Osaisiko joku kertoa että onko laillista valmistaa auton pakoputkisto itse? En AKE:n sivuilta löytänyt mitään tietoa asiasta.
Ja että tuoko putkiston vaihtaminen vapaavirtaus putkistoon n. 100 heppaseen autoon lisää tehoa/ vähentääkö auton "elinikää"?
Entäs pelkän vaimentimen vaihto omatekoiseen, mitä kaikkea siinä pitäisi ottaa huomioon? Kun autoni takapuskurin vaihdan niin pitäisi vaimennin ja ulostulot tuota takapuskurin läpi. (honda civic type- s:sän ulostulo- tyylinen)
Pakoputkiston itse valmistaminen
70
14336
Vastaukset
- työtahti
valmistaminen itse on laillista ja se voi joissakin tapauksissa jopa kelvata katsastuksessa.hyvin tehty pakoputkisto voi lisätä vakio vapaastihengittävän auton tehoa jopa 10-15 heppaa.ei oleellisesti vaikuta auton kestoon.
- ....
Kyllähän pelkällä pakoputkella voi saada 10-15 hp lisää mutta jos pakoputken pääksi laittaa esim. sinkityn ämpärin niin silloin teho voi nousta jopa 50-60 hp. Kyllä kannattaa!
- JPH_
.... kirjoitti:
Kyllähän pelkällä pakoputkella voi saada 10-15 hp lisää mutta jos pakoputken pääksi laittaa esim. sinkityn ämpärin niin silloin teho voi nousta jopa 50-60 hp. Kyllä kannattaa!
Muovia??? Saisko vaikka 100hp lisää? Nii ja kaadan hiekkaa tankkiin nii taas tuli sata pollee lisää. Isommat renkaat ni kulkee lujempaa. Miksi et kitise niille jotka tekevän putkistoja työkseen että rupeaisivat tekemään sinkitystä ämpäristä putken päät. :D
Mutta tuo 10-15hp kuulostaa aika mahdottomalta tuohon 100hepan autoon. Itse oletin jotakin 5hp lisäystä. - JPH_
mistä saisin tuohon katsastus hommaan lisää tietoa, että mitä vaatimuksia sillä olisi. Noista päästöhommeleista pitäis myös saada lisää tietoa. Jos ei netistä löydy niin kayn suoraan katsastus sedältä kysymässä.
- Muoviämpärillä
JPH_ kirjoitti:
Muovia??? Saisko vaikka 100hp lisää? Nii ja kaadan hiekkaa tankkiin nii taas tuli sata pollee lisää. Isommat renkaat ni kulkee lujempaa. Miksi et kitise niille jotka tekevän putkistoja työkseen että rupeaisivat tekemään sinkitystä ämpäristä putken päät. :D
Mutta tuo 10-15hp kuulostaa aika mahdottomalta tuohon 100hepan autoon. Itse oletin jotakin 5hp lisäystä.Pitäs lähtee helposti se 100heppaa ei mitään ongelmia paitsi jos on turbo auto niin seokset tuppaa mennä sekasin.
Vm98-> e hyväksyntä takapöntölle - Kato jos
JPH_ kirjoitti:
mistä saisin tuohon katsastus hommaan lisää tietoa, että mitä vaatimuksia sillä olisi. Noista päästöhommeleista pitäis myös saada lisää tietoa. Jos ei netistä löydy niin kayn suoraan katsastus sedältä kysymässä.
Päästöt kohillaan
- Desibelit..
Kato jos kirjoitti:
Päästöt kohillaan
Pitä olla kans kohillaan ne ei mittaa sitä millään paitsi korvakuulolla
- _katti
Desibelit.. kirjoitti:
Pitä olla kans kohillaan ne ei mittaa sitä millään paitsi korvakuulolla
paikallaan jos vähäpäästönen peli.
- JPH_
Muoviämpärillä kirjoitti:
Pitäs lähtee helposti se 100heppaa ei mitään ongelmia paitsi jos on turbo auto niin seokset tuppaa mennä sekasin.
Vm98-> e hyväksyntä takapöntöllejos on vanhempi kuin vm98 niin ei tartte olla hyväksyntää siis.
Onkos tuolla muoviämpärin värillä väliä? - Vaaleenpunanen
JPH_ kirjoitti:
jos on vanhempi kuin vm98 niin ei tartte olla hyväksyntää siis.
Onkos tuolla muoviämpärin värillä väliä?Ei pinkki ja mustalla muovikahvalla. Taikka sitten joku 10litran valkonen majoneesi ämpäri
joo 98 tai uudempi vaati ton hyväksynnän elikkä jos sulla on vaikka 99 vm niin et voi laittaa ämpäriä jossa ei ole e merkintää - JPH_
Vaaleenpunanen kirjoitti:
Ei pinkki ja mustalla muovikahvalla. Taikka sitten joku 10litran valkonen majoneesi ämpäri
joo 98 tai uudempi vaati ton hyväksynnän elikkä jos sulla on vaikka 99 vm niin et voi laittaa ämpäriä jossa ei ole e merkintääautoni on 95vuosimallia. Eli sitten ei ole mitään onkelmia.
Tuota noin varastosta löytyisi valkoinen 10litran muoviämpäri mustalla kahvalla, eli siis jos maalaan vaaleanpunaiseksi niin sekin toimisi? - JPH_
Vaaleenpunanen kirjoitti:
Ei pinkki ja mustalla muovikahvalla. Taikka sitten joku 10litran valkonen majoneesi ämpäri
joo 98 tai uudempi vaati ton hyväksynnän elikkä jos sulla on vaikka 99 vm niin et voi laittaa ämpäriä jossa ei ole e merkintääKatsastuskonttorilla kyselemässä asiaa niin sanoivat kyllä että 95 vuoden autotkin ovat jo vähäpäästöisiä. Mutta mikä päivääkin selvempi asia että takapönttöhän ei päästöihin vaikuta niin pitää olla vain vaimennusteholtaan tarpeeksi hyvä. Näin sanoi katsastus setä.
