Voiko ateisti tuomita homouden?

LasarusCelestius

Onko olemassa mitään perustetta, jonka nojalla ateisti voisi tuomita homouden tai oikeuttaa homofobisen vakaumuksen? Miksi lähes kaikki, jotka vainoavat homoja, uskovat johonkin jumalaan?

16

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse en tiedä yhtään ideologialtaan sekulaarista tai ateistista järjestöä tai yhteisöä, joka vainoaisi homoja. Kommunismia ei lasketa, koska se on vain totalitaristinen äärimmäisen poliittisen uskonnon muoto.

Ateismi ei ole muuta kuin jumalhahmoihin uskon puutetta, joten ateismi ei ainakaan teoriassa varsinaisesti vaikuta ateistisen ihmisen muihin käytännön valintoihin ja asenteisiin. Käytännössä kuitenkin ateisti usein osaa osoittaa sympatiaansa ja tukeaan muillekin ajattelunsa tai seksuaalisen suuntauksensa johdosta vainotuiksi joutuville.

• Faust Messiah

Eiköhän nyt joitakin pojankloppeja ja ehkäpä tytöntylleröitä jossain tuomitsee homouden ihan vaan koska ajatus on niille vieras ja pelottava, ilman että ovat uskovaisia.

En usko että monikaan homofobi nykypäivänä tukee fobiansa nimenomaan uskontoon, vaan enemmän pelkoon ja tyhmyyteen.

En itse tunne mitään vihaa homoseksuaaleja kohtaan mutta voisin filosofisella ajatusleikillä argumentoida että yksi "syy" homoseksuaalisten tuomitsemiseen voisi tietysti olla että he eivä lisäänny (siis välttämättä) mikä tietyllä lailla voitaisiin tulkita evoluutionvastaista.

Muuta en nyt tähän hätään keksi. siis edes ajatusleikkinä.

• Faust Messiah kirjoitti:

Eiköhän nyt joitakin pojankloppeja ja ehkäpä tytöntylleröitä jossain tuomitsee homouden ihan vaan koska ajatus on niille vieras ja pelottava, ilman että ovat uskovaisia.

En usko että monikaan homofobi nykypäivänä tukee fobiansa nimenomaan uskontoon, vaan enemmän pelkoon ja tyhmyyteen.

En itse tunne mitään vihaa homoseksuaaleja kohtaan mutta voisin filosofisella ajatusleikillä argumentoida että yksi "syy" homoseksuaalisten tuomitsemiseen voisi tietysti olla että he eivä lisäänny (siis välttämättä) mikä tietyllä lailla voitaisiin tulkita evoluutionvastaista.

Viittaat tietämättömän ja sivistymättömän ihmisen atavistisiin reaktioihin tuntematonta kohtaan, reaktioita, joita kirkko vuosisatojen varrella on taitavasti manipuloinut omien tarkoitusperiensä edistämiseen ja täytäntöönpanoon.

• ....
        Faust Messiah kirjoitti:

Luuletko sinä, että evoluutiolla on jotkin säännöt?

• minäkin ihmettelen
        .... kirjoitti:

Luuletko sinä, että evoluutiolla on jotkin säännöt?

Totta kai homous on evoluution vastaista. Jos homoudesta on ihmiskunnalle jotain "hyötyä", niin miksei sitten viakka steriiliydestäki? Saatana, jos joku teidän punikkien mielestä ei ole miellyttävää, niin ei se silti tarkoita, että se ei ole totta:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Moralistinen_virhepäätelmä

• ....
        minäkin ihmettelen kirjoitti:

Totta kai homous on evoluution vastaista. Jos homoudesta on ihmiskunnalle jotain "hyötyä", niin miksei sitten viakka steriiliydestäki? Saatana, jos joku teidän punikkien mielestä ei ole miellyttävää, niin ei se silti tarkoita, että se ei ole totta:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Moralistinen_virhepäätelmä

niin miksi tähän evoluution sotket?

• kuin Dawkins
        .... kirjoitti:

niin miksi tähän evoluution sotket?

Itse ateistina minua on alkanut ärsyttään Dawkinsin kaltaisten ateistien tekopyhyys. Saarnataan raivoisasti muka valistuneiden totuudesta uskontoja ja tietämättömiä vastaan, mutta sitten kun sivutaan poliittisesti arkaa aihetta, kuten homoutta, niin ollaanki kuin koira häntä koipien välissä ja JUURI KUTEN USKOVAISET SYYLLISTYTÄÄN TÄHÄN MORALISTISEEN VIRHEPÄÄTELMÄÄN. Olen siis samassa hengessä kuin Dawkins itse.

Ateistiset egalitaristit ovat nimenomaan uskovaisten tavoin vetämässä johtopäätöksiä omista moraalisista dogmeistaan. Homoudenkin kohdalla, koska "homous on tervettä ja hyväksyttävää", niin "siitä on täytynyt olla ihmisen evoluutioille hyötyä". Eräässäkin amerikkalaisessa tiedelehdessä oli otettu oikein myytiksi väite, että homoudesta ei voisi olla mitään hyötyä ihmiselle. Katsos, kun luin sitten kommentteja niin ainuttakaan puolustusta ei osattu tälle sanoa, mutta hyviä vastalauseita kyllä (esim. juuri se, että myös steriiliyskin olisi silloin "luonnollista variaatiota", siinä mielessä kuin mitä sillä halutaan homouden kohdalla tarkoittaa).

Tässä JUUTALAISEN antiegalitaristin Steven Pinkerin katsaus aiheeseen, häntä ei takuulla voida syyttää natsismista:
        http://www.isteve.com/2002_QA_Steven_Pinker.htm

• Tuiran Änkyrä

lasarus, miten ateismi liittyy homouteen? työkaverini on vannoutunut ateisti ja umpihomo (hänen sanojaan), kiinnostaako tämä yhtälö minua? ei sitten vähääkään.

• LasarusCelestius

Ateistit vaan yleensä suvaitsevat homoja paremmin kuin uskovat. Itse hyväksyn seksuaalivähemmistöt täysin, vaikka uskonkin lähes kaikkiin jumaliin, ne kun kaikki ilmentävät samaa perimmäistä maailmantotuutta. Kaipausta lähemmäs ei Jumalaa voi koskaan päästä. Sitä paitsi osa tunnustamistani uskonnoista on tunnettuja suvaitsevaisuudestaan, esimerkkeinä wicca ja New Age -liikkeet.

• Tuiran Änkyrä
        LasarusCelestius kirjoitti:

Ateistit vaan yleensä suvaitsevat homoja paremmin kuin uskovat. Itse hyväksyn seksuaalivähemmistöt täysin, vaikka uskonkin lähes kaikkiin jumaliin, ne kun kaikki ilmentävät samaa perimmäistä maailmantotuutta. Kaipausta lähemmäs ei Jumalaa voi koskaan päästä. Sitä paitsi osa tunnustamistani uskonnoista on tunnettuja suvaitsevaisuudestaan, esimerkkeinä wicca ja New Age -liikkeet.

tämä on lähinnä sen takia kun ateismi raa'asti yksinkertaistaen sisältää kaikki ei uskovat (" jumalaa ei ole, piste"), vaikkakin osa saattaa laskeutua agnostisuuden (" en tiedä onko jumalaa olemassa") pariin jos heiltä oikeasti kysytään. meitä on paljon enemmän kuin teitä tilastollisesti eli meitä on niin moneen junaan. koko ateismi ryhmämääreenä on hiukan harhaanjohtava, koska kyse on henkilökohtaisesta ratkaisusta.

Ei ole mitään ateismin kirkkoa, ei ne oikeasti evoluutiota tutkivat ole automaattisesti ateisteja ja niin edelleen. emme me muodosta piirejä joissa pohditaan kilpaa miksi jumalaa ei ole. meitä on monta, me ymmärrämme ja osittain tuemme toisiamme - siinä se. sen takia jokainen ateismia esimerkiksi uskontona pitävät ovat lähtökohtaisesti täysin väärin.

• ....

voi tuomita homoutta.

Ensinnäkään en ole tuomari ja toisekseen ihmisten seksuaalinen suuntautuminen on heidän oma asiansa. Minulla on ystävä, joka seurustelee sellaisen tyypin kanssa, jota en voi sietää, mutta asia ei minulle kuulu millään tavalla.

Muutenkin ihmisten seurustelusuhteet ovat heidän omia asioitaan, eikä niihin ole kenelläkään oikeutta puuttua.

• huikkaerkki

> "Muutenkin ihmisten seurustelusuhteet ovat heidän omia asioitaan, eikä niihin ole kenelläkään oikeutta puuttua."

Jos ystäväsi seurustelukumppanin näkisit tekevän jotain tai muutoin saisit tietoosi jotain hänestä, jota ystäväsi ei tiedä ja joka on heidän suhteelleen merkityksellistä, kertoisitko ystävällesi?

Vai onko aina niin, että "asia ei minulle kuulu millään tavalla"?

Ystäväsi on vuosikausia petollisen kumppanin kanssa, ja sinä tiedät asian mutta ystäväsi ei. Ystäväksi en sinua haluaisi. Tuollainen TIETO (ei luulo) pitää mielestäni aina kertoa YSTÄVÄLLE (ei ehkä tuttavalle/kaverille).

• ...
        huikkaerkki kirjoitti:

> "Muutenkin ihmisten seurustelusuhteet ovat heidän omia asioitaan, eikä niihin ole kenelläkään oikeutta puuttua."

Jos ystäväsi seurustelukumppanin näkisit tekevän jotain tai muutoin saisit tietoosi jotain hänestä, jota ystäväsi ei tiedä ja joka on heidän suhteelleen merkityksellistä, kertoisitko ystävällesi?

Vai onko aina niin, että "asia ei minulle kuulu millään tavalla"?

Ystäväsi on vuosikausia petollisen kumppanin kanssa, ja sinä tiedät asian mutta ystäväsi ei. Ystäväksi en sinua haluaisi. Tuollainen TIETO (ei luulo) pitää mielestäni aina kertoa YSTÄVÄLLE (ei ehkä tuttavalle/kaverille).

kun oli kyse homoista ylipäätään.

• Uskonnot pakottaa teidät homofobiaan.
      Miten sitten uskovainen homo jolla on homofobia koska kirja käskee?

Ateisti an täysin vapaa olemaan homoudesta mitä mieltä tahansa, kukaan ei määrää mielipiteitä.

• no tieteskin

Katso ateistien Pyhistä Kirjoituksista, niistä joissa kerrotaan miten pitää olla jotta olisi oikea ateisti ja joissa kerrotaan ateismin kymmenen käskyä ja kaikki pakolliset rituaalit ja ateismin pyhät sakramentit.

Eiku ei kymmentä käskyä, vain yksi.
      Eikä sekään ole mikään käsky, pikemminkin toteamus.

• ja justiinsa

Ateismi on sitä ettei usko jumalolentojen olemassaoloon. Ateisti voi mielestäni siis tuomita homouden, kommunismin, kapitalismin, heteroseksuaalisuuden, ihmisoikeudet, veganismin, jne... joillain muilla syillä kuin jumalolennonen olemassololla. Loppu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3850
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      187
      3100
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2966
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2461
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      363
      2260
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1880
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1575
    8. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      33
      1485
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1398
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1372
    Aihe