Miten jos MHY:n kanssa sopii pystykaupat, ja mahdollisia koneiden sekä tukkirekkojen aiheuttamia tievahinkoja ja tuhoja syntyy?
Kuka korvaa tien omistajalle vahingot? Tässä tapauksessa puunajo kulkisi osittain siis myös naapurin omistaman tiepätkän kautta.
Tien pilaaminen ja vahingot
14
3815
Vastaukset
- Mitsubis
Tietenkin korvaa puunkorjuusta johtuvat vahingot.
- myyntisopimuksessa
jonka allekirjoitat, näkyy muun ohella myös ostajan nimi, yleensä se joka eniten puistasi maksaa.
- ,,.,.,,....
että tie kestää liikenteen. Turha yrittää kunnostuttaa tietänsä jollain verukkeella että puurekka särki tien. Ha ha ....
- toimitsijamies evp**
Kyllä se joka tien rikkoo, sen myös maksaa. Onhan näitä tietysti semmoisia kinttupolkuja, jotka ei kestä mitään liikennettä, mutta niidenkin rikkomiset kuuluu muille, kuin tien osakkaille, jos tie kestää osakkaiden normaalin liikkumisen.
Yleensä puutavarayhtiöt suhtautuvat hyvin myönteisesti tienkorjauksiin, jos heidän toimestaan on tietä rikottu. Olen ollut useamman tiekunnan toimitsijamiehenä ja nykyäänkin vielä yhden tiekunnan hallinnossa mukana puheenjohtajana, joka on juuri metsäautotie. Juuri nyt on menossa iso projekti ja tätä tietä käytetään kuljetusreittinä, koko tie on tehty lähes uusiksi tietä käyttävän tahon toimesta ilman mitään erimielisyyksiä, eikä tieosakkaille ole aiheutunut tästä mitään kustannuksia. - kuin evp toimitsija kirj
oittaa. Ei nuo tien rikkoutumiset toedellakaan ole mikään juttu yhtiöille. Asiallisuutta puolin jos toisin. Omalle kohdalleni on sattunut 2 reklamaatiotapausta, molemmat olivat saman tyyppisä.
Kimppatien kunto kärsi aika paljon hakkauttamani puutavaran ajosta. Myös karttoihin merkitty laani oli sovellettu käytännön työssä eri paikkaan. Soitin ostajayhtiöön ja kerroin tapahtuneen. Ostomies pahoitteli juuri sopivasti ja sanoi hoitavansa asian. Kertoi myös, että pystyyn jätettäväksi suunnitellut haavat tuli kaadettua.
Lopputulos. Haapa-puista kunnollinen, ohtuullinen korvaus. Paikallinen traktorimies ajoi soraa kimppatielle ja lanasi sen entistä ehommaksi. Kun puut oli ajettu pois, väärän laanin tilalle oli istutettu komeat taimet. Arvioin lisäkustannuksen olleen yhtiölle alle 1 000€.
Eikä alkup. kauppakaan ollut paljoa yli 4500³. - Anonyymi
toimitsijamies evp** kirjoitti:
Kyllä se joka tien rikkoo, sen myös maksaa. Onhan näitä tietysti semmoisia kinttupolkuja, jotka ei kestä mitään liikennettä, mutta niidenkin rikkomiset kuuluu muille, kuin tien osakkaille, jos tie kestää osakkaiden normaalin liikkumisen.
Yleensä puutavarayhtiöt suhtautuvat hyvin myönteisesti tienkorjauksiin, jos heidän toimestaan on tietä rikottu. Olen ollut useamman tiekunnan toimitsijamiehenä ja nykyäänkin vielä yhden tiekunnan hallinnossa mukana puheenjohtajana, joka on juuri metsäautotie. Juuri nyt on menossa iso projekti ja tätä tietä käytetään kuljetusreittinä, koko tie on tehty lähes uusiksi tietä käyttävän tahon toimesta ilman mitään erimielisyyksiä, eikä tieosakkaille ole aiheutunut tästä mitään kustannuksia.Täällä on ihan erilaiset kokemukset. Metsäajojen jäljiltä ojia on kaventunut, tiehen on tullut raiteita. Pikkuautolla pääsi, kun lapioi välillä.
Mitäs ne "metsäajot" olivatkaan? Kesällä lannoitetaan, harvennetaan, arvioidaan metsä eri ostajien toimesta, istutetaan, tehdään tarkastuskäyntejä, kaivinkone tekee mättään jokaiselle istutettavalle taimelle, moto kaataa ja ajokone kerää ja kasaa puut tien varteen.
