän on ns. senioritalojakin, joihin voi halutessaan hakeutua yli 55 vuotias.

        Eikä se kyllä ole myöskään dementoituneen asumismuoto, vaan omaishoidon puuttuessa sairaala.


    • kaikki maksaa,
    • Heikunkeikku

      ...meni palvelutaloon maaliskuun alussa. Todella hienosti on mennyt.
      Palvelutalossa on tarjolla eri kokoisia/hintaisia asuntoja. Vanhus siis vuokraa itselleen asunnon. Hän voi valita, mitä palveluita haluaa. Joku vanhus ei pysty pukeutumaan yksin, niinpä hän saa pukemisessa apua. Joku pystyy pukeutumaan, mutta tahtoo apua suihkussa olossa.
      Vanhus voi itse tehdä oman ruokansa jos kykenee. Huoneissahan on ihan normaali keittiö. Jos taas ei kykene itse valmistamaan ruokaa, hän voi mennä syömään ruokalaan. Hinta on hyvin alhainen. Äitini ei pysty menemään itse ruokalaan ja siksi hänet tullaan huoneesta hakemaan ja viedään pyörätuolilla syömään ja tietysti sitten tuodaan takaisin huoneeseen. Jos hän ei jaksa/viitsi tai on tavallista kipeämpi, niin sitten ruoka tuodaan huoneeseen.
      Myös siivoukset voi valita haluamallaan tavalla. Eli ihan kaikki vanhuksen tahdon mukaisesti.
      Jos jotakin tapahtuu, esimerkiksi kaatumisia tai muita asioita, niin vanhus saa äkkiä apua, koska hänellä on ranteessa/kaulassaan hätänappula, joka ilmoittaa henkilökunnalle, että nyt on jotakin tapahtunut.
      Kustannukset tietysti vaihtelevat, riippuen palveluista, joita ottaa ja syömisistä ym.
      Vuokra asunnosta on äidilläni 280e/kk, johon sisältyy tuo "hätäapunappula", tulevat auttamaan aamulla pukemisessa. Vaihtavat kerran viikossa lakanat. Keittävät kahvia aamulla, jos vanhus haluaa. Ym. En nyt kaikkia tarkalleen muista, koska joitakin lisäpalveluita on myös otettu.
      Minä pesen äitini pyykit, että pyykkipalvelua ei tarvinnut ottaa. Äitini luona käy siivouspalvelun ihminen kerran kuukaudessa siivoamassa perusteellisesti. Minä ja/tai joku muu sitten hoidamme nämä viikkosiivoukset. Imuroinnit, pölyt ja sen semmoset.
      Kaupassakäynnit hoidan minä ja veljeni, kuinka kulloinkin.
      Erittäin hyvä tapa asua. Suosittelen.

    • HTZA

      hoitavat, jo eläessään, tilille säästöjä vanhuuden, ja hautauksen, varalle.
      Jos köyhät vanhemmat maksavat viiden lapsen koulutuksen, hoitavat lapset sitten asian, sikäli kun heillä on ymmärrys siitä mitä ovat saaneet.

      Jos ymmärrystä ei vanhempanakaan ole, lykkäävät he vanhuksen sossun niskoille, ja kuolettavat omatuntonsa ja keksivät verukkeita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      263
      2583
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      192
      1652
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1434
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1159
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      223
      1022
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      895
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      729
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      720
    Aihe