- Pääset kun
JPH_ kirjoitti:
autoni on 95vuosimallia. Eli sitten ei ole mitään onkelmia.
Tuota noin varastosta löytyisi valkoinen 10litran muoviämpäri mustalla kahvalla, eli siis jos maalaan vaaleanpunaiseksi niin sekin toimisi?Kirjotat mustalla tussilla isolla "herkku majoneesi" ja "hk"
- yksinkertaista
Oikeasti hyvin toimivan pakoputkiston rakentaminen tarvitsee ymmärrystä moottorista itsestään (pakokaasujen käyttäytyminen) sekä laskemista useammilla parametreilla. Laki tietysti asettaa omat rajoituksensa, juurikin päästöjen ja äänenvoimakkuuden suhteen.
Sellaista ei olekaan kuin vapaavirtaus'jotain' (-putkisto, -suodatin,...), aivan silkka markkinointitermi. Leikkauspinta-alaltaan isompi putki hengittää toki paremmin, mutta puhuttaessa luokasta 100hv ja ilmeisesti vapaasti hengittävästä moottorista se alkuperäisen paksuinen tuskin ahdistaa juurikaan. Lisätehon perään en juuri haikailisi, vaihda ennemmin sitten autoa (ei voi mitään, niin se vain on, ei tuollaisesta millään järkevälle investoinnilla saa käytännössä huomattavaa lisätehoa). Jos harrastuksena haluat hitsailla niin mikäs siinä, otat vain alkuperäisestä putkesta mallia ja käytät ne alkuperäiset vaimentimet. Rosterista tietysti kannattaa tehdä ja hitsata huolella.
Tuossa hieman osviittaa: http://www.f1technical.net/articles/6- JPH_
Jätän tuon putkiston uusimisen pois. Menee rahaa vain hukkaan. Entäs jos korvaa pelkän vaimentimen omatekoiseen vähän paremman näköiseen versioon. Ei mitään super pörinä pönttöä (jossa on vain suora reikäputki pienen pöntön läpi joka taas on täynnä villaa), mutta jolla saa matalemman äänen. Menisikö sellanen katsastuksesta läpi? Samalla haen vähän sporttisempaa ja nuorekkaampaa ulkonäköä muutenkin koko autoon, ei mitään amis versiota.
- tietysti
JPH_ kirjoitti:
Jätän tuon putkiston uusimisen pois. Menee rahaa vain hukkaan. Entäs jos korvaa pelkän vaimentimen omatekoiseen vähän paremman näköiseen versioon. Ei mitään super pörinä pönttöä (jossa on vain suora reikäputki pienen pöntön läpi joka taas on täynnä villaa), mutta jolla saa matalemman äänen. Menisikö sellanen katsastuksesta läpi? Samalla haen vähän sporttisempaa ja nuorekkaampaa ulkonäköä muutenkin koko autoon, ei mitään amis versiota.
Kannattaa alkuun etsiä netistä tietoa, englanniksi ainakin jotain löytyy, esim. hakusanalla 'muffler design'. Tuossa yleistä asiaa http://en.wikibooks.org/wiki/Acoustics/Car_Mufflers
Luonnollisesti se vaimennus (ja ääni) on se ensimmäinen kriteeri, ulkonäkö vasta toissijainen. Katsastusinsinööriä varmaan eniten kiinnostaa äänen voimakkuus, vanhemmasta autosta tuskin mitään e-hyväksyntiä alkaa syynätä. En näe mitään syytä miksei tuollainen onnistuisi, miettii vaan rakenteen ja laskee tarvittavat parametrit (mitat) etukäteen. - version
JPH_ kirjoitti:
Jätän tuon putkiston uusimisen pois. Menee rahaa vain hukkaan. Entäs jos korvaa pelkän vaimentimen omatekoiseen vähän paremman näköiseen versioon. Ei mitään super pörinä pönttöä (jossa on vain suora reikäputki pienen pöntön läpi joka taas on täynnä villaa), mutta jolla saa matalemman äänen. Menisikö sellanen katsastuksesta läpi? Samalla haen vähän sporttisempaa ja nuorekkaampaa ulkonäköä muutenkin koko autoon, ei mitään amis versiota.
amis voi tehdä kuin "amisversion". On näitä kuule nähty. Ja naurettu vedet silmissä.
- JPH_
version kirjoitti:
amis voi tehdä kuin "amisversion". On näitä kuule nähty. Ja naurettu vedet silmissä.
Siksi sainkin toimivan ja hyvän näköisen. Ei mikään "eltiämpäri"
- kepasaa litkimään
JPH_ kirjoitti:
Siksi sainkin toimivan ja hyvän näköisen. Ei mikään "eltiämpäri"
auttas jos tunkee jonku donitsin perseeseen niin ei liikaa metelöi leimalla, männyn kävytkin toimii
- JPH_
Toteuttaisin tällä tavalla:
http://img231.imageshack.us/img231/2720/autovaimennin.png- JPH_
ja samalla madaltaa ääntä?
- no jo on
en muuten tällä tavalla hosuisi, mutta nyt on kiire. Huomenna pitää aloittaa valmistus.
- Zoui
no jo on kirjoitti:
en muuten tällä tavalla hosuisi, mutta nyt on kiire. Huomenna pitää aloittaa valmistus.
Jos autosi on vanhempi kuin -98 niin pakoputkisto ei vaadi mitään hyväksyntää. Katsastuksessa ei myöskään ole vaimentimen ulkonäöllä mitään väliä. Katsastusmiestä kiinnostaa ainoastaan auton tuottama melu jonka mittaavat jos ääni huomattavasti tavallista kovempi(eivät mittaa herkästi). Malli jonka aiot rakentaa on ns. absorptiovaimennin tyyppinen joka suodattaa korkeat äänet pois. Tälläinen vaimennin on virtaukseltaan paras mahdollinen. Luulen silti että pääsisit helpoimmalla ostamalla valmiin läpivirtausvaimentimen. Esim simonsin pöntöt ovat reilut 20€ kappaleelta ja ovat varmasti laadukkaampia ja toimivampia kuin itse tehdyt.
