FSX kääntymis ongelma

lewka

Eli pelaan flight simulatoria ratilla ja polkimilla ja ongelma on, että miten saisin peräsimen ja ailerons akselit laitettua rattiin?
Jos laitan peräsimen ratin X-akselille,niin rullaaminen onnistuu hyvin, mutta en pysty kääntymään ilmassa.
Ja jos laitan Ailerons axin ratin X-akselille, niin kääntyminen ilmassa onnistuu, mutta rullatessa ei pysty kääntymään.

7

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pysty

      lentämään. Hommaa vaan se joikkari, esim. logitegh 3D on ihan hyvä ja edullinenkin. Pitää olla kiertokahva ja kaasuvipu. ÄLÄ osta attack 3 mallia, sillä ei tee mitään.

      • sddssdds

        Tarkoitatko ratilla auton ratin tyyppistä vai ihan tuohon tarkoitettua lentokoneenohjainta? Jos auton rattia, hommaa suosiolla joystick, vaikkapa logitech extreme 3D pro käy ihan hyvin ja on edullinen. Jos taas siihen tarkoitettu yoke, sitten varmaan asetuksissa jtn säätämistä, en tiedä...


    • gold1

      Minäkin pelaan flight simulatororia samoilla ratilla ja polkimilla ja mullon sama kääntymis ongelma pitäis tulla noit vastauksia enemmän.

    • Siis miten älyvapaasti tota on alunperin edes laitettu? Aileronsit tottakai ratille ja polkimille peräsin. Sitä auton rattia vaan ei pysty kiskomaan sisään / ulos.

      Voithan joikkarin lisäks toki ottaa ratista polkimet peräsimeks, mutta kyllä se joystick on pakollinen..

    • onpnonnl

      No niin selvitetäänpä tämä homma nyt juurta jaksaen.

      1.

      Ratissa on vain yksi akseli, eli x-akseli, jolla käännytään vain oikealle ja vasemmalle. Se sopii auton eturenkaille, sillä auton eturenkaita ei tarvitse kääntää kuin oikealle ja vasemmalle.

      Lentokoneen siivissä on molemmilla puolilla siivekkeet joilla koneen siipeä saa KALLISTETTUA oikealle ja vasemmalle.

      Tuo ei vielä käännä konetta kuitenkaan mihinkään, se vain kallistaa sitä.

      2.

      Ratissa tulee yleensä mukana kaasu ja jarrupoljin.

      Niillä siis autoa voidaan kaasuttaa kulkemaan kovempaa, tai jarruttaa pysähtymään. Tuo on y-akseli.

      Lentokoneessa y-akselia hoitelee korkeusperäsin.

      3.

      Sivuperäsin ei kuitenkaan näin vähäisillä akseleilla käänny, ja sivuperäsin on tärkeä väline.

      Sivuperäsin on ehdottoman tärkeä lentoon lähdössä koska moottori vetää tiettyyn suuntaan.

      Laskeutumisessa se on myös ehdottoman tärkeä sillä sillä koneen pituusakselin (eli akseli pyrstöstä nokkaan) saa samaan linjaan kiitoradan kanssa (eli oikea/vasen -linja).

      4.

      Kaasu puuttuu!

      Tietenkin kaasua voi käyttää myös näppäimistöltä, mutta kaasu on ehdottoman tärkeä laskeutumisessa, koska kaasuvivulla säädetään pituusakselin ylös/alas kallistuskulmaa.

      xxxx

      Kun nyt yhdistetään nuo tiedot ja verrataan sitä joikkariin, joikkarissa on eteen/taakse ja oikealle/vasemmalle liikeradat. Ratissa ei ole kuin oikealle/vasemmalle liikerata. Toisinsanoen lentokonetta ei saa nostettua ylös tai työnnettyä alas, sillä sille ei ole omaa akselia!!!

      Lisäksi jo halvemmissa joikkareissa on myös sivuperäsimelle tarkoitettu vipu joka antaa vielä kolmannen akselin, eli oikealle/vasemmalle KIERTOakselin.

      Tuota akselia ei löydy mistään rattipoljin yhdistelmästä ellei jotakin tärkeää akselia ota pois.

      Mitä tämä sitten tarkoittaa? Tietenkin sitä että jos sinulla on joikkari, sinä voit yhdistää joikkarin kanssa ratista otetut polkimet ja määrittää polkimille sivuperäsimen liikkeen!

      Lisäksi joikkari sisältää käytännössä nykyään aina kaasuvivun, jolle on aivan oma akselinsa. Tuota akselia ei löydy mistään rattiyhdistelmästä, vaan se pitäisi määrittää näppäimistölle, ja se vaan ei kannata.

      Joikkarissa on siis vähintään neljä akselia joita käyttää lentokonesimulaattorissa, kun ratissa on vain kaksi.

      Siitä syystä ratti-poljin yhdistelmää ei yksinkertaisesti voi käyttää lentosimulaattorissa.

      Pelkkä joikkari käy hyvin lentämiseen, mutta kannattaa jos on jo ratin hommannut, liittää yhteen joikkari ja polkimet.

      • "Tietenkin kaasua voi käyttää myös näppäimistöltä, mutta kaasu on ehdottoman tärkeä laskeutumisessa, koska kaasuvivulla säädetään pituusakselin ylös/alas kallistuskulmaa."

        FSX- lentoihin matkustajakoneilla käsikaasu on kyl periaatteessa melko minimaalisessa tarpeessa. Tehot voi laittaa näppikseltä kuten sanoit ja nopeuttahan säätelee AP / AT.
        Meinaat kaasulla säätää kulmaa, siis attitude? Kyllä minä olen aina joko FD/AP:llä säätänyt kulman toivotuksi tai sitten ihan normaalisti vetämällä ylös / alas. Manuaalisesti melkein aina laskut. Noh, siviililentoveteraani en tosin ole, joten tapani ei välttämättä ole oikeaoppinen.

        Jos ei halua rahallisesti panostaa, mutta silti saada jotain irti, niin voin suositella aloittelijoille Thrustmaster T.Flight Hotas-X ohjainta. Halpa ja kaikki tarvittava löytyy.


    • fsdgfhj

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe