Suku pitää sua laiskana

kiwaa

Sukulaiseni ja edes kaikki oman ikäiseni tuttavat eivät ymmärrä millaista väitöskirjan tekeminen on, ja ok, mikäpä siinä, mutta jatkuvasti kun kuulee jotain kuittailua siihen tyyliin, miten olen laiska ja lähinnä vaan lorvailen ja jollain ihmeen kaupalla saan kuitenkin apurahoja, alkaa pikkuhiljaa nyppimään...
Totta on, että välillä on suht pitkiäkin aikoja, ettei tutkimus kauheasti etene, esim. tietyissä lupa-asioissa aikaa menee, aina ei saa ohjaajia kiinni ja tapaamisia järjestettyä, eli ts. ei saa hommaa järkevästi eteen päin. Mutta silti en varmasti ole lorvaillut yhtään normaalia enempää.

Onko muut törmänneet tähän, että väitöskirjan tekoa eivät kaikki ymmärrä eivätkä sitä, että kyllä siinä hommaa riittää, mutta se ei aina jakaannu niin tasaisesti pitkin vuotta...???

6

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!!!!!!!

      Hanki parempaa seuraa. Ihmiset, jotka arvostelevat toista ja kyttäävät tekemisiäsi, että ettet vain olisi laiska, ettet vain saisi mitään helpommalla, eivät ole ystäviäsi. Jätä sellaiset omaan arvoonsa. Jätä myös sukulaisten kanssa tekemisissä oleminen minimiin. Jos he eivät arvosta sinua tuon enempää, mihin heitä tarvitset.

    • takaisinkin

      Vanhemmilta ihmisiltä voi kysäistä, milloinka se se sinun väitöskirjasi oikein hyväksyttiinkään ja mikä oli sen tarkka aihe. Nuoremmilta taas voi kysäistä, missä vaiheessa oma väitöskirjasi oikein on ja milloin päästään väitöskaronkkaan, kun kunnon juhlia ei ole aikoihin ollutkaan.

    • ...

      Omat kaverit on valtaosin väikkärin tekijöitä ja ne jotka eivät, eivät myöskään "vähättele". Vanhemmat ihan ok paitsi joskus niiltä lipsahtaa typeryyksiä "onks sulla läksyjä" (kursseja käydessä, tästä tulee sota) tai oletus, että voisin poistua duunista (nykyään palkkatulo, ennen apuraha) vapaammin tai ottaa vapaapäivän kuin perustutkintolaisena. Niiden kanssa tulee toimeen. Apurahoja ja -kausia useamman saaneena tiedän, että niitä on tuskastuttava hakea ja vaikea saada eikä niillä työskentely mitään herkkua ole. Nokkaa pystyyn vain jos niitä kerran tulee!

      Sukulaiset ja muut tutut hoidan niin, että kerron olevani yliopistolla töissä ja opetan, pääsee vähemmällä. Kyllästyin jossain vaiheessa siihen, että kukaan ei muistanut mun valmistuneen perustutkintoon ja kun sanoo sanan "jatko-opiskelija", on jo suossa. "Koskas sä oikein meet oikeisiin töihin blaa blaa". Jatko-opiskeluhan on ns. kansankielellä peruskoulun jälkeinen opiskelu, siksipä tutkijaopiskelija kuulostaa paremmalta. Tai vaan tutkija. Suvussani ei siis aiemmin ole ollut ainuttakaan yo:n käynyttä, siitä nämä kiertelyt. Nyt joku sanoo, että älä ole tekemisissä. No enpä paljon olekaan mutta en koe tarpeelliseksi vältellä, ihan kivoja ihmisiähän nuo muuten. Ymmärrän, että apurahalla esim. humanistisella puolella on vaikeampaa, jos tutkimusta pitää tehdä kotona tms. Mä sentään menen joka päivä töihin tekemään pitkää päivää ja se yksinkertaistaa asioita:) Ala sinäkin "opettajaksi" äläkä puhu väikkäristä mitään.

      • alkuperänen

        Juu niin se varmaan pitänee tehdä. Olen törmännyt myös samaan, että "jatko-opiskelija" ei aukene kellekään. Ohjaaja suositteli joskus käyttämään "tohtoriopiskelijaa", se tietysti kuvaa paremmin. Tosin muille kuin sukulaisille oon sanonutkin olevani tutkijana, se sentään vähän avaa asiaa, ja tottahan se toki onkin.