- JPH_
Zoui kirjoitti:
Jos autosi on vanhempi kuin -98 niin pakoputkisto ei vaadi mitään hyväksyntää. Katsastuksessa ei myöskään ole vaimentimen ulkonäöllä mitään väliä. Katsastusmiestä kiinnostaa ainoastaan auton tuottama melu jonka mittaavat jos ääni huomattavasti tavallista kovempi(eivät mittaa herkästi). Malli jonka aiot rakentaa on ns. absorptiovaimennin tyyppinen joka suodattaa korkeat äänet pois. Tälläinen vaimennin on virtaukseltaan paras mahdollinen. Luulen silti että pääsisit helpoimmalla ostamalla valmiin läpivirtausvaimentimen. Esim simonsin pöntöt ovat reilut 20€ kappaleelta ja ovat varmasti laadukkaampia ja toimivampia kuin itse tehdyt.
Eli juuri niin kuin olin suunnitellut. En voi laittaa muuta kuin omavalmisteisen kun tarkoitukseni on tehdä ulostulo kiinteästi takapuskuriin. Olen siis metallialalla ja tuo vaimentimen teko nyt ei mikään hankala homma ole, sitä paitsi luonteelleni ei sovi muu kuin itse tehty nääs kun "teeseitsemies" olen. :D
Paljon kiitoksia vastauksista! - Zoui
JPH_ kirjoitti:
Eli juuri niin kuin olin suunnitellut. En voi laittaa muuta kuin omavalmisteisen kun tarkoitukseni on tehdä ulostulo kiinteästi takapuskuriin. Olen siis metallialalla ja tuo vaimentimen teko nyt ei mikään hankala homma ole, sitä paitsi luonteelleni ei sovi muu kuin itse tehty nääs kun "teeseitsemies" olen. :D
Paljon kiitoksia vastauksista!ulostulo kiinteästi takapuskuriin? Ei lainkaan hyvä idea! Pakoputkiston täytyy päästä liikkumaan vapaasti kannattimiensa varassa. Jos putkisto liitetään kiinteästi koriin taikka alustaan niin seuraukset eivät ole hyvät. Ja suosittelen vielä harkitsemaan tuota itse tekemistä. Voit vaikka ranentaa kokonaisen putkiston osista niin kuin itse teen mutta suosittelen käyttämään valmiita yleismallisia vaimentimia. Sillä jos itse lähtee tekemään niin täytyisi ymmärtää että mitenkä mikin muutos vaikuttaa. Jos haluat itse lähteä rakentamaan niin tässä voisi olla mielenkiintoinen malli tehdä. Itse olen tämmöisen suunnitellut rakentavani ja tällä saa todella matalat äänet.
http://www.flowmastermufflers.com/images/deltatech.jpg
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41B857RN9SL._SL500_.jpg - kiinteä
Zoui kirjoitti:
ulostulo kiinteästi takapuskuriin? Ei lainkaan hyvä idea! Pakoputkiston täytyy päästä liikkumaan vapaasti kannattimiensa varassa. Jos putkisto liitetään kiinteästi koriin taikka alustaan niin seuraukset eivät ole hyvät. Ja suosittelen vielä harkitsemaan tuota itse tekemistä. Voit vaikka ranentaa kokonaisen putkiston osista niin kuin itse teen mutta suosittelen käyttämään valmiita yleismallisia vaimentimia. Sillä jos itse lähtee tekemään niin täytyisi ymmärtää että mitenkä mikin muutos vaikuttaa. Jos haluat itse lähteä rakentamaan niin tässä voisi olla mielenkiintoinen malli tehdä. Itse olen tämmöisen suunnitellut rakentavani ja tällä saa todella matalat äänet.
http://www.flowmastermufflers.com/images/deltatech.jpg
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41B857RN9SL._SL500_.jpgSaanko kysyä että miksi ei ole kyvä idea kiinnittää putkistoa kiinteästi?
- Zoui
kiinteä kirjoitti:
Saanko kysyä että miksi ei ole kyvä idea kiinnittää putkistoa kiinteästi?
koska putkiston täytyy päästä liikkumaan moottorin liikkuessa. Ja jos oletetaan että putkisto on kiinteästi kiinni rungossa, niin silloin on mahdollisuus että pakosarjat vääntyvät ja alkavat vuotaa. Jos taas tässä tapauksessa putkisto kiinnitetään kiinteästi puskuriin, niin veikkaan että puskuri hajoaa ensimmäisenä
- JPH_
Zoui kirjoitti:
koska putkiston täytyy päästä liikkumaan moottorin liikkuessa. Ja jos oletetaan että putkisto on kiinteästi kiinni rungossa, niin silloin on mahdollisuus että pakosarjat vääntyvät ja alkavat vuotaa. Jos taas tässä tapauksessa putkisto kiinnitetään kiinteästi puskuriin, niin veikkaan että puskuri hajoaa ensimmäisenä
Puskuriin tulee molemmille puolile autoa metalliset levyt joissa on reikä (kolmion mallinen) ja nämä ulostuloputket tulevat niistä läpi (myös kolmion malliset) mutta ei kirjaimellisesti kiinteästi puskurissa ja tähän vielä silikoni pinnoite ettei kolise.
Sain eilen vaimentimen prototyypin valmiiksi ja kyllä turhan kovat pörinät tuli, täytynee tehdä aina uusi ja kokeilla kunnes pääsen sopivaan lopputulokseen. (materiaalit koululta/ romuttamolta erittäin halvalla)
PS: Nyt olisi myynnissä tuo prototyyppi! - zoui
JPH_ kirjoitti:
Puskuriin tulee molemmille puolile autoa metalliset levyt joissa on reikä (kolmion mallinen) ja nämä ulostuloputket tulevat niistä läpi (myös kolmion malliset) mutta ei kirjaimellisesti kiinteästi puskurissa ja tähän vielä silikoni pinnoite ettei kolise.
Sain eilen vaimentimen prototyypin valmiiksi ja kyllä turhan kovat pörinät tuli, täytynee tehdä aina uusi ja kokeilla kunnes pääsen sopivaan lopputulokseen. (materiaalit koululta/ romuttamolta erittäin halvalla)
PS: Nyt olisi myynnissä tuo prototyyppi!Kuullostaa aika epäilyttävältä toi ulostulo, mutta ilmoita miten käy. etsippäs tietoa sellaisesta vaimennintyypistä kuin turbo muffler. pitäis olla hiljaisempi ja helppo valmistaa
- JPH_
zoui kirjoitti:
Kuullostaa aika epäilyttävältä toi ulostulo, mutta ilmoita miten käy. etsippäs tietoa sellaisesta vaimennintyypistä kuin turbo muffler. pitäis olla hiljaisempi ja helppo valmistaa
Laittaa ulostulot puskurin alta niinkuin yleensäkin on mutta lisätä vain toiselle puolelle toinen ulostulo (kumiripustuksilla) Ja voipi olla että niin teenkin. Tapanani on yleensä suunnitella kaikki liian pitkällen niin että lopputulokset ovan lähes mahdottomia :D
Tuo turbomuffler voisi olla kyllä ihan hyvä vaihtoehto, taidampa kokeilla sellaista. Kiitoksia vinkeistä.
Kerron sitten miten kävi kun saan valmiiksi. - On e merkintä
Zoui kirjoitti:
Jos autosi on vanhempi kuin -98 niin pakoputkisto ei vaadi mitään hyväksyntää. Katsastuksessa ei myöskään ole vaimentimen ulkonäöllä mitään väliä. Katsastusmiestä kiinnostaa ainoastaan auton tuottama melu jonka mittaavat jos ääni huomattavasti tavallista kovempi(eivät mittaa herkästi). Malli jonka aiot rakentaa on ns. absorptiovaimennin tyyppinen joka suodattaa korkeat äänet pois. Tälläinen vaimennin on virtaukseltaan paras mahdollinen. Luulen silti että pääsisit helpoimmalla ostamalla valmiin läpivirtausvaimentimen. Esim simonsin pöntöt ovat reilut 20€ kappaleelta ja ovat varmasti laadukkaampia ja toimivampia kuin itse tehdyt.
Hinnat kyllä lähtee 50e ylöspäin. Itsellä on läpivirtaava pönttö johon voi vaihdella ulostuloja mielensä mukaan
- Zoui
JPH_ kirjoitti:
Laittaa ulostulot puskurin alta niinkuin yleensäkin on mutta lisätä vain toiselle puolelle toinen ulostulo (kumiripustuksilla) Ja voipi olla että niin teenkin. Tapanani on yleensä suunnitella kaikki liian pitkällen niin että lopputulokset ovan lähes mahdottomia :D
Tuo turbomuffler voisi olla kyllä ihan hyvä vaihtoehto, taidampa kokeilla sellaista. Kiitoksia vinkeistä.
Kerron sitten miten kävi kun saan valmiiksi.Mitenkäs tämä projekti jakselee?
- JPH_
Zoui kirjoitti:
Mitenkäs tämä projekti jakselee?
Eli siis tämä minun edellinen vaimennin oli 100mm halkaisialla 350mm pitkä putki, jonka läpi meni 50mm halkasialla reikäputki, käytin siihen lasivillaa. Tämä vaimennin ei pitänyt siis ulkopuolella liian kovaa ääntä, mutta silti tarpeeksi kovaa kuulostaakseen nololta. Auton sisälle tämä taas kuulosti niin pahalta että otin heti seuraavanapäivänä irti.
Tämä uusi vaimennin on 110mm halkasialla 500mm pitkä putki jossa samaa reikäputkea läpi kuin edellisessä. Tämä vaimennin kuulostaa hyvältä ulokopuolella ja sisäpuolelle ei tule päätä räjäyttävää ääntä. Tämä vaimennin rittää minulle ainakin vielä tässä iässä. Saa nähdä miten käy kun vähän aikuistun :D
Tuo turbovaimennin saa jäädä nyt vähäksi aikaa, mutta sitäkin kyllä pakko kokeilla miten eroaa "suorasta" vaimentimesta.
Sitten tässä kavereiden kanssa pähkäiltiin että jos pakoputken jakaa kahteen katalysaattorin jälkeen ja tekee tasapitkät putket molemmille puolille joiden päihin nämä "pitemmät suorat vaimentimet" niin tuplaako tuo melun vaiko vaimennustehon?
Teoria metelin tuplaantumiseen on se, että kun on kaksi putkea eli siis tavallaan tuplasti isompi ulostulo. Toinen minunmielestäni järkevämpi teoria on taas, että ääni jakautuu kahteen putkeen puolittuen molempiin jotka vaimentuvat näissä kahdessa vaimentimessa. - Zoui
JPH_ kirjoitti:
Eli siis tämä minun edellinen vaimennin oli 100mm halkaisialla 350mm pitkä putki, jonka läpi meni 50mm halkasialla reikäputki, käytin siihen lasivillaa. Tämä vaimennin ei pitänyt siis ulkopuolella liian kovaa ääntä, mutta silti tarpeeksi kovaa kuulostaakseen nololta. Auton sisälle tämä taas kuulosti niin pahalta että otin heti seuraavanapäivänä irti.
Tämä uusi vaimennin on 110mm halkasialla 500mm pitkä putki jossa samaa reikäputkea läpi kuin edellisessä. Tämä vaimennin kuulostaa hyvältä ulokopuolella ja sisäpuolelle ei tule päätä räjäyttävää ääntä. Tämä vaimennin rittää minulle ainakin vielä tässä iässä. Saa nähdä miten käy kun vähän aikuistun :D
Tuo turbovaimennin saa jäädä nyt vähäksi aikaa, mutta sitäkin kyllä pakko kokeilla miten eroaa "suorasta" vaimentimesta.
Sitten tässä kavereiden kanssa pähkäiltiin että jos pakoputken jakaa kahteen katalysaattorin jälkeen ja tekee tasapitkät putket molemmille puolille joiden päihin nämä "pitemmät suorat vaimentimet" niin tuplaako tuo melun vaiko vaimennustehon?
Teoria metelin tuplaantumiseen on se, että kun on kaksi putkea eli siis tavallaan tuplasti isompi ulostulo. Toinen minunmielestäni järkevämpi teoria on taas, että ääni jakautuu kahteen putkeen puolittuen molempiin jotka vaimentuvat näissä kahdessa vaimentimessa.Joo, tuota resonanssi ongelmaa vähän ounastelin että voisi tulla. Mutta hyvä että jälkimmäinen rakennelma toimii. Ääni ei tuplaannu vaan hiljenee, sillä äänilähde pysyy samana mutta vaimentimia on yksi enemmän. Sen sijaan äänestä tulee luultavasti matalampi sillä virtauspinta-alan kasvaessa nopeus hidastuu. Tuo olisi melkein kokeilemisen arvoinen asia kyllä!
- JPH_
Zoui kirjoitti:
Joo, tuota resonanssi ongelmaa vähän ounastelin että voisi tulla. Mutta hyvä että jälkimmäinen rakennelma toimii. Ääni ei tuplaannu vaan hiljenee, sillä äänilähde pysyy samana mutta vaimentimia on yksi enemmän. Sen sijaan äänestä tulee luultavasti matalampi sillä virtauspinta-alan kasvaessa nopeus hidastuu. Tuo olisi melkein kokeilemisen arvoinen asia kyllä!
Mutta kaverini pää kovana väittää vastaan :D
Aloitan vasta ensikuussa tuon toisen vaimentimen teon omaan autooni sillä tällä hetkellä on muita kiirreellisiä töitä koulun puolesta.
PS: Koulu on Ikata- Erikoismetalli, (tiedoksi niille jotka luulevat perus "amikseksi" :D) - metallialalla
JPH_ kirjoitti:
Eli juuri niin kuin olin suunnitellut. En voi laittaa muuta kuin omavalmisteisen kun tarkoitukseni on tehdä ulostulo kiinteästi takapuskuriin. Olen siis metallialalla ja tuo vaimentimen teko nyt ei mikään hankala homma ole, sitä paitsi luonteelleni ei sovi muu kuin itse tehty nääs kun "teeseitsemies" olen. :D
Paljon kiitoksia vastauksista!amiksessa. Annan vinkin: Keskity niihin harjoitustöihin joita sinulle annetaan. Unohda kaikki pakoputkijutut, jooko?
- perusteella
JPH_ kirjoitti:
Mutta kaverini pää kovana väittää vastaan :D
Aloitan vasta ensikuussa tuon toisen vaimentimen teon omaan autooni sillä tällä hetkellä on muita kiirreellisiä töitä koulun puolesta.
PS: Koulu on Ikata- Erikoismetalli, (tiedoksi niille jotka luulevat perus "amikseksi" :D)ei taso eroa yhtään perus-amiksesta.
- JPH_
perusteella kirjoitti:
ei taso eroa yhtään perus-amiksesta.
en amis vaan taiteilija olen.
Sain sen projektin valmiiks ajat sitten jo mutta voisin lisätä että ääni on hiljaisempi kuin alkuperäisenä ja matalampi. Ei ota ollenkaan korviin eikä kuulu auton sisälle juuri mitään. Eli onnistunut projekti oli.
Uusin siis molemmat alkuperäiset vaimentimet.
- JPH_
http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=851744&PN[0]=owner_part&PL[0]=listOwnerPart.php
Omaan autooni laitan 2 kappaletta.- jäi rasvaamatta
Kiinnostaa kiviäkin.
- Zoui
Eikös tuolla hinnalla tulisi halvemmaksi ostaa jotkin "yleisvaimentimet" esim motonet tai vastaava? Ja engallin ebay kannattaa myös tarkistaa. Omaan autooni vaimentimet maksoivat 30€ kappale ja kyllä virtaa. Kyseessä 2-chamber malliset kammiovaimentajat
- JPH_
jäi rasvaamatta kirjoitti:
Kiinnostaa kiviäkin.
eli viiksiä rasvata voi en.
- JPH_
Zoui kirjoitti:
Eikös tuolla hinnalla tulisi halvemmaksi ostaa jotkin "yleisvaimentimet" esim motonet tai vastaava? Ja engallin ebay kannattaa myös tarkistaa. Omaan autooni vaimentimet maksoivat 30€ kappale ja kyllä virtaa. Kyseessä 2-chamber malliset kammiovaimentajat
Mikä on laatu, kyllä luotan enemmän oman käden jälkeen. Noi on tollasia halvalla tehtyjä, mutta varmasti kestää ja toimii. En rosteria vielä ole halvalla löytänyt.
Ja edelleenkin luonteelleni ei sovi ostaa mitään valmiina. (autoa en nyt sentään itse väsäisi vielä) :D
- been there
Kyl saat tehä itte putkiston. Itse tein rosterista koko putken pakosarjasta perälle, tosin katti o vakio ja takapönttö o ad-varaosilta ostettu. Millään muulla ei ole väliä, kuhan päästöt ovat sitten rajojen sisällä, eli hitsaa putket kunnolla tai paremmin osta ehjät putket ja kunnon kiristemet jatkoihin (putki on halpaa.. tulee ehkä halvemmaksi kuin hitsaus aineiden käyttäminen).
- S.Holmes
Kerro ihmeessä jotain uutta :)
- JPH_
tehdä koko putkisto uusiksi jos vakiokatin jätät paikalleen? Eihän se vaikuta mihinkään?? Itselleni on vain ulkonäkökysmys.
- Zoui
JPH_ kirjoitti:
tehdä koko putkisto uusiksi jos vakiokatin jätät paikalleen? Eihän se vaikuta mihinkään?? Itselleni on vain ulkonäkökysmys.
Ei ole järkeä jättää vakiokatteja jos koko putkiston tekee uudestaan. Sillä siinä samalla siihen voisi vaihtaa sen paremmin virtaavan kissan. Jos tehoja lähtee hakemaan niin juurikin katti ja vaimentaja/vaimentajat on ne jotka sitä tehoa ahdistavat
- JPH_
Zoui kirjoitti:
Ei ole järkeä jättää vakiokatteja jos koko putkiston tekee uudestaan. Sillä siinä samalla siihen voisi vaihtaa sen paremmin virtaavan kissan. Jos tehoja lähtee hakemaan niin juurikin katti ja vaimentaja/vaimentajat on ne jotka sitä tehoa ahdistavat
Eikös tuo katti vie vaan n. 2-3% tehoista? Ainakin näin olen itse kuullut eli jos tehoa haluaan niin joko uusi auto tai käyttää ison tukun rahaa virittämiseen.
- Zoui
JPH_ kirjoitti:
Eikös tuo katti vie vaan n. 2-3% tehoista? Ainakin näin olen itse kuullut eli jos tehoa haluaan niin joko uusi auto tai käyttää ison tukun rahaa virittämiseen.
No siis ei tuota voi suoraan sanoa että paljonko katti vie tehoja. Ihan tapauskohtaista. Esim mulla on 420hp auto (merkillä ja mallilla ei nyt niin väliä) V8 koneella. Vakiona autossa oli 100hp vähemmän kuin nytten. Autossa on täysin vakio pakoputkisto ja sillä siis penkitetty 420hp. Jos vaihtaisi katit ja vaimentajat ( molempia 1 molemmin puolin = tuplaputket) niin tehoa saattaisi tulla huippukierroksilla parikymmentä hevosta lisää. Mutta koska kyseessä ei ole millään tavalla harrasteauto niin en jaksa alkaa tuota jumppaa tekemään. Mutta siis summasummarum, vakio koneeseen riittää vakiokatti, virikonekkin toimii vakio katilla MUTTA kun kaasua aletaan laittamaan putkesta läpi huomattavasti enemmän kuin tehtaalla mitoitettu niin virikatit tulevat tarpeeseen
- JPH_
Zoui kirjoitti:
No siis ei tuota voi suoraan sanoa että paljonko katti vie tehoja. Ihan tapauskohtaista. Esim mulla on 420hp auto (merkillä ja mallilla ei nyt niin väliä) V8 koneella. Vakiona autossa oli 100hp vähemmän kuin nytten. Autossa on täysin vakio pakoputkisto ja sillä siis penkitetty 420hp. Jos vaihtaisi katit ja vaimentajat ( molempia 1 molemmin puolin = tuplaputket) niin tehoa saattaisi tulla huippukierroksilla parikymmentä hevosta lisää. Mutta koska kyseessä ei ole millään tavalla harrasteauto niin en jaksa alkaa tuota jumppaa tekemään. Mutta siis summasummarum, vakio koneeseen riittää vakiokatti, virikonekkin toimii vakio katilla MUTTA kun kaasua aletaan laittamaan putkesta läpi huomattavasti enemmän kuin tehtaalla mitoitettu niin virikatit tulevat tarpeeseen
Riippuen tietysti autosta, mutta ymmärsit varmaan. Eikös noin tehokas auto syö bensaakin jo ihan kivasti jos sattuu painamaan kaasua vähän enemmän?
- Zoui
JPH_ kirjoitti:
Riippuen tietysti autosta, mutta ymmärsit varmaan. Eikös noin tehokas auto syö bensaakin jo ihan kivasti jos sattuu painamaan kaasua vähän enemmän?
Aika vähän oikeastaan, 12 litraa satasella menee kaupunkiajossa ja 250km/h vauhdissa vitosella menee 50l/100km. Ja kuten itsekkin ymmärät niin tuota 250km/h vauhtia ei tule kovin usein ajettua. Eli varsin kohtuullisella kulutuksella tollaseks koneeks
- JPH_
Zoui kirjoitti:
Aika vähän oikeastaan, 12 litraa satasella menee kaupunkiajossa ja 250km/h vauhdissa vitosella menee 50l/100km. Ja kuten itsekkin ymmärät niin tuota 250km/h vauhtia ei tule kovin usein ajettua. Eli varsin kohtuullisella kulutuksella tollaseks koneeks
En kyllä itsekkään ajaisi niin lujaa vaikka auto kulkisikin, mutta radalla sitten jo ehkä :D
- JPH_
Aloitan tämän "tuplauslostulo" projektin ja jos vaikka kuviakin iitä laittaisi tänne niin ihmiset näkee vähän mitä olen tekemässä. Tämä edellinen projekti oli siis vain prototyyppi.
Muotoilen myös hieman takapuskuria ja etupuskuria, mutten mitään liioiteltua ole tekemässä. Tällainen ns. "lievä tuning" Tarkoituksena tehdä vähän sporttisemman näköinen menopeli.- vielä lievempi tuning
Vittu tota sanaa "lievä tuning", onko tämä sana amiksien keksimä?? Itse ainakin kiertäisin kaukaa autot, joiden myynti-ilmoituksessa lukee "lievä tuning". Mikä vitun "lievä tuning"? Naurettavaa paskaa. Näkeehän siitä autosta, mitä sille on tehty. Ei siinä tarvita mitään lisämainintaa, oli se sitten "tuning" tai "lievä tuning" tai "vielä lievempi tuning". Yleensäkin nykyään käytetään sitä vitun "tuning" sanaa aivan liikaa joka paikassa. Amisten juttua.
- Viiksiä ei lasketa.
vielä lievempi tuning kirjoitti:
Vittu tota sanaa "lievä tuning", onko tämä sana amiksien keksimä?? Itse ainakin kiertäisin kaukaa autot, joiden myynti-ilmoituksessa lukee "lievä tuning". Mikä vitun "lievä tuning"? Naurettavaa paskaa. Näkeehän siitä autosta, mitä sille on tehty. Ei siinä tarvita mitään lisämainintaa, oli se sitten "tuning" tai "lievä tuning" tai "vielä lievempi tuning". Yleensäkin nykyään käytetään sitä vitun "tuning" sanaa aivan liikaa joka paikassa. Amisten juttua.
Kasvata karvat ja aikuistu.
- Zoui
Täälläkin tuli tänään vähän askarreltua. Ihan törkeän ruma mutta pitäisi toimia. Putket on 2.75" ja tuo putkia yhdistävä tila on tilavuudeltaan 240 kuutiosenttiä. Toimintaperiaatteena on että kun kaasut kulkevat putkessa pulsseissa, niin tuo yhteinen tila laittaa pulssit järjestykseen.
- JPH_
Zoui kirjoitti:
Linkki jäi.. http://kuvaton.com/k/21a.jpg
On meinaan hankalampaa tuo rosterin hitsaus ku paskaraudan, tänään just kokeilin hitsata rosteria. aluks vähä räki mutta kyllä sitä asiallista saumaakin rupes tulemaan :D
- minä vaan
JPH_ kirjoitti:
On meinaan hankalampaa tuo rosterin hitsaus ku paskaraudan, tänään just kokeilin hitsata rosteria. aluks vähä räki mutta kyllä sitä asiallista saumaakin rupes tulemaan :D
Itse olen tehnyt putkistoja 08vm autoihin asti ja kaikki on sinällään kelvannut katsastuksessa ilman mitään ongelmia. Toki käytän valmiita vaimentimia koska tulee huomattavasti halvemmaksi ja helpommaksi. Ja alkuperäiset katalysaattorit yms on tietysti paikallaan. Katsastusmiestä lähinnä itse tehdyssä putkessa on kiinnostanut materiaalivahvuus mistä putki on tehty, koska kolaritilanteessa ei putki toimi muuten välttämättä samalla tavalla kun auton valmistaja on halunnut ja siten on kolarivaarallinen. Tehoja ei olla sen kummemmin ikinä mittailtu mutta persdyno on monesti kertonut väännön hivenen parantuneen ja kai sieltä muutama jalaton ponikin on pellin alle tullut. Rst-putki on kovaäänisempi ja siten hankalampi saada "lain" mukaiseksi eli äänet lain määräämälle tasolle. Hyvänä puolena on taas ruostumattomuus. Niille ihan tiedoksi jotka voivottelevat ettei ole mig/mac koneeseen rosterilankaa, niin rosteria voi myöskin hitsata ihan tavallisella langalla, silloin vain liitos ei ole ruostumatonta. Rst-putki on myös hankalampi työstää. Vaatii esimerkiksi taivuttaessa enemmän voimaa ja murtuu helpommin. Perus mustasta raudasta tehty putki valmistuu nopeammin, on halvempi ja helpompi työstää. Suurin osa putkienteoista mitä olen tehnyt on tehty ulkonäkö ja/tai ääniseikoista johtuen. Pakosarjojen teko on sitten jo asia erikseen. Niissä pitää oikeasti jo tietää mitä tekee. Niissä laskukaavat merkkaavat jo paljon, ja pitää tietää moottorin sielunelämästä muutakin kuin että siellä on sisällä männät. Niitäkin olen jokusen tehnyt omiin kulkineisiin ja osa on onnistunut osa ei. Kokeilemalla sitä on itekkin kaikki opittu..
- .asdr
jos on aatellu vaik nyt jotenki sillen 2" putkistoo ku kaikkialla puhutaan siitä ni se on ihan hyvä idis sinänsä tehä ja motonetist saa helposti kailenlaisia putken palasia mist sit on hyvä hitsailla ja nitsailla 1-2 ulos tulosia putkia mut pieni MUT alottakaa siit viripakosarjasta ku se on sit samas paketis kannattavanpaa tehä ku jos pelkän putkiston laittaa nii ja ne myy putkiston erillisii äänenvaimentimiiki 2" kokoon suoraan jollaki 20e???
päästöillä ei oo merkitystä jos auto on tehtu ennen 90 lukuu ja heittää sit vaan jonku katin väliin jos auto on uudenpaa tuotosta ni sit menee katsastuksest läpitte kukan vaan kattoo ne virtaus määrät siit katist
putkisto se pakosarja =100% hyötysuhde tos asias mut pelkkä putkisto on vaan koko jutust 1/2 hyötysuhde- minä vaan
Sanon suoraan että jättäkää ne pakosarjojen tekemiset ammattilaisille, niin niistä on jotain hyötyäkin. Pakosarjan valmistaminen itse on paljon, PALJON vaikeampaa kun putkiston. Pakosarjaa tehtäessä pitää tietää jo paljon enemmän asioita, ja sen kun tekee väärin on siitä paljon suurempi haitta kun väärin tehdystä pakoputkistosta.
- Zoui
minä vaan kirjoitti:
Sanon suoraan että jättäkää ne pakosarjojen tekemiset ammattilaisille, niin niistä on jotain hyötyäkin. Pakosarjan valmistaminen itse on paljon, PALJON vaikeampaa kun putkiston. Pakosarjaa tehtäessä pitää tietää jo paljon enemmän asioita, ja sen kun tekee väärin on siitä paljon suurempi haitta kun väärin tehdystä pakoputkistosta.
Jep, mä oon samoilla linjoilla. Pakosarjoja tehdessä kun pitää huomioida pakopulssit ja se miten ne asettuvat "jonoon" eri kierroksilla. Primäärien pituuksilla pyritään optimoimaan nämä pulssit niin että ovat nätisti "jonossa" kollektorissa tietyllä kierrosalueella. Lisäksi primäärien "steppauksilla" pystytään vaikuttamaan pulssin nopeuteen ja "pituuteen". Eli hommassa on paljon asioita jotka pitää tietää ennen kuin alkaa tekemään, ja silloinkin olisi hyvä olla ammattilaisen tekemät piirrustukset.
- kaukopappa
Zoui kirjoitti:
Jep, mä oon samoilla linjoilla. Pakosarjoja tehdessä kun pitää huomioida pakopulssit ja se miten ne asettuvat "jonoon" eri kierroksilla. Primäärien pituuksilla pyritään optimoimaan nämä pulssit niin että ovat nätisti "jonossa" kollektorissa tietyllä kierrosalueella. Lisäksi primäärien "steppauksilla" pystytään vaikuttamaan pulssin nopeuteen ja "pituuteen". Eli hommassa on paljon asioita jotka pitää tietää ennen kuin alkaa tekemään, ja silloinkin olisi hyvä olla ammattilaisen tekemät piirrustukset.
emitä suorempi ja siistimpi putki sitä paremmin virtaa. mihinkään 100hp autoon ei kannata ruveta 3" putkee vääntään vaan 2" on optimi. pakosarjoja ei kannata alkaa itse väsäämään ellei oikeasti jotain asiasta tiedä.
- Niihä se on
minä vaan kirjoitti:
Sanon suoraan että jättäkää ne pakosarjojen tekemiset ammattilaisille, niin niistä on jotain hyötyäkin. Pakosarjan valmistaminen itse on paljon, PALJON vaikeampaa kun putkiston. Pakosarjaa tehtäessä pitää tietää jo paljon enemmän asioita, ja sen kun tekee väärin on siitä paljon suurempi haitta kun väärin tehdystä pakoputkistosta.
Kertokaapa nerot että mistä ja mitkä vaimentimet (2kpl) ja katti kannattais ostaa? 3" tuuman rst putki on tuloillaan tarttis vaan vähä vaimennuksia ja sen katin siihe välille.
- Tapio.L.
Niihä se on kirjoitti:
Kertokaapa nerot että mistä ja mitkä vaimentimet (2kpl) ja katti kannattais ostaa? 3" tuuman rst putki on tuloillaan tarttis vaan vähä vaimennuksia ja sen katin siihe välille.
Mikä moottori? Ja mimmoset äänet haluut?
- minä vaan
Tapio.L. kirjoitti:
Mikä moottori? Ja mimmoset äänet haluut?
Veikkaan että joku 2l tai tuurilla 1.8t... ja siinä se kone menee pilalle kun noin ison putken pistää... Ja jos oikeasti on sellainen auto missä on teholuokat sellaiset että noin ison tarvitseen niin sitä tietoa ei todellakaan haeta toivottavasti tälläisiltä palstoilta missä vastaukset ovat luokkaa : Majoneesi
- sdfghjlöljhgfds
minä vaan kirjoitti:
Veikkaan että joku 2l tai tuurilla 1.8t... ja siinä se kone menee pilalle kun noin ison putken pistää... Ja jos oikeasti on sellainen auto missä on teholuokat sellaiset että noin ison tarvitseen niin sitä tietoa ei todellakaan haeta toivottavasti tälläisiltä palstoilta missä vastaukset ovat luokkaa : Majoneesi
jos on turbo niin vaikka olis 4 tuuman putki niin ei haittaa poistuu vaan kaasut paremmin, vaparissa on sitten eri juttu...
- Aivan.
minä vaan kirjoitti:
Veikkaan että joku 2l tai tuurilla 1.8t... ja siinä se kone menee pilalle kun noin ison putken pistää... Ja jos oikeasti on sellainen auto missä on teholuokat sellaiset että noin ison tarvitseen niin sitä tietoa ei todellakaan haeta toivottavasti tälläisiltä palstoilta missä vastaukset ovat luokkaa : Majoneesi
Iha vaan 2,5L, äänillä ei ole väliä kunhan ei ihan vaimene.. Pitäs vaan saada vähä virtaavammaksi.. :D Ei ole tuo alkup. ollenkaa hyvä (2xkatti, 2xvälivaimennin ja yks takavaimennin).. Vakiona on 2x2", eli vähän isompi on tuo yks kolmetuumanen..
- Tapio.L.
Aivan. kirjoitti:
Iha vaan 2,5L, äänillä ei ole väliä kunhan ei ihan vaimene.. Pitäs vaan saada vähä virtaavammaksi.. :D Ei ole tuo alkup. ollenkaa hyvä (2xkatti, 2xvälivaimennin ja yks takavaimennin).. Vakiona on 2x2", eli vähän isompi on tuo yks kolmetuumanen..
Tuplaputkistossa ois se etu että saisit kaksi kattia yhden sijasta.. Mutta teoriassa voisit laittaa yhen high flow katin, yhen "bullet vaimentajan" ja lopuksi joku normi läpivirtauspönttö tai ns turbo style vaimenin.
Täs viel kuvat kaikista vaimentimista niin saa vähän kuvaa mimmonen tulis.
Eli Dynomaxin race bullet
http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/wlk-24217_w.jpg
Magnaflowin läpivirtausvaimennin
http://image.minitruckinweb.com/f/9394779/0801mt_01_z 1993_toyota_pickup magnaflow_muffler.jpg
Ja Dynomaxin super turbo
http://www.linksmufflers.com/super_cut.jpg - Maupe
Tapio.L. kirjoitti:
Tuplaputkistossa ois se etu että saisit kaksi kattia yhden sijasta.. Mutta teoriassa voisit laittaa yhen high flow katin, yhen "bullet vaimentajan" ja lopuksi joku normi läpivirtauspönttö tai ns turbo style vaimenin.
Täs viel kuvat kaikista vaimentimista niin saa vähän kuvaa mimmonen tulis.
Eli Dynomaxin race bullet
http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/wlk-24217_w.jpg
Magnaflowin läpivirtausvaimennin
http://image.minitruckinweb.com/f/9394779/0801mt_01_z 1993_toyota_pickup magnaflow_muffler.jpg
Ja Dynomaxin super turbo
http://www.linksmufflers.com/super_cut.jpgPaljon on parran pärinää. Vähän viisauttakin joukossa. Tietäis vaan kuka näistä viisaista kirjoittaa totuuksia ja kuka kulopuheita. Aika hyvän mallin saat kun selvität mitä osia esim. Simonsin putkistossa on tähän autoon laitettu. Ostat suunnilleen saman kokoiset komponentit ja kasaat putkiston itse.
Toimiva on helppo tehdä, kovaääninen vielä helpompi. Merkittävästi moottoria paranta putkisto on sitten asia erikseen. Sitä kai nuo yrittävät sanoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581189Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961048
- 63838
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6764- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690