Eli pelaan flight simulatoria ratilla ja polkimilla ja ongelma on, että miten saisin peräsimen ja ailerons akselit laitettua rattiin?
Jos laitan peräsimen ratin X-akselille,niin rullaaminen onnistuu hyvin, mutta en pysty kääntymään ilmassa.
Ja jos laitan Ailerons axin ratin X-akselille, niin kääntyminen ilmassa onnistuu, mutta rullatessa ei pysty kääntymään.
FSX kääntymis ongelma
7
403
Vastaukset
- pysty
lentämään. Hommaa vaan se joikkari, esim. logitegh 3D on ihan hyvä ja edullinenkin. Pitää olla kiertokahva ja kaasuvipu. ÄLÄ osta attack 3 mallia, sillä ei tee mitään.
- sddssdds
Tarkoitatko ratilla auton ratin tyyppistä vai ihan tuohon tarkoitettua lentokoneenohjainta? Jos auton rattia, hommaa suosiolla joystick, vaikkapa logitech extreme 3D pro käy ihan hyvin ja on edullinen. Jos taas siihen tarkoitettu yoke, sitten varmaan asetuksissa jtn säätämistä, en tiedä...
- gold1
Minäkin pelaan flight simulatororia samoilla ratilla ja polkimilla ja mullon sama kääntymis ongelma pitäis tulla noit vastauksia enemmän.
Siis miten älyvapaasti tota on alunperin edes laitettu? Aileronsit tottakai ratille ja polkimille peräsin. Sitä auton rattia vaan ei pysty kiskomaan sisään / ulos.
Voithan joikkarin lisäks toki ottaa ratista polkimet peräsimeks, mutta kyllä se joystick on pakollinen..- onpnonnl
No niin selvitetäänpä tämä homma nyt juurta jaksaen.
1.
Ratissa on vain yksi akseli, eli x-akseli, jolla käännytään vain oikealle ja vasemmalle. Se sopii auton eturenkaille, sillä auton eturenkaita ei tarvitse kääntää kuin oikealle ja vasemmalle.
Lentokoneen siivissä on molemmilla puolilla siivekkeet joilla koneen siipeä saa KALLISTETTUA oikealle ja vasemmalle.
Tuo ei vielä käännä konetta kuitenkaan mihinkään, se vain kallistaa sitä.
2.
Ratissa tulee yleensä mukana kaasu ja jarrupoljin.
Niillä siis autoa voidaan kaasuttaa kulkemaan kovempaa, tai jarruttaa pysähtymään. Tuo on y-akseli.
Lentokoneessa y-akselia hoitelee korkeusperäsin.
3.
Sivuperäsin ei kuitenkaan näin vähäisillä akseleilla käänny, ja sivuperäsin on tärkeä väline.
Sivuperäsin on ehdottoman tärkeä lentoon lähdössä koska moottori vetää tiettyyn suuntaan.
Laskeutumisessa se on myös ehdottoman tärkeä sillä sillä koneen pituusakselin (eli akseli pyrstöstä nokkaan) saa samaan linjaan kiitoradan kanssa (eli oikea/vasen -linja).
4.
Kaasu puuttuu!
Tietenkin kaasua voi käyttää myös näppäimistöltä, mutta kaasu on ehdottoman tärkeä laskeutumisessa, koska kaasuvivulla säädetään pituusakselin ylös/alas kallistuskulmaa.
xxxx
Kun nyt yhdistetään nuo tiedot ja verrataan sitä joikkariin, joikkarissa on eteen/taakse ja oikealle/vasemmalle liikeradat. Ratissa ei ole kuin oikealle/vasemmalle liikerata. Toisinsanoen lentokonetta ei saa nostettua ylös tai työnnettyä alas, sillä sille ei ole omaa akselia!!!
Lisäksi jo halvemmissa joikkareissa on myös sivuperäsimelle tarkoitettu vipu joka antaa vielä kolmannen akselin, eli oikealle/vasemmalle KIERTOakselin.
Tuota akselia ei löydy mistään rattipoljin yhdistelmästä ellei jotakin tärkeää akselia ota pois.
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Tietenkin sitä että jos sinulla on joikkari, sinä voit yhdistää joikkarin kanssa ratista otetut polkimet ja määrittää polkimille sivuperäsimen liikkeen!
Lisäksi joikkari sisältää käytännössä nykyään aina kaasuvivun, jolle on aivan oma akselinsa. Tuota akselia ei löydy mistään rattiyhdistelmästä, vaan se pitäisi määrittää näppäimistölle, ja se vaan ei kannata.
Joikkarissa on siis vähintään neljä akselia joita käyttää lentokonesimulaattorissa, kun ratissa on vain kaksi.
Siitä syystä ratti-poljin yhdistelmää ei yksinkertaisesti voi käyttää lentosimulaattorissa.
Pelkkä joikkari käy hyvin lentämiseen, mutta kannattaa jos on jo ratin hommannut, liittää yhteen joikkari ja polkimet."Tietenkin kaasua voi käyttää myös näppäimistöltä, mutta kaasu on ehdottoman tärkeä laskeutumisessa, koska kaasuvivulla säädetään pituusakselin ylös/alas kallistuskulmaa."
FSX- lentoihin matkustajakoneilla käsikaasu on kyl periaatteessa melko minimaalisessa tarpeessa. Tehot voi laittaa näppikseltä kuten sanoit ja nopeuttahan säätelee AP / AT.
Meinaat kaasulla säätää kulmaa, siis attitude? Kyllä minä olen aina joko FD/AP:llä säätänyt kulman toivotuksi tai sitten ihan normaalisti vetämällä ylös / alas. Manuaalisesti melkein aina laskut. Noh, siviililentoveteraani en tosin ole, joten tapani ei välttämättä ole oikeaoppinen.
Jos ei halua rahallisesti panostaa, mutta silti saada jotain irti, niin voin suositella aloittelijoille Thrustmaster T.Flight Hotas-X ohjainta. Halpa ja kaikki tarvittava löytyy.
- fsdgfhj
Jos ratin tapaista haluaa niin sitten pitää olla jotain tämmöistä http://www.ebay.co.uk/itm/Saitek-Pro-Flight-Yoke-System-Wheel-Throttle-PZ44-/380781780732?pt=UK_Controllers_Attachments&hash=item58a85cdefc
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252058
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221460Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631161Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111079Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101047- 88942
- 80819
- 17807
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16731Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107671