        En minäkään ole ajatellut välejä pistää poikki sukulaisiin ja noihin muihin kummastelijoihin, kun tosiaan muuten ovat ihan mukavia, mutta kyllä tosiaan nyppii kun kukaan ei tunnu tajuavan, että "työtä" se on tämäkin. Vähän aikaa sitten eräs sukulaiseni yritti minut saada tekemään päiväksi hänen työtään, hän kun olisi mieluusti itse pitänyt vapaapäivän ja mennyt tekemään muita juttuja. Minä sen sijaan hänen mielestään olisin joutanut hänen tilalleen, minulla kun ei olevinaan mitään hommia ole!

        Mutta sellasta se on..:) "tutkijana" jatketaan...:)


      • tutkijalle
        alkuperänen kirjoitti:

        Juu niin se varmaan pitänee tehdä. Olen törmännyt myös samaan, että "jatko-opiskelija" ei aukene kellekään. Ohjaaja suositteli joskus käyttämään "tohtoriopiskelijaa", se tietysti kuvaa paremmin. Tosin muille kuin sukulaisille oon sanonutkin olevani tutkijana, se sentään vähän avaa asiaa, ja tottahan se toki onkin.

        En minäkään ole ajatellut välejä pistää poikki sukulaisiin ja noihin muihin kummastelijoihin, kun tosiaan muuten ovat ihan mukavia, mutta kyllä tosiaan nyppii kun kukaan ei tunnu tajuavan, että "työtä" se on tämäkin. Vähän aikaa sitten eräs sukulaiseni yritti minut saada tekemään päiväksi hänen työtään, hän kun olisi mieluusti itse pitänyt vapaapäivän ja mennyt tekemään muita juttuja. Minä sen sijaan hänen mielestään olisin joutanut hänen tilalleen, minulla kun ei olevinaan mitään hommia ole!

        Mutta sellasta se on..:) "tutkijana" jatketaan...:)

        En itsekään tiedä millaista on olla vaikka teurastajana tai nuohoojana, mutta en silti mene arvostelemaan toisten työtä tai elämäntapaa, enkä hyväksy sitä myöskään toisten tahoilta. Suvaitsevuus ja toisten ihmisten arvostaminen ei ole välttämättä koulutuksesta kiinni.

        En ymmärrä sukulaistesi asennetta tai voisi itse sitä hyväksyä. Jos minua ei arvostettaisi, en haluaisi olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa. Tietenkin ensin sitä yrittäisi selittää asioiden laidan, mutta jos silti saisi alenkatsetta sukulaisilta ja muilta ihmisiltä tuskin haluaisin ainakaan liikoja heidän kanssa olla tekemisissä.


      • alkuperäinen kirjottaja
        tutkijalle kirjoitti:

        En itsekään tiedä millaista on olla vaikka teurastajana tai nuohoojana, mutta en silti mene arvostelemaan toisten työtä tai elämäntapaa, enkä hyväksy sitä myöskään toisten tahoilta. Suvaitsevuus ja toisten ihmisten arvostaminen ei ole välttämättä koulutuksesta kiinni.

        En ymmärrä sukulaistesi asennetta tai voisi itse sitä hyväksyä. Jos minua ei arvostettaisi, en haluaisi olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa. Tietenkin ensin sitä yrittäisi selittää asioiden laidan, mutta jos silti saisi alenkatsetta sukulaisilta ja muilta ihmisiltä tuskin haluaisin ainakaan liikoja heidän kanssa olla tekemisissä.

        Sepä se...jotenkin tuntuu, että tässä on sama juttu kuin siinä, että laihuutta saa arvostella mutta lihavuutta ei. Myös näköjään korkeampaa koulutusta saa arvostella ja sanoa sen olevan täyttä hölynpölypaskaa ja turhuutta, mutta meneppä arvostelemaan ns. duunareita, olet heti paskantärkeä koulutuksellasi pröystäilijä. Erikoista...

        En tiedä onko se sitten jonkinlaista kateutta osalla siitä, että itsensä voi myös elättää ns. siistissä sisätyössä, missä on myös aika paljon joustoa, eikä elantonsa eteen tarvitse tehdä jotain kolmivuorotyötä pää märkänä.

        Pahinta tässä on se, että en oikeastaan kovin mielellään edes puhu siitä mitä teen, koska jotkut alkavat selkeästi tuntea jotain alemmuudentunnetta siitä ihan syyttä ja suurin osa heittäytyy sitten sille linjalle, että mitä sontaa se sellanenkin on. Että näin meillä päin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe