Olen myymässä taloani ja ajattelin maalata päivettyneet lakatut mäntyportaani valkoisiksi, mutta nyt jälkeenpäin ajatellen olisi ollut parempi jättää homma tekemättä.
No kävin kuitenkin maalikaupassa ja myyjä suositteli Tikkurilan Betolux Akva maalia. Heti huomasin, että maalipinnasta tulee sutta ja lopetin maalaamisen... Maalimyyjä suositteli paremman pensselin ostamista ja sillä kuulemma pitäisi pinnan tulla paremmaksi... Paskanmarjat. Maalipinta on raidallinen, karhea ja valumia tulee helposti. Hommasta ei tule mitään ja portaat ovat hirveän näköiset.
Onkohan mulla väärää maalia vai mikä neuvoksi???
PORTAIDEN MAALAUS
16
23778
Vastaukset
- maalata.
Typerää syyttää maalia, kun maalauksen huono jälki on pensselin takana-
- portaat
Itse maalasin mäntyportaat viime kesänä. Askelmat Betolux Akvalla ja muut osat Teknoksen Futura Aqua (vesiohenteinen). Askelmiin laitoin pohjalle Otexia ja sitten päälle Betolux Akvaa. Myöhemmin kuulin kyllä kommentteja, että Otex olisi ollut turha. Joka tapauksessa sain mielestäni hyvän ja tasaisen jäljen. Osan maalista telasin pienellä vaahtomuomitelalla ja osa siveltimellä. Itsellä on kertynyt lukuisia siveltimiä, koska kokemuksen mukaan joutuu yleensä muutamalla testaamaan ennen kuin löytää sopivimman.
- olis kannattanu
veikkasin että huonot pohjatyöt on tässä syynä. et varmaankaan hionut portaita ennen maalausta?
- älä käytä
Olen puusepäksi valmistuva parikymppinen opiskelija. Tulin vanhempieni luokse maalaamaan 20 vuotiset mäntypuuportaat. Pohjatyöt on kunnolla tehty, maalipesu tehty ja hionta kaiteisiin ja askelpinnoille, pohjamaalaus 10% ohennetulla betolux akvalla. Perhanan kalliit keinokuitusiveltimet on työvälineenä, ja maalauskokemusta kolme vuotta takana. Maalaus sujuu ongelmitta ja tuotetta on helppo levittää, mutta peittävyys on kuin veteen liuotetulla vehnäjauholla maalaisi. Neljään kertaan olen nyt vetäny, työtunteja kulunut hukkaan ja uusia kirosanoja keksitty aimo liuta, mutta puu paistaa silti läpi. Että en kyllä suosittele ainakaan tällaiseen hommaan tuota betolux akvaa. Soittelin kolmannen kerroksen kohdalla jo Tikkurilan maalilinjalle että mikähän helvetti on, kun jälki on edelleen huonoa ja sanoivat sieltä suoraan että neljä kertaa on maalattava, jos siveltimellä maalaa ja tähtää tyydyttävään peittävyyteen. Mutta kun ei sen neljänen kerrankaan jälkeen.... Pistää niin raivostuttamaan..
- kokemusta on...
Ehkä minulle ne ohut Otex kerrokset vaatomuovitelalle levitettyinä eivät sitten menneetkään hukkaan (vaikka mm. Tikkurilalta sanoivat, että turhaa ne siellä on). Kaikenkaikkiaan taisi tulla 2 x Otexia ja 2 x Betlux Akvaa. Kakki kerrokset kyllä ohuita ja pienellä telalla levitettyjä. Monta kerrosta se ottaa että saa tumman männyn valkoiseksi. Itse en halunnut maalta paksuja maalikerroksia, koska sitten olis tullut jotenkin liian "maalatun" näköiset.
- M&S
kokemusta on... kirjoitti:
Ehkä minulle ne ohut Otex kerrokset vaatomuovitelalle levitettyinä eivät sitten menneetkään hukkaan (vaikka mm. Tikkurilalta sanoivat, että turhaa ne siellä on). Kaikenkaikkiaan taisi tulla 2 x Otexia ja 2 x Betlux Akvaa. Kakki kerrokset kyllä ohuita ja pienellä telalla levitettyjä. Monta kerrosta se ottaa että saa tumman männyn valkoiseksi. Itse en halunnut maalta paksuja maalikerroksia, koska sitten olis tullut jotenkin liian "maalatun" näköiset.
Tuossa viime syksynä oli tosiaan aika vakava paikka noiden mun portaiden suhteen - homma tuli kuitenkin hoitoon.
Soitin alkuperäisen viestin jälkeen seuraavana päivänä Tikkurilan maalilinjalle ja sieltä sain vastauksen rukouksiini. Suosittelivat maalarin valkolakkaa lukuunottamatta askelmien päällistä osaa, jonka käskivät maalata Betoluxin liuotinohenteisella maalilla. Betolux nimittäin on parempaa kulutuksenkestoltaan. Homma hoitui kun tanssi. Kämppä myytiin ensiesittelyssä ja ihmiset kehuivat että portaista tuli tosi komeat... Että näin.
- alv 22%
Liuotin ohenteisen betoluxin peittävyys on loistava! Tummakin kynnys muuttuu vaaleaksi kertavedolla. Pohjatyöt kun vaan muistaa tehdä kunnolla! Betolux kuivuu nopeasti, mutta kovettuu viikon tai pari.
- Martti-
Ennen portaiden maalaamista askelmat pitäisi irrottaa ja hiekkapuhaltaa yksitellen. Näin tehden saadaan varmasti paras lopputulos.
Jos lakkaa ei poisteta kunnolla, se saattaa tulla maalin läpi, siis maali ja lakka saattavat alkaa reagoida keskenään. Jotta näin ei kävisi, pitää tietää minkä tyyppistä lakka on ja valita maali sen mukaan. Maalikaupoista saa asiantuntija-apua.- anzza
Meillä samanlainen kokemus kun kirjoittajalla. Kun katselen portaiden maalauksen ohjeita https://kodinplaza.fi/ sivustolla niin monet muutkin suosittelevat perusteellista pohjakäsittelyä. Tämä on varmaan syynä myös siihen, että hinnat ulkopuolisen teettämänä saattavat vaihdella 400 euron ja 2 000 euron välillä. 400 eurolla vedetään vaan uusi maali pintaan ja 2 000 eurolla tehdään perusteellinen pohjakäsittely ja huolellinen maalaus.
- kyllävaantoimii
Höpöhöpö. Kyllä meikäläisellä on aina betolux akva toiminu moitteettomasti, ilman mitään pohjamaalejakaan ja jälki on ollut erinomaista. Hyvin tehdyt pohjatyöt (Maalipesulla pesu ja hionta riittää!) ja maali telaten lattiaan/ portaisiin. Hölmön hommaa lähteä pensselillä vetelemään tollaisia alueita.
Pensselillä rajaat reunat ja käyt kulmat läpi ja sitte vaan tela heilumaan.
Moni tekee vihreen siinä, että jää ns. siirtelemään pensselillä sitä maalia paikasta toiseen, kun yritetään saada pinnasta hyvännäköstä. Fakta on se, että harvoin pensselillä saadaan isoille alueille siistiä ja tasaista pintaa.
Ja tuohon läpi kuultavuuteen on vain syynä se, ettei maalia ole tarpeeksi paljon laitettu pinnoille, jos ei neljän maali kerroksen jälkeenkään ole peittävä.
Monet puulattiat olen maalannut betolux akvalla ja harvoin joutunut laittamaan edes kolmatta kerrosta maalia. Joskus harvoin olen kolmannen kerroksen laittanut ja sekin johtuu siitä, että esim. männyn kellertävyys kuultaa läpi. - Omistaja
Onko joku kuullut ns. pimeä kellastumisesta!? Mulle varoteltiin sitä kun olen maalaamassa rappusia piakkoin..
- ihana betolux akva
Itse kyllä suosittelisin myös Betolux akvaa juurikin siitä syystä, että jos lapsiperheen esim tarvitsee asua samassa talossa maalausurakan aikana, ei haju ole paha ja kuivuminen tapahtuu nopeasti. Mietin samaa kuin joku muukin, jäikö kunnon hionta väliin? Itse hioin ensin portaita pari päivää, jotta sain kiillon rikki, sitten otexin tartuntapohjamaalia ja sitten vasta betolux akvaa, mutta olen todella tyytyväinen jälkeen. voi lukea täältäkin: http://49shadesofwhite.blogspot.fi/2014/03/rappujen-ehostus-alkakoon.html ja http://49shadesofwhite.blogspot.fi/2014/03/rappujen-osalta-valmista.html
Aion maalata myös olkkarin kellettyneet 10 v sitten valkolakatut mäntylattiat betolux akvalla, niin tyytyväinen olen lopputulokseen. - Anonyymi
Haluatko vertailla portaiden maalauksen tarkemmat hinnat tai tarvitsetko apua sisäilmatutkimuksen hankinnassa? kodinplaza.fi/ auttaa, koska sen avulla tavoitat alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet yritykset.
- Anonyymi
Betolux Akva on "vihreiden" maali. Kesti saunan betonilattiassa vajavan vuoden....
Kokeilen seuraavaksi samaa, mutta ilman "Akvaa"....eli liotin ohenteista!!!!! - Anonyymi
Tulipa maalattua portaat, etsin neuvoja ympäri nettiä kun ei ole ketään tuttua joka alasta tietäisi.
Arvion projektin työmääräksi sillä perusteella noin 3 päivää.
Todellisuudessa meni 5 täyttä ahkeraa 8-9 tunnin työpäivää.
Portaat oli massiivimäntyä ja kovasti kuluneet 20v asumisen jäljiltä ja ihan punaoranssiruskeat äklön väriseksi muuttuneet.
Hiontaan ja kuoppien täyttöön meni kaksi päivää ja jäi vajaaksikin, mutta en halunnut ihan kahden viikon kokonaisprojektia ottaa joten siinä kohtaa täytyi tinkiä. Maali välillä ei oikein tarttunut kunnolla hiomattomiin kohtiin, pelkkä lakan karhennus ei kunnolla riittänyt vaan jotta maali kunnolla ottaa olisi pitänyt hioa puulle kokonaan. Kaiteet yms kosketuskohdat pestiin aluksi maalarin pesuaineella(Oli muuten ärtsyä tavaraa, poltti kättä heti voimakkaasti jos pieni tippakin meni iholle, mikään tallini lukuisista liottimista ja moottorinpesuaineista yms. ei ole läheskään yhtä kovaa tavaraa).
Askelmien etureunaan oli ajettu 5 uraa liukuesteiksi ja niiden täyttöön pelkästään oli päivän homma, 15 askelmaa eli 75 uraa piti täyttää, urien välisistä olakkeista oli paloja pois, joten ei ollut mahdollista entrata vaan piti täyttää ne kokonaan pois.
Betolux Akvaa laitettiin mutta se oli virhe, peitti huonosti ja oli pakko maalata näkyvät osat neljään kertaan ja joka maalauskerralla runsaasti valumia pienojen ja runkopuiden välistä tuli vielä pitkään maalauksen jälkeen maalia pois, vähempää maalia ei voinut laittaa koska se olisi johtanut viiteen maalauskertaan. Lopulta noin monen maalauskerran jälkeen valumia oli tosi runsaasti ja niitä piti pahimpia hioa ja paikkamaalata vielä lopuksi siinä meni lähes yksi päivä. Maalista tuli hajua jonkin verran mutta pidettiin ikkunat auki kun oli kesä, talvella ei olisi kannattanut tehdä jos perhe kotona. Runkopuut melko massiiviset ja paljon pinta-alaa vaikka yhden kerrosvälin portaat omakotitalossa. Maalia meni 4,5 litraa. Kaiteet irrotin ja hioin ja maalasin tallissa.
Kaiken kaikkiaan, en suosittelisi hommaa kuin masokistille, toki jos sievät pikkuportaat jotka ei nojaa seinään ja ei juuri kuluneet ja valmiiksi vaaleahkot, niin paljon vähemmän työtä. Tai sitten ammattilainen asialle, jos parilla tonnilla maaleineen tekee niin on halpa, tai sitten uudet portaat lieko ne jotain tavalliset 3000€ - 6000€.
Askelmien levyttäminen valmiilla askelmalevyillä olisi tullut kalliiksi koska portaissa käännös ja niihin tuplasyvät levyt 350€/kpl, tavalliset 200-250€/kpl, joten olisi sekin tunnut hintoihinsa 3000 € pelkät askelmalevyt ja toki vain askelmat korjannut ei muilta osin.- Anonyymi
Vielä lisäksi edelliseen kirjoitukseeni, että kyllähän ne nyt hienot on vanhoihin verrattuna, lopputulos erinomainen, mutta työmäärä suhteettoman iso.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808