Isot rekat ajavat puut pois kesäkelissä! Osa puista viedään tilausten mukaan pienissä erissä, mutta samoilla isoilla rekoilla! Kuuroja ovat näille ohjeille: https://youtu.be/4Curmvsznl8
- joka särkee...
On pääsääntö myös tien kohdalla. Sitte on tien omistajia kuin käyttäjiäkin joka lähtöön. Jollekkin kinttupolulle ei tahdo olla henkilöautollakaan asiaa ilman että tulee lasku perässä. Joidenkin metsäyhtiöiden toimihenkilöiden kanssa saa tapella pitkään että saa edes pikkusen jotain ketunmultaa. Sitte on paikkoja joissa homma toimii asiallisesti puolin ja toisin. Ajetaan puut pois metsästä ja mursketta lanausta tielle jos sellaisen tarvetta on raskaamman liikenteen alla syntynyt. Metsäautoteilla on Suomenmaassa loputon korjaus rästi jatkuvasti. Kunnolliset tiet mahdollistaa sujuvan puuhuollon teollisuudelle. Eikä kunnollinen tie hajoa heti ensimmäisellä kuormalla. Ei ole automiehellekään hauskaa yrittää sompailla mutkaista polkua jonka päässä ei sitten ole oikeen minkäänlaista kääntöpaikkaa.
- Anonyymi
Jos katsoo että tie ei kestä ohjaajan käyttämää ajoneuvoa on parasta pysyä poissa tieltä.
Kyseinen kulkuväylä sopii sille liikenteelle jota käyttää taho jolle tie toimii sellaisenaan.
Näin ollen tiellä ei tule liikkua muiden kuin kyseisten käyttäjien.
Nykyisillä kalustolla saa keväällä rikki joka ainoan tien joka ei ole yhteiskunnan ylläpitämä tieosuus eivätkä nekään enää kanna täydellisesti vaan vaurioita syntyy.
Tie yhteyden säilyminen voi pelastaa henkilön hengen ja jos hälytysajoneuvo ei pääse perille rikkoutuneen tien johdosta voi seuraukset olla arvaamattomat.
Siis älkää eksykö tielle liian painavalla ajoneuvolla.
- PohjaRyysti
Yksityistiessä neljä "osakasta". Eivät muodosta tiekuntaa.
Eräänä aamuna mökkiläinen oli vaikeuksissa mökille ajossa, tie oli raiteinen, keskikohta pullistunut ja penkereitä siirtynyt ojaa kaventaen. Metkitellen pääsi perille ja sitten lapioi 400 m matkalta purseita la harjanteita matalammiksi.
Viimein sai puhelimeen yhtiön, jolle tien kunnostus oli ulkoistettu. Pieni takalana veti tien vähän tasaisemmaksi. Puunajoa edeltävään kuntoon tie luvattiin laittaa revohkan loputtua.
Jo alkuvaiheessa toivat kalliomursketta sen verran etteivät metsäkoneet ja rekat uponneet syvälle.
Kului vuosi. Mökkiläinen kysyi kuljetusyhtiöltä, joko puuhomma on ohitse. Oli se ja tultiin tietä katsomaan. Ei vaurioita, mutta tielanalla muotoillaan tie, luvattiin, mökkiläisen pelätessä raideiden keräävän vettä. Tuli pieni takaterä töihin.
Vautiot korjataan, mutta vaurioita ei ole tien korkeusaseman muutos, raiteet ja penkereiden tursuminen ojaa kaventaen vaan kyse on normaalin tienkäytön jäljistä. Vaurio olisi tien romahtaminen.
Mökkiläistä kehoitettiin kääntymään puunmyyjän puoleen. Lisäksi olmoitettiin ettei kukaan osta puita sellaisen tien varresta, jonka kunnosta kovin valitetaan.
Hakkuujätteet ovat metsässä, harvennuskaadot ja tuulenkaadot samoin.
Mitä samotte tapahtuneesta ja tilanteesta ja jatkosta?- toimitsijamies
Ensinnäkin te neljä osakasta perustatte tiekunnan, on VIELÄ helppo ja halpa homma kunnan tielautakunnan (tai tiejaoston) kautta hoitaa. Saatte jaettua kustannukset osakkaiden kesken ja olette tiekuntana vaatimassa tienkorjauksiin rahaa niiltä, jotka rikkovat tietänne.
Tiekokoukset voitte pitää vaikka neljän vuoden välein tai tarpeen mukaan useamminkin. Ei kannata tehdä hommaa kovin vaikeaksi. Yksi toimii teistä toimitsijamiehenä ja joku varalla. Toimitsijamies sitten ottaa yhteyttä puutavarayhtiöihin tienkorjauksien vuoksi, jos niitä ilmenee puutavaran kuljetusten jälkeen.
Mitään epäselvää ei tienkään ole siitä, että kuka maksaa ja korvaa tien rikkomiset, eli se maksaa ja korjaa, joka on rikkonutkin! Omat kokemukset puutavarayhtiöistä on, että jotkut korjaavat ja korvaavat reilusti aiheuttamansa vahingot. Kannattaa antaa puutavarayhtiön tilata ne korjaukset ja murskeet, he saavat vähentää omassa verotuksessaan arvonlisäveron, jota tiekunta ei saa vähentää. Puutavarayhtiöt myös ostavat puuta, vaikka joutuivat korjaamaan tietäkin.
Joillakin yhtiöillä on tosin melkoisia "nihilistejä" hoitamassa näitä tieasioita, joten heidän kanssaan saa sitten vääntää, mutta onneksi he ovat yksittäisiä tapauksia. - Anonyymi
toimitsijamies kirjoitti:
Ensinnäkin te neljä osakasta perustatte tiekunnan, on VIELÄ helppo ja halpa homma kunnan tielautakunnan (tai tiejaoston) kautta hoitaa. Saatte jaettua kustannukset osakkaiden kesken ja olette tiekuntana vaatimassa tienkorjauksiin rahaa niiltä, jotka rikkovat tietänne.
Tiekokoukset voitte pitää vaikka neljän vuoden välein tai tarpeen mukaan useamminkin. Ei kannata tehdä hommaa kovin vaikeaksi. Yksi toimii teistä toimitsijamiehenä ja joku varalla. Toimitsijamies sitten ottaa yhteyttä puutavarayhtiöihin tienkorjauksien vuoksi, jos niitä ilmenee puutavaran kuljetusten jälkeen.
Mitään epäselvää ei tienkään ole siitä, että kuka maksaa ja korvaa tien rikkomiset, eli se maksaa ja korjaa, joka on rikkonutkin! Omat kokemukset puutavarayhtiöistä on, että jotkut korjaavat ja korvaavat reilusti aiheuttamansa vahingot. Kannattaa antaa puutavarayhtiön tilata ne korjaukset ja murskeet, he saavat vähentää omassa verotuksessaan arvonlisäveron, jota tiekunta ei saa vähentää. Puutavarayhtiöt myös ostavat puuta, vaikka joutuivat korjaamaan tietäkin.
Joillakin yhtiöillä on tosin melkoisia "nihilistejä" hoitamassa näitä tieasioita, joten heidän kanssaan saa sitten vääntää, mutta onneksi he ovat yksittäisiä tapauksia.Miksi ne mitään maksaisi? Jos palstan reunalle ei mene ajokelpoista tietä, niin metsän omistaja voi ku nostaa tien valmiiksi tai ajon jälkeen. Jos tämä ei käy, niin jättää puut myymättä tai toimittaa itse vaikka kantamalla ajokelpoisen tien varteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ne mitään maksaisi? Jos palstan reunalle ei mene ajokelpoista tietä, niin metsän omistaja voi ku nostaa tien valmiiksi tai ajon jälkeen. Jos tämä ei käy, niin jättää puut myymättä tai toimittaa itse vaikka kantamalla ajokelpoisen tien varteen.
Noihan se juuri tapahtuukin ja siksi metsäautotiet ovatkin kohtuullisessa kunnossa, jotta myös marjanpoimijat ja muut jokamiesoikeuksia hyödyntävät voivat niillä ajella ilmaiseksi autoillaan….
- Anonyymi
Onko ajatuksesi sellainen, että mökkiläisen ei tarvitsisi maksaa mökkitienään käyttämästään metsäautotien kunnossapidosta mitään?
Tiekuntia koostuu tien käyttäjistä ja jokaiselle on siinä määrätty arvoitu osuus käyttömahdollisuuksiensa perusteella. Jos mukana on isoja metsänomistajia, niin heidän osuutensakin on iso ja edelleen kunnossapitokustannuksetkin isoja.
- Anonyymi
Miten vaan....Yhteiskunta maksaa elämäsi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841