Kuukuppi?

:)

Ihan vaan kokemuksia haluaisin tietää kuukautiskupin käytöstä, eli onko toimiva, onko helppo, miten tottuu, suositteletteko?

Mietin hankkisko moisen mut ei tiiä ketään kuka käyttäis...

12

874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kinuskikuula

Tuonne sivulle kun menet, niin alkaa vastauksia löytyä. :) Itsekin aloin tänään ihan tosissani kupin hankkimista pohtimaan ja voisin myöskin suunnata tuolle sivulle.

• suosittelen

Itselläni on ollut kuukuppi käytössä jo parisen vuotta. Minulle se on ollut todella hyvä vaihtoehto, enkä ikinä, ikinä, ikinä vaihtaisi takaisin siteisiin ja tamponeihin! Vuodan paljon, enkä suinkaan tiputtelemalla ja öisin jouduin pitämään sellaisin "norsuvauvan vaippoja", että olo oli kaikkea muuta kuin naisellinen kömpiessä petiin. Nyt kuukuppi kestää juuri ja juuri pahimman vuotoyön yli. Kun sen aamulla tyhjentää heti, voi nukkua ilman siteitä ja pöksyjä! Kuppi on niin varma käytössä, en käytä sen kanssa siteitä. Kun muistaa tyhjentää sen tarpeeksi usein, pärjää runsaidenkin menkkojen kanssa ilman huolta. Voi sitä vapauden tunnetta! Ei vaippoja, ei ärsyttäviä naruja ja tuppoja! Jos mieli ei olisi nurin, naama ei kukkisi, kroppaa ei turvottaisi ja alavatsaa kramppaisi, voisi melkein luulla, ettei ole menkkoja ollenkaan!

Minä leikkasin sen antennin kokonaan pois. Poisotto ja asettaminen onnistuu minulla aivan hyvin myös kupin pohjasta kiinni ottamalla. Kannattaa sitten hankkia sitä suositeltua pesuainetta ihan kuppia varten. Jos kupin asettaa mytyssä paikalleen, kannattaa tarkastaa, että se on auennut paikallaan! Muuten se vuotaa ohi. Koulusta/työpaikalta kannattaa bongata vessa, jossa on käsisuihku.

Suosittelen kokeilemaan. Tiedän ihmisiä, joille kuukuppi ei ole sopinut, mutta se on kokeilemisen arvoinen juttu.

• Kesis73

On taloudellinen, ekologinen, helppo ja terveellinen vaihtoehto etenkin runsaille kuukautisille! Kupin asentaminen ja poisotto saattavat vaatia harjoittelukärsivällisyyttä. Itse saan kupin sisään kätevimmin taittamalle sen oikean etusormen ja peukalon väliin seisoma-asennossa polvista joustaen sisään. Kuppia ei tarvitse työntää syvälle eikä se tunnu sisällä. Kokeilen etusormella pyöräyttämällä, ettei kuppi ole rutussa, muuten se fuskaa. Poisotto sujuu samoilla sormilla, (kannattaa poistaa alipaine longistamalla) ja ponnistaminen auttaa poisvedossa.

• .........

Kun aloitin kupin käyttämisen, menkat olivat niukat mutta pitkäkestoiset. Siteet kuivattivat ihoa ja tamponit taas limakalvoja, mut pakko oli aina jompaa kumpaa käyttää. Kutinan määrää en viitti edes kuvailla, ja puolikuivaksi jääneen tamponin kiskominen ulos oli täyttää kidutusta.

Kuppi oli siinä tilanteessa ihan mahtava löytö. Kuppi ei kuivata, sen voi antaa olla paikoillaan koko päivän ja menkkojen kestokin on lyhentynyt hiukan, oiskohan tuolla alipaineella vaikutusta. Tekniikan opettelussa meni vähän aikaa, mutta nyt sujuu ihan ajattelematta.

• lvdapoke
        ......... kirjoitti:

Kun aloitin kupin käyttämisen, menkat olivat niukat mutta pitkäkestoiset. Siteet kuivattivat ihoa ja tamponit taas limakalvoja, mut pakko oli aina jompaa kumpaa käyttää. Kutinan määrää en viitti edes kuvailla, ja puolikuivaksi jääneen tamponin kiskominen ulos oli täyttää kidutusta.

Kuppi oli siinä tilanteessa ihan mahtava löytö. Kuppi ei kuivata, sen voi antaa olla paikoillaan koko päivän ja menkkojen kestokin on lyhentynyt hiukan, oiskohan tuolla alipaineella vaikutusta. Tekniikan opettelussa meni vähän aikaa, mutta nyt sujuu ihan ajattelematta.

Itsekin olen aloitellut kupin käyttöä, ja se on kyllä huomattavasti tamponia parempi siinä suhteessa, ettei se kuivata limakalvoja ollenkaan! Tuo tamponin ulosoton tuskallisuus varsinkin loppuvaiheessa menkkoja on itsellenikin tuskallisen tuttua :( ... Vaan eipä siitä tarvitse enää huolehtia :)
        Kuukupin paikoilleen laittaminen on yllättävän helppoa, ulosottaminen vaati hieman ensin harjoittelua, mutta ei mitään vakavaa. Enpä taida enää muuhun tätä kuppia kyllä vaihtaa! En tajua, miksen ole aikaisemmin tätä kokeillut, vaikka muutama tuttu on sitä mulle mainostanutkin. Jotain outoja ennakkoluuloja kai.

• knasse

Hei! Ostin eilen kuukupin apteekista. Merkki "Lunette" ja koko 2 (isompi). Tässä nyt toinen päivä menossa kokeilua ja tyytyväinen olen ollut! :)

Avattuani paketin ihmettelin hetken ajan suurehkoa kuppia.. Mietin mm. miten ihmeessä se mahtuu sisään ja tekeekö kipeää. Aluksi kupin laitto olikin ns. harjoittelua, mutta jo kolmannen kerran jälkeen se "oikea kohta" anatomiassa löytyi, kuppi kiinnittyi hyvin ja käyttö tuntui aika huomaamattomalta. Kuppi on myös helppo puhdistaa, ja sitten vain takaisin.

Muutaman käyttökerran jälkeen kuppiin tottuu ja käyttö on helppoa. Jo toisen käyttöpäivän iltana voin suositella kuppia lämpimästi ja todeta luottavani kuppiin 80%. Vielä käytän tuplavarmistusta (eli sidettä), mutta ajattelin luopua siitä piakkoin, tarpeettomana. :)

Ekologisuus ja edullisuus ovat hienoja ominaisuuksia ja yhdistyvät kuukupissa. Ja enää ei tarvitse muistaa ostaa niitä siteitä ja tamponeja, vaan saa ohittaa ko. hyllyn kauppareissuilla. Mahtavaa!

• koklis

Ostin hiljattain kupin ja kun sen käyttö alkoi sujua, päätin että siitä saa tulla ensisijainen kuukautissuojani.

Minulla kuppi asettuu hyvin paikalleen, eikä tunnu yhtään missään. Poisottaminen oli alussa hankalaa, mutta pienen harjoittelun myötä löytyi sopiva poistamistapa. Kotona kuppi on helppo tyhjentää pönttöön ja huuhdella sitten vedellä, mutta julkisissa tiloissa en sitä vaihtaisi ellei kopissa satu olemaan pientä lavuaaria. Säästää tosiaan tulevaisuudessa rahaa, ja on hyvä kun kuppi ei kuivata limakalvoja.

Suosittelen ainakin kokeilemaan! Kupin käyttöön kannattaa tutustua rauhassa, eikä kannata luovuttaa heti.

• vinkkiä

Yleisellä paikalla ihan samalla tavalla kupin voi tyhjentää pönttöön ja pyyhkiä paperilal tai savetilla. Ei tarvita vettä välttämättä.

• kupin entinen käyttäjä

Hei,

mä käytin Lunetten kuppia pari vuotta. Eka pari kertaa oli hankala saada sitä asetettua, mutta pian se sujui jo ajattelematta. Tykkäsin kovasti, ole helppo ja siisti, kunhan puhdisti huolella. Lopetin käytön kun huomasin, että kuukautiskipuni pahenivat kupin käyttöönoton jälkeen niin, etteivät enää lääkkeet tehonneet. Nyt olen ollut ilman kuppia pari kuukautta, ja kivut ovat lähes poissa.
      Suosittelen silti kokeilemaan varsinkin, jos kuukautisesi eivät ole kivuliaat!

• kuppeilija täälläkin

Jos kuppi selkeästi aiheuttaa "kuukautiskipuja", se johtuu todennäköisesti siitä, että kuppi osuu kohdunkaulansuuhun. Joku toisenmallinen kuppi tai kupin asettaminen aiempaa alemmas voi ratkaista ongelman.

• Anonyymi
        kuppeilija täälläkin kirjoitti:

Jos kuppi selkeästi aiheuttaa "kuukautiskipuja", se johtuu todennäköisesti siitä, että kuppi osuu kohdunkaulansuuhun. Joku toisenmallinen kuppi tai kupin asettaminen aiempaa alemmas voi ratkaista ongelman.

No eihän se värkki ole tehty säilömään mitää sisälleen kai niitä kipuja sillon tulee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eihän se värkki ole tehty säilömään mitää sisälleen kai niitä kipuja sillon tulee

Jep

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7834
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3223
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2526
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      15
      2146
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      35
      2084
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      23
      2030
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1897
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1683
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      60
      1633
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18