Paras rotu?

Ilpeko

Kiinanharjakoira, affenpinseri, mopsi, sheltti.. Vaihtoehtoja on mutta en osaa päättää ja siihen tartten teidän apua.
Haluaisin koiran ja voisin saadakin sellaisen. Mietin vain että mikä olisi paras rotu meille. Huomioon täytyy ottaa muutama asia; kaksi jättikaniamme jotka elävät pihalla mökissään, kokemukseni koirista on vähäistä vaikka monta kirjaa olenkin lukenut ja kavereiden koirien kanssa ollut.
Koira tulisi enimmäkseen kotikoiraksi. En usko että kävisin näyttelyissä, agilityssä kylläkin. Toivon että ideoita ja muita juttuja omista koirista tulee rutkasti. Pyydän myös että kertoisitte rodun keskimääräisen hinnan. Kiitos ja kumarrus jo näin etukäteen kaikille jotka vastaavat. =)

17

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sjiosjis

      Ainakin shetlanninlammaskoirasta saat varmasti paljon positiivista palautetta, koska se on niin >>yleinen>>.

      • Ilpeko

        Kaikki rodut käytössä!! =)


    • koirakamu

      Itsellämme on Kooikkeri. Se on hyvin suloinen rotu ja tämä pentumme viihtyy myös sylissä. Ajattelin itse käydä myös agilityssä mutta näyttelyistä en tiedä. Ainakaan mitään paimenkoiraa ei kannata ottaa kanien takia, ehkä...
      Maksaa n. 1000e

      • Ilpeko

        Tietääkö ihmiset keskikokoisia koiria joilta ei lähde kauheasti karvaa ja selviävät kanien kanssa? =) Nyt olen nimittäin kallistumassa keskikokoiseen koiraan..


      • Hipsulipsu
        Ilpeko kirjoitti:

        Tietääkö ihmiset keskikokoisia koiria joilta ei lähde kauheasti karvaa ja selviävät kanien kanssa? =) Nyt olen nimittäin kallistumassa keskikokoiseen koiraan..

        Oletko miettinyt bedlingtoninterrieriä? Siitä ei lähde karvaa, ja tulee toimeen eläimen kuin eläimen kanssa, jos on pienestä pitäen tottunut. Meidän koira antaa jopa rottien olla rauhassa, kun ovat lattian tasalla juoksentelemassa. Kiinnostaa kyllä, mutta kertaakaan ei ole yrittänyt metsästää niitä, siis ottaa suuhunsa tms. Kun meillä kani oli, niin ei ollut huomaavinaan koko otusta, vaikka kani olisi tullut itse tuttavuutta tekemään.. joskus saattoi korvia haistella:D
        Kooltaan keskiluokkaa, säkä reilu 40cm. Karvaa ei siis lähde, mutta turkki on kuitenkin aika vaativa, riippuen missä kunnossa haluaa sen pitää. Trimmattava, tai ainakin siistittävä. Itse tykkään pitää karvan lyhyenä, joten aika usein saa olla saksimassa. Pidempääkin mallia voi pitää mutta silloin joutuu harjaamaan useammin, koska turkki takkuuntuu ja puuroutuu muuten helposti.
        Ihana luonne, itsepäinen kylläkin, mutta menohaluja löytyy varmasti esim. agilityyn. :)
        Kauneus on makuasia, itse tykkään että beglington on todella sopusuhtainen, ei ole mtn liioiteltuja muotoja. Lyhyitä jalkoja, lättäkuonoa tms.. Hyvinhoidettu turkki saa koiran näyttämään nätiltä, vähän kuin pehmolelulta, mutta harjaamattomana, pesemättömänä, vesilammikkoleikkien jälkeen näyttää aivan kulkukoiralta xD Joten ei kannata katsella vain niitä koirakirjojen kuvia, joissa koirat on kuvattu näyttelykunnossa.. todellisuus voi olla toista..


    • omoistaja

      Suosittelisin flattia eli sileäkarvaista noutajaa erittäin seurallinen hyvä lenkki kaveri tulee hyvin toimeen toisten koirien ja ihmisten kanssa ja soveltuu erinomaisesti agilityyn ym oppii helposti ja on muutenkin tottelevainen. Meillä itsellä on 6v flatti narttu ja meille tulee pian uros samaa rotua. Mun sydämen ainaki rotu on täysin varastanut niin täydellinen meille ku olla ja voi.

      • ^

        meidän flatti ainakin tulee hyvin toimeen muiden eläimien kanssa välillä saakin varoa ettei ala liian läheiseksi esim kissojen kanssa kun kissat saattaa vähän suuttua :D mutta ei oo kyllä yhtään negatiivista kokemusta minkään eläimen kanssa meidän neidillä' tullut. kaverilla on kaneja ja hyvin neiti tuli niiden kanssa toimeen kun oli meillä kanit hoidossa vähän nuuski ym mutta ei jaksanut kauaa kanit kiinnostaa kun ne oli niin tylsiä :)


      • ^
        ^ kirjoitti:

        meidän flatti ainakin tulee hyvin toimeen muiden eläimien kanssa välillä saakin varoa ettei ala liian läheiseksi esim kissojen kanssa kun kissat saattaa vähän suuttua :D mutta ei oo kyllä yhtään negatiivista kokemusta minkään eläimen kanssa meidän neidillä' tullut. kaverilla on kaneja ja hyvin neiti tuli niiden kanssa toimeen kun oli meillä kanit hoidossa vähän nuuski ym mutta ei jaksanut kauaa kanit kiinnostaa kun ne oli niin tylsiä :)

        hinta on yleensä 700-1000e riippuu papereista se eli siitä miten hyvät vanhemmat on joskus voi olla yli 1000e jos on erittäin hyvät vanhemmat :)


      • Ilpeko

        Näyttää sileäkarvaisella noutajalla tota karvaa olevan, lähteekö sitä paljon? Karvan lähtö ei tietty esteenä jos muuten täydellinen rotu löytyy. Ja jos kerran kanien kanssa pärjää niin se on suuri plussa. =) Kiitos tästä. Muita?


      • Hukka-Musti
        Ilpeko kirjoitti:

        Näyttää sileäkarvaisella noutajalla tota karvaa olevan, lähteekö sitä paljon? Karvan lähtö ei tietty esteenä jos muuten täydellinen rotu löytyy. Ja jos kerran kanien kanssa pärjää niin se on suuri plussa. =) Kiitos tästä. Muita?

        Tuota, eikö lunnikoira ole jäänytkin vilkaisematta? Se olisi minun ehdotukseni. Sekin tulee loistavasti toimeen perheen kaikkien muiden lemmikkien kanssa.

        Mutta koiranäyttelyissä kannattaa käydä ainakin kerran nuoren koiran kanssa, sillä siellä koira pääsee keskelle muita koiria ja suurta väkijoukkoa, eikä siten kasva niin helposti araksi tai epäluuloiseksi.


      • Ilpeko
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Tuota, eikö lunnikoira ole jäänytkin vilkaisematta? Se olisi minun ehdotukseni. Sekin tulee loistavasti toimeen perheen kaikkien muiden lemmikkien kanssa.

        Mutta koiranäyttelyissä kannattaa käydä ainakin kerran nuoren koiran kanssa, sillä siellä koira pääsee keskelle muita koiria ja suurta väkijoukkoa, eikä siten kasva niin helposti araksi tai epäluuloiseksi.

        Voisihan siellä käydä vilkaisemassa. Hyvä vinkki myös on mennä koiran kanssa jonkun vilkkaan kaupungin keskustaan penkille istumaan, koira tottuu siinä ihmisvilinään. =)


      • Ilpeko
        Ilpeko kirjoitti:

        Voisihan siellä käydä vilkaisemassa. Hyvä vinkki myös on mennä koiran kanssa jonkun vilkkaan kaupungin keskustaan penkille istumaan, koira tottuu siinä ihmisvilinään. =)

        Cavalieria olen miettinyt.. Mitä mieltä?


      • myös Cavalier
        Ilpeko kirjoitti:

        Cavalieria olen miettinyt.. Mitä mieltä?

        Aivan ihana rotu, mutta otathan huomioon rodussa esiintyvän perinnöllisen sydänsairauden. Pentu kannattaa ottaa pitkäikäisestä suvusta, joissa mahdollisimman moni koira on sydänkuunneltu ja terveeksi todettu.

        Cavalierillä ei pitäisi olla saalistus- tai vahtiviettiä, joten kanitkin saisivat olla rauhassa. Sopii erinomaisesti ensimmäiseksi koiraksi "helppoutensa" takia ja sopii mainiosti agilityyn. Hinnat vaihtelevat siinä 1000-1400€.


      • Ilpeko
        myös Cavalier kirjoitti:

        Aivan ihana rotu, mutta otathan huomioon rodussa esiintyvän perinnöllisen sydänsairauden. Pentu kannattaa ottaa pitkäikäisestä suvusta, joissa mahdollisimman moni koira on sydänkuunneltu ja terveeksi todettu.

        Cavalierillä ei pitäisi olla saalistus- tai vahtiviettiä, joten kanitkin saisivat olla rauhassa. Sopii erinomaisesti ensimmäiseksi koiraksi "helppoutensa" takia ja sopii mainiosti agilityyn. Hinnat vaihtelevat siinä 1000-1400€.

        Juu että olen kyllä lukenut ja tiedostanut sydänsairauden määrän cavoilla. Kiitos vastanneille. =)


    • -Cotton.

      Suosittelen lämpimästi Coton de tulearia ! Sopii mitä mainioimmin agilityyn, vaatii vain 2 pientä lenkkiä päivässä, on mitä ystävällisin ja vieläpä rakastaa lapsia. Ja se katse... kun pikkuinen tapittaa suloisesti nappisilmillään on sitä pakko helliä. =) Ja nämä veijarit tykkää oppia, siksi ne ovatkin helppoja koulutettavia. Meidän koiramme ainakin rakastaa temppujen tekemistä ja oppimista. Huonopuoli rodussa on, että useimmat on haukkuherkkiä. Tuon "vian" voi tietysti kouluttaa "pois" =D Hinta vaihtelee 800-1400 e välillä.

      • Hukka-Musti

        >>vaatii vain 2 pientä lenkkiä päivässä>>?

        Tuo on osasyynä rotukoirien sairastumiseen jalostuksessa, kun jalostuslinjojen yksilöt eivät saa riittävästi liikuntaa pysyäkseen elinvoimaisina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe