Kysymyksiä

Mika el Toro

Miksei steinerkouluja avata ja uudisteta ja tunnusteta rehellisesti sen alkuperäiset antroposofiset lähtökohdat ja tehdä julkisesti selväksi, mikä on vielä relevanttia ja mikä ei. Ehkä nimenmuutoskin olisi paikallaan?

Miksi suurimmalla osalla steinervanhemmista ei ole mitään käsitystä steinerpedagogiikasta eikä antroposofiasta, teosofiasta, kristinyhteisöstä, ruusuristiläisistä, antrofirmoista, -sairaaloista, -maatiloista ym. ym. Mielestäni em. aiheita tulisi nimenomaan käsitellä muiden uskontojen ja ismien seassa peruskoulun elämänkatsomuksen tai tulevaisuudessa uskontotieteen tunneilla, jotta peruslähtökohdat olisivat kaikilla tiedossa.

Miksi eurytmiasta tai hoitoeurytmiasta ei esitetä minkäänlaisia puolueettomia tutkimustuloksia tai edes henkilökohtaisia elämyksellisiä kokemuksia ja miten se eroaa edukseen vaikkapa itämaisista vastaavista lajeista?

Minusta oli kakarana äärimmäisen hauskaa kilpailla kavereitten kanssa ties mistä. Eikö juuri lasten peleissä opita tärkeä häviämisen taito?

Miten monista antroposofisista käsitteistä on tullut puhtaasti pedagogisia käsitteitä. Tapahtuiko se niin, että sopasta löytyi myös maukkaita sattumia?

Mitä ovat ne mainostetut steinerpedagogian muodot, joita on lainattu peruskouluun: elämyksellinen oppiminen?

Kristinyhteisön opettajat näyttävät olevan enemmistössä steinerkoulujen uskonnonopettajakunnassa. Onko kristinyhteisöläisiä perheitä todellakin niin paljon steinerkouluissa?

Miksi en ole tavannut tai kuullut vielä yhdestäkään steinerkoulun käyneestä, joka olisi laittanut omat lapsensa sinne tai olisi kokenut eurytmian hyödyllisenä?

Miten on mahdollista, että myös joitakin ateisteja puhuttelee nimenomaan vahvasti ismiin tai uskontoon pohjautuva laitos: tarkoitus pyhittää periaatteen?

Eikö puolitotuuksien, puolisatujen tai puolimyyttien kertominen lapsille koko herkän nuoruusvaiheen läpi ole juuri sitä ambivalenttia viestintää, joka saattaa tehdä aikuisenkin ihmisen hulluksi?

Miksi ei tunnusteta sitä vaaraa, että Snellman-korkeakoulun vahvasti antroposofinen oppisisältö aiheuttaa suuren väärinkäsityksien vaaran nuoren opettajaoppilaan päässä?

Onko eri steinerkouluissa todellakin niin suuria eroja kuin väitetään ja miksi? Mikä instanssi valvoo varsinkin pienempiä villejä kouluja: eikö se olisi vähintäänkin Snellman-korkeakoulun tehtävä?

Millä tavalla Snellman-korkeakoulussa todennetaan tulevan opettajan soveltuvuus alalle: entä jos motivaationa onkin juuri yli-ihmisajattelu tai valaistuminen?

Miksi Snellman-korkeakoulun perustaja-/kunniajäsen professori Reijo Wilenius esittää julkisesti tietämätöntä steinerkoulujen tai Snellman-korkeakoulun antroposofisista opetussisällöistä. Tuntuu kuin hän tekisi vanhoilla päivillään jopa pesäeroa aatteeseen.

Antroposofia ei näytä olevan kovin puoluesidonnainen aate: miksi kukaan ei koskaan kysy poliitikoilta asennetta tuohon maailmanlaajuiseen liikkeeseen, koska päätökset uusien steinerkoulujen valtionavuista tai subventoinneista tehdään kuitenkin heidän toimestaan.

Onko järkevää mainostaa aina niitä muutamaa steinerkoulun käynyttä julkisuuden henkilöä: Sara la Fountain, Kaija Saariaho, Pekka Haavisto, Antti Lehtinen.. – pitävätköhän he itse siitä?

Miksi juuri monet taiteilijat panevat lapsensa ”vapaaseen” steinerkouluun. Kuten kaikissa utopioissa, steinerpedagogiikkakin on nimenomaan suljettu ja lukkoon lyöty. (vrt. esim. ääriviivaton piirustus, tietyt ”oikeat” pastellisävyt, pentatoninen asteikko ym. ym.). Silloin ei voida puhua kovin suuresta vapaudesta.

Peruskoulu on jäykkyydestään huolimatta kehittynyt runsaasti vuosikymmenien saatossa. Miten steinerkoulu on kehittynyt/muuttunut samaan aikaan?

Miksi lapselle olisi vahingollista oppia aikaisin lukemaan. Eikö hän juuri silloin voisi itsenäisesti lukea enemmän steinerilaisten mainostamia tarinoita ja kertomuksia?

Kuka tekee ihmistuntemusta vaativan lasten temperamenttijaottelun ja voiko ihmisen ulkoisten piirteiden avulla muutenkaan tehdä noin yksipuolisia jaotteluja. Silloinhan juuri ihmistä ei kohdata yksilönä.

Jos lapsen tietty lahjakkuus koetaan joissain steinerkoulussa edellisen elämän taitona ja siksi yritetään ohjata lasta toisiin harrasteisiin, niin kuka määrittelee, mikä on lahjakkuutta ja mikä kiinnostusta uuteen?

Miksi Snellman-korkeakoulu ei esitä lainkaan steinerkriittisiä tutkimuksia. Eikö alan johtavan koulun tulisi nimenomaan olla itsekriittinen?

Miksi on helpompaa keskustella uskonnosta umpikristityn kuin antroposofin kanssa?

Mitä työtä steinerpedagogi voi tehdä, jos hän menettää uskonsa Steineriin?

Steinerpedagoginen ihmiskäsitys perustuu kokonaisvaltaiseen käsitykseen ihmisen kehittymisestä ja kasvusta, joka rakentuu Rudolf Steinerin ihmiskuvalle ja jossa ihminen nähdään ruumiillisena, sielullisena ja henkisenä olentona. Mielenkiintoinen ajatus, mutta entäpä jos se ei olekaan totta: olisiko tuohon ihmiskäsitykseen perustuva steinerpedagogiikka silti pätevää?

29

3733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piiitsuli

      "Miksei steinerkouluja avata ja uudisteta ja tunnusteta rehellisesti sen alkuperäiset antroposofiset lähtökohdat ja tehdä julkisesti selväksi, mikä on vielä relevanttia ja mikä ei. Ehkä nimenmuutoskin olisi paikallaan?"

      Alkuperäiset antroposofiset lähtökohdat kyllä tunnustetaan. Kuitenkin antroposofian vaikutus opetuksessa ym. on näiden 90 vuoden aikana vähentynyt niin paljon, että mielestäni olisi hieman hassua mainostaa kouluja "antroposofisina". Nimenmuutos olisi minunkin mielestäni paikallaan. Muissa maissa steinerkouluja sanotaan waldorfkouluiksi. Suomalainen nimitys "steinerkoulu" otettiin käyttöön siksi, että 2. maailmansodan jälkeen saksalaiset nimet olivat huonossa huudossa ja "steinerkoulu" vaikutti pehmeämmältä nimeltä. Nykyään se tosin aiheuttaa turhaa hämmennystä, henkilökulttiajatuksia ynnä muuta.

      "Miksi suurimmalla osalla steinervanhemmista ei ole mitään käsitystä steinerpedagogiikasta eikä antroposofiasta, teosofiasta, kristinyhteisöstä, ruusuristiläisistä, antrofirmoista, -sairaaloista, -maatiloista ym. ym. Mielestäni em. aiheita tulisi nimenomaan käsitellä muiden uskontojen ja ismien seassa peruskoulun elämänkatsomuksen tai tulevaisuudessa uskontotieteen tunneilla, jotta peruslähtökohdat olisivat kaikilla tiedossa."

      Ehdottomasti! Muistan, että omassa (taisi olla yläasteen) uskonnonkirjassa oli pieni maininta antroposofiasta. Taitaa olla melkolailla opettajasta kiinni kokeeko hän aiheen tärkeänä vai ei.

      "Miksi eurytmiasta tai hoitoeurytmiasta ei esitetä minkäänlaisia puolueettomia tutkimustuloksia tai edes henkilökohtaisia elämyksellisiä kokemuksia ja miten se eroaa edukseen vaikkapa itämaisista vastaavista lajeista?"

      Varmasti mielellään esiteltäisiin jos olisi puelueettomia tutkimustuloksia! Tässä tosin olisi syytä painostaa tiedemaailmaa tutkimaan asiaa. En tiedä mistä haluttomuus tutkimiseen johtuu.

      "Minusta oli kakarana äärimmäisen hauskaa kilpailla kavereitten kanssa ties mistä. Eikö juuri lasten peleissä opita tärkeä häviämisen taito?"

      Olen aivan samaa mieltä.

      "Kristinyhteisön opettajat näyttävät olevan enemmistössä steinerkoulujen uskonnonopettajakunnassa. Onko kristinyhteisöläisiä perheitä todellakin niin paljon steinerkouluissa?"

      Hetkinen, tarkoitatko, että opettajat ovat kristiyhteisöläisiä vai että he pitävät kristiyhteisön oppeihin perustuvia uskonnontunteja?

      "Miksi en ole tavannut tai kuullut vielä yhdestäkään steinerkoulun käyneestä, joka olisi laittanut omat lapsensa sinne tai olisi kokenut eurytmian hyödyllisenä?"

      Minä sen sijaan olen, vaikka en itse ole steinerkoulua käynyt.

      "Miksi ei tunnusteta sitä vaaraa, että Snellman-korkeakoulun vahvasti antroposofinen oppisisältö aiheuttaa suuren väärinkäsityksien vaaran nuoren opettajaoppilaan päässä?"

      En nyt sanoisi, että oppisisältö kovin "vahvasti" on antroposofinen. Nykyään antroposofiaa käsitellään Snellussa suhteellisen varovaisesti. Jos siihen perehdytään, se tehdään yleensä niin, että oppilas tekee itse aiheesta tutkielmia ym. Mielestäni tämä on mielekkäämpää kuin se, että joku luennoisi jotain "antroposofisia faktoja".

      "Onko eri steinerkouluissa todellakin niin suuria eroja kuin väitetään ja miksi? Mikä instanssi valvoo varsinkin pienempiä villejä kouluja: eikö se olisi vähintäänkin Snellman-korkeakoulun tehtävä?"

      Steinerkoulut ovat itsenäisiä, joten eroja tietenkin löytyy. Ihmisethän koulut muodostavat ja ihmiset ovat erilaisia. Mielestäni valvonnan ei tulisi olla "vähintään" Snellman-korkeakoulun tehtävä, vaan suoraan Opetusministeriön.

      "Millä tavalla Snellman-korkeakoulussa todennetaan tulevan opettajan soveltuvuus alalle: entä jos motivaationa onkin juuri yli-ihmisajattelu tai valaistuminen?"

      Opinnot aloitetaan yleisopintovuodella, jonka jälkeen opettajalinjalle haetaan. Päätöksen jatkoon pääsemisestä tekee koko opettajakunta, jotka ovat siis vuoden ajan nähneet millä tavalla oppilas toimii. Muissa kouluissahan valinta tapahtuu n. 10 minuutin haastattelulla... Lisäksi opettajaopinnot aloitettuaan joutuu heti työkentälle, vuoden kestävään työharjoitteluun. Ilman motivaatiota sitä tuskin jaksaisi. Mielestäni ajatuksesi siitä, että motivaatio olisi "yli-ihmisajattelu tai valaistuminen" on typerä. Hei, c'mon, eikö valaistuminen olisi helpompaa, jos tekisi jotain aivan muuta kuin raskasta työtä villien lapsien kanssa surkealla palkalla? :)

      "Miksi Snellman-korkeakoulun perustaja-/kunniajäsen professori Reijo Wilenius esittää julkisesti tietämätöntä steinerkoulujen tai Snellman-korkeakoulun antroposofisista opetussisällöistä. Tuntuu kuin hän tekisi vanhoilla päivillään jopa pesäeroa aatteeseen."

      Ainakin hän edelleen opettaa Snellman-korkeakoulussa.

      "Antroposofia ei näytä olevan kovin puoluesidonnainen aate: miksi kukaan ei koskaan kysy poliitikoilta asennetta tuohon maailmanlaajuiseen liikkeeseen, koska päätökset uusien steinerkoulujen valtionavuista tai subventoinneista tehdään kuitenkin heidän toimestaan."

      http://www.vihrealanka.fi/node/284

    • Piiitsuli

      "Onko järkevää mainostaa aina niitä muutamaa steinerkoulun käynyttä julkisuuden henkilöä: Sara la Fountain, Kaija Saariaho, Pekka Haavisto, Antti Lehtinen.. – pitävätköhän he itse siitä?"

      Ymmärräthän varmasti, ettei tällaista mainostusta tee mikään steinerpedagoginen järjestö vaan yksityiset ihmiset? Huom! Suomi24:n steinerkouluaiheinen keskustelupalsta tai Wikipedian steinerkoulusivu EIVÄT ole mitään virallisia steinerkoulun sivuja tai kysymys-vastaus-paikkoja.

      "Peruskoulu on jäykkyydestään huolimatta kehittynyt runsaasti vuosikymmenien saatossa. Miten steinerkoulu on kehittynyt/muuttunut samaan aikaan?"

      Eiköhän tässä ole pitkä matka kuljettu joka paikassa. Luokkakoot ovat steinerkouluissakin kasvaneet, joka luo lisää haasteita opettajille. Olen kuullut, että usein sellaisia steinerpedagogisia paikkoja, missä enemmän nojataan esim. Steinerin antamiin vinkkeihin sanotaan "vanhan koulukunnan" paikoiksi. Tämä kertoo aika paljon siitä, että kehitystä on tapahtunut.

      "Kuka tekee ihmistuntemusta vaativan lasten temperamenttijaottelun ja voiko ihmisen ulkoisten piirteiden avulla muutenkaan tehdä noin yksipuolisia jaotteluja. Silloinhan juuri ihmistä ei kohdata yksilönä."

      Temperamenttijaottelu on enemmän opettajan väline kuin jokin lapseen iskettävä leima. Siksi steinerkouluissa pyritäänkin siihen, että sama luokanopettaja opettaa ensimmäiset 8 vuotta. Tässä ajassa hän ehtii tutustumaan lapseen enemmänkin kuin ulkoisten piirteiden avulla.

      "Jos lapsen tietty lahjakkuus koetaan joissain steinerkoulussa edellisen elämän taitona ja siksi yritetään ohjata lasta toisiin harrasteisiin, niin kuka määrittelee, mikä on lahjakkuutta ja mikä kiinnostusta uuteen?"

      Aika typerää touhua. Minun mielestäni lapsen täytyy saada harrastaa sitä mistä hän eniten nauttii.

      "Miksi Snellman-korkeakoulu ei esitä lainkaan steinerkriittisiä tutkimuksia. Eikö alan johtavan koulun tulisi nimenomaan olla itsekriittinen?"

      Niin se onkin. Snellussa harjoitetaan jatkuvaa analyysia sekä oman itsen, luentojen että koko koulun suhteen. Joka viikko täytyy olla raportoimassa siitä mitä mieltä on asioista. Tältä pohjalta koulua myös kehitetään. Steinerista puhutaan hämmästyttävän vähän. Hämmästyttävältä se tuntuu siksi, että luulin paikan olevan jokin "antroposofinen lähetyssaarnaajalaitos" kuten täällä joskus on mainittu. Muistan kyllä monta kertaa kun Steinerin jutuille on naurettu luokassa luennoitsijan kanssa :)

      "Miksi on helpompaa keskustella uskonnosta umpikristityn kuin antroposofin kanssa?"

      En ole niin hirveän innoissani sen enempää kristinuskosta kuin antroposofiastakaan, mutta jälkimmäiset eivät ole saman tien tuomitsemassa muita helvettiin.

      "Mitä työtä steinerpedagogi voi tehdä, jos hän menettää uskonsa Steineriin?"

      Jos hän menettää uskonsa Steineriin, hän voi aivan hyvin jatkaa nykyisessä työssään. Sen sijaan jos hän menettää uskonsa steinerpedagogiikkaan, voi hän miettiä mitkä ovat ne asiat, joihin hän haluaisi parannusta ja miettiä voisiko niitä ajaa läpi. Jos työ tuntuu mahdottomalta, niin (luokanopettajan) opintoja voi jatkaa Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksella maisteriksi asti parin vuoden ajan ja mennä tavalliseen peruskouluun.

      "Steinerpedagoginen ihmiskäsitys perustuu kokonaisvaltaiseen käsitykseen ihmisen kehittymisestä ja kasvusta, joka rakentuu Rudolf Steinerin ihmiskuvalle ja jossa ihminen nähdään ruumiillisena, sielullisena ja henkisenä olentona. Mielenkiintoinen ajatus, mutta entäpä jos se ei olekaan totta: olisiko tuohon ihmiskäsitykseen perustuva steinerpedagogiikka silti pätevää?"

      Voi ollakin, ettei ihminen ole mitenkään "sielullinen" tai "henkinen" olento. Omasta mielestäni sana "sielullinen" on ylipäätään todella hämäävä, enemmänkin hämärä käsite tajunnallisille ilmiöille. Oli niin tai näin, niin mielestäni antroposofinen ihmiskäsitys on kuitenkin hyvin inhimillinen. Vaikka olisikin niin, että kaikki maailmassa olisi vain materiaalisia ilmiöitä, niin pedagogisesti on kuitenkin hyvä välittää lapselle laadullisuuksia, taide-elämyksiä ym. Ylipäätään suhtautua lapseen niin, että hän on enemmän kuin pelkkä ruumis.

      • Mika el Toro

        Hyvät Steinerin vastustajat ja puolustajat. Tuosta suuresta määrästä retorisia kysymyksiä voi poimia vain yhdenkin keskusteluun!

        Piiitsulille:

        ”Alkuperäiset antroposofiset lähtökohdat kyllä tunnustetaan. Kuitenkin antroposofian vaikutus opetuksessa ym. on näiden 90 vuoden aikana vähentynyt niin paljon, että mielestäni olisi hieman hassua mainostaa kouluja "antroposofisina".”

        - Eikö ajatus siitä, että sielu valitsee vanhempansa ole enää relevantti steinerkoulussa. Entäpä eurytmia, Mikael-juhla, muotopiirustus, väriopit, atlantis-myytti ym. puolisadut, ikäkausiajattelu, temperamenttijaottelu, ym. ym.

        ”Ymmärräthän varmasti, ettei tällaista mainostusta tee mikään steinerpedagoginen järjestö vaan yksityiset ihmiset? Huom! Suomi24:n steinerkouluaiheinen keskustelupalsta tai Wikipedian steinerkoulusivu EIVÄT ole mitään virallisia steinerkoulun sivuja tai kysymys-vastaus-paikkoja.”

        - Ainakin Sara la Fountain, Kaija Saariaho ja Pekka Haavisto olivat TAAS mainostettuina omine kokemuksineen virallisilla steinerkoulu.fi-sivustoilla.

        ”Olen kuullut, että usein sellaisia steinerpedagogisia paikkoja, missä enemmän nojataan esim. Steinerin antamiin vinkkeihin sanotaan "vanhan koulukunnan" paikoiksi. Tämä kertoo aika paljon siitä, että kehitystä on tapahtunut.”

        - Mistä tietää, mikä koulu tai opettaja on ns. vanhan koulukunnan edustaja. Pitäisikö lanseerata termi: vanhoillissteinerilaiset! Minusta edistystä on vasta se, että tuo vanhoillinen siipi heivataan pellolle lehmänsarvia upottelemaan ja uuden aallon steinerilaiset avaavat koko järjestelmänsä kaikkien nähtäväksi.

        ” En nyt sanoisi, että oppisisältö kovin "vahvasti" on antroposofinen. Nykyään antroposofiaa käsitellään Snellussa suhteellisen varovaisesti... ...Snellussa harjoitetaan jatkuvaa analyysia sekä oman itsen, luentojen että koko koulun suhteen. Joka viikko täytyy olla raportoimassa siitä mitä mieltä on asioista. Tältä pohjalta koulua myös kehitetään. Steinerista puhutaan hämmästyttävän vähän..”

        - Hmm – luetaan muttei puhuta: miten on sitten mahdollista, että steinerpedagogin tutkinnon kirjallisuuspaketista suurimman kokonaisuuden muodostavat Steinerin kirjat. Vai onko tuo kirjallisuuslistani vanhentunut?

        ”Hetkinen, tarkoitatko, että opettajat ovat kristiyhteisöläisiä vai että he pitävät kristiyhteisön oppeihin perustuvia uskonnontunteja?”

        - No esim. Helsingin Rudolf Steiner-koulun lukion opettajalistassa on peräti kaksi kristinyhteisön uskonnon opettajaa (contra yksi ortodoks. ja yksi tavisuskonnon opettaja). Myös vaikkapa näyttelijä Kai Lehtisen mainostamassa Sammatin Vapaassa Kyläkoulussa ainoa mainittu uskonnonope on kristinyhteisön uskonnonopettaja.

        http://www.vihrealanka.fi/node/284

        - Steinerkoulun ja antroposofian kannattajia on siellä täällä läpi puoluekentän. Vihreät puhuvat siitä kyllä julkisuudessa eniten. Liekö tuon biodynaamisen maanviljelyn takia?


      • Piiitsuli
        Mika el Toro kirjoitti:

        Hyvät Steinerin vastustajat ja puolustajat. Tuosta suuresta määrästä retorisia kysymyksiä voi poimia vain yhdenkin keskusteluun!

        Piiitsulille:

        ”Alkuperäiset antroposofiset lähtökohdat kyllä tunnustetaan. Kuitenkin antroposofian vaikutus opetuksessa ym. on näiden 90 vuoden aikana vähentynyt niin paljon, että mielestäni olisi hieman hassua mainostaa kouluja "antroposofisina".”

        - Eikö ajatus siitä, että sielu valitsee vanhempansa ole enää relevantti steinerkoulussa. Entäpä eurytmia, Mikael-juhla, muotopiirustus, väriopit, atlantis-myytti ym. puolisadut, ikäkausiajattelu, temperamenttijaottelu, ym. ym.

        ”Ymmärräthän varmasti, ettei tällaista mainostusta tee mikään steinerpedagoginen järjestö vaan yksityiset ihmiset? Huom! Suomi24:n steinerkouluaiheinen keskustelupalsta tai Wikipedian steinerkoulusivu EIVÄT ole mitään virallisia steinerkoulun sivuja tai kysymys-vastaus-paikkoja.”

        - Ainakin Sara la Fountain, Kaija Saariaho ja Pekka Haavisto olivat TAAS mainostettuina omine kokemuksineen virallisilla steinerkoulu.fi-sivustoilla.

        ”Olen kuullut, että usein sellaisia steinerpedagogisia paikkoja, missä enemmän nojataan esim. Steinerin antamiin vinkkeihin sanotaan "vanhan koulukunnan" paikoiksi. Tämä kertoo aika paljon siitä, että kehitystä on tapahtunut.”

        - Mistä tietää, mikä koulu tai opettaja on ns. vanhan koulukunnan edustaja. Pitäisikö lanseerata termi: vanhoillissteinerilaiset! Minusta edistystä on vasta se, että tuo vanhoillinen siipi heivataan pellolle lehmänsarvia upottelemaan ja uuden aallon steinerilaiset avaavat koko järjestelmänsä kaikkien nähtäväksi.

        ” En nyt sanoisi, että oppisisältö kovin "vahvasti" on antroposofinen. Nykyään antroposofiaa käsitellään Snellussa suhteellisen varovaisesti... ...Snellussa harjoitetaan jatkuvaa analyysia sekä oman itsen, luentojen että koko koulun suhteen. Joka viikko täytyy olla raportoimassa siitä mitä mieltä on asioista. Tältä pohjalta koulua myös kehitetään. Steinerista puhutaan hämmästyttävän vähän..”

        - Hmm – luetaan muttei puhuta: miten on sitten mahdollista, että steinerpedagogin tutkinnon kirjallisuuspaketista suurimman kokonaisuuden muodostavat Steinerin kirjat. Vai onko tuo kirjallisuuslistani vanhentunut?

        ”Hetkinen, tarkoitatko, että opettajat ovat kristiyhteisöläisiä vai että he pitävät kristiyhteisön oppeihin perustuvia uskonnontunteja?”

        - No esim. Helsingin Rudolf Steiner-koulun lukion opettajalistassa on peräti kaksi kristinyhteisön uskonnon opettajaa (contra yksi ortodoks. ja yksi tavisuskonnon opettaja). Myös vaikkapa näyttelijä Kai Lehtisen mainostamassa Sammatin Vapaassa Kyläkoulussa ainoa mainittu uskonnonope on kristinyhteisön uskonnonopettaja.

        http://www.vihrealanka.fi/node/284

        - Steinerkoulun ja antroposofian kannattajia on siellä täällä läpi puoluekentän. Vihreät puhuvat siitä kyllä julkisuudessa eniten. Liekö tuon biodynaamisen maanviljelyn takia?

        "Eikö ajatus siitä, että sielu valitsee vanhempansa ole enää relevantti steinerkoulussa. Entäpä eurytmia, Mikael-juhla, muotopiirustus, väriopit, atlantis-myytti ym. puolisadut, ikäkausiajattelu, temperamenttijaottelu, ym. ym."

        Ensimmäinen ei ole. Temperamenttijaottelu on peräisin Hippokrateelta, värioppi Goethelta. Eurytmiaa toki steinerkoulussa harrastetaan edelleen ja se on kyllä selvää, että siinä on edelleen antroposofinen vaikutus nähtävissä. Tuskin saisi kovin helposti ajettua läpi ajatusta, että eurytmia korvattaisiin esim. joogalla tai taichilla... Ja niin edelleen ja niin edelleen. Pointtini on jokatapauksessa se, että kouluja olisi silti hassua mainostaa "antroposofisina", koska se luo ihmisille vääriä mielikuvia. Pidetään Taideteollisessa korkeakoulussakin kursseja Goethen väriopista. Pitäisikö sielläkin varoittaa, että huom! täällä on jotain samaa kuin steinerpedagogiikassa?

        "Ainakin Sara la Fountain, Kaija Saariaho ja Pekka Haavisto olivat TAAS mainostettuina omine kokemuksineen virallisilla steinerkoulu.fi-sivustoilla."

        Katsoppas vain :)

        "Mistä tietää, mikä koulu tai opettaja on ns. vanhan koulukunnan edustaja. Pitäisikö lanseerata termi: vanhoillissteinerilaiset! Minusta edistystä on vasta se, että tuo vanhoillinen siipi heivataan pellolle lehmänsarvia upottelemaan ja uuden aallon steinerilaiset avaavat koko järjestelmänsä kaikkien nähtäväksi."

        Eiköhän ikä kerro aika paljon. Älä esitä tyhmempää kuin olet. Kyllä minunkin (tavallisessa) lukiossani oli vielä muutama vuosi sitten vanhalle naisopettajalle oli hankalaa ymmärtää, ettei uskonnonopetus saa olla enää tunnustuksellista. Vanhojen ihmisten on hankala muuttaa tottumuksiaan, oltiin missä tahansa. Harmi vaan, että eläkeikää nostetaan...

        "Hmm – luetaan muttei puhuta: miten on sitten mahdollista, että steinerpedagogin tutkinnon kirjallisuuspaketista suurimman kokonaisuuden muodostavat Steinerin kirjat. Vai onko tuo kirjallisuuslistani vanhentunut?"

        En tiedä millainen kirjallisuuslistasi on, mutta et ota huomioon sitä, että omia tutkielmia tehdessä käytetään laajaa materiaalia kirjoja, joita ei tietysti voi mihinkään listoihin sisällyttää koska niitä tehdään eri osa-alueilta. Ja tarkoitan nyt kyllä ihan yleisesti hyväksyttävää tieteellistä kirjallisuutta.

        "No esim. Helsingin Rudolf Steiner-koulun lukion opettajalistassa on peräti kaksi kristinyhteisön uskonnon opettajaa (contra yksi ortodoks. ja yksi tavisuskonnon opettaja). Myös vaikkapa näyttelijä Kai Lehtisen mainostamassa Sammatin Vapaassa Kyläkoulussa ainoa mainittu uskonnonope on kristinyhteisön uskonnonopettaja."

        So? Uskonnonvapauslain mukaan jokainen saa kuulua haluamaansa uskontokuntaan tai olla kuulumatta. Jos se kuitenkin vaikuttaa työntekoon (uskonnonopettajana), niin ilmoitusta kehiin vaan.

        "Steinerkoulun ja antroposofian kannattajia on siellä täällä läpi puoluekentän. Vihreät puhuvat siitä kyllä julkisuudessa eniten. Liekö tuon biodynaamisen maanviljelyn takia?"

        Ehkä.

        Mutta nyt minä puolestani esitän kysymyksen sinulle. Koska Snellman-korkeakoulussa ei tarvitse olla antroposofi eikä myöskään steinerkoulun opettajana työskennellessä, niin kuka silloin aivopesee ja ketä? Miten ei-antroposofinen opettaja voi koulussa aivopestä oppilaita antroposofiaan? Ja ylipäätään: ketä se hyödyttäisi? Antroposofisen liiton jäsenmäärä on vuosikymmenien aikana vain laskenut, joten ainakaan minkäänlainen aivopesu suuntaan tai toiseen ei ole tuottanut tulosta. Voisiko tämä osaltaan kertoa siitä, ettei sitä edes tapahdu?


      • ??????????????
        Piiitsuli kirjoitti:

        "Eikö ajatus siitä, että sielu valitsee vanhempansa ole enää relevantti steinerkoulussa. Entäpä eurytmia, Mikael-juhla, muotopiirustus, väriopit, atlantis-myytti ym. puolisadut, ikäkausiajattelu, temperamenttijaottelu, ym. ym."

        Ensimmäinen ei ole. Temperamenttijaottelu on peräisin Hippokrateelta, värioppi Goethelta. Eurytmiaa toki steinerkoulussa harrastetaan edelleen ja se on kyllä selvää, että siinä on edelleen antroposofinen vaikutus nähtävissä. Tuskin saisi kovin helposti ajettua läpi ajatusta, että eurytmia korvattaisiin esim. joogalla tai taichilla... Ja niin edelleen ja niin edelleen. Pointtini on jokatapauksessa se, että kouluja olisi silti hassua mainostaa "antroposofisina", koska se luo ihmisille vääriä mielikuvia. Pidetään Taideteollisessa korkeakoulussakin kursseja Goethen väriopista. Pitäisikö sielläkin varoittaa, että huom! täällä on jotain samaa kuin steinerpedagogiikassa?

        "Ainakin Sara la Fountain, Kaija Saariaho ja Pekka Haavisto olivat TAAS mainostettuina omine kokemuksineen virallisilla steinerkoulu.fi-sivustoilla."

        Katsoppas vain :)

        "Mistä tietää, mikä koulu tai opettaja on ns. vanhan koulukunnan edustaja. Pitäisikö lanseerata termi: vanhoillissteinerilaiset! Minusta edistystä on vasta se, että tuo vanhoillinen siipi heivataan pellolle lehmänsarvia upottelemaan ja uuden aallon steinerilaiset avaavat koko järjestelmänsä kaikkien nähtäväksi."

        Eiköhän ikä kerro aika paljon. Älä esitä tyhmempää kuin olet. Kyllä minunkin (tavallisessa) lukiossani oli vielä muutama vuosi sitten vanhalle naisopettajalle oli hankalaa ymmärtää, ettei uskonnonopetus saa olla enää tunnustuksellista. Vanhojen ihmisten on hankala muuttaa tottumuksiaan, oltiin missä tahansa. Harmi vaan, että eläkeikää nostetaan...

        "Hmm – luetaan muttei puhuta: miten on sitten mahdollista, että steinerpedagogin tutkinnon kirjallisuuspaketista suurimman kokonaisuuden muodostavat Steinerin kirjat. Vai onko tuo kirjallisuuslistani vanhentunut?"

        En tiedä millainen kirjallisuuslistasi on, mutta et ota huomioon sitä, että omia tutkielmia tehdessä käytetään laajaa materiaalia kirjoja, joita ei tietysti voi mihinkään listoihin sisällyttää koska niitä tehdään eri osa-alueilta. Ja tarkoitan nyt kyllä ihan yleisesti hyväksyttävää tieteellistä kirjallisuutta.

        "No esim. Helsingin Rudolf Steiner-koulun lukion opettajalistassa on peräti kaksi kristinyhteisön uskonnon opettajaa (contra yksi ortodoks. ja yksi tavisuskonnon opettaja). Myös vaikkapa näyttelijä Kai Lehtisen mainostamassa Sammatin Vapaassa Kyläkoulussa ainoa mainittu uskonnonope on kristinyhteisön uskonnonopettaja."

        So? Uskonnonvapauslain mukaan jokainen saa kuulua haluamaansa uskontokuntaan tai olla kuulumatta. Jos se kuitenkin vaikuttaa työntekoon (uskonnonopettajana), niin ilmoitusta kehiin vaan.

        "Steinerkoulun ja antroposofian kannattajia on siellä täällä läpi puoluekentän. Vihreät puhuvat siitä kyllä julkisuudessa eniten. Liekö tuon biodynaamisen maanviljelyn takia?"

        Ehkä.

        Mutta nyt minä puolestani esitän kysymyksen sinulle. Koska Snellman-korkeakoulussa ei tarvitse olla antroposofi eikä myöskään steinerkoulun opettajana työskennellessä, niin kuka silloin aivopesee ja ketä? Miten ei-antroposofinen opettaja voi koulussa aivopestä oppilaita antroposofiaan? Ja ylipäätään: ketä se hyödyttäisi? Antroposofisen liiton jäsenmäärä on vuosikymmenien aikana vain laskenut, joten ainakaan minkäänlainen aivopesu suuntaan tai toiseen ei ole tuottanut tulosta. Voisiko tämä osaltaan kertoa siitä, ettei sitä edes tapahdu?

        Eihän Pekka Haavisto ole käynyt Steiner-koulua, vaan tavallisen oppikoulun.


      • Piiitsuli

      • Kamppailun harrastaja
        Piiitsuli kirjoitti:

        "Eikö ajatus siitä, että sielu valitsee vanhempansa ole enää relevantti steinerkoulussa. Entäpä eurytmia, Mikael-juhla, muotopiirustus, väriopit, atlantis-myytti ym. puolisadut, ikäkausiajattelu, temperamenttijaottelu, ym. ym."

        Ensimmäinen ei ole. Temperamenttijaottelu on peräisin Hippokrateelta, värioppi Goethelta. Eurytmiaa toki steinerkoulussa harrastetaan edelleen ja se on kyllä selvää, että siinä on edelleen antroposofinen vaikutus nähtävissä. Tuskin saisi kovin helposti ajettua läpi ajatusta, että eurytmia korvattaisiin esim. joogalla tai taichilla... Ja niin edelleen ja niin edelleen. Pointtini on jokatapauksessa se, että kouluja olisi silti hassua mainostaa "antroposofisina", koska se luo ihmisille vääriä mielikuvia. Pidetään Taideteollisessa korkeakoulussakin kursseja Goethen väriopista. Pitäisikö sielläkin varoittaa, että huom! täällä on jotain samaa kuin steinerpedagogiikassa?

        "Ainakin Sara la Fountain, Kaija Saariaho ja Pekka Haavisto olivat TAAS mainostettuina omine kokemuksineen virallisilla steinerkoulu.fi-sivustoilla."

        Katsoppas vain :)

        "Mistä tietää, mikä koulu tai opettaja on ns. vanhan koulukunnan edustaja. Pitäisikö lanseerata termi: vanhoillissteinerilaiset! Minusta edistystä on vasta se, että tuo vanhoillinen siipi heivataan pellolle lehmänsarvia upottelemaan ja uuden aallon steinerilaiset avaavat koko järjestelmänsä kaikkien nähtäväksi."

        Eiköhän ikä kerro aika paljon. Älä esitä tyhmempää kuin olet. Kyllä minunkin (tavallisessa) lukiossani oli vielä muutama vuosi sitten vanhalle naisopettajalle oli hankalaa ymmärtää, ettei uskonnonopetus saa olla enää tunnustuksellista. Vanhojen ihmisten on hankala muuttaa tottumuksiaan, oltiin missä tahansa. Harmi vaan, että eläkeikää nostetaan...

        "Hmm – luetaan muttei puhuta: miten on sitten mahdollista, että steinerpedagogin tutkinnon kirjallisuuspaketista suurimman kokonaisuuden muodostavat Steinerin kirjat. Vai onko tuo kirjallisuuslistani vanhentunut?"

        En tiedä millainen kirjallisuuslistasi on, mutta et ota huomioon sitä, että omia tutkielmia tehdessä käytetään laajaa materiaalia kirjoja, joita ei tietysti voi mihinkään listoihin sisällyttää koska niitä tehdään eri osa-alueilta. Ja tarkoitan nyt kyllä ihan yleisesti hyväksyttävää tieteellistä kirjallisuutta.

        "No esim. Helsingin Rudolf Steiner-koulun lukion opettajalistassa on peräti kaksi kristinyhteisön uskonnon opettajaa (contra yksi ortodoks. ja yksi tavisuskonnon opettaja). Myös vaikkapa näyttelijä Kai Lehtisen mainostamassa Sammatin Vapaassa Kyläkoulussa ainoa mainittu uskonnonope on kristinyhteisön uskonnonopettaja."

        So? Uskonnonvapauslain mukaan jokainen saa kuulua haluamaansa uskontokuntaan tai olla kuulumatta. Jos se kuitenkin vaikuttaa työntekoon (uskonnonopettajana), niin ilmoitusta kehiin vaan.

        "Steinerkoulun ja antroposofian kannattajia on siellä täällä läpi puoluekentän. Vihreät puhuvat siitä kyllä julkisuudessa eniten. Liekö tuon biodynaamisen maanviljelyn takia?"

        Ehkä.

        Mutta nyt minä puolestani esitän kysymyksen sinulle. Koska Snellman-korkeakoulussa ei tarvitse olla antroposofi eikä myöskään steinerkoulun opettajana työskennellessä, niin kuka silloin aivopesee ja ketä? Miten ei-antroposofinen opettaja voi koulussa aivopestä oppilaita antroposofiaan? Ja ylipäätään: ketä se hyödyttäisi? Antroposofisen liiton jäsenmäärä on vuosikymmenien aikana vain laskenut, joten ainakaan minkäänlainen aivopesu suuntaan tai toiseen ei ole tuottanut tulosta. Voisiko tämä osaltaan kertoa siitä, ettei sitä edes tapahdu?

        Hups, oikeastaan tuo äsken postaamani viesti ( http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/6159844/39501439 ) olisi sopinut paremmin tähän ketjuun, mutta tehty mikä tehty...

        Mitäs mieltä tuosta?


      • Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Hups, oikeastaan tuo äsken postaamani viesti ( http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/6159844/39501439 ) olisi sopinut paremmin tähän ketjuun, mutta tehty mikä tehty...

        Mitäs mieltä tuosta?

        Moni El Toron esilletuomista epäkohdista sisältää toki aiheellista huolta, mutta näkisin Piitsulin aika hyvin tuoneen modernin steinerkoulun todellisuuden esille.

        Minusta voitaisiin steinerkoulussa kuitenkin siirtyä vaatimukseen "normaalista" opettajanätevyydestä, jonka lisäksi moderni johdatus steinerpedagogiikkaan.


      • Kamppailun harrastaja
        Steinerfaija kirjoitti:

        Moni El Toron esilletuomista epäkohdista sisältää toki aiheellista huolta, mutta näkisin Piitsulin aika hyvin tuoneen modernin steinerkoulun todellisuuden esille.

        Minusta voitaisiin steinerkoulussa kuitenkin siirtyä vaatimukseen "normaalista" opettajanätevyydestä, jonka lisäksi moderni johdatus steinerpedagogiikkaan.

        Kirjoittanut: Steinerfaija / Tänään / klo 20:34
        "Moni El Toron esilletuomista epäkohdista sisältää toki aiheellista huolta, mutta näkisin Piitsulin aika hyvin tuoneen modernin steinerkoulun todellisuuden esille. "

        No mä nyt joudun tietysti olemaan taas eri mieltä sun kanssasi, mutta eiköhän siihen ole jo kaikki foorumia pidempään lukeneet tottuneet :-)

        Eli Piitsulin tekstit ovat aika vältteleviä siinä mielessä, että hänen mukaansa antroilua ei ole, vaikka sitä olisikin. Se on sellaista kieli keskellä suuta kirjoittamista, jossa ei haluta suututtaa antroposofeja eikä niitä, joiden mielestä antroilu kuuluu hörhöilykategoriaan. Sellaisenaan se toki onkin erinomaista tekstiä. Tosin sinnekin mahtuu muutama epätosi väittämä esim. koskien opettajankoulutuksen valintaprosessia, mutta sattuuhan niitä.

        "Minusta voitaisiin steinerkoulussa kuitenkin siirtyä vaatimukseen "normaalista" opettajanätevyydestä, jonka lisäksi moderni johdatus steinerpedagogiikkaan."

        Tästä olen periaatteessa samaa mieltä. Tosin tällainen on sikäli vähän turhaa, että vaihtoehtopedagogiikat kuuluvat jo nykyisellään opettajakoulutukseen. Periaatteessa voisi riittää, että opinnäytetyö käsittelisi steinerpedagogiikkaa, mitä sitten voitaisiin ehkä muutamilla kursseilla (heitetään nyt vaikka hatusta 20 opintopisteen arvoista) täydentää. Arvannet varmaan itsekin, miksei Snellmankoulussa tätä haluta.

        Mitä sitten tulee aivopesuun, niin olen Piitsulin kanssa samaa mieltä, että se mitä steinerkouluissa harjoitetaan, ei tietenkään ole aivopesua sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei siellä varmastikaan ihmisiä kiduteta, eristetä, pidetä nälässä tms.

        Jos nyt kuitenkin palataan tuohon edellä lainaamaani, niin kyllä minä olisin opetuksen järjestäjänä huolissani siitä, että opettajakandidaatit ovat huolissaan - ei esim. suurten oppilasryhmien aiheuttamista opetusongelmista - vaan siitä, etteivät he välttämättä osaa soveltaa "henkitiedettä" (selvänäköä ym.) opetuksessaan...


      • Piiitsuli
        Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Kirjoittanut: Steinerfaija / Tänään / klo 20:34
        "Moni El Toron esilletuomista epäkohdista sisältää toki aiheellista huolta, mutta näkisin Piitsulin aika hyvin tuoneen modernin steinerkoulun todellisuuden esille. "

        No mä nyt joudun tietysti olemaan taas eri mieltä sun kanssasi, mutta eiköhän siihen ole jo kaikki foorumia pidempään lukeneet tottuneet :-)

        Eli Piitsulin tekstit ovat aika vältteleviä siinä mielessä, että hänen mukaansa antroilua ei ole, vaikka sitä olisikin. Se on sellaista kieli keskellä suuta kirjoittamista, jossa ei haluta suututtaa antroposofeja eikä niitä, joiden mielestä antroilu kuuluu hörhöilykategoriaan. Sellaisenaan se toki onkin erinomaista tekstiä. Tosin sinnekin mahtuu muutama epätosi väittämä esim. koskien opettajankoulutuksen valintaprosessia, mutta sattuuhan niitä.

        "Minusta voitaisiin steinerkoulussa kuitenkin siirtyä vaatimukseen "normaalista" opettajanätevyydestä, jonka lisäksi moderni johdatus steinerpedagogiikkaan."

        Tästä olen periaatteessa samaa mieltä. Tosin tällainen on sikäli vähän turhaa, että vaihtoehtopedagogiikat kuuluvat jo nykyisellään opettajakoulutukseen. Periaatteessa voisi riittää, että opinnäytetyö käsittelisi steinerpedagogiikkaa, mitä sitten voitaisiin ehkä muutamilla kursseilla (heitetään nyt vaikka hatusta 20 opintopisteen arvoista) täydentää. Arvannet varmaan itsekin, miksei Snellmankoulussa tätä haluta.

        Mitä sitten tulee aivopesuun, niin olen Piitsulin kanssa samaa mieltä, että se mitä steinerkouluissa harjoitetaan, ei tietenkään ole aivopesua sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei siellä varmastikaan ihmisiä kiduteta, eristetä, pidetä nälässä tms.

        Jos nyt kuitenkin palataan tuohon edellä lainaamaani, niin kyllä minä olisin opetuksen järjestäjänä huolissani siitä, että opettajakandidaatit ovat huolissaan - ei esim. suurten oppilasryhmien aiheuttamista opetusongelmista - vaan siitä, etteivät he välttämättä osaa soveltaa "henkitiedettä" (selvänäköä ym.) opetuksessaan...

        "Eli Piitsulin tekstit ovat aika vältteleviä siinä mielessä, että hänen mukaansa antroilua ei ole, vaikka sitä olisikin."

        En ole väittänyt, ettei sitä ole. Yritän vain korjata tällä palstalla (lähinnä provosoijien) antamia mielikuvia Snellun opetuksesta.

        "Tosin sinnekin mahtuu muutama epätosi väittämä esim. koskien opettajankoulutuksen valintaprosessia, mutta sattuuhan niitä."

        Selventäisitkö hieman?

        "Mitä sitten tulee aivopesuun, niin olen Piitsulin kanssa samaa mieltä, että se mitä steinerkouluissa harjoitetaan, ei tietenkään ole aivopesua sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei siellä varmastikaan ihmisiä kiduteta, eristetä, pidetä nälässä tms."

        Tämä nyt on sanomattakin selvää, muttei "aivopesua" esiinny lievemmässäkään muodossa.

        "Jos nyt kuitenkin palataan tuohon edellä lainaamaani, niin kyllä minä olisin opetuksen järjestäjänä huolissani siitä, että opettajakandidaatit ovat huolissaan - ei esim. suurten oppilasryhmien aiheuttamista opetusongelmista - vaan siitä, etteivät he välttämättä osaa soveltaa "henkitiedettä" (selvänäköä ym.) opetuksessaan..."

        Luuletko kenties olevasi selvänäköinen kun tiedät mitä opettajakandidaattien päässä liikkuu? No, ainakaan et ole, koska esittämäsi "huolenaihe" ei ainakaan ole ollut polttava puheenaihe. Tai ainakaan se ei ole minun korviini kantautunut. Enemmän mielessä on pyörinyt esim. se kuinka paljon ja miten tulisi osata soveltaa uusinta teknologiaa opetuksessa, koska erilaiset teknologiset taidot ovat välttämättömiä nykyaikana.


      • Mika el Toro
        Piiitsuli kirjoitti:

        "Eikö ajatus siitä, että sielu valitsee vanhempansa ole enää relevantti steinerkoulussa. Entäpä eurytmia, Mikael-juhla, muotopiirustus, väriopit, atlantis-myytti ym. puolisadut, ikäkausiajattelu, temperamenttijaottelu, ym. ym."

        Ensimmäinen ei ole. Temperamenttijaottelu on peräisin Hippokrateelta, värioppi Goethelta. Eurytmiaa toki steinerkoulussa harrastetaan edelleen ja se on kyllä selvää, että siinä on edelleen antroposofinen vaikutus nähtävissä. Tuskin saisi kovin helposti ajettua läpi ajatusta, että eurytmia korvattaisiin esim. joogalla tai taichilla... Ja niin edelleen ja niin edelleen. Pointtini on jokatapauksessa se, että kouluja olisi silti hassua mainostaa "antroposofisina", koska se luo ihmisille vääriä mielikuvia. Pidetään Taideteollisessa korkeakoulussakin kursseja Goethen väriopista. Pitäisikö sielläkin varoittaa, että huom! täällä on jotain samaa kuin steinerpedagogiikassa?

        "Ainakin Sara la Fountain, Kaija Saariaho ja Pekka Haavisto olivat TAAS mainostettuina omine kokemuksineen virallisilla steinerkoulu.fi-sivustoilla."

        Katsoppas vain :)

        "Mistä tietää, mikä koulu tai opettaja on ns. vanhan koulukunnan edustaja. Pitäisikö lanseerata termi: vanhoillissteinerilaiset! Minusta edistystä on vasta se, että tuo vanhoillinen siipi heivataan pellolle lehmänsarvia upottelemaan ja uuden aallon steinerilaiset avaavat koko järjestelmänsä kaikkien nähtäväksi."

        Eiköhän ikä kerro aika paljon. Älä esitä tyhmempää kuin olet. Kyllä minunkin (tavallisessa) lukiossani oli vielä muutama vuosi sitten vanhalle naisopettajalle oli hankalaa ymmärtää, ettei uskonnonopetus saa olla enää tunnustuksellista. Vanhojen ihmisten on hankala muuttaa tottumuksiaan, oltiin missä tahansa. Harmi vaan, että eläkeikää nostetaan...

        "Hmm – luetaan muttei puhuta: miten on sitten mahdollista, että steinerpedagogin tutkinnon kirjallisuuspaketista suurimman kokonaisuuden muodostavat Steinerin kirjat. Vai onko tuo kirjallisuuslistani vanhentunut?"

        En tiedä millainen kirjallisuuslistasi on, mutta et ota huomioon sitä, että omia tutkielmia tehdessä käytetään laajaa materiaalia kirjoja, joita ei tietysti voi mihinkään listoihin sisällyttää koska niitä tehdään eri osa-alueilta. Ja tarkoitan nyt kyllä ihan yleisesti hyväksyttävää tieteellistä kirjallisuutta.

        "No esim. Helsingin Rudolf Steiner-koulun lukion opettajalistassa on peräti kaksi kristinyhteisön uskonnon opettajaa (contra yksi ortodoks. ja yksi tavisuskonnon opettaja). Myös vaikkapa näyttelijä Kai Lehtisen mainostamassa Sammatin Vapaassa Kyläkoulussa ainoa mainittu uskonnonope on kristinyhteisön uskonnonopettaja."

        So? Uskonnonvapauslain mukaan jokainen saa kuulua haluamaansa uskontokuntaan tai olla kuulumatta. Jos se kuitenkin vaikuttaa työntekoon (uskonnonopettajana), niin ilmoitusta kehiin vaan.

        "Steinerkoulun ja antroposofian kannattajia on siellä täällä läpi puoluekentän. Vihreät puhuvat siitä kyllä julkisuudessa eniten. Liekö tuon biodynaamisen maanviljelyn takia?"

        Ehkä.

        Mutta nyt minä puolestani esitän kysymyksen sinulle. Koska Snellman-korkeakoulussa ei tarvitse olla antroposofi eikä myöskään steinerkoulun opettajana työskennellessä, niin kuka silloin aivopesee ja ketä? Miten ei-antroposofinen opettaja voi koulussa aivopestä oppilaita antroposofiaan? Ja ylipäätään: ketä se hyödyttäisi? Antroposofisen liiton jäsenmäärä on vuosikymmenien aikana vain laskenut, joten ainakaan minkäänlainen aivopesu suuntaan tai toiseen ei ole tuottanut tulosta. Voisiko tämä osaltaan kertoa siitä, ettei sitä edes tapahdu?

        ” Ensimmäinen ei ole. Temperamenttijaottelu on peräisin Hippokrateelta, värioppi Goethelta. Eurytmiaa toki steinerkoulussa harrastetaan edelleen ja se on kyllä selvää, että siinä on edelleen antroposofinen vaikutus nähtävissä. Tuskin saisi kovin helposti ajettua läpi ajatusta, että eurytmia korvattaisiin esim. joogalla tai taichilla... Ja niin edelleen ja niin edelleen.”

        - Onkin totta että R.Steiner ei ole keksinyt juuri mitään hyödyllistä itse, vaan hän on lainannut ajatuksia milloin hindulaisuudesta, milloin kristinuskosta tai gnostilaisuudesta ja tietysti ihailemaltaan Goethelta ja kehittänyt siitä kaikesta psykedeelisen selvännäkökykynsä avulla uskomattoman soosin, jota voisi ehkä kutsua kokonaisuudeksi. Mutta kuitenkin: Mikael-juhla, hyödytön eurytmia, muotopiirustus, pentatoninen asteikko, myyttiset puolisadut jne. Toistankin kysymyksen, johon et vielä vastannut, vaikka oletkin urakoinut kiitettävästi: miten monista antroposofisista käsitteistä on tullut puhtaasti pedagogisia käsitteitä. Tapahtuiko se niin, että sopasta löytyi myös maukkaita sattumia?

        ”Pointtini on jokatapauksessa se, että kouluja olisi silti hassua mainostaa "antroposofisina", koska se luo ihmisille vääriä mielikuvia.”

        - Auttaisiko tuohon väärään mielikuvaan se, että steinerkoulut uudistaisivat itsensä siten, että kaikki okkultistinen roska siivottaisiin ulos. Ja avoimella ja ulospäin suuntautuvalla tiedotuksella, tutkimuksella ja keskustelulla toimivista ja myös steinerkoululle uusista pedagogisista keinoista saataisiin sellainen ilme, että steinerkoulut eivät näyttäytyisi ulospäin suljetulta/valmiilta utopialta.

        "Eiköhän ikä kerro aika paljon. Älä esitä tyhmempää kuin olet. Kyllä minunkin (tavallisessa) lukiossani oli vielä muutama vuosi sitten vanhalle naisopettajalle oli hankalaa ymmärtää, ettei uskonnonopetus saa olla enää tunnustuksellista. Vanhojen ihmisten on hankala muuttaa tottumuksiaan, oltiin missä tahansa. Harmi vaan, että eläkeikää nostetaan...”

        - Tähän voisi auttaa jonkun palstaa lukevan henk.koht. kokemuskin, mutta väität siis antroposofisen uskon opettajakunnassa olevan puhtaasti ikäkysymys? Olen tähän mennessä tutustunut tasan kahteen steinerpedagogiin ja heillä kummallakin esiintyi vahvana antroposofiset näkemykset; alle nelikymppisiä molemmat.

        ”So? Uskonnonvapauslain mukaan jokainen saa kuulua haluamaansa uskontokuntaan tai olla kuulumatta. Jos se kuitenkin vaikuttaa työntekoon (uskonnonopettajana), niin ilmoitusta kehiin vaan.”

        - Kyllä, kyllä, mutta miksi nimenomaan kristiyhteisöläisiä. Vai johtuisiko siitä, että Steinerin antroposofisten ajatusten pohjalta syntynyt uskonnollinen uudistusliike on kuitenkin lähempänä steinerkouluja kuin annetaan ymmärtää?

        ”Mutta nyt minä puolestani esitän kysymyksen sinulle. Koska Snellman-korkeakoulussa ei tarvitse olla antroposofi eikä myöskään steinerkoulun opettajana työskennellessä, niin kuka silloin aivopesee ja ketä? Miten ei-antroposofinen opettaja voi koulussa aivopestä oppilaita antroposofiaan?”

        - Mainitsemassasi tapauksessa: ei mitenkään

        ”Ja ylipäätään: ketä se hyödyttäisi?”

        - Maailmanlaajuista antroposofista liikettä

        ”Antroposofisen liiton jäsenmäärä on vuosikymmenien aikana vain laskenut, joten ainakaan minkäänlainen aivopesu suuntaan tai toiseen ei ole tuottanut tulosta. Voisiko tämä osaltaan kertoa siitä, ettei sitä edes tapahdu?”

        - ehkä, tosin antroposofisen liiton sivuilla joku kommentoi liiton korkeaa jäsenmaksua:
        http://www.antropos.fi/?p=forum&s=read_title&id=7&id=146
        Toisaalta tuo liitto on julkaissut paljon Snellunkin oppikirjoja.


      • Mika el Toro
        Steinerfaija kirjoitti:

        Moni El Toron esilletuomista epäkohdista sisältää toki aiheellista huolta, mutta näkisin Piitsulin aika hyvin tuoneen modernin steinerkoulun todellisuuden esille.

        Minusta voitaisiin steinerkoulussa kuitenkin siirtyä vaatimukseen "normaalista" opettajanätevyydestä, jonka lisäksi moderni johdatus steinerpedagogiikkaan.

        Steinerfaijalle toistaisin alkuperäisestä listastani kysymyksen: miten on mahdollista, että myös joitakin ateisteja puhuttelee nimenomaan vahvasti ismiin tai uskontoon pohjautuva laitos: tarkoitus pyhittää periaatteen?
        On kuitenkin hienoa, että omat lapsesi ovat saaneet mielestäsi mitä parahinta oppia steinerkoulussa ja niin sen pitää ollakin. Et voi kuitenkaan nonsoleerata niitä perheitä, joilla ei ole käynyt yhtä hyvin. Mielestäni yksikin ylilyönti steinerkouluissa, joka johtuu opettajan antroposofisesta uskonnosta, on liikaa. Sanoit:

        ”Minusta voitaisiin steinerkoulussa kuitenkin siirtyä vaatimukseen "normaalista" opettajanpätevyydestä, jonka lisäksi moderni johdatus steinerpedagogiikkaan.”

        - Olen lämpimästi samaa mieltä!


      • Antroposammakko
        Mika el Toro kirjoitti:

        ” Ensimmäinen ei ole. Temperamenttijaottelu on peräisin Hippokrateelta, värioppi Goethelta. Eurytmiaa toki steinerkoulussa harrastetaan edelleen ja se on kyllä selvää, että siinä on edelleen antroposofinen vaikutus nähtävissä. Tuskin saisi kovin helposti ajettua läpi ajatusta, että eurytmia korvattaisiin esim. joogalla tai taichilla... Ja niin edelleen ja niin edelleen.”

        - Onkin totta että R.Steiner ei ole keksinyt juuri mitään hyödyllistä itse, vaan hän on lainannut ajatuksia milloin hindulaisuudesta, milloin kristinuskosta tai gnostilaisuudesta ja tietysti ihailemaltaan Goethelta ja kehittänyt siitä kaikesta psykedeelisen selvännäkökykynsä avulla uskomattoman soosin, jota voisi ehkä kutsua kokonaisuudeksi. Mutta kuitenkin: Mikael-juhla, hyödytön eurytmia, muotopiirustus, pentatoninen asteikko, myyttiset puolisadut jne. Toistankin kysymyksen, johon et vielä vastannut, vaikka oletkin urakoinut kiitettävästi: miten monista antroposofisista käsitteistä on tullut puhtaasti pedagogisia käsitteitä. Tapahtuiko se niin, että sopasta löytyi myös maukkaita sattumia?

        ”Pointtini on jokatapauksessa se, että kouluja olisi silti hassua mainostaa "antroposofisina", koska se luo ihmisille vääriä mielikuvia.”

        - Auttaisiko tuohon väärään mielikuvaan se, että steinerkoulut uudistaisivat itsensä siten, että kaikki okkultistinen roska siivottaisiin ulos. Ja avoimella ja ulospäin suuntautuvalla tiedotuksella, tutkimuksella ja keskustelulla toimivista ja myös steinerkoululle uusista pedagogisista keinoista saataisiin sellainen ilme, että steinerkoulut eivät näyttäytyisi ulospäin suljetulta/valmiilta utopialta.

        "Eiköhän ikä kerro aika paljon. Älä esitä tyhmempää kuin olet. Kyllä minunkin (tavallisessa) lukiossani oli vielä muutama vuosi sitten vanhalle naisopettajalle oli hankalaa ymmärtää, ettei uskonnonopetus saa olla enää tunnustuksellista. Vanhojen ihmisten on hankala muuttaa tottumuksiaan, oltiin missä tahansa. Harmi vaan, että eläkeikää nostetaan...”

        - Tähän voisi auttaa jonkun palstaa lukevan henk.koht. kokemuskin, mutta väität siis antroposofisen uskon opettajakunnassa olevan puhtaasti ikäkysymys? Olen tähän mennessä tutustunut tasan kahteen steinerpedagogiin ja heillä kummallakin esiintyi vahvana antroposofiset näkemykset; alle nelikymppisiä molemmat.

        ”So? Uskonnonvapauslain mukaan jokainen saa kuulua haluamaansa uskontokuntaan tai olla kuulumatta. Jos se kuitenkin vaikuttaa työntekoon (uskonnonopettajana), niin ilmoitusta kehiin vaan.”

        - Kyllä, kyllä, mutta miksi nimenomaan kristiyhteisöläisiä. Vai johtuisiko siitä, että Steinerin antroposofisten ajatusten pohjalta syntynyt uskonnollinen uudistusliike on kuitenkin lähempänä steinerkouluja kuin annetaan ymmärtää?

        ”Mutta nyt minä puolestani esitän kysymyksen sinulle. Koska Snellman-korkeakoulussa ei tarvitse olla antroposofi eikä myöskään steinerkoulun opettajana työskennellessä, niin kuka silloin aivopesee ja ketä? Miten ei-antroposofinen opettaja voi koulussa aivopestä oppilaita antroposofiaan?”

        - Mainitsemassasi tapauksessa: ei mitenkään

        ”Ja ylipäätään: ketä se hyödyttäisi?”

        - Maailmanlaajuista antroposofista liikettä

        ”Antroposofisen liiton jäsenmäärä on vuosikymmenien aikana vain laskenut, joten ainakaan minkäänlainen aivopesu suuntaan tai toiseen ei ole tuottanut tulosta. Voisiko tämä osaltaan kertoa siitä, ettei sitä edes tapahdu?”

        - ehkä, tosin antroposofisen liiton sivuilla joku kommentoi liiton korkeaa jäsenmaksua:
        http://www.antropos.fi/?p=forum&s=read_title&id=7&id=146
        Toisaalta tuo liitto on julkaissut paljon Snellunkin oppikirjoja.

        "ehkä, tosin antroposofisen liiton sivuilla joku kommentoi liiton korkeaa jäsenmaksua"

        Korkeaa jäsenmaksua? "Korkea jäsenmaksu" on 120 euroa vuodessa. Esimerkiksi 1500 euroa kuukaudessa tienaavan helsinkiläisen kirkollisvero on vuodessa 140,49 euroa (http://www.eroakirkosta.fi/kirkollisvero), joten suhteutettuna siihen tuo jäsenmaksu ei mielestäni ole korkea. Lisäksi pienituloiset voivat maksaa pienempää jäsenmaksua.


      • steinerfaija ei kirj.
        Mika el Toro kirjoitti:

        Steinerfaijalle toistaisin alkuperäisestä listastani kysymyksen: miten on mahdollista, että myös joitakin ateisteja puhuttelee nimenomaan vahvasti ismiin tai uskontoon pohjautuva laitos: tarkoitus pyhittää periaatteen?
        On kuitenkin hienoa, että omat lapsesi ovat saaneet mielestäsi mitä parahinta oppia steinerkoulussa ja niin sen pitää ollakin. Et voi kuitenkaan nonsoleerata niitä perheitä, joilla ei ole käynyt yhtä hyvin. Mielestäni yksikin ylilyönti steinerkouluissa, joka johtuu opettajan antroposofisesta uskonnosta, on liikaa. Sanoit:

        ”Minusta voitaisiin steinerkoulussa kuitenkin siirtyä vaatimukseen "normaalista" opettajanpätevyydestä, jonka lisäksi moderni johdatus steinerpedagogiikkaan.”

        - Olen lämpimästi samaa mieltä!

        Nimittäin siitä, että yksikin ylilyönti on liikaa ja näistä sitten oletan osallisten tekevän lastesuojeluilmoituksia ja kanteluja lääninhallitukseen. Nämä ovat ne viralliset tahot, jotka selvittävät asiat tässä maassa. Ei suomi24.fi ;o)

        Ja siihen, miksi "joitakin ateisteja puhuttelee" steinerkoulu en itse näe kuin kaksi mahdollista syytä. Ensinnäkin kaikki hihhuloinnit ovat ateistille samanarvoista, eli eivät minkään, joten eipä se opettajan vakaumus mitään merkitse. Toiseksi se -ismi ei sitten vissiin siinä käytännön työssä edes näy?

        En käsitä mitä tarkoitat lauseella "tarkoitus pyhittää periaatteen." Mikä on tässä kohtaa tarkoitus ja mikä periaate? Aristoteleen kantapää voisi sitä paitsi tuomita sinut fraasirikoksesta, sillä ne on kyllä keinot, joita tarkoituksen yleensä on nähty pyhittävän ;o)


      • Kamppailun harrastaja
        Piiitsuli kirjoitti:

        "Eli Piitsulin tekstit ovat aika vältteleviä siinä mielessä, että hänen mukaansa antroilua ei ole, vaikka sitä olisikin."

        En ole väittänyt, ettei sitä ole. Yritän vain korjata tällä palstalla (lähinnä provosoijien) antamia mielikuvia Snellun opetuksesta.

        "Tosin sinnekin mahtuu muutama epätosi väittämä esim. koskien opettajankoulutuksen valintaprosessia, mutta sattuuhan niitä."

        Selventäisitkö hieman?

        "Mitä sitten tulee aivopesuun, niin olen Piitsulin kanssa samaa mieltä, että se mitä steinerkouluissa harjoitetaan, ei tietenkään ole aivopesua sanan varsinaisessa merkityksessä. Ei siellä varmastikaan ihmisiä kiduteta, eristetä, pidetä nälässä tms."

        Tämä nyt on sanomattakin selvää, muttei "aivopesua" esiinny lievemmässäkään muodossa.

        "Jos nyt kuitenkin palataan tuohon edellä lainaamaani, niin kyllä minä olisin opetuksen järjestäjänä huolissani siitä, että opettajakandidaatit ovat huolissaan - ei esim. suurten oppilasryhmien aiheuttamista opetusongelmista - vaan siitä, etteivät he välttämättä osaa soveltaa "henkitiedettä" (selvänäköä ym.) opetuksessaan..."

        Luuletko kenties olevasi selvänäköinen kun tiedät mitä opettajakandidaattien päässä liikkuu? No, ainakaan et ole, koska esittämäsi "huolenaihe" ei ainakaan ole ollut polttava puheenaihe. Tai ainakaan se ei ole minun korviini kantautunut. Enemmän mielessä on pyörinyt esim. se kuinka paljon ja miten tulisi osata soveltaa uusinta teknologiaa opetuksessa, koska erilaiset teknologiset taidot ovat välttämättömiä nykyaikana.

        Toki selvennän. Kirjoitit, että opettajaksi valinta peruskouluun tapahtuu 10 minuutin haastattelun pohjalta. Näinhän se ei tietenkään ole.

        En tiedä, mitä tarkoitat "aivopesulla". Onko se lievää aivopesua? Joka tapauksessa steinerkoulut ja "snellu" välittävät antroposofista maailmankuvaa tavoilla, joista minä ja muut palstalaiset ovat kirjoittaneet tänne jo kyllästymiseen saakka. En jaksa niistä enää jauhaa.

        Kirjoittanut: Piiitsuli / Eilen / klo 23:17
        "Luuletko kenties olevasi selvänäköinen kun tiedät mitä opettajakandidaattien päässä liikkuu? No, ainakaan et ole, koska esittämäsi "huolenaihe" ...

        Tunnustan, että vedin vähän mutkia suoriksi. Katariina Rautiainen oli snellman-korkeakoulu.fi -sivuston referaatin mukaan tullut siihen tulokseen, että "Snellman-korkeakoulun opiskelijat taas olivat tyytymättömiä ihanteiden liikaan tarjontaan muun opetuksen kustannuksella – ne herättävät pelkoa omasta kyvyttömyydestä toimia opettajana." ja että "Snellman-korkeakoulussa pyritään hengentieteellisen tutkimuksen avulla löytämään menetelmiä inhimillisen kasvun ymmärtämiseksi ja tukemiseksi." Kyllä minuakin pelottaisi, jos noilla eväillä joutuisin luokan eteen.


    • ainakin

      asiallisia kysymyksiä

      • Rouva...

        Kuten myös vastauksia!


    • Juuri näin

      Tässä ketjussa on oikea asetelma!

    • Henkinen hippokrates

      Miksi peruskoulussa ei kerrota sen alkuperäisestä ideologiasta, kuten tasapäistämisestä?

    • 15+9

      Aika tasapäistä kuvitella, että kaikki peruskoulut ovat toistensa klooneja. Jokainen koulu on omanlaisensa, jo ihan siksikin, että ihmiset sen koulun hengen tekevät.
      Nykyisin moni peruskoulu painottaa erilaisia asioita ja on erikoistunut esim. liikuntaan tai musiikkiin. Kielikylpykoulut ja varhennettu kieltenopetuskin ovat peruskoulun ohjelmassa.
      Olen itse seurannut peruskoulua käyviä ja steineria käyviä ja täytyy sanoa, että steinerissa on meno paljon jäykempää. Tietokoneita ei opetuksessa ja omien töiden teossa hyödynnetä, vaan ylikorostetaan kaunista käsialaa ja kuvien piirtämistä sisällön kustannuksella.
      Kaikki etenevät samalla viivalla ja ikäkausien mukaisesta oppimiskäsityksestä ei poiketa. Peruskoulussa opetuksen eriytys on ihan arkipäivää eli jos joku jo asian hallitsee, saa vaativampia tehtäviä.
      Taito- ja taideaineet ovat steinerissa kuulemma korostuneessa asemassa, mutta eipä ainakaan Helsingissä Ruskeasuolla niistä voi tehdä lukiodiplomeja.

      • Torvio

        Aika tasapäistä kuvitella, että kaikki steinerkoulut ovat toistensa klooneja ;o)


    • oikeus tietää!
      • Torvio

        Juu. Paavo Hiltuselta irtoaa varmasti objektiivisin ja kaikesta hihhuloinnista vapaa, Jumalan sanaan perustuva steiner(koulu)kritiikki.

        HALLELUJAA!


      • oikeus tietää!!!

    • steinerpedagogi

      Hyviä kysymyksiä! Eurytmiasta on nykyään olemassa suht`paljonkin tieteellisiä tutkimuksia, kannattaa googlata esim. eurythmy research, ottaen huomioon, että tämä liikuntalaji on suhteellisen nuori (100 v.). Harmi, että kohdallesi ei ole osunut yhtäkään eurytmiaa lämmöllä muistelevaa ihmistä. Eurytmiassa ongelmana on usein se, niinkuin koko steinerpedagogiikassa, että se ei "elä" tässä ajassa vaikka Steiner nimenomaan painotti pedagogeja luomaan sitä ja steinerpedagogiikkaa eteenpäin.

      Olen itse steinerpedagogi ja ongelmana ei suinkaan ole uskon menettäminen steineriin vaan sen parissa työtään tekeviin ihmisiin. Alalla tapaa valitettavan usein ihmisiä (voi olla, että minullakin vain huono tuuri!), jotka eivät tunnu elävän tässä ajassa. Yli- ihmisiä. Olen itsekin ollut tässä harhaluulosssa jossain vaiheessa itseni suhteen kunnes huomasin, että se estää aidon kohtaamisen ihmisten kanssa. Mistä tämä harhaluulo omasta yli- ihmisyydestä sitten johtuu? Steinerin ajatukset ovat avartavia, mutta niitä niinkuin ei mitään suurten ajattelijoiden ajatuksia saisi"niellä pureksimatta". Ne tulee "testata" käytännön elämässä ja siinä joutuu tekemään itsensä kanssa todella paljon töitä. Tätä työtä ei ole mukavaa tehdä, koska siinä joutuu kohtamaan itsensä inhottavimmat puolet. No joo, jos ei ole valmis tekemään tätä työtä vaan luulee jo olevansa valmis ihminen, kohottaa sitä itsensä helposti jalustalle mukanaan Steinerin hienoja ajatuksia ihmisyydestä, ja katselee sieltä sitten muita ihmisiä tämä yli- ihmisyyden kruunu päässään. Tässä mennään sitten metsään ja pahasti.

      Steinerin kirjallinen tuotanto on valtavan laaja. Murto- osa niistä on käännetty suomeksi. Tämä vain tiedoksi, jos joku ei sitä tiedä.

      Parhaimmillaan steinerin ajatukset kasvattavat meissä ihmisyyttä, joka elää meissä jatkuvasti haastaen meitä kohtaaman itsemme/ tuntemaan itsemme. Sellaista ihmisyyttä, joka ei tuomitse tai arvostele toisia ihmisiä vaan joka pyrkii rakentavaan kanssakäymiseen.

      Niin, ja eurytmia, se on ihana liikuntamuoto, jonka pitää elää myös tässä ajassa ja muuntua kulloisenkin ohjattavan ryhmän tarpeisiin. Esim. nuorille nuorten musaa eurytmisoiden, pienille lapsille satuja, aikuisille sosiaalisia harjoituksia.

      Tällaisia ajatuksen tynkiä nyt. Minusta on hienoa, että rohkenet ajatella ja kyseenalaistaa!

    • steineräiti

      Vau, miten hyvää keskustelua! Samaa mieltä siinä, että uudistamisen tarvetta todellakin on edelleen. Avointa keskustelua ja rehellisyyttä kaivataan, jotta saadaan pois viimeisetkin salamyhkäisyydet ja lahkomaisuudet tämän hienon pedagogiikan ympäriltä.
      Täält olen itse saanut paljon arvokasta tietoa ja laitankin lapseni ensi vuonna steinerpäiväkotiin.
      https://elavaaoppimista.blogspot.fi/

    • rahamuuttaaaaaaa

      No kyllähän steinerkoulu joutui taipumaan esiopetukseen. Eräs vannoutunut rouva kun agiteerasi lapsia päiväkotiin ja kouluun jokunen vuosi sitten totesi: steinerajatukseen ei niin kuin kuulu esikoulu. Niin, siellähän ajatellaan, että vasta myöhemmin tulee tiedollinen opetus. Huah! Joutui rahan vuoksi "pehmoinen pedagogiikka" taipumaan. Hah, haaaaa ROUVA styeinerkoulun omistaja kolmessa polvessa. huaaaaaaaaahhhhhhhhaaaaaa. RAHA RATKAISEEE. sINUNKIN LAPSENLAPSI OPISKELEE VIERAITA KIELIÄ esiopetuksessa. huaaahahhahhaa. Rouva maailmanomistAJA! HUAAAAAHHHHHHHHHHHHH!

      • rouvakauhtanainen

        Naurava kulkuri kuningas mä oikein huaaaaaahhahhahahhhhhhhaaaaaaaaaaaaaa. huuuuuaaaahhhhahhahhhahhhhhhhhhhhhhh.


      • tuleystäväksinäin

        Ja sielun ystävä kolmannessa polvessa opettaa lapsen lasta. lastensuojeluilmoituksia ei tehdä, kun on niin paljon pelissä. Se ei muutu miksikään, Ystävien tekosista vaietaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe