Millainen PASSI yhdysvaltoihin?

Kiinnostunut????

Kiinnostaisi tietää millaisen passin tänäpäivänä tarttee USA:an? Itselläni on viime joulukuussa myönnetty 5-vuoden passi, mutta siinä ei ole vielä sormenjälkiä kuten uusimmissa. Tartteeko minun siis uusia passini jos haluan lähteä lähiaikoina USA:an?

(Keväällä vielä ainakin kelpasi, mutta sitä ei tiedä ovatko taas tiekentaneet määräyksiä)

26

4964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäkuussa

      2009 tavallisella passilla joka on myönnetty 2006 ja voimassa 10vuotta.

      • ei mitään ongelmaa

        ihan sillä passilla mikä sinulla nyt on. Sitten vielä muut paperit kyllä vaaditaan mutta ne selviää kun matkaa varaat mitä ne on.


      • yltajkr
        ei mitään ongelmaa kirjoitti:

        ihan sillä passilla mikä sinulla nyt on. Sitten vielä muut paperit kyllä vaaditaan mutta ne selviää kun matkaa varaat mitä ne on.

        Käykö sinne vuonna 2001 otettu 10 vuoden passi????


      • TT...
        ei mitään ongelmaa kirjoitti:

        ihan sillä passilla mikä sinulla nyt on. Sitten vielä muut paperit kyllä vaaditaan mutta ne selviää kun matkaa varaat mitä ne on.

        "muut paperit" - mitä ne on? tarkoitatko sitä sähköistä matkustuslupaa (mikä lie virallinen nimi) ? Ei ainakaan lentolippua varatessa ryllut mitään ohjeita.


      • tuya
        TT... kirjoitti:

        "muut paperit" - mitä ne on? tarkoitatko sitä sähköistä matkustuslupaa (mikä lie virallinen nimi) ? Ei ainakaan lentolippua varatessa ryllut mitään ohjeita.

        Passin lisäksi tarvitaan:
        - sähköinen matkustuslupa eli ESTA
        - visa waiver-lomake
        - tullilomake

        Kaksi viimeksi mainittua lomaketta saat lentokoneessa jolla matkustat USA:han.


      • kaikki passit
        yltajkr kirjoitti:

        Käykö sinne vuonna 2001 otettu 10 vuoden passi????

        Kaikki tällä hetkellä voimassa olevat Suomalaiset passit kelpaavat. Ihan sama, onko 10 vai 5 vuotta voimassa tai onko biopassi vai ei.


      • tarvitaanko
        tuya kirjoitti:

        Passin lisäksi tarvitaan:
        - sähköinen matkustuslupa eli ESTA
        - visa waiver-lomake
        - tullilomake

        Kaksi viimeksi mainittua lomaketta saat lentokoneessa jolla matkustat USA:han.

        Minulle ebookersilta sanottiin että olis hyvä tehdä lentoyhtiön sivuilla ns. Apis kaavake, lentoyhtiö haluaisi ennakkotietoja... eli jos menee british airwaysin lennolla, pitäis mennä heidän omille sivuille ja siellä täyttää se kaavake... Oletteko tällaista kuullleet? Mitenkähän tärkee se on, itselleni tuli täysin uutena.


      • wysig
        tarvitaanko kirjoitti:

        Minulle ebookersilta sanottiin että olis hyvä tehdä lentoyhtiön sivuilla ns. Apis kaavake, lentoyhtiö haluaisi ennakkotietoja... eli jos menee british airwaysin lennolla, pitäis mennä heidän omille sivuille ja siellä täyttää se kaavake... Oletteko tällaista kuullleet? Mitenkähän tärkee se on, itselleni tuli täysin uutena.

        APIS eli Advance Passenger Information System on ollut voimassa vuodesta 2002 muistaakseni. Silloin se kerättiin paperilla lähtöselvityksessä ja syötettiin varaukseen.
        Nykyään sen voi syöttää etukäteen lentoyhtiön kotisivuilla ja siten tehdä lähtöselvityksestä sujuvamman.


    • passiongelma

      Meidän nelihenkisellä perheellä on kaksi vuonna 2004 hankittua passia ja kaksi 2009 vuoden passia. (Missään niissä ei ole sormenjälkiä!) Olen kuullut jotain, että 2006 vuoden jälkeen hankituissa passeissa tulisi olla sormenjäljet tai muuten tarvitsee viisumin (vanhemmat passit käyvät sellaisenaan, jos ovat koneellisesti luettavia). Onkohan tämä totta?

      • näin on

        On totta mutta myös nämä vanhat passit käy kun on vain voimassa väh. 3 kk ennen kuin matka päättyy.


    • ?

      No, entä jos passilla on vaikka matkustettu Euroopan ulkopuolella, täytyykö silloin hankkia uusi ns. puhdas passi? Olen jostakin kuullut,että passissa ei saisi olla mitään merkintöjä jos matkustaa Yhdysvaltoihin.

      • AfrikastaAmerikkaan

        Ei passin tarvitse puhdas olla, mutta saattavat esittää kysymyksiä matkoistasi. Minun passissani oli Kenian leimat ja siitä passitarkastaja kyseli. Mitä oli matkalla tehnyt ja oliko bisnes vai plesurematka. Vastaukseni, että ihan vain lomamatkalla ja safarilla käyntiä tyydytti kyselijää.

        Muut Afrikan matkat joita passissa oli eivät kiinnostaneet.


    • matkailija-x

      Passissa saa olla toki muiden maiden leimoja. Muutenhan esim. paljon matkustavat liikematkailijat joutuisivat hankkimaan jatkuvasti uusia passeja, jos käyvät välillä muualla. Itsellänikin on useamman Yhdysvaltojen leiman lisäksi esim. Venäjän, Hong Kongin & Australian leimat passissa, eivät aiheuta mitään kummastusta maahantulossa.

      Edes esim. Kuuban leimat eivät ole este EU-kansalaisen Yhdysvaltoihin pääsylle, vaikka Yhdysvaltojen kansalaiset eivät sinne saa matkustaakaan.

      Passimääräyksistä löytyy lisätietoa esim. Yhdysvaltojen suurlähetystön sivuilta http://finland.usembassy.gov/visawaiver.html

      • mojitoman

        Eipä nuo Kuubassa mitään leimoja passiin laitakkaan, ei ainakaan minulle ja vaimolleni kun siellä tuossa tammikuussa käytiin.


      • 20

        Kylla USAn kansalaiset saavat Kuubaan matkustaa, ei tietenkaan ihan vaan huvin vuoksi ja lomalle.


      • 4 kertaa
        mojitoman kirjoitti:

        Eipä nuo Kuubassa mitään leimoja passiin laitakkaan, ei ainakaan minulle ja vaimolleni kun siellä tuossa tammikuussa käytiin.

        kyllä laittavat...katso tarkemmin niin leima löytyy...takuulla.


      • mojitoman
        4 kertaa kirjoitti:

        kyllä laittavat...katso tarkemmin niin leima löytyy...takuulla.

        Ei löydy.


      • A1234
        mojitoman kirjoitti:

        Ei löydy.

        Ei ne kuubassa leimaa passia. Meilläkin tuli erilliseen paperiin vaan leimat. Tietävät että kuuban leimat on ongelmallisia muualle matkustettaessa joten eivät leimaa passia.


    • c6c666cc

      Kuulin juuri, että joulukuussa myönnetyt passit eivät kelpaa USAssa. Sorry.

    • Liisa

      Yhdysvaltojen matkamme on 8.6.2012 - 18.6.2012. Passi on myönnetty 26.10.2007. Se päättyy 26.10.2012. Onko turvallista matkustta tällä passilla.

      • ei huolta

        On.


    • OtsoNY

      Minulla on 9.3.2005 myönnetty 10 vuoden passi, kelpaako Jenkkilään näinä päivinä ?

      • inokas

        Kelpaa.


    • tiedosta kiitollinen

      2005 saatu passi ja Nykiin menossa. Onnistuukohan?

      • käyty ja käydään

        Mulla 2005 myönnetty 10v. passi ja sillä on reissattu Egyptissä, Turkissa ja 2x jenkeissä, viimeksi viime vuonna. Ei ole muiden maiden leimat haitanneet ja tosiaan se passi kelpaa niin kauan, kun vaan on voimassa (biotunnisteen puuttumisesta huolimatta). Samalla passilla reissata vielä ensi talvena jenkkilään, kun menee onneksi vasta ensi vuoden kesänä vanhaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe